روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

نگرانی از افزایش چشمگیر استفاده از آنتی بیوتیک در جهان

نزدیک به یک قرن است که بشر برای مقابله با عفونت به این داروی اعجاب آور تکیه کرده.

تا پیش از پیدایش آنتی بیوتیک ها در دهه های نخست قرن بیستم، برای درمان عفونت راه حلی قطعی وجود نداشت.

بیمار باید صبر می کرد تا سیستم ایمنی آن را برطرف کند و گاه لازمه ریشه کن کردن عفونت قطع عضو بود.

و بعد پنی سیلین کشف شد که موهبت بزرگی برای پزشکان بود.

صد سال به جلو و حالا نگرانی جدی تازه ای در حال شکل گرفتن است.

باکتری های خطرناک در حال ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های موجود هستند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک "تهدید بزرگ جهانی" نام برد.

حالا مطالعه تازه ای که در مورد میزان مصرف آنتی بیوتیک ها چاپ شده مؤید روبه نامناسب استفاده از این داروهاست.

نتایج این مطالعه که چهارشنبه گذشته در نشریه بیماری های عفونی لنست منتشر شد نشان می دهد که میزان آنتی بیوتیک فروخته شده در کلینیک ها و داروخانه های جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد.

این اولین مطالعه برای بررسی مصرف آنتی بیوتیک در قرن ۲۱ ام در جهان است.

این مطالعه توسط مرکز سیاستگذاری، اقتصاد و دینامیسم بیماری ها، تحت هدایت رامانان لاکسمینارایان انجام شده.

او می گوید که اکنون افراد بیشتری در کشورهای فقیر به این داروهای نجات بخش دسترسی دارند که خبر فوق العاده خوبی است.

اما تکیه بیش از پیش به آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت باکتری ها شده.

فرح شیخ پزشک عمومی در بریتانیا به بی بی سی گفته: "این مشکلی جدی در سراسر دنیاست و لازم است همه جهان را از این مشکل آگاه کنیم. اطمینان از بهبود در تجویز آنتی بیوتیک ها برای کاهش مقاومت دارویی وظیفه همه است، از جراحان عمومی در بریتانیا گرفته تا شرکت های بزرگ داروسازی در جهان. همه باید برا حل این مشکل عظیم جهانی تلاش کنیم."

در بریتانیا مقاومت میکروب هایی مثل سل، ای کولای و کلبسیلا رو به افزایش است و سوزاک در ۸۰ درصد موارد به آنتی بیوتیک اصلی درمان بیماری یعنی تتراسایکلین مقاوم شده است.

"ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد"

پروفسور پیتر تیلور از یونیورسیتی کالج لندن می گوید: "ما از آنتی بیوتیک نه فقط برای معالجه بیماران عفونی بلکه برای ایجاد حفاظت در جریان عمل های جراحی عمده مثل جایگزینی مفصل ران و حفاظت برای بیمارانی که به خاطر سرطان تحت شیمی درمانی هستند استفاده می کنیم. اگر توانایی استفاده از آنتی بیوتیک را از دست بدهیم این عمل ها و درمان ها مثل شیمی درمانی غیرقابل استفاده خواهد شد."

دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستند که از آنها به عنوان آخرین راه چاره استفاده می شود.

اما به گفته آقای لاکسمینارایان، سرپرست مطالعه تازه، مشکل اینجاست که حتی این دسته هم در خطر از دست دادن تاثیرشان هستند چون مصرف آنها هم از ۲۰۰۱ به این سو به شدت افزایش پیدا کرده.

او می گوید که اگر در برابر این دسته از آنتی بیوتیک ها هم مقاومت ایجاد شود چیزی برای استفاده باقی نخواهد ماند.

یکی از دلایل ایجاد مقاومت مصرف اشتباه آنتی بیوتیک هاست.

دکتر فرح شیخ می گوید: "اتفاقی که می افتد این است که بعضی بیماران دو روز بعد از خوردن آنتی بیوتیک احساس می کنند کاملا خوب شده اند و تصمیم می گیرند دیگر آن را نخورند و دوره را کامل نکنند و این باعث می شود که میکروب قوی تر شود و دفعه بعد که به بیمار آنتی بیوتیک می دهید اثر نمی کند و عفونت خطرناک تر یا حتی گاه مرگبار می شود."

به علاوه پزشکان می گویند انتظارات بیماران باید تغییر کند. مردم باید آموزش ببینند که هر بیماری نیاز به دارو ندارد.

مطالعه تازه نشان می دهد که سه چهارم افزایش مصرف آنتی بیوتیک در برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روی داده کشورهایی که مردم توانایی مالی خریداری این داروها را دارند.

یک مشکل اینجاست که کارشناسان می گویند از سال ۱۹۸۷ هیچ دسته آنتی بیوتیک تازه ای تولید نشده و در خط تولید شرکتهای داروسازی بزرگ تقریبا هیچ آنتی بیوتیک تازه ای نیست.

در مطالعه تازه استفاده آنتی بیوتیک در پرورش دام و طیور بررسی نشد.

اما در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیکها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغهای میوه استفاده می‌شود.

از جمله گزارش ها حاکیست که ۸۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در آمریکا در صنایع پرورش حیوانات است.

مشکل اینقدر برای بعضی جدی است که در بریتانیا سالی دیویس، مشاور ارشد دولت در امور بهداشت و درمان در تلاش است تا سازمان ملل معاهده ای را به تصویب برساند تا بر اساس آن، استفاده از آنتی بیوتیک در صنایع پرورش حیوانات ممنوع شود.

لاکسمینارایان می گوید که آنتی بیوتیک ها یک منبع طبیعی هستند درست مثل سوخت های فسیلی. با تمام شدن آنها یافتن منابع تازه بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

یک کارگر برق کار بر اثر برق گرفتگی جان‌ باخت

یک کارگر برق کار صبح امروز (دوشنبه ۲۳ تیرماه) بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

این حادثه زمانی رخ داده است که کارگر برق کار در ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین هنگامی که بر روی تیرک برق مشغول تعویض کابل در بلوار طبرسی شمالی، نبش خیابان محراب حسینی بود، ناگهان دچار برق گرفتگی شده و جان باخت.

احتمال دارد این حادثه دلخراش که منجر به مرگ این کارگر ۲۷ ساله شده است به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاده باشد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186329

تشدید اعتصاب کارکنان فلز آفریقای جنوبی

اتحادیه کارکنان فلز آفریقای جنوبی پیشنهاد کارفرمایان برای افزایش 10 درصدی حقوق را نپذیرفته و 220 هزار عضو خود را به تشدید اعتصاب دو هفته ای فراخواند.

دبیرکل اتحادیه ملی کارکنان فلز آفریقای جنوبی اعلام کرد اعضای اتحادیه این پیشنهاد را نپذیرفتند زیرا شامل افزایش دو رقمی حقوق برای کل سه سال نبود.

لازم به یادآوری است، این اعتصاب فعالیت هزاران شرکت در بخش تولید و ساخت را متوقف کرده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186427

فروش آزادانه موبایل‌های دزدی در چهار راه مولوی/ سفارش گوشی آیفون به سارقان!

گوشی آیفون یک چهارم قیمت اصلی

جوان 25 ساله ای که در گوشه چهارراه مشغول صحبت با تلفن همراه است در مورد گوشی هایی که می فروشد می گوید: همه می دانند که چهارراه مولوی پاتوق فروشنده های گوشی های سرقتی است. گوشی آیفون در اینجا یک چهارم قیمت خرید و فروش می شود و با توجه به این که ریسک استفاده از این گوشی ها برای مالخران به صرفه نیست کمتر کسی سراغ این گوشی ها می آید اما در حال حاضر بازار گوشی های سامسونگ داغ داغ است و بیشتر افراد برای خرید مدلهای مختلف گوشی سامسونگ اینجا هستند.

پلیس کاری به گوشی های نوکیا ندارد

فروشنده دیگری که گوشی های معمولی نوکیا در دستش است می گوید: به خاطر این که پلیس حساسیتی روی این گوشی ها ندارد خرید و فروش آنها خطری ندارد. این گوشی ها را بین 10 تا 15 هزار تومان می خرم و 40 هزار تومان می فروشم.

این فروشنده گوشی های سرقتی می گوید: افرادی که جلوی پاساژ علاء الدین گوشی می فروشند خودشان سارق هستند. این در حالی است که در چهارراه مولوی فقط مالخران حضور دارند و معتادان و سارقان حضور ندارند. اینجا روزی 100 تا 200 گوشی تلفن همراه به فروش می رود و معاملات بیشتر بین مالخران انجام می شود.

فروش گوشی های آیفون سرقتی با سیم کارت رایتل/ نوچه هایم سفارشی سرقت می کنند

رضا که به گفته مالخران مولوی بزرگترین خریدار و فروشنده گوشی های سرقتی است در مورد نحوه کارش می گوید: کارهای کوچک انجام نمی دهم و تخصصم خرید و فروش گوشی های آیفون و سامسونگ است. تعدادی سارق در شهر دارم که کار آنها موبایل قاپی است و به صورت ماهانه حقوق می گیرند. این افراد موظفند بر اساس حقوقی که می گیرند گوشی های پرفروش بازار را سرقت کنند.

این مالخر در مورد نحوه فروش گوشی های سرقتی می گوید: گوشی های آیفون را جیبرک می کنم و سپس برای فروش به شهرستانها می فرستم. هر گوشی آیفون و گلکسی برایم 200 تا 300 هزار تومان سود دارد. گوشی تلفن همراه خیلی زود در تهران ردیابی می شود به همین دلیل مشتریانم در تهران از سیم کارت رایتل استفاده می کنند به خاطر اینکه پس از جیبرک و استفاده از سیم کارت رایتل گوشی آیفون ردیابی نمی شود.

جعبه ها را از پامنار می خریم

یکی دیگر از فروشندگان گوشی در چهارراه مولوی که تمام تلفن های همراهش دارای جعبه است در مورد این که آیا این گوشی ها نیز سرقتی است می گوید: اینجا گوشی دست دومی که سرقتی نباشد کم پیدا می شود. هر گوشی را که از سارقان می خرم برایش سفارش جعبه می دهم و با یک بارکد جعلی همانند بارکد گوشی آنها را به نام گوشی های دست دوم با جعبه می فروشم. جعبه ها را به مبلغ 5 هزار تومان از پامنار می خرم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/345952

وقتی میوه خوردن، شما را بیمار می کند!

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: استفاده غیرمتعارف انواع سموم از جمله حشره کش، قارچ کش، کنه کش و سایر سموم علف کش در مزارع برای تولید محصول گوجه فرنگی و دیگر محصولات جالیزی از جمله خیار، سبزی و صیفی زنگ خطر را به صدا درآورده است.

عباسی افزود: در گلخانه ها وضع از این هم بدتر است زیرا به علت شرایط گرم و مرطوب در زمستان انواع گوناگونی از آفات مکنده، جونده و بیماری های قارچی روی میوه ها تغذیه می کنند و اغلب کشاورزان گلخانه دار بدون توجه به خطرات مهلکی که این سموم برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند برای نجات محصول و حذف عوامل زیان آور گیاهی به طور معمول هر سه روز یک بار مواد شیمایی و هر 10 روز یک بار مواد غذایی را محلول پاشی و یا از طریق آبیاری قطره ای به گیاهان تزریق می کنند.
جالب این که آخرین سمپاشی را درست پیش از برداشت محصول انجام می دهند تا محصولی که روانه بازار شده است براق و مشتری پسندتر باشد.
عباسی اظهارکرد: اگرسموم بموقع و بجا مصرف نشوند با مصرف محصولات تولیدی حاصل از آنها ذره ذره سموم در وجود یکایک ما و نسل های آینده نفوذ می کند و یک روز که دور نخواهد بود به صورت موتاسیون های ژنتیکی، معلولیت های ذهنی و عقب افتادگی های جسمی، بروز بیماری های ناشناخته و کمتر شناخته شده مانند پارکینسون و انواع سرطان های خونی، کبدی و ریوی خودنمایی خواهند کرد.
اوج فاجعه زمانی است که بسیاری از کشاورزان انواع ترکیبات شیمیایی که اثر مثبت برخی از آن ها در هیچ موسسه و مرکز تحقیقاتی و علمی آزمون نشده و به اثبات نرسیده است (حتی مواد هورمونی ناشناخته) ازطریق آب آبیاری غرقابی، تحت فشار و یا به صورت محلول پاشی روی محصولاتی که به شکل تازه خوری و بدون هیچگونه تغییر و فرآوری به طور مستقیم وارد دستگاه گوارش مصرف کنندگان می شود به درون گیاهان وارد می کنند.
درصد زیادی از مواد غذایی بویژه میوها و سبزی ها به باقیمانده آفت کش ها آلوده هستند که مقدار آن بیش از حد مجاز است طوری که مصرف نامناسب و بی رویه آفت کش به عنوان یک معضل جهانی مطرح است و سلامت جوامع بشری را تحت الشعاع خود قرار داده است.
تحقیقات نشان می دهد بقایای برخی از مواد شیمیایی هزاران کیلومتر دورتر از محل مورد استفاده یافت شده اند و برخی از آنها تا چند دهه نیز در طبیعت دوام آورده اند.
بسیاری از آفت کش ها دارای پیامدهایی است که به شیوه های مختلف بر سلامت انسان تاثیر می گذارد و از حالت تهوع، استفراغ کردن، التهاب و ناتوانی عمل سیستم ایمنی تا نقص تولد، اختلال عصبی ناشی از مسمومیت و سرطان را در بر می گیرد.
استفاده از آفت کش های آلی کلره در بیشتر کشورهای صنعتی ممنوع است زریا ناهنجاری های کرموزومی، تخریب دی ان ای، تاثیر بر رشد، یادگیری و رفتار در نوزدانی که مادران آنها با آفت کش ها در تماس بوده اند دیده شده است.
هم اینک در برخی مناطق سموم بی رویه، بدون رعایت دوره کارنس ( مدت زمان استفاده از سم تا زمان از بین رفتن اثرات آن از محصول) و زمان مناسب، بدون رعایت نکات ایمنی توسط زارعان و کارگران مزرعه و بدون تشخیص دقیق عامل خسارت مصرف می شود که افزایش آگاهی کشاورزان و اعمال قوانین و استانداردها از مهمترین راهکار های کاهش مصرف آفت کش هاست.
سموم شمیایی مصرفی در مزارع، باغ ها و گلخانه ها شامل 240 نوع حشره کش، کنه کش، قارچ کش و سایر زیست کش هاست و بازار سیاه این مواد شیمیایی خطرناک نیز همچان داغ است و کشاورزان نیز به دنبال سموم قوی تر می گردند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346008

بازار میوه پایتخت در دست ۴ هزار دلال

در حال حاضر 800 بارفروش در میدان میوه و تره‌بار فعالیت می‌کنند که در کنار آن 4 هزار دلال هم فعال هستند که شاید نقش اصلی در افزایش قیمت میوه را داشته باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346006

دیوان محاسبات: محکومیت ۲میلیارد یورویی زنجانی آماده اجراست

بانک مرکزی و شرکت ملی نفت پس از آگاهی از این که زنجانی 2 میلیارد و 60 میلیون یورو از وجوه حاصل از فروش نفت را از طریق بانک مرکزی به حساب خزانه واریز نکرده است، موضوع را به ما گزارش کردند.

بررسی‌های ما اثبات کرد که با وجود ادعای بابک زنجانی ، وی قصد پرداخت بدهی ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی‌اش را به شرکت ملی نفت ایران نداشته است.
بررسی‌ها مشخص کرد 10 ماه قبل از اینکه نام زنجانی در فهرست تحریم قرار گیرد، این بدهی بر ضمه او بوده است و اگر قصد داشت آن را به حساب‌های شرکت ملی نفت یا حساب خزانه واریز کند می‌بایست در این مدت اقدام می‌کرد.
برای ما محرز شد که او قصد بازگرداندن این وجوه را نداشته است که بر این اساس به استرداد آن محکوم شد که اکنون حکم محکومیتش قطعی است اما چون در زندان به سر می‌برد آن را حتی به زندان هم ابلاغ کردیم تا از آن مطلع شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346039



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب