روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

یک توریست در تایلند در حال خوردن عقرب




تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نارنجک‌هاي همراه!

نوکیا اعلام کرده که 46 میلیون باطری گوشی موبایل که در طی انتهای سال 2005 تا ما نوامبر 2006 تولید شده در معرض خطر انفجار هستند.
این باطری ها که با مارک خود نوکیا و توسط یک شرکت همکار ژاپنی تولید شده بر روی انواع مدل های گوشی نوکیا قرار دارند و الیته مقداری از آنها نیز به صورت قطعات جانبی فروخته شده است. این باطری ها که از نوع BL-5C هستند بر طبق گفته نوکیا بر اثر نقص داخلی ممکن است منفجر شده و آتش بگیرند. نوکیا اعلام کرده که احتمال انفجار زیاد نیست!
و این اتفاق معمولا هنگام شارژ کردن رخ میدهد. و تاکنون فقط 100 مورد انفجار دیده شده که هیچ یک صدمه مهمی را به همراه نداشته است. نوکیا راست می گوید یک فرد در بانکوک بر اثر انفجار این باطری 5 انگشت پای خود را از دست داده است. احتمالا از دست دادن پا از نظر نوکیا صدمه جدی محسوب نمی شود.
وی ادعای دریافت 26000 دلار خسارت کرده است. نوکیا اعلام کرده این باطری ها را جمع آوری و جایگزین خواهد کرد. اما چگونه بفهمیم که آیا باطری موبایل شما دوست عزیزی که تلفن همراهتان را نوکیا انتخاب کرده اید هم در خطر انفجار قرار دارد  .
نوکیا اعلام کرده که این باطری ها در این مدل ها به کار رفته است :

Nokia 1100 - Nokia 1100c - Nokia 1101 - Nokia 1108 - Nokia 1110 - Nokia 1112 - Nokia 1255 - Nokia 1315 -
Nokia 1600 - Nokia 2112 - Nokia 2118 - Nokia 2255 - Nokia 2272 - Nokia 2275 - Nokia 2300 - Nokia 2300c -
Nokia 2310 - Nokia 2355 - Nokia 2600 - Nokia 2610 - Nokia 2610b - Nokia 2626 - Nokia 3100 - Nokia 3105 -
Nokia 3120 - Nokia 3125 - Nokia 6030 - Nokia 6085 - Nokia 6086 - Nokia 6108 - Nokia 6175i - Nokia 6178i -
Nokia 6230 - Nokia 6230i - Nokia 6270 - Nokia 6600 - Nokia 6620 - Nokia 6630 - Nokia 6631 - Nokia 6670 -
Nokia6680 -  Nokia 6681 - Nokia 6682 - Nokia 6820 - Nokia 6822 - Nokia 7610 - Nokia N70 - Nokia N71 -
Nokia N72 - Nokia N91 - Nokia E50 - Nokia E60

اما این باطری ها به صورت جداگانه نیز فروخته شده که قاعدتا بر روی بسیاری از مدل های دیگر نیز استفاده میشود. ابتدا باید چک کنید که آیا باطری شما از نوع BL-5C هست یا خیر ؟ برای این کار گوشی خود را خاموش کنید و بر طبق این عکس باطری آن را نگاه کنید.

 اگر باطری شما جزو این نوع است حروف BL-5C را میبینید. حالا شماره 26 کاراکتری شناسایی باطری را طبق عکس زیر ملاحظه کنید.

سپس به صفحه ای بروید که نوکیا برای چک کردن این باطری قرار داده است و در این آدرس http://www.Nokia.com/batteryreplacement/en قرار دارد. با وارد کردن این شماره در انتهای صفحه متوجه میشوید که آیا باطری شما جزو سری ساخته شده قابل انفجار هست یا خیر.
همانطور که ذکر شد نوکیا اعلام کرده که تمام باطری ها را جایگزین میکند اما ما اطلاعی نداریم که آیا چنین ساز و کاری در ایران نیز وجود دارد و اینکه چه مقدار از این باطری ها در بازار ایران توزیع شده است.
ولی مهمتر از همه چنانچه شما دوستان عزیز به این نتیجه رسیدید که باطری شما مشخصات انفجاری را دارد و پیغام سایت مبنی بر تایید این مسئله بود، می توانید حداقل باطری را تعویض کنید تا از خطر احتمالی فاصله بگیرید.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291904

۶۰ درصد درياچه اروميه خشك شد

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران گفت: شرايط درياچه اروميه مناسب نيست واكنون ۶۰ درصد اين درياچه از بين رفته و خشك شده است.
نجات درياچه اروميه فرايندي است كه بايد در طول سال به آن توجه كرد يعني بر اساس يك برنامه زماني سالانه تمام دستگاه ها در كنار هم به انجام وظايف خود براي نجات درياچه اروميه بپردازند.
براساس برنامه جامع مديريت تالاب ها ، حقابه سالانه درياچه اروميه ۱ /۳ ميليارد متر مكعب در نظر گرفته شده و متولي تامين آن وزارت نيرو است اما متاسفانه تاكنون وزارت نيرو به تعهد خود كامل عمل نكرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292103

آدم ربایی به قصد ازدواج در تبريز

شخصي به نام (ح – ع) به اتفاق چهار نفر ديگر در شهرک انديشه، دختري به نام (ي – ب) را به زور سوار خودروي پژو پرشيا كرده و به شهرستان هريس منتقل و بعد از اخذ يک نوشته اجباري در خيابان رها مي كنند .
متهم قبلا همکلاسي دانشگاهي مجني عليه بوده و چندين بار به خواستگاري وي رفته ولي رضايت حاصل نشده بود و قصد او از اين كار ازدواج اجباري بوده است .
متهم بنام (ح - ع) بعد از دستگيري در تحقيقات اوليه پليسي به عمل ارتكابي خود اعتراف و گفت به اتفاق چهار نفر از دوستانش او را با انگيزه ازدواج اجباري سوار نموده و به منزل يکي از دوستانش در هريس منتقل و بعد از اخذ يک نوشته در خصوص موافقت به ازدواج او را در تبريز رها كرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292065

کشتن «شپش ریش» حرام اعلام شد!

 "کشتن شپش‌ها در محاسن مردان به این جهت که یکی از مخلوقات خداوند هستند، حرام اعلام و منع شده است".
«در محاسن برخی از برادران مسلمان که به تبعیت از سنت مبارک رسول‌الله (ص) اقدام به بلند کردن محاسن خود کرده‌اند، شپش‌های مبارکی ظاهر شده که دلیل آن کمبود و یا نبود آب در جبهه‌های نبرد به طور دائم و مستمر و بسنده کردن آنها به آن آب تنها برای گرفتن وضو است و این فضای مناسبی را برای رشد شپش‌ها فراهم کرده است.
در این راستا هیئت شرعی حلب به برادران مجاهد توصیه می‌کند که ریش‌های خود را به تبعیت از پیامبر (ص) با حنا رنگ کنند که موجب کاهش خارش ناشی از وجود شپش و کشته شدن آنها می‌شود که در محاسن آنها وجود دارد چراکه این شپش‌ها از مخلوقات مومن خدا هستند.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292053

برداشت هندوانه‌ای شبیه کدو در نیشابور

هندوانه‌ای شبیه کدو در روستای جیلو از توابع بخش مرکزی در هفت کیلومتری مسجد چوبی نیشابور برداشت شد.
ابوالفضل خاکزادی نوجوان کشاورزی که این هندوانه عجیب‌الخلقه را برداشت کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارکرد: برداشت این هندوانه صد درصد اتفاقی بوده است و هیچ‌‌گونه بذر خاصی کاشته نشده است.
 وی بیان داشت: این هندوانه دارای پوستی زردرنگ است که در نگاه اول دقیقا شبیه کدو است اما پس از بریدن به‌جای کدو در داخل آن هندوانه‌ای قرمز‌رنگ با دانه‌هایی سیاه و مزه‌ای بسیار شیرین مشاهده می‌شود.

خاکزادی افزود: شکل ظاهری بوته این هندوانه هیچ فرقی با هندوانه‌های معمولی ندارد و فقط رنگ بوته آن کمی روشن‌تر است.
 وی بیان کرد: 40 عدد هندوانه شبیه کدو از ده عدد بوته برداشت شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292011

وبلاگ آموختن: عامل آن موتاسیون یا جهش ژن‌ها بر روی کروموزوم‌های سلول‌های زاینده است.

 كارگران سرب و روی زنجان مقابل استانداری تجمع كردند

پس از بروز اعتراضات مردمی به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی زنجان و متعاقبا تعطیلی این کارخانه در تاریخ ۲۳ مردادماه، صبح امروز ۴۰۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان که شغلشان تهدید شده است در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

بلوار شهید چمران زنجان که تا هفته گذشته شاهد تجمع اقشار مختلف مردم به قصد تعطیلی و یا انتقال شرکت ملی سرب وروی زنجان بود، امروز پذیرای کارگران کارخانه سرب و روی بود تا اعتراضشان را نسبت به تعطیلی کارخانه اعلام کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98395

ضرورت مطالعه تاريخ برده داري در دنياي مدرن

گزارش ها حاکي است که حدود ۲۷ ميليون انسان برده در سراسر جهان وجود دارد. بنابراين ضروري است که سيستم آموزشي کشورها براي انتقال اطلاعات مربوط به اين دوره به نسل جوان اقدام کنند.

اما به نظر مي رسد که تدريس تاريخ دوران تاريک برده داري در مدارس آنهم به شيوه سنتي، کار مشکل و پيچيده اي باشد. بنابراين چگونه مي توان به نسل آينده کمک کرد؟ در جهان دانش به اين موضوع مي پردازيم.

·         گفتگو درباره تاريخ برده داري در گوادلوپ*

طي سال هاي اخير دولت فرانسه سعي کرده است با گنجاندن موضوعات مربوط به تاريخ برده داري در برنامه درسي کودکان در جزيره گوادلوپ، آنها را تشويق به يادگيري اين دروس کند.

تدريس تاريخ برده داري و تجارت برده که از دهه هشتاد به عنوان يک درس غير اجباري آغاز شده بود، در سال ۲۰۰۱ به لطف قانوني که توسط کريستين توبيرا وضع شد تبديل به يکي از دروس اصلي شد. اين قانون جديد، برده داري و تجارت برده را بعنوان جنايت عليه بشريت شناخت.

در گوادلوپ، گفتگو درباره اين دوره از تاريخ، هم براي معلمان و هم دانش آموزان يک چالش بزرگ محسوب مي شد. آنها نمي توانستند به مطالعه تاريخ غم انگيز آن دوران بپردازند و صحبت درباره رفتار سفيد پوستان فرانسوي با بردگان، براي دانش آموزان گاه شوک آور بود.

يکي از معلمان ساکن گوادلوپ مي گويد: «از آنجا که براي مدت زيادي تاريخ برده داري در گوادلوپ تقريبا تدريس نمي شد، اطلاعات ما درباره تاريخ اجدادمان خيلي غيرواقعي بود و معمولا در پاسخ به سوالاتي درباره تاريخ پدربزرگ ها و مادربزرگ هايمان جواب هاي روشن و دقيقي نداشتيم. اکنون دوره هاي آموزشي مختلفي را درباره اين موضوع حساس گذرانده ايم و تاريخ برده داري را به شيوه اي پيشرفته و جديد به کودکان آموزش مي دهيم و سعي مي کنيم هنگام تدريس، از شکسته شدن شخصيت عاطفي شاگردان جلوگيري کنيم.»

بر خلاف ساير دوره هاي تاريخي که اسناد و مدارک زيادي وجود دارد، اطلاعات درباره تاريخ برده داري به آرامي رشد مي کند و به همين دليل فرايند تدريس آن در مدارس نيز شتاب آرامي دارد. زيرا براي مردم و معلمان مشکل است که بتوانند تمام اطلاعات را يکباره گردآورند و چشم انداز روشني درباره اين بخش از تاريخ داشته باشند.

قانون توبيرا به تشويق تحقيقات محلي درباره اين موضوع نيز پرداخته است. اکنون در کنار کتاب هاي درسي، کتاب هاي ديگري نيز درباره تاريخ کارائيب و دي وي دي هايي درباره شرايط کنوني اين سرزمين ها منتشر شده است.

ورونيک کلکو از آکادمي گوادلوپ مي گويد: «موضوعات متعددي براي کشف و مطالعه وجود دارد. امروزه پژوهش درباره تاريخ استعمار و احياي آن ضروري است. ما تلاش مي کنيم که در اين راه قدم برداريم و قبول داريم که تدريس آن به عنوان يکي از مواد آموزشي کمي پيچيده است.»

·         ايجاد فضاي گفتگو در دانشگاه داکار درباره برده داري*

تاريخ متکي به پژوهش است و تاريخ برده داري نيز از اين قاعده مستثني نيست. يک پژوهشگر و استاد دانشگاه آفريقايي در سنگال درس هاي مفيدي را درباره تاريخ برده داري کشورش طراحي کرده و به تدريس درباره اين موضوع حساس مي پردازد تا به جوانان نشان دهد که چگونه توانسته اند شرايط را تغيير داده و تاريخ نويني را براي کشورشان بسازند.

در سه کيلومتري ساحل شهر داکار در کشور سنگال، جزيره کوچکي قرار دارد به نام جزيره گوره، که ياد آورنده دوران غم انگيز برده داري است. در موزه اين جزيره که «خانه بردگان» ناميده مي شود و در سال ۱۹۶۲ افتتاح شده، صحنه هايي از زندگي بردگان آفريقا بازسازي شده است. اين جزيره که يکي از مراکز اصلي تجارت برده دراقيانوس اطلس بوده، به کمک مورخان توانسته است نقش نمادين قوي را درباره تاريخ دوران بردگي ايفا کند.

عبدالرحمان نگيده از دانشگاه داکار مي گويد: «جزيره گوره سمبل جراحاتي است که براي سال هايي بسيار طولاني بر بردگان در سراسر اين قاره وارد آمده است. اگر ما اين سمبل را زنده نگه داريم اين امکان فراهم مي شود که وقايع مربوط به يک دوران بزرگ تاريخي به نسل هاي جديد منتقل شود. حتي اگر اين وقايع پايان يافته باشد باز هم بخشي از تاريخ ماست و بايد خود را در قبال آن مسئول بدانيم.»

آقاي نگيده در ادامه مي گويد: «اگربه موضوع نگاهي احساسي داشته باشيم ممکن است نتوانيم از تاريخ برده داري درس بگيريم. اما اگر نگاهي متفکرانه داشته باشيم، آنگاه در مي يابيم که ما مجبور به مطالعه تاريخ اين دوران هستيم. زيرا بخشي از تاريخ بشريت است که حوادثي بسيار وحشتناک در آن دوران اتفاق افتاده است.

ما به تدريس تاريخ بردگي نمي پردازيم تا دوباره احساس نفرت، حقارت يا برتري را در انسان ها بيدار کنيم. اين کار را مي کنيم زيرا اين تاريخ، بخشي از داستان زندگي ماست. تارخ بردگان يک داستان ويژه براي سياهان نيست بلکه داستاني است که متعلق به مردم سراسر جهان است. بايد درک کنيم که در آن زمان تجارت و توسعه پايه اساسي صنعت بوده است و به کمک نيروي بردگان، توليد و صنعت در سراسر جهان رشد کرده است.

نقش آموزش و پرورش بسيار مهم است. بايد به موضوع برده داري حتي در سطوح عالي آموزش و پرورش پرداخته شود. اين آگاهي ها مانع از آن مي شود که افرادي بتوانند با اقدامات سياسي، حقوق اساسي ديگران را محدود کنند.»

موزه نانت فرانسه، حافظ ميراث تاريخ برده داري

براي پژوهشگران، موزه ها و نمايشگاه ها منابع بسيار مهمي براي تدريس تاريخ است. در شهر نانت کشور فرانسه، بندري که در گذشته براي انتقال بردگان به ديگر کشورها استفاده مي شده است، به يادبودي براي منع برده داري تبديل شده است.

در قرن هجدهم ميلادي، نزديک به ۴۵۰ هزار مرد، زن و کودک برده از شهر نانت به مستعمرات آمريکا حمل شدند. يک خاطره دردناک که نانت براي مدت طولاني سعي در چشم پوشي از آن داشت. اما در سال ۲۰۱۲ اين شهر سرانجام اولين بناي يادبود را براي لغو برده داري ساخت.

مدير ميراث فرهنگي و باستان شناسي شهر نانت مي گويد: «يک بيماري و يک سکوت غم انگيز و آگاهانه در حافظه نانت وجود داشت.اين خاموشي تا دهه ۱۹۸۰ ميلادي ادامه يافت و همه سعي در پنهان ساختن تاريخ داشتند. اما در ابتداي قرن ۲۱ احساس شد که بيان اين بخش از تاريخ شهر بسيار مهم است و بايد درباره آن گفتگو شود. به اين ترتيب با ساخت يادبودي، فضاي لازم براي گفتگو و مطالعه درباره اين موضوع فراهم شد.»

براي افزايش سطح آگاهي ها، موزه نانت صدها سمبل از دوران برده داري را جمع آوري و نگهداري کرده است.

يکي از مورخان موزه تاريخ نانت مي گويد: «ما نظرسنجي انجام داديم که مشخص کرد مردم با بازديد از اين موزه چيزهاي بسياري مي آموزند و نکات جديدي را کشف مي کنند و اين بازديدها بويژه براي نوجوانان بسيار مفيد بوده است. اين موضوعي است که مردم در مقابل آن بي تفاوت نيستند. در اين موزه اسناد زيادي وجود دارد که براي مردم جالب است.»

برخي از علاقه مندان، مانند «ديدونه بوترين» تصميم گرفته اند که قدمي فراتر از اين بگذارند و به کمک دوستانشان به بازسازي يکي از کشتي هاي بردگان متعلق به قرن هجدهم بپردازند.

ديدونه بوترين متخصص تاريخ برده داري مي گويد: «ما تصميم گرفتيم که يکي از کشتي هاي بردگان را بازسازي کنيم. آن هم زماني که ديگر هيچ کشتي بردگاني در جهان وجود ندارد. ساخت يک کشتي براي هزاران برده مي تواند حوادث تاريخي را قابل فهم تر سازد. با اين کار، اگرچه شما نمي توانيد به آن تاريخ برگرديد اما مي توانيد تاريخ را به عصر جديد بياوريد. اين کشتي در قاره ها به سفر مي پردازد و ارزش هاي مردم آفريقا را به همه نشان مي دهد.»

نانت تصميم گرفته است که گذشته اش را بپذيرد. اما شهرهاي اروپايي زيادي بويژه در کشور پرتغال هنوز حاضر به انجام چنين کاري نيستند. زيرا پس از گذشت سال ها، هنوز زخم برده داري در بسياري از کشورهاي اروپايي کاملا التيام نيافته است.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی




تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زنی که صاحب بلندترین موی دنیاست

"آشا ماندلا " ساکن ایالت جورجیا آمریکا دارنده رکورد بلند ترین موی دنیا است . طول موهای این زن آمریکایی بیش از 17 متر است .
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291805




تاریخ: چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سيا به دست داشتن در کودتاي ٢٨ مرداد اعتراف کرد

اسناد سيا چه مي‌گويند؟

بخشي از اسناد سيا درباره ايران که به مقطع کودتا مربوط مي‌شوند در دهه ۱۹۶۰ از ميان رفته‌اند، سيا ادعا مي‌کند در بايگاني‌هاي امن خود جاي کافي براي نگهداري آنها نداشته است.

سيا در کليک مقدمه يکي از سندهاي به تازگي منتشرشده که گزارشي متعلق به سال ١٩۵۴ است مي‌نويسد: "در پايان ١۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمي‌تواند با کشورهاي غربي که منافعي در ايران دارند به توافقي نفتي برسد."

"هدف عمليات آژاکس سرنگوني دولت محمد مصدق، بازسازي منزلت و قدرت شاه و جايگزيني دولت مصدق با دولتي بود که ايران را با سياست‌هايي سازنده اداره کند."

گزارش سيا

بنا به اين سند همچنين هدف کودتا اين بوده که دولتي بر سر کار بيايد که دولت‌هاي غربي بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

در مارس ۱۹۵۳ (اسفند ٣١-فروردين٣٢) وزارت خارجه آمريکا از سازمان سيا مي‌خواهد امکان ساقط کردن دولت مصدق از طريق عمليات مخفيانه را بررسي کند. نتيجه ارزيابي سيا اين است که امکان چنين عملياتي وجود دارد.

پس از آن مقرر شد سيا به همراه سرويس اطلاعات سري بريتانيا (SIS که به MI6 شناخته مي‌شود) عمليات سرنگوني مصدق را به انجام برسانند.

کرميت روزولت، رئيس بخش خاور نزديک و آفريقاي سازمان سيا نخست با رئيس دفتر ايران سيا، راجر گولران، و دو افسر اطلاعاتي ديگر در بيروت ديدار مي‌کند و سپس در ۱۴ ژوئن ۱۹۵۳ (۲۴ خرداد ۳۲) طرح کودتا به دفتر سرويس اطلاعات سري بريتانيا ارائه مي‌شود.

بنابر اسناد سيا، پس از آن طرح کودتا براي تاييد از طرف سيا به وزارت خارجه آمريکا و از طرف سرويس اطلاعات سري بريتانيا به وزارت خارجه بريتانيا ارائه شد. ملاحظه وزارت خارجه آمريکا اين بوده که ايالات متحده بتواند پشتيباني‌هاي لازم را از دولتي که به جاي دولت مصدق به سر کار مي‌آيد انجام دهد و همچنين دولت بريتانيا کتبا رضايت خود براي رسيدن به توافق نفتي با دولت بعدي ايران را اعلام کند.

در اواسط ژوئيه (اواخر تير ماه 32) وزارت خارجه‌هاي آمريکا و بريتانيا مجوز انجام عمليات آژاکس را با تاييد رئيس‌جمهور آمريکا صادر کردند.

مطابق اين اسناد، پروپاگاندايي شديد عليه دولت مصدق به راه مي‌افتد و از مطبوعات و روحانيون براي تضعيف او استفاده مي‌شود. سرلشکر فضل‌الله زاهدي به عنوان بهترين جانشين مصدق برگزيده شد. همکاري شاه عنصري اساسي در موفقيت کودتا بوده است و يکي از اين اسناد مي‌نويسد: "از آنجا که شاه نشان داده مردي بي‌تصميم است" از طريق خواهر پرنفوذش اشرف پهلوي براي همکاري تحت فشار گذاشته شود.

مقرر شد ژنرال نورمن شوارزکوف، از افراد مورد علاقه و احترام شاه، در ديدار با او فرمان عزل مصدق را بگيرد و "عامل بومي بريتانيا که شاه به حسن نيتش باور داشته" هم بر اجراي پيام شورازکوف تاکيد کند.

به فرض شکست اين روش‌ها بنا بر اين شد که کرميت روزولت به عنوان نماينده رئيس‌جمهور ايالات متحده با شاه ملاقات کرده و او را به امضاي فرمان عزل مصدق و نصب زاهدي مجاب کند.

سيا از طريق عوامل خود در ارتش ايران اطمينان لازم را به دست آورد که ارتشي‌ها همکاري لازم را خواهند کرد. سيا همچنين چندين مقاله عليه مصدق منتشر کرد.

"روزولت و دفتر سيا در ايران مکررا گزارش مي‌کنند که پيروزي ظاهري مصدق گمراه‌کننده است و نشانه‌هاي روشني وجود دارد که ارتش در نهايت به شاه وفادار است."

پس از چندين ديدار اشرف پهلوي، شورازکوف و روزولت با شاه، او سرانجام در ۲۴ مرداد ۳۲ فرمان‌ کودتا را امضا کرد.

کودتا

انجام کودتا براي ۲۴ مرداد برنامه‌ريزي شده بود اما به خاطر آنچه گزارش سيا "درز اطلاعاتي در ارتش ايران" مي‌خواند، فرمانده محافظان شاه که با دو کاميون سرباز براي بازداشت مصدق رفته بودند با مواجهه با نيروهاي وفادار به مصدق غافلگير مي‌شوند.

شاه به بغداد مي‌گريزد. زاهدي تحت‌الحفظ سيا مخفي مي‌ماند. او سپس در ۲۶ مرداد از طريق يک کنفرانس مطبوعاتي که سيا ترتيب آن را داده بود اعلام مي‌کند که نخست‌وزير قانوني است و مصدق عليه او کودتا کرده است. عاملان سيا تصاويري از فرمان شاه را در تيراژي وسيع پخش مي‌کنند.

سفير آمريکا در بغداد با شاه ديدار مي‌کند و به او مي‌گويد که او مي‌تواند به زودي به ايران بازگردد.

روزولت و دفتر سيا در ايران مکررا گزارش مي‌کنند که پيروزي ظاهري مصدق گمراه‌کننده است و نشانه‌هاي روشني وجود دارد که ارتش در نهايت به شاه وفادار است. وزارت خارجه آمريکا و بريتانيا تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرند تا شاه را مجاب کنند به طور عمومي از ارتش و مردم بخواهد زاهدي را به جاي مصدق نخست‌وزير بدانند.

در ۲۸ مرداد تظاهرات هواداران شاه از بازار آغاز شد. بنا به يکي از اسناد تازه‌ منتشر شده دفتر سيا در تهران در شکل‌گيري اين تظاهرات نقش ايفا کرده بود.

تا ظهر آن روز خيابان‌هاي تهران و شهرهاي مهم ديگر در کنترل واحدهاي ارتش بود. زاهدي از مخفيگاه خود خارج شده و در راديو اعلام کرد که نخست‌وزير ايران است.

دفتر ستاد مشترک ارتش تسخير مي‌شود و خانه مصدق را غارت مي‌کنند. افسران و چهره‌هاي سياسي وفادار به مصدق بازداشت مي‌شوند. شاه به ايران بازمي‌گردد و سيا براي کمک به زاهدي ظرف دو روز ۵ ميليون دلار در اختيار او مي‌گذارد.

منبع: بی بی سی فارسی 28/05/1392

جوش شیرین بلای نان؛ از بربری لاستیک تا لواش کاغذ سوخته

۱۷ سال است که قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در تهیه نان در وزارت بهداشت تصویب شده اما مسئولان در وزارت بهداشت می‌گویند هنوز ۵۰ درصد نانوایی‌ها به ویژه در تهران جوش شیرینی که بلای نان و جان است را به خورد مردم می‌دهند.
هر ایرانی روزانه 320 گرم و سالانه 150 کیلوگرم نان مصرف می‌کند که 50 درصد انرژی و املاح مورد نیاز هر فرد از جمله ویتامین ب، آهن و کلسیم از طریق نان تأمین می‌‌شود به شرط آنکه نانی سالم همراه سبوس و بدون جوش شیرین باشد.
مصرف جوش شیرین در تولید نان‌های سنتی معضلی است که در دو دهه اخیر حل نشده است، چرا که نه تنها عاملی در ایجاد بیماری‌های گوارشی است بلکه مانع جذب ریز مغذی‌ها و آهن موجود در غذا است.
در حالت طبیعی 3 تا 4 ساعت تخمیر طبیعی نان زمان لازم است تا خمیر ور بیاید. غافل از اینکه با مصرف جوش شیرین تخمیر واقعی انجام نمی‌شود و نان فقط برای مدت کمی ظاهری پف کرده اما سریع کهنه می‌شود.
جوش‌شیرین موجود در نان PH معده را تغییر داده و قلیایی می‌کند در نتیجه موجب اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه و ترش کردن می‌شود در عین حال سبب افزایش فشار خون شده و جذب ریز‌مغذی‌هایی مانند آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند. در عین حال جوش‌شیرین کبد را از بین می‌برد و متابولیت‌های حاصل از تجزیه جوش‌شیرین بار سنگینی را در کبد و کلیه برای دفع تحمیل می‌کند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291758

تهران و اصفهان؛ درصدر آمار "کلیه‌ فروشی" در کشور

پدر پیوند کبد ایران در ادامه به وضعیت نابسامان فروش کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: پدیده "کلیه فروشی" حیثیت ما را در سطح جهان خدشه‌دار کرده است. این در حالیست که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است.
تهران بالاترین آمار مربوط به "کلیه فروشی" را به خود اختصاص داده است، پس از آن استان اصفهان و شهرهای دیگر قرار دارند.
علی‌رغم اینکه شمار افراد مرگ مغزی در ایران، از سایر کشورهای منطقه بیشتر است، اما متاسفانه هنوز پیوند عضو از مرگ مغزی آمار بالایی ندارد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291766

از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه از هر پنج ازدواج یک مورد آن به دلیل بیکاری و عدم شغل به طلاق منجر می‌شود گفت: مردم منتظر تغییرات در دولت تدبیر و امید هستند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291804

عرضه برنج‌های تقلبی در ورودی شهرهای برنج‌خیز

نایب رییس انجمن برنج گفت: باید برنج را از معتمدین یا مغازه‌های معتبر خریداری کرد چراکه متقلبان با وانت‌بارهای خود در ابتدای شهرها برنج‌های تقلبی را به جای برنج ایرانی به مردم می‌فروشند.
مخلوط کردن برنج مرغوب و بی‌کیفیت را کسانی انجام می‌دهند که در ورودی شهرهای برنج‌خیز کشور مانند آمل و قائم‌شهر با وانت نیسان‌های خود به عرضه برنجی می‌پردازند که هیچ شناشنامه و هویتی ندارد. این نوع برنج‌ها بسیار خطرناک هستند چرا که شناسنامه و مشخصات فنی ندارد.
برنج را باید به دو دسته تقسیم کرد برنج‌های کیفی و دیگری پر محصول که هر یک مشکلاتی هم دارند. برنج کیفی شامل ارقامی مانند طارم، صدری و هاشمی است که عطر و بوی خاص آن را نمی‌توان در هیچ نقطه‌ای از جهان پیدا کرد.
برای تشخیص کیفیت برنج ایرانی در وهله اول مردم باید برنج را از معتمدین خود و مغازه‌هایی که به آن‌ها اعتماد دارند بخرند چراکه برنجی که از شالیکوبی‌ها خارج می‌شود بدون واریته است و تخلیطی در آن صورت نمی‌گیرد اما اگر تقلبی صورت می‌گیرد پس از دست به دست شدن برنج بعد از کارخانه‌های شالیکوبی تا بازار مصرف است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291890

۵۰۰ کارگر تولید مواد شیمیایی در اسپانیا بیكار می‌شوند

مسئولان یک کارخانه تولید مواد شیمیایی و صنعتی در اسپانیا به دولت محلی هشدار دادند که در صورت عدم کاهش مالیات‌های تعیین‌شده، این کارخانه ناچار به اخراج بیش از ۵۰۰ تن از کارگران خود خواهند شد.
کارگران این کارخانه پس از اعلام این خبر، در اعتراض به دولت محلی اقدام به برپایی تظاهرات کردند.
نرخ بیکاری در اسپانیا طی ماه‌های گذشته روند صعودی داشته و در آخرین گزارش‌ها، میزان بیکاری در این کشور حدود ۲۷ درصد عنوان شده است.

دولت اسپانیا خواستار کاهش ده‌ها میلیارد یورو از هزینه‌ها و افزایش مالیات شده تا با این اقدام اصلاحاتی را با هدف کاهش کسری بودجه و تقویت اقتصاد در بلندمدت انجام دهد.

این اقدام‌ها منجر به آغاز موج تظاهرات‌ گسترده مردمی و اعتراض شدید اتحادیه‌های كارگری شده است با این حال دولت اسپانیا تلاش چندانی برای عقب‌نشینی از طرح اصلاحات خود انجام نداده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98237

اعتصاب، كارخانه‌های خودروسازی آفریقای جنوبی را متوقف كرد

کارخانه‌های خودروسازی در آفریقای جنوبی به علت اعتصاب کارکنان‌شان غیرفعال شده‌اند.
حدود سی هزار کارگر در آفریقای جنوبی از کار دست کشیده‌اند و در نتیجه فعالیت هفت کارخانه از جمله کارخانه‌های «بی‌ام و»، تویوتا و رنو متوقف شده است.
کارگران خواستار افزایش چهارده درصدی حقوق و دستمزدهای خود هستند.
صنایع خودروسازی در آفریقای جنوبی شش درصد از ثروت ملی کشور را تامین می‌کند و دوازده درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98272

کارگر نقاش بر اثر سقوط از ارتفاع ۶ متری جان باخت

ظهر امروز یک کارگر نقاش ساختمان، پس از سقوط از ارتفاع ۶ متری جان باخت.

این حادثه در خیابان حکمت تهران زمانی رخ داد که کارگری ۳۵ ساله قصد برداشتن ابزار نقاشی (قلم مو) از روی ایرانیت‌های استخر ساختمان در حال ساخت داشت كه به دلیل شکستن ناگهانی ایرانیت‌های پلاستیکی به داخل استخر سقوط كرد.

شدت آسیب دیدگی این کارگر نقاش به حدی بوده که باعث مرگ این کارگر شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98291




تاریخ: چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 جزئیات تبانی نفتی 2.8 میلیارد دلاری

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح دلایل صدور دستور توقف سوآپ نفت توسط وی در وزارت نفت جزئیات تبانی حدود 2.8 میلیارد دلار نفتی و احتمال همکاری شرکت نیکو را تشریح کرد و گفت: گزارش جمع بندی شده دیوان محاسبات و شرکت نفت، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هفته آینده اعلام خواهد شد.

ماجرای تبانی 2.8 میلیارد دلاری نفتی

فردی به نام ب ـ ز (وبلاگ آموختن به احتمال بسیار زیاد منظور بابک زنجانی است که بی بی سی فارسی با وی مدتی پیش مصاحبه نمود.)که 2.8 میلیارد دلار میعانات و فرآورده نفتی ایران را احتمالا با تبانی شرکت نیکو و افرادی در داخل از کشور خارج کرده و پولش را برنگردانده است.
بررسی تحقیق و تفحص از خروج 2.8 میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشورهفته آینده پس از دریافت گزارش وزارت نفت و پاسخ های وزیر دراین باره که این پول به کشور برگشته است یا خیر"به صحن ارسال می شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291644

هیچ شامپویی مو را تقویت نمی‌کند

شامپو مانند خمیردندان نیست و چنانچه موی سر با شامپویی سازگار و مناسب بود، نیازی به تعویض مکرر نوع شامپو نیست و این تصور غلطی است که برخی افراد با وجود این که از شامپوی مورد استفاده‌شان رضایت دارند اما هر از گاهی اقدام به تعویض نوع شامپو می‌کنند.
دکتر مهناز بنی‌هاشمی: این تصور غلطی است که فکر کنیم موی سر به شامپو عادت می‌کنیم، چراکه در شامپوها اغلب خاصیت پاک‌کنندگی‌شان متناسب با نوع مو اعم از چرب،خشک و معمولی مطرح و فقط میزان چربی‌زدایی شامپوها برای انواع موها متفاوت است.
میزان مصرف شامپو به میزان چربی، بلندی مو و نوع پوست سر بستگی دارد و باید به اندازه‌ای باشد که کف شامپو کل سطح مو را بپوشاند و سپس بخوبی آبکشی شود، بطوری‌که آلودگی‌های سر و پوست بطور کامل پاک شود.
دکتر بنی‌هاشمی درباره شامپوهای تقویتی و ویتامینه عنوان کرد: این قبیل شامپوها بیشتر جنبه تبلیغ بازار را دارند و تنها برخی تولید‌کننده‌ها با افزودن مواد غلیظ یا رقیق کننده به شامپوی تولیدی سعی در فروش بیشتر محصول خود می‌کنند.
هیچ ادعای علمی مبنی بر این که خواص تبلیغی در شامپوها از طریق ساقه مو جذب شود، وجود ندارد و حتی شامپوهایی که به ظاهر گیاهی هستند، خواص گیاه مورد نظر را روی مو ندارند و بیشتر جنبه تبلیغی و بازار را دنبال می‌کنند.
این متخصص پوست و مو درباره استفاده از نرم‌کننده‌های مو نیز به این نکته اشاره کرد که نرم‌کننده‌ها را نباید به کف سر زد بلکه از دو سانتی‌متری ساقه مو باید استفاده شوند و در رابطه با موهای خشک توصیه به استفاده آنها می‌شوند، چراکه موها را درخشنده‌تر و حالت آن را بهتر می‌کنند.
بر این اساس چیزی به عنوان بهترین شامپو وجود ندارد و مهم آن است که یک شامپو اثر پاک‌کنندگی رضایت‌بخشی داشته باشد و متناسب با جنس مو انتخاب شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/339220

انصراف زن میانسال از خودکشی در صادقیه

 زن میانسال که قصد داشت خود را از بالای پلی در محدوده صادقیه تهران به پایین پرتاب کند، با دخالت نیروی‌های امدادی از این اقدام منصرف شد.
حوالی ساعت 16 امروز زنی حدود 40 ساله با رفتن به بالای پل عابرپیاده واقع در ابتدای بزرگراه جلال‌ آل‌احمد قصد داشت خود را به پایین پرتاب کند.
تیم اورژانس اجتماعی 123 با رفتن به نزد این زن و صحبت با وی، این زن که قصد خودکشی را داشت، از عمل خود منصرف کرده و به پایین منتقل کردند.تاکنون مشخص نیست که این زن به چه علت قصد خودکشی داشته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291693

قتل دختر پرستار در روز آزادی از زندان

یکی از اعضای این باند تحت بازجویی قرار گرفت، اسرار قتل پرستار جوان را فاش کرد: «من سرقت‌هایم را از مدتی قبل شروع کردم. به‌عنوان مسافر سوار خودروها می‌شدم و وقتی به محل خلوتی می‌رسیدیم با تهدید از راننده اخاذی می‌کردم. من به ماده‌مخدر شیشه اعتیاد داشتم و از این راه هزینه مواد مصرفی‌ام را تامین می‌کردم. روز حادثه در خانه نشسته بودم که یکی از دوستانم به‌نام نادر سراغم آمد. او پراید نقره‌ای‌رنگی را سرقت کرده بود و به من پیشنهاد داد با استفاده از این ماشین دزدی کنیم. من هم قبول کردم و دو نفری سراغ دوست دیگرمان به‌نام هادی رفتیم و او را هم سوار کردیم. مدتی در شهر پرسه زدیم تا اینکه دختر جوانی را دیدیم که منتظر تاکسی بود. او را به‌عنوان مسافر سوار کردیم و در میان راه کیف و طلاهای وی را به زور گرفتیم. آن دختر خیلی مقاومت کرد و همین کارش باعث عصبانیت هادی شد و او طعمه‌ را از ماشین به بیرون پرت کرد و به‌سرعت فرار کردیم.»
منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/339268

مرد عاشق‌پیشه چرا همسرش را کشت؟

«محمدرضا-ح» به پلیس گفت: من عاشق «مریم» بودم اما او طلاق می‌خواست به همین خاطر نیمه شب هشتم شهریور با چوب به سر و صورت «مریم» زدم چون نمی‌توانستم بدون «مریم» زندگی کنم به فکر خودکشی افتادم و چندین قرص خوردم اما عمرم به دنیا بود.
نوبت دفاع به «محمدرضا» که رسید اظهار داشت: سال‌ها پیش ازدواج کرده بودم اما دل خوشی از همسرم نداشتم. در حالی که به فکر جدایی بودم در دانشگاه با «مریم» آشنا شدم. «مریم» هم می‌گفت با شوهرش اختلاف دارد و می‌خواهد از او جدا شود. وقتی «مریم» طلاق گرفت من هم از زنم جدا شدم تا زندگی تازه‌ای را شروع کنم. خانواده‌ام اما مخالف این وصلت بود. یک‌بار دست به خودکشی زدم تا خانواده‌ام راضی به ازدواج من شدند. من و مریم عاشق یکدیگر بودیم و زندگی خوبی داشتیم. «مریم» اما زیادی به اعضای خانواده‌اش وابسته بود و اصرار داشت به شهرستان برویم و پیش آنان زندگی کنیم. با این وجود، به خاطر شرایط کاری‌ام نمی‌توانستم به شهرستان بروم و به همین دلیل زن دومم سرناسازگاری داشت.
عصر هشتم شهریور ۱۳۹۱ پدرم به مسافرت رفت و من و «مریم» به خانه او رفتیم تا به گلدان‌ها آب بدهیم. «مریم» اما باز هم جر و بحث کرد و از من خواست فوری او را به ترمینال برسانم تا پیش خانواده‌اش برود. او حلقه ازدواج‌مان را از دستش درآورد و گفت می‌خواهد برای همیشه از من جدا شود. اول تصور می‌کردم شوخی می‌کند اما وقتی فهمیدم قضیه جدی است از کوره در رفتم. نمی‌دانم چطور شد که نیمه‌شب با چوب به سر زنم کوبیدم. زمانی که فهمیدم کار از کار گذشته دست به خودکشی زدم اما زنده ماندم.
بالا رفتن آمار قتل‌های خانوادگی، نمادی از افزایش بحران در برخی از خانواده‌های ایرانی است. این موضوع در سال‌های اخیر به اندازه‌ای جدی بوده که می‌توان آن را به‌عنوان یک معضل بسیار مهم اجتماعی قلمداد کرد. آنچه افزایش قتل‌های خانوادگی را شگفت‌انگیز می‌کند، ماهیت و کارکرد خانواده در جامعه است.
 شمار قتل‌های خانوادگی در ایران افزایش داشته و دست پلیس در این خصوص به این علت که نمی‌تواند وارد خانواده‌ها شود بسته است. در دهه ۷۰ میزان جنایت‌های خانوادگی در کشور، نگران‌کننده نبود. در دهه ۸۰ و به‌ویژه از سال ۸۵ به بعد به خاطر کاهش آستانه تحمل و مشکلات خانوادگی، شمار قتل‌های مربوط افزایش چشمگیری یافت.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/339267

یک پمپ بنزین در اهواز در آتش سوخت

شب گذشته پمپ بنزین واقع در منطقه امانیه اهواز طعمه حریق شد.
هنوز علت این حادثه مشخص نشده و در حال دلیل بررسی حادثه هستیم.
خسارات وارده بر اثر این آتش سوزی باعث آسیب دیدن یک دستگاه سمند و موتور سیکلت شد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/291601

كارگران فولاد زاگرس مانع خروج ابزار تولید از كارخانه شدند

کارگر اخراجی کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس، از تلاش شبانه كارگران برای جلوگیری از خروج اموال و ضایعات و قراضه‌های چدنی از كارخانه خبر داد.

«علی اکبر هدایتی» یکی از ۲۳۵ کارگر اخراجی کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس حجم ضایعات مورد اشاره را ۶ هزار تن ذكر كرد و در این باره به ایلنا گفت: از صبح دیروز (یکشنبه 27 مرداد) کارفرما سعی در جابجایی و فروش بخشی از اموال کارخانه را داشت که با ورود به موقع کارگران از این جابجایی‌ها جلوگیری شد.

این كارگر با اشاره به خواسته كارگران در خصوص پرداخت بخشی از مطالبات معوقه از طریق فروش اموال كارفرما و پیمانكار، گفت: با توجه به اینکه كارگران با طرح شكایت در دادگاه عمومی سریش‌آباد خواستار پرداخت مطالبات ۲۳۵ کارگر اخراجی از طریق فروش بخشی از اموال كارفرما و شركت پیمانكاری «خوان گل» شده‌اند، كارفرما با پیش‌دستی قصد به فروش رساندن این اموال و ضایعات و قراضه‌های ارزشمند را داشت كه با دخالت كارگران امكان این كار را نیافت.

هدایتی با بیان اینکه کارگران اموال کارخانه‌‌ای که‌ سال‌ها در آن کار می‌کردند را متعلق به‌ خود می‌دانند، افزود: با وجود آنکه بعد از کش وقوس‌های کارگران با کارفرما هنوز هیچ کارگری اجازه ورود به کارخانه را ندارد، با این حال از صبح دیروز و دیشب حدود ۱۰۰ نفر از کارگران در مقابل ساختمان کارخانه تجمع كرده و اجازه خروج هیچ اموالی را از کارخانه بدون حکم قضایی نمی‌دهند.

این کارگر اخراجی در پایان افزود: کارگران در تلاش‌اند با ارائه اسناد قانونی و با توجه به اتفاقات دو روز گذشته، درب کارخانه را با حکم قضایی پلمب کنند تا حکم قضایی در خصوص مطالبات‌شان صادر شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97807

برق ۲۰ هزار ولتی جان کارگر ساختمانی را گرفت

کارگری در مشهد به دلیل آنچه «رعایت نشدن اصول ایمنی حین کار» ذكر می‌شود، بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

روز گذشته کارگر ۴۰ ساله‌ای كه در حال بنایی در پشت بام یک ساختمان در حال احداث در بلوار شهید میرزایی مشهد بود به سبب برخورد ناگهانی سیم برق فشار قوی با لوله فلزی که در دست داشت، دچار سوختگی شدید شد و جان خود را از دست داد.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97917

قانونی شدن كار كودكان/ وزیر کار اجرای قانون استاد شاگردی را متوقف کند

حدود یک سال از اجرای فراگیر قانون استاد و شاگردی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گذرد. به موجب این قانون کارفرمایان می‌توانند افراد مختلف را از سنین کودکی تا کهنسالی بدون رعایت حقوق قانونی نیروی كار به عنوان کار آموز استخدام‌ کنند.
نماینده کارگران کارخانه صنایع واکیوم پارس بابیان اینکه حتی در قانون استاد شاگردی امکان نقض قوانین کار کودک نیز وجود دارد، افزود: به موجب این قانون اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال نیز با ارائه رضایت نامه والدین جنبه قانونی پیدا می‌کند.
در صورت عدم توقف اجرای قانون نظام استاد شاگردی باید شاهد باشیم که کافرمایان برای فرار از تعهدات مختلفی چون دستمزد قانونی، بیمه، مرخصی، طبقه بندی مشاغل و... جای کارگران خود را با شاگردان کارآموز عوض می‌کنند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97814

سرگردانی ۵۰۰ کارگر و تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس در ایران صدرا

یک فعال کارگری در استان بوشهر گفت: کارگران کشتی سازی ایران صدار به دلیل تاثیر شرایط اقتصادی بر فرآیند تولید، سه ماه حقوق معوقه طلبکارند.
به زودی مالکیت و مدیریت این کارخانه به یکی از پیمانکاران طلبکار این شرکت منتقل می‌شود.
سرپرست خانه کارگر بوشهر با بیان اینکه ۵۰۰ کارگر در بخش کشتی سازی مجموعه ایران صدرا فعالیت می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود که مدیریت جدید نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقداماتی را انجام دهد.
وی بابیان اینکه فعالیت کشتی سازی ایران صدرا در نتیجه تحریم‌های اقتصادی و رکود بازار کار به حالت نیمه تعطیل درآمده است، افزود: در حال حاضر بیشتر کارگران این کارخانه در محل کار خود سرگردان‌اند.

تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس
مجموعه صنعتی ایران صدار که در سواحل استان بوشهر قرار دارد در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و سکو‌های نفتی فعالیت دارد.
مالکیت این مجموعه صنعتی که در سالهای گذشته به یکی از واحدهای بحرانزده تبدیل شده بود در اواخر دهه ۸۰ به قرار‌گاه خاتم الانبیا واگذار شد.
منابع خبری ایلنا در بوشهر  نیز در تایید گفته‌های سرپرست خانه کارگر این شهر، از تغییر مدیریت و تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس این شرکت خبر داده‌ و افزوده‌اند که احتمال دارد کارگران ایران صدرا از این پس بصورت قرارداد پیمانکاری به کار خود ادامه دهند.
به گفته فعالان صنفی کارگری در حال حاضر بخش قابل توجهی از ساکنین مناطق خوزستان و برازجان به عنوان کارگر فنی در مجموعه‌های کشتی سازی و سکو سازی ایران صدار کار می‌کنند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97892

ریزش مرگبار پیاده‌رو در یوسف‌آباد

محل حادثه واقع در خیابان جهان‌آرا .
دو کارگر مشغول حفاری غیرمجاز در زیرزمین خانه مسکونی سه طبقه بودند که به علت پیشروی به زیر سطح پیاده‌رو، ناگهان پیاده‌رو برسر آنان ریزش کرده است.
یکی از کارگران زیر آوار رفته و یکی دیگر از آنها توانسته بود جان خود را نجات دهد .این کارگر 40 ساله ایرانی را پس از ایمن‌سازی محل از زیر آوار خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که آنان با بررسی علائم حیاتی مرگ وی را تایید کردند.

http://www.asriran.com/fa/news/291712

حقایق جالب درباره سیاره سرخ

سیاره مریخ مانند زمین دارای چهار فصل بوده و طول یک روز مریخی نیز تقریبا مشابه یک روز زمینی است.
این سیاره بدلیل وجود اکسید آهن بر سطح آن، قرمز رنگ دیده می شود و به همین دلیل به سیاره سرخ نیز شهرت دارد.
مریخ چهارمین سیاره نزدیک به خورشید و کوچکترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می شود؛ قطر سیاره سرخ یک دوم زمین (شش هزار و 800 کیلومتر) و مساحت آن برابر مساحت خشکی های روی زمین است.
طول شب و روز در مریخ کمی طولانی تر از زمین یعنی معادل 24 ساعت و 37 دقیقه است و چرخش سیاره بدور خورشید یا هر سال مریخی نیز 687 روز زمینی بطول می انجامد؛ این سیاره مانند زمین دارای چهار فصل است.
نخستین رصد تلسکوپی این سیاره توسط «گالیلئو گالیله» ریاضیدان و ستاره شناس ایتالیایی در سال 1610 میلادی انجام شد.
شواهد مستدلی از جریان داشتن آب به شکل مایع در گذشته باستانی این سیاره بدست آمده است و مشاهدات صورت گرفته توسط مدارگرد اکتشافی مارس (MRO)‌ ناسا حاکی از احتمال جریان داشتن آب در گرم ترین ماه ها در این سیاره است.
دومین کوه بلند در مجموعه سیارات منظومه شمسی در مریخ وجود دارد؛ کوه المپ (Olympus Mons) به ارتفاع 22 کیلومتر، جوانترین کوه آتشفشانی این سیاره محسوب می شود.
فوبوس و دیموس دو قمر شناخته شده مریخ هستند که اندازه ای کوچک و شکل نامنظم دارند؛ این دو قمر نخستین بار در سال 1877 میلادی شناسایی شدند.
سیاره سرخ دارای جو نازکی است که متشکل از 95 درصد دی اکسید کربن، سه درصد نیتروژن، 1.6 درصد آرگون و مقداری آب و اکسیژن است.
در حال حاضر سه مدارگرد شامل مارس اودیسه، مارس اکسپرس و مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) به همراه دو مریخ نورد فرصت و کنجکاوی در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات از فضا و بر روی سطح سیاره هستند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/339284

 




تاریخ: چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آنچه که بر روی کره زمین تاکنون ساخته شده و آنچه که در آینده ساخته خواهد شد، فقط و فقط ناشی از نیروی کار کارگر است. خلق و ابداع می‌کند، و آنچه که خلق و ابداع می‌کند از آن او نیست. از او بیگانه است.




تاریخ: دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

به همین سادگی

علي يزداني نوشت:
وقتي ناظم مدرسه كارنامه را به دستم مي‌دهد آفرين قرايي مي‌گويد و مي‌پرسد خب دوست داري چيكاره بشي. مي‌گويم آقا اجازه، معلم، مي‌گويد : چرا معلم ؟ آقاجون بگو مهندس، دكتر... و مي‌خندد. كارنامه‌ي قبولي كلاس ششم دبستان را جوري گرفته‌ام كه همه مهر قبولي اش را ببينند و با چنان احساسي از ميان كوچه مي‌گذرم كه گويا شاخ غول را شكسته‌ام مادرانِ بچه‌هاي محل هر كدام كه كارنامه را در دستم مي‌بينند با لبخند مي‌پرسند قبول شدي و من با غرور و سربلندي و البته كمي خجالت سرم را به علامت تاييد تكان مي‌دهم و پشت سرم مي‌شنوم ماشااله، خوش به حال مادرت، مبارك باشه. توي كوچه رسول، محمود و عزيز هم هستند آن‌ها هم قبول شده‌اند اما بقيه بچه‌ها‌ي محل كه پايشان از كوچه قطع نمي‌شد نيستند، حتي پِتي كه از صبح كله‌ي سحر تا آخر شب تو كوچه بود و در طول روز دستكم ده بار با بچه‌هاي محل دست به يقه مي‌شد جاش توي كوچه خاليست.
مادرم كه خود را در چادرش پيچيده و بال‌هاي چادر را در پشتش گره زده با دو سطل آب به سمت فشاري مي‌رود. با ديدن من مي‌پرسد قبول شدي؟ مي‌گويم آره. مي‌گويد به خانه بروم و مواظب باشم كه دو برادر كوچكتر و خواهركم، برادر تازه متولد شده‌ام را از خواب بيدار نكنند. من هنوز نتوانسته‌ام بعد از دو ماه و نيم اين كوچولوي نا آرام را برادر خود بدانم نوعي احساس غريبگي با اين نوزاد دارم. او اولين بچه‌ي مادرم است كه در بيمارستان به دنيا آمده است. بقيه‌ي ما همه از برادر بزرگ‌ترم كه حالا براي يك تاجر چاي كار مي‌كند تا تقي كه هميشه انگشتش را در دهان خيس مي‌كند و به خاك مي‌مالد و دوباره در دهان مي‌كند، همگي در خانه به دنيا آمده‌ايم. خانم بالا كه دختر دايي پدر بزرگم بوده و سال گذشته فوت كرد ماما و قابله اختصاصي فاميل ناف همه‌ي ما را در همين خانه بريده است. با خود فكر مي‌كنم اگر پدرم بداند كه با چه معدلي قبول شده‌ام حتما خيلي خوشحال مي‌شود. به خانه مي‌آيم خواهر كوچكم مشغول بازي با برادر نوزادمان است. مي‌پرسم چرا بيدارش كردي؟ به جاي جواب دادن به سوال من مي‌پرسد قبول شدي؟ و من با افتخار كارنامه‌ام را نشانش مي‌دهم. با حسرت مي‌گويد: كاش آقام اجازه مي‌داد من هم به مدرسه برم منم حتما هر سال قبول مي‌شدم. مادر با دو سطل پر از آب سر مي‌رسد. هر دو طرف چادرش خيس است. سطل‌هاي آب را در منبع چاق و چله‌ي گوشه‌ي حياط خالي مي‌كند. اين منبع آب آشاميدني دو خانوار است خانواده‌ي ما و عمه‌ام همگي از آب همين منبع استفاده مي‌كنيم. بيشتر آب اين منبع هم توسط مادرم و از طريق سطل‌هايي كه از فشاري سر كوچه پر مي‌كند و مي‌آورد تامين مي‌شود.
چادر خيس را از تن جدا مي‌كند. روي پله‌ي دوم در ورودي حياط مي‌نشيند. حياط خانه‌اي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم نسبت به كوچه شش پله پايين‌تر است. هر بار پس از اين كه مادر سطل‌هاي آب را خالي مي‌كند روي پله‌ي دوم مي‌نشيند و زانويش را مي‌مالد. از همان جا با عصبانيت داد مي‌زند چرا بيدارش كرديد مگه نگفته بودم... خواهركم كه از خستگي و عصبانيت مادرم بي‌خبر است با شادي كودكانه‌ي خود مي‌گويد خودش بيدار شد و مادر بي‌آن‌كه بدانيم چرا، مي‌زند زير گريه و ضمن هق هق خود مرتب مي‌گويد خسته شدم. ديگه خسته شدم. ‌اي خدا آخه چقدر... مي‌خواهم به طرفش بروم و بگويم حالا كه من قبول شده‌ام چرا ناراحت و عصباني است، اما اين قدر جدي مي‌گريد كه جرات نمي‌كنم چيزي بگويم. عمه‌ام كه در يكي از دو اتاق داخل حياط زندگي مي‌كند با صداي گريه مادر از اتاق خارج مي‌شود و با اعتراض مي‌گويد: دو سطل آب آوردن كه اين قدر كولي بازي نداره واله ما همسن تو كه بوديم ... عمه دوازده سال از مادرم بزرگ‌تر است و با پسر و عروسش زندگي مي‌كند بيست و پنج سال پيش شوهرش پس از يك سرما خوردگي ساده فوت كرده و همه معتقد بودند كه او نه به دليل بيماري بلكه با چشم زخم حسودان از دنيا رفته است. آن وقت عمه مي‌ماند و مسووليت يك دختر و دو پسر كه بايد نان‌شان مي‌داد و بزرگ‌شان مي‌كرد. هر چه خواستگار هم مي‌آيد عمه‌ام جوابشان مي‌كند. كارهاي خانگي مي‌گيرد و البته با همياري و كمك پدرم زندگي را مي‌چرخاند. حالا دخترش را شوهر داده و براي پسرانش زن گرفته اما هنوز از حمايت پدرم برخوردار است. اين حمايت مادر را خوش نمي‌آيد و اين قصه‌ي عروس و خواهر شوهر با هر بهانه‌اي مثل زخمي چركين سر باز مي‌كند. حالا وقتي عمه آماده‌ي بگو مگو شده مي‌بيند كه مادرم از جواب دادن سر باز مي‌زند و فقط گريه مي‌كند. پس از چند بار به رخ كشيدن جواني خود و اينكه بيشتر آب را خودتان مصرف مي‌كنيد و ... بالاخره مادرم به حرف مي‌آيد كه: تو هم كه همش دنبال يه كلمه حرفي كه از من گزك بگيري. درد من آب آوردن و پا درد نيست. درد من اينه كه برادرت منو با شش تا بچه گذاشته و رفته. قرار بود اين دفعه زودتر بياد اما سفارش كرده كه دير‌تر مياد چون نتونسته همه‌ي لباس‌ها رو بفروشه مجبور شده بمونه و... عمه مي‌گويد خب مگه بار اوله كه دير كرده ؟ و مادر مي‌گويد دير كردنش نيست كه خسته‌ام كرده، سفارش كرده بود كه از ملا مجيد – بقال سر كوچه – كمي پول قرض كنم و براي بساط تابستون اين بچه – من را مي‌گويد– خرت و پرت بگيرم تا مثل هر سال كمك خرج‌مون باشه. رفتم بهش گفتم دستمو گرفته، مي‌گه بيا ببينم چي ميگي. قلبم داشت مي‌اومد تو حلقم از ترس نفهميدم چه جوري سطل‌ها رو تا اين جا رسوندم.
عمه ديگر حرفي نمي‌زند به اتاق بر مي‌گردد چادر به سر مي‌كند تا به سراغ ملا مجيد برود و...
خوشحالي قبول شدنم رنگ مي‌بازد. هيچ كس از قبول شدنم خوشحال نيست. پدر كه مي‌آيد اولين صحبتي كه با من مي‌كند اين است. خُب خدا رو شكر مدرسه و درس تموم شد. الحمداله باسواد شدي حتي از برادر بزرگترت هم بيشتر خوندي. بعد با صداي گرفته‌تر مي‌گويد دلم مي‌خواست اين قدر داشتم كه مي‌فرستادمت بري حوزه علميه و تا مجتهد شدنت هم خرجت رو مي‌دادم اما خود خدا مي‌دونه كه از پسش بر نمي‌آم. بعد از سه تا بچه‌اي كه قبل از تو به دنيا اومدن و خيلي زود مردن نذر كرده بودم كه اگه تو زنده بموني بفرستم تا مجتهد شدن درس بخوني اما ... با صالح صحبت كردم كه از فردا بري پيشش كار كني قول داده همه‌ي فوت و فن كار رو يادت بده تا ناچار نشي مثل من براي نون در آوردن سگ دو بزني.

 

پند

 زياد هستند چيزهايي

که زنگ مي زنند،

از ياد مي روند،

و سپس مي ميرند.

مثل تاج،

شنل،

و تخت پادشاهان!

اما در دنيا هستند چيزهايي که

نمي پوسند،      

و از ياد نمي روند.

همچو کلاه،

عصا،

و کفش هاي "چارلي چاپلين"

1978

شيرکو بي‌کَس/ مجموعه "آينه هاي کوچک" چاپ 1985

 




تاریخ: دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ماجرای ضرب و شتم یک شهروند «VIP» در پردیس ملت تهران

جمعه ظهر، نزدیک ساعت ۱۳، پارکینگ سینما ملت - موقعیتی که مشخص نیست در اختیار سینماست یا اجاره داده شده است - یک شهروند عادی قصد ورود به پارکینگ این سینما را دارد که با جلوگیری مسئولان پردیس ملت مواجه ‌و از وی بلیت سینما به عنوان شرط استفاده از پارکینگ درخواست می‌شود و این درخواست نیز تا اندازه‌ای منطقی است.
راننده خودرو، بلیت سینما را تهیه می‌کند اما مسئولان پارکینگ شرط ورود خودرو را تهیه بلیت به تعداد سرنشین‌های خودرو اعلام می‌کنند که خواسته‌ای عجیب است. راننده خودرو حاضر به پذیرش این کار نمی‌شود و اعلام می‌کند که تنها خودش قصد رفتن به سینما را دارد و همراهان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند به سینما بروند یا اساسا چه فیلمی ببینند اما مسئولان پارکینگ بر خواسته نامشروعشان پافشاری و‌ تاکید می‌کنند که در صورت پارک خودرو لاستیک‌هایش را پنچر می‌کنند.
 وقتی مسئولان پارکینگ قصد اقدام عملی را داشتند، راننده خودرو مانع می‌شود که منجر به درگیری فیزیکی می‌شود و در کسری از دقیقه چهار تن بر سر راننده خودرو فرود آمده و اقدام به ضرب و شتم وی و پاره کردن لباس بر تنش می‌کنند که این کتک زدن از دید دوربین‌های سینما ‌دور نماند و طبیعتا تصاویر این رخداد ثبت و ضبط می‌شود.
در این میان کلید خودروی مضروب برداشته می‌شود و ماجرا بالا می‌گیرد تا با حضور نیروی انتظامی و تشکیل پرونده برای ضاربین، مسئولان سینما در محل حضور یابند. وقتی به موقعیت شغلی شهروند مذکور و ارتباطاتش پی می‌برند، از این شهروند می‌خواهند‌ که رضایت دهد و شهروند نیز حاضر به اعلام رضایت می‌شود.
سوای اینکه این کار تا چه میزان درست بوده، این پرسش مطرح است که اگر در نهادهای فرهنگی شهرداری با مردم چنین می‌کنند، در نهادهای غیرفرهنگی چه می‌کنند و اگر در این مملکت صاحب مسئولیت و نفوذ نباشیم، باید کتک بخوریم و همین عذرخواهی ساده را هم نشنویم؟
واقعیت آن است که ماجرا بحث کتک خوردن یک شهروند نیست زیرا این اتفاق در نهادهای گوناگون بار‌ها تکرار می‌شود بلکه اصل ماجرا تغییر گفتمان پس از درک برخورداری این شهروند از موقعیت است که امیدواریم روزی این چندگانگی برخورد‌ها برچیده شود و همه مردم «VIP» باشند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291474

تجمع مردمی در اعتراض به آلودگی هوا در اراک

 منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291473

سکته قلبی در کمین جوانان زیر 20 سال!

سن سکته قلبی این روزها به زیر 20 سال رسیده است،‌واقعیتی که اگر برای پیشگیری از آن راهکاری اساسی سنجیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نسلی بیمار و از کار افتاده خواهیم بود که توانایی انجام بسیاری از کارها را ندارند. به عقیده کارشناسان عوض شدن سبک زندگی ایرانیان، روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود، استرس، افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی، از جمله پیامدها و عوارض زندگی‌های امروزی است که متاسفانه باعث شده آمار بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلب و عروقی در کشورمان افزایش یابد.این در حالی است که سن سکته در کشورمان در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم‌‌اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 20 سال نیز مشاهده می‌شود که این موضوع نگرانی متخصصان قلب و عروق را به‌دنبال داشته‌است.
رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب خواهد شد تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشکیل شود.
فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله درکشور روزانه 5 واحد میوه وسبزی مصرف می‌کنند، میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند که مصرف روزانه و به مقدار کافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291397

10 اشکال اساسی پول!

10 اشکال اساسی که پول یا به عبارتی مشغله ذهنی که پول برای ما ایجاد می کند عبارت اند از:
1. وقتی نداری می خواهی اش و خوابش را می بینمی.
2. وقتی داری می ترسی از دستت برود و سفت می چسبی اش.
3. وقتی برای بدست آوردنش زحمت می کشی از دست دادنش سخت تر است.
4. وقتی باد آورده باشد می ترسی باد ببردش.
5 .کسی که داردش مورد احترام است اما نمی تواند فرق دوست و مگس دور شیرینی را تشخیص دهد.
6.کسی که نداردش مورد بی مهری و گاهی بی احترامی قرار می گیرد.
7. مهم ترین عامل دعواهای زن و شوهری و قهر و حتی طلاق است.
8. هرچقدر بیشترداری بیشتر می خواهی اش.
9.می گویند خوشبختی نمی آورد اما وقتی نداری اش فحش هم بهت نمی دهند. اصلا آدم حسابت نمی کنند حتی درحد بد وبیراه!
10. شادی نمی آورد اما همه از آن توقع شادی دارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291311

وبلاگ آموختن: برای کسب اطلاعات علمی و واقعی بیشتر در مورد پول به آدرس‌های زیر بروید:

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-56.aspx

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-120.aspx

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-119.aspx

  اعتراض عراق به ایران به دلیل ادامه انتقال سلاح به سوریه

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق که در آمریکا به سر می برد گفت: ایران انتقال هوایی محموله های سلاح به سوریه را کاهش داده است اما دولت عراق نمی‌تواند این روند را به طور کامل متوقف کند.
نباید همه گناه ها به گردن عراق انداخته شود.
می توانم به شما بگویم که هم اکنون انتقال محموله‌های سلاح از ایران به سوریه کاهش یافته است به رغم اینکه این انتقال متوقف نشده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291458

پسر22 ساله همسر 18 ساله اش را کشت

ساعت ۱۱ صبح مورخه 90.9.30 مرد جواني با پليس تماس گرفت و گفت: همسر ۱۸ ساله ام در خواب مرده است! در پي دريافت اين خبر، بلافاصله قاضي اسماعيل شاکر (قاضي ويژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه) به همراه مأموران کلانتري کاظم آباد عازم توس ۶۲ شد.
جوان مذکور گفت: حدود ۲ ماه است با همسرم ازدواج کرديم. شب حادثه مشاجره اي بين من و همسرم آغاز شد که همسايه طبقه پايين ساختمان به همراه همسرش به منزل ما آمدند تا مانع نزاع شوند اما صبح وقتي بيدار شدم ديدم بدن همسرم سرد است! ابتدا فکر کردم او سرما خورده بنابراين پيکر او را کنار بخاري بردم اما وقتي ديدم مرده است با پليس تماس گرفتم.
 همسايه زوج جوان نيز گفت: آن شب عروس خانم مرا صدا کرد و گفت: همسرم عصباني است و من مي ترسم به همين خاطر از ما خواست تا شب کنار آن ها باشيم. ما تا ساعت ۲ بامداد بيدار بوديم ولي مشاجره آن ها قطع نمي شد و تازه عروس مدام گريه مي کرد ولي صبح که بيدار شديم تازه عروس مرده بود! اين در حالي بود که پزشک قانوني نيز پس از معاينه جسد علت مرگ وي را شوک ناگهاني و انسداد راه تنفسي عنوان کرد.
 او در آخرين جلسه بازپرسي که در شعبه ۸۰۹ مجتمع قضايي شهيد قدوسي مشهد برگزار شد ضمن اعتراف صريح به قتل تازه عروس گفت: ما در راه مدرسه با يکديگر ارتباط برقرار کرديم و پس از گذشت مدتي با هم ازدواج کرديم. اما همواره با يکديگر اختلاف داشتيم او مدام مرا سرزنش مي کرد که چرا سر کار نمي روم.
آن شب وقتي مشاجره ما بالا گرفت با هم درگير شديم و من جلوي دهانش را گرفتم که سر و صدا نکند ولي صبح متوجه شدم او مرده است. متهم اين پرونده جنايي افزود: من قصد کشتن او را نداشتم. اول فکر مي کردم به خاطر گاز گرفتگي مرده است به همين خاطر هم خودم به پليس زنگ زدم.
در مسير مدرسه همسرم قرار مي گرفتم و او را زير نظر داشتم تا اين که او هم از من خوشش آمد و ارتباط ما از طريق نامه و تلفن برقرار شد. پس از مدتي هم مادرم به خواستگاري رفت که از حدود ۲ ماه قبل نامزد شديم.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/339006

اختصاص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پاداش در تأمین اجتماعی

هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی که به تازگی سعید مرتضوی، مدیر عامل این سازمان و ناصر برهانی، از مقامات کارگری نزدیک به مدیرعامل را در ترکیب خود شاهد است، در روزهای اخیر که مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم قرار داشت، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش برای اعضای این هیئت و برخی کارکنان سازمان در نظر گرفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97378

بیكاری ۴۰۰ کارگر در پی تعطیلی سرب و روی زنجان

پس از تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان به دلیل آلایندگی و اعتراضات مردمی و به تبع بیکاری ۴۰۰ کارگر این کارخانه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تعطیلی این واحد صنعتی را بنا به درخواست «۹۰ درصد مردم استان» ذکر کرد و گفت: مسئولین شرکت ملی سرب و روی، مدیر کل محیط زیست و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه قصور کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم، مسئولین و کارگران بیکار شده باشند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97347

۴۰درصد از واحدهای صنعتی تاكستان تعطیل و یا در شرف تعطیلی‌اند

یک فعال کارگری در شهرستان تاکستان از «نیمه فعال» بودن واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی «خردمدشت» و «حیدریه» این استان خبر داد.
در حال حاضر تنها حدود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی- صنعتی شهرستان تاکستان فعال‌اند و مابقی تعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند.
بسیاری از واحد‌ها همچون فولاد البرز (با بیش از ۲۰۰ کارگر) چندین سال است که تعطیل شده‌اند و از جانب مسئولان اقدامی برای جلوگیری از تكرار این وضعیت مشاهده نمی‌شود.
بخش دیگری از مشکلات کارگران تاکستانی مربوط به واحدهای تازه احداث است که در سالهای نخست فعالیت‌شان، کارگران را بیمه نمی‌کنند.
محمدخانلو در این باره به كارخانه دستمال کاغذی خرم دشت اشاره كرد كه نمونه‌ای از واحدهای تازه تاسیس است که در زمینه قرار داد و بیمه کارگران، طبق قانون کار عمل نمی‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97310

تخلیه انبار و کاهش تولید، نتیجه خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز است

انجمن صنفی کارگران نیروگاه حرارتی تبریز در نامه‌ای به «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، واگذاری نیروگاه تبریز را برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته که به خالی شدن انبار این شرکت و کاهش تولید منجر شده است.

وزارتخانه را در حالی تحویل می‌گیرید که تعدادی از نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه تبریز برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین نامه واگذاری شرکت‌های دولتی جهت رد دیون واگذار شده‌اند.

این تشکل صنفی کارگری در ادامه به خودداری غیر قانونی نماینده وزیر نیرو در امر خصوصی سازی، از ابلاغ و اجرای آیین نامه طبقه بندی مشاغل شرکت‌های تولیدی اشاره کرده است که مطابق قوانین وزارت نیرو باید طی ۱۰ سال مورد بازنگری قرار بگیرند.

انجمن صنفی کارگران نیروگاه حرارتی تبریز در پایان به وضعیت ۲۵۰ کارگری که قراردادشان به صورت ۲۹ روزه است و حدود ۱۰۰ نفر نیروی شرکتی که حتی در پست‌های تخصصی با ماهیت دایمی کار می‌کنند اشاره کرده است که علی رغم پیگیری از شرکت توانیر، تبدیل وضعیت نمی‌شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97501

کارخانه های تولید صفحه نمایش نیمه تعطیل شدند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از به حالت نیمه تعطیل درآمدن کارخانه های تولید مانیتور – صفحه نمایش – در کشور خبر داد و گفت: به دلیل عدم ترخیص قطعات مانیتور در گمرک کشور امارات، هم اکنون قیمت کالای مانیتور در بازار با بیش از 15 درصد افزایش روبرو شده است.
هم اکنون و به دلیل عدم ترخیص این قطعات در گمرک کشور امارات، کارخانه های ایرانی تولید کننده مانیتور به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و این وضعیت تاثیر خود را بر بازار اقلام کامپیوتری گذاشته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291409

نانوسلولز؛ ابرماده‌ای انقلابی به ضخامت پوست

آیا می‌توان قایقی نیم کیلوگرمی ساخت که ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کند. آیا می‌توان تلویزیونی تولید کرد که صفحه نمایش آن به ضخامت کاغذ دیواری باشد و روی دیوار نصب شود. نانوسلولز قرار است به همه این رؤیاها جامه عمل بپوشاند.

کمپانی فورد آمریکا قصد دارد در سال‌های پیش رو تا ۴۰۰ کیلوگرم از وزن خودورهایش بکاهد. این خودروسازی در این مسیر از الیاف نانوسلولزی استفاده خواهد کرد.

نانوسلولز نوعی پلیمر طبیعی با خواص تخریب‌پذیری زیستی و قابل بازیافت است. برای تولید آن سلولز به ذراتی ریز (در ابعاد نانو) و تحت فشار بالا به نانوکریستال تبدیل می‌شوند. تولیدکنندگان، محصول به دست آمده را به‌صورت دلخواه روی هم می‌گذارند و بافت مورد نظر را شکل می‌دهند.

پژوهشگران فنلاندی بافتی از جنس نانوسلولز تولید کرده‌اند که ویژگی‌های مکانیکی فوق‌العاده‌ای دارد. به ادعای این پژوهشگران، با استفاده از این بافت می‌توان قایق‌هایی ساخت که تنها نیم کیلوگرم وزن دارند، اما می‌توانند حدود ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کنند.

از بافت‌های نانوسلولزی همچنین می‌توان فیلتر ساخت؛ فیلترهایی که یا در سیگار به کار می‌روند یا در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برای حذف املاح موجود در آب دریا.

بافت‌های نانوسلولزی این قابلیت را دارند که در آینده در کنار الیاف کربن به یک ابرماده تبدیل شوند. در حال حاضر از بافت‌های بسیار سبک اما فوق مقاوم ساخته‌شده از الیاف کربن، از جمله در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی استفاده می‌شود.

بافت نانوسلولزی مقاومت کششی بیشتر از کِولار دارد، از کاغذ نازک‌تر است و می‌تواند در شرایط خاص رسانای جریان الکتریکی باشد. کولار نوعی الیاف مصنوعی است که نسبت استحکام به وزن آن بسیار بالاست. این الیاف با وزن یکسان، ۵ برابر فولاد مقاومت کششی دارند.

سلولز به وفور در دسترس است. تولیدکنندگان برای رسیدن به ویژگی‌های الیاف نانوسلولزی مثلا به سراغ پوست درختان می‌روند؛ بافت آن را می‌شکافند تا به الیاف بسیار ریز (در مقیاس نانو) برسند. برای این کار دستگاه‌های مختلف و مواد شیمیایی متفاوتی لازم است. این فرایند نه‌تنها به انرژی نیاز دارد، بلکه به الیاف‌ها هم آسیب می‌رساند.

برای تولید الیاف نانوسلولزی راه‌های دیگری هم وجود دارد؛ مثلا به کمک باکتری‌ها. باکتری‌ها و مخمرهایی که از انگور سرکه می‌سازند یا حتی قارچ کامبوچا در این‌جا به کمک پژوهشگران می‌آیند. این باکتری‌ها برای تخمیر به مقدار بسیار زیادی افزودنی از جمله شکر و مایعات و همچنین منبع‌های عظیم نگهداری مایعات نیاز دارند.

در این میان محققان دانشگاه تکزاس آمریکا راه‌حلی یافته‌اند که با استفاده از آن بافت‌های پرکاربرد نانوسلولزی را ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌توان تولید کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی "دی‌ولت"، پژوهشگران برای این کار ساختار ژنتیکی جلبک‌ها را با استفاده از دی‌ان‌ای (DNA) باکتری‌های سرکه تغییر می‌دهند. جلبک‌های تغییریافته برای تولید الیاف نانوسلولز به کارگرفته می‌شوند.

این روش مزیت‌های فراوانی دارد؛ از جمله این‌که مواد مورد نیاز – آب و نور خورشید برای پرورش جلبک – به اندازه کافی وجود دارد. علاوه بر این، جلبک‌ها دی‌اکسید کربن را هم جذب می‌کنند. این ماده یکی از ترکیبات اصلی است که ورود آن به جو تأثیر بسزایی در تشدید پدیده گرمایش زمین دارد.

کاربرد صنعتی

تولید الیاف نانو سلولزی به کمک جلبک‌ها در حال حاضر از مقیاس آزمایشگاهی خارج شده و در حوزه صنعت تحت بررسی است. پیش‌بینی می‌شود در ۵ تا ۱۰ سال آینده تولید این الیاف در مقیاس وسیع انجام شود. یک شرکت لهستانی تلاش می‌کند تا پایان سال جاری (۲۰۱۳) با روش‌های معمول (شیمیایی) الیاف نانوسلولزی را به تولید انبوه برساند.

در تولید تقریبا هر محصولی می‌توان از الیاف نانوسلولزی استفاده کرد

سرپرست تیم مطالعاتی دانشگاه تکزاس که بر روی تولید الیاف به کمک جلبک‌ها کار می‌کند، می‌گوید با استفاده از این روش «تولید مقرون به صرفه‌ی الیاف نانو سلولز در مقیاس انبوه» امکان‌پذیر می‌شود و بدین ترتیب ماده خامی «برای تولید دیرپای سوخت‌های زیستی و بسیاری محصولات دیگر» به دست می‌آید.

به عنوان مثال می‌توان با استفاده از الیاف یادشده جلیقه‌های ضدگلوله بسیار سبک و در عین حال فوق‌العاده مقاوم تولید کرد. الیاف بسیار ریز سلولزی را می‌توان چنان فشرده در کنار هم چید که گلوله نتواند ساختار نهایی الیاف را بدرد. با توجه به ساختار فوق‌العاده فشرده این الیاف، می‌توان از آن برای عایق‌بندی ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.

امکان تولید ایمپلنت؟

الیاف نانوسلولزی با توجه به بافت متخلخل، جاذب بسیار خوب مایعات است. بدین ترتیب می‌توان با این الیاف، تامپون یا چسب زخم و گاز استریل با قابلیت جذب بسیار زیاد مایعات تولید کرد. با این حساب نیازی به تعویض زودهنگام پانسمان زخم نیست. این ویژگی در بخش سوانح سوختگی بیمارستان‌ها که در آنها تعویض پانسمان اندام سوخته با درد و سوزش بسیار شدید همراه است، کاربرد فراوانی خواهد داشت.

علاوه بر این، بافت الیاف نانو سلولزی شباهت فراوانی به بافت اندام بدن دارد. با توجه به این نکته پژوهشگران دانشگاه "یِنا" در آلمان آزمایش‌های حیوانی را آغاز کرده‌اند تا ببینند آیا می‌توان از این الیاف برای تولید درون‌کاشت‌ها (ایمپلنت) استفاده کرد.

از بافت‌های نانوسلولزی حتی می‌توان به جای کاغذ استفاده کرد؛ البته اگر حجم تولید به حد مصرف کنونی کاغذ برسد.

افزودن قابلیت رسانایی به بافت‌های نانوسلولزی دریچه دیگری را به روی محققان صنعتی می‌گشاید. به‌عنوان مثال می‌توان شیشه یا پلاستیک را از صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر حذف کرد و نمایشگرهایی انعطاف‌پذیر به ضخامت پوست ساخت. پایونیر، تولیدکننده ژاپنی دستگاه‌های صوتی و تصویری، بر همین اساس روی تلویزیونی کار می‌کند که نمایشگر آن را می‌توان مانند کاغذ دیواری روی دیوار نصب کرد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE




تاریخ: دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زن سه چرخه سوار باربر در چین




تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(68)

ضميمه‌اي بر سرمايه جلد سوم

       کتاب سوم سرمايه‌ از هنگامي که در معرض قضاوت عموم قرار گرفته است، مورد تعبيرات فراوان و گوناگوني قرار مي‌گيرد. البته بجز اين هم انتظار نمي‌رفت. در انتشار آن، نکته‌اي که به طور عمده در نظر داشتم، اين بود که تا حد امکان کتاب معتبري تهيه گردد، نتايج تازه‌اي که به وسيله مارکس فراهم گرديده تا حد ممکن با کلمات خود مارکس شرح داده شود، خود من فقط آن‌جايي دخالت نمايم که مطلقا" اجتناب‌ناپذير باشد، و حتا سپس براي خواننده هيچ‌گونه ابهامي باقي نماند که چه کسي با او گفتگو مي‌نموده است. اين موضوع مورد تاييد قرار نگرفته است؛ گفته شده که مي‌بايستي من مواد در دسترس خود را به کتابي با يک نثر منظم (سيستماتيک)، يا به قول فرانسوي en faire un livre تبديل مي‌نمودم؛ به عبارت ديگر، اعتبار کتاب را قرباني راحتي خواننده مي‌ساختم. اما اين آن طريقي نبود که من وظيفه خود را درک نمودم. من براي چنين تجديدنظري به کلي فاقد حقانيت بودم؛ مردي چون مارکس حق دارد که خود سخن بگويد، و کشفيات علمي خود را با بيان کاملا" خالص خود به آيندگان بسپارد. اضافه کنم، بنابراين من هيچ‌گونه تمايلي نداشتم- همان‌طور که مي‌بايست برازنده من باشد- تا به ميراث چنان مرد برجسته‌اي دست درازي نمايم؛ اين براي من به معناي عهدشکني مي‌بود. سوما" اين عمل کاملا" بيهوده‌اي بود. براي کساني که نمي‌توانند يا نمي‌خواهند مطالعه نمايند، کساني که حتا در جلد يکم، در عوض زحمتي که براي فهم درست آن لازم بود زحمت بيشتري متحمل شدند تا آن‌را به غلط درک نمايند- براي چنين مردماني، روي‌هم رفته بيهوده است که آدمي خودش را به هر طريقي به زحمت بيندازد. اما براي کساني که به درکي واقعي علاقمندند، خود کتاب اصلي دقيقا" مهم‌ترين چيز بود؛ براي آنان طرح‌ريزي مجدد کتاب به وسيله من، حداکثر ارزش يک تفسير را مي‌يافت، و نکته‌اي که علاوه بر اين وجود دارد، اين تفسيري مي‌بود بر اثري که منتشر نشده و قابل دست‌يابي هم نيست. کتاب اصلي مي‌بايست در اولين مباحثه، مورد اشاره قرار گيرد، و در دومين و سومين مباحثه، لزوما" انتشار وسيع آن به کلي اجتناب‌ناپذير مي‌گرديد.

      اين امري طبيعي است که اين مباحثات، درباره اثري که دربرگيرنده موضوعاتي است که تازگي هم دارند، و در طرح اوليه‌اي که بدون تامل پرداخته گشته و هنوز بخشي از آن تکميل نشده است، لگدپراني نمايند. و در اين‌جا مداخله من مي‌تواند مفيد واقع گردد يعني: به خاطر برطرف ساختن مشکلاتي که در فهم موضوع به وجود مي‌آيد، به خاطر اين که جنبه‌هاي مهمي از مطلب را که اهميت آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌اي در کتاب آشکار نيست، بيشتر به پيش کشم، و مطالب مهمي را به کتاب که در سال 1865 نوشته شده بيفزايم تا با وضعيت امور در 1895 منطبق گردد. در واقع، دو نکته از قبل وجود دارد که به نظرم مي‌رسد به بحث مفصلي احتياج دارد.

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص109-110چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار




تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جزییات تازه از ناپدید شدن سه ایرانی در برودپیک

مشکل مالی آن هم در برودپیک: 

داشتن مشکل مالی دومین مشکل بزرگ تیم برای چنین صعود بزرگی بود. این سه کوهنورد جوان حتی 50 دلار هم پول نداشتند که انعام باربرهایشان را بدهند که این مشکل مالی تاثیر زیادی در این حادثه داشت و به شدت خودش را نشان داد. آن‌ها پول نداشتند که موبایل خود را شارژ کنند و بتوانند با کمپ اصلی تماس بگیرند. آن‌ها برای صحبت کردن به ایران تک زنگ می‌زدند و بعد از آن از ایران با آن‌ها تماس می‌گرفتند و صحبت می‌کردند. این اصلا کار اصولی و درستی نبود. از تیم‌های دیگر که کمک می‌خواستیم آن‌ها تعجب می‌کردند که چرا این کوهنوردان با ایران تماس دارند اما با کمپ اصلی تماسی نمی‌گیرند. 

با کمی پول مشکل حل می‌شد 

این مشکلی که بچه‌های ایران دچارش شدند، با اندکی کمک مالی حل می‌شد و شاید این اتفاق نمی‌افتاد. نداشتن شارژ باعث شد این وضعیت بسیار بغرنج شود. وقتی آن‌ها تماس می‌گرفتند بارها گفتم در شرایط سخت با ما تماس بگیرند تا راهنمایی‌شان کنیم اما شانس نداشتند که تماس بگیریم. چهارشنبه 10 صبح بود که تماس گرفتند و خواستند که برای پایین آمدن راهنمایی‌شان کنیم چون آن‌ها مسیر را گم کرده بودند که متاسفانه وسط صحبت کردن قطع شد. بارها تماس گرفتیم و خواستیم که محل دقیق‌شان را بگویند تا بتوانیم کمک کنیم اما شارژ نداشتند. تا آخرین روز هم نفهمیدیم که آن‌ها کجا بودند. 

این تیم حتی پول نداشت، هزینه طناب‌گذاری‌های انجام شده در کناره‌ها را بدهد. کسانی که طناب‌گذاری کرده بودند از هر کوهنورد مبلغی را می‌گرفتند و از من هم خواستند که به آن‌ها دادم. اما گویا بچه‌ها نداشتند و قرار شد بعد از بازگشت بپردازند. در همان جا بچه‌ها گفتند که اصلا ما طناب نمی‌خواهیم، ما بدون طناب بالا می‌رویم اصلا برای چه طناب گذاشتند؟! 

عملیات امداد، نمایش بود 

معتقدم عملیات امداد و نجات در آن روز کاملا بی فایده بود. این‌ها می‌خواستند با این کار تنها نشان دهند که ایران برای کوهنوردانش ارزش قائل می‌شود و در چنین شرایطی هم دنبالشان می‌گردد. این کار یعنی استخدام یک کوهنورد و به حرکت درآوردن هلی‌کوپتر کار نمایشی بود برای روحیه دادن به بقیه اما کار از کار گذشته بود و جست‌وجوها عملا فایده‌ای نداشت. 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338711

کاهش تراکم استخوان با مصرف بیش از حد نمک

دکتر حسین دلشاد گفت: یکی از راه‌های موثر تامین ید در بدن، یددار کردن نمک مصرفی خانواده‌هاست که نیاز افراد را از 100 تا 300 میکروگرم ید تامین کند که برای ساختن هورمون‌های تیروئید مصرف می‌شود.
ساختن هورمون تیروئید به طور میانگین نیاز به 50 میکروگرم در روز دارد که کمبود آن باعث اختلال در غده تیروئید می‌شود.
این فوق تخصص غدد با بیان این که مصرف بیش از 10 گرم نمک یددار در روز باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، افزود: مصرف بیش از 10 گرم به طور مداوم باعث افزایش فشار خون و وخامت بیماری‌های قلبی می‌شود.
مصرف کلسیم را در جبران کاهش تراکم استخوان بی‌تاثیر دانست و افزود: اگر کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف شود در حالت عادی مانع تراکم استخوان می‌شود اما افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش اختلال فرآیند جذب استخوان می‌شود که پوکی استخوان را به دنبال می‌آورد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291185

تأخیر ۱۱ ماهه در پرداخت حقوق کارگران ماشین لنت

یك فعال كارگری در سمنان از تعویق ۱۱ ماهه حقوق کارگران کارخانه «ماشین لنت» خبر داد.

کارخانه ماشین لنت كه در زمینه توبید قطعات خودرو فعالیت می‌كند، با وجود آنکه در سال‌های گذشته مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشت، هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی و توقف گردش مالی، توان پرداخت دستمزد کارگران خود را ندارد.
این واحد تولیدی به سبب ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تولید بعد از آغاز سال جدید، تعداد کارگران خود را از ۱۰۰ نفر به ۳۵ نفر کاهش دهد که تمامی کارگران اخراجی و شاغل تا به امروز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را دریافت کنند.
کارگران علاوه بر اینکه یازده ماه حقوق از کارفرما طلب دارند، چهار سال عیدی، سنوات وحق بن خود را نیز دریافت نکرده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97188

۵۰درصد باغات چای مخروبه شده‌اند/ بیكاری موقت كارگران صنعت چای

نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور ضمن هشدار نسبت به کاهش ۶۰ هزار تنی تولید چای طی ۸ سال گذشته از مخروبه شدن ۵۰ درصد باغات این محصول کشاورزی خبر داد.

عده‌ای از تاجران به اعتبار ریاست سازمان چای به هندوستان رفته‌اند تا این محصول کشاورزی را خریداری کنند در حالی که ۱۰ الی ۱۵ هزار تن چای خشک تولید داخل روی دست کارخانه‌ها مانده است.

عده‌ای از تاجران منتظرند چای سنواتی که غیر استاندارد است، بیش از سه سال از عمرش می‌گذرد و باید تبدیل به کمپوست شود را خریداری کنند تا بخشی از آن را صادر و بخشی دیگر را با سوء استفاده در داخل پخش کنند.

این شرایط باعث شده است چای خشک تولیدی کارخانه داران فروخته نشود بنابراین کشاورزان هم به پولشان نرسیده و منتظر بهای دست رنجشان هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96940

۸۰درصد از کارگران نمایندگی‌های خودروسازان بیمه نیستند

حداکثر ۲۰ درصد از کارگران نمایندگی‌های شهرستان لارستان بیمه هستند که حقوقی کمتر از نصف مزد پایه دریافت می‌کنند.

یکی از مشکلات کارگران نمایندگی‌های این دو كارخانه خودروسازی، عدم پرداخت حقوقشان از سوی نمایندگی‌هاست. نمایندگی حقوق استادکار را می‌دهد و استادکار مختار است به هر تعداد که می‌خواهد کارگر در اختیار بگیرد اما خودش باید مزد کارگران را پرداخت کند.

در حالی که نمایندگی‌ها باید وظیفه پرداخت حقوق و بیمه کارگران را به عهده بگیرند این وظیفه به استادکاران محول شده است و میان نمایندگی و استاد کار قرارداد منعقد می‌شود.

این شرایط باعث می‌شود استادکاری که برای انجام کارهای محوله به ۴ کارگر نیاز دارد نتواند بیش از یک یا دو کارگر را در اختیار بگیرد.

وقتی هر استاد کار ماهانه ۱/۵ میلیون دریافتی دارد، چگونه می‌تواند به کارگرانش به اندازه مزد پایه حقوق پرداخت کند؟

گفتنی است تمام تعمیرات فنی خودرو از جمله صاف کاری، نقاشی، جلوبندی، مکانیکی و... بر عهده کارگران نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا قرار دارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97175

تبعیض میان كارگران ایرانی و خارجی در پارس جنوبی

«ناصر آغاجری»: در سالهای اخیر شرایط کار و وضعیت زندگی برای کارگران ایرانی که در پروژه‌های مناطق ویژه نفت، گاز و پتروشیمیی مشغول به کارند رو به وخامت گذاشته است.
وی بایادآوری اینکه تا یک دهه قبل، کارگران ایرانی برای یافتن شغل در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی سر و دست می‌شکستند، گفت: امروز نه‌ تنها دیگر کارگران ایرانی برای آمدن به این مناطق علاقه‌ای ندارند بلکه باقیمانده کارگران ایرانی شاغل در منطقه عسلویه نیز از شرایط خود ناراضی‌اند.
این فعال صنفی کارگری افزود: وضعیت نامناسب کارگران ایرانی درحالی است که هم اکنون کارگران خارجی و غیر ایرانی با بهترین شرایط در کنار کارگران ایرانی مشغول کارند.
وی افزود: به عنوان مثال هم اکنون در پروژه ساخت فاز دوازهم پالایشگاه کنگان که در منطقه ویژه پارس جنوبی واقع است، تعداد زیادی از کارگران ایرانی و فلیپینی با شرایط متفاوت کاری و رفاهی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تمامی این کارگران ایرانی و غیر ایرانی بصورت پیمانکاری برای یک شرکت کره‌ای به نام «دایلم» كار می‌کنند، گفت: این شرکت از طریق یک شرکت تامین نیروی انسانی دیگر به نام «منپاوری» تعدا قابل توجهی کارگر فیلیپینی، کره‌ای، هندی، مالزیایی را با بهرتین شرایط کاری و رفاهی استخدام کرده‌ است.
به گفته ناصر آغاجری، این کارگران خارجی مانند همکاران ایرانی خود در سمت‌های مختلفی چون کارگری ساده، نظافت‌چی، مشاغل خدماتی، جوشکاری، مشاغل فنی و تخصصی و حتی مهندسی بصورت پیمانکاری مشغول کار هستند.
این فعال كارگری در خصوص دریافتی کارگران غیر ایرانی گفت: به عنوان مثال یک کارگر ساده فلیپینی که ممکن است حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشته باشد، از کارفرمای واسطه‌ای ماهیانه ۸۰۰ دلار دریافت می‌کند که این رقم با احتساب هر دلار ۳۴۰۰ تومان معادل بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در همین پروژه چنین درآمدی معادل حقوق یک مهندس ایرانی است، افزود: شنیده می‌شود که شرکت کره‌ای دایلم بابت استخدام هر مهندس ایرانی مبلغ ۱۰ هزار دلار (معادل ۳۴ میلیون تومان) از دولت ایران دریافت می‌کند اما در عمل درآمد یک مهندس ایرانی حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است.
آغاجری ادامه داد: به غیر از بحث درآمد، شرایط کار و خدمات رفاهی برای کارگران ایرانی و خارجی نابرابر است، چنانچه کارگران خارجی طبق شرایط قانون کار تنها ۸ ساعت در روز کار می‌کنند و درصورت انجام کار اضافی نیز اضافه حقوق دریافت می‌کنند اما در مقابل کارگران ایرانی باید روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار کنند و توقع دریافت اضافه حقوق هم نداشته باشند.
این فعال صنفی کارگری گفت: علاوه براین كارگران ایرانی از نظر کیفت خوراک، نظافت محیط كار و مسائل بهداشتی و استراحت و... وضعیت نامناسبی دارند، بطوری كه وقتی کارگران خارجی زیر باد دستگاه تهویه هوای آسایشگاه‌ها خوابیده‌اند و یا در سالن‌های غذاخوری بهترین مواد غذایی را در اختیار دارند، کارگران ایرانی باید در زیر آفتاب سوزان جنوب و با لباس‌های عرق آلود و چرکین غدا بخورند و استراحت کنند.
وی ادامه داد فارغ از تمام این تبعیض‌ها، مسئله قابل تامل دیگر شرایط ناعادلانه تماس‌های خانوادگی کارگران ایرانی و غیر ایرانی است، چرا که از طرف کارفرما هر چند وقت یک بار کارگران خارجی برای خرید و تهیه سوغات به مراکز تفریحی و خرید اعزام می‌شوند و علاوه بر آن این، کارگران با در اختیار داشتن کارت‌های تلفن هر روز می‌‌توانند با خانواده‌های خود تماس بگیرند.
آغاجری گفت: این شرایط درحالی است که نه تنها برای کارگران ایرانی امکان برقراری تماس در هر ساعت شبانه روز با اعضای خانواده وجود ندارد که حتی این کارگران نمی‌توانند از حق قانونی مرخصی خود برای سر زدن به اعضای خانواده‌ استفاده کنند.
این فعال صنفی کارگری گفت: در حال حاضر کارگران خارجی شاغل در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی به مدد شرایط مطلوبی که دارند هم کسب درآمد می‌کنند و هم بر دانش و مهارت تخصصی خود اضافه می‌کنند اما در مقابل کارگران ایرانی به دلیل محروم بودن از حداقل‌های قانونی به جای کسب درآمد و تجربه، گرفتار معضلات جسمی و روحی فراوانی می‌شوند.
آغاجری بابیان اینکه چنین وضعیتی در ‌‌نهایت به زیان ایران تمام خواهد شد، گفت: از کابینه دولت یازد به ویژه وزرای کار و نفت انتظار می‌رود به شرایط تبعیض گونه حاکم در پروژه‌های نفتی خاتمه دهند و با  رسمیت شناختن حقوق قانونی و انسانی كارگران، برای کارگران ایرانی نیز به اندازه نیروی كار خارجی احترام قائل شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97209

کشف یک آهنربا در قلب کهکشان راه شیری

 ستاره‌شناسان در آخرین مطالعات خود موفق به کشف یک آهنربا در قلب کهکشان راه شیری شدند.
این تپ‌اختر آهنربا دارای میدان مغناطیسی بی‌نهایت قوی بوده و محققان را قادر به بررسی مستقیم سیاهچاله حاضر در قلب کهکشان راه شیری می‌کند.
تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری موسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک، برای نخستین بار قدرت میدان مغناطیسی حول این منبع مرکزی را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که این منبع توسط میدان‌های مغناطیسی تغذیه می‌شود.
این میدان‌های مغناطیسی جریان جرم به درون سیاهچاله را کنترل کرده و انتشارات اشعه‌ایکس این دام گرانشی را توضیح می‌دهند.
کشف این تپ‌اختر که حول سیاهچاله ابرغول‌پیکر (به نام Sagittarius A) در مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد، طی 20 سال گذشته یکی از مهم‌ترین اهداف منجمان تپ‌اختر بوده است.
تپ‌اخترها که ساعت‌های کیهانی بی‌نهایت دقیقی هستند، می‌توانند برای اندازه‌گیری ویژگی‌های زمان و فضا حول این شی و همچنین بررسی امکان توضیح دشوارترین آزمایش‌ها توسط نظریه انشتین به کار روند.
مدت کوتاهی پس از اعلام منبع خیره‌کننده اشعه ایکس در مسیر مرکز کهکشانی توسط تلسکوپ Swift ناسا و کشف ضربان‌های با دوره 3.76 ثانیه توسط تلسکوپ NuSTAR ناسا، یک برنامه رادیویی در رصدخانه رادیویی Effelsberg متعلق به موسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک آغاز شد.
در نخستین تلاش دانشمندان حاضر در این پروژه تپ‌اختر به وضوح قابل‌مشاهده نبود زیرا تعدادی از تپ‌اخترها مشاهداتی را برای شناسایی‌شدن می‌طلبند. در تلاش دوم، تپ‌اختر مطلوب در باند رادیویی فعال شده بود و بسیار شفاف به نظر می‌رسید.
چون این تپ‌اختر بسیار خاص بود، تیم تحقیقاتی تلاش فراوانی را برای اثبات این نکته به کار برد که این کشف، جرمی واقعی در فضای عمیق بوده و این که تاخیر در شناسایی آن به دلیل تداخل رادیویی موجود بر روی زمین نبود.
تپ‌اختر جدید که PSR J1745-2900 نام گرفته، به زیرگروه ویژه‌ای از تپ‌اخترها به نام «مگنتارها» (magnetars) تعلق دارد.
مگنتارها، تپ‌اخترهایی با میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی هستند که قدرت میدان‌های آن‌ها هزار برابر قوی‌تر از میدان‌های مغناطیسی ستاره‌های نوترونی معمولی و همچنین صد هزار میلیارد برابر میدان مغناطیسی زمین است.
انتشار حاصل از این اجرام تا حد زیادی قطبی‌شده است و می‌توان از اندازه‌گیری‌های چرخش پلاریزاسیون ناشی از یک میدان مغناطیسی خارجی (اثر فارادای) برای نتیجه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی تپ‌اختر استفاده کرد.
قدرت میدان مغناطیسی در سیاهچاله واقع در مرکز کهشکان راه شیری مشخصه‌ مهمی است.
این سیاهچاله به تدریج پیرامون خود (به ویژه گاز یونیزه‌شده اصلی) را در فرایند رشد پیوسته‌اش می‌بلعد.
میدان‌های مغناطیسی ناشی از این گاز در حال سقوط می‌تواند بر ساختار و دینامیک جریان رشد تاثیر بگذارد و حتی مانع از این فرایند شود.
تپ‌اختر جدید امکان انداز‌ه‌گیری‌های قدرت میدان مغناطیسی را در آغاز جریان رشد فراهم کرده و این امر نشان می‌دهد که یک میدان مغناطیسی قوی و در مقیاس بزرگ وجود دارد.
تاکنون مغناطیس‌شدن این گاز که پارامتر مهمی بوده و ساختار جریان رشد به سیاهچاله مرکزی را تعیین می‌کند، ناشناخته باقی مانده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291257

تولید بافت‌های ماهیچه‌ای قلب از راه پرورش سلول‌های پایه

روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه، گروهی از پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که از طریق پرورش سلول‌های پایه توانسته‌اند بافت‌های ماهیچه‌ای قلب انسان را تولید کنند، بافت‌هایی که خودبه‌خود می‌توانند حرکت کنند. این تحقیقات گام بسیار مهمی در تلاش جامعه علمی برای تولید اندام‌های حساس بدن انسان به شمار می‌رود.
این پژوهشگران در دانشگاه پیتزبرگ پنسیلوانیا با استفاده از سلول‌های پایه که از بافت‌های پوست انسان جدا کرده و در آزمایشگاه پرورش داده‌اند توانستند سلول‌های بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای را تولید کنند که بافت‌های ماهیچه‌ای قلب را می‌سازند.
در این تحقیقات از سلول‌های پایه موسوم به «پلوریپوتنت» استفاده شده است که رشدیافته‌ترین سلول‌های پایه در بدن انسان هستند که قابلیت پرورش و تبدیل شدن به سلول‌ هر اندام دیگری در بدن را دارند.
سلول‌های بافت‌های ماهیچه‌ای قلب را که در آزمایشگاه پرورش یافته‌اند به بدنه قلب یک موش آزمایشگاهی متصل کرده‌اند.
این سلول‌ها پس از ۲۰ روز تغذیه از خون این جانور به بافت‌های ماهیچه‌ای کاملی بدل شده و به طور متوسط در هر دقیقه بین ۴۰ تا ۵۰ بار حرکت انقباضی و انبساطی ماهیچه‌های قلب را انجام داده‌اند.
نتایج این تحقیقات هنوز تا مرحله تولید قلب کامل انسان فاصله بسیار زیادی دارد.
برای ساخت قلب کامل باید راه‌های مناسب برای حرکت موثر و نیرومندتر بافت‌های ماهیچه‌ای پرورش یافته را پیدا کرد، به طوری که بتوانند خون را به طور کامل در سراسر بدن انسان به حرکت درآورند. در عین حال مجموعه بافت‌های ماهیچه‌ای را باید به شکلی طراحی و به یکدیگر پیوند زد که قادر باشند سیستم رسانایی الکتریکی قلب انسان را تقلید کنند.
پژوهشگران دانشگاه پیتزبرگ می‌افزایند که تحقیقات آنها فقط گامی اولیه در راه تولید سلول‌های بافت‌های ماهیچه‌ای قلب است که می‌تواند در مهندسی این بافت‌ها در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
در آینده شاید از این بافت‌های پرورش یافته در آزمایشگاه بتوان برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده از ماهیچه‌های قلب یا احتمالا جایگزین کردن کل قلب یک بیمار استفاده کرد.
پیشرفت در زمینه مهندسی بافت‌های قلب و جایگزین کردن آن با بافت‌های سالم که می‌تواند در محیط آزمایشگاه و متناسب با نیاز و ویژگی‌های قلب هر بیمارپرورش یابد گامی مهم برای کاهش مرگ بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

فیس‌بوک رضایت از زندگی را کم می‌کند

روزانه نزدیک به هفتصد میلیون نفر به فیس‌بوک سر می‌زنند

وقتی عکسهای دوستانتان را در فیس‌بوک می‌بینید که به نقاط خوش آب و هوای دنیا رفته‌اند و در هتلهای لوکس اقامت کرده‌اند چه حسی به شما دست می دهد؟ وقتی لحظه به لحظه مطلع می‌شوید دوستتان که در تدارک عروسی خود است چه خریدی کرده یا کجا رفته چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

پژوهشگران دانشگاه میشیگان می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد صرف وقت در فیس‌بوک شادی و رضایت از زندگی را کم می‌کند و به اصطلاح 'حال آدم بدتر می‌شود'.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای این تحقیق ۸۲ دانش آموز پیش‌دانشگاهی را مدت دو هفته زیر نظر گرفتند. محققان در این دو هفته روزی پنج بار به صورت آنلاین با این افراد تماس می‌گرفتند و از آنها سوالاتی می‌پرسیدند؛ از قبیل اینکه "در این لحظه حالتان چطور است یا چه احساسی دارید؟ یا از آخرین دفعه‌ای که ما با شما تماس گرفتیم چند بار به فیس‌بوک سرزده‌اید."

در پایان دو هفته معلوم شد هر چه این افراد بیشتر در فیس‌بوک وقت گذرانده‌اند رضایتشان از زندگی کمتر شده است.

به نظر پژوهشگران فرقی نمی‌کند تعداد دوستانتان در فیس‌بوک چند نفر باشند یا چقدر دوستان خوبی باشند؛ حتی فرقی نمی‌کند به چه دلیلی به فیس‌بوک سر زده اید، نتیجه یکشان است، فیس‌بوک حالتان را بهتر نمی‌کند.

احساس تنهایی مراجعه به فیس‌بوک را بیشتر می‌کند

اِتِن کروس روانشناس اجتماعی که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید : "ما توانستیم لحظه به لحظه در طول روز نشان دهیم، خلق افراد بر اساس وقتی که در فیس‌بوک می‌گذرانند، بالا و پایین می‌شود."

"ما بسیاری از جوانب شخصیتی و رفتاری را در نظر گرفتیم مثل دفعات استفاده از فیس بوک."

"اما هیچکدام از عواملی که بررسی کردیم تاثیری روی نتایج نداشتند. هر چه استفاده از فیس‌بوک بیشتر بود خلق افراد بدتر می‌شد."

"در ظاهر فیس‌بوک منبع پرارزشی برای برآورده کردن نیاز اساسی بشر به ارتباطات اجتماعی است."

"اما ما متوجه شدیم استفاده از فیس بوک بجای خوشی، ناخوشی می آورد."

جان جونایدز یکی از پژوهشگران این تحقیق معتقد است نتایج آن اهمیت بسیاری دارد "چون به ریشه تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی افراد بر می‌گردد."

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند دلیل این موضوع چیست. اتن کروس می‌گوید: "چیزی که نمی‌دانیم این است که کدام جنبه فیس بوک به این نتایج مربوط هستند."

با این حال نتایج تحقیقات در این مورد ضد و نقیض بوده است.

در گفتگوی رو در رو افراد خوشحالترند و ۵۰ درصد بیشتر می‌خندند تا وقتی که با وبکم یا شبکه های اجتماعی باهم گپ می زنند

کاتالینا توما پژهشگر علوم ارتباطات دانشگاه ویسکانسین اخیرا در تحقیق خود به این نتیجه رسید که فیس‌بوک کمک می‌کند عزت نفس کاربران بیشتر شود.

خانم توما می گوید : "راستش فیس بوک چنان فضای عظیمی است و در آن فعالیتهای بسیار متنوعی انجام می‌شود که صحبت از استفاده از فیس‌بوک، بیش از حد ساده کردن مسئله است. فیس‌بوک یک چیز نیست بلکه چیزهای بسیار بسیار زیادی است."

البته در تحقیقات دیگری هم که اخیرا انجام شده، به آثار منفی فیس‌بوک اشاره شده است. حدود چهار ماه پیش دانشمندان دانشگاه اکسفورد به این نتیجه رسیدند که زوجهایی که از فیس‌بوک برای ارتباط استفاده می‌کنند رابطه شان آسیب می‌بیند.

اخیرا نیز تحقیقی دیگر منتشر شد که نشان می‌داد نگاه کردن به پروفایل خود در فیس‌بوک احساس بهتری نسبت به خود ایجاد می‌کند، هرچند تحقیقات دیگر به این نتیجه رسیدند که دیدن پروفایل و فعالیتهای دیگران حسادت برانگیز است و حال آدم را خوش نمی‌کند.

اما به هر حال آنچه روشن است این است که ارتباط فیس‌بوکی با ارتباط رو در رو تفاوت دارد. تصاویر و استیتوس ها و... همه ممکن است ویرایش و پیرایش و رتوش شده باشند.

برخلاف رابطه رو در رو، برای یک جواب هوشمندانه در فیس‌بوک می توان وقت گذاشت و همانطور که تحقیقات دیگر نشان داده‌اند بهترین وجوه خود را عرضه کرد.

با این حال برخی پژوهشها هم می‌گویند از فعالیت فیس‌بوکی افراد می توان به شخصیت، خلق و خو ، جنسیت و علایق آنها پی برد: "شما همانی هستید که لایک می کنید."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

شناسایی منشاء سرطان/ 21 ژن مخرب ریشه 97 درصد سرطان ها

هر یک از عوامل آسیب رسان به DNA اثر ژنتیکی از خود به جا می گذارد که نشان می دهد مثلا آیا سیگار کشیدن یا نور فرابنفش موجب جهش DNA شده یا خیر.

محققان با شناسایی 21 جهش مهم ژنتیکی دخیل در بخش عمده ای از تومورهای سرطانی، از پیشرفت چشمگیر خود در تحقیقات سرطان خبر دادند.
این تغییرات مخرب در رمز ژنتیکی 97درصد از 30 مورد از رایج ترین سرطان ها نقش دارند.
شناخت دلیل بروز این جهش ها می تواند به ارائه درمانهای جدید منجر شود. برخی از عوامل سرطان زا مانند سیگار شناخته شده هستند اما بیش از نیمی از این عوامل هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارند.
تومور زمانی شکل می گیرد که یکی از اجزای سازنده بدن یعنی سلول دچار مشکل می شود. در طول دوره عمر، سلول ها آرایه ای از جهش ها را شکل می دهند که می تواند آنها را به تومورهای کشنده ای تبدیل کند که به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند.
از این رو یک گروه بین المللی از محققان در صدد یافتن عوامل بروز این جهش ها به عنوان بخشی از بزرگ ترین بررسی ژنوم سرطان برآمدند.
قرار گرفتن درمعرض نور فرابنفش و کشیدن سیگار از جمله مهمترین و شناخته شده ترین عوامل آسیب رسان به DNA هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
هر یک از عوامل آسیب رسان به DNA اثر ژنتیکی از خود به جا می گذارد که نشان می دهد مثلا آیا سیگار کشیدن یا نور فرانبفش موجب جهش DNA  شده یا خیر.
محققان به سرپرستی موسسه Sanger در انگلیس، به دنبال نمونه های بیشتری از این آثار در هفت هزار و 42 نمونه گرفته شده از 30 مورد از رایج ترین سرطان ها برآمدند.
آنها 21 جهش ژنتیکی جداگانه را یافتند که در  97 درصد از جهش هایی که به سرطان منجر می شوند، دخیلند.
پروفسور مایک استراتون مدیر موسسه Sanger گفت: خیلی هیجان زده ام. این الگوها و نشانه ها که در ژنوم سرطان پنهان شده اند به ما می گوید در واقع چه چیزی در وهله نخست عامل بروز سرطان است.
وی افزود: این یک پیشرفت کاملا چشمگیر در تحقیقات سرطان است. این یافته ما را به مناطق ناشناخته ای می برد که از وجودشان بی اطلاع بودیم.
نشانه های دیگر به سن و سیستم ایمنی بدن مرتبط می شدند. واکنش سلول ها به عفونت های ویروسی با فعال سازی طبقه ای از آنزیم ها صورت می گیرد که ویروس ها را جهش می دهند تا زمانی که دیگر نتوانند به عملکرد خود ادامه دهند.
این پژوهشگران می گویند معتقدیم وقتی سلول سیستم ایمنی دست به چنین کاری می زند یک آسیب ثانویه نیز ایجاد می کند یعنی ژنوم خود را نیز جهش می دهد و اکنون تبدیل شدن آن به سلول سرطانی محتمل تر می شود چرا که اکنون تعداد زیادی جهش دارد. این سلول ها یک شمشیر دو لبه اند.
با این حال در حال حاضر فقط 12 مورد از جهش ها قابل توضیح هستند.
محققان امیدوارند اگر بتوان برخی از این جهش های ژنتیکی را به محیط مرتبط کرد از این رو روش های نوینی برای پیشگیری از سرطان قابل ارائه خواهد شد.
با این حال دانش پژوهان می گویند نتایج به دست آمده نیازمند تحقیقات بیشتری است.
یکی از عوامل ناشناخته بروز جهش ها فقط در سرطان نوروبلاستوم روی می دهد- سرطان سلولهای عصبی که معمولا کودکان را درگیر می کند. از این رو می توان گفت اتفاق منحصر به فردی در آنجا روی می دهد.
پروفسور نیک جونز دانشمند ارشد مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می گوید می دانیم که عوامل محیطی مانند سیگار و قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش موجب بروز نقص هایی در DNA می شود که می تواند سرطان را در پی داشته باشد اما برای بسیاری از سرطانها نمی دانیم چه چیزی موجب نقص در DNA شده که جهش های سرطان زا را ایجاد می کنند.
به گفته وی اثر انگشت ژنتیکی شناسایی شده در این مطالعه مهم، چندین فرایند جدید و مهم را شناسایی می کند که در رشد سرطان دخیل اند.
وی افزود: شناخت اینکه چه چیزی موجب بروز این جهش ها می شود می تواند در کشف عامل اولیه ایجاد سرطان کمک کننده باشد و از این رو شیوه های نوین برای پیشگیری از بروز سرطان و همچنین درمانهای نوین برای آنها عرضه شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291084

طرح کاهش آلودگي هوا، 15 سال «روي هوا»!

اقدامات کاهنده آلودگي هوا در دولت هاي نهم و دهم در حالي که اعتبار طرح کلان شهرهاي آلوده کمتراز ۱۰ درصد آن اختصاص يافته در شرايط اضطرار و هشدار با برنامه هاي تعطيلي، زوج وفرد کردن حرکت خودروها، باران مصنوعي، آب پاشي، مه پاشي، افزايش قيمت بنزين، تعويض خودروهاي فرسوده، طرح ترافيک، گازسوز کردن خودروهاي عمومي و...طرح هاي شکست خورده اي بود که نه تنها مسکني بر آلام مردم ننهاد، بلکه هزينه هايي نيز براي اجرا به هدر داد.

آخرين برآورد بانک جهاني در سال ۲۰۰۵ نشان مي دهد که خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران ۱۴ هزارو ۴۲۰ ميليارد ريال معادل 1.6 درصد توليد ناخالص داخلي است و خسارت مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهري ساليانه ۶۴۰ ميليون دلار معادل ۵ هزارو ۱۰۰ ميليارد ريال يعني ۵۷ درصد از توليد ناخالص داخلي است.
از سوي ديگر، به استناد آمار هواشناسي، ميليون ها ايراني در بعضي از ايام سال در کنار قوت غالبشان گرد و غبار هم بلعيده اند.
گرد و غباري که از عراق، عربستان و اردن واردمرزهاي کشور مي شود و گاه از تالاب ها و رودهاي خانه هاي بي آب شده داخل، راهي آسمان مي شود. بر اساس آمار موجود ۲۰ درصد از جنگل هاي لرستان بر اثر ريزگردها خشک شده و ۴۰ هزار هکتار از جنگل ها هم در حالت بحراني قرار دارند کشاورزي و صنعت زنبورداري نيز به دليل کاهش بارندگي ناشي از تاثير آلودگي هوا با خطر جدي مواجه است.
مرگ سالانه ۸۰ هزار نفر بر اثرآلودگي هاي محيط زيستي و ۳۶ پله سقوط ايران طبق شاخص هاي جهاني محيط زيست در سال گذشته را شايد بتوان از ديگر تبعات بي توجهي به آلودگي هوا در کشور دانست.موضوع کاهش آلودگي هوا موضوع بسيار جدي است که آثار سوء اجرا نشدن آن در حيات جانداران و سلامت جامعه تاثير منفي داشته است .
رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت با معرفي ۱۰ سرطان شايع در کشور، از افزايش سرطان خون به علت افزايش آلودگي هوا خبر مي دهد. رشيد رمضاني چندي پيش در گفت وگو با فارس اعلام کرد: سرطان خون به دليل آلاينده هاي محيطي از جمله آلودگي  هوا رو به افزايش است چرا که هر چه ميزان بنزن در هوا بيشتر شود آمار سرطان نيز بالاتر مي رود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290908

مافیای سرقت موی سر زنان در ونزوئلا!

در ماه‌های اخیر در شهرهای ونزوئلا به خصوص شهر ساحلی ماراکایبو، افراد و گروه‌های گاه مسلح با متوقف کردن زنان با موی بلند در اماکن عمومی مانند خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، با تهدید اسلحه موی سر آنان را می‌برند و با خود می‌برند.
سارقان اکثرا به قیچی هم مجهز هستند اما در برخی موارد، سارقان به جای قیچی، چاقو به کار برده‌اند که به پوست سر قربانیان این حملات آسیب هم رسیده است.
ظاهرا سارقان، موی سر بریده شده را به خریداران در ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه می فروشند تا برای مقاصد آرایشی مورد استفاده قرار گیرد.
سارقان مسلح پس از متوقف کردن زنان مو بلند، با تهدید، از آنان می خواهند تا موهایشان را به صورت "دم اسبی" گره بزنند تا کار بریدن آن آسان تر شود و سپس با موی بریده شده محل را ترک می‌کنند.
موی بریده شده در برخی موارد تا پانصد دلار هم فروخته شده و به این ترتیب، سرقت مو را به یک فعالیت پرسود تبدیل کرده است.
 ونزوئلا دارای یکی از بالاترین نرخ‌های جرم و جنایت در میان کشورهای جهان است و با جمعیتی حدود بیست و هشت میلیون نفر، سال گذشته تعداد موارد گزارش شده قتل در این کشور به بیش از بیست و دو هزار فقره رسید که نسبت به سال قبل از آن، دوازده درصد افزایش داشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291044

 شش نفر مريخی می‌شوند

سازمان هوافضاي آمريكا موسوم به ناسا ماموريتي 4 ماهه در جزيره هائايي را براي آماده سازي 6 نفري كه قرار است به كره مريخ اعزام شوند را انجام داد.
در اين ماموريت چهار ماهه كه هزينه اي در حدود یک ميليون دلار براي ناسا در بر داشته، اين شش نفر تحت نظر ماموران ويژه براي آمادگي غذايي در سفينه آماده مي شوند.
در پايان اين ماموريت قرار است تا درخصوص وضعيت نهايي اين شش نفر از لحاظ غذايي براي اعزام به سياره مريخ در سال 2020 ميلادي تصميم گيري شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338502

مرگ 39 تن بر اثر مصرف الکل در بهار 92

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ 39 تن بر اثر مصرف الکل در سه‌ماهه امسال خبر داد.

دکتر محمود خدادوست: در بهار امسال 39 تن بر اثر مصرف‌الکل در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

از کل فوتی‌های الکل در سه ماهه نخست امسال، 34 تن مرد و پنج تن زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 38 فوتی ناشی از مصرف الکل مرد و یک زن بودند.

استان‌های کرمان با 9، کرمانشاه با پنج و آذربایجان‌شرقی با چهار مورد بیشترین موارد مرگ ناشی از مصرف الکل را داشتند، مرگ بر اثر مصرف الکل در سایر استان‌ها بین یک تا سه تن و در 18 استان صفر بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291053

یک ادعا درباره احضار گسترش دانشجویان!

«احضار فعالان دانشجویی به سازمان سنجش آموزش کشور افزایش پیدا کرده است.»

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری امید در این باره مدعی شد: «طی روزهای گذشته به صورت گسترده‌ای با فعالان دانشجویی سراسر کشور که سال گذشته در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده بودند و پذیرفته شدند از طرف سازمان سنجش تماس گرفته شد.

این دانشجویان با مراجعه به سازمان سنجش به سوالات کارشناسان این سازمان درباره فعالیت‌های دانشجویی‌شان در سال‌های گذشته بویژه در حوادث سال 88 پاسخ دادند.

نماینده یکی از نهادهای امنیتی که به همین منظور در سازمان سنجش حضور پیدا کرده است مبادرت به اخذ تعهد از فعالان دانشجویی و در مواقعی درخواست همکاری با آنها می‌کند.»

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338660

مردم ورزقان هنوز در کانکس زندگی می کنند

یک سال از زلزله ای که بیشتر روستاهای منطقه ارسباران آذربیجان شرقی را تخریب کرده بود می گذرد.

آن زمان چشمانم تنها چادرهای سفید هلال احمر و زنان و مردانی را می دید که مصیبت زده در لابه لای خشتهای خانه ها یشان به دنبال وسیله زندگی بودند.همان زمان مسئولان وعده دادند که قبل از سر شدن منطقه همه اهالی ارسباران به خانه های جدیدشان می روند و اصلا جای نگرانی نیست. ششم اردیبهشت ماه امسال هم استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان وعده برگزاری جشن بازسازی مناطق زلزله زده را داد.با این تصور خوشحال بودیم که اگر پارسال مردم خانه و عزیزانشان را از دست دادند در عوض امسال در خانه های جدیدشان ساکن هستند.

اما به نظر می رسد چنین نشد و هنوز هم مردم این منطقه در حسرت همان خانه های خشت و گلی خودشان هستند چون الهوردی دهقان نماینده مردم ورزقان می گوید:در جریان زلزله ارسباران، بنیاد مسکن تلاش‌های زیادی برای تامین مسکن در مناطق زلزله زده انجام داد، اما سیاست کاری اتخاذ شده غلط بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338663

 




تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 25 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اقتصاد سياسي به زبان ساده(۱)

وبلاگ آموختن:اقتصاد سياسي يعني چه؟

"مردمان پيش از آن که بتوانند به سياست، دانش، هنر، دين و جزء اين‌ها به پردازند در وحله‌ي نخست بايد بخورند، بياشامند، خانه داشته باشند و جامه بپوشند."

براي اين که مفهوم اقتصاد سياسي را به زبان ساده بياموزيم، بايد قبلا" در مورد اصطلاحات يا مقولاتي مانند انسان اجتماعي، توليد، نيروي کار، موضوع کار، وسايل کار، نيروهاي مولده، وسايل توليد، مبادله، توزيع، مصرف، روابط توليد يا مناسبات توليد، رابطه ميان نيروي‌هاي مولده و روابط توليد(ماسبات توليد)، بايد اطلاعاتي به دست آوريم تا آن‌گاه بتوانيم، تعريف جامع و ساده‌اي را براي اقتصاد سياسي بيان نماييم. بنابراین در پست‌های آینده به این پرسش پاسخ خواهیم گفت.

منظور از انسان اجتماعي چيست؟

انسان ذاتا" اجتماعي است. بدين معني که در جمع و جامعه مي‌تواند به زندگي اجتماعي خود ادامه دهد. تهيه‌ي نيازهاي مادي و رواني بدون وجود انسان‌هاي ديگر غيرممکن است.-هر چند مي‌شود که مانند انسان‌هاي اوليه براي مدتي در جنگل زندگي کرد اما با تعريف امروز از زندگي، اين شيوه، يک زندگي حيواني است- انسان‌ها نياز به خوراک، پوشاک، مسکن، تفريح و ... دارند که برآورده شدن آن‌ها به وسيله‌ي يک نفر غيرممکن است. يکي نان مي‌پزد، يکي نجاري مي‌کند، يکي کشاورز، باغ‌دار و يا دام‌دار است و غيره. اين‌ها با مبادله کالاي توليد خود با کالايي که خود توليد نمي‌کنند و به آن نياز دارند، احتياجات همديگر را برطرف مي‌کنند. حرکت و تکامل اين شيوه از زندگي، پوياست، يعني ايستا نيست و تحت کنترل فرد يا افرادي قرار ندارد. انسانها در جمع است که تکامل اجتماعی مي‌يابند.

ادامه دارد




تاریخ: جمعه 25 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

وبلاگ آموختن از کاربران عزیز تقاضا دارد که متن زیر را حتما" بخوانند:

این زن آجر را نان می‌کند!

 «بهترین وقت‌های من در کوره‌پزخانه، تماشای بزرگ‌شدن بهارم است.»
آفتاب که بزند، زنان بسیاری هستند که با غم نان بیدار می‌شوند و تا وقتی که آفتاب برود، از هر روزنه ممکن، برای روزی‌های خردشان، نسبت به مردان، تقلا می‌کنند.
در روستاها اما زنان شب‌هنگام باید پلیته چراغ‌ها را روشن کنند و راهی کار شوند. اینجا «سراجه» است. روستایی به رنگ خاک‌هایی که می‌توان در حومه قم دید؛ «صاحبه» با دختر کوچکش بهار، پنج‌سال پیش و پس‌از مرگ همسرش در جاده سلفچگان، از قم به سراجه کوچ کرد و در کوره‌پزخانه به زنانی پیوست که همیشه دامن‌هایشان از آجر انباشته است. او می‌گوید: «همه می‌گفتند که بعد از شوهرم، چون سواد ندارم، باید در خانه‌های مردم کار کنم و این خیلی عذاب داشت، به‌خاطر همین از خانه کوچک اجاره‌ای‌مان در محله افغانی‌های قم، به روستا آمدم و جایی را اجاره کردم که کار آجرپزی کنم اما مجبور نباشم کارگر خانه‌ها باشم.»
او ادامه می‌دهد: «اولین روزی که به کوره‌پزخانه آمدم، یادم افتاد که شوهرم همیشه موقع کارکردن روی کمپرسی می‌گفت: نباید نانمان آجر شود. گریه‌ام گرفته بود که می‌دیدم مجبور هستم از آجر، نان دربیاورم، اما یک‌مدت که گذشت، از قدرت خدا بازوهایم قوی شد و در همه کارهای قالب‌زنی، دیوارچینی و بردن آجرها تا کوره، برای خودم استاد شدم.»
صاحبه درباره ابزار کارش توضیح می‌دهد: «با «واکوب» که یک تخته است، دورتادور مصالح آجر را که مثل گِل می‌ماند، قالب می‌زنیم و هر قالب هم شش‌ تا آجر خام می‌دهد. قالب‌ها دو جور هستند: قزاقی و فشاری که از روز اول، استادکارم، خدیجه، به من یاد داد باید بیشتر مراقب قزاقی‌ها باشم چون قرار است بیرون خانه‌های مردم باشد و نما بشود.»
او ادامه می‌دهد: «بعضی‌وقت‌ها دخترم، فرغون کارگاه را می‌آورد و به من کمک می‌کند که قالب‌ها را زیر آفتاب خالی کنیم، اما بیشتر وقت‌ها خودم با دامنم چندتا چندتا قالب را برمی‌دارم و می‌برم خالی می‌کنم. آن‌وقت باید تا غروب منتظر باشم که آجرهایم خودش را بگیرد و آنها را جمع کنم که برای پخته‌شدن تا در کوره ببرم. خدا را شکر از اینجا به بعدش هم دیگر زن راه نمی‌دهند و مجبور نیستم آجرها را در کوره‌های مثل جهنم بگذارم.»
صاحبه از دستمزد بسیار ناچیزش می‌گوید و می‌افزاید: «با اینکه ما وضع و روز خوبی نداریم، بالاخره دلخوشی‌های خودمان را داریم. بهترین وقت‌های من در کوره‌پزخانه، تماشای بزرگ‌شدن بهارم است. او با فرغون کارگاه بازی می‌کند و دلش به داشتن اتاق‌هایی خوش است که با آجرهای آفتاب‌دیده درست می‌کند. انگار که برای من و خودش خانه ساخته و همیشه با چادر خاکی من روی سرش سقف هم می‌سازد. من هم آرزو دارم آنقدر از آجرها بتوانم نان دربیاورم که یک‌روز صبح، دست دخترم را بگیرم، به محله افغانی‌ها بروم و در آنجا، با آجرهای قزاقی، یک خانه کوچک بسازم.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290812

گرمای هوا در ژاپن 19 قربانی گرفت

بر اثر افزایش دمای هوا در این کشور ، 19 نفر کشته و بیش از 9 هزار نفر روانه بیمارستان شده اند.
دمای هوا در شهر شیمانتو برای چهارمین روز متوالی به حدود 40 درجه سانتیگراد رسیده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290886

دانش‌آموزان ایرانی جزو کم‌سواد‌ترین کودکان جهان در خواندن!

مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است
سواد پایین خواندن مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچه‌های ایرانی و عامل اصلی افت تحصیلی و ضعف کودکان و نوجوانان در همه رشته‌های علمی است چراکه تحقیقات علمی جهانی نشان داده است که مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290871

بالا بودن هوش اجتماعی و هیجانی چپ‎دست‌ها

والدین کودکان چپ دست دقت داشته باشند که چپ دست بودن قوای جسمانی را نه تنها پایین نمی‌آورد بلکه چپ دست‎ها به خوبی می‎توانند از هر دو دست خود استفاده کنند، همچنین در مقالات علمی معتبر ذکر شده است چپ‌دست‎ها دارای هوش اجتماعی و هوش هیجانی بالا هستند، زیرا نیاز به قوی‎تر بودن را در خود احساس می‌کنند و روابط اجتماعی خود را بالا می‎برند.

انسان‎ها در حرکات شخصی آزادی و خلاقیت دارند، لذا چپ دست بودن نیز جزء این آزادی‎هاست، در چپ دستی تا حدودی مسائل ارثی مداخله دارد، زیرا ژنتیک یک بعد از چپ دستی است و فرد در چپ دست بودن خود مقصر نیست و خود آن را انتخاب نکرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290976

تعقیب قضایی «سامسونگ» به اتهام نقض قانون كار در برزیل

دادستانان برزیلی قصد دارند شرکت سامسونگ را به اتهام نقض قانون كار در منطقه آمازون تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

دادستانانی که از این کارخانه بازدید کرده‌اند گفته‌اند کارگران ناچارند ساعت‌های طولانی و خسته‌کننده‌ای بدون بهره‌مندی از وقفه‌های لازم برای استراحت به کار بپردازند و این امر سلامتی آنان را به خطر انداخته است.

دفتر دادستانی مانائوس می‌گوید یک کارگر مدعی شده که ظرف یک روز چیزی نزدیک به سه هزار موبایل را بسته‌بندی کرده است.

در کارخانه سامسونگ در برزیل حدود ۶ هزار نفر کار می‌کنند و دادستانان گفته‌اند قانون کار به طور جدی در این کارخانه نقض شده است. آنان خواهان پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار غرامت از طرف سامسونگ شده‌اند.

گفتنی است، این کارخانه تمامی محصولات سامسونگ را در بازار آمریکای لاتین تامین می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96806

مرگ كارگر كاشانی بر اثر سقور در چاه ۲۵متری

سقوط کارگری به داخل چاه ۲۵متری در خیابان «ملاحبیب الله شریف» کاشان منجر به مرگ او شد.

این كارگر ۴۵ ساله كه «غلامعلی جوزقی حسنارودی» نام دارد از پرسنل سازمان آب و فاضلاب کاشان بوده است كه روز حادثه در مقابل منزل یک شهروند در حال حفاری جهت رفع مشکل ترکیدگی لوله آب بوده است، که بر اثر فروکش کردن چاه داخل کوچه، با سقوط به عمق ۲۵ متری چاه، بر اثر ریزش آوار و خاک جان‌اش را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96866

رکود خودرو سازی‌ها، کارگران «اخشان» را نصف كرد

پس از آغاز بحران تولید طی دو سال گذشته، تعداد کارگران کارخانه اخشان به نصف تقلیل پیدا کرده است.
پیش‌تر در این واحد تولیدی حدود ۸۰۰ کارگر شاغل بودند، گفت: نوسانات ارزی و افت و خیزهای موجود در کاخانه‌های خودور سازی باعث شد تا تعداد کارگران شاغل در این کارخانه سازنده کمربند ایمنی به حدود ۴۰۰ نفر کاهش یابد.
در آخرین مرحله از تعدیل فعالیت این کارخانه که چند ماه پیش اتفاق افتاد حدود ۷۰ نفر بیکار شدند،

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96918

تاخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق ۲۵۰ کارگر جهان الکتریک

نماینده کارگران کارخانه جهان الکتریک اعلام کرد: ۲۵۰ کارگر این كارخانه بیش از ۳ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.
کارفرمای کارخانه جهان الکتریک واقع در نیشابور حقوق کارگران این واحد تولیدی را در ده سال گذشته همواره با تاخیر پرداخت می‌کرده است اما در سال جاری حقوق اردیبهشت، خرداد و تیر ماه کارگران تا كنون پرداخت نشده است.
این کارخانه مشکلی در روند تولید و فروش محصولات خود ندارد اما مسئولان این کارخانه به بهانه‌های متعدد مرتبا از کمبود منابع مالی شکایت دارند.
در حال حاضر کارگران این کارخانه با وجود دریافت نكردن سه ماه حقوق، در تعطیلات تابستانی بسر می‌برند و در خانه نشسته‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96938

کاهش 40 درصدی تولیدخودرو ایران / تولید اتوبوس و کامیون 70 درصد کاهش یافت

 تولید انواع خودرو در کشور در تیرماه امسال 30.6 درصد و در چهار ماهه نخست امسال 46.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
براساس جدیدترین آمارهای رسمی به دست آمده، تولید انواع خودرو در تیر ماه امسال با افت 30.6 درصدی از 88 هزار و 638 دستگاه در تیر ماه سال گذشته به 61 هزار و 534 دستگاه کاهش یافته است.
تولید انواع خودرو در چهار ماهه نخست امسال نیز با افت 46.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از 339 هزار و 835 دستگاه به 182 هزار و 353 دستگاه رسیده است.
 تیر ماه امسال، تولید انواع خودروی سواری با افت 30.9 درصدی از 74 هزار و 216 دستگاه به 51 هزار و 315 دستگاه کاهش یافته است.
 در این مدت تولید انواع وانت نیز 16.6 درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که تولید این محصولات از 11 هزار و 539 دستگاه در تیر ماه سال 91 به 9628 دستگاه رسیده است.
 تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افت 79.8 درصدی از 2749 دستگاه به 556 دستگاه کاهش یافته است.
تیر ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس نیز با افت 73.9 درصدی از 134 دستگاه در تیر ماه سال گذشته به 35 دستگاه رسیده است.
 چهار ماهه نخست امسال نیز، تولید انواع خودروی سواری با افت 46.8 درصدی از 292 هزار و 348 دستگاه در چهار ماهه نخست سال 91 به 155 هزار و 425 دستگاه رسیده است.
 
در این مدت تولید انواع وانت با افت 37.7 درصدی از 39 هزار و 318 دستگاه در چهار ماهه نخست سال 91 به 24 هزار و 501 دستگاه کاهش یافته است.
 چهار ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش 70.8 درصدی از 7732 دستگاه به 2255 دستگاه رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290947

با این آینه‌های 140,000 کیلویی می‌خواهند لبه عالم را ببینند

تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هایی خواهد بود که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. به کمک این تلسکوپ دانشمندان قادر خواهند بود تا قلمروهای دوردست کیهان را با جزئیاتی باور نکردنی مشاهده کنند.
این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهان را با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشد، و همچنین قادر است تا طیف این اجرام دوردست را نیز اندازه‌گیری نماید.
تلسکوپ GMT که در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است، طی 10 سال آینده تکمیل خواهد شد و ساخت آن نیازمند صرف دقت و مراقبت فوق‌العاده‌ای است.

هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است.

دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»


گروه GMT می‌دانند که این تلسکوپ ارزش خود را اثبات خواهد کرد. دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290643




تاریخ: جمعه 25 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مسابقات سالانه ماجراجویی در اونتاریو کانادا




تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

'نور قرمز شادابي و نور آبي افسردگي مي‌آورد'

استفاده از نور قرمز در شب باعث شادابي و کاربرد نور آبي و سفيد باعث ناراحتي روحي مي شود.

گروهي از پژوهشگران آمريکايي پس از تحقيقاتي که پيرامون رفتار تعدادي همستر در شب انجام داده‌اند به اين نتيجه رسيده‌اند که رنگ نور مورد استفاده در محيط زندگي اين حيوانات بر خلق و خو و روحيه آنها تاثير قابل ملاحظه‌اي داشت.

براساس نتيجه اين بررسي که در مقاله‌اي در شماره ۷ اوت نشريه علمي "ژورنال عصب‌شناسي" منتشر شده، استفاده از نور آبي در شب بدترين تاثير را بر روحيه همسترها باقي مي‌گذاشت و آنها را گرفتار افسردگي مي‌کرد و پس از آن، نور به رنگ سفيد، نامطلوب‌ترين رنگ بود.

در مقابل، روشن کردن محيط اطراف با نور قرمز باعث آسايش و شادابي اين جانوران مي‌‌شد هر چند همسترهايي که در تاريکي مطلق قرار مي‌گرفتند حتي روحيه‌اي بهتر داشتند.

اين تحقيقات به بررسي سلول‌هاي حساس به نور در شبکيه چشم پرداخته است که نقشي در بينايي ايفا نمي‌کنند اما علايمي را به آن قسمت از مغز مي‌فرستند که وظيفه آن، تنظيم ساعت زيستي يا طبيعي بدن است. اين ساعت تعيين کننده زمان احساس خواب و بيداري در انسان هم هست.

دست اندرکاران در اين پژوهش نتيجه گرفتند که اين سلول‌ها همچنين علايمي را به بخش‌هايي از مغز ارسال مي‌کنند که با روحيه و احساسات سروکار دارد.

به اعتقاد آنان، ممکن است دريافت نور سفيد و آبي در طول شب به مغز علايمي را بدهد که قاعدتا بايد در طول روز دريافت کند و اين باعث فشار روحي و احساس ناخرسندي مي‌شود. دليل اين است که سلول‌هاي حساس به نور در شبکه بيش از هر رنگي، تحت تاثير طول موج نور آبي و سپس نور سفيد قرار مي‌گيرند در حاليکه کمترين حساسيت را به نور قرمز دارند.

بهترين نور براي شب‌کاري و اتاق خواب

نتيجه تحقيقات مي‌تواند در تنظيم محيط کار شبانه مفيد باشد

يکي از نويسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال عصب‌شناسي گفته است که تقريبا در کليه آزمايش‌ها، همسترهايي که شب را در تاريکي مطلق به سر بردند بهترين روحيه را داشتند و پس از آنها، همسترهايي بودند که در محيطي با نور قرمز قرار گرفتند.

براي اندازه گيري شادابي روحي همسترها، پژوهشگران از آب قند استفاده کردند زيرا يکي از نشانه‌هاي خرسندي همستر، نوشيدن آب قند است. در مقايسه با همسترهاي که در نور سفيد قرار گرفتند، همسترهايي که در نور قرمز بودند به دفعات بيشتري سراع آب قند مي‌رفتند.

اگرچه نتيجه به دست آمده از تحقيقات در مورد حيوانات هميشه به همان شکل قابل استفاده براي انسان نيست، اما به گفته پژوهشگران، نتيجه تحقيقات اخير به خصوص براي کساني که ناگزير از شب‌کاري هستند مي تواند مفيد باشد.

اگرچه کار در تاريکي مطلق امکانپذير نيست، اما شايد اين افراد با کاهش شدت و ميزان نور آبي و سفيد، همچنين محدود کردن زمان استفاده از تلويزيون و کامپيوتر، بتوانند بهداشت رواني خود را بهتر رعايت کنند.

يکي از اعضاي اين گروه پژوهشي همچنين توصيه کرده است که کساني که شب‌ها در اتاق خواب يا حمام خود ار روشنايي استفاده کنند، بهتر است به جاي نور سفيد، نوري با رنگ متمايل به قرمز را به کار ببرند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

گوش ژله ای!

قارچ Auricularia auricula-judae به طور معمول با اسامی گوناگونی مانند "گوش ژله ای"،"گوش چوبی" شناخته می شود. این قارچ گونه ای از قارچ های تیره‌ی Auriculariaceae است که بر روی چوب های زنده و مرده مانند تنه درختان در مناطق معتدل سراسر جهان رشد می کند. این قارچ ژلاتینی، خوراکی بوده و خاصیت دارویی دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290649

بلوکه 5 میلیارد دلار پول ایران در هند

طبق آمارها و سخنان مقامات بخش خصوصی ایران حداقل یک دهم درآمدهای نفتی ایران معادل 5 میلیارد دلار اکنون در بانک‌های هندی بلوکه شده است. به همین دلیل طی ماه‌های اخیر ایران به دنبال خرید کالاهای هندی و پرداخت هزینه آنها با این پول‌های بلوکه شده است. همین تهاتر پول نفت ایران با کالاهای سطح پایین هندی منجر به رشد بیش از پیش واردات کالای هندی شده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338303

زعفران چینی هم رسید!

ایران 95 درصد زعفران را در جهان تولید می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند خطری برای ایران در بازار زعفران به شمار آید اما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می‌یابد که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین زعفران‌های تقلبی که غالبا گیاهان رنگ شده هستند در امارات از سوی متخصصان هندی تولید شده که به نصف قیمت زعفران عرضه می‌شوند اما این نوع زعفران برای سلامت انسان خطرآفرین است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290691

"ساکت رای اعتماد" نشویم!

طنز:در راستای اینکه این روزها صحبت از رای اعتماد و این طور چیزها در مجلس است، ما هم ترسیدیم نظری در این خصوص ندهیم و برخی بعدها به ما بگویند: "چرا در آن برهه حساس ساکت بودی؟!" و "ساکت رای اعتماد" نام بگیریم!
همین اول بگوییم که این کابینه پیر است! متوسط عمرش چیزی است تو مایه های صد و هفت هشت سال! (کنتور که نمی اندازد، شما بنویسید 200سال!)
 وزیرجماعت بایستی چست و چابک باشند تا اگر یکوقت وزارتخانه یشان با کمبود بودجه مواجه شد خودشان کارها را پیش ببرند، مثلاً وزیر مسکن آجر بالا بیندازد تا مسکن مهر را همین طور با قدرت پیش ببریم و یا وزیر ورزش وقتی دید تیم ملی فوتبال ضعیف شده است شورت ورزشی بپوشد و به وسط زمین برود! پس نتیجه می گیریم بایستی یک وزیر جوان و پرانرژی باشند! در طول 8سال گذشته هم این تجربه به اثبات رسیده است که تجربه کلا به دردی نمی خورد و نیروی جوانی حرف اول را می زند!
علاوه بر موارد فوق، علی الحساب در اینجا دلایل خودمان را برای ردصلاحیت شدن این 2 وزیر زیر اعلام می کنیم:
   * وزارت بهداشت:
چه دلیلی برای ردصلاحیت شدن ایشان از این بالاتر که وی مایه دار می باشد؟! چطور می شود در روزهایی که همه دکترها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند وی این همه پول برای خودش پس انداز کرده؟! آیا زیرمیزی گرفته؟!
آیا به این دکتر اقشار ضعیف مراجعه نمی کردند؟! چرا همه پول هایش را به آنها نبخشیده است؟! چرا با اینهمه پولی که دارد از گرفتن یارانه انصراف نداده؟!
اگر ایشان رای بیاورد چون فکر می کند همه مثل خودش مایه دار هستند خدمات حوزه بهداشت را گران تر خواهد کرد و احتمالا همین یکی دونفری هم که پولشان به دکتر رفتن و دارو خریدن می رسد، نتوانند در هنگام مریض شدن به دکتر مراجعه کنند!
   * وزارت آموزش و پرورش:
خودم با دوتا چشم خودم دیدم ایشان در سال 88 با همین دوپایش رفت رای داد! از اونجایی هم که مطمئن هستم به اون دو نفر رای نداده، پس به اون دونفر دیگه رای داده! خب چرا ما باید به کسی که به اون دوتا رای نداده و به اون دوتا رای داده رای اعتماد بدیم! همه با هم بگین دو!
   * وزارت ...
 * البته یکی از افراد هم هستند که نامش را نمی برم اما در سال 88 پدر ایشان اقدام به تایید آن فتنه ای ها کرد! آیا کابینت(!) جای این افراد است؟! بایستی در کابینت ظرف هایمان را بگذاریم! ... دوباره دلم پر از غصه شد، گفتم ظرف یاد "ظرفیت" افتادم!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290648

برای دستمزد و شرایط کاری بهتر:

كارگران هیوندای امروز اعتصاب می‌كنند

کارکنان شرکت خودروسازی هیوندای موتور روز چهارشنبه برای دریافت دستمزدهای بالا‌تر و شرایط کاری بهتر اعتصاب می‌کنند.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه‌های کارگران در هیوندای موتور و کیا موتور (شرکت وابسته به هیوندای) درخواست مدیران این شرکت‌ها را نادیده گرفتند و برگزاری اعتصاب را خواستار شدند.
این اعتصاب در پایان دوره قانونی برای میانجی‌گری که معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد، برگزار خواهد شد.
اتحادیه‌های کارگران هیوندای موتور و کیا موتور افزایش ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ وونی (برابر با ۱۲۰ دلار) را در پایه حقوق کارکنان این شرکت خواستار هستند.
اتحادیه کارگران هیوندای در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۸ اعتصاب برگزار کرد که به کاهش تولیدات این شرکت منجر شد. تولیدات خودرو در این شرکت بیش از ۸۲ هزار دستگاه کاهش یافت که ارزش کلی آن به یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد وون (یک و نیم میلیارد دلار) می‌رسد.
شرکت کیا نیز سال ۲۰۱۲ حدود یک تریلیون و سی میلیارد وون ضرر داد.
 سود خالص شرکت هیوندای در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافت و به دو تریلیون و ۵۲۰ میلیارد وون رسید.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96682




تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

خیابان خواب‌ها(کارتن خواب) در مادرید پایتخت اسپانیا




تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تعویق ۷ ماه حقوق کارگران «شرکت سازان راه قم» در طبس

بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری سازان راه قم در ۷ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.
شرکت «سازان راه قم» که پیمانکار وسازنده جاده محور شهر «دیهوک» به «راور» در شهرستان طبس است از دی ماه سال گذشته (۹۱) معوقات حقوقی بیش از ۱۰۰کارگر خود را پرداخت نکرده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96362

خط فقر از 18 میلیون ریال در ماه گذشت

عضو شورای عالی کار همچنین خط فقر واقعی در کشور را یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام کرد و افزود: ستاد دستمزد باید نرخ تورم را واقعی تعیین نموده و تمامی شاغلانی که زیر خط فقرحقوق می‌گیرند، از پرداخت مالیات معاف شوند.
دولت باید خط فقر واقعی را اعلام کند که براساس آخرین گزارش‌ها این نرخ حدود بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد می‌شود.
هزینه‌های درمان، پوشاک، آموزش و غیره برای یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد می‌شود بنابراین مرکز آمار باید آماری رسمی در این زمینه ارایه دهد تا در تعیین نرخ دستمزد نیز مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96470

مرگ دو کارگرمغنی بر اثر گاز گرفتگی

روز گذشته گاز گرفتگی باعث مرگ دو کارگر مقنی در عمق چاهی واقع در منطقه شهریار شد.
این حادثه عصر روز گذشته زمانی رخ داد که چهارکارگر چاه کن درحین حفر چاه در حیاط یک دامداری در شهرستان شهریار، به علت گاز گرفتگی در عمق چاه محبوس می‌شوند.
این چهار کارگر افغان از عمق چاه به بیرون انتقال یافته اما مرگ دو نفر به علت گاز گرفتگی شدید توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96274

بیش از 70 درصد کارگاه‌های شهرک صنعتی ارومیه تعطیل و نیمه فعال هستند

دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی از تعطیلی گسترده واحد‌های صنعتی و تولیدی  مستقر در شهرک صنعتی این استان خبر داد.

واحدهای تولیدی- صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در فازهای یک، دو وسه شهرک صنعتی ارومیه قرار دارند.

هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از واحد‌های تولیدی وصنعتی مستقر در شهرک‌ صنعتی  ارومیه دچار بحران هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96260

نان صیادان هرمزگانی آجر شد

اگر صید غیرمجاز متوقف نشود بی‌شک در آینده‌ای نزدیک شاهد بیکاری ۲۸ هزار نفر صیاد زحمتکش و به مخاطره افتادن آنها برای تامین معیشت‌شان خواهیم بود.
صیادان غیرمجاز به‌دلیل استفاده از ادوات صید غیراصولی و مخرب، ‌رعایت‌نکردن فصول ممنوعیت صید، صید بی‌رویه و عدم‌صرف هزینه برای صید بهداشتی و سالم از سود زیادی بهره می‌برند و علاوه بر لطمه زدن به صیادان مجاز با ارائه آبزیان ناسالم و غیربهداشتی سلامت مصرف‌کنندگان را نیز به خطر می‌اندازند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338078

تخم‌مرغ شکنی فرانسوی‌ها نتیجه داد

وزیر کشاورزی فرانسه قصد شرکت در مذاکرات با آن دسته از کشاورزان این کشور را دارد که دست به اعتصاب زده بودند.این اقدام پس از آن صورت گرفت که تعدادی از کشاورزان فرانسوی حدود نیم میلیون تخم مرغ را  در خیابان‌های فرانسه شکستند و خواستار کاهش 5 درصدی تولید به منظور افزایش قیمت‌ها شدند.

 این در حالی است که کشاورزان هشدار داده‌اند که تا  زمانی که این جلسه به بهبود درآمد آنها منتهی نشود به شکستن تخم‌مرغ‌ها ادامه می‌دهند.

در صورتی که نتایج رضایت‌بخش نباشد هفته بدی در پیش خواهد بود.مرغداران اعلام کرده‌اند که قیمت 0.75 یورویی برای هر کیلو تخم مرغ پایین بوده و آنها خواستار 0.95 یورو برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ شدند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337979

عصرایران هم "نشان" دارد، الهام نداشته باشد؟!

طنز: گیر داده اید ها! هی می گویید نشان! نشان! ... هی می گویید 80میلیون می ارزد! من خودم چندبار بردمش بازار قیمت بزنن! 80هزار تومن هم نخریدنش، چه برسه به 80میلیون! اصلا شما 500هزار تومن بده، مالِ شما!

از آن گذشته، این دولت در طی این 8 سال اینقدر"لیاقت و مدیریت" از خودش نشان داد که "لیاقت و مدیریت"شان داشت از حلقمان بیرون می زد! خب اگر این ها به خودشان نشان لیاقت و مدیریت ندهند به چه کسی نشان بدهند!

بعدش هم! فقط که به الهام ندادن! به خیلی ها دادن! خاتمی هم به خیلی ها از این نشان ها داد! البته از نظر من آقای الهام به خاطر داشتن چنین همسری به جای نشان "لیاقت و مدیریت" بایستی نشان "شجاعت" دریافت می کردند!

آقای الهام گفتن که به چاوز هم از این نشان ها داده شده! خب نشان است دیگر، نشان برای دادن است! اگر نشان را به کسی ندهی که نشانه دار نمی شود! حتی عصرایران هم "نشان" دارد! نگاهی به آن بالای سایت ،سمت چپ بیندازید! خب وقتی عصرایران "نشان" دارد، "الهام" و "چاوز" نشان نداشته باشند؟! آیا این معنی اعتدال و تدبیر و امید است؟!

الهام همچنین گفت: "ظرفیت احمدی​نژاد بیش از عضویت در مجمع است." در همین راستا یادمان می آید یک زمانی احمدی نژاد گفت حاضر است ریسک کند و اولین فضانورد ایرانی باشد! به هر حال ایشان در حال حاضر اوقات فراغت بیشتری دارد و می تواند به انجام اینگونه کارها نیز پرداخته و از حداکثر ظرفیتش استفاده کند! محض یادآوری گفتیم!

نکته اساسی: راستی! آقای الهام هم به مانند یکی از نامزدها از کلمه "ظرفیت" زیاد استفاده می کنند! یعنی اتفاقی است؟!

قانون دیگه چیه؟!

عصرایران نقدی نوشته است بر بخشنامه غیرقانونی معاون اول رئیس جمهور؛ در همین راستا یکی از آگاهان گفت: "ممنون از یادآوری! در طی چندسال گذشته، فراموش کرده بودیم چیزی به عنوان قانون هم وجود داره!"

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289952

کمبود آب چه بر سر انسان می‌آورد؟

 یک متخصص تغذیه: کلیه فرآیندهای بدن و تمام واکنش‌های آن در محیط آبی انجام می‌گیرد و بدن با از دست دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه مستقیم دارد.
70 درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد و زمانی که بدن یک درصد از آب خود را دست دهد، احساس تشنگی و اگر دو درصد آب از بدن فرد خارج شود علاوه بر احساس تشنگی، دچار آشفتگی و کم اشتهایی نیز می‌شود.
با از دست دادن ٣ درصد آب، شخص دچار ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون شده و با کاهش ٤ درصد آب، مبتلا به تهوع و ضعف عضلانی می‌شود.
با کاهش آب بدن تا ٥ درصد، فرد دچار عدم تمرکز فکر نیز می‌شود و با کاهش ٦درصد آب، اختلال در کنترل درجه حرارت بدن پیش می‌آید و نهایتا کاهش ٧ درصد به بالا موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسائی کلیوی می‌شود.
نوشیدن روزانه ١٠تا ٨ لیوان آب سالم و نسبتا خنک بسیار مفید است ولی اگر فردی در حرارت زیاد و مدت طولانی فعالیت می‌کند و میزان تعریق او بالاست لازم است مقدار بیشتری از 12 تا 16 لیوان آب بنوشد.
بهتر است نوشیدنی‌های دیگری از قبیل چای، قهوه، نوشابه و آب میوه بجای آب، کمتر استفاده کنید و هر ساعت حتی بدون احساس تشنگی نیز، آب بنوشید.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290492

واکسن مالاریا

دانشمندان می‌گویند که یک واکسن مالاریا که مراحل اولیه ساخت را می‌گذراند نتایج نویدبخشی نشان داده است.محققان دریافتند که دوز بالای این واکسن که در آمریکا ساخته می شود ۱۲ نفر از میان ۱۵ بیمار را در مقابل بیماری ایمن کرد.

این شیوه غیرمعمول است به این دلیل که با تزریق انگل زنده اما ضعیف شده انگل مالاریا به بدن بیمار برای تحریک سیستم مصونیت بدن همراه است.این تحقیقات در نشریه ساینس چاپ شده است.

دکتر رابرت سدر از مرکز تحقیقات واکسن در موسسه ملی بهداشت آمریکا در مریلند که سرپرست این مطالعه است گفت که تیم او بسیار هیجان زده است اما مهم است که در شمار بزرگتر تکرار شود.

دکتر آنتونی فوچی از موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به بی‌بی‌سی گفت: "یکی از موانع احتمالی این است که این واکسن به رگ تزریق شد بنابراین هرچند نتایج خوب است اما در ابعاد گسترده عملی نیست. یعنی واکسینه کردن انبوه مردم با تزریق تورگی دشوار است. بنابراین گام بعدی این است که ببنیم می شود نتایج با همان کیفیت را بدون تزریق تورگی تکرار کرد یعنی از طریق شیوه عملی تر تزریق به زیر پوست."

مالاریا در بیش از صد کشور یک مشکل عظیم در زمینه بهداشت عمومی است و روزانه باعث مرگ چند هزار نفر در جهان می شود.

در آفریقا مالاریا از میان هر ۲۰ کودک جان یکی را قبل از رسیدن به سن پنج سالگی می‌گیرد.و تلاش برای یافتن یک واکسن تاکنون بی نتیجه مانده است.هم اکنون ۲۰ شرکت و موسسه دیگر مشغول آزمایش های کلینیکی واکسن مالاریا هستند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شرایط كار در مناطق آزاد به اردوگاه كار اجباری می‌ماند

«ناصر آغاجری» در نامه خود خطاب به دکتر روحانی، رئیس جمهور منتخب آورده است: طی سالهای متمادی اجرای سیاست‌های مورد توصیه بانک جهانی در خصوص تعدیل ساختاری ‌و خصوصی سازی بر کار و زندگی نیروی کار شاغل در ساخت پروژه‌های مادر تاثیرات نامطلوبی گذاشته است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه بکار گیری این توصیه‌ها در نهایت باعث نابودی صنایع و کشاورزی داخلی و وابستگی اقتصادی می‌شود، در نامه خود افزوده است: بطور طبیعی برای کارگرانی که در ساخت پروژه‌های عمرانی و صنعتی مادر مشارکت دارند شرایط کار و زندگی سخت و طاقت فرساست.

این كارگر در توصیف شرایط سخت كاری در این منطقه به دور بودن محل پروژه‌های صنعتی مادر از مناطق شهری و شرایط فشرده و طولانی کار (۱۲ ساعت کار روزانه) اشاره كرد و گفت: پس از تشکیل مناطق ویژه و آزاد تجاری و اقتصادی بدلیل محدودیت قوانین حمایتی از کارگران در این مناطق، شرایط برای زندگی و فعالیت کارگران شاغل در مناطق آزاد به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای زندگی و کار کارگران شاغل در چنین مناطقی به اندازه حضور در اردوگاه کار اجباری سخت و طاقت فرساست، در دنباله نامه خود می‌نویسد: یک نیروی کار پروژه‌ای باید بطور معمول ماهیانه ۲۴ شبانه روز را در محل احداث پروژه و در بد‌ترین شرایط بهداشتی و رفاهی کار و زندگی کند.

در ادامه نامه آغاجری به رئیس جمهوری آمده است: تحمیل این وضعیت نامناسب کار و زندگی به کارگران شاغل در پروژ‌ه‌های عمرانی مناطق آزاد در حالی ادامه دارد که بررسی‌های علمی سازمان بهداشت جهانی کار نشان می‌دهد که انجام کار روزانه بیش از ۸ ساعت در دراز مدت اثرات روانی و جسمی غیر قابل جبرانی بر نیروی کار به جا می‌گذارد.

وی می‌نویسد: بر این اساس در حالی که حداکثر ساعت کاری در یک روز باید ۸ ساعت باشد و تنها در صورت لزوم ۲ ساعت آنهم با توافق کارگر بر مدت کار روزانه اضافه شود، مشاهده می‌کنیم که در مناطق ویژه اقتصادی یک کارگر پروژه‌ای باید روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت متوالی و آنهم بدون بهره‌مندی از مزایای قانون کار فعالیت کند.

به باور آغاجری، نتیجه برقراری چنین شرایط کاری، گسترش اعتیاد شدید، از هم پاشیدن کانون خانوادگی و آمار بالای طلاق در میان کارگرانی است که در پروژه‌های عمرانی واقع شده در مناطق ویژه و آزاد تجاری – اقتصادی فعالیت می‌کنند.

این فعال کارگری همچنین در ادامه نامه خود از آلودگی هوا و پایین بودن ضریب شرایط ایمنی کار به عنوان یکی دیگر از مشکلات کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد یادکرده و می‌نویسد: از یکسو به دلیل در حال ساخت بودن پروژه امکانات ایمنی برای حفظ جان نیروی کار بسیار محدود است و از سوی دیگر کارگران در اینجا با مشکل آلودگی شدید صوتی و آلودگی شدید هوا مواجه هستند، چنانچه مشکل اخیر روزهایی که وارونگی هوا وجود دارد بیشتر از هر زمان دیگری باعث سوزش چشم، بینی و دهان کارگران می‌شود.

آغاجری با بیان اینکه صرف نظر از تمامی این مصائب، مشکل دیگر این کارگران نبود فرصت کافی برای استراحت و مرخصی است در دنباله نامه خود به رئیس جمهور می‌نویسد: حالا چنین نیروی کاری می‌خواهد در هر ماه برای ۶ روز به مرخصی برود، یک روز آن در راه رفت و یک روز آن در راه برگشت هدر می‌رود و در ‌‌نهایت کارگر در هر ماه تنها ۴ روز برای تربیت فرزندان، همسر داری و در یک کلام بودن در کنار خانواده فرصت دارد.

وی با بیان اینکه وقتی کارگر شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق ویژه اقتصادی به مرخصی می‌آید در عمل یک جسد خسته است که تنها برای خواب خود را به خانه رسانده است؛ می‌نویسد: بی‌حالی، افسردگی و فقدان روحیه شادی و نشاط از یکسو و مشکلات مالی خانواده و خالی بودن جیب کارگر از سوی دیگر باعث می‌شود تا به مرور دوره مرخصی چند روزه این کارگران به دوره تنش و درگیری میان اعضای خانواده تبدیل شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه در آمد یک نیروی کار باید به گونه‌ای محاسبه و پرداخت شود که او بتواند از مسکن، بهداشت، آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و بازنشستگی بهره‌مند شود، در دنباله نامه خود می‌نویسد: در غیر اینصورت کارگر قادر به تحمل بار سنگین زندگی اجتماعی، بازیابی قدرت تحلیل رفته و تربیت فرزندان خود نخواهد بود.

وی بابیان اینکه کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عمل بیشتر از سایر مزد بگیران کار کرده و کمتر از آن‌ها مزد می‌گیرند، در خاتمه نامه خود از رئیس جمهور منتخب خواسته است تا با تامین امکانات رفاهی لازم در محیط‌های کار و اقامت کارگران، ساماندهی شرایط کار و مرخصی به نحوی که هیچ حقی از حقوق قانونی کارگران پایمال نشود (طرح کار و اقامت دو هفته‌ای اقماری)، نظارت بر روابط کار به وضعیت موجود خاتمه داده و خواسته بیش از سه هزار کارگر را محقق کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96001

مرگ كارگر بر اثر سقوط بالابر

بر اثر سقوط بالابر در ساختمان در حال احداثی در شهرک اکباتان، سه کارگر ۳۴، ۳۳ و ۲۷ ساله دچار مصدومیت شدند.

در این حادثه، زمانی که سه کارگر در حال کار و حمل مصالح ساختمانی و گچ و سیمان بوده و خود نیز به همراه بار سوار بر بالابر شده بودند که ناگهان در طبقه چهارم تعادل بالابر بر هم خورده و به طبقه منفی یک سقوط می کند وهر سه را دچار مصدومیت شدید می کند.

این افراد را که به شدت از ناحیه سر، گردن و کمر آسیب دیده بودند به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که پس از تحویل مصدومان مشخص شد کارگر ۳۴ ساله بر اثر شدت جراحات وارد جان خود را از دست داده و دو کارگر دیگر نیز برای درمان به مرکز درمانی منتقل شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96207

تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی

تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی‌های سرب و روی در مقابل استانداری زنجان.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290298

اسرائیل چند میلیون دلار به ایران بدهی دارد؟

بخشی از طلب تهران نیز مربوط پول نفت صادراتی ایران به اسرائیل است که به 5 میلیارد دلار می رسد. این روند حتی به جایی رسید که ایران در دادگاه داوری بازرگانی در پاریس نیز علیه اسرائیلی ها شکایت کرده است تا طلب خود را دریافت کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290294

مرکز آمار: 43 درصد خانواده های ایرانی سال گذشته اصلا سفر نرفتند

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال 91 را منتشر کرد که بر این اساس در سال گذشته 43 درصد از خانواده های ایرانی هیچ سفری نداشته اند و 67 درصد از مسافران در خانه بستگان خود اقامت داشته اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290290

قتل به خاطر 10 میلیون تومان

مرداد امسال يك فقره قتل در خيابان پنجم نيروي هوايي تهران.

محمود قاتل:حدود ساعت 9 از منزل خارج شدم. در داخل پارکينگ بود که متوجه شدم گوشي تلفن همراهم را در داخل خانه جاي گذاشته ام . زمان برگشت به منزل، همسايه مان آقاي... را ديدم که از من خواست تا او را به محل کارش برسانم. به خانه آمدم تا گوشي تلفن همراهم را بردارم که متوجه شدم آقای ... در منزلشان را به خوبي نبسته و باز مانده است. هنگام رساندن آقاي ... به محل کارش و با توجه به مشکلات مالي، وسوسه شدم که از منزل وي سرقت کنم. به همین خاطر او را در نزديکي محل کارش پياده و سريع به خانه برگشتم.
از لاي در که هنوز باز بود، صندوق طلاجاتي را که روي میز آیینه بود مشاهده کردم. داخل خانه شده و طلا و جواهرات را برداشتم اما هنگام خروج از منزل ، ناگهان مقتول که تازه از خواب بيدار شده بود از اتاق خارج و مرا مشاهده و شروع به سر و صدا کرد. در حاليکه ترسيده بودم ، گردن و دهانش را گرفتم و محکم فشار دادم و او را به سمت اتاق خواب بردم که بي حال شد و افتاد .
بدن نيمه جانش را به داخل حمام کشانده و براي اطمينان از مرگش به آشپزخانه رفته و با برداشتن چاقو چند ضربه به سينه او وارد، با برداشتن طلاجات از منزل خارج شدم. در تمام طول اين مدت، پسر يک ساله مقتول خواب بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290345

تولد 5 قلوها در مشهد

خانم 39 ساله مشهدي در دومين زايمان خود 5 قلو به دنيا آورد. اين زن در زايمان خود يک پسر و 4 دختر به دنيا آورد.
بارداري اين زن 39 ساله به طور طبيعي بوده و نوزادان وي هم اکنون از سلامت کامل برخوردارند. هر يک از نوزادان وزني نزديک به يک کيلو و اندامي طبيعي و سالم دارند.
پنج نوزاد اين مادر هم اکنون در بخش (ان‌آي‌سي‌يو) مراقبت‌هاي ويژه نوزادان اين بيمارستان تحت نظر هستند.
اين زن پيش از اين داراي يک فرزند پسر بوده است.
شايان ذکر است مادر نوزادان معلم مي باشدو پدر نوزادان کارگر يک مرغداري است که هم اکنون با خانواده خود در منزلي استيجاري زندگي مي‌کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290362

تجمع جمعی از معلمان مقابل مجلس

جمعی از معلمان پیش دبستانی و شرکتی آموزش و پرورش امروز (دوشنبه 21 مرداد) در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر این اساس اعتراض آنان به اخراج و قطع همکاری با آموزش و پرورش بود که طی دوره وزارت حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش رخ داد.

خواسته معلمان پیش دبستانی و شرکتی معترض آموزش و پرورش بازگشت به کار خود، انعقاد قرارداد کاری براساس قانون وزارت کار، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها و... است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290355

جهان سریعتر از 65 میلیون سال گذشته گرم می شود

بررسی جدید دانشمندان از 27 مدل آب و هوایی نشان می دهد آب و هوای جهان به احتمال زیاد شدت گرمایی مشابه با 65 میلیون سال پیش را تجربه می کند. این در شرایطی است که روند این گرمایش بسیار سریعتر از گذشته های دور است.

بنابر مطالعه‌‌ منتشر شده در نشریه‌ "ساینس"، تا زمانی که شیوه‌ های متداول انتشار گازهای گلخانه ای ادامه یابد، دمای کره زمین تا سال 2100 به میزان 4 درجه سلسیوس ( 2/7 درجه فارنهایت) نسبت به سطوح پیش از انقلاب صنعتی افزایش خواهد یافت.

به گفته­ "نوا سورش"، یکی از مولفان مطالعه اخیر از دانشگاه استنفورد، نکته­ قابل توجه در این زمینه، "نرخ تغییر" است. به عنوان مثال، شدت گرمایش جهانی که تقریبا 55 میلیون سال پیش روی داده برابر با پیش بینی‌های گرمایشی فعلی است، با این تفاوت که مدت زمان آن در گذشته، نه یک قرن، بلکه چند هزار سال بوده است.  

در صورت وقوع پیش بینی‌های گرمایشی فعلی، افزایش دما 10 برابر سریعتر از آن چیزی خواهد بود که از زمان انقراض دایناسورها مشاهده شده و آثار ناشناخته ‌ای بر روی گونه های مختلف و زیست بوم ها خواهد داشت.

به گفته نوا سورش، درک تاثیر دقیق افزایش دمای سالانه تا 6 درجه سانتیگراد آسان نیست، اما این افزایش دما باعث ایجاد شرایط آب­ و ­هوایی جدید در بیشتر مناطق کره زمین می شود. در حال حاضر، با توجه به آثاری که چنین فصل‌هایی بر جنگل های کره زمین، کشاورزی و سلامت انسان دارند، به احتمال زیاد با تنش پایدار ناشی از شرایط آب و هوایی سوزان مواجه خواهیم بود.

بنابر هشدار دانشمندان، گرمایش بیشتر موجب تشدید شرایط آب و هوایی طاقت فرسا خواهد شد که این مساله، تابستان های داغ امروز را به پدیده ای نرمال در آینده تبدیل خواهد کرد. دانشمندان معتقدند چنین گرمایشی در چنین مدت زمان کوتاهی، سازگاری گونه­ها با این رویداد را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد.

گونه های مختلف و زیست بوم ها نه تنها با طیف وسیعی از شرایط آب ­و هوایی که به طور بالقوه متفاوت از گذشته هستند، مواجه هستند، بلکه با شرایطی تحت تاثیر فعالیت‌های انسان که بر طیف گسترده ای از فرایندهای سیستم کره زمین اثرگذار هستند، مواجه خواهند بود.   

حتی با فرض این که گونه ها بتوانند بر تغییرات جهانی آب و هوا غلبه کنند، توانایی مواجهه با تخریب زیستگاه ها، آلودگی، گونه های مهاجم و بهره برداری بیش از اندازه را نخواهند داشت. بر همین اساس، ترکیب گرمایش سریع جهانی و اثرات اکولوژیکی ناشی از فعالیت های انسان، باعث ایجاد زیست بوم های خاکی با محیط زیستی که در تاریخ تکاملی معاصر بی سابقه هستند، خواهند شد.

تاکنون، انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از سوختن سوخت های فسیلی، جنگل زدایی، صنایع و کشاورزی موجب افزایش دمای کره زمین در حدود 8/0 درجه سلسیوس (44/1 درجه ی فارنهایت) طی صد سال گذشته شده است. از جمله پیامدهای گرمایش جهانی می توان به افزایش سطح آب دریاها، شدت گرفتن امواج گرما، ذوب شدن یخ های قطبی و ناپدید شدن یخچال های طبیعی اشاره کرد.

دانشمندان هنوز بر این نکته تاکید دارند که برخی ابهامات در مسیر گرمایش آینده قرار دارند که از آن جمله می توان به فرآیندهای بازخوردی مانند چرخه­ کربن و ابرها اشاره کرد. با این وجود، از جمله مهمترین ابهامات، میزان سوخت های­ فسیلی است که توسط انسان مصرف خواهد شد. در شرایطی که بخشی از گرمایش جهانی با توجه به میزان انتشار گازهای گلخانه ای از گذشته تاکنون، اجتناب ناپذیر است، پیشگیری از بروز پیامدهایی بسیار وخیم همچنان امکان پذیر است.

به گفته­ "کریس فیلد"، یکی از مولفان مطالعه اخیر از دانشگاه استنفورد، بی تردید، به دوران و شرایطی رسیده ایم که آینده­ کره­ زمین در دستان انسان قرار داشته و نباید این بزنگاه تاریخی را نادیده بگیریم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290274

کشف سیاره ای دور افتاده با مشخصات غیرعادی در راه شیری

در سال‌های اخیر از کشف سیارات در اطراف سایر ستارگان زیاد شنیده ایم. صدها عدد از این سیارات پیدا شده اند.

اما وجود اکثریت قریب به اتفاق آنها به شیوه‌های غیرمستقیم استنباط می‌شود.

فاصله این سیارات از ما اغلب ده‌ها سال نوری است. یعنی اگر پنج سال نوری از ما فاصله دارد به این معنی است که پنج سال طول کشیده تا نور آن به زمین برسد.

از این فاصله حتی ستارگان بزرگ مثل یک نقطه جلوه می‌کنند. اما منجمان می توانند با رصد ستارگان هرگونه کاهش نور آن را ردیابی و وجود سیاره در اطراف آن را کشف کنند.

اکنون منجمان می‌گویند از سیاره ای که در فاصله ۵۷ سال نوری قرار دارد مستقیما عکسبرداری کرده اند.

این سیاره به خصوص از آن جهت برای منجمان جالب است که کوچک‌ترین سیاره ای است که با شیوه‌های عکس برداری مستقیم دور ستاره ای مثل خورشید پیدا می شود.

دکتر جیم زیبلمن زمین شناس در موزه هوا و فضای واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا منجمان قبلا هم موفق به مشاهده مستقیم سیارات در اطراف سایر ستارگان شده اند یا نه می‌گوید: قبلا هم داشته ام اما نه خیلی. تا جایی که من می دانم پیشتر در سال جاری سیاره دیگری مستقیما عکسبرداری شد اما هر دو مورد عکسبرداری در طیف فروسرخ انجام شد یعنی در طیف حرارتی یا طول موج بلند.

نکته جالب دیگر در مورد این سیاره این است که رنگش ترکیبی از صورتی، عنابی و سرخ آبی است. و این درحالیست که ستاره مرکزی آن خیلی با خورشید ما فرق نمی کند.

این سیاره به اندازه مشتری است اما جرم آن چهار برابر مشتری است. دمای سطح آن ۴۶۰ درجه فارنهایت است و با معیار سیارات هنوز یک نوزاد است، یعنی فقط ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده.

دکتر زیمبلمن: دو مساله برای من هیجان انگیز است. نه فقط این سیاره با عکسبرداری مستقیم رؤیت شده بلکه خیلی دورتر از ستاره مرکزی قرار دارد و این غیرمنتظره است.

به نظر می رسد که مدار این سیاره نه بار پهناورتر از مشتری باشد و از این فاصله زیاد با یک نظریه سنتی مهم در زمینه چگونگی تشکیل سیارات جور در نمی آید.

نظریه موسوم به انباشت هسته می گوید که سیارات در دیسک گاز و غباری که در اطراف ستاره های جوان قرار دارد تشکیل می شوند.

در این صفحه است که سیارک‌ها و دنباله دارها هسته سیاره را تشکیل می دهند و همانطور که این هسته حجیم تر می شود قوه جاذبه آن افزایش می یابد و شروع به جذب گاز از دیسک می کند و سیاره تشکیل می شود.

مارکوس جاسنونز از دانشگاه پرینستون و از اعضای تیم کاشف این سیاره گفت که توضیح این سیاره در چهارچوب نظریه‌های سنتی بسیار دشوار است.

به گفته او این کشف منجمان را به فکر می اندازد نظریه های آلترناتیو را به طور جدی مد نظر قرار دهند یا در بعضی از فرضیات اساسی نظریه سنتی تشکیل انباشت هسته تجدید نظر کنند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

هدف اصلی سرمایه جهت کسب سود بیشتر فروش کالایش به هر راه و شیوه‌ای که امکان دارد، است. شرکت‌های تولیدکننده پوشاک جهت تهیه پوشاک افراد ثروتمند از هر طریق ممکن عمل می‌کنند حتا اگر به قیمت نابودی طبیعت باشد.

محموله‌ای شامل پوست 645 راس گرگ که در فرودگاه بین‌المللی پکن پایتخت چین کشف شده است.




تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

یک سال با کاوشگر «کنجکاوی» در مریخ

سال گذشته کاوشگر «کنجکاوی» با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد و احتمال وجود حیات را در این سیاره را آشکار کرد.

بابک فردوسی، مدیر پرواز این کاوشگر از انتشار عمومی اخبار مربوط به این پروژه اظهار رضایت کرده است. دانشمند دیگری به نام آلن چن می گوید: «مریخ برای همه جالب است، چون به زمین نزدیک است.»

کاوشگر یک تنی، این بار مأموریت دارد تا شرایط مساعد احتمالی برای حیات در یکی از بلندی های رسوبی مریخ را بررسی کند.

آلن چن می افزاید: «ما شرایط حیاتی در مریخ را بررسی کردیم تا ببینیم آیا نشانه ای از موجودات زنده در گذشته پیدا می شود یا نه.»

دانشمندان قصد دارند تا سال آینده ربات دیگری به نام ماون را به کاوشگر «کنجکاوی» ملحق کنند تا ببینند چرا سیاره مربخ در حال از دست دادن جو خود است در حالی که شرایط آن با سیاره آبی زمین تفاوت زیادی ندارد.

مسیر نخستین سفر مریخ نورد کنجکاوی مشخص شد

ناسا نقشه مسیر نخستین سفر تحقیقاتی مریخ نورد کنجکاوی را معرفی کرد. کنجکاوی که ۱۲ روز پیش، قدم بر روی کره سرخ نهاد، قرار است در سفری ۷ کیلومتری تا کوهپایه کوه «شارپ» پیش برود. سفری که چندین ماه به طول خواهد انجامید.

مریخ نورد کنجکاوی برای بررسی لایه به لایه خاک‌های اطراف این کوه مرتفع به محل اعزام می‌شود.

طبق برنامه ناسا، کنجکاوی پیش از رسیدن به کوه شارپ به محلی به نام «گلِنِلگ» خواهد رفت. گلِنِلگ سخره‌ای در ۵۰۰ متری محل کنونی کنجکاوی است که از لحاظ تنوع خاک توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

کنجکاویی برای رسیدن به گلِنِلگ دستکم به یک ماه زمان احتیاج دارد.

معمای وجود زندگی در مریخ چگونه حل خواهد شد؟

دانشمندان دستگاههای خودکار به کره مریخ می فرستند تا بر روی آن حرکت کنند و بزودی در آن حفاری های بسیار عمیق نیز انجام خواهند داد تا شاید نشانه هایی از اینکه در گذشته، این کره محل زندگی بوده است یا نه، کشف کنند.

سیاره بهرام یا مریخ همچنان یک معماست اما اطلاعات ما از این سیاره طی ده سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده است. ماموریت کاوشگر مدارگرد “مارس اکسپرس” آژانس فضایی اروپا، نقش بسیار مهمی در این پیشرفت داشت.

کاوشگر “مارس اکسپرس” ده سال پیش با هدف مطالعه بر روی سیاره سرخ پرتاب شد و با مطالعه عوارض سطحی و توپوگرافی و فرایندهای زمین شناختی و تحولی مریخ، به دانشمندان اجازه داد تا نقشه های سه بعدی تهیه کرده و کشف کنند مواد معدنی در چه نواحی وجود دارند.

کشف بزرگ مواد معدنی هیدراته در برخی نقاط کره سرخ، باعث کنجکاوی متخصصان شد. وقتی آنها کشف کنند این خاک رس و سولفات کجا قرار دارد، خواهند توانست جایی را که زمانی آب وجود داشته را نیز پیدا کند.

ماموریت “مارس اکسپرس” ثابت کرد که قطعات یخ در زیر سطح کره، در زیر غبار پنهان شده است. آن چیز دیگری را نیز کشف کرد، چیزی که مرموزتر و جذاب تر است: یعنی متان.

در سال ۲۰۱۶، مدارگردی در مدار مریخ قرار داده خواهد شد که برای یافت متان طراحی شده است و در سال ۲۰۱۸ این کاوشگر بر روی کره سرخ حرکت خواهد کرد.

این اولین ماموریتی است که با هدف یافتن نشانه هایی از زندگی به اجرا در خواهد آمد.

بشر در حال پیشرفت سریع در حل معمای مریخ است، معمایی که می تواند نکته های بسیاری را در مورد زمین برملا کند.

اولین حفره ‘کنجکاوی’ بشر در مریخ کنده شد

آیا روزی رودهای خروشان در مریخ بی آب و علف جاری بوده است؟ آیا در مریخ شرایط طبیعی برای حیات وجود داشته یا دارد؟ آیا حیات در سیاره سرخ روزی ممکن خواهد شد؟

کاوشگر کیوریاسیتی یا کنجکاوی با اولین نمونه برداری فیزیکی موفقیت آمیز از سطح سیاره مریخ که تصاویر مربوط به آن را به زمین ارسال کرد، در پی یافتن پاسخ این سوالهاست. سوالهایی که قدمتشان به اندازه عمر بشر است و از روزی شکل گرفته‌اند که اولین انسان چشم به آسمان دوخت.

بدین ترتیب در ماموریتی ویژه، کنجکاوی با مته‌ای که در آن کار گذاشته شده است اولین حفره نوع بشر را در مریخ کند. هر چند حفره‌ای که کنجکاوی کند ۶. ۱ سانتی‌متر عمق و ۴. ۶ سانتی‌متر پهنا داشت اما همین حفره کوچک یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نوع بشر به شمار می‌رود.

پیشرفته‌ترین کاوشگر تاریخ بشر، با ابزار و آزمایشگاه داخلی که دارد ترکیب شیمیایی سنگهای پودر شده و نمونه‌ها را آنالیز می‌کند.

کاوشگر کنجکاوی همچنین به دوربین شیمیایی مجهز است که با آن پرتو لیزری به اجسام مریخی می‌تاباند و گاز تولید شده گرم را بطور خودکار مورد تحلیل قرار می دهد.

منبع: همه‌ی خبرهای مریخ دانش و فن یورونیوز فارسی

جهان زیبای درون شهاب‌سنگ‌ها

سنگ‌های فضایی معمولا به دلیل نمای خارجی خاکستری‌شان شهره‌اند، اما دانشمندی به نام «جف بارتون» جهان زیبای زیر این سطح خاکستری را به نمایش گذاشته است.
وی از صدها شهاب‌سنگ 4.5 میلیارد ساله با استفاده از دوربین استاندارد، فیلتر، طیف‌نگار، نرم‌افزار ساده و همچنین یک میکروسکوپ قدرتمند جهت زوم‌کردن عکس گرفته است.
این دانشمند 66 ساله اهل تگزاس امریکا مطالعه خود بر روی بخش‌های نازکی از صخره‌ها و شهاب‌سنگ‌ها را در سال 2004 آغار کرد.
وی چگونگی شناسایی مواد معدنی موجود در بخش‌های باریک این سنگ‌ها را با استفاده از شاخص اندازه‌گیری انکسار و توسط یک میکروسکوپ به خود یاد داد.
اکثر شهاب‌سنگ‌ها قطعاتی از سیارک‌ها هستند که از کمربند سیارک‌های واقع در بین مریخ و مشتری رها شده و به زمین سقوط کرده‌اند.
این حجم از فضا شامل بیش از یک میلیون جرم آسمانی است که اندازه‌ آن‌ها از یک متر تا 800 کیلومتر گزارش شده است.
بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ با وزن 60 تن حدود 80 هزار سال پیش بر روی زمین سقوط کرد.
این شهاب‌سنگ در منطقه Otjozondjupa واقع در نامیبیای افریقا فرود‌ آمد و در سال 1920 توسط مالک زمین محل برخورد و حین شخم‌زدن کشف شد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337572

افزایش ۲۲ برابری آبونمان مخابرات به بهانه هم‌کدسازی!

با افزایش آبونمان دو جانبه مخابرات، یکی از محل هم‌کدسازی و دیگری تصمیمات شورای رقابت، هزینه آبونمان مخابرات حداقل از ۶۳ تومان به ۱۴۱۰ تومان می‌رسد که رشدی ۲۲ برابری را به ثبت خواهد رساند.
موضوع نیز از این قرار بود که براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با مصوبه هیات دولت دهم، مخابرات تصمیم به ادامه هم‌کدسازی داخل استانی گرفت تا از این پس نرخ مکالمات شهرها و توابع نزدیک هم و داخل یک استان براساس تعرفه شهری محاسبه شود.
اما جالب اینکه، بعد از این رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات، تصمیم عجیبی گرفته شد که به دنبال آن مردم باید بیشتر این هزینه‌ها را جبران کنند و در واقع هزینه هم‌کدی از جیب مردمی پرداخت می‌شود که شاید هیچ تمایلی به انجام این طرح نداشته باشند و تنها از این پس باید 900 تومان بیشتر پرداخت کنند.
اما از طرفی دیگر باید مد نظر داشت که با تعرفه واحد داخل استانی، هزینه‌های تماس با شهرها و توابع کاهش پیدا می‌کند و این برای کسانیکه تماس‌های بین استانی ندارند بسیار قابل توجه است اما خوب برای کسانیکه تماس‌هایشان بین استان‌ها هم رد و بدل می‌شود، هزینه‌ها بیش از پیش می‌شود.
در واقع این 900 تومان قرار است به عنوان آبونمان برای مشترکان لحاظ شود. به قولی شاید این ضرب المثل اینجا مصداق داشته باشد که "آش کشک خالته بخوری پاته، نخوری پاته"...
اما ای کاش موضوع به همینجا ختم شود:
1.نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه 100 پالس در ماه منظور گردید. چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورتحساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به مأخذ 100 پالس در صورتحساب آن‌ها منظور خواهد شد.
2.چنانچه شرکت مخابرات ایران در جهت ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارائه خدمات خود اقدام نماید، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت‌گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
این یعنی اینکه مشترکان 100 پالسی و کمتر از این مقدار نیز باید با در نظر گرفتن پالس ریال (بدون حذف کد)، هزینه‌ای بالغ بر 510 تومان نیز علاوه بر آن 900 تومان داشته باشند که مجموعا آبونمان به 1410 تومان می‌رسد این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد! (آبونمان در گذشته 63 تومان بود)
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290088

تبدیل کمیسیون های تخصصی مجلس به کابین های قرون وسطایی تفتیش عقاید!

خبرهای رسیده از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی حکایت از تبدیل این کمیسیون ها به کابین های تفتیش عقاید دارد.
برخی نمایندگان، به جای نقد و بررسی برنامه های وزرا ، کمیسیون های تخصصی را تبدیل به کابین های تفتیش عقاید کرده اند و به وزرای پیشنهادی اعلام می کنند که اگر به سوالات شان ، پاسخ های دلخواه آنان را ندهند، از رأی اعتماد خبری نیست!
این نمایندگان که در طول سال های اخیر به تندروی و تعلق خاطر به حلقه های خاص شهره شده اند، از وزرای پیشنهادی می خواهند نظرشان را درباره هاشمی و خاتمی بگویند یا به جای پرسشگری از برنامه های وزرای پیشنهادی ، از آنان می خواهند تحلیل خودشان را از اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 بیان کنند یا دیدگاه شان را درباره موسوی و کروبی اعلام کنند و بگویند مقصر حوادث سال 88 چه کسانی بوده اند؟!
باید از این آقایان پرسید که آیا دیدگاه مثلاً وزیر پیشنهادی نفت درباره هاشمی و خاتمی مهم است یا عقب ماندگی پروژه ملی عسلویه و جلو افتادن قطر از ایران در برداشت گاز از میدان های مشترک؟
آیا نظرشخصی وزیر کار درباره این که چه کسانی مقصر اتفاقات سال 88 بوده اند مهم است یا سروسامان دادن به صدها بنگاه اقتصادی زیر مجموعه این وزارتخانه که به لطف سیاست های خانمانسوز دولت های نهم و دهم، عمدتاً زیان ده شده اند و خاک سیاه نشسته اند؟
اصل 23 قانون اساسی: «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار دارد.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290038

کاهش 22 درصدی مصرف شیر با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با گران شدن شیر در طول سالهای اخیر، 22درصد کاهش فروش شیر برای کارخانه‌ها رقم خورده است.

کارخانه‌جات تولید لبنیات و محصولات پاستوریزه با گران شدن شیر آسیب می‌بینند چرا که هر چقدر قیمت شیر افزایش یابد توان مردم برای خرید نیز کاهش می‌یابد که این مساله برای تولیدکنندگان بازخورد منفی و کاهش فروش را به همراه دارد.

کاهش 22درصدی فروش از سال 84 به بعد و به خصوص با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد و این مساله نشان می‌دهد که نگاه مسوولان در سالهای گذشته به مقوله لبنیات و شیر به کاهش یا حذف شیر از سبد کالای خانوار منجر شده است.

سرانه مصرف شیر باید به 168 کیلوگرم در سال برای هر نفر می‌رسید که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف شیر از 84 کیلوگرم در سال برای هر نفر به 68 کیلوگرم کاهش یافت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290050

آب ارس را به بهانه نجات دریاچه ارومیه برای مصارف کشاورزان انتقال می‌دهند!

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به بهانه نجات دریاچه ارومیه، آب رودخانه ارس را برای مصارف کشاورزی انتقال می‌دهند!

اکنون تنها یک سوم از مساحت این دریاچه باقی مانده است و در صورت خشکی تمام دریاچه، نمکی که از سطح آن بلند می‌شود دیگر آذربایجان، کردستان، مشهد، تهران و ... را نمی‌شناسد و کل کشور را درگیر خواهد کرد.

افرادی که به بهانه دریاچه ارومیه آب را برای کشاورزی، صنعت و یا حتی گردشگری انتقال می‌دهند از نتیجه کار خود آگاه نیستند چرا که خشک شدن دریاچه ارومیه دیگر زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد گذاشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290057

12 کشته در سقوط وانت به داخل کانال آب/ تنها يک دختر نجات پيدا کرد

در ساعت 23:30 شب‌گذشته (شنبه) امدادگران جمعیت هلال‌احمر دزفول از طریق تماس مردمی در جریان وقوع حادثه‌ای در منطقه «سنجر» حد فاصل اندیمشک به دزفول قرار گرفتند.

امدادگران با حضور در محل حادثه دریافتند که یک وانت با 13 سرنشین به دلایل نامعلومی داخل یک کانال آب‌بزرگ محلی سقوط می‌کند.

تنها یک دختر 12 ساله از این سقوط جان سالم به در برده،تاکنون جسد شش تن از این افراد توسط امدادگران پیدا شده و جست‌وجو برای یافتن شش جسد دیگر نیز ادامه دارد.

عرض این کانال 12 متر و عمق آن شش متر تخمین زده شده است و بررسی‌ها نشان داد که تمامی این افراد سقوط کرده، عضو سه خانواده بودند که از یک مراسم عروسی بازمی‌گشتند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290044

اهدای اعضای پیكر کارگر شهرداری، ۳ بیمار را به زندگی بازگرداند

کارگری بنام «حسین متقی‌زاده» پس از ۳۶ سال خدمت در شهرداری شاهین شهر اصفهان، زمانی که می‌خواست پی گیر مراحل اداری بازنشستگی خود شود، دچار حادثه تصادف شد و در کما فرو رفت.
قلب، کلیه و کبد این کارگر با اهدا به سه بیمار نیازمند، آنان را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95536

100 هزار متقاضی برای سفر بی‌بازگشت به مریخ!

پروژه «مارس وان» ناسا برای مسکونی کردن سیاره مریخ که قرار است در سال 2022 آغاز شود، تاکنون توانسته بیش از 100 هزار انسان مشتاق برای سفر بی‌بازگشت به مریخ را جذب کند.

این پروژه شش میلیارد دلاری توسط رسانه‌ها و حامیان مالی تامین شده و هزینه هر درخواست برای این ماموریت بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه هر کشور است.

یک گروه 40 نفره از فضانوردان چند قاره قرار است در سپتامبر 2022 به سمت سیاره مریخ پرواز کرده و در آوریل 2023 در آن فرود بیایند. یک گروه دیگر متشکل از چهار انسان نیز دو سال بعد در سفری بی بازگشت به این سیاره اعزام خواهند شد.

فضانوردان برای هشت سال در یک موقعیت منزوی تحت تمرینات سخت قرار خواهند گرفت.

ماموریت مسکونی سازی مریخ با خود خطرات سلامتی زیادی همراه خواهد داشت که از آن جمله احتمال ابتلا به سرطان در پی مواجهه فضانوردان با سطوح تابش خواهد بود.

از این رو تعداد روزهای قابل سکونت در مریخ 500 روز محاسبه شده است.

کریس مور، معاون مدیر سیستمهای پیشرفته اکتشافی اظهار کرد که مهندسان می‌توانند درصد مواجهه فضانوردان با تابش را با طراحی فضاپیمایی که از حفاظت بیشتر برخوردار بوده، محدود کنند اما از آنجایی که خطر سفر فضایی در کل بالا بوده، خطر تابش بزرگترین نگرانی برای آنها نخواهد بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290115

بحران شیوع «تب مالت» در کرمانشاه

عشایر و روستاییان فعال در عرصه‌ی دامپروری بیشتر در معرض ابتلاء به تب مالت هستند.

دکتر «نادر پرور»: تب مالت، از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، اما احتمال انتقال آن از انسان به انسان اندک است.

وی سقط جنین و کاهش تولیدات آن را از مهم‌ترین علائم تب مالت در دام برشمرد و افزود: تب مالت علاوه بر کاهش تولیدات دامی که اقتصاد جامعه را تهدید می‌کند، به بهداشت انسانی جامعه نیز آسیب می‌رساند.

شمار مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است و در چند شهرستان استان از جمله دالاهو، سنقر، گیلانغرب، کنگاور و ثلاث باباجانی وضعیت به مرز بحران رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290113

قتل پسر بچه 10 ساله نهاوندی توسط پدرش

در پی تماس مردم با پلیس 110 نهاوند جسد پسر بچه 10 ساله در باغ های اطراف میدان مادر نهاوند پیدا شد.
روز جمعه هفته گذشته فردی به نام "جمال نباتی" ضمن مراجعه به کلانتری شهرستان نهاوند بیان می کند که پسر بچه 10 ساله او به نام احسان نباتی گم شده است و 24 ساعت است خبری از او ندارد.
جمال نباتی:برای تنبیه پسر 10 ساله ام دستانم را در حلق او قرار داده و آنقدر فشار دادم تا خفه شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290164

 




تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

صبحانه و سلامت قلب

مصرف صبحانه براي سلامت قلب مفيد است. مطالعه تازه اي در آمريکا حاکيست که خوردن صبحانه مي تواند سلامت قلب را حفظ کند.

اين مطالعه به روي ۲۷ هزار مرد که نتايج آن در نشريه گردش خون (سيرکيوليشن) چاپ شده نشان داد کساني که از صبحانه پرهيز مي کنند با خطر بيشتر مشکلات قلبي روبرو هستند.

تيم محققان در دانشکده بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد گفت که پرهيز از صبحانه باعث "فشار زائد" در بدن مي شود.

بنياد قلب بريتانيا نيز اعلام کرده است که خوردن صبحانه به مقاومت در برابر مصرف تنقلات شيرين پيش از نهار کمک مي کند. اين مردان که ۴۵ تا ۸۲ سال داشتند براي ۱۶ سال زير نظر بودند.

در اين دوره بيش از ۱۵۰۰ مورد حمله قلبي يا موارد مرگبار از نارسايي قلبي روي داد.

احتمال مشکلات قلبي براي کساني که صبحانه نمي خوردند ۲۷ درصد بيش از کساني بود که روزشان را با خوردن غذا شروع مي کردند.

محققان ساير عوامل مثل کشيدن سيگار و ورزش را در محاسبات خود وارد کردند.

دکتر ليا کاهيل از محققان اين مطالعه گفت که بهتر است ظرف يک ساعت بعد از بلند شدن از خواب صبحانه بخوريد و هرچند هرچيزي بخوريد بهتر از آن است که چيزي نخوريد اما هميشه بهتر است سالم و متوازن بخوريد.

به گفته او عقب انداختن تغذيه تا زمان نهار مي تواند خطر فشار خون ، چاقي و ديابت را بالا ببرد که در نهايت به قلب آسيب مي زند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 بلاتكلیفی دو ساله كارگران قارچ سینا پس از اخراج

این کارگران بعد از گذشت دو سال از ورشکستگی کارخانه هنوز نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند.
سوابق کارگران قارچ سینا۲۰ تا ۲۵ ساله است. عمده‌ترین مشکل این کارگران بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور است و باید طبق قانون بازنشسته شوند، اما به دلیل عدم پرداخت سهم کارفرما به تامین اجتماعی و اجرا نشدن قانون بازنشسنگی پیش از موعد، این کارگران هم‌اکنون بیکار و مقرری‌بگیر بیمه بیکاری شده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95571

مرگ یک کودک در هر دقیقه درآفریقا براثر مالاریا

در آفریقا در هر دقیقه یک کودک بر اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می دهد.
در مناطق استوایی، کودکان زیر پنج سال به شدت در معرض نیش پشه های حامل انگل مالاریا قرار دارند. سیستم ایمنی بدن آنها به اندازه کافی قدرتمند نیست.
کودکان اصلی ترین قربانیان بیماری مالاریا هستند.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت  در سال دوهزار و ده ششصد و شصد هزار نفر بر اثر ابتلا به مالاریا جان باختند.
نود درصد موارد ابتلا به این بیماری در قاره آفریقا رخ می دهد. این بیماری در کشورهای آسیاسی و آمریکای لاتین نیز قربانی می گیرد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/289980

کشف یک پدر و پسر جنگلی پس از 42 سال

" هو وان تان" مرد 82 ساله ویتنامی به همراه پسر 42 ساله اش پس از 42 سال زندگی در جنگل های ویتنام پیدا شدند.
این مرد روستایی در سال 1971 و هنگام جنگ آمریکا و ویتنام پس از اینکه همسر و دو فرزندش در انفجار مین کشته شدند با پسر نوزاد  خود برای زنده ماندن به جنگل گریخت و 42 سال در جنگل زندگی کرد.
این پدر و پسر 82 و 42 ساله در 42 سال گذشته در بالای درخت زندگی کرده  و با برگ درختان برای خود لباس درست می کردند.
گفته می شود پدر جنگلی به زبان محلی خود صحبت می کند اما پسرش تنها چند کلمه بلد است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289974




تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نزاع دو روباه در آلاسکا




تاریخ: شنبه 19 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سيگار با عطر نعنايي اعتيادآور تر است

سيگارهاي نعنايي در آمريکا پر مصرف است. اداره مواد غذايي و دارويي آمريکا هفته گذشته يک مطالعه علمي را منتشر کرد که نشان مي دهد طعم نعناعي عادت به سيگار را آسانتر و ترک آن را دشوارتر مي کند.

کنگره در سال ۲۰۰۹ سيگارهاي نعنايي را از فهرست سيگارهاي ممنوعه مستثني کرد و تصميم در اين مورد را به عهده سازمان مواد غذايي و دارويي گذاشت.

از آن زمان منتقدان خواستار اقدام اين سازمان عليه اين نوع سيگار بوده اند.سيگارهاي نعنايي يک سوم سيگارهاي فروخته شده در آمريکا را تشکيل مي دهند و به خصوص در ميان سياهپوستان طرفدار زيادي دارند.

در سال ۲۰۱۱ هم هياتي از کارشناسان مستقل به سفارش کنگره کار مي کردند دريافته بودند که سيگارهاي نعناعي تاثيري منفي بر سلامت عمومي دارد.

شرکت لوريلارد بزرگترين توليدکننده سيگارهاي نعناعي در آمريکا در واکنش گفت که بهترين دانش موجود نشان مي دهد که تاثير سيگار نعناعي با سيگارهاي ديگر بر سلامت فرق نمي کند و نبايد آن را متمايز کرد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی




تاریخ: شنبه 19 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 18 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زباله ‌هایی در عمق 4 هزار متری دریا!

طی 25 سال کاوش در بستر دریاها، پژوهشگران موسسه­ی پژوهشی آکواریوم خلیج مانتری در کالیفرنیا، موفق به کشف زباله‌هایی در بستر اقیانوس آرام شده‌اند که برخی از آنها نمونه‌های منحصر به فرد محسوب می شوند.

بسیاری ازاین زباله‌ها مانند بطری­های پلاستیکی، قوطی­های نوشابه و مواد­غذایی قابل بازیافت بوده‌اند. البته در این میان، زباله‌هایی مانند کیسه­های پلاستیکی، کفش­ و حتی کانتینر‌های حمل بار که در حمل و نقل دریایی استفاده می شوند، به عمق 4 هزار متری از سطح آب راه یافته و در آنجا ماندگار شده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289713

هدیه ۸۰ میلیون تومانی دولت دهم به غلامحسین الهام

براساس ابلاغیه روزهای اخیر محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های مربوطه، اعلام شده است که بنا به پیشنهاد وزرای عضو کمیسیون بررسی اعطای نشان های دولتی و به استناد ماده ۷ قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت های ریاست جمهوری، غلامحسین الهام معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز نشان درجه دو لیاقت و مدیریت دریافت خواهد کرد.
گفتنی است نشان درجه دو لیاقت و مدبربت، به همراه ۷۵ سکه تمام بهار آزادی اعطا می شود که به نرخ روز، حدود هشتاد میلیون تومان است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289739

قدیمی ترین مداد جهان

قدیمی ترین مداد جهان ، که در سقف یک خانه در آلمان متعلق به قرن 17 پیدا شده و در کلکسیون شرکت بزرگ لوازم تحریر Faber-Castell نگهداری میشود.

در سال 1560 میلادی یک زن و شوهر ایتالیایی با قرار دادن یک تکه گرافیت میان دو تکه چوب سرو اولین مداد به شکل امروزی را اختراع کردند. پیش از آن و در سالهای 1500 میلادی بود که معادن گرافیت در منطقه Grey Knotts انگلستان کشف شد که دولت انگلستان به خاطر کاربرد گرافیت در توپ های جنگی از این معادن بهره برداری می کرد. اما مردم منطقه از گرافیت برای علامت زدن قایق هاشان بهره می بردند که همین مساله باعث قاچاق آن به عنوان جسمی برای علامت زدن شد.

بعد از ابتکار خانواده ایتالیایی در قرار دادن گرافیت میان چوب این ایده تا کنون با اندکی تغییر به عنوان ایده اصلی طراحی مداد به کار گرفته شده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337164

کمبود ويتامين دي و مشکلات پيري

نور خورشيد يکي از منابع توليد ويتامين دي در بدن است.يک مطالعه تازه نشان داده است که کم بودن ميزان ويتامين دي در افراد ۵۵ ساله به بالا مي تواند به ناتواني در انجام وظايف عادي در زندگي روزمره منجر شود.

محققان هلندي گروهي شامل مردان و زنان ۵۵ تا ۶۵ ساله و گروه ديگري شامل افراد بالاي ۶۵ ساله را طي يک دوره شش ساله مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران مي خواستند بدانند که آيا آنها مي توانند وظايفي از قبيل بالا رفتن يا پايين آمدن از ۱۵ پله، برخاستن يا نشستن بر صندلي، قدم زدن براي پنج دقيقه در بيرون از خانه را انجام دهند يا نه.

آنها سپس با انجام آزمايش خون ميزان ويتامين دي آنها را اندازه گرفتند.محققان بعد از احتساب عواملي مثل سن، فعاليت جسمي و بيماري هاي مزمن، دريافتند که در هر دو گروه کمبود ويتامين دي، به افزايش ناتواني جسمي منجر شده است.

موارد ناتواني در ميان اعضاي گروه ۵۵ تا ۶۵ ساله که کمبود ويتامين دي داشتند دو برابر افراد ديگر بود.

کمبود ويتامين دي زماني است که ميزان آن در خون زير ۲۰ نانوگرم در ميليمتر باشد و ميزان عادي زماني که بالاتر از ۳۰ نانوگرم باشد.

نتايج اين مطالعه در نسخه آنلاين نشريه اندروکرينولوژي و متابوليسم چاپ شده است.

تخمين زده مي شود که ۹۰ درصد افراد مسن کمبود ويتامين دي دارند.اين ويتامين از طريق تابش نور خورشيد بر پوست يا از طريق بعضي مواد غذايي جذب مي شود و نقش مهمي در سلامت استخوان و عضلات دارد.

کمبود اين ويتامين مي تواند باعث پوکي و در نتيجه شکستگي استخوان شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: جمعه 18 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بنا به خبر رسیده دادگاه انقلاب مهاباد 3 تن از کارگران و فعالین کارگری عضو کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در این شهر را به 2 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

بر پایه این خبر 3 تن از فعالین کارگری مهاباد به نام‌های محمد مولانائی، یوسف آب‌خرابات و واحد سیده روز دوشنبه 14 مردادماه به اداره اطلاعات این شهر احضار و احکام صادره به آنان ابلاغ شد. این احکام به مدت 20 روز قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدید نظر می‌باشد.

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن محکوم نمودن احکام صادره بر علیه محمد مولانائی، یوسف آب‌خرابات و واحد سیده خواهان شکسته شدن این احکام و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری می‌باشد.

اخبار بیشتر در باره دستگیری فعالین کارگری در مهاباد

منبع http//komitteyehamahangi.com

 

16 مرداد 1392




تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

خواب با گرگ‌ها (آلمان): آیا می‌شود با اشخاصی که ظاهری انسانی دارند این چنین به راحتی خوابید؟




تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مرگ مشکوک متهم 20 ساله در کلانتری میانه

ابوالفضل رجبی 20‌ساله بود؛ متولد 1372. یک کارگر معمولی کارگاهي معمولی در شهر کوچکشان که در کنار پدرش کار می‌کرده است. داستان پنجشنبه هفته پیش شروع شد؛ وقتی ساعت تازه هشت صبح شده بود. خانواده لابد هنوز خواب و بیدار بودند که کسی زنگ خانه‌شان را زد. آمده بودند پسرشان را با خودشان ببرند. آن روز هفت مامور اداره آگاهی میانه به خانه ابوالفضل رجبی رفتند و به پدر‌و‌مادرش گفتند پسرشان باید به جرم سرقت چند موتورسیکلت با آن‌ها به آگاهی برود. ابوالفضل با آن‌ها رفت و دیگر هیچ‌وقت بازنگشت.
پدر، مادر و پسرعمه ابوالفضل دو روز بعد به دیدن او می‌روند. تا عصر شنبه حالش خوب بوده، یکشنبه، اما داستان عوض می‌شود؛ یکشنبه می‌شود روز مرگ ابوالفضل.
یکی از دو سلول کلانتری 13 میانه می‌شود آخرین جایی که او دیده، آخرین جایی که از پشت میله‌ها و دیوارهایش صدای سلول بغلی را شنیده، آخرین جایی که چیزی خورده و چیزی نوشیده است. حالا مسئولان قضایی میانه می‌گویند که ابوالفضل خودکشی کرده است.
یکشنبه وقتی علی رجبی، پدر او، به کلانتری می‌رود دوباره پسرش را ببیند، ماموران آگاهی می‌آیند جلو، به او می‌گویند: «خدا پسرتان را بیامرزد.» پدر ابوالفضل می‌شنود «خدا پسرتان را بیامرزد» و نمی‌داند چه می‌شنود. می‌شنود و باور نمی‌کند. هنوز هم باور نکرده است.
خودش این‌ها را به بهار می‌گوید: «به من می‌گویند پسرم با بند شلوارش خودش را در سلول‌دار زده است. من شنبه او را دیدم، سالم بود، مشکلی نداشت. یکشنبه که به کلانتری رفتم به من گفتند که او خودش را کشته است. یکی از درجه‌داران آگاهی میانه به من گفت او 600 موتور را دزدیده است. به من گفت خدا پسرتان را بیامرزد و دیگر هیچ جواب دیگری در این‌باره به من نداد. هنوز هم جنازه‌اش را ندیده‌ام.»
نمی‌خواهد هم که جنازه پسرش را ببیند، دلش پسر 20‌ساله سالمش، پسر سالمش که در کارگاه او کارگری می‌کرده است، می‌خواهد: «به من می‌گویند او با بند شورت خودش را‌ دار زده است. او 65‌کیلو وزن داشت، چطور می‌شود خودش را با یک بند‌دار زده باشد؛ این با عقل جور درنمی‌آید. من آن روز به ماموران کلانتری گفتم اگر او ‌هزار موتور را هم دزدیده بود، دلیل نمی‌شود که او را بزنند و بکشند. باید پرونده او در دادگاه رسمی رسیدگی می‌شد نه این‌که پرونده او در کلانتری بسته شود. من حالا هم دنبال جنازه‌اش نیستم، من پسرم را سالم می‌خواهم، همان‌طور که او را بردند، همان‌طور هم باید به ما پسش بدهند

ماموران آگاهی به پدر ابوالفضل گفته‌اند او 600 موتور را دزدیده بوده است ولی محرمی، دادستان میانه می‌گوید او 40‌موتور را دزدیده است: «حدود پنج‌شش دستگاه از این موتورها را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی هنوز باقی پیدا نشده‌اند.» او همین تعداد زیاد موتورهای دزدی را دلیل اصلی ابوالفضل برای خودکشی می‌داند.

ماموران وظیفه داشته‌اند که هر 20‌دقیقه یک‌بار به سلول این فرد سر بزنند ولی این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر کلانتری مجاز بوده است تا 24‌ساعت فرد بازداشتی را در بازداشتگاه کلانتری نگه دارد و بعد او را به زندان بفرستد ولی مسئولان این کلانتری او را سه روز در بازداشتگاه کلانتری میانه نگه داشته‌اند.»
ابوالفضل رجبي فرد سالمي بوده و سابقه بيماري‌هاي رواني يا خودكشي نداشته است:‌ «او يك جوان نرمال بوده كه هيچ سابقه‌اي در آسيب رساندن به خودش نداشته است. او قبلا البته يك بار براي سرقت به زندان رفته بود و مجازاتش را كشيده بود ولي اين دليل نمي‌شود كه تا يك دزدي ديگر در اين شهر اتفاق بيفتد، به گردن او بيندازند. آگاهي مكلف است نسبت به جرايمي كه اتفاق مي‌افتد تعيين تكليف كند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337173

مرگ مشکوک يک زن با شليک گلوله!

ساعت 8:20 صبح روز گذشته، ماموران کلانتري جهاد در تماس با قاضي ويژه قتل عمد، از مرگ مشکوک زني در منطقه کوهسنگي مشهد خبر دادند.
بررسي ها نشان مي داد گلوله از سلاح شکاري به سر زن ۶۲ ساله شليک شده است و سلاح نيز در دستان متوفي قرار دارد.
همسر اين زن در بازجويي ها گفت: ساعت ۲ بامداد صداي گلوله را شنيدم و ديدم همسرم دراز کشيده و مغزش متلاشي شده است اما به هيچ کس اطلاع ندادم. بعد از آن هم دوش گرفتم و خوابيدم .
وي درباره خون هاي ريخته شده روي لباس هايش گفت: رفتم نبض همسرم را بگيرم که لباس هايم خوني شد. وي در پاسخ به قاضي موحدي راد که پرسيد وقتي سر همسرت اين گونه متلاشي شده بود آيا او نبضي هم داشت؟ گفت: من به وظيفه انساني و پزشکي خودم عمل کردم.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337040

تعطیلات ثروتمندان در فضا با بلیت 200 هزار دلاری!

با گسترش صنعت گردشگری فضایی و توسعه فضاپیماهای تجاری، ثروتمندان ( و سرمایه‌داران) می توانند تا سال 2017 میلادی با خرید بلیت 200 هزار دلاری، سفر هیجان انگیزی به فضا را تجربه کنند.

پرداخت این رقم برای بسیاری از مردم عادی امکانپذیر نیست.

اصلی ترین قطعه پازل سفرهای فضایی تجاری به نسل جدید فضاپیما اختصاص دارد که بخش زیادی از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد.

نمونه اولیه‌ای از این طرح ساخته شده و انتظار می‌رود که با تأمین بودجه پیش‌بینی شده، نخستین مسافران فضاپیمای هرمس تا چهار سال آینده راهی مدار فضا شوند.

بر اساس اعلام مسؤولان شرکت مجری این پروژه (STAR Systems) قیمت اولیه هر صندلی در این فضاپیما 150 هزار دلار است.

درحالیکه لباس فضانوردی ناسا حدود یک میلیون دلار قیمت دارد، لباس 3G تا پایان سال 2013 میلادی با قیمتی در حدود 10 هزار دلار در اختیار مردم قرار می گیرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289504

 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند

سازمان پزشکی قانونی: در بهار امسال 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 97 نفر مرد و 72 نفر دیگر زن بودند.
در سه ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی های ناشی از قرص برنج در کشور 169 نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج  115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است.
یادآور می‌شود، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر (87 تا 91) با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار 214 مورد در سال 1387 به 598 مورد در سال 1391 رسید. بر اساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال 1391 در مقایسه با سال قبل از آن 29.2 درصد افزایش داشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289614

هشدار؛ وقوع سونامی سرطان‌ در‌ کرمان

‌‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:در دنیا به ازای هر یک هزار نفر در سال یک نفر مبتلا به بیماری سرطان می‌شود.
کرمان در بروز بعضی از سرطان‌ها از جمله حنجره و مثانه در سه سال اخیر رتبه اول، در شیوع و بروز سرطان دستگاه تنفسی جزو استان‌های بالا و در بروز سرطان سینه و روده در رتبه‌های چهارم و پنجم کشور قرار دارد.
به ندرت بروز و شیوع سرطان در سطح جهانی در سن‌ زیر 20 تا 30 دیده می‌شود، اما به عنوان مثال ‌بروز سرطان سینه در خانم‌هایی که زیر سن 35 سالگی مبتلا به ‌این بیماری شده‌اند، خطرناک است.
مصرف انواع دخانیات، مصرف انواع مواد مخدر، الکل، آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی و سموم، استفاده از ظروف طبخ غذای غیر‌استاندارد را از عوامل افزایش انواع سرطان‌ها عنوان کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289599

سیلاب در کرمان سه قربانی گرفت

در پی وقوع سیلاب در برخی شهرستان‌های استان کرمان سه تن در شهرستان‌های جیرفت، سیرجان و بم جان باختند.
آخرین قربانی دختربچه ۱۰ ساله ای بود که جسدش پس از ۱۲ ساعت تلاش امدادگران حوالی روستای نارتیچ بم پیدا شد.
بیشترین خسارت سیلاب به راه‌های روستایی، آسفالت، محصولات زراعی و باغی، دام و شبکه‌های آب و برق وارد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289656

تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل

۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل كه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخشهای مختلف  اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند.
حقوق این کارگران به صورت ساعتی هزار تومان محاسبه شده بطوری که پیش از این هر ماهه با ۲۱۰ ساعت کار، ۱۸۰ ساعت پرداخت می‌شده است.
این مبلغ ناچیز (۱۸۰ هزار تومان) نیز در گذشته به اضافه کاری پرستاران شاغل در این بیمارستان افزوده می‌شد و سپس آنان این مبلغ را به حساب نیروهای خدماتی بیمارستان انتقال می‌دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به مشکلات این کارگران گفته است هر کسی شما را استخدام کرده، حقوق شما را پرداخت کند وبه دانشگاه علوم پزشکی ربطی ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95274

۲۰۲نفر از كارگران اخراجی فولاد زاگرس خواستار بازگشت به كار شدند

صبح امروز ۲۰۲ از کارگر اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» با تنظیم شکایت مشترکی در اداره كار شهرستان قروه، درخواست رسمی بازگشت به كار خود را ارائه دادند.
، روز گذشته نیز حدود ۱۷۰ نفر از کارگران اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» برای پیگیری مطالبات صنفی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کرده بودند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع دیروز (سه شنبه ۱۴مردادماه) به ایلنا گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس روز ۲۶ تیر ماه در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، با وجود آنكه کمسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای در تاریخ ۳۱ تیرماه کارفرما را متعهد به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در اولین فرصت و عدم قطع رابطه کاری با کارگران کرده بود، متاسفانه کارفرما نسبت به نتایج جلسه كمیسیون اصل 90  بی‌توجه‌ای نشان داده و به آن عمل نمی‌کند.

او افزود: این کارگران با تجمع خود در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مصوبات کمسیون اصل نود مجلس، خواستار بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95104

تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایر/ تعدیل ۵۰ کارگر

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان از تاخیر چهار ماهه حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر خبر داد و گفت: حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان، در خردادماه سال جاری با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل شدند.

کارخانه فولاد آلیاژ ملایر واقع در جاده بروجرد چند سالی است که به سبب سوء مدیریت دچار مشکل شده به طوری که کارفرما به بهانه‌های مختلف از جمله  نداشتن نقدینگی، در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.

علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز پرداخت نشده است.

تعداد کارگران شاغل در این کارخانه در گذشته ۳۵۰ کارگر بود که کارفرما با تعدیل ۵۰ کارگر در خرداد ماه سال جاری (۹۲) تعداد کارگران کارخانه را به ۳۰۰ نفر تقلیل داده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95204

تلسکوپ هابل قمر دیگری در اطراف نپتون کشف کرد

نپتون حالا چهارده قمر دارد. آژانس فضایی آمریکا ناسا تایید کرده است که تلسکوپ فضایی هابل قمر تازه ای را در مدار نپتون کشف کرده است.

مارک شوالتر منجم آمریکایی حین مطالعه عکس های بخشی از حلقه های نپتون نقطه کوچکی را شناسایی کرد.

آقای شوالتر حرکات یک نقطه سفید را که در بیش از ۱۵۰ عکس هابل از نپتون که در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ گرفته شده بود ردگیری کرد.

این چهاردهمین قمری است که در اطراف این سیاره دورافتاده منظومه شمسی کشف می شود.

همچنین به نظر می رسد که این کوچکترین قمر در منظومه نپتون باشد. قطرش فقط ۲۰ کیلومتر است و هر ۲۳ ساعت یک بار مدارش را کامل می کند.

ناسا گفت که این قمر تقریبا ۱۰۰ میلیون بار محوتر از کمرنگ ترین ستاره ای است که با چشم غیرمسلح دیده می شود.

جالب اینکه حتی فضاپیمای وویجر هم نتوانست آن را هنگام گذار از نزدیکی نپتون در سال ۱۹۸۹ و مطالعه سیاره و اقمارش شناسایی کند.

ناسا می گوید که وجود ۱۴۶ قمر در اطراف سیارات منظومه شمسی قطعی است

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جنگل سنگی با پوشش جنگلی در چین: در جهان زنده و غیرزنده، همه چیز در حال حرکت و تغییر است، هیچ پدیده‌ی ساکنی وجود ندارد. تنها چیزی که ثابت و تغییرناپذیر است، حرکت و تغییر است.




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

«شیرکو بی‌کس» به روایت سیدعلی صالحی

سیدعلی صالحی گفت: شیرکو بی‌کس با نگاهش به انسان و جهان از شاعران شاخص 100 سال اخیر است.

شیرکو بی‌کس در واقع یکی از شاعران مطرح آسیا محسوب می‌شود و همیشه برای من از ارزش ‌ویژه‌ای برخوردار بوده است. علاقه‌ی من به شیرکو بی‌کس بی‌شباهت نیست به علاقه‌ی من به یانیس ریتسوس، پابلو نرودا، ناظم حکمت، فدریکو گارسیا لورکا، محمود درویش و احمد شاملو؛ شاعران پیشکسوتی که الگوی من بودند؛ خاصه در رعایت تعهد نسبت به انسان.

همه‌ی این شاعران، خاصه شیرکو بی‌کس، در برابر سرنوشت انسان بسیار حساس‌اند. همین ویژگی‌ در کنار شاخصه‌های فنی‌، ساختاری و مضامین بسیار عمیق انسانی باعث شد تا با علاقه‌ی بسیار در کنار چند مترجم کُردزبان، این شاعر اقلیم کردستان را به جامعه‌ی ادبی ایران معرفی کنم.

نگاه شیرکو بی‌کس به مجموعه‌ی سرنوشت انسان به مفهوم تاریخی و به مفهوم موجودی که سیاسی می‌اندیشد، برایم بسیار ارزشمند بود. شعر پاستورال، شعر شبانی، ‌شعر طبیعت آزاد و شعر جامعه‌ی مدار باز به گونه‌ای بود که من را به یاد ریشه‌های خودم انداخت.

من و شیرکو بی‌کس نزدیکی‌های ویژه‌ی تاریخی داشتیم. بیش از 26 سال پیش برای اولین‌بار شعر او را در ایران معرفی کردم. کسانی که کارهای او را پراکنده خوانده بودند، می‌گفتند، می‌دانستیم شاعری قوی است، ولی شعرش خوب ترجمه نشده بود و حالا می‌توان قدرت شعرش را دید.

سیدعلی‌ صالحی با بیان این‌که شیرکو بی‌کس با شعر مدرن 100 سال اخیر فارسی به شدت آشنا بود، گفت: یک ربع قرن پیش به تهران آمد و خواست مرا ببیند. من هم برای دیدار این شاعر بزرگ مشتاق بودم. انگار سال‌ها پیش از این با هم برادر و دوست بودیم. شباهت زندگی گذشته، ما را بسیار به هم نزدیک می‌کرد. شیرکو بی‌کس از کودکان کار و خیابان بود و در هفت سال و چندماهگی پدرش، فائق بی‌کس را که شاعر خوبی بود، از دست داده بود. بعد با مادر و خواهرانش زندگی می‌کند و نان‌آور خانواده می‌شود. اما در کنار کار بسیار سخت، درس می‌خواند، مطالعه می‌کند و به سمت شعر می‌رود. خودش می‌گفت، در دوره‌ی کودکی تا هفت - ‌هشت‌سالگی که سایه‌ی پدر بر سرش بوده، هر کجا پدر می‌رفته، با او بوده و تحت تأثیر کلام موزون فائق بی‌کس بوده است. همین موضوع در او درونی و باعث می‌شود در 17 سالگی اولین مجموعه‌ی شعرش را با نام «مهتاب شعر» منتشر کند که با توفیق زیادی مواجه می‌شود.

او سپس درباره‌ی مطرح شدن شیرکو بی‌کس و شهرت جهانی گفت: پدیده‌های بسیاری دست به دست هم می‌دهد تا شرایط ویژه برای یک شاعر به وجود بیاید و جهان متوجه صدای او شود. ما الآن در ایران شاعران بزرگی داریم، اما چون شرایط خاصی به وجود نیامده، نتوانسته‌اند به مفهوم امروزی، جهانی شوند. هرچند عمیقا با این گفتمان تحمیلی با عنوان «چرا جهانی نمی‌شویم؟» مخالف‌ام، اما حالا که این موضوع مطرح شد، باید بگویم، شیرکو بی‌کس در کنار ناظم حکمتِ تبعیدشده و محمود درویشِ ستم‌دیده‌ی فلسطینی قرار می‌گیرد و این‌ها نشانه‌ها و شرایطی است که نگاه رسانه‌های جهانی را متوجه اهل قلم مستقل و مبارز می‌کند. البته این‌ کافی نیست. اگر شاعر، توانا و ژرف‌اندیش باشد و در کنارش تعهد انسانی ویژه در برابر مردم خودش داشته باشد، خود به خود مطرح می‌شود و خروجی‌اش ترجمه‌ی آثارش می‌شود و این موجب می‌شود به عنوان چهره در سطح جهانی مطرح شود.

صالحی در ادامه افزود: هزینه‌ی جهانی شدن شعر این شاعران را نخست مردم آن سرزمین و بعد خود آن شاعر می‌پردازد. محمود درویش اگر در کشوری با شرایط آزاد مثل سوییس بود، به چنین شهرتی نمی‌رسید. او سوار قطار پرشتاب مردم فلسطین شد و در نتیجه توانست آفاق تازه‌تری را کشف کند. شیرکو بی‌کس هم همین‌طور بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336753

 زنان وزارت نمی‌خواهند، قوانین تغییر کند

وقتی بچه‌ها الفبا را با «بابا آب داد» و «بابا نان داد» یاد می‌گیرند ما را به این نتیجه می‌رساند که زن و مادر را به عنوان نفر دوم می‌خواهند. وقتی قوانین به ما حکم می‌کند برای هر کاری از همسران خود اجازه بگیریم آیا با وزیر زن می‌توان  مشکلاتی از این دست را  حل کرد؟ تاکید می‌کنم هدف اول باید نغییر و اصلاح قوانین باشد.
متاسفانه زنان کشور ما آن طور که باید برای احقاق حق خود تلاش نمی‌کنند. آن هم در شرایطی که قانون ما، فرهنگ ما و حتی کتابهای درسی ما همه تاکید بر برتری مرد دارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289408

واردات سرنگ‌های چینی غیراستاندارد تائید شد

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد واردات سرنگ‌های غیراستاندارد چینی را تایید کرد.

بیش از 4000 نمونه سرنگ وارداتی را از بازار خریداری کردیم و پس از انجام آزمایش‌های مختلف مشخص شد که این سرنگ‌ها غیراستاندارد و مشکل دار هستند.

در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر هفت میلیون دلار انواع سرنگ وارد کشور شد. از این مقدار بیش از 600 میلیون دلار به صورت مستقیم از چین وارد ایران شد. در همین مدت بزرگترین محموله سرنگ‌های وارداتی نیز سرنگ در احجام دو تا 60 سی‌سی به میزان بیش از 245 تن و ارزش 505 هزار دلار از چین وارد ایران شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289432

 مجری طرح کارون 3، لیسانس کشاورزی دارد

مجری طرح کارون 3، سد به این عظمت لیسانس کشاورزی است و طبیعی است وقتی فردی با لیسانس کشاورزی مجری طرح عمرانی است چه مشکلاتی پیشرو دارد.
مجری طرحی هست که پنج طرح عمرانی را در دست دارد و لیسانس الهیات است و سدهای عظیم رودبار، لرستان، پارسیان و چرمشیر، مجری طرحش لیسانس الهیات است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289413

 رفاه کامل در استان زرخیز خوزستان!

اگر کسی از استانی دیگر وارد این استان زرخیز شود، شاید با خود بگوید، خوشا به حال خوزستانی‌ها به دلیل ‌این همه ذخایر نفت و گاز و رفاهی که دارند.
وقتی از اهواز به سمت شهرستان‌های محروم هفتکل، باغملک و ایذه سفر می‌کنی، چیزی که برایتان تداعی می‌شود و لحظه‌ای از ذهن پاک نمی‌شود، غم از دست دادن دوستان، بستگان و جوانان بر اثر صحنه‌های دلخراش تصادف در این مسیر باشد؛ جوانان معصومی که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، خسته و درمانده از پیدا کردن شغل مناسب، با خودرویی که همه‌اش قرض و وام است کار جابجایی مسافر در این راه را آغاز کرده بودند، ولی دریغ‌ جوانی و خامی و نبود جاده‌های مناسب، ایمن و دو بانده در طول این مسیر همه و همه دست به دست هم دادند که بیش از موعد خانواده‌ها را سیاه پوش و عزادار کنند.
درست، سال گذشته خانواده‌ای هفت نفره برای شرکت در مراسم جشن یکی از بستگان خود، از باغملک به سمت اهواز در حرکت بودند که نرسیده به منطقه‌ای که به «قبر سید» معروف است دچار حادثه رانندگی شدند و همگی در دم جان به جان آفرین تسلیم کردند.

جوانی دیگر از ایذه که پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی شیمی در شرکت پتروشیمی ماهشهر مشغول به فعالیت بود، برای ‌دیدار با خانواده به همراه نامزدش به سمت ایذه در حرکت بودند که حدوداً ۱۰ کیلومتری باغملک بر اثر بی‌احتیاطی یک ماشین سنگین دچار حادثه تکراری رانندگی شدند که پس از اعزام به بیمارستان‌های بسیار مجهز این شهرستان‌ها و نبود امکانات و پزشکان متخصص، و همه خانواده را برای همیشه سیاه پوش کرد.
راستی، اگر بخواهیم از آن سمت ایذه یعنی به سمت دهدز، سادات حسینی، کارون ۳ و ۴ و..... سفر کنیم، همین ماجراهایی که برای مردمان شهر ایذه ‌عادی ‌شده، ادامه دارد. حادثه کشته شدن ۲۶ نوعروس و دانش آموز بیگناه بروجنی، بهترین شاهد و گواه است. البته حوادث دیگر مانند، سقوط غریبانه مینی بوس غریبی‌ها به دریاچه سد کارون ۳ و... در این شهر محروم هم وجود دارد.
این نمونه‌ای از رفاهیات برخی ‌شهرهای استان زرخیز خوزستان است که شاید پاسخ پرسش فردی باشد که از استانی دیگر وارد خوزستان می‌شود
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336703

هشدار نسبت به بازار داغ برنج‌های تقلبی

برنج‌های بی‌کیفیت و خارجی در کیسه‌های برنج مرغوب ایرانی فروخته می‌شوند، بالا بودن قیمت برنج ایرانی و عرضه برنج ارزان خارجی و پرمحصول باعث داغ شدن بازار تقلب در فروش برنج شده که به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود از فروشندگان معتمد برنج بخرند.
مصرف‌کنندگان در این شرایط تنها می‌توانند از فروشندگان معتمد برنج بخرند و در صورت مخلوط شدن برنج خارجی با برنج درجه یک ایرانی می‌توانند تفاوت آن را تشخیص دهند چرا که در این صورت برنج خارجی معمولا به صورت نیم پخت بوده و شیشه‌ای مانند است که با برنج درجه یک ایرانی که رنگی سفید دارد، متفاوت است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289317

زندگی مردم ۲۴ استان ایران در خطر است

می‌گوید ۶ سال است ساکنان این منطقه هم مانند آنانی که در لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری و تمام ۲۴ استان دیگری که گاهی با پدیده گرد و غبار مواجه و دید افقی شان کور می‌شود نمی‌توانند با هیچ دستمالی گرد و غبار را از روز و شب‌های زندگی شان پاک کنند. نصیری می گوید حالا کمی امیدوارند؛ چون تبعات این گرد و غبار به تهران هم رسیده و این شاید مقامات را به فکر راه حل سریع و صحیح بیاندازد!
۲۰ درصد از جنگل‌های لرستان براثر ریزگرد‌ها خشک شده و ۴۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها هم در حالت بحرانی قرار دارد. کشاورزی و صنعت زنبورداری این استان هم با خطر جدی مواجه شده است.
منشا بسیاری از این ریزگرد‌ها خشک شدن چندین تالاب از عراق، عربستان، سوریه تا جنوب ایران تالاب‌های هویزه و حور بستان و در راس آن‌ها تالاب مرزی حورالعظیم در غرب استان خوزستان است. تالاب حورالعظیم در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.
تا نیم قرن آینده مشکل گرد و غبار مناطق مختلف ایران حل می‌شود!
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288707

تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار

هم اکنون تعداد بسیار زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شیشدار  همانند شرکت فجر ایلام، گویا نخ، زرین بافت، کارتن سازی، دیبا نخ، آرام نخ، صابون سازی کویر، فراز شیمی، گونی بافی، نخ ایلام، فراورده‌های گوشتی سالم، حوله قائم، کیک مهنا، معراج نخ، ترشی جات ساجی فر، شرکت شیمیایی رفاه، پروفیل پارس غرب و د‌ه‌ها واحد تولیدی و صنعتی دیگر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کارگران آنان بیکار شده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94744

۴ ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز

۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری «کیاوش جنوب» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند از فروردین ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.
این کارگران با قرارداد موقت به عنوان نگهبان تصفیه خانه‌ها و سایر تجهیزات شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و دارای سابقه کاری ۱۱ساله هستند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حقوق مرخصی سال گذشته آنان (۹۱) نیز به حساب‌شان واریز نشده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94804

تاخیر در پرداخت حقوق کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به سومین ماه رسید

۳۱۰ کارگر شاغل در کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

از سال ۸۸ مشکلات کارخانه به سبب سوء مدیریت و کمبود منابع مالی آغاز شد، بطوری که هم اکنون حقوق ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه کارگران پرداخت نشده است.
کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز تعداد کارگران رسمی و قرار دادی این کارخانه را به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر است. سابقه کار کارگران رسمی کارخانه از ۱۰ تا ۲۰ سال و سابقه کار کارگران قرار دادی نیز از دو سال تا ۱۰ سال است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94598

تعویق سه ماه حقوق كاركنان روزنامه خورشید و موسسه آتیه

حقوق نزدیک به ۱۰۰ نفر از كاركنان روزنامه خورشید، سه ماه است که پرداخت نشده است. آقای تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید با وعده، پرداخت حقوق خبرنگاران را ۳ ماه است که به تعویق می‌اندازد.

وی در ادامه با بیان اینکه «روزنامه خورشید وابسته به موسسه آتیه و هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند» تصریح کرد: نزدیک به ۱۰۰ کارمند موسسه آتیه نیز ۳ ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94587

مرگ یک چاه کن در عمق ۱۶ متری چاه

برق گرفتگی باعث مرگ یک کارگر مقنی در عمق ۱۶ متری چاه شد.

این حادثه عصر روز گذشته زمانی رخ داد که یک کارگر چاه کن درحین حفر چاه فاضلاب در حیاط یک ساختمان در حال ساخت در خیابان شاد آباد، به علت برق گرفتگی در عمق ۱۶ متری چاه محبوس شد.

این کارگر ۳۵ ساله افغان از عمق چاه به بیرون انتقال یافت اما مرگ او به علت برق گرفتگی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94838

تماس جنسی دهانی عامل بیش از یک سوم موارد سرطان گلوست

پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV است

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در نشریه سرطان‌شناسی بالینی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از راه تماس جنسی دهانی منتقل می‌شود.

دکتر روث تراویس، یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت "این نتایج چشمگیر نشان می دهد که HPV-۱۶ یکی از دلایل اصلی سرطان بخش دهانی حلق است."

این تحقیق یک ماه بعد از آن منتشر می‌شود که مایکل داگلاس، هنرپیشه هالیوود که به سرطان گلو مبتلاست درباره رابطه ویروس پاپیلومای انسانی با این سرطان صحبت کرد: "بدون آنکه وارد جزئیات بشوم، ویروس پاپیلوما باعث این نوع خاص سرطان می شود و این ویروس از راه سکس دهانی منتقل می شود."

البته بعدا سخنگوی مایکل داگلاس توضیح داد که اشاره او به عامل این سرطان بطور کلی بوده و الزاما به شخص خودش اشاره نداشته است.

این خبر در آمریکا باعث شگفتی شد چون عموم مردم این ویروس را به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم (دومین سرطان شایع زنان در دنیا) می شناختند.

با این حال در آمریکا ویروس پاپیلوما شایعترین عفونت منتقله از راه جنسی است.

اما این ویروس باعث سرطان‌های مقعد و دستگاه تناسلی مردان هم می شود.

پژوهشگران در جریان این تحقیق ۹۳۸ بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن، مری، یا بخش دهانی حلق (oropharynx) را با ۱۵۹۹ فرد سالم مقایسه کردند.

بخش دهانی حلق بطور ساده شامل پشت گلو، انتهای زبان و لوزه‌هاست.

این مقایسه نشان داد در خون ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان گلو برعلیه پروتئینی به نام E۶، آنتی بادی وجود دارد در صورتیکه این آنتی بادی فقط در خون یک در صد افراد سالم پیدا شد.

پروتئین E۶ یکی از مهمترین پروتئین های ویروس پاپیلومای انسانی است که دفاع سلول انسان را در مقابل سرطان از کار می‌اندازد.

وجود آنتی بادی علیه E۶ نشان می دهد که ویروس بر سیستم دفاعی بدن غلبه کرده است.

بعلاوه این پژوهش نشان داد که در مبتلایان به سرطان گلو طول عمر کسانی که این آنتی بادی را در بدن دارند، بیشتر از آنهایی است که آنتی بادی ندارند یا به علت سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل به این سرطان مبتلا شده‌اند.

برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسنی وجود دارد که بر علیه تمام انواع این ویروس ایمنی ایجاد نمی‌کند، اما نمونه‌های خطرناک ۱۶ و ۱۸ را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر این واکسن بیشتر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می شود، اما استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان گلو رو به افزایش است.

این ویروس در حال حاضر بیشتر عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، اما بر اساس پژوهش‌ها، در سال ۲۰۲۰ میزان سرطان حلق دهانی ناشی از این ویروس، از سرطان دهانه رحم پیشی خواهد گرفت.

سارا هیوم، مدیر اطلاع رسانی مرکز تحقیات سرطان بریتانیا می گوید که "ویروس پاپیلوما بسیار شایع است. پرهیز از رفتارهای پرمخاطره جنسی انتقال آن را کاهش می دهد هر چند کاندوم کاملا از انتقال آن جلوگیری نمی کند."

به گفته سارا هیوم " اگر این واکسن از پاپیلومای دهان و سرطان جلوگیری کند موارد استفاده پیشگیرانه از آن وسیع‌تر خواهد شد، اما در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده است."

در مورد شیوع این ویروس در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما بعضی بررسی ها نشان می‌دهند که شیوع و ابتلا به این ویروس در ایران نسبت به کشورهای غربی و آفریقایی کمتر است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 نقشه ناسا از گرمای زمین طی 130 سال  

ناسا نقشه‌ای 130 ساله از آمار دمای هوای زمین با استفاده از یک هزار ایستگاه آب و هواشناسی سراسر جهان و اطلاعات ماهواره های مدرن برای دنبال کردن افزایش دمای جهانی منتشر کرده است.
ناسا سازمان فضایی آمریکا نقشه 130 ساله خود را از روند گرمایش زمین در قالب یک ویدئو منتشر کرده که دمای جهانی را در عرض قاره زمین طی 130 سال نشان می دهد.

در این نقشه لکه‌هایی که بیشتر به سمت قرمزی می روند نشان دهنده قسمتهایی است که گرمتر از میانگین گرمای جهانی در آن سال بوده است و لکه هایی که بیشتر به سمت رنگ آبی می روند عکس این قضیه را نشان می دهند.

به طور متوسط این نقشه نشان دهنده میزان افزایش دمای زمین طی 130 سال گذشته است. بسیاری از گرمترین سالهای ثبت شده در سالهای اخیر رخ داده اند و در سالهای نزدیک به امسال میزان لکه های نارنجی و قرمز بیشتر شده اند که این امر نشان دهنده دمای هوایی بالاتر از حد متوسط در سطح جهان است.

گرمایش جهانی اخیرا روی سیاره ما تأثیرگذار بوده است، درحالی که بسیاری از دانشمندان اقلیمی شرایط اغراق شده ای چون بخار شدن کامل تمام اقیانوسها را برای این وضعیت مطرح می کنند، باز هم نمی توان تغییرات کنونی را نادیده گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289190

از تلسکوپ گاليله تا فن آوري هاي جديد ناسا

در موزه ملي دريانوردي لندن، تصاويري پانوراميک از کره مريخ و عکسهايي متنوع و دقيق، در قالب نمايشگاه «تصور از جهان هستي» در معرض ديد عموم قرار داده شده اند. عکس هاي اين نمايشگاه ترکيبي از صدها تصوير جداگانه هستند که عمدتا در ناسا تهيه شده اند و تماشاي آنها، احساس سفري واقعي به کره مريخ را به همراه دارد.

کريستيان مارتين مسئول نمايشگاه توضيح مي دهد:«مقياس بزرگ و پهناي سيزده متري آن و حالت مقعري که دارد اين احساس را به شما منتقل مي کند که گويا واقعا روي کره مريخ ايستاده ايد. اينجا تنها مکاني در دنياست که مي توانيد چنين احساسي را تجربه کنيد.»

تصاوير اين نمايشگاه ترکيبي از تصاوير ارسالي سه روبات کاوشگر به نامهاي «روح»، «فرصت» و «کنجکاوي» است.

رادميلا توپالوويچ يکي از اخترشناسان رصد خانه سلطنتي گرينويچ در اين باره مي گويد: «شخصا از اينکه در يک فضاپيما بنشينم و مسافت تا مريخ را طي کنم واهمه دارم. ولي با اين تصاوير، مريخ را به خانه هاي علاقمندان مي آوريم. احساس سفر به دنياي ناشناخته، احساس واقعا جالبي است. اينکه مثلا خورشيد که فاصله بيشتري با مريخ دارد، در آسمان آنجا کوچکتر است و يا غروب آفتاب در مريخ دقيق برعکس آنچيزي است که در زمين اتفاق مي افتد.»

يکي از اهداف اصلي اين نمايشگاه، به تصوير کشيدن نحوه تحول و توسعه فن آوري نجوم طي چهار قرن اخير يعني از زمان تلسکوپ گاليله تا آخرين ماهواره ها و دوربين هاي فضايي ناسا است.

بازديدکنندگان با تماشاي مجموعه اي از اين تصاوير و سفري مجازي به منظومه شمسي با رازهاي جهان هستي بيشتر آشنا مي شوند و از آخرين دستاوردهاي ناسا و تيم فضايي روسيه لذت مي برند.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

سامان کاشی تعطیل شد

یك فعال كارگری در بروجرد از تعطیلی کارخانه «سامان کاشی» و بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر با دو ماه و نیم حقوق معوقه خبر داد.

دلیل تعطیلی این كارخانه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی و کمبود مواد اولیه تولید ذکر شده است.

با توجه به اینکه هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود، مطالبات تامین اجتماعی از کارخانه به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

تعطیلی این واحد تولیدی کاشی و سرامیک كه تا پیش از این اکثر تولیدات خود را پیش فروش می‌کرد، تأسف‌آور است.
به گفته کارگران عدم پرداخت قبوض برق، گاز و تلفن کارخانه باعث ایجاد مشکلاتی شده است بطوری که چندین سال است تلفنهای کارخانه قطع است.
قرارداد ۸۰ درصد کارگران کارخانه سامان کاشی موقت است که به دلیل فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی آنان وجود ندارد.
مسئولان استانی نسب به مشکلات کارگران این واحد تولیدی آگاه بوده اما در این زمینه اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام نمی‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94481

تجمع کارگران منطقه شش اهواز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

صبح امروز ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب، کارگران خدماتی فضای سبز منطقه شش شهرداری اهواز در اعتراض به معوقات حقوقی خود دست از کار کشیده و ابتدا در مقابل ساختمان استانداری و سپس با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری منطقه شش اهواز اعتراض خود را اعلام كردند.
علاوه بر اینکه سه ماه حقوق دریافت نكرده‌اند،  بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس وسنوات (سال ۹۱) نیز طلبکار‌ند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94381

آتش‌سوزی مهیب در جاده اهواز – ماهشهر/ خط لوله گاز پتروشیمی مارون آتش گرفت

خط لوله انتقال گاز اتان پتروشیمی مارون در جاده ماهشهر – آبادان آتش گرفت.

یک منبع آگاه از وقوع آتش سوزی در خط لوله گاز اتان سایت شماره 2 پتروشیمی مارون در مسیر بزرگراه خلیج فارس (جاده ماهشهر – اهواز) خبر داد.
بنا به این خبر دود غلیظی این منطقه را فرا گرفته و تمام نیروهای امدادی و آتش نشانی از لحظه وقوع آتش سوزی در محل حضور پیدا کرده‌اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289203

ایران سومین کشور در آلودگی هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو: ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را داراست. همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289162

ظروف آب معدنی، تنها برای یکبار مصرف

ظروف بسته‌بندی بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی در صورتی که تنها یک بار از آن استفاده شود، ایمن و سالم است.
دکتر هدایت حسینی: بطری‌های استفاده شده در بسته بندی آب معدنی از جنس پلی‌اتیلن ترافتالات و یک بسته‌بندی ایمن و رایج در سطح جهان است که تمام سازمان‌های بهداشتی سراسر دنیا به عنوان یک بسته‌بندی سالم برای آب و بسیاری از نوشیدنی‌ها تایید کرده‌اند.
وی انجماد و رفع انجمادهای پیاپی این ظروف را زیان‌بار دانست و افزود: دمای مناسبی که به بطری‌ها آسیب نمی‌زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است اما اگر به دفعات منجمد شود، در گرما ذوب شود ممکن است به دیوار پلیمری آن آسیب وارد شود و سلامتی بطری‌ها را از بین ببرد.
بطری‌های بسته‌بندی آب معدنی برای یک بار مصرف طراحی شده و استفاده در دفعات مختلف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است میکروارگانیسم‌هایی به دیواره ظرف چسبیده باشد که با شستشوی معمول از بین نروند.
نوع موادی که پس از مصرف اولیه در بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد و باید برای موادی از آن استفاده کرد که خنثی باشد. اگر مواد اسیدی و یا بازی با تاثیر بالا را به داخل این ظروف بریزیم، آن مواد را دچار آلودگی می‌کند.  

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/289148

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(67)

 ذ. ماشين و ارزش اضافي

       نخستين نتيجه کاربرد ماشين: افزايش ارزش اضافي همراه با افزايش حجم محصولاتي است که اين ارزش در آن‌ها نهفته شده و طبقه سرمايه‌دار و وابستگانش به وسيله آن‌ها زندگي مي‌کنند، و از اين‌رو افزايش تعداد سرمايه‌داران؛ تقاضاهاي جديد براي کالاهاي تجملي همراه با وسايل ارضاء اين نيازها. توليد کالاهاي تجملي توسعه مي‌يابد. همين‌طور وسايل ارتباطي (که در هر صورت، در کشورهاي پيشرفته‌تر تنها نيروي کار کوچکي را جذب مي‌نمايد) ([445]شواهد ص436) و بالاخره، طبقه پيش‌خدمت ظهور مي‌کند، يعني بردگان خانگي جديد، که مواد خام آن به وسيله آزاد ساختن [کارگران] تامين مي‌گردد. ([446]ص437) آمار.

      تضادهاي اقتصادي. ([446]ص437)   

      امکان افزايش مطلق حجم کار در يک رشته فعاليت اقتصادي به خاطر ماشين‌ها، و کيفيات اين پروسه. ([449]صص439-440)

      انعطاف و ظرفيت بي‌حد و حصر براي گسترش ناگهاني صنايع بزرگ به درجه بالايي از تکامل آن. (ص441-451) عکس‌العمل در کشورهاي توليد کننده مواد خام. مهاجرت به علت رها شدن کارگران تقسيم بين‌المللي کار ميان کشورهاي صنعتي و کشاورزي- تناوب دوره‌هاي بحران و رشد اقتصادي. ([451] ص442) در اين پروسه گسترش (صنايع) کارگران به عقب و جلو پرتاب مي‌شوند. ([454]ص444)

      مدارک تاريخي راجع به اين موضوع. ([455-459]صص445-449)

      جايگزيني تعاوني و کارگاه به وسيله ماشين (و مراحل حد واسط آن‌ها،[459-460]صص450-451). هم‌چنين جابجايي موسساتي که با خط مشي کارخانه تطبيق نمي‌کنند، و بخش‌هاي صنعتي در جهت انطباق با روح صنايع بزرگ- صنايع خانگي، به عنوان بخش خارجي کارخانه. ([461]ص452) در صنايع خانگي و کارگاه‌هاي مدرن استثمار هنوز به نحو بي‌شرمانه‌تري نسبت به کارخانه صورت مي‌گيرد. ([462]ص453) مثال‌ها: چاپخانه‌هاي لندن ([462-463]ص453)، صحافي کتاب، (rag-sorting) ([463]ص454). آجرسازي ([463-464] ص455) کارگاه‌هاي مدرن به طور کلي. ([465]ص456) صنايع خانگي: تورسازي ([466-468]صص457-459)، حصيربافي ([468-469]ص460). تبديل به توليد کارخانه‌اي همراه با دست‌يابي به بالاترين حد ممکن استثمار: قلاب‌دوزي لباس به وسيله ماشين خياطي ([470-474]صص462-466)  افزايش سرعت اين دگرگوني به وسيله اقدامات جابرانه کارخانه، که نقطه پاياني بر سنت قديمي توليد، که بر پايه استثمار نامحدود قرار داشت، نهاد. ([475]ص466) مثال‌ها: سفال‌گري ([475-476]ص467)، کبريت‌سازي ([476]ص468). به علاوه، تاثير کار کارخانه بر کار نامنظم، که از عادت بي‌نظمي کارگران، و به همان اندازه تغيير فصول و آداب و رسوم، ناشي مي‌شود.([478]ص470). کار زياده از حد به همراه بيکاري که در صنعت خانگي کارگاهي به علت تغيير فصل اتفاق مي‌افتد. ([478-479]ص471)

      احکام بهداشتي کار کارخانه. ([480-481]ص473) احکام آموزشي. ([482-483]ص475)

      اخراج کارگران صرفا" به دليل سن. به محض اين که کارگران خردسال رشد مي‌کنند و ديگر به درد نمي‌خورند، يعني ديگر نمي‌توانند با دستمزد يک کودک زندگي کنند، در حالي که هيچ نوع حرفه ديگري هم بلد نيستند، اخراج مي‌شوند. ([484-485]ص477) 

      زايل گشتن پندارهاي خرافي و تحجر سنتي کارگاه و کاردستي به وسيله صنايع جديد، که پروسه توليد را به کاربرد آگاهانه نيروهاي طبيعت تبديل مي‌سازد. از اين‌رو، اين شکل به تنهايي در مقابل تمام اشکال پيشين انقلابي است. ([486-487]ص479) اما به عنوان يک شيوه سرمايه‌داري، تقسيم کار متحجر را براي کارگر باقي مي‌گذارد، و از آن‌جا که روز به روز مبناهاي پيشين را دگرگون مي‌سازد، کارگر را درهم مي‌شکند. از طرف ديگر، در همين نکته، در اين تغيير ضروري فعاليت‌هاي يک کارگر معين، شرط دارا بودن ذوق و استعداد تا حد ممکن و امکان انقلاب اجتماعي، نهفته است. ([487-488]صص480-481)

      نياز به گسترش قانون کارخانه به تمام بخش‌هايي که بر مبناي آن کار نمي‌کنند. ([ff489]ffص482) تصويب‌نامه 1897.([493]ص485) معادن، ([495-503]ffص486).

      اثر متمرکز کننده تصويب‌نامه‌هاي کارخانه؛ تعميم توليد کارخانه‌اي و از اين‌رو شکل کلاسيک توليد سرمايه‌داري؛ تشديد تضادهاي دروني آن، پرورش عناصري براي واژگوني جامعه کهنه، و پايه‌هايي براي شکل گرفتن جامعه جديد. ([498-503]صص488-493)

      کشاورزي. در اين‌جا بيکار ساختن کارگران به وسيله ماشين حتا شديدتر است. جانشيني دهقان به وسيله کارگر روزمزد. تشديد تضاد ميان شهر و ده. پراکندگي و ضعيف گشتن کارگران روستايي، در حالي که کارگران شهري متمرکز مي‌گردند؛ از اين‌رو دستمزد کارگران کشاورزي به حداقل کاهش مي‌يابد، در همان حال غارت زمين: نقطه اوج شيوه توليد سرمايه‌داري در غلبه يافتن بر منابع کليه ثروت‌ها است: يعني زمين و کارگر. ([504-507]صص493-496)  

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص103-104چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شیرکو بی‌کَس درگذشت

ماموستا شیرکو بی‌کَس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان «امپراتور شعر دنیا» لقب داشت، ساعاتی پیش در سن 71 سالگی درگذشت.
شیرکو بی‌کس از شاعران برجسته کردستان عراق که در سال 1319  در شهر سلیمانیه به دنیا آمد. در سال 1968 نخستین مجموعه شعر خود را به نام مهتاب شعر به چاپ رسانید.

او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په‌شیو، لطیف هلمت و رفیق صابر است.
شیرکو بی‌کس پر کار و خستگی ناپذیر که بیشتر به مفهوم ادبی جهانی در اذهان اهل فن جایی گرفته است و با آنکه در نقد، داستان و ترجمه توانای‌هایی در خور و شایسته بود، اما کار شعر، سرنوشت محوری قلم او را رقم می‌زد.
ماموستا شیرکو بی‌کس سال‌ها از راه ادبیات و سرودن شعر به مبارزه علیه رژیم فاسد و اشغالگر بعثی صدام حسین اشاره کرد.
سختکوشی و پیگیری این شاعر جهانی در سیطره فرهنگ، ادبیات و شعر کوردی به او شخصیتی غول آسا و عاصی بخشیده است. شاعر چیره دست فارس زبان روزگارمان سیدعلی صالحی سال‌ها پیش شیرکو بی‌کس را امپراتور شعر دنیا نامیده است.
آثار شیرکو غنی و بسیارند، در سال 1968 میلادی نخستین مجموعه‌ شعر وی با عنوان «درخشندگی شعر» منتشر شد و صاحب آثاری چون آئینه‌های کوچک، بامداد، من عطشم را با آتش فرو می‌نشانم، کاوه‌ آهنگر، سپیده دم، پیرمرد و دریا، دو سرود کوهی، رودخانه‌ها، عقاب، کجاوه گریه‌ها، صلیب و مار و روزشمار شاعر و مجموعه مقالات، ترجمه‌ها و غیره است.
شیرکو بی‌کس در سال 88-1987 میلادی از دست «انگوار کارلسن» نخست وزیر سوئد جایزه جهانی «توخولسکی» مدال افتخار در ادبیات را دریافت کرد و همچنین در فلورانس ایتالیا، بزرگترین انجمن مدنی به او لقب «همشهری» داده است.
اشعار شیرکو تاکنون به زبان‌های آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، سوئدی، نروژی، عربی، فارسی و غیره ترجمه شده است و بعضی از اشعار او انتخاب شده و در کتاب‌های درسی چند کشور برای تدریس گنجانده شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289037

دمپایی‌های پلاستیکی سرطان‌زا هستند

نتایج یک بررسی جدید در آلمان نشان داد دمپایی‌های پلاستیکی و رنگارنگ که در تابستان طرفداران بسیاری دارند، حاوی مواد سرطان‌زا هستند.

در این مطالعه آشکار شد این دمپایی‌ها حاوی مواد سرطان‌زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

به‌ تازگی تحقیقی روی مواد درون دمپایی‌های پلاستیکی تابستانی صورت گرفته که طی آن 10 جفت مختلف دمپایی پلاستیکی آزمایش و معلوم شد که شش جفت از آنها حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.

توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آنها حتما جوراب بپوشید. علاوه بر این توصیه می‌شود از دمپایی‌هایی که به‌ ویژه بوی خاصی می‌دهند و به اصطلاح عطری هستند، استفاده نشود.

در این آزمایش معلوم شد در بسیاری از کفش‌ها و دمپایی‌های پلاستیکی ماده خطرناکی موسوم به «هیدروکربن آروماتیک» وجود دارد و این ماده سرطان‌زاست.

در این آزمایش آشکار شد که این ماده منجر به تحریک پوست و آلرژی‌های مختلف می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌ شود.

در این آزمایش‌ همچنین در هفت جفت دمپایی فلز سنگین یافت شد. هرچند فلز سنگین از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود اما زمانی که این دمپایی‌ها به زباله تبدیل شوند، سرب و کرومی که در آنها وجود دارد، سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288910

وزارت بهداشت: کمبود آهن، کلسیم و روی در تمام گروه‌های سنی شایع است

طبق بررسی وزارت بهداشت در سال ۹۱، کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین D در تمام گروه‌های سنی کشور شایع است.
کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور
شیر و لبنیات منبع خوبی برای تأمین کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود این ماده غذایی برای رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالان بسیار اهمیت دارد اما بررسی‌های سال 91 نشان می‌دهد که با افزایش قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر مصرف شیر در کشور 14 درصد کاهش یافته است.
پیشگیری از 30 درصد سرطانها و بیماری‌های قلبی با تغذیه صحیح
با تغذیه صحیح می‌توان 30 درصد از میزان سرطان‌ها و 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی و عروقی را پیشگیری کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288942

715 کشته در تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت:سال گذشته در تصادفات استان 715 نفر کشته و 10 هزار و 572 نفر مجروح شدند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288943

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اطلس سه بعدي مغز با کيفيتي بالا

مغز انسان و حدود ۸۶ ميليارد نورنِ (سلولهاي عصبي) تشکيل دهنده آن، يکي از پيچيده ترين ساختارهاي جهان هستي بشمار مي رود، اما به لطف تلاشهاي دانشمندان کانادايي و آلماني، اسرار دروني آن بيش از پيش آشکار شده است. محققان موفق به طراحي يک اطلس جديد سه بعدي شده اند موسوم به «مغز بزرگ» که يک اطلس سه بُعدي ديجيتال با قدرت وضوح (رزولوشن) بسيار بالاست.

آنها مغز يک زن شصت و پنج ساله را بلافاصله پس از درگذشت او در مومي از پارافين قرار دادند و با استفاده از ابزار مخصوصي به نام “ميکروتوم“، بافتهاي آنرا به برشهاي بسيار نازکي تقسيم کردند. سپس با استفاده از تکنولوژي پيشرفته تصوير برداري مغز، به تجزيه و تحليل هر قسمت پرداختند و در انتها همه را يکجا در مدل سه بعدي ديجيتال کنار هم قرار دادند. دستگاهي منحصربفرد که آناتومي مغز را با قدرت وضوح بيست ميکرون (هر ميليمتر هزار ميکرون است) نشان مي دهد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:«“مغزبزرگ” يک اطلس سه بعدي از مغز انسان با قدرت رزولوشن ميکروسکوپي است. بايد مغز انسان را به بيش از هفت هزار و پانصد بافت تقسيم مي کرديم و مرحله بعد هم سه بعدي کردن آنها بود. بعبارتي اطلسي با حجم فشرده که مي توان بيشتر و بيشتر درآن جلو رفت. درست مثل اپليکيشن “گوگل ارث” که مثلا در آن مي توانيم روي نقشه شهرهاي خاصي تمرکز کنيم و يا جاده هاي مورد نظرمان را زير نظر بگيريم.»

مجله علم (ژورنال ساينس) به تازگي نتايج اين تحقيقات را با جزئيات دقيق منتشر کرده و آنرا در دسترس علاقمندان قرار داده تا پژوهشگران درک دقيق تري نسبت به ساختار اين عضومهم بدن انسان پيدا کنند. تا پيش از اين، تصاوير ام.آر.آي مغز از قدرت رزولوشن يک ميليمتر برخوردار بودند و بدين ترتيب قدرت وضوحشان پنجاه برابرخواهد شد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« مثلا مي توانيم مساحت و ضخامت قشر مغز را با دقت بالايي محاسبه کنيم که در بيماريهاي مربوط به تخريب سلولهاي عصبي (دژنراسيون) اهميت زيادي دارد. يا اينگونه مي توانيم از ميزان توزيع سلولها در برخي نواحي بدن آگاه شويم. ضايعات خيلي خيلي کوچکي هم درمغز بوجود مي آيند که نه تنها اطلاع از محتويات دروني آنها مهم است که درشناسايي نواحي آسيب ديده مغز که هنوز از کار نيفتاده اند هم اهميت دارند. در همه اين موارد دسترسي به اطلاعات دقيق و جزئيات مي تواند خيلي مفيد باشد بويژه در مورد بيماران سکته مغزي.»

مدل “بيگ برين“يا همان “مغز بزرگ“، نتيجه همکاري محققان موسسه بيماريهاي مغز و اعصاب مونترال و محققان آلمان است.

دانشمنداني که با تلاش شبانه روزي خود گامي مهم در اسرار گشايي از مغز انسان برداشته اند، چرا که با استفاده از اين اطلاعات جزئي و ميکروسکوپي مي توان درعلمِِ شبيه سازي و درمان به پيشرفت زيادي رسيد.

براي متخصان مغز و اعصاب اين اطلس در حکم چارچوبي است که بواسطه آن دستيابي به اطلاعات لايه هاي دروني تر مغز و آگاهي از عملکرد آنها محتمل تر است.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« اميدواريم اين مدل مغز انسان تبديل به يک سيستم مرجع شود. بدين مفهوم که مابقي اطلاعات بدست آمده درباره عملکرد مغز يا درباره توزيع گيرنده ها يا ژنها هم بتوانند يکجا در اين مدل جمع شوند. در مرحله دوم، اميدواريم بتوانيم نتايج آناليز مغز را بدرستي محاسبه کنيم؛ اينکه مثلا تراکم سلولي در نواحي مختلف مغز به چه ميزان است. اين پارامترها براي شبيه سازي از مغز هم مفيد هستند و اين چيزي است که در پروژه مزبور روي آن برنامه ريزي کرده ايم.»

اهميت دسترسي به اسرار مغز باعث شده اتحاديه اروپا بودجه اي يک ميليارد يورويي را به پروژه «مغز انسان» اختصاص دهد. توانايي در شبيه سازي کردن مغز با استفاده از فن آوري هاي پيشرفته و درک بيشتر و عميق تر عملکرد مغز از جمله اهداف اصلي اين پروژه بشمار مي رود.

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا هم به تازگي با سرمايه گذاري صد ميليون دلاري در پروژه طراحي مغز انسان موافقت کرده است.

ابزارهاي پيشرفته تر، قاعدتا نتايج پيشرفته تري در بر خواهند داشت و به دانشمندان در شناسايي بيشتر ژنها و ملکولهاي مغز کمک خواهند کرد.

منبع: دانش و فن یورنیوز فارسی

 تداعی در وبلاگ خود نوشت:

روز+مرگی

سالهاست که زن  و مرد درگیر نبردند، حالا چه در ظاهر و چه در باطن...

حکایتش مال دیروز و امروز نیست، حکایت سالهاست. ...

ببینیم برای هر کدام از ما چه اتفاقی می افتد:

پسرها از ابتدا یاد میگیرند خودشان باشند، جامعه به آنها یاد می دهد که تجربه کنند، محکم باشند، خودشان را همه جانبه بپذیرند ، دخترکان اما حساس بار می آیند، اجازه دارند گریه کنند، از همان ابتدا میل به مادر شدن با عروسک های رنگ و وارنگ بعنوان هدف غایی در ذهنشان حک میشود، یاد میگیرند مطلوب باشند، یاد میگیرند مورد خوشایند قرار بگیرند. اما تجربه.....

راه برای کسب تجربه برایشان آسان نیست،جامعه به آنها نگاه یک فرد آزاد را ندارد، یاد میگیرند وجودشان را در وجود دیگری که آنهم باید مرد باشد پیدا کنند، خواهر فلانی، همسر فلانی، دختر فلانی، یاد نمیگیرند شخصیت مستقلی باشند، لباسهایشان ظرافت بیش از اندازه ای دارد. گاهی مجبورند با کفش های پاشنه بلندو پیراهن های سنگین پا به مجالس بگذارند، راحتی پوشاک را تجربه نمی کنند. بیشتر وقتشان را در خانه سپری می کنند، بزرگتر که می شوند سن ازدواج، بدون هیچ تجربه معقولانه پیشین، بدون اجازه به روشن شدن سوالات ذهنی حتی، قدرت انتخاب و تصمیمی گیری صحیح را از هر دو جنس میگیرد. بدون آگاهی از اساسی ترین ویژگی های طرف مقابل دو طرف تن به ازدواج می دهند. زن در خانه می ماند، تمامی مسئولتش در 4 دیواری خانه خلاصه می شود گیج و گنگ. عدم ارتباط صحیح با دنیای خارج افق فکری او را کم میکند، یکنواخی روز ها او را بهانه گیر میکند. یاد گرفته هستی اش را در همسرش ببیند. پس با تمام وجود برای حفظ او تلاش میکند. اما مرد مثل زن نیست. او به گونه ای دیگر تربیت شده، یاد گرفته آزاد باشد، محدودیت ها و وسواس های بیش از حد او را می آزارد، وسواس ها، شک ها ...

از طرف دیگر مرد یاد گرفته سلطان باشد، حرف اول و آخر خانه یعنی حرف مرد، ناموسش برایش حکم مهمترین اموالش را دارد. از طرفی نمی خواهد چشم بیگانه ای به او بیافتد و از این رو زن را از حضور فعال در جامعه منع میکند و از سوی دیگر ناله اش از کم بودن وسعت دید و تفکر همسرش تا آسمان بلند است.

کمی که می گذرد پای بچه ای به میان می آید، حالا زن مادر شده، بزرگ ترین موهبتی که انتظارش را داشته. می خواهد با تمام وجود از این افتخار مراقبت کند، پدر اما تحمل این شرایط را ندارد. او یاد گرفته مالک باشد، حالا اما مادر عروسکی دارد که با آن به همه فخر بفروشد و خصوصا به مرد بگوید توانایی کاری را دارد که او از انجام آن بر نمی اید. آرام آرام وابسته کودک می شود، این وابستگی دو جانبه است، توجه مادر به کودک خشم پدر را بیشتر میکند، از طرفی استقلال کودک را هم می گیرد. به مرور که می گذرد همه چیز بیشتر یکنواخت می شود. واژه هایی همیشه تکرار می گردد، تو نمی فهمی... زن ها کلا نمی فهمند، زن ها موجودات عاطفی هستند، مردها بی رحمند، مردها خیانت کارند و... ( با فرض نبود تفاوت در برآورده کردن نیاز ج.ن.س.ی).  گاهی عدم وجود ارتباط عاطفی، و آشنایی با روش های مناسب ج.ن.س.ی یکی از حساس ترین لحظات زندگی مشترک را به تلخی رقم می زند، از این رو رفته رفته زن دچار سر خوردگی می شود و مرد دچار عصبیت.

کودک که بزرگ می شود آغاز بروز سر خوردگی زن است، حالا دیگر فرزند به او احتیاجی ندارد، مادر گمان می کند بی مصرف شده، با توجه به اینکه تمامی عمرش را صرف کودک کرده به همه چیز او حسادت می ورزد، دعوای مادر ها و عروس ها از همین حسادت شکل میگیرد.

حال زمان زیادی از زندگی هر دو گذشته اما هیچکدام لذتی نبرده اند. پدر خود را اسیر قید و بند زناشویی می بیند و زن خود را تمام شده و از دست رفته...

تعصب، حس مالکیت، احساسی بودن زن و خیلی و خیلی دیگه از این ویژگی ها در نتیجه خواست جامعه بوجود اومدن و ریشه غریزی و طبیعی ندارن...اینو یادمون باشه.

منبع:http://zire-saghfe-donya.blogfa.com/

بازگشت تریاک به مراسم‌ عروسی!/ هشدار را جدی بگیریم

فرماندار شهرستان همدان از بازگشت مواد مخدر مانند تریاک به عروسی‌ها گلایه کرد و گفت: این مسئله یک هشدار است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288799

زورگیری از زنان داخل آسانسور

شاکی گفت: هنگام زدن دکمه آسانسور یک پسر حدود 25 ساله با لباس قرمز و قد متوسط اقدام به بازکردن در آسانسور کرد که ابتدا قصد داشتم تا از داخل آسانسور خارج شوم اما زمانی که این جوان مدعی شد که در طبقه سوم پیاده می‌شود، اطمینان پیدا کردم که از اهالی مجتمع است و به همین علت داخل آسانسور ماندم اما به محض حرکت آسانسور ناگهان این جوان به سمتم حمله‌ور شد و با ضرب و شتم اقدام به پاره‌کردن گردنبند از گردنم کرد و پس از سرقت به سرعت در طبقه پارکینگ از آسانسور خارج و متواری شد.
زن جوان دیگری گفت:قصد ورود به منزل خود را داشتم که جوان ناشناسی حدود 25 ساله با هیکل درشت و قد متوسط پشت سر من وارد مجتمع و به همراه من سوار آسانسور شد که ناگهان دست خود را به سمت گردنم پرتاب کرد و قصد داشت با تهدید و ضرب و شتم اقدام به سرقت گردنبند کند که در برابرش مقاومت کرده و شروع به داد و فریاد کردم که در طبقه دوم از آسانسور خارج و متواری شد.
منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288750

امحاء 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته

با اعلام گزارش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم مبنی بر کشف و ضبط 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی در انبار یک شرکت تولیدی مواد غذایی، پرونده‌ای در این مورد تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

پس از بررسی پرونده در شعبه تعزیرات حکومتی استان، تخلف محرز تشخیص داده شد و مطابق قانون، کلیه محصولات کشف شده معدوم شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288771

کارگران کیان تایر مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند

صبح امروز بیش از ۷۰۰ کارگر کارخانه کیان تایر در اعتراض به متوقف شدن تولید وعدم دریافت مطالبات معوقه خود در مقابل در ورودی کارخانه واقع در شهرک چهار دانگه تجمع کردند.

کارخانه کیان تایر نزدبک به هزار و صد کارگر دارد، از چهار سال گذشته به سبب افزایش مشکلات و بدهی‌ها مالک کارخانه، اختیارات این واحد تولیدی به هیات حمایت از صنایع محول شد وبعد آن مشکلات کارخانه وکارگران تا حدی کاهش یافت تا اینکه از تاریخ ۲۵ تیر ماه دوباره مالک خصوصی به کارخانه بازگشته است.

با خصوصی سازی مجدد کارخانه کیان تایر، کارگران این واحد تولیدی دوباره دچار مشکلات زیادی شده‌اند، کارگران با بازگشت مالک مخالفتی ندارند اما مالک کارخانه در همین مدت کوتاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

طبق توافقی که میان مالک کارخانه کیان تایر با هیات حمایت از صنایع انجام شده‌است، کارفرما قرار بود حدود۲۰ میلیارد تومان در کارخانه سرمایه گذاری کند و علاوه بر آن همه بدهی‌های خود را نیز بپردازد.

اما در عمل اینطور نشد و هیچ اتفاقی نیافتاد، چنانچه تاکنون حداکثر پولی که توسط وی در کارخانه سرمایه گذاری شده‌ حدود ۴۵۰ میلیون تومان است.

این کارفرما حدود پنج میلیارد تومان بدهی بابت سپرده گذاری کارگران در صندوق قرض الحسنه و شش میلیارد تومان هم بابت سنوات بازنشستگان باید پرداخت کند.

این کارفرما در گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی وحدود سه میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهکار بود.

با بازگشت مجددا مالک این واحد تولیدی نه تنها دفترچه بیمه کارگران دیگر توسط سازمان تامین اجتماعی تمدید نمی‌شود، بلکه از ۱۰ روز پیش نیز برق کارخانه به دستور وزارت نیرو قطع شده است.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93805

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی

صبح امروز یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی محل استراحت خود، جان خود را از دست داد.

این حادثه در شهرک شهید باقری، انتهای بلوار پارسای غربی، زمانی رخ داد که ۵ کارگرساختمانی در ساعت استراحت خود در یکی از اتاقهای کوچک طبقه همکف، ساختمانی در حال ساخت بودند.

این کارگران ناگهان در میان شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند که با حضور گروهای امداد ونجات در‌‌ همان لحظات اولیه ۴ کارگر نجات پیدا می کنند اما فرد پنجم که کارگری ۲۰ ساله و از تباع افغان است بر اثر شدت حرارت وسوختگی جان خود را از دست می‌دهد.
علت وقوع این حادثه انتقال حرارت از اجاق گاز روشن به مواد قابل اشتعال در اطراف محل استراحت کارگران اعلام شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93827

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

هزینه 60 تریلیون دلاری انتشار متان از یخ‌های قطبی

بنابر مطالعه منتشر شده در نشریه "نیچر"، هزینه‌های ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و آزاد شدن متان گرفتار شده در آنها می تواند برابر با 60 تریلیون دلار یا حدود بازده اقتصادی جهان در یک سال باشد. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهند در فلات قطبی شرق سیبری حدود 50 گیگاتن متان که یکی از گازهای گلخانه‌ای اصلی محسوب می شود به دام افتاده و این میزان متان با توجه به سرعت ذوب شدن یخ‌ها طی نیم قرن آینده به طور ناگهانی و یا تدریجی آزاد خواهد شد.

به گفته دانشمندان، غلظت‌های بالاتر متان افزون بر تسریع آهنگ گرمایش جهانی، با تسریع تغییرات محلی در قطب شمال موجب افزایش عقب نشینی یخ‌های دریایی، کاهش بازتاب انرژی خورشیدی و تسریع ذوب شدن لایه‌های یخ در گرینلند خواهند شد. برای دستیابی به این نتایج، تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و اراسموس از مدل PAGE09 استفاده کرده‌اند. 

در تمامی موارد، دانشمندان دریافته‌اند که 80 درصد از پیامدهای اقتصادی بر کشورهای فقیرتر آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی متمرکز است زیرا با پدیده‌های مختلف مانند امواج گرما، سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و توفان‌های سهمگین مواجه خواهند بود. در شرایطی که سرعت شکل گیری این فرآیند نامشخص است، اما طی مطالعه‌ای جداگانه دانشمندان از بین رفتن پوشش یخی قطب شمال تا سال 2054 را پیش بینی کرده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288141

کلاهبرداری میلیاردی با جعل درگاه پرداخت الکترونیک

با راه‌اندازی تعداد 18 فروشگاه اینترنتی و با قراردادن درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیکی اقدام به سرقت اطلاعات حساب اشخاص کرده و با مبالغ سرقتی اقدام به خرید کالا بصورت اینترنتی کرده‌اند.

متهمان در این راستا به 120 فقره سرقت اطلاعات حساب اعتراف کرده‌اند، که مبلغی بالغ بر یک میلیارد از حساب اشخاص برداشت کرده‌اند.

منبع: عصر ایران

2 میلیون ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B

تاکنون 8 نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‌ترین آنها ویروس‌ هپاتیت‌های آ (A) ، ب (B) و سی (C) هستند.

در ایران طبق آمارهای موجود حدود 3 درصد افراد جامعه یا قریب به دو میلیون نفر ناقل هپاتیت ب هستند.

هپاتیت به معنای التهاب کبد و در میان عوام به یرقان یا زردی مشهور است که ویروس‌ها مهم‌ترین عوامل ایجادکننده‌ی آن هستند.

ویروس‌ها موجودات ریز ذره‌بینی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند، البته عوامل دیگری چون داروها، بیماری‌های وراثتی و خودایمنی و مصرف مشروبات الکلی می‌توانند سبب هپاتیت‌های غیرویروسی شوند.

بلومبرگ (Blumderg) و همکارانش در فیلادلفیا، ویروس هپاتیت ب را در سال 1965 کشف کرد و موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

انسان تنها مخزن این عفونت ویروسی است و انتقال آن از فرد آلوده به سالم است و از راه‌های انتقال آن انتقال از مادر آلوده به نوزاد، است یعنی عفونت نه از طریق بندناف، بلکه از طریق بدن مادر و به هنگام زایمان و در جریان تماس نزدیک با ترشحات واژینال منتقل می‌شود.

هم‌چنین تماس جنسی با فرد ناقل هپاتیت می‌تواند به انتقال عفونت منجر شود بنابراین برای ممانعت از این امر، واکسیناسیون و استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

استفاده از وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، خالکوبی و حجامت نیز جزو راه‌های احتمالی انتقال عفونت تلقی می‌شوند.

بند پایانی که خون می‌مکند از قبیل پشه یا ساس‌های رختخواب به‌خصوص در مناطق گرمسیر، عوامل مهمی در انتقال عفونت هستند اما شاهدی دال بر تکثیر ویروس در بدن بند پا وجود ندارد.

ناقل بیماری هپاتیت به کسانی گفته می‌شود که با وجود ویروس هپاتیت(ب) در خونشان به مدت بیش از 6 ماه حال عمومی خوبی داشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان مشاهده نشود در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت‌آمیز در بدن هست اما آسیبی به کبد نمی‌رساند.

چون در اغلب موارد، عفونت از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شود، تا سال‌ها علامتی دیده نمی‌شود البته در برخی موارد به دنبال هپاتیت حاد ویروسی فرد به ناقل تبدیل می‌شود که در این افراد به دنبال علائم هپاتیت از جمله بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، پررنگی ادرار و زردی سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند HBsAg را منفی کند و پس از 6 ماه با وجود بهبودی ظاهری، فرد آلوده باقی می‌ماند.

راه تشخیص این بیماری اندازه‌گیری آنتی‌ژن سطحی این ویروس یعنی HBsAg است، دربسیاری از موارد به دنبال کشف یک مورد HBsAg مثبت، دیگر افراد خانواده آزمایش تا موارد مثبت و بدون علامت شناسایی شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288154

بیش از 200 کشته در درگیری‌های قبیله‌ای دارفور سودان

درگیری‌های قبیله‌ای خونبار طی چند روز اخیر در دارفور بیش از 200 کشته برجای گذاشت.
یک رهبر قبیله‌ای در منطقه دارفور در غرب سودان اعلام کرد که دستکم 128 تن از اعضای این قبیله در درگیری‌های جدید و خونبار این منطقه کشته شدند.
احمد خیری یکی از رهبران قبایل المسیریه گفت: 128 تن از مردان خود را از دست دادیم و 100 تن دیگر را از قبیله دشمن کشتیم (اشاره به قبیله السلامات که با المسیریه در شرق شهر گارسیا درگیر است).
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288189

وبلاگ آموختن: رفتار اجتماعی جوامعی که از تکامل اجتماعی بازمانده‌اند.

گذر یک سیارک عظیم از کنار زمین

سیارکی عظیم در ابعاد پنج زمین فوتبال صبح سه شنبه از فاصله ایمن از کنار زمین عبور کرد.
سیارک 2003DZ15 با وجود ابعاد بسیار بزرگ، از فاصله بسیار دوری از کنار زمین عبور کرده و به راحتی قابل رصد نبود.
سیارک، روز سه شنبه 30 جولای (هشتم مرداد) در ساعت 0037 به وقت گرینویچ (05:07 به وقت تهران) از فاصله 3.5 میلیون کیلومتری زمین که 9 برابر فاصله زمین تا ماه است، عبور کرد.
فاصله ایمن گذر سیارک عظیم 2003DZ15 با پهنای 152 متر که معادل پنج زمین فوتبال است، هیچ خطری برای زمین ایجاد نکرد.
 پروژه تلسکوپ مجازی (VTP) علاوه بر پوشش زنده، تصاویری از گذر این سیارک تهیه کرده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288173

دوربين مخفي اي که داوطلبانه حمل مي کنيم


هر کسي که يک گوشي هوشمند در جيب خود دارد، به احتمال زياد به طور منظم هم به اينترنت وصل مي‌شود. با هر بار سرک کشيدن در اينترنت، يک بسته‌ي اطلاعاتي تازه به جمع متاديتا ها افزوده مي شود. در آن ميان، مکاني که کاربر در آن به سر مي‌برد هم به چشم مي‌خورد. کارشناسان حوزه امنيت داده‌ها به کاربران هشدار مي‌دهند که با ضبط پيوسته‌ي ردپاي ديجيتال‌شان، گوشي موبايل آن‌ها به يک دوربين مخفي کوچک تبديل شده است که خود آن را روشن مي‌کنند. با نرم افزارهاي مخصوص آناليز اين گونه داده‌ها مي‌توان به راحتي پروفايل حرکتي کاربر را ترسيم کرد.
براي اين که کاربر از ابعاد داده‌هاي خود که به‌راحتي در اختيار کنسرن‌هاي بزرگ قرار مي دهد، تصويري داشته باشد، يکي از سياستمداران آلماني از حزب سبزها به نام مالته اشپيتس، گوشه‌اي از ابرداده‌هاي خود را که از شرکت مخابرات آلمان طلب کرده بود، به دادگاه ارائه کرد. البته براي دريافت اين داده‌ها مجبور شد از اين شرکت يعني "تله کم" شکايت کند. اشپيتس اما نتيجه‌ي پي‌گيري هايش را در اينترنت منتشر کرد. هر کاربري مي‌تواند ببيند که اشلپيتش از اوت ۲۰۰۹ تا فوريه۲۰۱۰ لحظه به لحظه کجا بوده است!
چند روزي ماموران امنيتي را نگران کنيد!
بحثي که شايد تلنگري باشد براي شهروند عادي. شهروندي که کمي بيانديشد که آيا حالا که اين گونه زيرنظر گرفته مي‌شود نبايد کمي به خود زحمت بدهد و دست کم گوشه‌اي از اطلاعاتش را مخفي کند؟ چه مي شود اگر چند روز گوشي هوشمندتان را خاموش کنيد و هر رازي را با شبکه هاي اجتماعي در ميان نگذاريد؟ کسي چه مي‌داند. شايد ماموران امنيتي کمي نگران‌تان شوند. اصلا شايد تازه به شما مشکوک شوند!

منبع: دانش و فن فارسی DW

 

+ نوشته شده توسط سیاوش در چهارشنبه نهم مرداد 1392 و ساعت 1:15 | نظر بدهید

ناپديد شدن اچ آي وي

اچ آي وي عامل بيماري ايدز است و در داخل دي ان اي ريشه مي کند

رهايي يافتن از اچ آي وي دشوار است چون اين ويروس در داخل دي ان اي پنهان مي شود و ذخاير غيرقابل دسترسي در بدن تشکيل مي دهد.

در معالجه عادي، داروهاي ضدويروسي اچ آي وي را در جريان خون تحت کنترل نگه مي دارد اما با قطع دارو، ويروس بازمي گردد.

مغز استخوان محل ساخته شدن سلول هاي خون است و تصور مي شود که ذخيره گاه بزرگ اچ آي وي باشد.

مبتلايان به اچ اي وي اگر داروهاي ضدويروسي بخورند طول عمرشان تقريبا عادي است.

بنابراين اهميت آن احتمالا در درک عميق تر چگونگي پنهان شدن اچ آي وي در بدن است و اينکه چگونه مي توان اين ذخاير اچ آي وي يا مخفي گاه هاي ويروسي را پاکسازي کرد.

کارشناسان گفتند که هرچند پيوند مغز استخوان گزينه اي عملي براي مبتلايان به اچ آي وي نيست اما موارد تازه اين مطالعه مي تواند به رويکردي تازه براي معالجه و نهايتا ريشه کن کردن اين ويروس منجر شود.

منبع: دانش و فن فارسی DW

"متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها چیست؟ چگونه شنود می‌شويم؟

ادوارد اسنودن از شبکه جاسوسي ديجيتال آمريکا و رصد کردن اطلاعات در اينترنت توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي بريتانيا پرده برداشت و بحث ابرداده‌ها را داغ کرد. با ابزارهاي ساده امتحان کنيد، ببينيدBig Brother درباره شما چه‌قدر مي‌داند؟

چه کسي براي چه مدتي از چه مکاني با چه کسي تماس تلفني برقرار کرده‌است؟ چه کسي با چه کساني در چه بازه‌ي زماني‌اي ايميل رد و بدل کرده‌است؟ محتواي اين ايميل‌ها و شدت تماس‌ها به چه ميزان بوده‌است؟ هر کاربر کِي، براي چه زماني به چه سايت‌هايي سرک کشيده و چه کرده‌است؟ چنين اطلاعات و داده‌هايي را "متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها مي‌نامند.
ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با گاردين مي‌گويد: «آژانس امنيت ملي آمريکا زيرساختي تدارک ديده که تقريبا همه ارتباطات انساني را به صورت اتوماتيک ذخيره مي‌کند. با استفاده از اين سيستم مي‌توانستم ايميل‌هاي هر کسي را ببينم٬ مکالمات تلفني‌اش را شنود کنم و رمزهاي عبور شخصي‌ترين اکانت‌هاي هر کاربري را به دست بياورم.»
سازمان‌هاي امنيتي آمريکا اين ابر داده‌ها را جمع آوري مي‌کنند. در اتحاديه‌ي اروپا ۷ سال است که براي کنسرن‌ها قواعد و مقرراتي در مورد چگونگي ذخيره و رفتار با اين داده‌ها و مدت زمان ذخيره‌ي اين اطلاعات وضع شده است. زماني که بين ۶ ماه تا دوسال در نوسان است. ذخيره‌ي داده‌ها براي روز مبادا.

با نرم‌افزار‌هاي ساده‌اي مي‌توان پي برد چه گره‌اي گره اصلي شبکه‌ي شما به شمار مي رود که با حذف آن شبکه از هم مي‌پاشد

خودتان، خودتان را شنود کنيد!
ادوارد اسنودن گفته است که ارزش ابرداده‌ها از ارزش محتواي آن‌ها بيشتر است.
اين را که متا‌ديتاها تا چه حد مي‌توانند به کنسرن‌هايي که اطلاعاتمان را در اختيارشان مي‌گذاريم و سپس به سازمان‌هاي امنيتي تصاوير دقيقي از زندگي ما نشان بدهند، مي توانيد براي مثال اگر کاربر جي‌ميل يا فيس‌بوک هستيد، خودتان به راحتي امتحان کنيد:

·         محققان انستيتوي تکنولوري ماساچوست برنامه اي با نام Immersion براي سرويس ايميل گوگل طراحي کردند. اگر به اين برنامه اجازه ي دسترسي به اکانت ايميل خود را بدهيد، همه‌ي تماس‌هاي شما تجزيه و تحليل مي‌شوند. مثلا چه کسي باعث آشنايي کانتکت "آ" با کانتکت "ب" در ميان تماس هاي شما شده است يا با چه کسي و در چه بازه‌ي زماني شما ايميل هاي زيادي رد و بدل کرده ايد و يا چه پيوندهاي تازه‌اي در حين اين ارتباطات ايميلي به دست آورده‌ايد.

·         يک نمونه ي ديگر ماشين جستجوي Wolfram Alpha است. اين ماشين جستجو قادر است همه‌ي دوستان فيس‌بوکي شما را بررسي کند. نتيجه‌ي اين کند و کاو، دو گرافيک خواهد بود که يکي ساختار و درجه‌ي دوستي و ارتباطات دوستان شما در ميان يکديگر را به تصوير مي کشد و مي تواند گروه هاي مشخصي را از دل اين تجزيه و تحليل بيرون بياورد. مثلا گروه دوستان دبستان و دبيرستان شما را يا هم‌دانشگاهيان يا همکاران يا دوستان باشگاه ورزشي‌تان را. از اين دياگرام مي‌توان فهميد که چه ارتباطاتي يا چه گروه‌هايي، گره اصلي شبکه ي شما به شمار مي روند که با حذف شان همه‌ي شبکه از هم مي‌پاشد و چه کساني تنها نقش پلي را ايفا مي‌کنند که با پاک کردنشان لطمه‌اي به کل شبکه وارد نمي شود.

همه‌ي ارتباطات کاربر در شبکه‌هاي اجتماعي به طور چکيده و در يک نگاه! براي رسيدن به چنين تصويري ماموران امنيتي بايد به گفت‌و‌گوهاي تلفني بي‌شماري گوش دهند و ايميل‌هاي زيادي را تک به تک بخوانند. اما شما اين اطلاعات را براي مثال به راحتي در اختيار کنسرن هاي اينترنتي قرار مي دهيد. دستگاه‌هاي امنيتي مجازند با مجوز قانوني از اين کنسرن‌هاي بزرگ داده‌هاي شما را طلب کنند و براي مثال اين داده‌ها را با اطلاعاتي که از پروايدرها به دست مي‌آورند، کنار هم بگذارند.
به اين کنسرن ها خيلي اعتماد داريم. همه‌ي رازهايي را که با فيس بوک و گوگل در ميان گذاشته‌ايم دو دستي تقديم اين کنسرن‌ها کرده‌ايم.

ادوارد اسنودن مي‌گويد همه پل‌هاي پشت‌سرش را خراب کرده تا از نابودي حريم خصوصي و آزادي اينترنت و حقوق ديجيتال به دست دولت آمريکا جلوگيري کند .

منبع: دانش و فن فارسی DW

11 هزار تن کره در گمرک معطل تخصیص ارز

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ۱۱ هزار تن کره در گمرک در انتظار تخصیص ارز است.

روز گذشته اعلام شد تخصیص ارز مرجع به کره از اول مرداد قطع شده است و از گمرک ترخیص نمی‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: اگر وزارت صنعت کتبا اعلام کند که به وارد کنندگان ارز مرجع ۲۴۷۷ تومان بدهند، مشکل برطرف می‌شود و این کالاها با این ارز ترخیص خواهد شد.
مشکل این است که اگر کالاهای موجود در گمرک با ارز ۲۴۷۷ تومان ترخیص شود، قیمت برای مصرف کننده دوبرابر می‌شود. به گفته باکری اکنون ۱۱ هزار تن کره در گمرک موجود است که در انتظار تخصیص ارز است.
باکری در پاسخ به اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که مابه‌التفاوت ارز ۲۴۷۷ و ۱۲۲۶ تومان را دولت به صورت یارانه پرداخت کند، گفت: وزارت صنعت می‌گوید هیئت وزیران مصوب کرده است ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود، اما باز هم مشخص نشده است که آیا این دلارها با نرخ ۲۴۷۷ یا ۱۲۲۶ تومان تبدیل شود.
به گزارش فارس ۲۲ هزار تن کره از ۵ ماه پیش وارد کشور شده است که طی دو ماه گذشته حدود نصف این میزان ترخیص شده است، اما هنوز ۱۱ هزار تن کره در گمرک باقی مانده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288017

بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر پس از آتش‌سوزی عظیم در کارخانه گلناز

نماینده كارگران کارخانه روغن نباتی گلناز از بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در این واحد تولیدی خبر  داد.

با توجه به اینکه در جریان آتش سوزی کارخانه که از ساعت دو بعد از ظهر روز گذشته تا دو بامداد امروز (هفتم مرداد) بخشهای زیادی از کارخانه همانند انبارهای فنی، مواد و پلاستیک، واحد تولید بطری، واحد تصفیه آب معدنی، کارگاهای برق و فنی، قسمتهایی از واحد تزریق پلاستیک و کلیه مواد خام اولیه دچار سوختگی کامل شده است، تولید در این کارخانه به طور موقت تعطیل شده است.

در صورت غیر فعال شدن خطوط تولید، تنها در بخش تولید روغن نباتی این كارخانه حدود ۷۰۰ نفر از کارگران بیکار خواهند شد.

در این کارخانه خطوط تولیدی دیگری همچون آب معدنی نیز وجود دارد، كه در صورت ایجاد مشكل در خطوط تولید كارگران بیشتری بیكار خواهند شد.

به گفته مدیر عامل از فردا همه کارگران قرار است در شیفت‌های کاری خود برای انجام نظافت واحیای کارخانه حاضر شوند.
در جریان این آتش سوزی چند نفر از کارگران که در تلاش بودند آتش سوزی کارخانه را مهار کنند دچار سوختگی سطحی شدند و خوشبختانه این حادثه خسارات جانی دیگری نداشته است.
همچنین در جریان این آتش سوزی سه هزار تن مواد اولیه روغن نباتی بطور کامل از بین رفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=92984

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تکامل نظريه کشاورز شدن انسان بر اساس يافته‌هاي جديد در ايران

بر خلاف نظريه‌هاي تا کنوني انقلاب نوسنگي در ۱۲ هزار سال پيش نه تنها در يک منطقه بلکه همزمان در مناطق مختلفي انجام شده است. اين نظريه بر بقاياي بسيار قديمي غلاتي استوار است که اخيرا در ايران يافت شده است.

کشاورزي تنها در يک منطقه شروع نشده، بلکه انسان همزمان در چند نقطه به گونه‌اي نسبتا سامان‌مند به اين کار آغاز کرده است. اين مضمون مقاله‌اي تحقيقي است که يک گروه پژوهشي دردانشگاه توبينگن آلمان به سرپرستي سيمون ريل (Simon Riehl) در شماره جديد نشريه علمي "ساينس" منتشر کرده است.
تا کنون پيدايش اوليه کشاورزي در شرق منطقه موسوم به هلال خصيب (به انگليسي Fertile Crescent که به فارسي مي‌توان آن را هلال بارور ناميد) امري ثابت‌شده به شمار مي‌رفت. ولي در شرق اين منطقه و از جمله ايران به دليل برخي دشواري‌ها براي دسترسي به آن، تحقيقي صورت نگرفته بود. با آغاز به تحصيل يک دانشجوي ايراني (محسن زيدي) در مقطع دکتراي باستانشناسي دانشگاه توبينگن اين امکان نيز فراهم شد و گروه تحقيقاتي سيمون ريل کار خود را در بخش‌هايي از کوهپايه‌هاي زاگرس آغاز کرد.
در روند اين تحقيقات دانشمندان تحت سرپرستي ريل بقاياي ديرينه غلات و حبوباتي را در ايران يافته‌اند که نشان مي‌دهد بر خلاف نظريه رايج، کشاورزي تنها در غرب منطقه موسوم به هلال خصيب رواج پيدا نکرده، بلکه همزمان شرق اين منطقه را نيز شامل مي‌شده است.
يافته‌هايي پر اهميت در کوهپايه‌هاي زاگرس
هلال خصيب حوزه جغرافيايي داس‌گونه‌اي است که از راس خليج فارس تا بخشي از قفقاز و کناره‌هاي درياي سياه تا بخش غربي مديترانه و دلتاي نيل را در برمي‌گيرد و امروز بخشي از مصر و کشورهايي همچون اسرائيل و لبنان و عراق و سوريه و نيز جنوب غربي ترکيه و بخشي از غرب ايران را شامل مي‌شود. اين منطقه مهد تمدن انساني به شمار مي‌رود و جايي است که انسان براي اولين بار در آن از زندگي عشايري به سوي اسکان‌يافتگي گذر کرد.
غلات و حبوبات يادشده در تپه باستاني چغاگلان در کوهپايه‌هاي زاگرس و در منطقه مهران يافت شده‌اند. محققان دانشگاه توبينگن در اين منطقه نمونه‌هايي از گياهان، بقاياي استخوان‌ها و ابزارهاي دست‌ساز همچون وسايل خانه و هاون‌هاي کوچک سنگي را جمع‌آوري کرده‌اند. ساکنان دوران نوسنگي در اين منطقه با هاون‌ غلات را خرد کرده و از طريق مخلوط‌ کردن آن با آب غذاهاي حليم‌مانند تهيه مي‌کرده‌اند.
اين گونه رد و نشانه‌ها از دوران پيشين زندگي بشر براي محققان واجد ارزش بسيار است، زيرا نه تنها بيانگر نوع استفاده انسان از برخي غلات است، بلکه مي‌توان بر مبناي آنها تغيير و تحول گونه‌هاي وحشي گياهان را نيز شناسايي کرد.
اين واقعيت که وسايل خانه و انواعي از غلات همزمان در مناطقي دور از هم سربرآورده‌اند پشتوانه‌اي براي اين نظريه است که کشاورزي ابتدا تنها در منطقه‌اي محدود رواج پيدا نکرده است.
برآوردها نشان مي‌دهند که دوراني نزديک به ۱۲ هزار سال پيش زماني مناسب براي انقلابي تند در تاريخ بشريت بوده که البته بعدا روندي کند و تدريجي به خود گرفته است. در ابتدا انسان‌ها صرفا غلات وحشي و برخي حبوبات را براي مصارف غذايي جمع‌آوري مي‌کردند. اما برخي از گونه‌هاي اين غلات به تدريج از بين رفته‌اند تا حدود ۹۸۰۰ سال پيش که انسان غلات، به ويژه نوعي از گندم با عنوان علمي Triticum dicoccum را "اهلي" کرد و به جمع‌کردن و انبار بذر آنها روي آورد. اين نوع گندم در ايران به عنوان "گندم دودانه" شناخته مي‌شود. نشانه‌ها و علائمي وجود دارند که از کاشت سامانمند غلات توسط انسان و تلاش او براي افزايش محصول حکايت مي‌کنند و اين آغاز دوره کشاورزي مديريت‌شده توسط بشر است.
به اين ترتيب به تدريج پازل‌هاي تصويري در حال تکميل‌شدن است که نشان مي‌دهد چگونه از انسان شکارچي و جمع‌کننده دانه‌ها ومحصولات وحشي طبيعت کشاورزاني اسکان‌يافته پديد آمد. به ويژه مناطق اسطوره‌اي همچون "گوبکلي تپه" در جنوب غربي ترکيه، با دوائر سنگي‌‌اشان در اين کشف و دريافت دانشمندان نقش عمده‌اي داشته‌اند. در اين مناطق گروه‌هاي پراکنده‌اي از انسان‌ها از صدها کيلومتر دورتر گرد آمده و به تدريج هويت مشترکي را شکل داده‌اند. شايد آنها ايده‌هاي جديد خود را در همين گردهمايي‌ها ردوبدل کرده‌اند. کلاوس اشميت، باستانشناسي که در حفاري گوبکلي تپه شرکت داشته، بر اين نظراست که انسان‌ها در ۱۱۵۰۰ سال پيش در جشن گوبکلي تپه و جشن‌هاي مشابه از غلات وحشي جمع‌آوري شده آبجو نيز تهيه مي‌کرده‌اند.

منبع: دانش و فن فارسی DW

تولید کاغذ الکترونیکی با قابلیت 260 بار استفاده

کاغذ الکترونیکی جدید موسوم به "i2R e-Pape" در مرکز پژوهش فناوری صنعتی تایوان تولید شده است.

به گزارش ایسنا، فقط با فشار یک دکمه، کاغذ را می‌توان پاک و مجدد از آن استفاده کرد. گرچه تاکنون نمونه‌های دیگری از کاغذ الکترونیکی تولید شده، اما محققان می‌گویند کاغذ جدید تنها نمونه‌ای است که می‌توان از آن در چاپگرهای گرمایی استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از کاغذ الکترونیکی بیشتر به نحوه استفاده از کاغذ معمولی شباهت دارد. کاغذ جدید نیازی به الکترودهای الگو یافته ندارند و بسیار سبک‌، نرم و قابل استفاده مجدد است.

بر اساس اطلاعاتی که از این محصول برروی سایتها منتشر شده، برای تهیه این کاغذ الکترونیکی با ضخامت 0.123 میلی‌متر، یک لایه کریستال مایع کلستریک که ساختار آن مشابه مولکول‌های کلسترول است، روی یک فیلم پلاستیکی قرار داده شده است.

استفاده از کریستال مایع این مزیت را دارد که در آن نیازی به تاباندن نور نیست و با استفاده از تجهیزات ساده می‌توان رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را تولید کرد. از این نظر نیز کاغذ برای استفاده در تابلوها یا پوسترها ایده‌آل است.

کاغذ الکترونیکی جدید 260 بار امکان پاک شدن و بازنویسی دارد، اما دانشمندان امیدوارند این ظرفیت را تا دو سال دیگر به 500 بار برسانند. زمینه لازم برای تولید انبوه این کاغذ نیز فراهم شده و اولین نمونه‌های آن احتمالا تا دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288274

ارز دارو برای واردات زین اسب خرج شد/ میلیاردر شدن دلالان دارو!

حذف نرخ مرجع ارز دارو و كالاهای اساسی نوعی دهن كجی دولت به مردم است.

اقدام دولت در روزهای انتهایی پایان كار خود در خصوص حذف نرخ مرجع ارز دارویی و كالاهای اساسی قابل توجیه نبوده و نیست. زیرا، در زمانی که بستر مناسب فراهم نشده ‌است نمی‌توان به یكباره اقدام به حذف ارز كالاهای اساسی و دارویی كرد.

اگر چه حذف ارز مرجع دارو برای مردم و بیماران با آثار زیانباری همراه بوده است، اما قطع به یقین، این تصمیم دولت دهم برای سودجویان و دلالان بازار دارویی کشور بسیار خوش یمن بوده است. به طوریکه قیمت دارو در این یک سال به چند برابر افزایش یافته که سود چند میلیاردی آن فقط به جیب دلالان رفته است. در واقع، تصمیم غیرکارشناسی دولت دهم برای حذف ارز مرجع دارو، باعث شد تا بار دیگر دلالان دارو بر سر جان مردم وارد معامله شده و هر طور که دلشان می خواهد جولان دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288248

ایران یک وام 3.6 میلیارد دلاری به سوریه می‌دهد

یک توافقنامه در تهران به امضای بانک‌های مرکزی ایران و سوریه رسیده که براساس آن سوریه یک خط اعتباری به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون دلار دریافت می‌کند.
منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/335448

مرگ 6464 تن از برق‌گرفتگی در 10 سال

تعداد فوتی‌های برق‌گرفتگی در خردادماه امسال 69 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بیشتر شده است.

در سه ماهه نخست امسال 189 تن بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 34 درصد افزایش یافته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288322

اعتصاب ۵ هزار کارگر چینی در اعتراض به واگذاری سهام کارخانه

بیش از پنج هزار کارگر چینی در یک کارخانه تولید لاستیک مشترک چین - امریکا، در اعتراض به واگذاری سهام دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری شرکت اصلی امریکایی به یک شرکت هندی، اعتصاب کردند.

شرکت کوپر تایر و رابر ماه گذشته از برنامه واگذاری سهام به شرکت آپولو تایر هند خبر داد اما این خبر خشم هزاران نفر از کارگران شرکت کوپر چنگشان، شرکت سرمایه گذاری مشترک در استان شاندونگ در شرق چین را برانگیخت.
کارگران معترض خواستار توقف معاملات کلانی هستند که موجب افزایش ارزش سهام شرکت کوپر در بازار بورس نیویورک شده است. این کارگران بیم آن دارند که شرکت هندی نتواند از پس باز پرداخت دیون خود برآید و منافع آن‌ها به مخاطره افتد.
خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد شرکت کوپر ۶۵ درصد سهام این سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد و گروه چنگشان چین ۳۵ درصد باقیمانده سهام را داراست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93328




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تعطیلی كارخانه فجر ایلام و ادامه سردرگمی كارگران

کارخانه فجر ایلام، تولید کننده کمک فنر‌های خودرو از آبان ماه سال ۸۱ به دلیل اختلافات داخلی مدیران دچار بحران شد. کارگران فجر ایلام در سال ۸۱ بیش از ۷۰ نفر بودند اما این تعداد به مرور از چرخه تولید خارج و از سال گذشته به ۱۵ نفر کاهش یافته‌اند.

با وجود آنکه کارخانه از سال ۸۱ در بحران به سر می‌برد و کارفرما نیز از بهمن ماه سال گذشته (۹۱) کارخانه را به حال خود‌‌‌‌ رها کرده است، اما کارگران هر روز برای حفاظت از شغلشان در محل کارخانه حاضر می‌شوند.

کارفرما علاوه بر پرداخت مبالغی به صورت علی‌الحساب، فقط توانسته است بیمه کارگران را واریز کند.

کارفرمای کارخانه فجر ایلام قرار بود با دریافت تسهیلات بانکی و حمایت‌های ویژه دولت در بخش صنایع، سرمایه‌ای که در قالب تسهیلات از دولت دریافت کرده است را در کارخانه سرمایه گذاری کند اما این کارفرما نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده است بلکه علاوه بر بیکاری و بلاتکلیفی کارگران، کارخانه را با کلیه دارایی‌ها و ماشین آلات‌اش‌‌ رها کرده و حضور فیزیکی در کارخانه ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93475

مرگ یک کارگر مقنی بر اثر سقوط کول‌های دیواره چاه

یك کارگر مقنی بر اثر سقوط کول های دیواره چاه در عمق ۲۰ متری جان خود را از دست داد.

روز گذشته این حادثه در مهرشهر کرج زمانی رخ داد که کارگری ۴۰ ساله در عمق۲۰  متری مشغول حفر چاه بود که ناگهان بر اثر سقوط کول‌های دهانه و دیواره چاه محبوس و سپس جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93482

پول خرید تضمینی گندم هم ته‌کشید

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی با اشاره به ابلاغ مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به مراکز خرید از نبود نقدینگی کافی برای پرداخت بهای گندم در این مراکز خبر داده و اعلام کرده است، حدود 10روز است که مراکز خرید تضمینی گندم حتی برای پرداخت بهای این محصول به نرخ اولیه یعنی کیلویی 720و 750تومان هم با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این مشکل باعث شده نتوانند بهای گندم را هنگام خرید به کشاورزان بپردازند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/335650

تجمع مسالمت‌آمیز شماری از مردم خورموج بوشهر

 شماری از مردم خورموج در تجمعی مسالمت‌آمیز مقابل مسجد میرزای این شهر، به موضوع تجزیه شهرستان دشتی اعتراض کردند. خواستار جلوگیری از این طرح شدند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288535

سرنوشت ناهید در انتظار زمین!

محققان معتقدند، روند صعودی انتشار گازهای گلخانه ای می تواند زمین را به سیاره ای غیر قابل سکونت مانند ناهید مبدل کند.

با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، میزان جذب انرژی خورشید نیز بشدت افزایش یافته و زمین دیگر قادر به حفظ تعادل دمایی نخواهد بود.

در نتیجه گرم تر شدن زمین، اقیانوس ها به حالت جوش درآمده و تبخیر می شوند؛ در این شرایط جو مملو از بخار شده و زمین به سیاره ای غیر قابل سکونت مشابه سرنوشت جهنمی ناهید مبدل خواهد شد.

منطقه قابل سکونت ستاره جائی است که فرآیند فرار گازهای گلخانه ای آغاز می شود؛ این منطقه حلقه ای از فضا در اطراف ستاره است که محل مناسبی برای شکل گیری آب به شکل مایع بر سطح سیاره سنگی و میزبانی حیات محسوب می شود.

اخترشناسان دانشگاه ویکتوریا با استفاده از مدل رایانه ای دریافته اند، آستانه پایین تر تابش حراراتی در فرآیند گازهای گلخانه ای احتمالا سریع تر از تصورات قبلی روی دهد.

«تیلور رابینسون» یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: نتایج این یافته برای سیاره زمین نیز قابل تعمیم است؛ با توجه به افزایش میزان تابش نور خورشید، جو زمین بیش از تصورات قبلی مستعد اثرات گازهای گلخانه ای قرار دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288494

تغییر تعرفه مکالمه همراه اول از ۱۵ مرداد

از روز ۱۵ مردادماه جاری تعرفه همراه اول در سراسر کشور یکسان می‌شود.
به این ترتیب از روز ۱۵ مرداد هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری از مکالمات همراه اول حذف و تعرفه مکالمه در سراسر شبکه همراه اول مانند اپراتور دوم و سوم تلفن همراه یکسان خواهد شد.
هنوز خبری از تعرفه یکسان همراه اول در دست نیست. اما طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، باید عددی بین ۵۱۵ ریال تا ۶۱۸ ریال برای هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی محاسبه شود. تعرفه‌ مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تغییر خواهد کرد.
همچنین از روز ۱۵ مرداد طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت نیز به اجرا در می‌آید که این طرح هم‌اکنون اجرا شده، اما قرار است پس از روز اعلام شده، طبق زمان‌بندی در باقی استان‌های نیز پیگیری شود.

براساس طرح هم‌کدی کدهای داخل استانی حذف و تعرفه ‌مکالمه در محدوده داخل استان به تعرفه شهری تغییر می‌کند.
تعرفه هر پالس مکالمه در استان‌های هم‌کد شده فعلا ۵۸.۱۷ ریال است که مشخص نیست تغییری کرده یا خیر.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288478

ایران در فهرست «جعل‌کنندگان نرخ تورم»!

 دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا با همکاری یک اتاق فکر اقتصادی این کشور فهرستی ارائه کرده از کشورهایی که "ارزش پول ملی خود را به صورت مصنوعی بالا نگه می‌دارند و آمار نرخ تورم‌شان واقعی نیست". نام ایران در این فهرست قرار دارد.
بر این اساس، در حالی که نرخ برابری پول ملی با ارزهای خارجی و همچنین میزان تورم در آمار رسمی کشورها شرایط اقتصادی باثباتی را ترسیم می‌کنند، ارزش برخی واحدهای پول ملی در بازار غیررسمی به سرعت سقوط می‌کند؛ نتیجه: تورم به شدت و گاهی حتی غیر قابل کنترل افزایش می‌یابد.
نام شش کشور به چشم می‌خورد: ایران، آرژانتین، ونزوئلا، مصر، سوریه و کره شمالی.
به اعتقاد تنظیم‌کنندگان این گزارش، جایگاه ریال اخیرا تا حدودی تثبیت شده، اما تورم بر اساس نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی در بازار غیررسمی، بسیار بالاست: در حال حاضر 74.2درصد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288520

جنبش "زنان حامله" علیه حزب حاکم ترکیه

سخنان هفته گذشته یک متفکر اسلامگرا در شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی 1) جنبشی را علیه حزب حاکم ترکیه و اسلامگرایان به جریان انداخت.
در هفته گذشته و پس از اظهارات هفته گذشته " عمر طغرل اینانچر" متفکر اسلامی در برنامه افطار شبکه تی آر تی ترکیه ، موجی از تظاهرات اعتراضی علیه اظهارات او که زن ستیزانه تلقی شده است، به راه افتاده است.
عمر اینانچر در اظهارات خود با اشاره به اینکه زنان باردار پس از  7 ماهگی و برآمدگی شکمشان نباید در انظار عمومی ظاهر شوند گفت که در دو ماه آخر بارداری حضور زن در انظار عمومی نوعی بی ادبی و بی نزاکتی به جامعه تلقی می شود.
وی پیشنهاد داد زنان باردار در دو ماه آخری حاملگی شان اگر می خواهند هوا بخورند شب هنگام سوار اتومبیل شوهر خود شوند و بیرون بروند.
پخش این اظهارات از تلویزیون دولتی ترکیه موجی از اعتراضات فعالان مدنی و زنان ترکیه را در پی داشت و در شهرهای مختلف ترکیه از جمله ازمیر ،استانبول و آنکارا اجتماعات اعتراضی علیه این سخنان شکل گرفت.
گفتنی است توصیه نخست وزیر ترکیه به باروری زنان این کشور نیز در ماه های گذشته جنجال ساز شده بود و برخی فعالان زنان و فمنیست ها این سخنان را توهین به خود تلقی کرده بودند، چرا که از نظر آنها نخست وزیر ترکیه حق تعیین تکلیف برای زنان را ندارد.
از نظر حزب حاکم ترکیه سقط جنین امری مذموم است و این در حالی است که از نظر فعالان حقوق زن ، سقط جنین و تصمیم برای نگهداشتن فرزند ، حق یک زن محسوب می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288510

در یک دهه آینده، سی میلیون دختر در معرض ختنه هستند

بیش از سی میلیون زن و دختر در دهه آینده در معرض ختنه شدن هستند. عملی که سازمان ملل آن را مثله کردن آلت جنسی زنان می خواند.

این نتیجه یک تحقیق است که در یونیسف، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل، انجام داده است.

بنا به این تحقیق، هم اکنون در جهان بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر زندگی می کنند که ختنه شده اند. آنها ساکن کشورهایی هستند که بیشترشان اکنون با این عمل مخالفند.

در برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و شرق آسیا، دختران را به این هوا که بکارتشان حفظ شود ختنه می کنند.

یونیسف، از کشورهای جهان خواسته تا با این عمل مخالفت کنند.

آن طور که تحقیق این نهاد بین المللی نشان می دهد، تمایل برای ختنه کردن دختران در میان زنان و مردان در جهان کاهش یافته است.

گیتا رائو گوپتا، معاون مدیر اجرایی یونیسف، گفته که ختنه دختران "تعدی به حق صحت و سلامت" آنهاست.

او از گزارش سازمان متبوعش نتیجه گرفت که: "قانون‌گذاری تنها راه مناسب [برای مبارزه با این موضوع] نیست."

' فرصت اعتراض'

گزارش یونیسف برگرفته از اطلاعاتی است که در ۲۰ سال گذشته و از ۲۹ کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای به دست آمده که هنوز در آنها ختنه دختران اتفاق می افتد.

بنا به این گزارش تعداد دخترانی که دچار این عمل می شوند نسبت به ۳۰ سال گذشته کمتر شده است.

یافته های این گزارش نشان می دهد که احتمال ختنه شدن دختران در کشورهای تانزانیا و کنیا، یک سوم کمتر شده است و در کشورهای بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، لیبریا و نیجریه حدودا نصف شده است.

اما همچنان ختنه دختران در سومالی، گینه، جیپوتی و مصر به همان میزان قبل ادامه دارد.

در کشورهای مالی، چاد، گامبیا، سنگال، سودان و یمن هم تا حدی کمتر شده است.

بنا به این تحقیق بیشتر زنان و دختران مخالف مثله کردن آلت جنسی دختران هستند و تعداد قابل توجهی از مردان و پسران هم با این عمل مخالف هستند. در چاد، گینه و سیرالئون تعداد مردانی که مخالف این عمل هستند از زنان بیشتر هستند.

خانم رائو گوپتا، گفت که الان "مهم این است که به مردان و پسران و زنان و دختران اجازه داد تا به راحتی مخالفتشان را با این عمل عنوان کنند."

این عمل ممکن است باعث خون‌ریزی‌های شدید، مشکل ادرار، عفونت، نازایی و بالا رفتن احتمال مرگ و میر نوزادان شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 افتتاح سؤال برانگیز در پارس جنوبی

محمود احمدی‌نژاد دیروز مسافر عسلویه شد تا آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس‌جنوبی را مورد ارزیابی قرار دهد اما برنامه بازدید به افتتاح پالایشگاه‌های فاز 15و 16پارس‌جنوبی تغییر یافت.

مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در حالی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که مراحل آماده‌سازی‌ این فازها همچنان ادامه دارد و به گفته یکی از پیمانکاران آن، هنوز زمان بهره‌برداری از این فازها مشخص نیست.
محمود احمدی‌نژاد در آخرین ساعات عمر دولت دهم طرح توسعه فاز 15و  16 پارس‌جنوبی را در هفتاد و سومین‌ماه توسعه خود در حالی افتتاح کرد که هنوز چاه‌ها، سکوها و خطوط لوله دریایی و 3واحد شیرین‌سازی‌ پالایشگاهی آن آماده راه‌اندازی نیست.
در شرایط فعلی هیچ‌یک از 24 حلقه چاه دریایی، 2 سکوی اصلی فراساحلی، خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه ساحلی و 3‌‌ واحد نهایی شیرین‌سازی‌ گاز در پالایشگاه آماده راه‌اندازی نیستند اما تنها یکی از واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز این پروژه راه‌اندازی و تحت عنوان کل فاز 15و 16 پارس‌جنوبی افتتاح شد. پیش از این قرار بود طی  35 ‌ماه این فازها توسعه یابد که در حال حاضر 25‌ ماه از پایان این مهلت گذشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288507




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب