روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

مدیریت نباختن

1- شهری وجود دارد به نام تهران که مدیران کشوری و شهری در آن بدون توجه به امکانات بسیار محدود آب، فاضلاب، برق، امکانات خدماتی و آموزشی شروع به گسترش در سطح و ارتفاع آن کرده اند. برج ها و ساختمان های بلندمرتبه در کوچه های هشت متری شمال شهر احداث شده که علاوه بر جلوگیری از گردش هوا خطرات بالقوه ای هم در زمینه ارائه خدمات شهری از جمله آتش نشانی به وجود آورده است. این امر به اغلب شهرها مانند اصفهان، مشهد، تبریز و ... گسترش پیدا کرده و در آینده معضلات غیرقابل حل زیست محیطی و حتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

2- کشوری وجود دارد به نام ایران که در اکثریت شهرهای آن شبکه جمع آوری، انتقال، تصفیه و بازیافت سراسری فاضلاب وجود ندارد و تمامی فضولات بیمارستانی، پادگانی و خانگی و حتی چربی های رستورانی در چاه های اختصاصی جذبی ریخته می شوند و منابع آبی و خاک را آلوده می کنند و باعث بروز انواع سرطان ها و بیماری های ناشناخته می شوند. در همان حال مسؤولان در بخشی دیگر مجبورند میلیاردها دلار صرف واردات دارو، تجهیزات بیمارستانی ، آموزش کادر و ... پزشکی بنمایند.

3- کشوری وجود دارد به نام ایران که کارخانجات دولتی و شبه دولتی اتومبیل سازی و موتورسیکلت سازی آن با مهندسی معکوس تکنولوژی چهار پنج دهه پیش محصولاتی می سازند که چهار برابر همنوعان خارجی خود سوخت مصرف می کنند . در مورد اتوبوس و کامیون ها، شاید 100برابر مشابه مدرن خارجی مواد مضر به هوا منتشر می کنند (به دلیل نوع گازوئیل مصرفی و موتورهای قدیمی). در همان کشور برای کسانیکه بر اثر همین آلودگی، بیماری های مختلف می گیرند میلیاردها تومان صرف درمان و سرویس های خدماتی می شود.

4- کشوری وجود دارد به نام ایران که در آن برای این که کشاورزی سنتی در آن (آبیاری به روش غرقابی) ادامه حیات دهد، به دلیل خشکسالی، دهها هزار حلقه چاه عمیق زده شده و بهترین و مرغوب ترین منابع زیرزمینی آبی کشور با هزینه سنگین برق و سوخت استخراج می شود تا مثلا در آمارها رقم 15 میلیون تن تولید، ارائه و چند نفر خوشحال شوند. مدیران ارشد توجه نمی کنند که این نوع کشاورزی به چه قیمت بسیار بالایی تمام می شود.

چند سال بعد موقعی که منابع آبی به دلیل ادامه خشکسالی و تغییرات آب و هوایی کره زمین تمام شد، آنگاه به یاد می آوریم که مثلا کشور ژاپن از سالها قبل کشت کارخانه ای و صنعتی برنج را بدون نیاز به خاک و آب زیاد آغاز کرده است.

5- کشوری وجود دارد که برای اینکه جوانانش پس از هجده سالگی گرفتار مشکل بیکاری نشوند، با تاسیس مرکزی به نام دانشگاه که هر روز هم به تعدادشان افزوده می شود، آنان را حتی بدون کنکور وارد آن مکان می کند و دو یا چهار سال بعد با دادن مدرک راهی جامعه می نماید. فرق چندانی هم نمی کند که چه رشته ای بخوانند، مثلا در کشوری که صنایع نساجی آن بسیار محدود و ورشکسته است، شما سالیانه با صدها فارغ التحصیل مدرک دار نساجی مواجه می شوید. این یعنی عدم توجه به توسعه همه جانبه و اتلاف منابع.

6-در کشوری سازمانی وجود دارد به نام استاندارد که به دلیل کمبود نیروی واقعا تخصصی (منظور پرسنل مدرک دار نیست که به خاطر تولید انبوه مدرک مهندسی و دکتری توسط دکان هائی موسوم به دانشگاه، خیلی مدرک دار شده اند)، هنوز آرم آن روی محصولات معیوب حک می شود .

7- در کشوری هستیم که هر اتوبان یا خیابانی که آسفالت می کنند یا محوطه سازی می نمایند حداکثر دو سال بعد باید بازسازی شود، در صورتی که عمر متوسط اسفالت جاده ها و اتوبان ها حداقل ده سال باید باشد. شاهد، همین اتوبان زنجان ـ تبریز، یا همین محوطه های پیاده روی خیابان ولیعصر تهران یا جمهوری است که با هزینه های سرسام آور و با کیفیت پایین و عدم کنترل کیفیت به هر دلیل دچار نواقص آشکار است.

8- در کشوری هستیم که به دلیل استفاده از آزبست در صنایع لنت ترمزسازی و هچنین کیفیت پایین بنزین و گازوئیل و خودروهای متعلق به نیم قرن پیش (البته در ایران یک استثنایی وجود دارد که بالارفتن مدل فقط در سال تولیدش روی کاغذ حک می شود و گرنه خودروی مدل 1393 با 1383 هیچ تفاوت ماهوی ندارد و فقط تمیز است!) بیشترین آمار بیماران مبتلا به سرطان و ام اس را داریم و میلیاردها تومان بابت درمان آنها هزینه می شود.

آن چه در بندهای فوق آمد، تنها مشتی نمونه خروار است که ما در در چرخه باخت مکرر قرار می دهد و حال آن که می توان با برخی اصلاحات، از هزینه های هنگفت بعدی معاف بود و به جای رفع و رجوع باخت ها ، ابتدا به نباختن و بعد به پیروزی و پیشرفت اندیشید.

باور کنیم زیاد سخت نیست که نبازیم. فقط کافیست به جای تفکر جزیره ای و منطقه ای، تفکر ملی و جهانی و سیستمی داشته باشیم و کسانیکه در پست های بالای مدیریتی قرار می گیرند حتما از تحصیل کردگان باسواد و باتجربه و جهان دیده و علاقمند به آینده ایران و جهان باشند.
  «قبل از اینکه به فکر چگونه بردن باشی به فکر این باش که چگونه نبازی» ؛ این حکایت امروز ماست.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346403




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

ما به دوستانمان شباهت ژنتیکی داریم؟

مردم اغلب از این موضوع حرف می زنند که چطور دوستانشان گاه از خانواده به آنها نزدیک ترند. و حالا مطالعه تازه ای نشان می دهد که این برداشت شاید چیزی بیش از یک احساس باشد.

دو محقق در آمریکا مدعی شده اند که ما شباهت ژنتیکی بیشتری با دوستانمان داریم تا با غریبه ها.

محققان با بررسی اختلافات میان تقریبا دو هزار نفر از اهالی یک شهر کوچک دریافتند که اشتراک ژنتیکی افراد با دوستانشان یک دهم درصد بیش از شباهت با غریبه هاست.

هرچند این رقم بزرگ به نظر نمی رسد اما شباهتی است که عموما میان آدم هایی که چهار نسل قبل یک جد مشترک داشته اند دیده می شود.

البته هستند دانشمندانی که در مورد این مطالعه که در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم چاپ شده ابراز تردید کرده اند.

پروفسور جیمز فاولر یکی از نویسندگان مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو گفت که انتقادها ناشی از عجیب بودن یافته های تازه است.

او و پروفسور نیکولاس کریستاکیس از دانشگاه ییل تقریبا ۵۰۰ هزار نشانگر ژنتیکی را تحلیل کردند.

داده های ژنتیکی از یک مطالعه قلب در یک شهر کوچک به نام فرامینگام به دست آمد.

به گفته پروفسور فاولر این داده ها بسیار مفید بود چون با توجه به کوچک بودن جامعه مورد مطالعه بسیاری از افراد مورد مطالعه با هم دوست بودند.

پروفسور کریستاکیس با استفاده از نشانگرهای ژنتیکی دوستان و غریبه ها متوجه این تفاوت ژنتیکی شد.

سایر محققان می گویند این نتیجه گیری می تواند حاصل عوامل مختلف مثل قومیت یا سایر طبقه بندی های جمعیتی باشد.

آنها می گویند این تحلیل در صورتی موثق است که هیچ کدام از افراد مورد مطالعه به هیچ وجه با هم ارتباط خونی نداشته باشند، مساله ای که نمی توان در یک جامعه کوچک تایید کرد.

با این حال محققان مطالعه در پاسخ می گویند که هرگونه ارتباط خانوادگی را شناسایی و مد نظر قرار داده اند تا بر نتیجه تاثیر نگذارد.

پروفسور کریستی با ابراز اطمینان نسبت به نتایج گفت که بیشتر مردم حتی نمی دانند چهار نسل قبل با چه کسانی جد مشترک داشته اند و با این حال موفق به یافتن دوستانی می شوند که به خویشاوندانشان شباهت دارند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

کشف پروتئینی برای احیای استخوان

بیمارانی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، احتمالا از کشف پروتئینی که نقش مهمی را در احیای استخوان ایفا می‌کند، خرسند خواهند شد.
این پروتئین توسط مهندسان زیستی دانشگاه کوئین مری لندن شناسایی شده است.
پروتئین statherin به طور معمول در شکل‌گیری مینای دندان ایفای نقش می‌کند و جزء مهمی در این عضو از بدن به شمار می‌آید. دانشمندان به تازگی دریافته‌اند بخشی از این پروتئین را می‌توان برای سیگنال‌دادن رشد استخوان به کار برد.
دکتر «آلواتور ماتا» از دانشکده مهندسی و علم مواد و «موسسه زیست‌مهندسی» دانشگاه کوئین مری لندن و یکی از نویسندگان این مقاله نیز گفت: می‌توان از این مولکول خاص برای سیگنال‌دادن سلول‌ها و افزایش رشد استخوان در درون بدن بهره برد.
جزئیات این مطالعه در مجله Biomaterials منتشر شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346516




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

کرمانشاه:‌بیشترین بیکار/تهران: بیشترین جمعیت/سیستان و بلوچستان: بیشترین کم‌سواد

براساس اعلام مرکز آمار ایران میزان جمعیت کشور 77 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شده است همچنین، در آمار گیری فوق میزان نرخ بیکاری کشور 10.5 درصد، نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 84.75 اعلام شده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات مسئولین سیاست افزایش جمعیت اتخاذ شده است و مجلسی‌ها به دنبال یافتن راه‌های مختلف برای اجرایی کردن این سیاست هستند.

البته این تصمیم مقامات ارشد از این منظر که کشور با کمبود جمعیت مواجه است و برای بقا نیاز به سیاست‌های افزایش جمعیتی دارد می‌تواند درست باشد اما مطمئنا هر تصمیمی تنها در یک جمله خلاصه نمی‌شود و ابتدا باید بسترهای لازم از جمله اشتغال و درآمد، خدمات درمانی، محیط زیست و توسعه اقتصاد کشور مهیا شود همچنین، بر اساس تحقیقاتی که ناسا انجام داده است ایران تا 30 سال آینده از یک منطقه نیمه خشک به یک منطقه خشک تبدیل می‌شود و بر اساس پیش‌بینی این مرکز تحقیقاتی ایران توانایی خود را در کشت محصولات کشاورزی از دست خواهد داد و به وارد کننده صرف کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد.

کرمانشاه دارنده رتبه اول بیکاری در کشور

براساس همین امار استان کرمانشاه با یک میلیون و 945 هزار و 227 نفر جمعیت با نرخ رشد بی‌کاری 20.7 درصدی جدول اولین رتبه بی‌کاری در کشور است، همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان 0.69 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 81.72 درصد برآورد شده است.

سیستان محروم در صدر جدول استان های بی سواد

بر اساس اعلام مرکز آمار استان سیستن‌وبلوچستان با 28.44 درصد، بی سوادترین استان کشور را به خود اختصاص داده است و استان کردستان با 22.3 درصد بی‌سواد در جایگاه دوم قرار گرفته است و 19.56 درصد از جمعیت استان لرستان نیز فاقد سواد هستند آخرین رتبه بی سوادی در اختیار استان اردبیل با 19.23 درصد نرخ بی سوادی قرار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/newsletter

دولت کنونی و میراث نیم میلیون استخدام شده غیر قانونی

«در دولت گذشته  422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.
 -  650 هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند و جذب حدود 450 هزار نفر ازاین افراد بدون ضوابط  و بر اساس رابطه‌ بوده است.
 - 2 درصد از 76 هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند. 14 درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، 19 درصد راهنمایی، 1 درصد دیپلم و 33 درصد بالاتر از دیپلم هستند.
 - از سال 83 تا 91 حدود 332 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند.
- در دولت گذشته عمده اطرافیان و خانواده‌های مسئولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را بلند نبود در آن دوران به‌عنوان معلم عربی استخدام شد و هم‌اکنون در حال تدریس درس جغرافیا است!»
1-استخدام بیش از 1500 نفر بی سواد در وزارتخانه متولی سواد آموزی قضیه ای به غایت طنزآمیز است. شاید گفته شود این افراد برای امور خدماتی استخدام شده اند که نه نیاز به سواد الفبایی دارد و نه مهارت خاصی. در پاسخ می توان به ستونی از صفحات نیازمندیهای پرشمارگان ترین روزنامه ایران ارجاع داد که گاه زن و شوهر لیسانسه را آماده سرایداری در یک ساختمان معرفی می کند.
تنها می توان حدس زد که برخی «از ما بهتران» که مملکت را مِلک طِلق خود می دانند احساس کرده اند استخدام برادر و خواهر و پسر عمویشان کافی نیست وبرای بستگان بی سواد خود نیز کاری دست و پا کرده اند.
2- گفته اند دختر یکی از فرمانداران که الفبای عربی هم بلد نبوده به عنوان معلم عربی استخدام شده و هم اکنون در حال تدریس جغرافیاست! این هم استعبادی ندارد. چون همان گونه که پدر که لابد فرمانداری بلد نبوده ولی فرماندار شده احساس کرده دخترش هم می تواند عربی و جغرافیا تدریس کند.
وقتی وزیر کشور (وقت) می توانسته دکترای واقعی نداشته باشد و سر کلاس دانشکده حقوق خاطرات «اکسفورد» با «فتحه بر روی الف» را بازگوید از فرماندار فلان شهرستان که چندین مرتبه پایین تر از او بوده هم بیش از استخدام فرزند و گماردن او به تدریس عربی و جغرافیا برنمی آمده است!
4- دست آخر این که نقل می کنند در سال 1347 هنگامی که از پرفسور فضل الله رضا دعوت می شود ریاست دانشگاه تهران را بپذیرد تنها یک شرط تعیین می کند. این که اختیار داشته باشد کسانی را که بدون طی مراحل قانونی و صلاحیت علمی به عضویت هیات علمی درآمده اند درهر جایگاهی باشند کنار بگذارد. در آن زمان این شایعه درگرفته بود که برخی - که البته مدارک دانشگاهی لازم را داشتند و صرفا از نظر رتبه - با سفارش بالا آمده اند. هنگامی که موافقت با این شرط را اخذ می کند ریاست دانشگاه تهران را می پذیرد و گفته می شود به خدمت 100 نفر که بعضا شهرت و نفوذ هم داشتند پایان داد یا جایگاه شان را تنزل داد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/346439

مرگ کارگر 18 ساله زیر آوار در تهران

 سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ یک کارگر افغان در پی ریزش آوار در یک محل گودبرداری شده خبر داد.
این حادثه در قطعه زمینی به وسعت 250 متر مربع که به عمق چهار متر گود برداری شده بود رخ داده و در حالی که کارگران مشغول کار در این منطقه بودند ناگهان دیواره ضلع غربی محل گود برداری فرو ریخته و در پی آن بخشی از ساختمان مجاور نیز تخریب شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346437 

+ نوشته شده توسط سیاوش در جمعه 1393/04/27 و ساعت 0:13 | 2 نظر

سرقت ۵۰۰ میلیون تومانی رستوران ایتالیایی از مشتریان

یک رستوران ایتالیایی در تهران با گرفتن رمز کارت بانک مشتریان در زمان پرداخت و کپی کردن آن مبلغ ۵۷۰ میلیون تومان سرقت کرده است.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) تهران امروز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه با اعلام این خبر گفت: "در حال حاضر ۷۳ شاکی برای این پرونده مورد شناسایی قرار گرفته است. از مردمی که از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۳ خردادماه با مراجعه به رستوران {...} مورد سرقت قرار گرفته‌اند درخواست می‌شود که برای ثبت شکایت و پیگیری‌های بعدی به پلیس فتا مراجعه کنند."

رئیس پلیس فتای تهران گفت که براساس بررسی‌های اولیه، دستگاه کارت خوان در زیر میز نگهداری و از مردم رمزشان گرفته می‌شده است.

به گفته این مقام مسئول "اطلاعات ۴۰۰ کارت عابر بانک توسط این افراد به سرقت رفته است که در روزهای تعطیل ۱۳ و ۱۴ خردادماه، با همکاری بانک مرکزی و معاونت امور برداشت‌ها، حدود ۳۰۰ کارت که هنوز از آنها سرقت نشده سوزانده شد."

آقای کاکوان با اعلام اینکه با حکم مقام قضایی این رستوران پلمپ شده است، گفت: "بررسی‌های اولیه نشان داد که محمد ۴۲ ساله صاحب این رستوران دارای سابقه آدم ربایی و سرقت خودرو است که به همراه صندوق‌دار خود به نام حسین ۳۳ ساله اقدام به این سرقت می‌کرده است."

براساس اعلام پلیس فتا، این دو متهم در حال حاضر در بازداشت هستند: "محمد هیچگونه اطلاعی از مسائل سایبری نداشته اما متهم ردیف دوم که حسین نام داشت با اینکه دارای مدرک تحصیلی سیکل بوده اما به دلیل آشنایی با مسائل فنی نسبت به طراحی این نقشه اقدام کرده بود."

منبع: بی بی سی فارسی

آمارهای تکان دهنده درباره استخدام های دولت قبل

وی افزود: دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود 125 هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به 548 هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر 422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 200 هزار سازمان بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته ایجاد شدند، گفت: از طرف دیگر در دولت گذشته حدود 422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح گزارش عسگری‌آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در نشست غیر علنی امروز مجلس، گفت:‌ بر اساس این گزارش 200 هزار سازمان بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته شروع به فعال کرده‌اند، همچنین 650 هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود 450 هزار نفر از آن‌ها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346211

آقای وزیر ساعت چنده؟

ماجرا از این قرار است که پیش از ماه رمضان جناب " ظفر چاغلایان" وزیر سابق اقتصاد ترکیه - که ماجرای ساعت 350 هزار دلاری اش که گفته می شود از سوی "رضا ضراب" به او "هدیه" داده شده ، بسیار خبر ساز است - به همراه همسر و فرزندانش و محافظان خود برای صرف شام راهی یک رستوران لوکس در آنکارا می شود.
جناب وزیر سابق و همراهان دور میزی می نشینند و در میز کنار آنها دو نفر از پرسنل یک بیمارستان خصوصی ترکیه که همکار هم بودند، متوجه حضور وزیر سابق اقتصاد در رستوران می شوند.
دقایقی نمی گذرد که یکی از آن دو نفر به نام " حسن" به طعنه و کنایه از وزیر می پرسد:"آقای وزیر ساعت چنده؟" ؛ وزیر که البته از این سوال جا نمی خورد و به دلیل جنجال های رسانه ها درباره ساعتش می داند فرد سوال کننده به او طعنه زده است ، به آرامی جواب می دهد : "هفت و ربع."
اما به نوشته روزنامه "طرف " ترکیه ،دقایقی نمی گذرد که فرزندان و محافظان وزیر ، فرد سوال کننده را از جا بلند کرده و کشان کشان به آشپرخانه رستوران می برند و نام و مشخصات او و فرد همراهش را می پرسند.
با مقاومت فرد سوال کننده ، محافظان و فرزندان آقای وزیر سابق ، تلفن همراه او را به زور می گیرند و شماره های آن را بررسی کرده و در نهایت مشخصات فرد سوال کننده را در می آورند.
آن شب تمام می شود و فرد سوال کننده فردا از سوی مدیر بیمارستان احضار می شود و به او و همکارش گفته می شود به مدت یک هفته به سرکار نیایند و پس از طی یک هفته در نهایت حکم اخراج فرد سوال کننده را صادر می کنند.
روزنامه طرف ترکیه در گزارش خود می نویسد بیمارستان خصوصی که دو کارمند خود را اخراج کرده است، حاضر نشده است در این مورد پاسخ دهد و آن دو فرد همچنان پس از اخراج به دنبال پیدا کردن شغل جدید به این بیمارستان و آن کلینیک می روند اما تا کنون موفق به پیدا کردن شغل جدید نشده اند.
  گفتنی است در شبکه های اجتماعی ترکیه ، مخالفان حکومت اردوغان جنبشی با نام " آقای وزیر ساعت چنده " راه انداخته اند و این نخستین بار نیست که این سوال از وزیر پرسیده می شود و برخی مخالفان حکومت هرکجا وزیر سابق اقتصاد را می بینند، به کنایه از او این سوال را می پرسند به طوری که به نوشته روزنامه طرف از آن زمان، وزیر سابق اقتصاد دیگر به رستوارن نرفته است و کمتر در مجامع عمومی حاضر می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346122

افشاگری دو نماینده مجلس درباره زمین خواری همدیگر

نجف‌نژاد با یادآوری نامه خود در سال 1392 به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در آن نامه نوشتم که اگر من یک سانتی‌متر زمین برای شخص خود برداشته‌ام، آماده مجازات هستم.
وی با تأکید مجدد بر اینکه اگر دستگاه قضایی تملک شخصی زمین‌ها را از سوی خود ثابت کرد سزاوار مجازات است، خطاب به توکلی افزود: شما پرونده زمین‌خواری‌تان روشن است و چند هزار متر زمین در شهرک غرب گرفته‌اید که قرار بوده بخشی از آن به ایتام تعلق بگیرد که آن هم صورت نگرفته است.
نماینده بابلسر تصریح کرد: همچنین شما چند هزار متر زمین در منطقه دماوند گرفتید، آیا دست پیش می‌گیرد که پس نیفتید؟ انسان تعجب می‌کند از کسانی که شعارشان گوش فلک را کر می‌کند، اما موقع عمل پایشان می‌لنگد.
وی خطاب به توکلی ادامه داد: آقای توکلی! شما بیمار هستید، به روانپزشک مراجعه کنید، بلکه درمان شوید.
توکلی افزود: ماجرا از این قرار است که آقای نجف‌نژاد اعلام کرده زمینی گرفته‌ است که به استناد اینکه یک هیأت امنایی تشکیل دادند و زمینی را از بنیاد مستضعفان گرفتند و سپس این زمین را تفکیک کرده و به فروش رساندند.
توکلی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضفعان از آقای نجف‌نژاد شکایت کرده و دادگاه اول یعنی دادگاه جزایی بابلسر در این زمینه تشکیل شده و آقای نجف‌نژاد را محکوم کرده و این اقدام او را تصرفات شخصی دانسته است.
توکلی همچنین تصریح کرد: دادگاه معامله را باطل اعلام کرده و خلاف شرط مذکور در قرارداد دانسته است، این حکم مجدداً به دادگاه تجدیدنظر رفته و در آن دادگاه قاضی محترم با اینکه اعلام کرده بنیاد مستضعفان حقی ندارد، چراکه کار معامله این زمین‌ها به اتمام رسیده، تصریح کرده که حق مردم بابلسر است که از این موضوع شکایت کنند و این زمین‌ها را پس بگیرند، چراکه این زمین‌ها در غیر محل خود استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: این زمین‌ها تفکیک شده و به یکی از بدنام‌ترین خریدارانی که بدنام‌ترین و متخلف‌ترین صندوق‌های اعتباری است، فروخته می‌شود و متأسفانه این کار صورت گرفته است.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/346203

 کارگران البرز شرقی برای سومین بار تجمع کردند

صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی برای سومین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده ودر محوطه معدن در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.

«رحمان عجم» نائب رئیس شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در ادامه بی‌توجه‌ای‌های مسئولان معدن ذغال سنگ البرز شرقی وهمچنین مسئولان استانی به مخالفت کارگران این واحد معدنی در خصوص واگذاری این معدن به بخش خصوصی، صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) حدود هزار کارگر این واحد معدنی مجددا برای سومین بار در ماه جاری با همراهی حدود ۵۰ نفر از کارکنان دفا‌تر امور اداری در استان به صورت خودجوش دست به اعتراض صنفی زدند.

او با بیان اینکه این تعداد کارگر دست از کار کشیده و مخالف واگذاری این معدن به بخش خصوصی هستند، افزود: چرا سازمان خصوصی سازی با واگذاری صددرصدی سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی به شرکت ملی فولاد امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است.

به گفته وی، ۵ درصد از سهام تدریجی این معدن واملاک ان متعلق به ۱۳۹۲ نفر از کارگران آن است که بدون در نظر گرفتن این سهام این معدن را صد در صد به بخش خصوصی (ذوب آهن اصفهان) واملاک تحت مالکیت آن را نیز به شهرداری شاهرود واگذار کرده‌اند.

نماینده کارگران معدن البرز شرقی در ادامه تصریح کرد: با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

عجم در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه کارگران معادن ذغال سنگ طرزه در شهرستان شاهرود مخالف خصوصی سازی این واحد معدنی و واگذاری ان به شرکت ذوب آهن اصفهان هستند افزود: از مسئولان کشوری و استانی می‌خواهیم مانع خصوصی سازی این معدن و فروش ۴۲ هکتار از املاک آن در مرکز شهر شاهرود به شهرداری شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186885

۱۵ کارگر چینی در تونل محبوس شدند

مقامات داخلی چین از ریزش بخشی از یک تونل قطار در این کشور و حبس شدن ۱۵ کارگر در داخل تونل خبر دادند.
به گزارش ایلنا، بنابر اعلام مقامات محلی استان «یون‌نان»، بخشی از تونل قطار عصر روز گذشته (دوشنبه) ریزش کرد و در پی آن تعدادی کارگر در زیر آوارِ داخل تونل محبوس شدند.
بر همین اساس، نیروهای امداد و نجات استان یون‌نان پس از اطلاع از وقوع حادثه در محل حاضر شده و تلاش کردند با ایجاد حفره‌ای به داخل تونل راه پیدا کنند.
بنابر این گزارش، ظاهرا بخشی از تونل که در دست احداث بوده دچار حادثه شده اما جزئیات بیشتری از این حادثه در دست نیست.
به گفته خبرگزاری شینهوا، با وجود آنکه انجام عملیات امداد ونجات با جدیت در حال انجام است اما احتمال زنده پیدا کردن ۱۵ کارگر محبوس شده داخل تونل بسیار اندک است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186730




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

نگرانی از افزایش چشمگیر استفاده از آنتی بیوتیک در جهان

نزدیک به یک قرن است که بشر برای مقابله با عفونت به این داروی اعجاب آور تکیه کرده.

تا پیش از پیدایش آنتی بیوتیک ها در دهه های نخست قرن بیستم، برای درمان عفونت راه حلی قطعی وجود نداشت.

بیمار باید صبر می کرد تا سیستم ایمنی آن را برطرف کند و گاه لازمه ریشه کن کردن عفونت قطع عضو بود.

و بعد پنی سیلین کشف شد که موهبت بزرگی برای پزشکان بود.

صد سال به جلو و حالا نگرانی جدی تازه ای در حال شکل گرفتن است.

باکتری های خطرناک در حال ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های موجود هستند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک "تهدید بزرگ جهانی" نام برد.

حالا مطالعه تازه ای که در مورد میزان مصرف آنتی بیوتیک ها چاپ شده مؤید روبه نامناسب استفاده از این داروهاست.

نتایج این مطالعه که چهارشنبه گذشته در نشریه بیماری های عفونی لنست منتشر شد نشان می دهد که میزان آنتی بیوتیک فروخته شده در کلینیک ها و داروخانه های جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد.

این اولین مطالعه برای بررسی مصرف آنتی بیوتیک در قرن ۲۱ ام در جهان است.

این مطالعه توسط مرکز سیاستگذاری، اقتصاد و دینامیسم بیماری ها، تحت هدایت رامانان لاکسمینارایان انجام شده.

او می گوید که اکنون افراد بیشتری در کشورهای فقیر به این داروهای نجات بخش دسترسی دارند که خبر فوق العاده خوبی است.

اما تکیه بیش از پیش به آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتری ها شده.

فرح شیخ پزشک عمومی در بریتانیا به بی بی سی گفته: "این مشکلی جدی در سراسر دنیاست و لازم است همه جهان را از این مشکل آگاه کنیم. اطمینان از بهبود در تجویز آنتی بیوتیک ها برای کاهش مقاومت دارویی وظیفه همه است، از جراحان عمومی در بریتانیا گرفته تا شرکت های بزرگ داروسازی در جهان. همه باید برا حل این مشکل عظیم جهانی تلاش کنیم."

در بریتانیا مقاومت میکروب هایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است.

"ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد"

پروفسور پیتر تیلور از یونیورسیتی کالج لندن می گوید: "ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد."

دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستند که از آنها به عنوان آخرین راه چاره استفاده می شود.

اما به گفته آقای لاکسمینارایان، سرپرست مطالعه تازه، مشکل اینجاست که حتی این دسته هم در خطر از دست دادن تاثیرشان هستند چون مصرف آنها هم از ۲۰۰۱ به این سو به شدت افزایش پیدا کرده.

او می گوید که اگر در برابر این دسته از آنتی بیوتیک ها هم مقاومت ایجاد شود چیزی برای استفاده باقی نخواهد ماند.

یکی از دلایل ایجاد مقاومت مصرف اشتباه آنتی بیوتیک هاست.

دکتر فرح شیخ می گوید: "اتفاقی که می افتد این است که بعضی بیماران دو روز بعد از خوردن آنتی بیوتیک احساس می کنند کاملا خوب شده اند و تصمیم می گیرند دیگر آن را نخورند و دوره را کامل نکنند و این باعث می شود که میکروب قوی تر شود و دفعه بعد که به بیمار آنتی بیوتیک می دهید اثر نمی کند و عفونت خطرناک تر یا حتی گاه مرگبار می شود."

به علاوه پزشکان می گویند انتظارات بیماران باید تغییر کند. مردم باید آموزش ببینند که هر بیماری نیاز به دارو ندارد.

مطالعه تازه نشان می دهد که سه چهارم افزایش مصرف آنتی بیوتیک در برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روی داده کشورهایی که مردم توانایی مالی خریداری این داروها را دارند.

یک مشکل اینجاست که کارشناسان می گویند از سال ۱۹۸۷ هیچ دسته آنتی بیوتیک تازه ای تولید نشده و در خط تولید شرکتهای داروسازی بزرگ تقریبا هیچ آنتی بیوتیک تازه ای نیست.

در مطالعه تازه استفاده آنتی بیوتیک در پرورش دام و طیور بررسی نشد.

اما در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیکها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغهای میوه استفاده می‌شود.

از جمله گزارش ها حاکیست که ۸۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در آمریکا در صنایع پرورش حیوانات است.

مشکل اینقدر برای بعضی جدی است که در بریتانیا سالی دیویس، مشاور ارشد دولت در امور بهداشت و درمان در تلاش است تا سازمان ملل معاهده ای را به تصویب برساند تا بر اساس آن، استفاده از آنتی بیوتیک در صنایع پرورش حیوانات ممنوع شود.

لاکسمینارایان می گوید که آنتی بیوتیک ها یک منبع طبیعی هستند درست مثل سوخت های فسیلی. با تمام شدن آنها یافتن منابع تازه بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

یک کارگر برق کار بر اثر برق گرفتگی جان‌ باخت

یک کارگر برق کار صبح امروز (دوشنبه ۲۳ تیرماه) بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

این حادثه زمانی رخ داده است که کارگر برق کار در ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین هنگامی که بر روی تیرک برق مشغول تعویض کابل در بلوار طبرسی شمالی، نبش خیابان محراب حسینی بود، ناگهان دچار برق گرفتگی شده و جان باخت.

احتمال دارد این حادثه دلخراش که منجر به مرگ این کارگر ۲۷ ساله شده است به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاده باشد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186329

تشدید اعتصاب کارکنان فلز آفریقای جنوبی

اتحادیه کارکنان فلز آفریقای جنوبی پیشنهاد کارفرمایان برای افزایش 10 درصدی حقوق را نپذیرفته و 220 هزار عضو خود را به تشدید اعتصاب دو هفته ای فراخواند.

دبیرکل اتحادیه ملی کارکنان فلز آفریقای جنوبی اعلام کرد اعضای اتحادیه این پیشنهاد را نپذیرفتند زیرا شامل افزایش دو رقمی حقوق برای کل سه سال نبود.

لازم به یادآوری است، این اعتصاب فعالیت هزاران شرکت در بخش تولید و ساخت را متوقف کرده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186427

فروش آزادانه موبایل‌های دزدی در چهار راه مولوی/ سفارش گوشی آیفون به سارقان!

گوشی آیفون یک چهارم قیمت اصلی

جوان 25 ساله ای که در گوشه چهارراه مشغول صحبت با تلفن همراه است در مورد گوشی هایی که می فروشد می گوید: همه می دانند که چهارراه مولوی پاتوق فروشنده های گوشی های سرقتی است. گوشی آیفون در اینجا یک چهارم قیمت خرید و فروش می شود و با توجه به این که ریسک استفاده از این گوشی ها برای مالخران به صرفه نیست کمتر کسی سراغ این گوشی ها می آید اما در حال حاضر بازار گوشی های سامسونگ داغ داغ است و بیشتر افراد برای خرید مدلهای مختلف گوشی سامسونگ اینجا هستند.

پلیس کاری به گوشی های نوکیا ندارد

فروشنده دیگری که گوشی های معمولی نوکیا در دستش است می گوید: به خاطر این که پلیس حساسیتی روی این گوشی ها ندارد خرید و فروش آنها خطری ندارد. این گوشی ها را بین 10 تا 15 هزار تومان می خرم و 40 هزار تومان می فروشم.

این فروشنده گوشی های سرقتی می گوید: افرادی که جلوی پاساژ علاء الدین گوشی می فروشند خودشان سارق هستند. این در حالی است که در چهارراه مولوی فقط مالخران حضور دارند و معتادان و سارقان حضور ندارند. اینجا روزی 100 تا 200 گوشی تلفن همراه به فروش می رود و معاملات بیشتر بین مالخران انجام می شود.

فروش گوشی های آیفون سرقتی با سیم کارت رایتل/ نوچه هایم سفارشی سرقت می کنند

رضا که به گفته مالخران مولوی بزرگترین خریدار و فروشنده گوشی های سرقتی است در مورد نحوه کارش می گوید: کارهای کوچک انجام نمی دهم و تخصصم خرید و فروش گوشی های آیفون و سامسونگ است. تعدادی سارق در شهر دارم که کار آنها موبایل قاپی است و به صورت ماهانه حقوق می گیرند. این افراد موظفند بر اساس حقوقی که می گیرند گوشی های پرفروش بازار را سرقت کنند.

این مالخر در مورد نحوه فروش گوشی های سرقتی می گوید: گوشی های آیفون را جیبرک می کنم و سپس برای فروش به شهرستانها می فرستم. هر گوشی آیفون و گلکسی برایم 200 تا 300 هزار تومان سود دارد. گوشی تلفن همراه خیلی زود در تهران ردیابی می شود به همین دلیل مشتریانم در تهران از سیم کارت رایتل استفاده می کنند به خاطر اینکه پس از جیبرک و استفاده از سیم کارت رایتل گوشی آیفون ردیابی نمی شود.

جعبه ها را از پامنار می خریم

یکی دیگر از فروشندگان گوشی در چهارراه مولوی که تمام تلفن های همراهش دارای جعبه است در مورد این که آیا این گوشی ها نیز سرقتی است می گوید: اینجا گوشی دست دومی که سرقتی نباشد کم پیدا می شود. هر گوشی را که از سارقان می خرم برایش سفارش جعبه می دهم و با یک بارکد جعلی همانند بارکد گوشی آنها را به نام گوشی های دست دوم با جعبه می فروشم. جعبه ها را به مبلغ 5 هزار تومان از پامنار می خرم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/345952

وقتی میوه خوردن، شما را بیمار می کند!

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: استفاده غیرمتعارف انواع سموم از جمله حشره کش، قارچ کش، کنه کش و سایر سموم علف کش در مزارع برای تولید محصول گوجه فرنگی و دیگر محصولات جالیزی از جمله خیار، سبزی و صیفی زنگ خطر را به صدا درآورده است.

عباسی افزود: در گلخانه ها وضع از این هم بدتر است زیرا به علت شرایط گرم و مرطوب در زمستان انواع گوناگونی از آفات مکنده، جونده و بیماری های قارچی روی میوه ها تغذیه می کنند و اغلب کشاورزان گلخانه دار بدون توجه به خطرات مهلکی که این سموم برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند برای نجات محصول و حذف عوامل زیان آور گیاهی به طور معمول هر سه روز یک بار مواد شیمایی و هر 10 روز یک بار مواد غذایی را محلول پاشی و یا از طریق آبیاری قطره ای به گیاهان تزریق می کنند.
جالب این که آخرین سمپاشی را درست پیش از برداشت محصول انجام می دهند تا محصولی که روانه بازار شده است براق و مشتری پسندتر باشد.
عباسی اظهارکرد: اگرسموم بموقع و بجا مصرف نشوند با مصرف محصولات تولیدی حاصل از آنها ذره ذره سموم در وجود یکایک ما و نسل های آینده نفوذ می کند و یک روز که دور نخواهد بود به صورت موتاسیون های ژنتیکی، معلولیت های ذهنی و عقب افتادگی های جسمی، بروز بیماری های ناشناخته و کمتر شناخته شده مانند پارکینسون و انواع سرطان های خونی، کبدی و ریوی خودنمایی خواهند کرد.
اوج فاجعه زمانی است که بسیاری از کشاورزان انواع ترکیبات شیمیایی که اثر مثبت برخی از آن ها در هیچ موسسه و مرکز تحقیقاتی و علمی آزمون نشده و به اثبات نرسیده است (حتی مواد هورمونی ناشناخته) ازطریق آب آبیاری غرقابی، تحت فشار و یا به صورت محلول پاشی روی محصولاتی که به شکل تازه خوری و بدون هیچگونه تغییر و فرآوری به طور مستقیم وارد دستگاه گوارش مصرف کنندگان می شود به درون گیاهان وارد می کنند.
درصد زیادی از مواد غذایی بویژه میوها و سبزی ها به باقیمانده آفت کش ها آلوده هستند که مقدار آن بیش از حد مجاز است طوری که مصرف نامناسب و بی رویه آفت کش به عنوان یک معضل جهانی مطرح است و سلامت جوامع بشری را تحت الشعاع خود قرار داده است.
تحقیقات نشان می دهد بقایای برخی از مواد شیمیایی هزاران کیلومتر دورتر از محل مورد استفاده یافت شده اند و برخی از آنها تا چند دهه نیز در طبیعت دوام آورده اند.
بسیاری از آفت کش ها دارای پیامدهایی است که به شیوه های مختلف بر سلامت انسان تاثیر می گذارد و از حالت تهوع، استفراغ کردن، التهاب و ناتوانی عمل سیستم ایمنی تا نقص تولد، اختلال عصبی ناشی از مسمومیت و سرطان را در بر می گیرد.
استفاده از آفت کش های آلی کلره در بیشتر کشورهای صنعتی ممنوع است زریا ناهنجاری های کرموزومی، تخریب دی ان ای، تاثیر بر رشد، یادگیری و رفتار در نوزدانی که مادران آنها با آفت کش ها در تماس بوده اند دیده شده است.
هم اینک در برخی مناطق سموم بی رویه، بدون رعایت دوره کارنس ( مدت زمان استفاده از سم تا زمان از بین رفتن اثرات آن از محصول) و زمان مناسب، بدون رعایت نکات ایمنی توسط زارعان و کارگران مزرعه و بدون تشخیص دقیق عامل خسارت مصرف می شود که افزایش آگاهی کشاورزان و اعمال قوانین و استانداردها از مهمترین راهکار های کاهش مصرف آفت کش هاست.
سموم شمیایی مصرفی در مزارع، باغ ها و گلخانه ها شامل 240 نوع حشره کش، کنه کش، قارچ کش و سایر زیست کش هاست و بازار سیاه این مواد شیمیایی خطرناک نیز همچان داغ است و کشاورزان نیز به دنبال سموم قوی تر می گردند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346008

بازار میوه پایتخت در دست ۴ هزار دلال

در حال حاضر 800 بارفروش در میدان میوه و تره‌بار فعالیت می‌کنند که در کنار آن 4 هزار دلال هم فعال هستند که شاید نقش اصلی در افزایش قیمت میوه را داشته باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346006

دیوان محاسبات: محکومیت ۲میلیارد یورویی زنجانی آماده اجراست

بانک مرکزی و شرکت ملی نفت پس از آگاهی از این که زنجانی 2 میلیارد و 60 میلیون یورو از وجوه حاصل از فروش نفت را از طریق بانک مرکزی به حساب خزانه واریز نکرده است، موضوع را به ما گزارش کردند.

بررسی‌های ما اثبات کرد که با وجود ادعای بابک زنجانی ، وی قصد پرداخت بدهی ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی‌اش را به شرکت ملی نفت ایران نداشته است.
بررسی‌ها مشخص کرد 10 ماه قبل از اینکه نام زنجانی در فهرست تحریم قرار گیرد، این بدهی بر ضمه او بوده است و اگر قصد داشت آن را به حساب‌های شرکت ملی نفت یا حساب خزانه واریز کند می‌بایست در این مدت اقدام می‌کرد.
برای ما محرز شد که او قصد بازگرداندن این وجوه را نداشته است که بر این اساس به استرداد آن محکوم شد که اکنون حکم محکومیتش قطعی است اما چون در زندان به سر می‌برد آن را حتی به زندان هم ابلاغ کردیم تا از آن مطلع شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346039




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

اقتصاد سياسي به زبان ساده(37)

ارزش (ارزش مبادله) چيست؟

"در طول هزاران سالي قبل از پيدايش سرمايه‌داري، کالاهاي مختلف با يکديگر و يا با پول مبادله مي‌شده‌اند، دو واقعيت، دو نکته‌ي مسلم در جريان مبادله وجود داشته است. يکي اين که کالاها رايگان نبوده‌اند و هميشه دارنده يا توليد‌ کننده‌ي هر کالايي آن را در ازاي کالاي ديگر يا با پول معاوضه و مبادله کرده است. و ديگر اين که در مبادله‌ي کالاها با يکديگر يا با پول، هميشه نسبت‌هاي معيني در کار بوده است؛ يعني از همان آغاز، همواره مقدار معيني از يک کالا، در ازاء مقدار معين ديگري از کالاي ديگر، يا با مبلغ معيني پول، مبادله مي‌شده است. بديهي است که در اين مبادله وزن‌ها يا حجم‌هاي مساوي کالاهاي مورد مبادله با يکديگر رد و بدل نمي‌شد؛ بلکه ويژگي ديگري از آن دو کالا بين آن‌ها برابري وجود داشت. پس وزن يا حجم يا ساير خصوصيات فيزيکي و ظاهري کالاها مبناي مبادله نيست."

"وقتي وزن يا حجم کمتري از يک کالا با وزن يا حجم بيشتري از کالايي ديگر مبادله مي‌شود، مي‌گوييم کالاي اولي ارزش‌مندتر است. معناي اين گفته آن است که هر دو کالا داراي خاصه‌ي مشترکي به نام ارزش هستند و مقدار اين ارزش  در کالاي اولي بيشتر است. اما ماهيت اين خاصه ذاتي که در همه‌ي کالاي متفاوت وجود دارد و در جريان مبادله‌ي آن‌ها با يکديگر آشکار مي‌شود چيست؟"

"کالاهاي مختلف که از جنس‌هاي متفاوت و داراي خواص و موارد مصرف متفاوت‌اند، همه با کار انسان توليد‌ شده‌اند. ... کار تنها عنصر مشترکي است که در همه‌ي کالاها وجود دارد و در جريان طولاني کالا شدن مواد اوليه‌ي طبيعي در آن‌ها به کار رفته و تجسد و تبلور يافته است. ... بنابراين، ارزش مبادله‌اي شکل ظهور و بيان مقدار کاري است که در توليد‌ هر کالا صرف شده است."

استادني‌چنکو؛ نظام پولي بين‌المللي و بحران مالي جهاني؛صص15-16 ترجمه ناصر زرافشان، چاپ اول1389، انتشارات آزادمهر          

در شيوه توليد سرمايه‌داري‌، مبادله کالاها چگونه صورت مي‌گيرد؟ ابتدا بايد کالا ارزش مصرف داشته باشد مثلا" گندم براي رفع گرسنگي و کفش براي پوشيدن پاها، داراي ارزش مصرف است. يعني مبادله بين دو ارزش مصرف که متفاوت هستند، و يکسان نيستند، صورت مي‌گيرد نه بين دو  کالايي که داراي ارزش مصرف يکسان هستند مانند مبادله گندم با گندم يا کفش با کفش.

حالا بايد بدانيم که معيار مبادله‌ي دو کالا که متفاوت و از يک جنس نيستند چيست؟ مثلا" مبادله 100 کيلوگرم گندم با يک جفت کفش چرمي.

وقتي که مبادله‌اي صورت مي‌گيرد ما بايد از خود به پرسيم که مبادله اين دو کالا بر چه مبنايي صورت گرفته است؟ با کمي تعمق بايد به اين پاسخ برسيم که اين دو کالا در يک چيزي يا عاملي بايد اشتراک داشته باشند تا مبادله صورت گيرد. اين چيز يا عامل اشتراک چيست؟

آيا آن دو کالا در وزن با هم برابرند؟ پاسخ منفي است زيرا وزن گندم 100 و يک جفت کفش ممکن است به يک کيلوگرم هم نرسد.

آيا آن دو کالا داراي ارزش‌هاي مصرف برابرند؟ پاسخ اين هم منفي است زيرا انسان‌ها کالاهايي را که داراي ارزش‌هاي مصرف برابر باشند، مبادله نمي‌کنند، مثلا" چه کسي حاضر است گندم را با گندم که داراي ارزش‌هاي مصرف برابرند، مبادله کند؟ کاملا" روشن است که گندم و کفش داراي ارزش‌هاي مصرف برابر نيستند يعني داراي ارزش‌هاي مصرف مختلف‌اند. زيرا از گندم نان، ماکاروني و چيزهاي ديگر جهت خوراک تهيه مي‌شود و از کفش براي پوشاندن پا، استفاده مي‌شود.

قبلا" گفتيم که انسان‌ها براي رفع نيازهاي‌شان، مجبورند توليد‌ نمايند و براي اين که توليد‌ نمايند بايد کار کنند. براي توليد‌ هر کالايي بايد مدتي کار کرد تا آن کالا، قابل استفاده و به عبارت ديگر داراي ارزش مصرف گردد. حالا مي‌توانيم از خود به پرسيم آيا معيار ارزيابي يا وجه مشترک بين مبادله دو کالا مي‌تواند "مدت زمان انجام کار براي تهيه‌ي آن کالا" باشد؟

پاسخ پرسش فوق مثبت است زيرا مي‌توانيم درک کنيم که براي تهيه 100 کيلوگرم گندم به طور متوسط يک روز و براي تهيه يک جهت کفش چرمي که به شيوه صنعتگران کارگاهي‌ توليد‌ مي‌شود يک روز کار صرف تهيه آن‌ها شده است.

بنابراين مي‌بينيم که اين دو کالا در مقدار کاري که صرف تهيه آن‌ها شده است مساويند. اين نوع مبادله امروز صورت نمي‌گيرد بلکه مربوط به شيوه توليد گذشته يا همان توليد‌ کالايي ساده, عصر برده‌داري و فئودالي بود. هر چند که در آن اعصار هم مبادله کالا با پول صورت مي‌گرفت اما طريق برتر و عامه‌گير نبود.

در شيوه توليد سرمايه‌داري‌ که اکنون حاکم است بيشتر مبادله‌ها با پول و طلا صورت مي‌گيرد. که در آن کشاورز گندمش را فروخته و با همان پول کالاي ديگر که مثلا" کفش، مي‌خرد.

مثال ديگر وقتي خياطي يک پيراهن را با 15 هزار تومان مي‌دوزد، پولش را براي هميشه در جيبش نمي‌گذارد؛ بلکه با آن پول چيزي يا چيزهايي را مي‌خرد که نياز دارد. فرض کنيم که خياط با 15 هزار تومان دو جفت دم‌پايي بخرد، به اين مفهوم است که در حقيقت خياط پول دوخت يک پيراهن را با دو جفت دم‌پايي مبادله کرده است. مبادله به کمک پول انجام گرفته و مقدار کاري که براي دوخت يک پيراهن و دو جفت دم‌پايي مصرف شده نيز برابرند که با هم مبادله شده‌اند.

پس هرگاه دو يا چند کالا با هم مبادله مي‌شوند، آن‌چه آن‌ها را داراي ارزش (ارزش مبادله‌) کرده، مقدار کاري است که در آن‌ها نهفته است.

ادامه دارد




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

تصاویر پیشنهادی عصرایران برای پخش در مانیتورهای مجلس شورای اسلامی

امروز یکی از نمایندگان دلواپس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح دوفوریتی تغییر ساعات کار در ماه رمضان تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. 10 نماینده هم به وزیر دادگستری تذکر داده اند که چرا خاتمی ممنوع البیان و ممنوع التصویر و ممنوع الخروج نیست؟! هفته گذشته هم یک فوریت طرح زندانی کردن کسانی که وازکتومی می کنند را تصویب کردند. چند روز پیش هم مجلسی ها،‌ تصاویری از زنان ساپورت پوش را در مانیتورهای بزرگ صحن علنی پخش کردند تا به وزیر کشور در این باره تذکر و کارت زرد دهند.
با توجه به این که گویا مجلسی ها فکر می کنند که مهم ترین مشکلات جامعه،‌ عدم تغییر در ساعات کاری رمضان، ساپورت پوشیدن چند زن و دختر،‌ وازکتومی کردن چند مرد و ممنوع نبودن حرف زدن رئیس جمهور پیشین است،‌ تصاویر زیر را به عنوان مشتی نمونه خروار به مجلسی ها عرضه می کنیم تا بلکه این ها را هم از مانیتورهای مجلس پخش کنند و در جریان باشند که مردم ایران با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم می کنند.

سرقت و زورگیری از مشکلاتی است که مردم را بسیار می آزارد و حتی در روز روشن و مرکز شهر هم اطمینانی به این که زورگیرها و کیف قاپ ها نخواهند آمد،‌ نیست. آیا نباید به طور ریشه ای این مشکل ضدامنیتی را به حداقل رساند؟ وجود زورگیرها،‌ از حضور ساپورت پوش ها حتماً خطرناک تر است.
جاده های نامناسب،‌ خودروهای بی کیفیت و فرهنگ پایین رانندگی سالانه بیش از 20 هزار ایرانی را به کام مرگ می کشد. تعداد بیشتری را مجروح می کند و هزاران میلیارد تومان هزینه های مادی آنی و آتی به جامعه تحمیل می کند. نمایندگان برای الزام خودروسازان به همسان سازی کیفیت خودروهایشان با انواع مشابه خارجی، بهسازی و ایمن سازی راه ها و ارتقای فرهنگ رانندگی مردم چه کرده اند؟ فرهنگ، فقط در نوع پوشش خانم ها خلاصه نمی شود. بهبود وضع رانندگی هم کار فرهنگی می خواهد.


- 55 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد از همسرآزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 25 درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 23 درصد از نزاع‌ها و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 35 تا 40 درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد زندانی ها مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر سر و کار دارند.
- برای مبارزه با مواد مخدر 3 هزار و 750 نفر شهید شده اند و 12 هزار تن دیگر جانباز.
مجلسی ها بفرمایند آیا این فاجعه بزرگ ملی نیاز به طرح های چند فوریتی و البته نظارت بر اجرای قاطع مصوبات ندارد؟
آیا برای دیدن عکس جوانان مملکت که در وضعیت اسفناک اعتیاد گرفتار شده اند هم مانیتورهای صحن علنی را روشن خواهند کرد یا فقط زنان و دختران ساپورت پوش را می بینند؟
هزاران نفر بر اثر آلودگی مستمر هوا در سال می میرند. از ریزگردهایی که زندگی را بر مرزنشیان تنگ کرده تا گازهای آلاینده ای که مردم شهرهای بزرگ را خفه می کند.
راستی وقتی بنزین های آلوده توزیع می شد چرا خبری از طرح های دو فوریتی و کارت زرد نبود؟
این عکس تزئینی است ولی می توان آن را به عنوان نمادی از پارازیت به کار برد و از مجلسی ها پرسید:‌ آیا شده یک بار هم طرح دو فوریتی بدهید برای بررسی این که آیا پارازیت ها بر روی سلامت مردم اثر منفی دارد یا خیر؟
خود مجلسی ها بهتر از هر کس دیگری می دانند که چند درصد مردم زیر خط فقرند. تازه فقیر صرفاً کسی نیست که در حاشیه ها و بیغوله ها زندگی می کند بلکه بسیاری از کارمندان و کارگرانی که اگر نیازمند یک عمل جراحی ساده شوند شیرازه مالی زندگی شان از هم می پاشد هم فقیرند ولو آن که لباس های مرتب بپوشند و صورت به سیلی سرخ دارند.
کودکان کار،‌ نه توطئه استکبار است و نه حل این مشکل در بن بست تحریم ها گرفتار. این ها کسانی هستند که طبق قانون اساسی باید از تحصیلات رایگان برخوردار شوند و طبق اعلامیه حقوق بشر که ایران نیز آن را امضا کرده، از کودکی خود لذت ببرند. اما کار در محیط بی رحم جامعه بزرگسالان آنان را از رشد باز می دارد و بعضی هایشان هم مجرمانی می شوند که جامعه ساخته است. مجلسی ها،‌ خود فرزند دارند ولی چرا برای حل مشکل این فرزندان مظلوم ایران، کاری نمی کنند؟ راستی جرم انگاری برای وازکتومی مهم تر است یا رسیدگی به حال کودکانی که پدران شان وازکتومی نکردند و کودکانی محروم از لذت کودکی با جامعه تحویل دادند؟!
 محیط زیست ایران با سرعت تمام در حال نابودی است. بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی از بین رفته اند یا در معرض انقراض اند. وضعیت جاهایی مانند دریاچه ارومیه و بختگان و جنگل های بلوط زاگرس و اراضی شمال و سواحل جنوب و ... هم که روز به روز بدتر می شود.
آقایان و خانم های نماینده! اینجا ایران است و شما هم ایرانی.
کمبود،‌ گرانی و قاچاق دارو
آیا مجلسی ها نسخه به دست برای پیدا کردن یک دارو کل شهر را گشته اند؟!
    سونامی سرطان
کجای دنیا این همه آدم سرطان می گیرند؟‌ مجلسی ها از خودشان پرسیده اند علت چه می تواند باشد؟
تکدی گری
(بدون شرح)
یک چهارم ازدواج ها به طلاق منجر می شود. مجلسی ها بهتر است به جای ابراز ناراحتی از فروپاشی بنیان های خانواده در غرب، فکری به حال فروپاشی خانواده های ایرانی کنند.
زنان کارتن خواب
بله!‌ اینجا هم ایران است و اگر مجلسی ها این صحنه ها را نمی بینند،‌ می توانند تصاویرش را در مانیتورهای مجلس تماشا کنند تا بدانند دور و برشان چه می گذرد؟! چرا فقط زنان ساپورت پوش را می بینند و این زنان را نه؟!
نظرات بینندگان

غیر قابل انتشار: ۰

در انتظار بررسی: ۴۰

انتشار یافته: ۱۲

لایک

درود به شرف شما

کو گوش شنوا

دمتون گرم خیلی خوب بود

به اینها آمار دادگاه های کشور را به دلیل جرایمی چون کلاهبرداری، قتل، تجاوز، زمین خواری و تهمت و افترا هم اضافه میکردی!

درود به شرفت عصر ایران

گل گفتی عزیزم

عکسهای دردناکی بودن برای کسانی که درد را میشناسند.دیگه خسته شدیم از این همه بی مسئوولیتی این مسئولان

عالی بود

درود .......

فوق العاده خوب بود

  عالی بود...

  منبع:http://www.asriran.com/fa/news/342704




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

اقتصاد سياسي به زبان ساده(36)

 

ارزش مصرف چيست؟

قبلا" مفهوم کالا را بيان نموديم و گفتيم که محصولي که براي فروش يعني مبادله با محصول ديگر، توليد‌ مي‌شود، کالا مي‌گويند. اين کالا، داراي دو مشخصه است که يکي از آن‌ها اين است که بعضي از نيازهاي انسان را رفع کند، بنابراين کالا براي انسان سودمند است و انسان مي‌تواند را براي رفع احتياجاتش مصرف نمايد؛ پس کالا داراي ارزش مصرف است. مانند نان که با مصرف آن گرسنگي ما رفع مي‌گردد.

حال پرسش اين‌جاست که آيا هر چيزي که داراي ارزش مصرف است، کالا مي‌باشد؟

پاسخ به اين پرسش منفي است. مثلا" ناني را که دهقان قبلا" و يا حتا مي‌توان گفت در بعضي مناطق هنوز هم، براي مصرف شخصي خود مي‌پزد، براي انسان سودمند بوده و يک نياز انسان را رفع مي‌نمود، به همين دليل ارزش مصرفي داشت؛ درحالي که چون دهقان نان را براي مصرف شخصي خود توليد‌ مي‌نمود، نه براي فروش، آن نان کالا محسوب نمي‌شد. اما امروزه ناني که در کارگاه‌هاي نانوايي توليد‌ مي‌شود براي فروش است و کالا محسوب مي‌شود.

امروزه اگر توجه کرده باشيد محصولاتی مانند انگور ياقوتي، چون هدف اصلي فروش است آن است نه مصرف برای خود، بر روي خوشه‌هاي انگور نارس ياقوتي يک نوع سم مي‌پاشند که در مدت کوتاهي پوست سبز غوره‌اي انگور ياقوتي تبديل به پوست قهوه‌اي تيره رنگ و با ظاهري زيبا تبديل مي‌شود که تصور مي‌کني خوشمزه و شيرين است اما در هنگام خوردن متوجه ترش و نارس بودن آن مي‌شويد.

یا این‌که هندوانه را قبل از اين که کاملا" برَِسد با کودهاي رنگي (من اطلاع دقيق در اين مورد ندارم) که يک نوع کود آهن است آن را در آب حل مي‌کنند و از طريق ريشه وارد بافت هندوانه گشته و آن را قرمز و خوش رنگ مي‌نمايد اما مزه ندارد.

کارخانه‌داران توليد‌کننده سوسيس و کالباس و اعضاي خانواده‌هاي آنان از مصرف سوسيس و کالباس و ديگر فرآورده‌هاي گوشتي، تولید‌ خودشان، خودداري مي‌کنند.

به طور کلي همه‌ي انواع مواد غذايي که امروزه مصرف مي‌کنيم چون جهت فروش توليد‌ مي‌شوند از کيفيت و مرغوبيت خوبي برخودار نيستند. شايد از بزرگان خانواده بارها شنيده باشيد که از خوشمزه و مرغوبيت ميوه‌ها و چيزهاي خوراکي ديگر، در قديم، بسيار ياد مي‌کنند. اين‌ها و ده‌ها نمونه ديگر، نشان مي‌دهد که چگونه يک محصول تبديل به کالا شده‌ است. همه چيز کالايي شده است. همه چيز پولي شده است. روابط انسان‌ها تبديل به روابط کالايي شده است. کسي بدون معوض براي شما کاري انجام نمي‌دهد. تاثير اين روابط حتا  به نزديک‌ترين افراد خانواده، هم رسيد است به طوري که حاضر نيستند بدون چشم‌داشت، کاري براي همديگر انجام دهند. روابط عاطفی انسانی تحت تاثیر روابط کالایی دگرگون شده است. فرهنگ گذشته تحت تاثیر روابط کالایی و پولی، تغییر گشته و به فرهنگ کالایی و پولی تبدیل گشته است. حس نوع دوستی و احترام به همدیگر، تحت تاثیر روابط کالایی و پولی دچار تغییرات اساسی گشته است. در هنگام نخستین برخورد جزیی مانند برداشتن خراش بر بدنه‌ی یک خودرو سواری، بین دو خودرو روی می‌دهد این است که شما چگونه خسارت مالی(پولی) مرا پرداخت می‌کنید.

چيزهايي مانند هوا، درختان جنگل، آب‌هاي جاري رودخانه‌ها، کوه‌ها و منابع طيعي ديگر، که محصول کار انسان نيستند، وجود دارند که براي ما سودمند و مفيد مي‌باشند و داراي ارزش مصرف هستند، اما کالا نيستند؛ اما اگر در شهرها و روستاها از آب آشاميدني،آب آبياري، چوب درختان و چيزهاي ديگر استفاده مي‌کنيم، کالا هستند که با مصرف آن، بايد معادل آن را به صورت پول يا چيزهاي ديگر پرداخت نماييم. اگر وضعيت نظام سرمايه‌داري‌ همچنان به اين شيوه ادامه پيدا کند، بايد خودمان را براي روزي آماده نماييم که پول مصرف هواي تنفسي، گردش در طبيعت، کوهنوردي و شنا در آب‌هاي جاري رودخانه‌ها را نيز بايد، پرداخت نماييم.

تا اينجا دانستيم هر چيزي که ارزش مصرفي داشته باشد، لزوما" کالا نيست، ولي آيا هر کالايي داراي ارزش مصرف است؟ در پاسخ بايد بگوييم که يکي از خصوصيات يا ويژگي‌هاي کالا اين است که سودمند بوده و به نحوي يکي از نيازها و يا احتياجات انسان را رفع نمايد، بنابراين داراي ارزش مصرف مي‌باشد. اگر کالايي داراي ارزش مصرف نباشد، خريداري ندارد.

بنابراين هر کالايي داراي ارزش مصرف است، اما هر محصول توليد‌ي که داراي ارزش مصرف باشد، کالا نيست. مانند نانی که زن کشاورز برای خود و خانواده تهیه می‌کند. امروزه تقریبا" هر محصولی تولید‌ می‌شود، کالاست.

ادامه دارد




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

تصاویر پیشنهادی عصرایران برای پخش در مانیتورهای مجلس شورای اسلامی

امروز یکی از نمایندگان دلواپس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح دوفوریتی تغییر ساعات کار در ماه رمضان تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. 10 نماینده هم به وزیر دادگستری تذکر داده اند که چرا خاتمی ممنوع البیان و ممنوع التصویر و ممنوع الخروج نیست؟! هفته گذشته هم یک فوریت طرح زندانی کردن کسانی که وازکتومی می کنند را تصویب کردند. چند روز پیش هم مجلسی ها،‌ تصاویری از زنان ساپورت پوش را در مانیتورهای بزرگ صحن علنی پخش کردند تا به وزیر کشور در این باره تذکر و کارت زرد دهند.
با توجه به این که گویا مجلسی ها فکر می کنند که مهم ترین مشکلات جامعه،‌ عدم تغییر در ساعات کاری رمضان، ساپورت پوشیدن چند زن و دختر،‌ وازکتومی کردن چند مرد و ممنوع نبودن حرف زدن رئیس جمهور پیشین است،‌ تصاویر زیر را به عنوان مشتی نمونه خروار به مجلسی ها عرضه می کنیم تا بلکه این ها را هم از مانیتورهای مجلس پخش کنند و در جریان باشند که مردم ایران با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم می کنند.

سرقت و زورگیری از مشکلاتی است که مردم را بسیار می آزارد و حتی در روز روشن و مرکز شهر هم اطمینانی به این که زورگیرها و کیف قاپ ها نخواهند آمد،‌ نیست. آیا نباید به طور ریشه ای این مشکل ضدامنیتی را به حداقل رساند؟ وجود زورگیرها،‌ از حضور ساپورت پوش ها حتماً خطرناک تر است.
جاده های نامناسب،‌ خودروهای بی کیفیت و فرهنگ پایین رانندگی سالانه بیش از 20 هزار ایرانی را به کام مرگ می کشد. تعداد بیشتری را مجروح می کند و هزاران میلیارد تومان هزینه های مادی آنی و آتی به جامعه تحمیل می کند. نمایندگان برای الزام خودروسازان به همسان سازی کیفیت خودروهایشان با انواع مشابه خارجی، بهسازی و ایمن سازی راه ها و ارتقای فرهنگ رانندگی مردم چه کرده اند؟ فرهنگ، فقط در نوع پوشش خانم ها خلاصه نمی شود. بهبود وضع رانندگی هم کار فرهنگی می خواهد.


- 55 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد از همسرآزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 25 درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 23 درصد از نزاع‌ها و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 35 تا 40 درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد زندانی ها مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر سر و کار دارند.
- برای مبارزه با مواد مخدر 3 هزار و 750 نفر شهید شده اند و 12 هزار تن دیگر جانباز.
مجلسی ها بفرمایند آیا این فاجعه بزرگ ملی نیاز به طرح های چند فوریتی و البته نظارت بر اجرای قاطع مصوبات ندارد؟
آیا برای دیدن عکس جوانان مملکت که در وضعیت اسفناک اعتیاد گرفتار شده اند هم مانیتورهای صحن علنی را روشن خواهند کرد یا فقط زنان و دختران ساپورت پوش را می بینند؟
هزاران نفر بر اثر آلودگی مستمر هوا در سال می میرند. از ریزگردهایی که زندگی را بر مرزنشیان تنگ کرده تا گازهای آلاینده ای که مردم شهرهای بزرگ را خفه می کند.
راستی وقتی بنزین های آلوده توزیع می شد چرا خبری از طرح های دو فوریتی و کارت زرد نبود؟
این عکس تزئینی است ولی می توان آن را به عنوان نمادی از پارازیت به کار برد و از مجلسی ها پرسید:‌ آیا شده یک بار هم طرح دو فوریتی بدهید برای بررسی این که آیا پارازیت ها بر روی سلامت مردم اثر منفی دارد یا خیر؟
خود مجلسی ها بهتر از هر کس دیگری می دانند که چند درصد مردم زیر خط فقرند. تازه فقیر صرفاً کسی نیست که در حاشیه ها و بیغوله ها زندگی می کند بلکه بسیاری از کارمندان و کارگرانی که اگر نیازمند یک عمل جراحی ساده شوند شیرازه مالی زندگی شان از هم می پاشد هم فقیرند ولو آن که لباس های مرتب بپوشند و صورت به سیلی سرخ دارند.
کودکان کار،‌ نه توطئه استکبار است و نه حل این مشکل در بن بست تحریم ها گرفتار. این ها کسانی هستند که طبق قانون اساسی باید از تحصیلات رایگان برخوردار شوند و طبق اعلامیه حقوق بشر که ایران نیز آن را امضا کرده، از کودکی خود لذت ببرند. اما کار در محیط بی رحم جامعه بزرگسالان آنان را از رشد باز می دارد و بعضی هایشان هم مجرمانی می شوند که جامعه ساخته است. مجلسی ها،‌ خود فرزند دارند ولی چرا برای حل مشکل این فرزندان مظلوم ایران، کاری نمی کنند؟ راستی جرم انگاری برای وازکتومی مهم تر است یا رسیدگی به حال کودکانی که پدران شان وازکتومی نکردند و کودکانی محروم از لذت کودکی با جامعه تحویل دادند؟!
 محیط زیست ایران با سرعت تمام در حال نابودی است. بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی از بین رفته اند یا در معرض انقراض اند. وضعیت جاهایی مانند دریاچه ارومیه و بختگان و جنگل های بلوط زاگرس و اراضی شمال و سواحل جنوب و ... هم که روز به روز بدتر می شود.
آقایان و خانم های نماینده! اینجا ایران است و شما هم ایرانی.
کمبود،‌ گرانی و قاچاق دارو
آیا مجلسی ها نسخه به دست برای پیدا کردن یک دارو کل شهر را گشته اند؟!
    سونامی سرطان
کجای دنیا این همه آدم سرطان می گیرند؟‌ مجلسی ها از خودشان پرسیده اند علت چه می تواند باشد؟
تکدی گری
(بدون شرح)
یک چهارم ازدواج ها به طلاق منجر می شود. مجلسی ها بهتر است به جای ابراز ناراحتی از فروپاشی بنیان های خانواده در غرب، فکری به حال فروپاشی خانواده های ایرانی کنند.
زنان کارتن خواب
بله!‌ اینجا هم ایران است و اگر مجلسی ها این صحنه ها را نمی بینند،‌ می توانند تصاویرش را در مانیتورهای مجلس تماشا کنند تا بدانند دور و برشان چه می گذرد؟! چرا فقط زنان ساپورت پوش را می بینند و این زنان را نه؟!
نظرات بینندگان

غیر قابل انتشار: ۰

در انتظار بررسی: ۴۰

انتشار یافته: ۱۲

لایک

درود به شرف شما

کو گوش شنوا

دمتون گرم خیلی خوب بود

به اینها آمار دادگاه های کشور را به دلیل جرایمی چون کلاهبرداری، قتل، تجاوز، زمین خواری و تهمت و افترا هم اضافه میکردی!

درود به شرفت عصر ایران

گل گفتی عزیزم

عکسهای دردناکی بودن برای کسانی که درد را میشناسند.دیگه خسته شدیم از این همه بی مسئوولیتی این مسئولان

عالی بود

درود .......

فوق العاده خوب بود

  عالی بود...

  منبع:http://www.asriran.com/fa/news/342704




تاریخ: شنبه 22 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

اقتصاد سياسي به زبان ساده(36)

 

ارزش مصرف چيست؟

قبلا" مفهوم کالا را بيان نموديم و گفتيم که محصولي که براي فروش يعني مبادله با محصول ديگر، توليد‌ مي‌شود، کالا مي‌گويند. اين کالا، داراي دو مشخصه است که يکي از آن‌ها اين است که بعضي از نيازهاي انسان را رفع کند، بنابراين کالا براي انسان سودمند است و انسان مي‌تواند را براي رفع احتياجاتش مصرف نمايد؛ پس کالا داراي ارزش مصرف است. مانند نان که با مصرف آن گرسنگي ما رفع مي‌گردد.

حال پرسش اين‌جاست که آيا هر چيزي که داراي ارزش مصرف است، کالا مي‌باشد؟

پاسخ به اين پرسش منفي است. مثلا" ناني را که دهقان قبلا" و يا حتا مي‌توان گفت در بعضي مناطق هنوز هم، براي مصرف شخصي خود مي‌پزد، براي انسان سودمند بوده و يک نياز انسان را رفع مي‌نمود، به همين دليل ارزش مصرفي داشت؛ درحالي که چون دهقان نان را براي مصرف شخصي خود توليد‌ مي‌نمود، نه براي فروش، آن نان کالا محسوب نمي‌شد. اما امروزه ناني که در کارگاه‌هاي نانوايي توليد‌ مي‌شود براي فروش است و کالا محسوب مي‌شود.

امروزه اگر توجه کرده باشيد محصولاتی مانند انگور ياقوتي، چون هدف اصلي فروش است آن است نه مصرف برای خود، بر روي خوشه‌هاي انگور نارس ياقوتي يک نوع سم مي‌پاشند که در مدت کوتاهي پوست سبز غوره‌اي انگور ياقوتي تبديل به پوست قهوه‌اي تيره رنگ و با ظاهري زيبا تبديل مي‌شود که تصور مي‌کني خوشمزه و شيرين است اما در هنگام خوردن متوجه ترش و نارس بودن آن مي‌شويد.

یا این‌که هندوانه را قبل از اين که کاملا" برَِسد با کودهاي رنگي (من اطلاع دقيق در اين مورد ندارم) که يک نوع کود آهن است آن را در آب حل مي‌کنند و از طريق ريشه وارد بافت هندوانه گشته و آن را قرمز و خوش رنگ مي‌نمايد اما مزه ندارد.

کارخانه‌داران توليد‌کننده سوسيس و کالباس و اعضاي خانواده‌هاي آنان از مصرف سوسيس و کالباس و ديگر فرآورده‌هاي گوشتي، تولید‌ خودشان، خودداري مي‌کنند.

به طور کلي همه‌ي انواع مواد غذايي که امروزه مصرف مي‌کنيم چون جهت فروش توليد‌ مي‌شوند از کيفيت و مرغوبيت خوبي برخودار نيستند. شايد از بزرگان خانواده بارها شنيده باشيد که از خوشمزه و مرغوبيت ميوه‌ها و چيزهاي خوراکي ديگر، در قديم، بسيار ياد مي‌کنند. اين‌ها و ده‌ها نمونه ديگر، نشان مي‌دهد که چگونه يک محصول تبديل به کالا شده‌ است. همه چيز کالايي شده است. همه چيز پولي شده است. روابط انسان‌ها تبديل به روابط کالايي شده است. کسي بدون معوض براي شما کاري انجام نمي‌دهد. تاثير اين روابط حتا  به نزديک‌ترين افراد خانواده، هم رسيد است به طوري که حاضر نيستند بدون چشم‌داشت، کاري براي همديگر انجام دهند. روابط عاطفی انسانی تحت تاثیر روابط کالایی دگرگون شده است. فرهنگ گذشته تحت تاثیر روابط کالایی و پولی، تغییر گشته و به فرهنگ کالایی و پولی تبدیل گشته است. حس نوع دوستی و احترام به همدیگر، تحت تاثیر روابط کالایی و پولی دچار تغییرات اساسی گشته است. در هنگام نخستین برخورد جزیی مانند برداشتن خراش بر بدنه‌ی یک خودرو سواری، بین دو خودرو روی می‌دهد این است که شما چگونه خسارت مالی(پولی) مرا پرداخت می‌کنید.

چيزهايي مانند هوا، درختان جنگل، آب‌هاي جاري رودخانه‌ها، کوه‌ها و منابع طيعي ديگر، که محصول کار انسان نيستند، وجود دارند که براي ما سودمند و مفيد مي‌باشند و داراي ارزش مصرف هستند، اما کالا نيستند؛ اما اگر در شهرها و روستاها از آب آشاميدني،آب آبياري، چوب درختان و چيزهاي ديگر استفاده مي‌کنيم، کالا هستند که با مصرف آن، بايد معادل آن را به صورت پول يا چيزهاي ديگر پرداخت نماييم. اگر وضعيت نظام سرمايه‌داري‌ همچنان به اين شيوه ادامه پيدا کند، بايد خودمان را براي روزي آماده نماييم که پول مصرف هواي تنفسي، گردش در طبيعت، کوهنوردي و شنا در آب‌هاي جاري رودخانه‌ها را نيز بايد، پرداخت نماييم.

تا اينجا دانستيم هر چيزي که ارزش مصرفي داشته باشد، لزوما" کالا نيست، ولي آيا هر کالايي داراي ارزش مصرف است؟ در پاسخ بايد بگوييم که يکي از خصوصيات يا ويژگي‌هاي کالا اين است که سودمند بوده و به نحوي يکي از نيازها و يا احتياجات انسان را رفع نمايد، بنابراين داراي ارزش مصرف مي‌باشد. اگر کالايي داراي ارزش مصرف نباشد، خريداري ندارد.

بنابراين هر کالايي داراي ارزش مصرف است، اما هر محصول توليد‌ي که داراي ارزش مصرف باشد، کالا نيست. مانند نانی که زن کشاورز برای خود و خانواده تهیه می‌کند. امروزه تقریبا" هر محصولی تولید‌ می‌شود، کالاست.

ادامه دارد




تاریخ: شنبه 21 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

کشف فسیل بزرگترین دایناسور

دیرینه شناسان در منطقه دور افتاده پاتاگونیای آرژانتین و در میان تعداد زیادی از فسیل‌های انباشته شده در این منطقه موفق به کشف فسیلی شده اند.
دیرینه شناسان در منطقه دور افتاده پاتاگونیای آرژانتین و در میان تعداد زیادی از فسیل‌های انباشته شده در این منطقه موفق به کشف فسیلی شده اند که ممکن است مربوط به بزرگ‌ترین دایناسوری باشد که تاکنون روی زمین زندگی می‌کرده است.
استخوان های فسیل این دایناسور غول پیکر در منطقه فلیچا در حدود ۲۵۰ کیلومتری غرب پاتاگونیا کشف شد.  

کارشناسان مي گويند این مکان که از نظر تعداد و تنوع فسیلی بسیار غنی است، می تواند زوایای دیگری از حیات در ماقبل تاریخ را برای انسان روشن کند. دیرینه شناسان معتقدند این فسیل مربوط به گونه جدیدی تیتاناسور باشد.تیتاناسور دایناسوری با گردن و دم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می کرده و حدود ۹۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه میزیسته است.
محققان می گویند وزن این دایناسور علف خوار بیش از وزن ۱۴ فیل آفریقایی یعنی چیزی حدود ۹۰ تن و طول این جانور حدود ۴۰ متر بوده است. رکورد قبلی مربوط به دایناسوری به نام آرژنتینوسوروس بوده که فسیل آن در آرژانتین کشف و برآورد می شود حدود ۳۶.۶ متر طول داشته است. یافته ها به همین جا ختم نمی شود. استخوان های مربوط به حداقل هفت دایناسور که به نظر جوان تر بوده اند در این محل کشف شد.
خوزه لوئیس کارالیدو یکی از هشت دانشمندی که در این تحقیق شرکت داشته اند می گوید: این کامل ترین کشف این نوع دایناسور غول پیکر در جهان است و یک کشف مهم برای دنیای علم محسوب می شود.  
اولین بار سال ۲۰۱۱ و به شکلی تصادفی فسیل های این منطقه که حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از بوئنوس آیرس فاصله دارد توسط یک کارگر مزرعه کشف شد. این کارگر برای اولین بار موفق به کشف استخوان عظیم پا به طول ۲.۴ متر شد. کاوش ها و حفاری ها در ژانویه ۲۰۱۳ ادامه یافت و محققان موفق به کشف استخوان های کاملی از دم، نیم تنه و گردن دایناسور شدند که اجازه می داد تصویر کامل تری از این جانور غول پیکر در زمان حیاتش ترسیم کنند. محققان آرژانتینی و اسپانیایی موفق به کشف ده استخوان مهره از نیم تنه،۴۰ استخوان از دم و قسمت هایی از گردن و پاها به طور کامل شدند.
این تصویر که در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۴ گرفته شده فسیل ساق پای دایناسوری غول پیکر را نشان می دهد که به اندازه قد یک انسان است.

یکی از کارشناسان موزه ادیجیو فروگلیو در شهر جنوبی ترلیو آرژانتین می گوید: تا به حال آنچه در مورد ساروپادها در سراسر جهان شناخته شده بود، حاصل اکتشافات ناقص فسیلی بود.کارالیدو می گوید: ما معتقدیم تاکنون فقط ۲۰ درصد استخوان های دفن شده در این محل را یافته باشیم. این کشف به روشن شدن آناتومی این دایناسور گیاهخوار عظیم الجثه کمک بسیار زیادی خواهد کرد. بقایای پیدا شده همچنین به محققان کمک می کند با باز سازی شکل عضلات این مخلوق ، میزان انرژی لازم برای حرکت این جانور را محاسبه کنند.
در این محل همچنین ۶۰ دندان دایناسور پیدا شده که ۵۷ تای آن مربوط به تیرانوتیتان یکی از بزرگ ترین گوشتخواران لاشه خوار است. علاوه بر استخوان ها، مقداری فسیل شاخ و برگ در این مکان پیدا شده که به محققان در بازسازی اکوسیستم آن زمان کمک می کند. کارالیدو می گوید به کمک این فسیل ها ما به بازسازی بسیار دقیق از آناتومی جانور و یافتن پاسخ بسیاری از سوالات قادر خواهیم شد. از جمله این که چگونه جنوب آرژانتین برای بسیاری از گونه های عظیم الجثه دایناسورهای گیاهخوار شرایط مطلوبی را فراهم می کرده است.
 مقایسه اندازه ی این دایناسور با دایناسورهای دیگر:  

پل بارت متخصص علم فسیل شناسی و انسان شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن می گوید: البته ادعای این که این دایناسور بزرگ ترین دایناسور روی زمین بوده باید به تائید برسد. دیوید برنهام از متخصصان دیرینه شناس دانشگاه کانزاس می گوید: چه این دایناسور بزرگ ترین دایناسور روی زمین باشد و چه نباشد، این گنج کشف شده به بازسازی گذشته های بسیار دور کمک شایانی می کند. پیدا کردن فسیل دایناسورهای زیاد در یکجا فرضیه زندگی کردن دایناسورهای گیاهخوار به صورت گله ای را تقویت می کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/342701




تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

شهاب‌سنگ روسیه «۲۹۰ میلیون سال» پیش از جرم مادر جدا شده بود

پژوهش‌های جدید نشان می دهد که شهاب‌سنگی که سال گذشته در چلیابینسک در روسیه سقوط کرد و ۱۰۰۰ مجروع برجای گذاشت پیش از تصادم با زمین با یک شهاب‌سنگ دیگر برخورد کرده بود.
بررسی یک ماده معدنی به نام «ژادئیت» که در اجزای باقیمانده از انفجار چلیابینسک به دست آمده نشان می‌دهد که جرم فضایی «مادر» این شهاب‌سنگ با سرعتی حدود ۴۸۰۰ کیلومتر در ساعت با یک شهاب‌سنگ بزرگتر برخورد کرده است.
شین اوزاوا، مدیر گروه پژوهشی از دانشگاه توهوکو ژاپن در مقاله‌ای که این هفته در نشریه «ساینتیفیک ریپورتس» منتشر شد نوشت: «احتمال دارد این ضربه موجب جدایی شهاب‌سنگ چلیابینسک از جرم مادر آن شده و آن را به سوی زمین فرستاده باشد.»

 

تکه‌ای از شهاب‌ سنگ فرود آمده در روسیه

انتظار می‌رود کشف فوق درباره الگوی حرکت شهاب‌سنگ‌ها و تصادم این اجرام آسمانی با زمین اطلاعات بیشتری در اختیار پژوهشگران قرار دهد. دانشمندان می‌گویند به این نتیجه رسیده‌اند که برخورد منجر به ایجاد شهاب‌سنگ چلیابینسک حدود ۲۹۰ میلیون سال پیش صورت گرفته است.
بیش از یک سال پیش، در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱، شهابسنگ چلیابینسک - که حدود ۲۰ متر پهنا داشت - به سوی زمین حرکت می‌کرد. این توده آسمانی با سرعتی معادل ۶۷۶۰۰ کیلومتر در ساعت با جو زمین برخورد کرد و بر اثر اصطکاک آتش گرفت و تکه تکه شد و به سوی زمین سقوط کرد.
تکه‌های برجای مانده از این شهاب‌سنگ با سرعتی ۶۰ برابر سرعت صوت حرکت کرده و در نقطه‌ای حدود ۳۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین منفجر شد و نیرویی ۳۰ برابر بمب هسته‌ای استفاده شده توسط آمریکا در هیروشیما در جنگ جهانی دوم را آزاد کرد.
انفجار فوق که بر فراز چلیابینسک اتفاق افتاد موجب تولید امواجی شد که ساختمان‌ها را تخریب کرد و در شعاعی دورتر پنجره‌ها را شکست. بیش از ۱۰۰۰ نفر در اثر این حادثه مجروح شدند.
ژادئيت، که یکی از مواد کانی موجود در سنگ جواهر یشم است تنها تحت فشار بسیار شدید و حرارت‌های بالا ایجاد می شود. بررسی ژادئيت یافته شده در شهاب‌سنگ چلیابینسک نشان می‌دهد که جرم مادر این شهاب‌سنگ با یک شهاب‌سنگ دیگر تصادم کرده است که حداقل ۱۵۰ متر قطر داشته است.
دانشمندان همچنان در حال آزمایش دیگر بخش‌های باقی مانده از این شهاب‌سنگ هستند و هم‌اینک در حال انجام محاسبه برای تعیین مسیر دقیق آن به سوی زمین هستند.
شین اوزاوا، مدیر تیم پژوهشگرانی که بر روی این شهاب‌سنگ کار می‌کنند، در ایمیلی که برای «رویترز» فرستاد شهاب‌سنگ چلیابینسک را «نمونه‌ای منحصر به فرد» توصیف کرد.
شهاب‌سنگ چلیابینسک دومین انفجار مهیب تاریخ ثبت شده را رقم زد. در سال ۱۹۰۸ انفجار ایجاد شده توسط یک شهاب‌سنگ دیگر نیرویی ۱۰۰۰ برابر قدرت بمب اتمی منفجر شده در هیروشیما را آزاد کرد و در نتیجه آن انفجار ۸۰ میلیون اصله درخت در محدوده‌ای بزرگتر از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع در نزدیکی رودخانه «پودکامِنایاتونگوسکا» سیبری از بین رفت.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 بازسازی مغز و ماهيچه‌های سالمند با تزريق خون جوان

سه تحقيق علمی در موش‌ها نشان داده با تزريق خون موش جوان‌تر، موش‌های سالمند شاهد بازسازی عضلات و تقويت سلول‌های مغزی بوده‌اند. محققان اين سه تحقيق می‌گويند اين شايد کليدی به روش مشابه و اجرای آن در انسان باشد.

در دو پژوهش جداگانه مشخص شده که تحت تاثير انتقال خون موش‌های جوان به موش‌های پير، اختلال های مغزی مربوط به کهنسالی در مغز آن‌ها تا حدی برطرف شده، روند کاهش توانايی مغز برای يادگيری و حافظه معکوس شده و ظرفيت مغز آن‌ها برای توليد سلول‌های عصبی تازه و انطباق با شرايط جديد افزايش يافته است.
پژوهش سوم هم نشان داده که يک نوع پروتئين موجود در خون موش‌های جوان توانايی موش‌های سالخورده‌ای که با انسان ۷۰ ساله قابل مقايسه هستند را برای انجام فعاليت های جسمی افزايش داده است.
اريک کاندل، يکی از استادان عصب شناسی دانشگاه کلمبيا و برنده جايزه پزشکی نوبل در سال ۲۰۰۰ به خاطر تحقيقات خود در مورد بنيان‌های مولکولی حافظه انسان، اين پژوهش های جديد را خارق العاده توصيف کرد.
او گفت: «نتايج اين پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عناصری در خون انسان وجود دارد که به سن وابسته‌اند و اگر بتوان اين عناصر را دقيقا شناسايی کرده و آنها را جدا کرد، شايد با تغيير تغذيه آن‌ها بتوان کارکردشان را متحول کرد.»
پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که تزريق خون موش‌های پير به موش‌های جوان قدرت يادگيری و درک آن‌ها را کاهش می‌دهد. ولی اين کشف جديد اولين موردی است که يک روند معکوس را ثابت می کند: يعنی تزريق خون جوان می‌تواند از ادامه اختلال‌های مغزی وابسته به طول عمر، جلوگيری کند.
بهبود قابليت يادگيری و حافظه
در مقاله‌ای نوشته «تونی ويس کورای» از دانشگاه استنفورد و «سال ويلدا» از دانشگاه کاليفرنيا که در شماره اخير مجله «نيچر مديسين» منتشر شده است، مسئولان اين پژوهش‌های جديد دو روش انتقال خون موش‌های جوان به موش‌های پير را تشريح کرده‌اند.
خبرگزاری رويترز می‌افزايد که آن‌ها در يک روش پلاسمای خون موش‌های سه ماهه (‌که موش بالغ و جوان است) را به موشهای ۱۸ ماهه که تقريبا به پايان عمر خود رسيده‌اند، تزريق کردند. در روش دوم با استفاده از عمل جراحی سيستم گردش خون يک موش جوان را به موش پير وصل کردند.
در هر دو آزمايش مشخص شد که در موش‌های پيری که خون جوان به آن‌ها منتقل شده، قابليت يادگيری و حافظه آن‌ها بهتر شده است. پژوهشگران با آزمايش مغز موش‌های پير که به آن‌ها خون جوان تزريق شده بود، دريافتند که هم ساختار و هم بافت مولکولی مغز آن‌ها به نسبت ساير موش‌های پير تغيير کرده است.
مسئولان اين پژوهش در بيانيه‌ای اعلام کردند: «ما در اين آزمايش‌ها نشان داده‌ايم که حداقل می‌توان از ادامه بخشی از اختلال‌ها و يا کم کاری‌های مغز که به سن وابسته است، جلوگيری کرد. هرچند اين پژوهش‌ها تکميل و نهايی نشده‌اند، ولی تزريق خون جوان به موش‌های پير نشان می‌دهد که در بافت مولکولی، ساختار و کارکرد مغز آن‌ها به‌ویژه در زمينه درک و يادگيری، تغييرات چشمگیری روی داده است.»
خبرگزاری رويترز به نقل از پژوهشگران دانشگاه استنفورد می‌نويسد که هنوز به طور دقیق معلوم نشده که کداميک از عناصر موجود در خون می‌توان سرچشمه اين تغييرات باشد. اما گرم کردن خون قابليت‌های جوان کننده آن را از بين برده و بنابراين شايد اين عناصر بخشی از پروتئين های موجود در خون باشند که تحت تاثير گرما ساختار آن‌ها آسيب می‌بيند.
در يکی ديگر از اين پژوهش‌ها به مولکول «‌پونسه د لئون» اشاره شده که يکی از عناصر رشد در خون است. در اين پژوهش که توسط کارشناسان دانشگاه هاروارد انجام شده از طريق عمل جراحی سيستم گردش خود موش‌های جوان به موش‌های پير وصل شده‌است.
نتايج پژوهش آن‌ها که در مجله علمی «ساينس» منتشر شده، نشان می‌دهد که مغز موش‌های پير پس از دريافت خون جوان در بخش‌هايی از مغز که مسئول شناسايی بویایی است، نورون‌ها (سلول‌های عصبی) جوان و بيشتری توليد کرده و در نتيجه حس بويايی اين موش‌ها درست مثل موش‌های جوان فعال و تيز شده است.
در پژوهش سوم هم که نتايج آن در مجله «ساينس» منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از روش‌های مشابهی خون موش‌های جوان را به موش‌های پير منتقل کردند. تحقيقات آن‌ها هم نشان داده که قابليت اين دسته از موش‌های پير برای انجام فعاليت‌های جسمی، افزايش يافته است.

منبع: دانش و فن فارسی RF

ریزش دیوار چاه جان 3 نفر را گرفت

ریزش دیوار چاه در شهرستان کمیجان استان مرکزی سه نفر را در زیر آوار گرفتار و به کام مرگ کشاند .
فردی به هنگام حفر چاه و ریزش در چاه در زیر آوار مدفون می شود و قبل از حضور نیروهای امدادی و انتظامی و پس از دقایقی یکی دیگر از کارگران برای نجات کارگار چاه کن داخل چاه رفته و مدفون می شود و فرد سوم نیز برای نجات دو نفر با طناب به داخل چاه رفته و سقوط می کند.
هر 3 نفر فوت کرده اند .
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/345443

اعتراض هزاران کارگر و کارمند پرتغالی به سیاست‌های دولت

هزاران کارگر و کارمند دولت با حضور در خیابانهای لیسبون پایتخت پرتغال علیه سیاستهای اقتصادی دولت و مقررات بازار کار تظاهرات کردند.

به گزارش اخبار دریافتی ایلنا، این کارگران با تجمع در برابر پارلمان این کشور علیه سیاستهای دولت شعار دادند. تظاهرکنندگان دولت را متهم کردند با سیاستهای ریاضتی خود زندگی آنها را بدتر کرده است.

آنان معتقدند سیاستهای دولت، آنهم بوقت شرایط بد اقتصادی کشور، باعث بدتر شدن شرایط زندگی اشان شده است.

تظاهرکنندگان می گویند:  لوایح جدید دولت برای اصلاح مقررات کار می تواند بسیاری از حقوق کارگران را محدود کند. پرتغال یکی از کشورهای عضو منطقه یورو است که آسیب زیادی از بحران اخیر مالی در این منطقه دیده است و هنوز نتوانسته است اقتصاد خود را دوباره به وضع عادی بازگرداند.

یک معلم گفت:«نمی توانم شاهد رنج، مشقت، گرسنگی، بیکاری و فقر هموطنانم باشم. شاگردان من گرسنه اند. با نگاهی به اطراف می توان شرایط سخت مردم را دید و حس کرد. جوانان ما، بهترینهای آینده کشورمان، کشور را ترک می کنند.»

لازم به یادآوری است، پرتغال یکی از کشورهای بحران زده اتحادیه اروپا و حوزه پولی یوروست که همچنان در سر و سامان دادن به اقتصادش دچار چالش است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=185202 

+ نوشته شده توسط سیاوش در یکشنبه 1393/04/22 و ساعت 0:5 | نظر شما

اقتصاد سياسي به زبان ساده(37)

ارزش (ارزش مبادله) چيست؟

"در طول هزاران سالي قبل از پيدايش سرمايه‌داري، کالاهاي مختلف با يکديگر و يا با پول مبادله مي‌شده‌اند، دو واقعيت، دو نکته‌ي مسلم در جريان مبادله وجود داشته است. يکي اين که کالاها رايگان نبوده‌اند و هميشه دارنده يا توليد‌ کننده‌ي هر کالايي آن را در ازاي کالاي ديگر يا با پول معاوضه و مبادله کرده است. و ديگر اين که در مبادله‌ي کالاها با يکديگر يا با پول، هميشه نسبت‌هاي معيني در کار بوده است؛ يعني از همان آغاز، همواره مقدار معيني از يک کالا، در ازاء مقدار معين ديگري از کالاي ديگر، يا با مبلغ معيني پول، مبادله مي‌شده است. بديهي است که در اين مبادله وزن‌ها يا حجم‌هاي مساوي کالاهاي مورد مبادله با يکديگر رد و بدل نمي‌شد؛ بلکه ويژگي ديگري از آن دو کالا بين آن‌ها برابري وجود داشت. پس وزن يا حجم يا ساير خصوصيات فيزيکي و ظاهري کالاها مبناي مبادله نيست."

"وقتي وزن يا حجم کمتري از يک کالا با وزن يا حجم بيشتري از کالايي ديگر مبادله مي‌شود، مي‌گوييم کالاي اولي ارزش‌مندتر است. معناي اين گفته آن است که هر دو کالا داراي خاصه‌ي مشترکي به نام ارزش هستند و مقدار اين ارزش  در کالاي اولي بيشتر است. اما ماهيت اين خاصه ذاتي که در همه‌ي کالاي متفاوت وجود دارد و در جريان مبادله‌ي آن‌ها با يکديگر آشکار مي‌شود چيست؟"

"کالاهاي مختلف که از جنس‌هاي متفاوت و داراي خواص و موارد مصرف متفاوت‌اند، همه با کار انسان توليد‌ شده‌اند. ... کار تنها عنصر مشترکي است که در همه‌ي کالاها وجود دارد و در جريان طولاني کالا شدن مواد اوليه‌ي طبيعي در آن‌ها به کار رفته و تجسد و تبلور يافته است. ... بنابراين، ارزش مبادله‌اي شکل ظهور و بيان مقدار کاري است که در توليد‌ هر کالا صرف شده است."

استادني‌چنکو؛ نظام پولي بين‌المللي و بحران مالي جهاني؛صص15-16 ترجمه ناصر زرافشان، چاپ اول1389، انتشارات آزادمهر          

در شيوه توليد سرمايه‌داري‌، مبادله کالاها چگونه صورت مي‌گيرد؟ ابتدا بايد کالا ارزش مصرف داشته باشد مثلا" گندم براي رفع گرسنگي و کفش براي پوشيدن پاها، داراي ارزش مصرف است. يعني مبادله بين دو ارزش مصرف که متفاوت هستند، و يکسان نيستند، صورت مي‌گيرد نه بين دو  کالايي که داراي ارزش مصرف يکسان هستند مانند مبادله گندم با گندم يا کفش با کفش.

حالا بايد بدانيم که معيار مبادله‌ي دو کالا که متفاوت و از يک جنس نيستند چيست؟ مثلا" مبادله 100 کيلوگرم گندم با يک جفت کفش چرمي.

وقتي که مبادله‌اي صورت مي‌گيرد ما بايد از خود به پرسيم که مبادله اين دو کالا بر چه مبنايي صورت گرفته است؟ با کمي تعمق بايد به اين پاسخ برسيم که اين دو کالا در يک چيزي يا عاملي بايد اشتراک داشته باشند تا مبادله صورت گيرد. اين چيز يا عامل اشتراک چيست؟

آيا آن دو کالا در وزن با هم برابرند؟ پاسخ منفي است زيرا وزن گندم 100 و يک جفت کفش ممکن است به يک کيلوگرم هم نرسد.

آيا آن دو کالا داراي ارزش‌هاي مصرف برابرند؟ پاسخ اين هم منفي است زيرا انسان‌ها کالاهايي را که داراي ارزش‌هاي مصرف برابر باشند، مبادله نمي‌کنند، مثلا" چه کسي حاضر است گندم را با گندم که داراي ارزش‌هاي مصرف برابرند، مبادله کند؟ کاملا" روشن است که گندم و کفش داراي ارزش‌هاي مصرف برابر نيستند يعني داراي ارزش‌هاي مصرف مختلف‌اند. زيرا از گندم نان، ماکاروني و چيزهاي ديگر جهت خوراک تهيه مي‌شود و از کفش براي پوشاندن پا، استفاده مي‌شود.

قبلا" گفتيم که انسان‌ها براي رفع نيازهاي‌شان، مجبورند توليد‌ نمايند و براي اين که توليد‌ نمايند بايد کار کنند. براي توليد‌ هر کالايي بايد مدتي کار کرد تا آن کالا، قابل استفاده و به عبارت ديگر داراي ارزش مصرف گردد. حالا مي‌توانيم از خود به پرسيم آيا معيار ارزيابي يا وجه مشترک بين مبادله دو کالا مي‌تواند "مدت زمان انجام کار براي تهيه‌ي آن کالا" باشد؟

پاسخ پرسش فوق مثبت است زيرا مي‌توانيم درک کنيم که براي تهيه 100 کيلوگرم گندم به طور متوسط يک روز و براي تهيه يک جهت کفش چرمي که به شيوه صنعتگران کارگاهي‌ توليد‌ مي‌شود يک روز کار صرف تهيه آن‌ها شده است.

بنابراين مي‌بينيم که اين دو کالا در مقدار کاري که صرف تهيه آن‌ها شده است مساويند. اين نوع مبادله امروز صورت نمي‌گيرد بلکه مربوط به شيوه توليد گذشته يا همان توليد‌ کالايي ساده, عصر برده‌داري و فئودالي بود. هر چند که در آن اعصار هم مبادله کالا با پول صورت مي‌گرفت اما طريق برتر و عامه‌گير نبود.

در شيوه توليد سرمايه‌داري‌ که اکنون حاکم است بيشتر مبادله‌ها با پول و طلا صورت مي‌گيرد. که در آن کشاورز گندمش را فروخته و با همان پول کالاي ديگر که مثلا" کفش، مي‌خرد.

مثال ديگر وقتي خياطي يک پيراهن را با 15 هزار تومان مي‌دوزد، پولش را براي هميشه در جيبش نمي‌گذارد؛ بلکه با آن پول چيزي يا چيزهايي را مي‌خرد که نياز دارد. فرض کنيم که خياط با 15 هزار تومان دو جفت دم‌پايي بخرد، به اين مفهوم است که در حقيقت خياط پول دوخت يک پيراهن را با دو جفت دم‌پايي مبادله کرده است. مبادله به کمک پول انجام گرفته و مقدار کاري که براي دوخت يک پيراهن و دو جفت دم‌پايي مصرف شده نيز برابرند که با هم مبادله شده‌اند.

پس هرگاه دو يا چند کالا با هم مبادله مي‌شوند، آن‌چه آن‌ها را داراي ارزش (ارزش مبادله‌) کرده، مقدار کاري است که در آن‌ها نهفته است.

ادامه دارد




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران

یکی از کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت طالقان زیاران از تعویق بیش از سه ماه از حقوق حدود ۲۳ کارگر این واحد به دلیل مشکلات مالی خبر داد.

این کارگر با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: کارگران مذکور که سابقه ۸ تا ۱۲ ساله در واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران را دارند به دلیل بهانه مشکلات مالی از فروردین ماه سال جاری حقوق نگرفته‌اند وفقط کارفرما به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان الحساب پرداخت کرده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر کارگران دچار مشکلات معیشتی بوده وبلاتکلیف شده‌اند، یادآور شد: مدیر عامل جدید که از ابتدای تیرماه وارد مجتمع شده است مدعی است مطالبات معوقه کارگران به مدیریت سابق مربوط می‌شود و در مقابل مدیر عامل سابق نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه است.

به گفته وی تاخیر در پرداخت مطالبات معوقه کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران باعث تهدید امنیت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های این کارگران شده‌است.

این کارگر مدعی شد: کارفرما هر ماهه به کارگران قول می‌دهد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت کند، اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از سال جدید نه تنها حقوق کارگران برقرار نشده بلکه امنیت شغلی ندارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=185365

پایان تحصن کارگران پتروشیمی تبریز بدون عملی شدن وعده‌های کارفرما

یکی از کارگران پتروشیمی تبریز با اشاره به تحصن ۱۶ روزه کارگران قرارداد مستقیم بخش تعمیرات و نگهداری این واحد تولیدی از خلف وعده مدیرعامل انتقاد کرد.

این کارگر در این باره به ایلنا گفت: تحصن حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی تبریز که ۱۰ روز بعد از شروع تعمیرات اساسی در این واحد تولیدی (۲۵ خرداد) آغاز شده بود در پی امضای توافق نامه ای با مدیرعامل در تاریخ ۱۰ تیر پایان یافت اما ظاهراً توافقات انجام شده تنها در حد وعده باقیمانده است.

وی ادامه داد: اعتراض صنفی کارگران در پی بازدید مدیرعامل از کارخانه و صحبت‌های تحریک آمیز وی مبنی بر وجود ۷۰۰ نیروی اضافی در این واحد تولیدی آغاز شده بود.

این فعال کارگری ضمن اشاره به بازگشت به کار کارگران در حالی که هیچکدام از مطالبات صنفی آنان هنوز محقق نشده است، افزود: رفع تبعیض حقوقی میان کارگران قرارداد مستقیم و کارکنان رسمی پتروشیمی تبریز مهم‌ترین مطالبه صنفی کارگران متحصن بوده و است.

به گفته وی، کارکنان رسمی وزارت نفت حدود ۴ برابر بیشتر از کارگران قرارداد مستقیم حقوق می‌گیرند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ که شماری از کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز به امید رفع تبعیض حقوقی با کارکنان رسمی این واحد تولیدی قرارداد مستقیم شدند، جزییات حقوق دریافتی آنان تغییر ملموسی نکرده است.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: مدیرعامل پتروشیمی تبریز به دلیل توافق نامه ای که با کارگران امضاء کرده است، از طرف مدیران داخلی و هیات مدیره تحت فشار قرار دارد.

وی با انتقاد از فشار مدیران داخلی بر کارگران متحصن و اتهامات ناروای آنان، گفت: مدیرعامل هنگام امضای توافق نامه قول داد که تا پایان شهریور مشکلات معیشتی کارگران را حل کند و گرنه از سمت خود استعفاء می‌دهد.

به گفته این کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز، کارگران از زمان امضای توافق نامه نتوانسته‌اند مدیرعامل را ملاقات کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=185766

مرگ یک کارگر ساختمانی پس از سقوط از طبقه هفتم ساختمان

یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه هفتم یک ساختمان در حال ساخت درمشهد جان خود را از دست داد.
به گزارش ایلنا، صبح دیروز ۲۱ تیر ماه، یک کارگر ساختمانی، هنگام کار در یک مجتمع مسکونی دربلوار شهید صیاد شیرازی مشهد به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی حین کار تعادلش را از دست داده وازطبقه هفتم به ته چاله آسانسور سقوط می‌کند.
این کارگر ۵۰ساله ایرانی در شرایط بسیار وخیم در چاهک آسانسور افتاده بود که توسط گروه‌های امداد و نجات به بیرون انتقال پیدا می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=185902

تجمع تعدادی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی در مقابل مجلس

جمعی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی امروز در اعتراض به تعیین تکلیف نشدن اراضی واگذار شده به این اعضا مقابل مجلس اجتماع کردند.

نماینده مردم تجمع‌کنندگان در تشریح دلایل تجمع و اعتراض این افراد گفت: هم‌اکنون حدود 4 هزار نفر عضو تعاونی وزارت تعاون جهاد کشاورزی هستند که در سال 1364 این افراد به صورت قانونی بخشی از اراضی بالای منطقه سرخه‌حصار و شهرداری منطقه 13 را خریداری کرده و مراحل قانونی واگذاری طی و حتی سند شش دانگ برای خریداران صادر شد، اما متاسفانه هم‌اکنون وضعیت این اراضی در بلاتکلیفی قرار دارد.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده درباره وجود درختان و جنگل سرخه‌حصار در اراضی مذکور افزود: اراضی ما همجوار جنگل سرخه‌حصار است اما این را به جد می‌گویم که زمین‌های خریداری شده از سوی اعضا عاری از حتی یک نهال است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=185739

شرخرهای مسلح یک روستا را در آمل به هم ریختند

گروهی از شرخرهای مسلح اجیر شده با هدف وصول طلب از یک یدهکار در روستای «مطهر» شهرستان آمل، با تیراندازی و رعب آفرینی این روستارا در وحشت فرو بردند و به گفته شاهدان عینی چند نفر را زخمی کردند.
شرخرها که روز جمعه برای اخذ طلب از یک بدهکار در روستای «مطهر» از توابع بخش دابودشت آمل حضور یافته بودند، پس از بی نتیجه ماندن درخواست های خود، با استفاده از سلاح های سرد وگرم و شلیک گلوله سبب رعب وحشت روستاییان شدند.
شرخرها پس ازحضور در منزل فرد بدهکار که نزدیک امامزاده و مسجد محل است در صدد وصول طلب برآمدند که پس از بی نتیجه ماندن گفت وگوها، با کلت و تفنگ دولول ساچمه ای اقدام به تیراندازی هوایی و ایجاد ترس کردند.
از سوی دیگر یکی از اهالی روستا دراین باره گفت: افراد شرور با ظاهری که نقاب برچهره داشتند، پس از شلیک چند گلوله حین فرار با اهالی روستا نیز درگیر و چند نفر ازآنان را به شدت زخمی کردند.
حدود شش نفر از اهالی روستای مطهر حین خروج از مسجد به ضرب قمه شرخرها که تعداد آنها بین 3 تا 9 نفر گفته می شود، مصدوم شدند.
شرخرهای شرور از راه شالیزارها اقدام به فرار کردند و سه خودرو آنها با پلاک آمل و بابل توسط اهالی روستا توقیف شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/345618

قتل برادر با شلیک 7 گلوله

مردی که به دنبال اختلاف حساب مالی برادر تاجرش را مقابل حجره‌اش در بازار تهران به گلوله بسته بود دیروز در دادگاه کیفری استان تهران از خود دفاع کرد.
او گفت: ساعت 7:10 بامداد بیست و دوم مرداد 92 «محمد» 64 ساله که تاجر فرش بود در خودروی گلف خود مقابل حجره‌اش در خیابان مصطفی‌ خمینی گلوله باران شد. همان‌ موقع پیامکی از برادر کوچک محمد به‌نام «مهدی» به خواهرش رسید و این زن نیز تهدید به مرگ شد. بلافاصله مهدی 48 ساله بازداشت و به شلیک خونین به برادرش اعتراف کرد.
این مرد در تشریح جزئیات اختلاف با برادرش گفت: 17سال پیش وقتی از خارج از کشور به ایران برگشتم محمد خانه‌ای را که پنج میلیون تومان ارزش داشت به قیمت هشت میلیون به من فروخت اما چون پول کم داشتم پدرم سه میلیون تومان به من پول داد و برادرم سند خانه را به نام من نزد. سال‌ها از این ماجرا گذشت و من و زن و بچه‌ام در آن خانه زندگی کردیم، اما یک‌باره خواهر و برادرم تصمیم گرفتند ما را از خانه بیرون کنند. چون به مواد مخدر شیشه معتاد بودم و حال و روز خوشی نداشتم بارها به آنها التماس کردم تا اجازه دهند زن و بچه‌ام آنجا زندگی کنند اما قبول نکردند. آنها از من در دادسرا شکایت کردند. وقتی برادرم در دادسرا به من گفت باید خانه را تخلیه کنم و اجاره 17 سالی را که در آن خانه زندگی کرده‌ام، بپردازم درگیری ما بالا گرفت و از او کینه به دل گرفتم.
 وی ادامه داد: می‌دانستم برادرم مقابل حجره‌اش در بازار یک اسلحه دفن کرده است. به همین خاطر نیمه‌شب به آنجا رفتم و پس از کندن زمین اسلحه را برداشتم. صبح وقتی برادرم با ماشین به بازار آمد مقابل او ایستادم و به رویش اسلحه کشیدم. می‌خواستم او را تهدید کنم تا از شکایتش صرف نظر کند و خانه‌ام را به نامم بزند، اما یک‌باره دستم روی ماشه رفت و 7 تیر از اسلحه شلیک شد. من که ترسیده بودم بلافاصله با موتور فرار کردم و به خواهرم پیامک فرستادم و او را هم که عامل بدبختی‌هایم بود تهدید به مرگ کردم.
قتل‌های خانوادگی
یک زن جوان که آذرماه پارسال در رشت شوهرش را کشته و جنازه‌اش را در جنگل به آتش کشیده و راز جنایت را هفت ماه در سینه پنهان کرده بود، دیروز در اداره آگاهی لب به اعتراف گشود و گفت که به خاطر اختلاف‌های خانوادگی و مشکلات بی‌پایان دست به این جنایت زده است.
هفته گذشته نیز یک زن جوان در استان گلستان به خاطر اختلافات خانوادگی با همسرش دو فرزند خردسالش‌ را مسموم کرد و در نتیجه مرگ یکی از فرزندانش را رقم زد. این زن که با صحنه‌سازی قصد داشت پلیس را گمراه کند در نهایت لب به اعتراف گشود و به مسموم کردن آش با مواد شیمیایی اعتراف کرد.
همچنین شانزدهم تیر ماه یک مرد معتاد در شاهرود پسر 17 ساله‌اش را قربانی خشم خود کرد. هشتم تیر نیز یک مرد معتاد همسر سوم و پسر شش ساله‌اش را در تهران به طرز هولناکی کشت. این مرد در بازجویی‌ها گفت: چون همسرم به من بی‌اعتنا بود و درخواست طلاق داده بود، دست به کشتن او زدم.
سوم تیر ماه همچنین یک مرد سالخورده در شهرستان اراک همسر 69 ساله‌اش را با چاقو کشت و دعواهای خانوادگی‌ را علت قتل عنوان کرد. این مرد گفت: وقتی بار دیگر همسرم مشاجره به‌راه انداخت سرش را به دیوار کوبیدم و با چاقو به جانش افتادم.
بیست‌ونهم خرداد یک مادر 70 ساله در درگیری چهار پسرش در شهرستان مانه و سمنقان از توابع استان خراسان‌شمالی کشته شد. این زن که از سوی یکی از پسرانش به عقب رانده شده بود بر اثر ضربه مغزی جان سپرد. سی و یکم اردیبهشت امسال یک زن سمنانی به دست شوهر معتادش به آتش کشیده شد. او بیستم خرداد ماه روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد.
 مرد 32 ساله در بازجویی‌ها گفت: همسرم پس از درگیری گالن بنزین را روی خودش ریخت و تهدید به خودسوزی کرد. در این میان من که کنترل اعصابم را از دست داده بودم با فندک او را به آتش کشیدم. نوزدهم خردادماه حکم مرد جوانی که در دعوا بر سر دستگاه بدنسازی عمویش را در خانه موروثی کشته بود در دیوان عالی کشور تایید شد و این مرد در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت.
دهم خرداد امسال یک مرد 60 ساله در اقدامی هولناک دختر 17 ساله‌اش را در شهرک حسن‌آباد کنگاور کشت. این مرد گفت: دخترم را کشتم چون مشکلات اخلاقی داشت.
انتشار خبر قتل این دختر در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد و خواهر این قربانی گفت: پدرم از ترس بی‌آبرویی، خواهرم را کشت. دوم خردادماه نیز یک داماد خشن پدرزنش را در شهرستان سرایان خراسان‌جنوبی از پا درآورد. این مرد 26 ساله گفت: به خاطر اختلاف‌های قدیمی مقابل خانه پدرزنم کمین کردم و در فرصت مناسب با چاقو به جانش افتادم. اول خرداد نیز یک مجرم سابقه‌دار برادر 24 ساله‌اش را در حوزه کلانتری 275 باقرشهر تهران با شلیک گلوله به قتل رساند و خودش را تسلیم پلیس کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/345668

علایم اختصاری ظروف یک‌بار مصرف نشان چیست؟

مهران معلم اظهار کرد: استفاده از ظروف پلیمری یا به اصطلاح یک‌بار مصرف پلاستیکی به چند دلیل از قبیل استفاده آسان، صرفه‌جویی در زمان و رعایت بهداشت در زندگی مردم نقش گسترده‌ای پیدا کرده است. البته یکی از ایرادهای استفاده از این ظرف‌ها، آلودگی محیط زیست به دلیل قابل بازیافت نبودن این ظرف‌ها است.
استفاده از این ظرف‌ها می‌تواند در سلامت فرد اثر زیادی داشته باشد. استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف نامناسب، عارضه‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.
ظرف‌های یک‌بار مصرف انواع زیادی دارند که برای هر نوع غذا یا نوشیدنی باید از ظرفی که برای آن نوع ماده غذایی ساخته شده استفاده کرد. مصرف‌کنندگان ظرف‌های یک‌بار مصرف باید به نشان‌های اختصاری که در کف ظرف نقش بسته، توجه کنند. مانند PP یا PS که نشان‌دهنده جنس ظرف و در نهایت بیان‌گر نوع مصرف و کاربرد آن ظرف است.
یکی از این علایم
PP یا ظروف "پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز استفاده می‌شود.
ظروف با علایم PS یا ظروف "پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا  و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/345675




تاریخ: دو شنبه 23 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب