روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

موجودات زنده آبزی




تاریخ: شنبه 31 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

برکنار مانده از روند تکامل

يک تيم بين المللي از محققان اخيرا عملياتي را در غارهاي بستر دريا در سواحل آفريقاي جنوبي براي يافتن يک نوع ماهي کهن شروع کردند.

اين ماهي به نام سيلکانت بسيار نادر و غيرعادي است و دانشمندان بهش نام "فسيل زنده" دادن که دليل روشني هم دارد. چون براي تقريبا ۴۰۰ ميليون سال از روند تکامل برکنار مانده است.

لوران بالستا از سازمان اقيانوس شناسي اندرومدي فرانسه گفت: "اين ماهي ها خيلي خيلي نادرند. از آن جالبتر اينکه از جهاني بسيار غريب مي آيند. گويي به جهان ديگري تعلق دارند. کشف سيلکانت مثل اين است که يک دايناسور زنده پيدا کنيم. چون در همان مرحله تکاملي است و مي دانيم که همزمان با دايناسورها مي زيسته اند. سيلکانت متعلق به دوره اي است که حتي جاي قاره ها با امروز فرق مي کرد."

در صورتي که اين تيم موفق به يافتن اين ماهي شود وسيله اي را براي ردگيري و تحقيقات بيشتر درباره اش به آن وصل خواهد کرد.

( شبکه يک ايران در اخبار ساعت 21 روز 30/01/1392 خبر یافتن این ماهی را اعلام کرد که دو متر طول دارد.)




تاریخ: شنبه 31 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قانون مارگارتی!

وبلاگ آموختن:مارگارت تاچر همراه با رونالد ريگان مجري بسيار سمج سياست اقتصادي نئوليراليسم هستند که به وسيله‌ي ميلتون فريدمن امريکايي براي نخستين بار در شيلي و با قتل سالوادور آلنده رييس جمهور شيلي و دو بزرگ انديشمند؛ ويکتور خارا و پابلو نرودا انجاميد. مارگارت تاچر اين چنين قانونی را تصويب کرد:

"در سال ۱۹۷۱، مارگارت تاچر بعنوان وزير آموزش قانوني را به تصويب رساند که طبق آن يک ليوان سهميه شير روزانه که رايگان به تمامي شاگردان دبستاني داده مي شد، را لغو گرديد."

 تجمع مقابل ایران خودرو تبریز به علت تاخیر در تحویل خودرو

تعداد قابل توجهی از مردم مقابل این کارخانه تجمع می کنند ، مسئولان فروش این کارخانه از پاسخ خوداری می نمایند.
به دنبال مراجعات مردمی به دفتر سایت خبری آناج مبنی بر عدم تحویل خودرو  توسط ایران خودرو تبریز در زمان مقرر و تجمع روزانه صدها نفری مقابل این کارخانه واقع در سه راهی خاصبان تبریز ، خبرنگار آناج در تماسی با مسئولان مختلف این کارخانه موفق به کسب اطلاعات تکمیلی از دست اندرکاران این کارخانه در تبریز نشد.
خریداران حاضر در تجمع ورودی ایران خودرو تبریز نیز با در دست داشتن مدارک مربوط به تاخیر در تحویل خودرو از عدم همکاری این شرکت انتقاد کردند.
تجمع خریداران از ساعات ابتدایی صبح تا پاسی از روز مقابل این کارخانه طی چند روز در جریان است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267729

واردات شیرخشک 5 برابر شد

به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از 23 هزار و 400 تن شیرخشک صنعتی به ارزش تقریبی 87.3 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به سال 1390 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 467 و 374 درصد افزایش یافته است. به معنای دیگر واردات شیرخشک صنعتی در سال گذشته نسبت به سال 1390 بیش از 5.6 برابر شده است. در سال گذشته همچنین حدود شش هزار تن شیرخشک اطفال و مواد اولیه شیرخشک اطفال وارد کشور شد.

ایران در سال گذشته از 12 کشور جهان واردات شیرخشک صنعتی داشت که بیشترین سهم واردات مربوط به کشورهای آلمان (3463 تن)، امارات (9051 تن)، هلند (4750)، هند (1085 تن) و نیوزیلند (2986 تن) بود.

آبان ماه سال 1389 وزیر جهاد کشاورزی در پی افزایش تولید شیرخام و ماندن این محصول روی دست دامداران، واردات شیرخشک را ممنوع اعلام کرد که با اعتراض‌ کارخانه‌های لبنی همراه شد. نهایتا علیرغم تولید 10 میلیون تنی شیرخام و مازاد بر مصرف بودن این محصول، ستاد تنظیم بازار از 30 فروردین ماه 1391 واردات شیرخشک را آزاد اعلام کرد.

 منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/314387

 گوشت مرغی ‌که باید دور ریخته شود سوسیس و کالباس می‌شود

عباس رجایی:ایران اسلامی قادر است غذای بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر از جمعت جهان را با استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و منابع تامین ‌کند، اما متاسفانه در شرایطی قرار دارد که گوشت و مرغ مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند.
نمی‌شود به مردم بگوییم برای سلامتی، بهداشت، رفع پوکی استخوان و... باید شیر بخورید و از طرفی آن قدر قیمت شیر بالا باشد که توان خرید وجود نداشته باشد.

امروز می‌بینیم مرغ‌های سه تا چهار کیلو وارد بازار می‌شود این در حالی است که عرضه مرغ بیش از یک کیلو و 700 گرم به بازار شایسته نیست.
متاسفانه امروز گوشت مرغ مادری که باید دور ریخته شود برای تولید سویس و کالباس مصرف می‌شود که این جای نگرانی دارد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267725

شکست سهمگین دولت در «نمایش استادیوم آزادی»

برغم تمام برنامه ریزی ها و هزینه های میلیاردی و آوردن نیرو از سراسر کشور برای نمایش قدرت 100 هزار نفری کمتر از یک سوم این رقم را توانستند جمع کنند؛به همین دلیل بود که احمدی نژاد ترجیح داد این مراسم جنجالی را انتخاباتی نکند و با توجه به اطلاعاتی که از تعداد اندک جمعیت به نهاد ریاست جمهوری رسیده بود، قرار شد مشایی هم نیاید. اوضاع استادیوم، اصلاً برای بهره برداری تبلیغاتی و حتی گفتن "زنده باد بهار" نیز مساعد نبود، آن هم در میان جمعیتی که چون وقت ناهارشان دیر شده بود ، به جای " زنده باد «بهار» " ، شعار "ما «ناهار» می خواهیم یالّا" سر می دادند.

دولت آماده باش سراسری داد و قرار شد از استان های مختلف کشور و از ادارات و سازمان های دولتی ، کارمندان ، کارگران ، دانش آموزان و اعضای هلال احمر را به همراه خانواده هایشان ، با خرج دولت ، به تهران بیاورند و برگردانند.

روز موعود فرا رسید. صدها خودروی اداری و اتوبوس و مینی بوس ، از سراسر کشور در اطراف استادیوم آزادی پارک کردند تا افرادی که از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور ، آورده بودند را پیاده کنند.

برآوردهای مستند به تصاویر حاکی از آن است که کل دولت توانسته از تهران ، شهرهای اطراف و استان های کشور ، با بسیج امکاناتش ، تنها 30 هزار نفر را در استادیوم جمع کند.
هزینه های میلیاردی کنند و از اقصی نقاط کشور ، کارمندان و کارگران و دانش آموزان را سوار اتوبوس کنند و با دادن حق ماموریت و تغذیه و اسکان و هزینه ایاب و ذهاب و ... آنها را به تهران بیاورند که مثلاً می خواهیم به 9 نفر لوح تقدیر بدهیم! اساساً برای یک مراسم تجلیل اداری ، چنین میتینگی نیاز نبود، نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267713

 




تاریخ: شنبه 31 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سلول‌هاي بنيادين چگونه سلول‌هايي هستند؟

بدن همه جانوران، از انسان گرفته تا گنجشک، از سلول درست شده است. سلول‌ها در دوران جنيني تکثير مي‌شوند و بعد در اثر تمايز گروه‌هاي مختلف‌شان اندام‌ها بوجود مي‌آيند. همين تمايز پيدا کردن است که باعث تفاوت سلول‌هاي قلب با سلول‌هاي مغز و کبد مي‌شود. نتيجه تکثير و تمايز سلولي اين است که اندازه بدن جانور بزرگ مي‌شود و اندام‌هايش شکل مي‌گيرند.

همه انواع سلول‌ها از سلول‌هاي بنيادين درست مي‌شوند اما دسته‌اي از همان سلول‌هاي بنيادين از همان دوران جنيني بطور مداوم تکثير مي‌شوند ولي هرگز تمايز پيدا نمي‌کنند. در نتيجه اين سلول‌ها هيچ اندامي را نمي‌سازند و هميشه به همان شکل اوليه خودشان باقي مي‌مانند. اين‌ها همان سلول‌هاي بنيادين معروف هستند که همه جا اسم‌شان را مي‌شنويد و درباره‌شان مي‌خوانيد.

بخش هيجان‌انگيز در اين است که همان سلول‌هاي بنيادين تمايز پيدا نکرده را مي‌شود به سلول‌هاي قلبي، مغزي و کبدي تبديل کرد. يک نکته را همين‌جا بگويم که متوجه مهم‌ترين قسمت موضوع بشويد، مثال‌ها را هم از بدن انسان مي‌آورم که تصورش براي‌تان ساده‌تر باشد. سلول‌هاي بنيادين از دوران جنيني در بدن انسان وجود دارند و مرتب و بدون تغيير بازتوليد مي‌شوند، اين را که گفته بودم. وقتي به بزرگسالي مي‌رسيم باز همان سلول‌هاي بنيادين به همان شکل دوران جنيني در بدن ما وجود دارند، اما تفاوتش اين است که حالا به جاي اين که در بدن يک جنين باشند در بدن يک بزرگسال قرار گرفته‌اند.

همين تفاوت يعني اين که ما با دو نوع سلول بنيادين سر و کار داريم: سلول‌هاي بنيادين جنيني و سلول‌هاي بنيادين بالغ. تفاوت اصلي اين دو نوع سلول در اين است که سلول‌هاي بنيادين جنيني را مي‌شود به آساني به هر نوع سلولي ديگري تبديل کرد ولي سلول‌هاي بنيادين بالغ در هر اندامي که باشند براي تبديل به سلول‌هاي همان اندام مناسب‌ترند.

خوب وقتي درباره سلول‌هاي تمايز يافته مثل سلول‌هاي قلب حرف مي‌زنيم اين را مي‌دانيم که چنين سلول‌هايي قادر نيستند خودشان را تکثير کنند و وقتي از بين مي‌روند چيزي جايگزين‌شان نمي‌شود. اما سلول‌هاي بنيادين حتي در خارج از بدن و در شرايط آزمايشگاهي هم مي‌توانند مدام خودشان را تکثير کنند و زنده بمانند. منتها يک سوال بي‌جواب اين است که چطور مي‌شود که سلول‌هاي بدن بزرگ مي‌شوند و تمايز پيدا مي‌کنند ولي سلول‌هاي بنيادين هرگز تغيير نمي‌کنند و دست نخورده باقي مي‌مانند؟ درست انگار توانايي داشته باشيد همه بدن‌تان که بزرگ مي‌شود اما پاهاي‌تان را آنقدر کوچک نگه داريد که بتوانيد کفش‌هاي دوران نوزادي‌تان را بپوشيد.

سلول‌هاي بنيادين کجا هستند؟

براي جواب دادن به اين سوال بايد اول شما را به يک درمانگاه نازايي ببرم. وقتي يک زوج دچار مشکل نازايي هستند سلول‌هاي جنسي‌شان را در بيرون از بدن لقاح مي‌دهند و وقتي سلول تخم تشکيل شد آن را به رحم مادر منتقل مي‌کنند. نام اين روش بارداري IVF يا لقاح خارج بدن است و هميشه يک سلول لقاح يافته که از آميزش سلول‌هاي جنسي نر و ماده بوجود مي‌آيد براي توليد يک جنين کافي‌ست. اما بطور معمول زوج‌ها تعداد بيشتري سلول جنسي نر و ماده براي موفقيت عمل IVF در اختيار مراکز درماني قرار مي‌دهند. سلول‌هاي بنيادين جنيني از لقاح دادن همين سلول‌هاي جنسي اهدايي و تشکيل تخم، و البته با مجوز قانوني، به دست مي‌آيند.

وقتي سلول تخم به چهار يا پنج روزگي مي‌رسد شبيه به يک توپ خيلي کوچک مي‌شود. اين توپ سه تا لايه سلولي دارد که لايه داخلي آن شامل ۳۰ عدد سلول است. اين ۳۰ عدد سلول که اسم‌شان سلول‌هاي لايه داخلي‌ست همان سلول‌هاي بنيادين جنيني هستند که آن‌ها را در ظروف آزمايشگاهي نگهداري مي‌کنند.

سلول هاي بنيادين

اما سلول‌هاي بنيادين بالغ را کجا بايد پيدا کرد؟ جواب اين سوال را که بنويسم از يک موضوع ديگري هم سردرمي‌آوريد. جواب اين است که در بافت‌هاي مختلف بدن نقاطي هست که به نام منطقه تقسيم نشدني معروفند. در پوست، در کبد، در عضلات، در رگ‌هاي خوني، در مغز استخوان و در مغز چنين نقاطي وجود دارد. سلول‌هاي بنيادين بالغ در همين مناطق تقسيم نشدني قرار دارند و معروف‌ترين روش استفاده از آن‌ها پيوند مغز استخوان است. اما سلول‌هاي بنيادين در اين مناطق تقسيم نشدني گاهي تحت تاثير عوامل نامعلوم شروع به زياد شدن بدون کنترل مي‌کنند، سرطان از همين‌جا شروع مي‌شود. اين همان موضوعي بود که حالا از آن سردرآورديد.

مهم‌ترين تفاوت سلول‌هاي بنيادين جنيني و بالغ اين است که سلول‌هاي جنيني را مي‌توانيد در محيط آزمايشگاهي نگهداري کنيد و اگر نياز به تعداد زيادتري از آن‌ها بود تکثيرشان کنيد ولي سلول‌هاي بنيادين بالغ را به سختي مي‌توانيد در محيط آزمايشگاهي حفظ کنيد. يک تفاوت ديگر هم اين است که سلول‌هاي جنيني را مي‌توانيد از هر جنيني بگيريد و به هر نوع سلول ديگري براي افراد ديگر تبديل کنيد ولي سلول‌هاي بالغ را از بدن هر کسي که بگيريد راحت‌ترين کار اين است که به سلول‌هاي بافت همان فرد تبديل‌شان کنيد، با اين مزيت که سلول‌ها براي دستگاه ايمني بدن فرد دريافت کننده آشنا هستند و آن‌ها را رد نمي‌کند.

با سلول‌هاي بنيادين چه کارهايي مي‌شود کرد؟

به نظرم اين سوال را مي‌توانيد جواب بدهيد ولي تضمين نمي‌کنم جواب‌تان درست باشد. به احتمال زياد مي‌گوييد هر جا بافت معيوبي بود مي‌شود سلول‌هاي بنيادين را در آزمايشگاه تکثير کرد و يک بافت جديد ساخت و جايگزين بافت معيوب کرد. براي همين گفتم تضمين نمي‌کنم چون داستان در عمل به همين سادگي‌ها هم نيست. چرا؟

دليل عمده‌اش در اين است که هنوز پيام‌هايي که سلول‌هاي بدن براي هم مي‌فرستند به درستي شناخته نشده‌اند. اين پيام‌ها همگي شيميايي هستند و توسط ژن‌ها کنترل مي‌شوند ولي تعداد و تنوع‌شان بسيار زياد است. شبيه‌سازي پيام‌هايي که ژن‌ها ارسال مي‌کنند در شرايط آزمايشگاهي هم آسان نيست و در نتيجه توليد بافت‌هاي سلولي بسادگي صورت نمي‌گيرد. حتي وقتي چنين بافت‌هايي در آزمايشگاه درست مي‌شوند، واکنش دستگاه ايمني بدن به آن‌ها قابل پيش‌بيني نيست و هر اشتباه کوچک در نوع سلول‌ها مي‌تواند منجر به رد بافت در بدن دريافت کننده شود.

مثال ساده‌اش اينطوري‌ست که توي خانه‌تان نشسته‌ايد و صداي يک نفر را از توي خيابان مي‌شنويد که بلند و کشيده مي‌گويد "آي لاو سوزي". پيش خودتان مي‌گوييد چه انسان شريفي‌ست که روز روشن دارد با صداي بلند عشقش را نثار خانم سوزي مي‌کند. مي‌رويد که اين عاشق دلخسته را ببينيد اما آن بيرون با يک انسان شريف ديگري روبرو مي‌شويد که بلند و کشيده دارد مي‌گويد "آي لحاف‌ دوزي".

اما به نظر مي‌رسد تشخيص دقيق صداي بلند و کشيده عاشق دلخسته از آن لحاف‌دوز شريف در زمينه سلول‌هاي بنيادين دارد آرام آرام ميسر مي‌شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی




تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

از فروش هدایای ریاست جمهوری به نفع فقرا تا به باد دادن میلیاردی پول ملت در"نمایش استادیوم آزادی"

جالب است! 70 هزار نفر از از استان های مختلف هماهنگ کرده و با بودجه بیت المال به تهران آوردند و هزینه های رفت و آمد و اقامت و تغذیه و حق ماموریت و اجرای مراسم و تدارکات از هلی کوپتر و پوسترها گرفته تا بیلبوردهای خیابانی و ساندیس و ... را از بودجه نحیف ناشی از تحریم و سوء مدیریت ، پرداخت کردند که چه بشود؟ که رئیس جمهور یک سخنرانی کند و به 9 نفر لوح تقدیر بدهد!

واقعاً یعنی چه که رئیس جمهور در اسفند ماه ، هدایا را می فروشد که چند صد میلیون برای نیازمندان جمع شود ولی در فروردین ، چند میلیارد که می توانسته برای همان نیازمندان صرف کند را هزینه مراسم نمایشی استادیوم آزادی می کند تا به 9 نفر لوح تقدیر بدهد. واقعاً هر لوح تقدیر برای ملت ایران چقدر آب خورده است؟!

ولی نمی توان در برابر به زباله دانی ریختن پول ملت در روز روشن توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور ، سکوت کرد و آن را نادیده گرفت.
در این وانفسای بودجه ، که کارگران بسیاری در دریافت حقوق ماهانه شان نیز مشکل دارند و همان افرادتحت پوشش بهزیستی هم همچنان نیازمندند ، آیا لازم بود  70 هزار نفر را از مدت ها قبل بسیج کرد و از نقاط مختلف کشور به تهران و استادیوم آزادی آورد که آقای رئیس جمهور می خواهد به 9 نفر لوح تقدیر بدهد؟
نمایش استادیوم آزادی در حیف و میل کردن بودجه در استادیوم آزادی را در تاریخ معاصر ایران می توان با جشن های 2500 ساله مقایسه کرد و این اقدام را ماکت بسیار کوچکی از آن حیف و میل تاریخی دانست با این تفاوت که در جشن های 2500 ، کلیت رژیم بدان ولخرجی دست یازید و مورد غضب مردم قرار گرفت و این بار ، دولتی رو به پایان ، در سطحی کوچکتر ، پول مردم را برای یک مراسم بیهوده به باد داد ؛ اما وجه اشتراک شان نیز همین هدر دادن بودجه عمومی بود.

رئیس جمهوری که روزگاری می گفت فقط یک نوع غذا باید بر سر سفره اش باشد و عکس های ساده زیستی اش بر سر سفره ای با نان و پنیر ، هوش از سر دلداگانش می برد ، اینک به راحتی آب خوردن ، میلیاردها تومان را بر سر یک مراسم صد در صد بی فایده و برای دادن لوح تقدیر به 9 نفر ، بر باد می دهد و آب هم از آب تکان نمی خورد و کسی هم پیگیر نمی شود که این ولخرجی ها از کیسه ملت با کدام مجوز انجام می شود؟!

اگر آن روز که رئیس جمهور ، دهها نفر زائد بر نیاز ، از دوستان و خانواده و اقوام گرفته تا مسوولان بی ربط را با خود به سفر نیویورک برد و برایشان هزینه های آنچنانی کرد ، با او برخورد قانونی می شد که چرا پول ملت ایران را صرف سفر نیویورک این ها کردی؟ امروز شاهد پرده دیگری از این ریخت و پاش در روز روشن نبودیم. اینان فکر می کنند که پول ملت ایران بی پایان است و آنها هم حق دارند ، هر کاری دلشان خواست با این پول انجام بدهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267690

 "توپ تانک فشفشه ... ناهار ما چی میشه"  

خبرهای حاشیه ای خود قبل از آغاز مراسم امروز پنجشنبه دولت در استادیوم 100 هزار نفری آزادی در تهران:
هم اکنون میان تعدادی از حاضران در ورزشگاه آزادی وعده های غذایی ناهار توزیع شده است اما هنوز تعداد زیادی از حاضران وعده های غذایی خود را دریافت نکرده اند. این امر باعث نارضایتی بسیاری از حاضران در ورزشگاه شده؛ تا جایی که عده ای از آن ها شعار «ناهار! ناهار!» سر داده و در قسمت دیگری از ورزشگاه شعار می دهند: «توپ تانک فشفشه، ناهار ما چی می شه!»
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267651

عامل بروز میگرن چیست؟

مدت‌هاست که تصور می‌شود درد میگرن ناشی از انبساط شریان‌‍‌های خارج از جمجمه است؛ اما دانمارکی‌ها بر این باورند که حساس‌شدن فوق‌العاده رشته‌های عصبی در اطراف شریان‌های خونی عامل بروز این دردهاست.
این دانشمندان اسکن‌های MRI متعلق به 19 زن که از میگرن رنج می‌بردند، را بررسی و شریان‌های آن‌ها را طی یک حمله مطالعه کردند.
گفتنی است تمامی این زنان بدون داشتن اختلالات بینایی از میگرن رنج می‌بردند.
این بدین معناست که میگرن در آن‌ها به یک طرف سر مرتبط است و محققان حاضر در این پروژه طرف دیگر مغز را برای بررسی تفاوت‌های دو طرف این عضو مطالعه کردند.
آن‌ها دریافتند که برخلاف باور عموم، شریان‌های خونی طی حمله میگرنی منبسط نشدند و بنابراین عامل دیگری برای بروز درد وجود داشت.
این محققان پس از انجام تحقیقات لازم پی بردند که شریان‌های واقع در بیرون جمجمه طی حملات میگرنی منبسط نشدند و شریان‌های داخل جمجمه نیز در سمتی که سردردها احساس می‌شدند، در مقایسه با طرف بدون درد سر، فقط اندکی منبسط شدند.
به گزارش دانشمندان مرکز نورولوژی لنست، این موضوع همچنین پرسش‌هایی را در خصوص چگونگی عملکرد داروی معمول برای میگرن یعنی sumatriptan برمی‌انگیزد و بنابراین پیش از داشتن یک اسکن MRI دیگر، این دارو به بیماران میگرنی داده شد.
بررسی‌ها نشان داد که شریان‌های خونی واقع در درون جمجمه هنوز اندکی منبسط شده بودند (حتی پس از رفع میگرن) و این بدین معناست که دارو آن‌گونه که پیشتر تصور می‌شد، عمل نمی‌کرد.
تحقیقات آتی باید به دنبال تضمین این نکته باشد که این دارو در درون سیستم عصبی مرکز/مغز عمل خواهد کرد و این که باید قادر باشد از سد خونی مغزی عبور کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267689

درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می‌یابد

کمیسیون تلفیق در جلسه امروز خود درآمدهای مالیاتی دولت را بررسی کرد و هرآنچه دولت در بودجه آورده بود، تصویب شد.
درآمدهای مالیاتی دولت در مجموع با توجه به برخی رقم‌ها تغییر می‌کند و از 53 هزار میلیارد تومان به 55 هزار میلیارد تومان در سال 92 افزایش پیدا خواهد کرد.
منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/314178

افزایش خانواده های زیرخط فقر بر اثر پرداخت هزینه های سنگین درمان

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال حاضر درمان کوچکترین بیماریها برای مردم رنج‌آور و مشکل شده است،در حال حاضر وقتی یک نفر دچار بیماری نسبتا سختی می‌شود باید برای پرداخت هزینه‌های بیمارستان تمام زندگی خود را بفروشد که این موضوع موجب افزایش تعداد خانواده‌های زیر خط فقر می‌شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267649

باز هم انفجار گاز در اهواز!

انفجار گاز در طبقه سوم یک ساختمان چهار طبقه در خیابان ادهم اهواز به وقوع پیوست که بر اثر این حادثه دو واحد مسکونی از این ساختمان به صورت کامل تخریب شدند و منازل مسکونی اطراف محل وقوع حادثه نیز از 10 تا 20 درصد دچار تخریب شدند.
بر اثر این حادثه که خوشبختانه تلفات جانی نداشت، چهار نفر شامل یک مرد، یک زن و دو کودک مجروح شدند که توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/314268

۳۰۰۰ آقازاده دانشجو در خارج هنوز برنگشته‌اند!

با گذشت دو سال و هشت ماه از قرار گرفتن عزم مجلس بر بازگرداندن آقازاده‌هاي شاغل به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج به كشور از طرفي و افزايش ظرفيت دانشگاه‌هاي داخلي در رشته‌ها و مقاطع مختلف، گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد همچنان فرزندان مسئولان كه براي تحصيل به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند براي بازگشت به كشور مقاومت مي‌كنند و آئين نامه‌هاي صادر شده تنها براي غيرآقازاده‌ها اجرايي مي‌شود.
۳ هزار نفر از ميان آمار دانشجويان ايراني خارج از كشور را فرزندان مسئولان تشكيل مي‌دهند و مجلس تا بازگرداندن تمام كساني كه با استفاده از رانت براي تحصيل به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند، تلاش خواهد كرد و اين موضوع هرگز دستخوش مرور زمان نمي‌شود.
همچنان آقازاده‌ها در خارج از كشور مشغول به تحصيلند و در برابر بازگشت مقاومت مي‌كنند.
نتيجه اين بحث‌ها اين است كه از ۳ هزار و ۳۰۰ نفري كه به كشور بازگشته‌اند هيچ كدام آقازاده نبوده اند!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267634

سانسور شلوار جین در صداوسیما!

چندی پیش به عنوان کارشناس سینمایی به یک برنامه تلویزیونی مربوط به «شبکه خبر» دعوت شدم تا پیرامون فیلم های سینمای جهان به نقد و تحلیل بپردازم. ... برنامه روی آنتن رفت و اثری از صحبتهای من در برنامه نبود!!!
وقتی علت را جویا شدم پاسخم را این گونه دادند که بنده شلوار جین به پا داشته ام و از این حیث تصویر بنده قابل پخش نبوده است!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267646

+ نوشته شده توسط سیاوش در جمعه سی ام فروردین 1392 و ساعت 0:2 | نظر بدهید

صنعت سیستان و بلوچستان پیش از زلزله هم مخروبه بود

یك فعال كارگری در زابل درباره آثار زلزله اخیر بر واحدهای تولیدی و صنعتی استان سیستان و بلوچستان گفت: در تمامی این استان پهناور كمتر از انگشتان دست واحد صنعتی بزرگ وجود دارد و بخش صنعت استان بدون وقوع زلزله نیز اینك مخروبه است.
رقم واقعی نرخ بیکاری در این استان بیش از ۲۰ درصد است.

هم اکنون شهرکهای صنعتی این استان به مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند و این در حالیست که این واحد‌ها با هدف ایجاد و حفظ اشتغال احداث نشده‌اند بلکه عده‌ای سودجو و دلال با ساختن سوله‌های خالی سعی کرده‌اند با متقاعد کردن دولت و دریافت وام‌های كلان بانکی، سرمایه بدست آورده را در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63513

انفجار کارخانه تولید کود شیمیایی دو نفر را كشت

بر اثر انفجار یک کارخانه تولید کود شیمیایی در تگزاس آمریکا دو نفر كشته شدند.سی ان ان: کشته شدن دو نفر در حادثه انفجار در یک کارخانه تولید کود شیمیایی در تگزاس آمریکا تایید شده است.

در این حادثه که ساعت هفت و پانزده دقیقه شب گذشته به وقت محلی رخ داد احتمالا حدود یکصد نفر نیز زخمی شده‌اند. هم اکنون ساکنان خانه‌های منطقه اطراف محل انفجار تخلیه شده‌اند. علت تخلیه ساکنان این منطقه این است که یک مخزن دیگر حاوی مواد شیمیایی در این کارخانه وجود دارد که هنوز منفجر نشده است و احتمال آتش گرفتن آن وجود دارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63609

اعلام حداقل دریافتی کارگران در سال جاری

با لحاظ کردن تمام مزایای کارگران در سال جاری از حدقل دستمزد، حق اولاد دوفرزند، کمک هزینه مسکن و بن نقدی، هر کارگر ماهیانه 629 هزار و 550 تومان دریافت خواهد کرد.
 به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال گذشته و با در نظر گرفتن رقم سنوات برای گروه یک؛ حسب مورد تعلق خواهد گرفت. از ابتدای سال 92 همه کارگران قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار باشند یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان در همان کارگاه گذشته باشد،اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر مشمول دریافت پایه سنوات خواهند بود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/314241




تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تظاهرات کارگران در لس‌آنجلس برای افزایش دستمزد




تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آدم خوش بين

 

در کودکي بالِ هيچ مگسي را نکند

پيتِ حلبي به دُمِ هيچ گربه‌اي نبست

در قوطي کبريت هيچ سوسکي را زنداني نکرد

لانه‌ي هيچ موري را ويران نساخت

بزرگ شد

اين همه را بر سرش آوردند

دَمِ مرگ بر بالين‌اش بودم

گفت شعري بخوان

از خورشيد

از دريا

از نيروگاه‌هاي اتمي

از قمرهاي مصنوعي

از شکوهِ والاي انسانيت

                                                             6 دسامبر 1958 باکو

تاريکي صبح، ناظم حکمت، ترجمه پروين همتي ص142 نشر دنياي نو، 1383




تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

ماست رو بریزین اونجایی که می سوزه!

الف.راستگو

 انسان جائزالخطاست!
 
توکلی گفت: "من هم مثل هر سیاستمدار دیگری اشتباهات زیادی داشته ام."
در همین راستا نتیجه می گیریم همه اشتباه می کنند حتی اگر خلافش ثابت شود! فقط تفاوتی که وجود دارد این است که اگر برخی ها اشتباه کنند "خیلی بد" هستند و زندان و فیلتر و این جور چیزها دارد اگر برخی دیگر اشتباه کنند "انسان جائزالخطاست!"
 
***
 مُسری شدن احساس وظیفه؟!
 هر چه فکر می کردیم چرا این بار اینقدر تعدد کاندیدا وجود دارد به نتیجه خاصی نمی رسیدیم. با خودمان احتمال می دادیم یا این روزها کاندیدا شدن مُد شده است و یا اینکه "احساس وظیفه" مسری شده است! اما بالاخره آقای نبوی علت این همه کاندیداتوری را کشف کرد و به بزرگترین سؤال فلسفی ما پاسخ گفت! ایشان در برنامه دیروز امروز فردا؛ گفت: "می گویند وقتی احمدی نژاد رای می آورد چرا ما نیاییم."
از آقای دکتر احمدی نژاد که روحیه اعتماد به نفس را برای ما ایرانیان به ارمغان آوردند صمیمانه سپساسگزاریم.

*** 
  مرحله دوم هدفمندی؛ همین حالا؟!

ابوترابی فرد گفت: "مرحله دوم هدفمندی‌ درصورت تثبیت و کاهش تورم قابل اجراست."؛ در همین راستا نتیجه می گیریم همین روزها بیایند و مرحله دوم را استارت بزنند. حالا درست است که نرخ تورم کاهش نیافته، اما لااقل روی اعداد بالای 30درصد که تثبیت شده است!
 
***   
 ما هم شاید کاندیدا شدیم!

فتحی پور -رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- گفت: "برنامه خاصی از کاندیداها ندیده ام."؛ البته ما هم برنامه خاصی از کاندیداها ندیده ایم. یکی می گوید یارانه نمی دهم، دیگری می گوید دوبرابر می کنم و یکی دیگر هم از ماهی 250هزار تومان صحبت می کند! اینها که نشد برنامه!
آقای فتحی همچنین در خصوص برنامه هایشان برای کاندیدا شدن، یا نشدن؛ گفته اند: "کاندیداها زیاد باشند می‌آیم."
در همین راستا ما انگشت حیرت به دهان گرفته ایم از این همه برنامه داشتن!! اصولا به این می گویند برنامه داشتن و برنامه ریزی!
در همین راستا اینجانب "الف.راستگو" نیز عنوان می دارم اگر تعداد کاندیداها خیلی زیاد باشد؛ بنده نیز کاندیدا خواهم شد! شاید رای ها شکست و شانسی شانسی ما هم رفتیم دور دوم و رای آوردیم!
 
***
ماست رو اونجایی بریزن که می سوزه!
ذائقه ها متفاوت است؛ یکی شور دوست دارد، یکی بی نمک، یکی آبکی، یکی شیرین و ... یکی هم تند!
در همین راستا احمدی نژاد که شنیده می شود فقط پیتزا پپرونی دوست دارد و در میان چیپس ها هم فقط فلفلی اش را می خورد؛ گفته است: "نیازمند اصلاحات تند هستیم."
به هر حال از همین حالا خدمت دوستانی که زیاد با غذاهای تند رابطه ندارند عنوان می گردد ماست دم دستشان باشد! اگر یک وقت این تندی زبانشان یا حلقشان یا معده شان را اذیت کرد و سوزاند ، ماست رو بریزن اونجایی که می سوزه!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266907

 “احتمال برخورد شهابسنگ به زمين بيشتر از برنده شدن در قمار است”

درحالي که کشورهاي اروپايي در بحران اقتصادي قرار دارند، تعداد افراد قمارباز، نه تنها کم نشده بلکه افزايش يافته و حتي متوسط سن قماربازان پايين تر نيز رفته است. دولت هاي محلي در ايتاليا براي مقابله با اين وضعيت از دانشمندان کمک خواستند.

پائولو کانووا، رياضيدان مي گويد: «در ايتاليا قماربازي براي افراد زير ۱۸ سال ممنوع است. پس در تئوري اين افراد با قمار آشنايي ندارند. ولي در واقعيت، جوانان به خوبي با اين بازي ها آشنايي دارند و وقتي ما درباره ماشين هاي بازي يا پوکر و بليت هاي بخت آزمايي صحبت مي کنيم متوجه مي شويم که بيش از ما مي دانند.»

يک فيزيکدان و يک رياضيدان با کمک علم آمار، محاسبه احتمالات و کمي هم شوخ طبعي، سعي مي کنند به جوانان توضيح دهند که اين بازي ها به گونه اي برنامه ريزي شده تا برنده نهايي مراکز برگزارکننده بازي باشد.

پائولو کانووا، رياضيدان مي گويد: «چقدر احتمال دارد که شش شماره بليت بخت آزمايي شما برنده بازي امشب «سوپر لوتو» شود؟ اين احتمال، يک در ۶۳۰ ۶۱۴ ۶۲۲ است. پس احتمال اينکه کره زمين در سال ۲۰۳۶ با برخورد يک شهاب سنگ نابود شود بيش از احتمال برنده شدن در بخت آزمايي است.»

اين دو جوان دانشمند قرار است به مدارس مختلف در اقصي نقاط ايتاليا بروند و جوانان را با اين مسئله آشنا کنند.

منبع: یورونیوز فارسی

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ترس از اخراج مانع اقدام قانونی در مقابل دستمزد كمتر از حداقل

حداقل دستمزد کارگران در حالی با افزایش ۲۵ درصدی نسبت در سال جاری تصویب شد که بسیاری از کارفرمایان در استان خراسان جنوبی به بهانه ناتوانی‌های مالی در پرداخت حداقل حقوق قانونی کارگران خود کوتاهی می‌کنند.

با وجود اینکه ماده ۴۱ قانون کار پرداخت حداقل دستمزد سالیانه تعیین شده در شورای عالی کار را وظیفه کارفرمایان و عواقب نپرداختن آن را نیز متوجه خود آن‌ها می‌داند، برخی كارفرمایان با توسل به شیوه‌های مختلف از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند و از حداقل دستمزد نیز می‌کاهند.

این کارفرمایان به کارگران خود گفته‌اند به بهانه ناتوانی‌های مالی حاضر نیستند میزان حقوق کارگران خود را طبق مصوبه شورای عالی کار افزایش دهند، از این رو با کارگرانی که به این موضوع اعتراض دارند برخورد می‌کنند.

با توجه به افزایش جمعیت در این استان، میزان برنامه‌های اشتغال زایی دولت رشد چندانی نداشته است، این در حالیست که تعداد زیادی از جوانان جویای کار هنوز نتوانسته‌اند شغلی مناسبی برای خود داشته باشند.

برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از بیکاری این افراد جویای کار (که برخی از آنان تحصیل کرده نیز هستند) با دستمزدی كمتر از حداقل حقوق و با عقد قرارداد یکسویه سفید امضاء و گرفتن تعهدات محضری، بدون بیمه آنان را به استخدام خود در می‌آورند و از آنان بهره‌كشی می‌كنند.

كارگران به دلیل ترس از اخراج و از دست دادن شغل، در ۹۰ درصد موارد از مقابله قانونی صرف نظر می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63192

تجمع بازنشستگان پالایشگاه آبادان در مقابل وزارت نفت

امروز ۳۰ تن از کارکنان شاغل و بازنشسته پالایشگاه آبادان در اعتراض به عدم فروش و یا واگذاری منازل سازمانی پالایشگاه آبادان، در مقابل ساختمان وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تهران تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، ۳۰ تن از کارکنان شاغل و بازنشسته پالایشگاه آبادان با بر افراشتن پارچه نوشته‌هایی در اعتراض به مدیریت فعلی پالایشگاه آبادان از «رستم قاسمی» وزیر نفت خواستند تا به مشکلات آنان رسیدگی کند.

در یکی از این پارچه نوشته‌ها اشاره شده بود «ما کارکنان شاغل و بازنشسته پالایشگاه آبادان خواستار اجرای مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت فروش و واگذاری منازل سازمانی پالایشگاه آبادان با عمر بالای بیش از ۷۰ سال هستیم».

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63422

تجمع هزاران كارگر بیكار مقابل پارلمان ایتالیا

هزاران نفر از کارگران ایتالیا روز گذشته در برابر پارلمان این کشور تحصن کردند و از دولت خواستند موجودی صندوق پرداخت حقوق به کارگرانی که به‌طور موقت بیکار شده‌اند را افزایش دهد.

نمایندگان اتحادیه‌های کارگری از دولت خواستند با افزودن یک و نیم میلیارد یورو به موجودی این صندوق، پرداخت حقوق کارگرانی را که به طور موقت بیکار شده‌اند تضمین کند. از آنجا که دولت ایتالیا در تلاش است تا ۲ تریلیون یورو از بدهی‌های عمومی بکاهد، امکان دارد، بزودی بیکاران موقت نیز رسما بیکار شوند و از دریافت حقوق ماهانه محروم شوند.

بر اساس طرحی که دولت ایتالیا و کارفرمایان اجرا می‌کنند، صاحبان شرکت‌ها می‌توانند در زمان بحران، حقوق ماهانه کارگرانی را که بطور موقت بیکار شده‌اند بپردازند. البته مبلغ پرداختی، کمتر از مبلغ واقعی حقوق و دستمزد آنهاست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63442

هزینه لشكركشی‌های دولت از حقوق بازنشستگان تامین می‌شود

نماینده بوکان: هزینه برگزاری همایش روز ۲۹ فروردین از حقوق بازنشستگان، تامین اجتماعی و کسانی که پول پرداخت داروی خود را ندارند تامین می‌شود.

لشکرکشی‌های انتخاباتی رئیس جمهور از بودجه نیست بلکه از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کسانی که پول دارو ندارند تامین می‌شود.

بیش از یک میلیارد خرج انتخابات می‌کنند در حالیکه باید همه چیز در شرایط مساوی قرار بگیرد برگزاری همایش ۲۹ فروردین با شعارهای عدالت محوری دولت هم خوانی ندارد.

یکی از دوستانم به من گفت که شما کاندید ریاست جمهوری می‌شوید گفتم آری. چراکه یکی از شرایط ریاست جمهوری شدن شیعه ۱۲ امامی بودن است و من بیان کردم اگر مشایی کاندید شود، خلیفه سوم را نیز می‌توان شیعه ۱۲ امامی نامید.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63015

تعطیلی برخی از كارخانه‌های لوازم خانگی

برخی تولید کنند گان لوازم خانگی داخلی به علت نبود مواد اولیه تولید، با افزودن بر زمان تعطیلات نوروزی، عملا کار در واحد‌های تولیدی خود را تعطیل کرده‌اند.

هم اکنون تعداد زیادی از کارگران این واحد‌های تولیدی، بعد از سپری کردن تعطیلات نوروزی به دلیل آنچه که از سوی کارفرما، فراهم نشدن مواد اولیه تولیدعنوان شده است نتوانسته‌اند بر سر کار خود حاضر شوند.

به دنبال تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ مواد اولیه، تعدادی از کارخانجات تولید لوازم خانگی تعطیل و مابقی با مشکل تهیه مواد اولیه تولید مواجه شده‌اند.

با آنکه هنوز اخراجی صورت نگرفته و کارگری در این واحد‌ها بیکار نشده است اما تعداد زیادی از کارگران فعال در کارخانه‌ها تولید کننده لوازم خانگی که بعد از تعطیلات ایام نوروز هنوز نتوانسته اند بر سر کار خود حاضر شوند، نگران امنیت شغلی خود هستند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267450




تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 لاشه های خراب گوشت هندی در سوسیس و کالباس  

معاون اول رئیس جمهور: "آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد. آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بیرحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند."
فست فود غذای آماده‌ای است که معمولا بدون قاشق چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می‌شود و غذای انگشتی به حساب می‌آید. این نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند اما در واقع فاقد ارزش غذایی بوده و حتی عوارض جسمانی گوناگونی را نیز به دنبال دارند.
نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند گرچه دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند و مانع رشد باکتریهای خطرناک می‌شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام "نیتروز آمین" تبدیل می‌شوند.
رشد سرطانهای معده و روده که در سالهای اخیر افزایش یافته است عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند.
چاقی و اضافه وزن، بیماریهای قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلا به برخی سرطانها از عوارض مصرف این نوع غذاها است. این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.
خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان است 20 درصد افزایش می دهد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267309

افزایش 5 برابری پوکی استخوان در مردان با مصرف نوشابه‌های گازدار

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران: افرادی که روزانه یک لیوان نوشابه سیاه مصرف می‌کنند، بعد از 35 سالگی میزان بروز پوکی استخوان افزایش می‌یابد به طوری که خطر ابتلا به این عارضه در زنان 3 برابر و در مردان به میزان 5 برابر افزایش می‌یابد.

مصرف یک لیوان شیر بیش از 10 درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی را تامین می‌کند، گفت: یک لیوان شیر کم چرب یا آب میوه طبیعی تنها حاوی 100 تا 150 کیلوکالری و یک لیوان شیر دو و نیم درصد نیز دارای 175 کیلوکالری است، ولی مصرف این میزان شیر 10 درصد از مواد مورد نیاز بدن مانند پروتئین، کلسیم و ویتامین آ را تامین می‌کند.

دکتر کشاورز: افرادی که روزانه کیک یا بیسکویت مصرف می‌کنند دچار بیماری های قلبی- عروقی می‌شوند، بیسکویت‌ها و کیک‌ها حاوی روغن‌های جامد هستند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267388

تحریم‌کنندگان ذلیل و چادر به سر شده‌اند!

 معاون اول رئیس جمهور: امروز برخی از کشورهای خارجی و غربی تحریم کننده نفت ایران ذلیل و چادر به سر شده اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267432

شرایط بازنشستگی پیش از موعد زنان

بانوانی که بخواهند در سال 1392 از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، به ازای 20 سال خدمت، 20 روز حقوق دریافت می‌کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267419

خارج کردن تومور 19 کيلويي از شکم يک بيمار

خارج کردن تومور 19 کيلويي از شکم يک خانم 40 ساله در مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی طالقاني مشهد با موفقیت انجام شد.
تومور از نوع ليو ميو سارکوم (بدخيم ) بود که بين واژن و مثانه را فرا گرفته بود، همزمان با برداشت این تومور وسیع ، رحم بيمار  نیز برداشته شد.
این توده ها بدون علامت هستند اما توجه به بهداشت و مراجعه منظم به پزشکان متخصص زنان ضروری است و بروز احساس پری شکم، احساس سنگینی در لگن، اختلال در دفع مزاج و سیری زودرس از جمله علائم این بیماری به شمار می رود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267466

قاضی آمریکایی به دلیل زنگ موبایل خودش را جریمه کرد

قاضی این اقدام را به دلیل زنگ زدن گوشی موبایلش در هنگام ریاست جلسه دادگاه انجام داد.
این قاضی به سخت گیری های زیاد درباره استفاده از موبایل در سالن دادگاه معروف است.
گوشی موبایل قاضی ریموند فویت هنگامی به صدا در آمد که او ریاست جلسه دادگاه درباره پرونده خشونت خانگی را برعهده داشت و دادستان در حال قرائت موارد حقوقی شکایت نامه بود.
پس از پایان جلسه محاکمه، قاضی با صدور حکمی، خود را به دلیل تحقیر دادگاه، به پرداخت 25 دلار جریمه محکوم کرد. پس از این حکم محکومیت، وی به سرعت این مبلغ را پرداخت کرد.
در خارج از سالن دادگاه نیز تابلویی نصب شده که هشدار می دهد افرادی که ممنوعیت استفاده از موبایل در دادگاه را نادیده می گیرند به پرداخت 25 دلار محکوم می شوند.
قاضی اضافه کرد: گوشی موبایلم را به تازگی تغییر داده ام. گوشی جدید لمسی است و هنوز به کار کردن با آن عادت نکرده ام به همین دلیل او به صورت اشتباه، گوشی ام را سایلنت کرده بودم.
این قاضی قبل از این هم شماری از افراد از جمله وکلای دادگستری، افسران پلیس و افرادی عادی را به دلیل استفاده از موبایل و زنگ خوردن آن در جلسه دادگاه جریمه کرده بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267431

دستور برخی بانک های ترکیه برای بستن حساب های ایرانیان

برخی بانک‌های ترک از مشتریان خود خواسته‌اند تا 17 آوریل (امروز) پول خود را خارج کنند وگرنه دارایی‌شان مصادره خواهد شد.
 «از زمانی که دوبی همسو با آمریکا هرگونه ارتباط با بانک‌های ایرانی را تحریم کرد، بسیاری از فعالان اقتصادی دفاتر و حساب‌های بانکی خود را به ترکیه منتقل کردند.
تجار ایرانی از ترکیه ال‌سی گشایش می‌کردند و حتی وجوه خود را از طریق ترکیه به سایر بانک‌های اروپایی منتقل می‌کردند. در واقع این کشور خلأ امارات را پر کرد و البته به سودهای قابل‌ملاحظه‌ای هم دست یافت.»
تبدیل ارزهایی مانند دلار و یورو به لیر منبع درآمدی خوبی برای این کشور بود. ضمن اینکه در انتقال وجوه به بانک‌های اروپایی مبلغی را به عنوان کارمزد از ایرانیان دریافت می‌کرد. برخی از شرکت‌های ترک هم با ایرانیان همکاری داشتند که این هم ممری برای درآمد ترک‌ها بود.»
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267451




تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

دانشمندان دانشگاه چجيانگ چين ماده اي را به نام هواژل کربن ساخته اند که به قدري سبک است که مي تواند روي علف، بدون آنکه آن را خم کند، قرار بگيرد. اين محققان مدعي اند که هواژل کربن سبک ترين ماده اي است که تاکنون ساخته شده است.




تاریخ: چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

سفر پرماجراي لپ تاپ مسروقه از لندن به تهران

لپ تاپي که از خانه اي در شمال لندن به سرقت رفته، حالا سر از تهران در آورده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که پيش از سرقت، بر روي اين لپ تاپ (مک بوک پرو اپل) اپليکيشن(نرم‌افزار) ضدسرقتي به نام هيدن (Hidden) نصب شده بود که به مالک آن اين امکان را مي داد رد لپ تاپ از دست داده اش را دنبال کند.

با آنکه اين لپ تاپ به همراه چند وسيله ديگر از جمله يک آي‌پد در ماه فوريه از خانه "دام دل تورتو" در شمال لندن دزديده شد، اما تا ماه گذشته خبري از آن نبود تا اينکه روز ۲۳ مارس اين اپليکشين محل وجود لپ تاپ را به آقاي "دل تورتو" اطلاع داد.

کاربرد اين اپليکيشن به گونه اي است که به محض استفاده از کامپيوتر و وصل شدن به اينترنت، از طريق دوربين آن، عکس هايي را به تناوب براي مالک آن مي فرستد.

اين گونه بود که آقاي "دل تورتو" مطلع شد که لپ تاپش به تهران برده شده و از طريق عکس‌هايي که دريافت کرده بود متوجه شد که کامپيوترش در حال حاضر در اختيار دختر جواني است.

با اين حال آقاي دل تورتو در وبلاگي که در آن ماجراهاي دزديده شدن لپ تاپش و سفر ۵ هزار کيلومتري آن را به تهران مي‌نويسد، گفته است که تقريبا مطمئن است که دزدان لپ تاپش ارتباطي با اين دختر و يا خانواده او ندارند و احتمالا آنها لپ تاپ را به صورت قانوني خريده‌اند.

او در وبلاگ "لپ تاپ دام در ايران" نوشته است که پس از اينکه اين اطلاعات را دريافت کرده، آن را در اختيار پليس لندن قرار داده، اما پليس به او گفته چون ايران خارج از حوزه قضايي بريتانياست، چندان نمي توان اميدي به بازپس گرفتن لپ تاپ داشت.

عکس هاي دختري که لپ تاپ را در اختيار دارد، همچنين نقشه و اطلاعات محل سکونت او در برخي از روزنامه ها و وب سايت هاي خبري بريتانيايي منتشر شد. هر چند تعدادي از آنها پس از چندي به دليل حفظ حريم خصوصي، عکسهاي او را به صورت شطرنجي در آوردند.

بعد از انتشار اين خبر در رسانه ها، آقاي دل تورتو همه اطلاعات و عکس ها را از وبلاگش پاک کرد.

او در وبلاگش نوشته که اين وبلاگ را صرفا براي مطلع کردن دوستانش به‌روز مي‌کرده و اصلا فکر نمي‌کرده اين ماجرا با چنين وسعتي منتشر شود.

با اين حال آقاي دل تورتو در تازه ترين پست وبلاگ خود نوشته است که با مالکان جديد لپ تاپ در تماس بوده و آنها مايلند که اين کامپيوتر را به او برگردانند.

او در ادامه نوشته است با توجه به خطايي که در خصوص انتشار ماجراي دزديده شدن لپ تاپش و انتقال آن به تهران کرده است و همينطور اشتباه در حفظ حريم خصوصي مالکان جديد لپ تاپ، تصميم گرفته است به عنوان عذرخواهي، از پس گرفتن لپ تاپش صرف نظر کند.

نرم افزار ضدسرقت چيست؟

•         نرم افزارهايي چون Hidden پس از نصب در دستگاه پنهان مي شوند و رفتار کاربر را ثبت مي کنند و آن را براي مالک دستگاه مي فرستند.

•         اين نرم افزارها براي يک مالباخته مي تواند مفيد باشد اما در عين حال مي تواند مورد سوءاستفاده هم قرار گيرد.

•         اگر قصد خريد دستگاه دست دوم را داريد، به فروشنده معتبر مراجعه کنيد. در عين حال پس از خريد از پاک بودن دستگاه از چنين نرم افزارهايي مطمئن شويد.

•         تعميرکار دستگاه شما نيز مي تواند چنين برنامه هايي را نصب کند بنابراين در انتخاب تعميرکار هم دقت کنيد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی




تاریخ: چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اقدامی عجیب برای تنبیه یک مجرم در مریوان

دیروز دوشنبه 26 فروردین برای تنبیه یک فرد اراذل و اوباش در شهرستان مریوان کردستان لباس زنانه بر تن وی کردند و این فرد را در سطح شهر مریوان گرداندند.  این اقدام ظاهرا توسط نیروی انتظامی صورت گرفت که موجب اعتراض نمایندگان کردستان و برخی دیگر از نمایندگان مجلس شد.

17 نماینده مجلس در همین راستا این نوع برخورد با اراذل و اوباش را توهین به لباس زنان عفیف و پاکدامن دانستند و با طرح سوالی از وزرای کشور و دادگستری، خواستار پاسخگویی آنها در این زمینه شدند.

(وبلاگ آموختن: در جامعه‌ی مردسالار که قانون هم از او حمایت می‌کند، توهین کردن به زن به عنوان یک نرم و رفتار اجتماعی تبدیل می‌شود. به طوری که حتا 17 نماینده مجلس این حرکت را توهین به زن ندانسته بلکه توهین به لباس زنان دانسته‌اند!!)

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313958

درگیری مسلحانه در اهواز و مرگ یک نوجوان

قرار بود خانه‌های غیرقانونی ساخته شده با حکم دادستانی تخریب شود که میان مردم محلی ساکن در منطقه معین‌زاده اهواز و نیروی انتظامی درگیری شکل می‌گیرد و در نهایت خبر می‌رسد که نوجوانی 15 ساله در این درگیری‌ها درگذشته است.

نماینده اهواز: «درگیری مسلحانه‌ای میان مردم ساکن در خانه‌های غیرقانونی معین‌زاده و نیروی انتظامی در گرفته و هنوز مشخص نیست که عاملان مرگ این پسر نوجوان چه فرد یا نهادی است.»

نیروی انتظامی چه اقدام جدی‌ای کرده است؟

نیروی انتظامی مگر چقدر نیرو دارد. نمی‌رسد و نمی‌تواند این مناطق را پوشش دهد، آن هم وقتی برخی سلاح غیرمجاز داشته باشند، دست نیروی انتظامی هم بسته است.

در این سال‌ها کارهای زیادی شد و ما آخرین منطقه کپر‌نشین اهواز یعنی «شلنگ‌آباد» را هم تخلیه کردیم و دیگر مفهوم کپرنشینی در اهواز معنا ندارد. البته منطقه معین‌زاده در گلستان اهواز در مرکز شهر است و حاشیه نیست.

برای ما مساله در اولویت، رسیدگی به مناطق حاشیه‌نشین است که دایره‏وار دور اهواز را گرفته و می‌تواند گاهی مسایل امنیتی به وجود آورد.

ما خوزستان را آن‌طور که شایسته مردمان این منطقه بود، نساخته‌ایم؛ کارهای زیادی شده اما در شأن مردم استان نیست.

‌شاید من خیلی چیزها را بدانم اما صلاح نیست که این مسایل را به رسانه‌ها منعکس کنیم، من پنج سال فرمانده سپاه اهواز بودم و به همین دلیل بیشتر از هر فرد دیگری در جریان مسایل امنیتی استان هستم اما خب خیلی جاها هم صلاح نیست حرف‌ها را به شما بزنیم. اما همین را بدانید که به خاطر حضورم در دستگاه امنیتی به خوبی به مسایل حاشیه شهر و فقر و مشکلات اسکان در این مناطق واقفم و به عنوان نماینده مجلس مسایل حاشیه‏نشینان اهواز را دنبال خواهم کرد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313786

 آقا و خانم نباید به عنوان همکار در یک اتاق باشند

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:ریشه همه ناهنجاری‌ها و کجروی‌های اجتماعی در بدحجابی است.
این کار درستی نیست که یک آقا و خانم را به عنوان همکار در یک اتاق قرار می‌دهیم و یا اینکه برخی مدیران بخواهند برای خود منشی خانم بگذارند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/267134

موافقت مجلس با افزایش حقوق تا سقف نرخ تورم

مجلس تا سقف نرخ تورم موافق افزایش حقوق است. 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267236

آقای کوثری! اگر فرزند خودتان جای ستار بهشتی بود باز هم این گونه حرف می زدید؟

محمد کوثری ، نماینده تهران: "من معتقد نيستم كه به ستار بهشتی ظلمي شده باشد و هر كسي كه برخلاف امنيت كشور كاري را انجام مي‌دهد بايد مجازات آن را هم بچشد."
نوشتن چند مطلب تند و تیز در یک وبلاگ گمنام که تعداد بازدیدهایش از عدد انگشتان دست فراتر نمی رفت ، اساساً نمی تواند لطمه ای به نظام ، امنیت ملی و مسوولان کشوری و لشکری وارد کند.
گزارش های رسمی حکایت از ضرب و شتم ستار بهشتی و وجود کبودی هایی بر بدن وی دارند. همچنین وی بر خلاف مقررات در محلی که نباید نگه داشته می شد ، نگه داشته شده و نهایتاً هم جان خود را از دست داده است.
آیا اگر خدای ناکرده ، فرزند آقای کوثری نیز به چنین سرنوشتی دچار می شد و به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگش ، بازداشت می شد و بعد جنازه فرزندش را به او تحویل می دادند ، باز هم همین طور حرف می زد؟
مگر نه این است که ایشان بر مسند وکالت مردم تکیه زده است؟ آیا یک وکیل درباره موکل خود این گونه سخن می گوید؟
بهشتی ، تنها یک متهم بود و اگر دادگاه حکمی صادر می کرد ، حداکثر مدتی به زندان می رفت ولی هرگز شایسته مرگ نبود ولی کوثری می گوید: هر كسي كه برخلاف امنيت كشور كاري را انجام مي‌دهد بايد مجازات آن را هم بچشد.
گیریم که بهشتی خلاف امنیت کشور کاری کرده بود ، آیا مجازاتش مرگ بود که کوثری این گونه به راحتی می گوید که هر کس خلاف امنیت کاری کرد باید مجازاتش را بچشد؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267112




تاریخ: چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس در پی دریافت پیامكی از كارفرما

 بیش از یکصد و بیست کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به نمایندگی از ۲۶۰ کارگر این كارخانه دیروز (۲۶ فروردین ماه) در اعتراض به تعطیلی کارخانه طی یک ماه اخیر و عدم دریافت حقوق سه ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند.

این کارگران که با سوابق كار ۱۰ تا ۲۰ سال در آستانه بیکاری قرار دارند نسبت به نابودی امنیت شغلی‌شان معترض‌اند. كارگران مدعی شده‌اند كارفرما بدون تعیین زمان مشخصی تنها به آنان گفته است فعلا بر سر کار خود حاضر نشوید.

یکی از کارگران: بیش از ۲۶۰ کارگر شاغل در این مجموعه تولیدی علاوه بر اینکه از بهمن ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، بعد از پایان تعطیلات نوروزی نیز از ورودشان به كارخانه جلوگیری شده است.

به دستور كارفرما حراست كارخانه بعد از تعطیلات نوروزی در تاریخ۱۶ /۱/ ۹۲ از ورود كارگران جلوگیری به عمل آورده است.

مجددا بعد از این تاریخ از سوی كارفرمای کارخانه پیامکی برای کارگران ارسال شد مبنی بر اینکه «تا پایان ماه (۳۰ /۱/ ۹۲) بر سر کار خود حاضر نشوید تا به شما اطلاع داده شود». 

پس از دریافت این پیامك ۱۲۰ کارگر به نمایندگی از سایر کارگران در اعتراض به این اقدام کارفرما در مقابل فرمانداری تجمع کردند و بعد از دیدار با فرماندار، این مقام مسئول قول داد امنیت شغلی کارگران حفظ خواهد شد و دلیل بلاتکلیفی کارگران را مشخص نشدن اعضای هیئت مدیره از سوی تامین اجتماعی عنوان کرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62786

سود سهام كشتیرانی به كارگران دریایی پرداخت نمی‌شود

از سهامی که در سال ۸۶ به پرسنل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی واگذار شده هیچ گونه سودی به آن‌ها پرداخت نشده است.

«آن زمان که این سهام سود داشته، پولش به کجا رفته است؟ البته این سهام در حال حاضر ضرر می‌دهد اما در ماه اول، دوم و سوم واگذاری، سود دهی بسیار خوبی داشته است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، مبلغ بسیار زیادی را به کارگران بدهکار است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62747

 دو کارگر افغان جان باختند

محل حادثه واقع در خیابان علامه شمالی خیابان چهارده شرقی.

دو کارگر افغان مشغول تخریب یک ساختمان قدیمی به مساحت 150 مترمربع بودند که ناگهان سقف پشت‌بام ریزش کرده و این دو تن در زیر آوار محبوس شده‌اند. آتش‌نشانان دو کارگر را از زیر آوار خارج کرده و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند.
مرگ یک کارگر 27 ساله را تایید و کارگر دیگر را که 34 سال سن داشت و مصدوم شده بود، به بیمارستان منتقل کردند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267222




تاریخ: چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اثر باکتری‌های تجزیه کننده بقایای موجودات زنده(یک حلقه از چرخه ماده)




تاریخ: سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کره زمين و ماه به مرور از يکديگر فاصله مي‌گيرند

 وب سايت علمي « کانورزيشن » در گزارشي يادآوري مي کند که کره ماه همزمان با گردش در مدار زمين نيروي جاذبه اي توليد مي کند که مي توان تاثير آن را به  عنوان مثال روي جزر و مد درياها ديد. خورشيد نيز به خاطر نيروي جاذبه خود چنين تاثيري روي سطح کره زمين دارد. ولي نيروي جاذبه ماه قوي تر است.

 اين دو نيروي جاذبه متناسب با اينکه موقعيت زمين در چه وضعيتي باشد گاه يکديگر را خنثي مي کنند. ولي گاه اين دو نيروي جاذبه به يکديگر افزوده مي شوند، مثلا در موقعي که ماه کامل را مي بينيم.

اما گذشته از جزر و مد روزانه آب اقيانوس ها تاثير نيروي جاذبه ماه بر روي کره زمين را مي توان در پديده جالب و ديگري نيز مشاهده کرد و آن کند کردن تدريجي سرعت گردش زمين به دور خودش است. مي دانيم که گردش زمين به دور محور خودش يک روز طول مي کشد اما گردش دوراني کره ماهه تقريبا يک ماه طول مي کشد.

 بنابراين حرکت امواج نيروي جاذبه ماه که به زمين مي رسند از حرکت دوراني خود کره زمين کندتر است. کره زمين و ماه هر کدام با توجه به نحوه گردش دوراني خود سعي مي کنند اين نيرو را کنترل و خنثي کنند. 

تحت تاثير اين تقابل انرژي بين دو سياره از سرعت گردش زمين کاسته مي شود ولي در مقابل اين انرژي به کره ماه منتقل شده و در نتيجه بر سرعت گردش آن به دور محورش مي افزايد. به همين خاطر کره ماه به مرور از زمين دور مي شود.

 ضريب و يا سرعت دور شدن کره ماه از زمين بسيار ناچيز است ولي در حدي است که توسط سرنشينان فضاپيماي آپولو محاسبه شد. در حال حاضر کره ماه هر سال حدود ۲۲ ميليمتر از زمين دور مي شود که تحت تاثير آن هر شبانه روز روي کره زمين حدود ۲۳ ميليونيوم ثانيه طولاني تر مي شود.

 هر چند که اين ميزان تغيير چندان بزرگ به نظر نمي رسد ولي مي توان از آن نتيجه گرفت که در گذشته هاي دور کره ماه به زمين نزديکتر بوده و در عين حال کره زمين با سرعتي بيشتر از امروز به دور محور خود مي چرخيده است.

 همين تکامل و تحول تدريجي در موقعيت اين دو سياره و سرعت گردش آنها به دور خود باعث شده است که امروزه فقط يک نيمه کره ماه هميشه به سمت زمين باشد. با توجه به وزن و حجم بزرگتر کره زمين امواج جاذبه اي که از سوي زمين به کره ماه منتقل مي شوند بسيار نيرومند تر از نيروي جاذبه اي است که از ماه به کره زمين مي رسد.

 همين قدرت نيروي جاذبه زمين باعث شده که به مرور کره ماه در موقعيتي قرار بگيرد که دقيقا همزمان با يک گردش کامل به دور کره زمين به دور محور خود بچرخد.

 همزمان با دور شدن ماه از کره زمين مدت زمان چرخش آن به دور محور خودش افزايش خواهد يافت ولي نيروي جاذبه کره زمين سرعت گردش آن سياره بر محور خودش را کندتر خواهد کرد و بنابراين ما هميشه يک روي ماه را خواهيم ديد.

منبع:دانش و فن DW.DE فارسی

تلاش ناسا برای تولید آب بر روی ماه

ناسا در حال توسعه ماه نورد جدیدی به منظور یافتن و آنالیز آب و سایر مواد در عمق یخ زده دو قطب ماه است.

مأموریت ماه نورد جدید ناسا با نام اختصاری RESOLVE با بودجه ای بالغ بر 250 میلیون دلار انجام می شود که شامل ساخت یک موشک برای انتقال ماه نورد است.

ناسا به منظور کاهش هزینه های این طرح قصد دارد از نور خورشید برای تأمین انرژی ماه نورد و تجهیزات علمی آن استفاده کند.

برای انجام چنین مأموریتی در مناطق قطبی ماه به انرژی هسته ای نیاز است که باعث افزایش هزینه های طرح می شود، اما انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه و در دسترس است.

مأموریت ‌RESOLVE در نوامبر 2017 با پرتاب ماه نورد آغاز می شود؛ پس از فرود بر روی ماه و بمدت 2.5 روز با استفاده از نور خورشید جستجو برای یافتن هیدروژن انجام می شود؛ سپس ماه نورد با قرار گرفتن در سایه بمدت دو روز در خواب زمستانی فرو می رود و در پنج روز بعدی مأموریت با کمک نور خورشید حفاری در عمق یک متری برای یافتن و آنالیز مواد مختلف آغاز می شود.

ابزار علمی پیشرفته ماه نورد برای آنالیز ایزوتوپ های هیدروژن طراحی شده اند و مأموریت RESOLVE‌ می تواند به پرسش های زیادی در خصوص ماهیت مناطق قطبی و امکان تولید آب بر سطح ماه پاسخ دهد.

آژانس فضایی کانادا در این طرح با ناسا مشارکت داشته و مأموریت شبیه سازی فعالیت ماه نورد نیز تابستان سال جاری در هاوایی انجام خواهد شد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313629




تاریخ: سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بیماری یک دختربچه هندی

رونا بگوم دختر بچه 18 ماهه هندی از یک بیماری بسیار وحشتناک به نام hydrocephalus رنج می برد. این بیماری باعث شده است که آب بسیاری زیادی به مغز او رفته و در همانجا بماند و سازه استخوانی سر را عوض کند.

پدر 26 ساله این کودک در یک کارخانه آجرسازی کار می کند و دستمزد بسیار پایینی را دریافت می کند. این درحالی است که او باید در همان ابتدا کودکش را درمان می کرد تا بیماری پیشرفت نداشته باشد.

این بیماری آب بدن را به سمت سر جذب می کند و همه را در رگ ها و سلول های سر نگه می دارد. این باعث می شود که بعد از مدتی مغز از کار افتاده و اندام ها همه از بین بروند.

پزشکان بسیاری هستند که می توانند این بیماری را درمان کنند اما برای آن باید هزینه های بسیار پرداخت شود که پدر رونا همچنان به دنبال جمع کردن تمام پول خود برای درمان این کودک است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266976

آیا بستن کوچه با زنجیر قانونی است؟

مدتی است برای جلوگیری از سرقت و به اصطلاح تامین امنیت کوچه‌ها، در برخی از محله‌های شهر با بستن زنجیر در ورودی کوچه و استقرار اتاقک‌های نگهبانی رو به رو شده‌ایم.ماجرا از بسته شدن کوچه‌ها با زنجیر و ساخت باجه نگهبانی از سوی ساکنان کوچه‌ها در شیراز آغاز شد.

به طور حتم بستن کوچه‌های عمومی بن‌بست و غیر بن‌بست، منع قانونی دارد. در ماده 24 قانون مدنی آمده است که «هیچ کس نمی‌تواند معابری که انتهای آن مسدود نیست را ببندد».

اما طبق قانون، فقط کوچه‌های اختصاصی را می‌توان با زنجیر بست و برای آن باجه نگهبانی گذاشت.

کوچه اختصاصی هم به این معنا نیست که ساکنان یک محله، کوچه را برای خودشان اختصاصی کنند، بلکه به این معناست که از ملک متعلق به خودشان کوچه‌ای یا محوطه‌ای درست کنند و تنها در این شرایط می‌توانند کوچه را با زنجیر ببندند و برای آن نگهبان بگذارند. یعنی اهالی یک خیابان، بخشی از دیوار حیاط خود را خراب کرده و آن را به کوچه اضافه می‌کنند و با این عمل آنان صاحب کوچه بوده و کوچه ملک خصوصی شان محسوب می‌شود.

بستن ملک عمومی، جرم است

محدوده املاک موجود در شهر بر اساس نقشه شهر مشخص می‌شوند. بنابراین اگر کوچه‌ها و راه‌ها بر اساس این قانون ایجاد شده باشد و شهرداری آن را به عنوان اماکن عمومی استفاده کرده باشد، زنجیر کردن کوچه غیرقانونی می‌شود. اما اگر مالکان در کوچه‌ها از ملک متعلق به خودشان استفاده و کوچه‌ای احداث کرده باشند، بستن و محصور کردن این کوچه که متعلق به خودشان است، منع قانونی ندارد.

ملک عمومی هم متعلق به همه ساکنان شهر است.

شهرداری مالک کوچه‌ها نیست

به هیچ وجه هرکوچه‌ای به شهرداری تعلق ندارد. کوچه یک مکان عمومی است و توافق ساکنان نمی‌تواند ناقض مالکیت و نافی حقوق سایر شهروندان باشد. به فرض، اگر شما ساکن کوچه‌ای باشید و با همسایگان خود توافق کنید که آنجا را با زنجیر ببندید، باید در نظر داشته باشید که استفاده از کوچه فقط حق شما و همسایه‌هایتان نیست و باقی شهروندان هم حق استفاده و حداقل تردد در این کوچه را دارند و برابر قانون، باید به راحتی در کوچه رفت و آمد کنند، زیرا این ملک متعلق به عموم مردم است و هیچکس حق ندارد این حق را از آن ها بگیرد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313632

تکان دهنده ترین آمار اشتغال ناگهان بر روی آنتن رفت: 14 هزار اشتغالزایی خالص در سال!

این اقتصاددان ، در نمودار تخصصی اشتغال ، میزان اشتغال ایجاد شده از سال 1335 تا 1390 را اعلام کرد که بر اساس آن ، کمترین اشتغال خالص ایجاد شده در نیم قرن گذشته ، مربوط به دولت کنونی است. آمار اشتغالزایی خالص در دوران دفاع مقدس نیز که کشور درگیر یک جنگ تمام عیار 8 ساله بود،14 برابر بیشتر از دوران کنونی است که بالاترین درآمد نفتی کل تاریخ ایران را داشته است.

در حالی که دولت مدعی اشتغالزایی چند میلیونی است و محمود احمدی نژاد نیز زمستان گذشته اعلام کرده بود که دولت او توانسته 6 میلیون شغل ایجاد کند ، بررسی های علمی نشان می دهند میزان خالص اشتغالزایی در دوران احمدی نژاد نزدیک به "صفر" بوده است.
 این اقتصاددان ، در نمودار تخصصی اشتغال ، میزان اشتغال ایجاد شده در  بازه های زمانی 5 و 10 ساله را از سال 1335 تا 1390 را اعلام کرد که بر اساس آن ، کمترین اشتغال خالص ایجاد شده در نیم قرن گذشته ، مربوط به دولت کنونی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266939

مرگ تلخ مادر و دختر در میان شعله های آتش

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از آتش سوزی در یک واحد مسکونی و مرگ مادر و دختری در این حادثه خبر داد.
ساعت 14 و 58 دقیقه امروز وقوع آتش سوزی در یک واحد مسکونی در بلوار تعاون خیابان شربیانی.

زیرزمین یک ساختمان سه طبقه به طور کامل شعله ور شده است. این واحد 45 متری در کنار شوفاژ خانه ساختمان بود و خانواده ای در آن زندگی می کردند.
اهالی ساختمان نیز با مشاهد جسد زن 35 ساله و دختر 13 ساله اش تائید کردند اجساد متعلق به ساکنان آن واحد است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267022

مرگ سالانه 5 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور

نائب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با بیان اینکه سالانه حدود 5هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266915

10 ماه حبس تعلیقی برای انتشار شعر خیام

روزنامه رادیکال ترکیه " فاضل سای" موزیسین و پیانیست 43 ساله ترک از سوی دادگاهی در استانبول به اتهام توهین به عقاید دینی به 10 ماه حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شد.
این پیانیست ترک که از منتقدان جدی حزب حاکم اسلامگرا در ترکیه است در صفحه توییتر خود یک رباعی منتسب به خیام را منتشر کرده که با زیر سوال بردن باور مسلمانان به بهشت، آن را با میخانه مقایسه کرده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266946




تاریخ: سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سقوط جرثقیل 180 تنی در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان

این در شرایطی است که به نظر می‌رسد عدم رعایت ایمنی و بی‌توجهی به مسائل ایمنی باعث آسیب دیدن این دو کارگر شده است.

دو نفر از کارگرانی که در صدد جابجا کردن و باز کردن "تاور کرین" مستقر در ورزشگاه که برای جابجا کردن سازه‌های فلزی استفاده می‌شود، بودند، در اثر سقوط این دستگاه دچار حادثه شده و پس از آن فوت کردند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266996

دستمزد کارگران یک میلیون تومان با خط فقر فاصله دارد

بر اساس آمارهای رسمی، خط فقر یا هزینه تأمین حداقل نیازهای یک خانواده چهار نفری نزدیک به یک و نیم میلیون تومان برآورد شده است، شورای تعیین مزد کمتر از یک سوم این مبلغ را به عنوان دستمزد کارگران در سال ۹۲ درنظر گرفته‌ است.

آیا دستمزد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، جوابگوی معیشت و تأمین حدأقل نیازهای زندگی یک کارگر در تهران یا دیگر نقاط کشور خواهد بود؟

فقر، منشأ ایجاد هر فسادی در جامعه است، مسوولان باید به این موضوع توجه کنند که این موضوع چه عواقبی را در جامعه در بر خواهد داشت و بر میزان بروز انحرافات اجتماعی و اخلاقی در جامعه خواهد افزود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62416

لزوم تشكیل جلسه فوق‌العاده شورای عالی كار برای بازنگری دستمزد

دبیر خانه کارگر یاسوج مصوبه مزدی سال ۹۲ شورای عالی کار را غیر قانونی خواند و بر تشکیل جلسه فوق‌العاده از سوی مسئولان دولتی بر ای بررسی و تجدید نظر در رای این شورا تاکید کرد.

در صورت آنکه دولت نخواهد نسبت به این تصمیم ناعادلانه خود تجدید نظر کند، کارگران معترض خواهند شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=60910

تعهد شكنی یك شركت بیمه‌گر نسبت به كارگران ایلامی

یك شركت بیمه‌گر درشهر ایلام علی رغم قراردادی که در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای به کارگران دارد در پرداخت هزینه‌های درمان آنان، به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

این شركت بیمه‌گذار علی رغم قراردادی که با خانه کارگر در سه مرحله برای بیمه کردن ۱۴۰۰ کارگر استان منعقد کرده،مدعی است قادر به پرداخت خسارات بیمه شدگانش نیست و هیچ گونه مسئولیتی را در قبال پرداخت خسارات درمانی آنان نمی پذیرد.

بیمه میهن بصورت یکطرفه قرار دادهای منعقده با کارگران را فسخ کرده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62331

افزایش آگاهی كارگران مانع ترس و تطمیع شده است

هادی حق‌شناس نماینده سابق: با افزایش مزد هزینه تولید بیشتر شده و کارفرمایان برای تامین هزینه‌ها ناگزیر به تعدیل نیرو و یا کاهش فعالیت‌های خود خواهند شد.

پروین محمدی» از فعالان مستقل کارگری گفت: در شرایط کنونی اقتصادی هیچ ارتباطی میان مزد کارگران با بیکاری کارگر و تعطیلی کارخانه‌ها وجود ندارد و چنین استدلاهایی تنها باعث ترساندن کارگران از پی‌گیریهای حقوق صنفی قانونی‌شان می‌شود.
امروز واضح و مبرهن است که تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج و بیکاری کارگران دلایلی دیگر دارد و نمی‌توان افزایش مزد کارگران را عامل این مسائل دانست.
در حال حاضر به دلیل نبودن ثبات اقتصادی، قیمت کالا و خدمات در حالی چند برابر شده که دستمزد کارگران توسط دولت و کارفرما ثابت مانده است.
وی بابیان اینکه تا پیش از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها هزینه نیروی کار تا ۱۳ درصد هزینه تمام شده تولید برآورد می‌شد، گفت: از زمان آزاد سازی قیمت‌ها این توازن برهم خورده است زیرا از یکسو قیمت کالا‌ها چند برابر شده و از سوی دیگر مزد کارگران ثابت مانده است.
این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه ممانعت و مخالفت دولتمردان و کارفرمایان با واقعی شدن دستمرد کارگران حتی با اصول اقتصاد آزاد مبنی بر تعیین قیمت‌ها در بازار عرضه و تقاضا منافات دارد، گفت: کارگران هم می‌خواهند نیروی انسانی خود را مانند عرضه کنندگان کالا به قیمت واقعی بفروشند.
محمدی بابیان اینکه حتی نمی‌توان مدعی شد که با افزایش و واقعی شدن دستمزد‌ها تورم در جامعه ایجاد خواهد شد، گفت: آثار مخرب تورم و نقدینگی به زمانی مربوط می‌شود که مزد بگیران بیشتر از تامین هزینه نیاز‌های اساسی خود درآمد داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر مزد بیگران حتی به اندازه تامین معاش خود درآمد ندارند و برای همین است که خواهان واقعی شدن دستمزد‌ها هستند.
محمدی با بیان اینکه کارگران می‌خواهند که حداقل قدرت خرید امروز آن‌ها به اندازه زمان پیش از هدفمند سازی یارانه‌ها ترمیم و تقویت شود، گفت: تجربه اجرای هشت سال سیاست‌های اقتصادی دوران جنگ تحمیلی نشان داد که با ثابت ماندن مزد، بیکاری و اخراج كارگران از بین نمی‌رود.
در سالهای جنگ دستمزد کارگران به دلایل مختلف افزایش پیدا نکرد و در عمل ثابت اما در همین دروان روند اخراج کارگران همچنان ادامه یافت.
متاسفانه مسئولان تصور می‌کنند که کارگران افرادی بی‌اطلاع و ناآگاه هستند که می‌توان با وعده یا ترساندن آن‌ها را قانع کرد و این در حالی است که امروز به دلیل دسترسی به اطلاعات، آگاهی کارگران نیز افزایش یافته است.
وی بابیان اینکه دست‌کم گرفتن نیروی کار باعث سرخوردگی طبقه کارگر و ایجاد بی‌اعتمادی آن‌ها نسبت به مسئولان می‌شود، گفت: مقامات مسئول نباید تصور کنند که می‌توانند از جامعه کارگری استفاده ابزاری کنند.

وی در ادامه به بخشی از اظهارات اخیر رئیس دولت در استان سمنان انتقاد کرد و گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود گفت که «عده‌ای می‌خواهند که مردم ایران برای آن‌ها کارگری کنند» بصورت ناخواسته حرمت جامعه کارگری ایران را زیر سوال برد.
محمدی گفت: از این جمله اینطور استنباط می‌شود که منظور از کارگری‌‌ همان بیگاری، بردگی یا کار اجباری است و این درحالی است که صرفه نظر از اهمیت مقام و جایگاه کارگر در آموزه‌های اخلاقی، شخص رئیس دولت نخستین بار از کسوت و پوشش کارگران برای جلب توجه افکار عمومی استفاده کرده بود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62472

كشته شدن چهار كارگر چینی در روسیه

چهار کارگر چینی در آتش سوزی در یک کارخانه چوب در شهر زیما در خاور دور روسیه جان باختند.

در جریان وقوع آتش سوزی در یک کارخانه چوب در روسیه ۹ کارگر چینی کشته و زخمی شدند.

چهار کارگر چینی درجریان وقوع آتش سوزی در یک کارخانه چوب در شهر «زیما» واقع در «خاور دور» روسیه جان باختند و پنج نفر دیگر دچار سوختگی شدید شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62436

12.2 درصد، نرخ بیکاری در سال 91

برسی نرخ بیکاری حاکی از آن است که 12.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند، این در حالی است که نرخ بیکاری در سال 90 معادل 12.3 درصد بود.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، نرخ بیکاری در سال ۹۱ را با کاهش 0.1 درصدی نسبت به سال 90 معادل 12.2 درصد اعلام کرد.
نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله هم نشان می دهد 26.9 درصد از جمعیت فعال 24-15 ساله بیکار بوده اند، این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نیز حاکی از  آن است که 24.5 درصد از جمعیت فعال 29-15 ساله بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
در همین حال، از مجموع 24 میلیون و 105 هزار جمعیت فعال کشور، 2 میلیون و 944 هزار و 158 نفر بیکار هستند. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری 13.8 درصد و در نقاط روستایی 8.2 درصد اعلام شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266789

افزایش بیکاری در ۱۵ استان در سال ۹۱

مرکز آمار در این گزارش، نرخ بیکاری را در 31 استان کشور در سالهای 90 و 91 مقایسه کرده است که بر این اساس نرخ بیکاری در 15 استان افزایش و در 15 استان کاهش یافته و در استان کردستان نیز ثابت مانده است.
در حالی در سال 90 استان یزد با نرخ بیکاری 6 درصد کمترین نرخ بیکاری کشور را داشت که در سال 91 این رتبه به استان خراسان جنوبی با نرخ 6.4 درصد رسید. بالاترین نرخ بیکاری سال 90 نیز به استان البرز با نرخ 19.3 درصد اختصاص داشت که در سال 91 استان لرستان با نرخ بیکاری 20.2 درصد این رتبه را اخذ کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266943




تاریخ: سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

  

 

       تاريخ جامعه، به طور محسوسي، از تكامل طبيعت متمايز مي‌شود. در طبيعت، نيروهاي با شعور و آگاه وجود ندارد، و تكامل به طور خودبخودي انجام مي‌شود. هيچ تغيير و هيچ جنبشي، در طبيعت، از روي قصد معيني نيست و تمام وقايع، در طبيعت، طوري مي‌باشند كه بدون شعور و آگاهي و اراده است. اما در مورد جامعه، چنين نيست، زيرا در اين‌جا، با انسان‌هايي سروكار داريم كه صاحب آگاهي، اراده و تمايلات هستند. اين‌ها هدف‌هاي معيني براي خود به وجود مي‌آورند و سعي مي‌كنند كه به اين مقاصد و هدف‌ها نائل آيند. وجود شعور در جامعه سبب شده است كه اين توهم پيش آيد كه اين، شعور، انديشه و هدف‌ها هستند كه پايه و اساس زندگي اجتماعي مي‌باشند.

       اكنون ببينيم آيا چنين است؟ شكي نيست كه، در جامعه، انديشه‌ها و نظريات مختلفي وجود دارد اما، مثلا" چگونه است كه برخي از گروه‌هاي انساني طرف‌دار اين يا آن عقيده‌ي اجتماعي هستند و همه از يك عقيده و نظريه پيروي نمي‌كنند. ما ديديم كه علت اختلاف، در نحوه‌ي تفكر اجتماعي را، بايد، به طور كلي، در نابرابري‌هاي اجتماعي جستجو كرد، مثلا"، فلسفه و انديشه‌هاي اجتماعي اشراف و بازرگانان در آستانه‌ي انقلاب كبير فرانسه، با يكديگر متفاوت بود. اشراف طرف‌دار حفظ وضع موجود جامعه، و بازرگانان طرف‌دار تغييرات بزرگ در جامعه‌ي آن روز بودند. پس متوجه مي‌شويم كه اختلاف فكري تجار و بازرگانان از يك سو، و اشراف از سوي ديگر، در فرانسه‌ي آن روزگار، ناشي از اختلاف موقعيت آن‌ها، در درون جامعه، بود. پس، اختلاف انديشه‌ي افراد و گروه‌ها، و طبقات اجتماعي، ناشي از اختلاف شرايط زندگي اقتصادي آن‌ها است.

       براي زندگي، انسان‌ ناچار است كه نيازهاي مادي خود را ارضا كند. بدين معنا كه، انسان‌ها ناچارند تغذيه كنند، لباس بپوشند و كفش به پا كنند و در جايي مسكن نمايند. اين احتياجات آن‌ها را ناگزير مي‌سازد كه با طبيعت، و ساير انسان‌ها، ارتباط معيني برقرار كنند. با طبيعت از آن نظر، كه انسان نيازمندي‌هاي خود را با استفاده از اشياء طبيعت برطرف مي‌كند. بدين‌سان كه، گاهي از آن چه در طبيعت به طور آماده وجود دارد استفاده مي‌كند، و اغلب با تغيير طبيعت، اشياء طبيعي را براي استفاده آماده مي‌سازد. انسان مزارع را كشت مي‌كند. خانه مي‌سازد. لباس تهيه مي‌كند و ابزار توليد به وجود مي‌آورد و محصول كار خود را مبادله مي‌كند. به وسيله‌ي اين نوع فعاليت‌ها است كه زندگاني مادي انسان شكل مي‌گيرد. اين نوع فعاليت‌ها را وجود اجتماعي انسان مي‌گويند.

       اگر خوب دقت كنيم. متوجه مي‌شويم كه وجود اجتماعي، يعني فعاليت‌هاي مادي بشر، مستقل از انديشه‌ها و نظريات او، در جامعه همواره جريان دارد. و اين بدان معنا است كه انسان داراي هر نظر و عقيده‌يي باشد، و سطح انديشه در هر مرحله‌يي قرار گيرد، نياز به توليد، يعني برآوردن حاجات خويش دارد. و بنابراين، ناگزير است كه، برمبناي اين نياز، با ساير انسان‌ها و طبيعت رابطه داشته باشد.

       پس، نتيجه مي‌گيريم، محتواي اساسي وجود اجتماعي در فعاليت‌هاي كاري و توليدي انسان، كه هدف آن توليد اموال مادي است، جا دارد.

       مي‌دانيم، به وسيله‌ي كار، انسان از دنياي حيوانات جدا شده است. حيوانات مايحتاج زندگي خويش را توليد نمي‌كنند، در عوض، انسان در برابر طبيعت، نقشي فعالانه دارد، زيرا انسان طبيعت را تغيير مي‌دهد، و به وسيله‌ي تغيير طبيعت، نيازمندي‌هاي زندگاني خود را خلق مي‌كند. بنابراين، كار منشاء اموال و ثروتي است كه، در طول تاريخ، به وسيله‌ي انسان ايجاد شده است. حتي، مغز و دست انسان نيز، تا حدود بسيار زيادي، محصول كار اوست.

       ميليون‌ها فعاليت توليدي، مغز و دست را به اعضايي تبديل ساخته است كه قادرند پيچيده‌ترين و ظريف‌ترين كارها را انجام دهند.

       به‌قول يكي از دانشمندان، فقط به ‌وسيله‌ي كار است كه دست انسان به ‌مرحله‌يي از تكامل رسيده است كه مي‌تواند تابلوهاي رافائل و مجسمه‌هاي توروالدزن Thorvaldsenو موسيقي "پاگاني‌ني" را خلق كند.

       كار، هميشه، شرط دائمي و طبيعي زندگي بشر، و پايه‌ي اصلي وجود و تكامل جامعه، بوده است. انسان‌ها نمي‌توانستند به علم و سياست و هنر بپردازند، و يا مكاتب سياسي و نظريات فلسفي به وجود بياورند، در صورتي كه نيازهاي مادي آن‌ها، به ‌وسيله‌ي محصولات توليد، ارضا نمي‌گرديد. پس، نتيجه مي‌گيريم كه اين شعور اجتماعي نيست كه تعيين كننده‌ي وجود اجتماعي مي‌باشد، بلكه، برعكس، وجود اجتماعي تعيين كننده‌ي شعور است. تئوري اجتماعي هر چه باشد، به هر ترتيبي در نظر گرفته شود، ريشه‌هاي آن، همواره‌، در هستي اجتماعي، در شرايط مادي زندگي جامعه، نهفته است.

       در اين‌جا، توضيح بيشتري مي‌دهيم. همان‌طور كه گفتيم، زندگي اجتماعي انسان داراي دو بخش است: يك بخش، فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي انسان است كه، همان‌طور كه ديديم، به آن وجود اجتماعي مي‌گويند، و بخش ديگر، ‌زندگي معنوي است كه، بدان وجدان يا شعور اجتماعي مي‌گويند. از توضيحات بالا، چنين نتيجه مي‌گيريم، شعور اجتماعي، همواره، متناسب با وجود اجتماعي- يعني شرايط مادي هر جامعه- است.

       علم و هنر و فلسفه و مذهب و سياست، در بخش فعاليت معنوي انسان قرار مي‌گيرد و در واقع،‌ همواره، انعكاسي از توليد جامعه است، مثالي، در اين مورد، روشنگر بيشتر موضوع است. هنر انسان‌هاي نئاندرتال را در نظر مي‌گيريم: اين هنر بسيار ابتدائي بوده و مستقيما"،‌ در خدمت توليد جامعه قرار داشته،‌ بدين ترتيب كه تصاوير جادويي حيوانات، كه به‌وسيله‌ي انسان‌هاي اوليه به‌روي ديوار غارها ترسيم شده است نمايشگر توليد آن زمان است. از اين توضيحات نتيجه مي‌گيريم كه اساس تكامل اجتماعي را نبايد در آگاهي و شعور انسان‌ها جستجو كرد،‌ بلكه،‌ بايد در وجود اجتماعي‌شان و در توسعه و تكامل توليد نعمت‌هاي مادي جستجو كرد. به‌همين جهت،‌ وجود اجتماعي را زير بنا، ‌و شعور و آگاهي اجتماعي را روبناي جامعه گويند. آن‌چه در بالا شرح داده شد،‌ نظريه‌ي علمي تاريخ نام دارد.

       برخي، نظريه‌ي علمي تاريخ را به ‌نحو اشتباهي تفسير مي‌كنند،‌ آن‌ها تصور مي‌كنند كه بر طبق اين نظريه،‌كار و فعاليتي كه هر يك از افراد مي‌كنند، انگيزه‌يي به‌جز نفع اقتصادي ندارد. چنين برداشتي، ‌از اين نظريه، ‌اشتباه محض است؛ زيرا در جامعه‌ي انساني، ‌علم، ‌فلسفه،‌ سياست، هنر و احساسات انساني نقش بسيار بزرگي بازي مي‌كنند و گواه اين امر، فعاليت‌هاي درخشان علمي و هنري و فلسفي است كه تاريخ به‌خود ديده است،‌ و برخي از اصول اخلاقي كه همواره در جامعه وجود داشته، و تحت تأثير آن فداكاري‌هاي بزرگ به‌وجود آمده، مؤيد اين نظر است كه انگيزه‌ي تمام فعاليت‌هاي هر فرد لزوما" نفع اقتصادي نيست و به‌هيچ وجه، ‌از نظريه‌ي علمي تاريخ نبايد چنين برداشتي كرد، ‌بلكه از اين نظريه بايد چنين آموخت كه فعاليت‌هاي معنوي بشر همواره متناسب با درجه‌ي تكامل توليد اوست.

       حال‌، مي‌خواهيم بدانيم چه عواملي در توليد مؤثرند. هرگاه به ‌خواهيم توليد كنيم، ‌بايد بر روي چيزي باشد،‌ يعني بايد بر روي چيزي كار كنيم،‌ مانند چوب، ‌مواد معدني (مانند آهن ) و غيره. اين‌ها موضوع كار هستند، ‌و به عبارت ديگر، ‌چيزي كه انسان فعاليت توليدي خود را بر روي آن متمركز مي‌كند موضوع كار نام دارد از طرف ديگر، حتا براي ساده‌ترين كارها، انسان چكش يا تبر و يا اره به كار مي‌برد و بديهي است كه توليدات صنعتي جديد نياز به ابزارهايي با مكانيسم پيچيده دارد. تمام وسايلي كه انسان به كمك آن‌ها توليد مي‌كند، تمام وسايل، چه وسايلي كه داراي انرژي فيزيكي، چه آن‌ها كه داراي انرژي شيميايي هستند، وسايل توليدي نام دارند.

       توليد نياز به فعاليت انسان‌ها دارد. يعني ابزار توليد و موضوع كار خود به تنهايي نمي‌توانند سبب توليد شوند. بدون انسان ماشين‌ها بي‌حركت هستند و قادر به توليد نعمت‌هاي مادي نمي‌باشند.

       وسايل و ابزاري كه انسان به وسيله‌ي آن‌ها توليد مي‌كند و انسان‌هايي كه وسايل و ابزار توليد را به كار مي‌اندازند، نيروهاي توليدي(وسايل و ابزار + نيروي كار انساني) جامعه خوانده مي‌شوند. نيروي‌هاي توليدي مشخص كننده‌ي روابط مادي بين جامعه و طبيعت هستند. بدين معني كه رشد نيروهاي توليدي و درجه‌ي تكامل آن نشان دهنده‌ي درجه‌ي تسلط انسان بر طبيعت است. به عبارت ديگر، هر قدر عوامل فني و صنعتي رشد بيشتري داشته باشد، و هر قدر انسان‌هايي كه اين وسايل را به كار مي‌برند، داراي تجارب توليدي و نيروي بيشتري باشند، بديهي است كه، انسان بر طبيعت مسلط‌تر خواهد بود.




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

"انسان حقيقت داشتن انديشه‌اش را مي‌بايد با پراتيكش ثابت كند." 

                                                                                          بزرگ فرزانه قرن نوزده




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

همه شب نالم

همه شب نالم چون نی                      که غمی دارم (2)

دل و جان بردی اما                              نشدی يارم (2)

با ما بودی                          بی ما رفتی

چو بوی گل به کجا رفتی           تنها ماندم        تنها رفتی

چو کارون رود               فغانم از زمين بر آسمان رود

دور از يارم                    خون می بارم

فتادم از پای       ز ناتوانی       اسير عشقم           چنان که دانی

رهايي از غم      نمی‌توانم تو چاره‌ای کن          که می‌توانی

گر زدل بر آرم آهی            آتش از دلم خيزد

چون ستاره از مژگانم           اشک آتشين ريزد

چون کارون رود              فغانم از زمين           بر آسمان رود

دور از يارم                 خون می بارم

نه حبيبی تا با او غم دل گويم              نه اميدی در خانه که تو را جويم

ای شادی جان            سرو روان       کز بر ما رفتی

از محفل ما              چون دل ما         سوی کجا رفتی     تنها ماندم     تنها رفتی

به کجايي غمگسار من        فغان زار من       بشنو بازآ       بازآ

از صبا حکايتی ز روزگار من بشنو                   بازآ               بازآ سوی رهی    

چون روشنی از ديده‌ها

رفتی     با قافله بار صبا رفتی       تنها ماندم تنها رفتی

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

"شايد بتوان به يكنفربراي هميشه دروغ گفت و مي توان به همه براي يكبار دروغ گفت، اما به همه براي هميشه نمي توان دروغ گفت."

                                                                            برتولت برشت

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جهان چيزي جزء ماده‌ي در حال حركت نيست.

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تالاسمي: بيماري خوني كه در اثر بد ساخته شدن هموگلوبين گلبول‌ها مي‌باشد. كه ارثي است. گلبول‌ها از دو قسمت آهن و پروتئين هموگلوبين ساخته شده‌اند. هموگلوبين آهن را نگه مي‌دارد كه باعث رسانده اكسيژن به سلول‌ها مي‌شود. در تالاسمي هموگلوبين به وسيله بدن توليد نمي‌شود. گلبول بي‌خاصيت توليد مي‌شود. تالاسمي   A  و Bكه A خطرناك نيست و B قابل درمان نيست. بايد خون بدن تعويض شود. در تالاسمي طحال بزرگ مي‌شود . انبار گلبول مرده مي‌شود و آن را بر مي‌دارند تا از خطر تركيدن جلوگيري شود. درمان آن پيوند استخوان در دوران كودكي است.




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

هر سفری دو جنبه دارد: ترک گفتن و رسيدن.

                                                          چگوارا




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آمد سحري ندا ز ميخانه‌ي ما:             كاي رند خراباتي ديوانه‌ي ما

برخيز كه پر كنيم پيمانه ز مي             زان پيش كه پر كنند پيمانه ما

                                                                                               خیام




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 كتاب ده روزی که دنیا را لرزاند اثر جان ريد خبرنگار امريكايي كه در انقلاب اكتبر سال 1917 ميلادي در "سن‌پطرزبورگ" روسيه حضور فعال داشته است. كليه‌ي رويدادهاي انقلاب اكتبر روسيه را بي طرفانه و از ديد يك خبرنگار به طور روزانه گزارش كرده است. خواندن اين اثر بسيار ارزنده براي كساني كه مي‌خواهند مطالب دست اول و نابي را از انقلاب اكتبر بدانند لازم و ضروري است. لازم به يادآوري است كه انقلاب اكتبر به وسيله بلشويك‌ها و تحت رهبري حزب بلشويك كه در رأس آن "لنين" قرار داشت، در 25 اكتبر سال 1917 ميلادي صورت گرفت. از لینک زیر قابل دریافت است.

 

  

http://rapidshare.com/files/270630964/10__ROZY__KE__DONIA__RA__LARZAND.pdf.html




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

  كتاب "مباني فلسفه علمي" اثر مهدي سام كه در آن مفهوم اصطلاحاتي مانند فلسفه، حركت، زمان و مكان، قانون، قوانين ديالكتيك، جهش، پديده، حقيقت، شناخت و ... را به زبان ساده و همراه با مثال توضيح داده است. از لینک زیر قابل دریافت است.

 http://rapidshare.com/files/143620362/mabani_falsafah_elmi_A5.pdf.html




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 كتاب "مقدمه‌اي بر جامعه شناسي و فلسفه" تأليف فريدون شايان كه براي جوانان نوشته شده است. در آن مفاهيم فلسفي و جامعه شناسي(مانند فرهنگ، طبقات و فراماسيون‌هاي اجتماعي، منشاء ثروت، قوانين اجتماعي، وجود اجتماعي، وجدان اجتماعي و مفهوم حقيقت) را به زبان ساده و كاملا" علمي مورد بررسي و تحقيق قرار داده است. از لینک زیر قابل دریافت است.

 http://rapidshare.com/files/152121643/moghadamaeii_bar_jamee_shenasi_va_falsafah_A5.pdf.html

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

كتاب "هدف ادبيات" اثر نويسنده بزرگ روسي ماكسيم گوركي است كه در آن شرح و توصيف حادثه‌اي است كه وي با بزرگ‌ترين فيلسوف و سياستمدار قرن بيستم، در يك شب زمستاني در مورد اهداف ادبيات داشته است. كتاب از لینک زیر قابل دریافت است.

 http://rapidshare.com/files/159243564/hadaf_adabiat_A5.pdf.html




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

"در علم راه شاهانه‌اي وجود ندارد، و تنها كساني كه از خستگي بالا رفتن از راه‌هاي پر نشيب و فراز نمي‌ترسند، بخت و اقبال رسيدن به قله هاي درخشان آن را دارند."             

                                                                                        بزرگ فرزانه قرن نوزده




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سپاه گرسنگی پيش میرود                                              اثر شاعر بزرگ ترک: ناظم حکمت

سپاه گرسنگی پيش می‌رود

پيش می‌رود برای بر خورداری از نان

برخورداری از گوشت

برخورداری از کتاب

برخورداری از آزادی

پيش می‌رود از پل‌هايی می‌گذرد باريک تر از مو ، برنده‌تر از شمشير

پيش می‌رود با در هم شکستن در‌های آهنين و فروريختن ديوار‌های قلعه

پيش می‌رود با پاهای غرق در خون

سپاه گرسنگی پيش می‌رود

صدای قدم‌هايش رعد آسا

سرود‌هايش آتشين

بر پرچمش نقش اميد

اميد اميد‌ها بر پرچمش

سپاه گرسنگی پيش می‌رود

شهرها را بر دوش می‌کشد

شهرها را با کوچه‌های باريک و خانه‌های تاريک‌شان

دودکش‌های کارخانه‌ها را

وخستگی بی پايان بعد از کار را .

سپاه گرسنگی پيش می‌رود

ماه را ، کلبه‌ها را و روستا‌ها را به دنبال خود می‌کشد

و کسانی را که در اين سرزمين وسيع، از بی زمينی مرد‌ه‌اند.

سپاه گرسنگی پيش می‌رود

پِيش می‌رود تا محرومان از نان را به نان برساند

محرومان از آزادی را به آزادی

پيش می‌رود با پای غرق در خون




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

در 1902 به دنيا آمدم

هرگز به شهر زادگاهم بر نگشتم

بازگشت را دوست ندارم

در سه سالگی در حلب نوه‌ی پاشا بودم

در نوزده سالگی دانشجوی دانشگاه مسکو

در چهل و نه سالگی باز هم در مسکو مهمان "چکا"

و از چهارده سالگی شاعری پيشه کرده‌ام

بعضی‌ها انواع گياهان را می‌شناسند و بعضی‌ها انواع ماهيان را من انواع

                                                                                       جدايی‌ها را

بعضی‌ها نام ستارگان را از حفظ دارند

                                                      من نام حسرت‌ها را

هم در زندان‌ها خوابيده‌ام و هم در هتل‌های بزرگ

گرسنگی کشيده‌ام، از جمله با اعتصاب غذا، ولی شايد غذايی هم نباشد که

نچشيده باشم

در سی سالگی خواستند به دارم بکشند

در چهل و هشت سالگی خواستند مدال صلح به من بدهند

                                                                                  و دادند

در سی و شش سالگی شش ماه را صرف عبور از چهار متر مربع بتونی کردم

در پنجاه سالگی در ظرف هيجده ساعت از پراگ به هاوانا پرواز کردم

لنين را نديدم هر چند که در 1924 در برابر تابوتش نگهبانی دادم

در 1961 بنای يادبودی که از او زيارت می‌کنم کتاب‌هايش است

کوشيدند مرا از حزبم جدا کنند

                                            نشد

در زير بت‌های سرنگون شده هم له نشدم

در 1951 با دوست جوانی در دريا به سوی مرگ تاختم

در 52 هم با قلبی ترک خورده چهار ماه تمام به پشت خوابيدم و در انتظار مرگ

ماندم

درباره‌ی زنانی که دوستشان داشتم ديوانه وار حسادت کردم

حتی به "چارلی"ذره‌ای حسد نبردم

به زنانی که دوستشان داشتم وفادار نماندم

اما پشت سر دوستانم کلمه‌ای حرف نزدم

می‌خوردم اما معتاد نشدم

افتخار می‌کنم که نانم را با عرق جبين در آوردم

برای خاطر ديگران با خجالت دروغ گفتم

برای نيازردن ديگری دروغ گفتم

                                                اما گاهی بی سبب دروغ گفتم

سوار قطار و هواپيما و اتومبيل شدم

خيلی‌ها هستند که نمی‌توانند سوار شوند

به اپرا رفتم

بيشتر مردم نمی‌توانند بروند و حتی نامش را هم نشنيده‌اند

به آنجا‌ها که بيشتر مردم می‌روند من از سال 21 به بعد نتوانستم بروم

به مسجد به کليسا به معبد به کنيسه و نزد دعا نويس

اما گاهی فال قهوه برايم گرفتند

نوشته‌هايم به سی چهل زبان چاپ می‌شود

در ترکيه‌ی من به زبان ترکی من ممنوع است

هنوز سرطان نگرفته‌ام

حتما" هم لازم نيست که بگيرم

نخست وزير و فلان هم نخواهم شد

و نمی خواهم هم بشوم

به جنگ هم نرفته‌ام

در دل شب به پناهگاه‌ها هم ندويده‌ام

در زير حمله‌ی هواپيما‌ها هم در جاده‌ها دراز نکشيدم

اما نزديک شصت سالگی عاشق شدم

خلاصه‌ی کلام دوستان

امروز در برلين حتی اگر از غصه دق کنم

                                           می توانم بگويم که مثل يک انسان زندگی کردم

و چقدر ديگر زنده خواهم ماند

                                            و چه‌ها بر سرم خواهد آمد

                                                                                   کسی نمی‌داند.

اين اتو بيو گرافی در 11 سپتامبر 1961 در برلين شرقی نوشته شد.

قلب بيمار ناظم حکمت در سحرگاه روز سوم ژوئيه 1963 در مسکو از حرکت باز ماند.

مرگ او مردم اغلب کشور های دنيا را اندوهگين ساخت.
+ نوشته شده توسط سیاوش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 21:49 | آرشیو نظرات

نظريه هر انسانی نسبت به هر چيزی در دنيا بستگی به اوضاع و احوال مادی و معنوی که در پيرامون وی می باشد، دارد.                                   




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

"وقتي كه دو نفر شيفته‌ي يكديگر مي‌شوند، كوچك‌ترين اشاره، كوچك‌ترين تماس، كوچك‌ترين نگاه براي اين‌ها به اندازه‌ي عالمي قيمت دارد."

                                                                         بزرگ علوی




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

احمد شاملو

"انديشيدن

در سكوت

آن كه مي‌انديشد

بناچار دم فرو مي‌بندد

اما آنگاه كه زمانه

                      زخم خورده و معصوم

                                                به شهادتش طلبد

به هزار زبان سخن خواهد گفت."

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

واردات یک میلیارد دلار خودرو در سال 91

واردات انواع خودروهای سواری در سال گذشته با رشد 11.3 درصدی بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه شد.
براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال 1391 ارزش واردات خودروهای سواری به کشور نیز با افزایش 30.59 درصدی به یک میلیارد و 84 میلیون دلار رسید. همچنین وزن خودروهای سواری با افزایش 12.73 درصدی به 72 هزار تن رسید.
میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در سال گذشته معادل 24 هزار و 441 دلار بود که نسبت به سال 1390 افزایش 17.34 درصدی را نشان می‌دهد.
امارات اصلی‌ترین مبداء واردات خودروی کشور در سال گذشته بود به طوری در سال 1391 سهم امارات از واردات خودروی ایران از نظر تعداد و ارزش به ترتیب به 57.73 و 65 درصد رسید.
کره‌جنوبی و کویت نیز به ترتیب از نظر تعدادی 27.22 و 4.12 درصد از واردات خودروی ایران را به خود اختصاص دادند. سایر کشورها نیز سهمی معادل 10.93 درصد در واردات خودروی ایران داشتند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266748

2 کشته در انفجاری در حومه تبریز

در اثر انفجار در مرکز ضایعات در حوالی شهرک آزمایش تبریز دو نفر جان خود را از دست دادند.

ساعت 8:15 صبح امروز- یکشنبه- این انفجار به اورژانس 115 اطلاع داده شد و در پی آن آمبولانس‌های مرکز تبریز به محل حادثه اعزام شدند. در اثر این سانحه دو نفر به شکل فجیعی جان خود را از دست داده بودند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266753

آمار واقعی طلاق افراد زیر 19 سال!

از سال 85 تا سال گذشته، 85 هزار و 200 واقعه طلاق بین افراد زیر 19 سال کشور صورت گرفته که از این تعداد 4000 واقعه مربوط به کودکان دختر زیر 14 سال است.

از سال 85 تا 90، 616 هزار واقعه طلاق در کشور رخ داده است که 81 هزار و 500 واقعه از این تعداد مربوط به دختران زیر 19 سال و7700 واقعه مربوط به پسران زیر 19 سال است.

طی پنج سال عنوان شده در آمار 63 نفر از کودکان پسر زیر 15 سال و 4000 نفر از دختران زیر 14 سال طلاق گرفته‌اند که این آمار در بین کودکان دختر.

یک میلیون و 859 هزار واقعه ازدواج در میان افراد زیر 19 سال طی آن سالها صورت گرفته است که از این تعداد یک میلیون و 589 هزار کودک دختر و 270 هزار کودک پسر وجود بوده‌اند.

از میان ازدواج‌های صورت گرفته در سالهای یاد شده، 201 هزار و 200 واقعه مربوط به کودکان زیر 15 سال بوده است، 196 هزار واقعه ازدواج از این تعداد مربوط به کودکان دختر زیر 14 سال و پنج هزار و 200 واقعه مربوط به پسران زیر 15 سال ثبت شده است.

کودک، طبق ماده اول پیمان نامه جهانی حقوق کودک که در کشور ما نیز پذیرفته شده است به هر فرد زیر 18 سال اطلاق می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266751

بحران غذاهای سمی را جدی بگیرید

روی پرتقال و سیب و کیوی نمونه برداری انجام شد.  نتیجه این بود که در تمام نمونه ها باقیمانده آفت کش ها در حد "مجاز" و "بیش از حد مجاز" بود. سبزی های برگی، بیشترین میزان و میوه های انبار شده کمترین میزان سموم را داشتند.  
آثار سموم معلق و ممنوع شده و سموم توصیه نشده هم در مواردی مشاهده شده است.  
 مثلا میزان نیترات در کاهو خیلی زیاد و حدود 10 برابر حد مجاز بود. البته وقتی بررسی کردیم، بازگشت خورده و صادرات آن متوقف شده است.
در بررسی گوشت ها هم با کمال تعجب دیدیم در مرغ میزان سرب خیلی بالا است و در نظارت بر غذای دام خلأهایی وجود دارد... .»
برخی محصولات کشاورزی مسموم که در پروسه صادرات ، مرجوع شده بودند به جای معدوم شدن ، در بازار داخلی توزیع شده اند.
امسال در شمال کشور شاهد  بودیم که علی‌رغم استفاده مکرر از سم، آفت زیتون به خوبی کنترل نشد و کشاورز مجبور به استفاده‏ بیشتر از سم شد. این سم حالا به همراه روغن زیتون و به صورت مستقیم وارد بدن مردم خواهدشد.
در جنگ بین باغدار و آفت، سم زیادی مصرف شد. آنقدر زیاد که به پسته برخی باغ‏ها با احتیاط باید دست زد! ولی همین محصول بزودی بسته‏ بندی می‏شود و به دست مردم می‏رسد.»
«سموم به صورت تدریجی وارد بدن مصرف‌کننده می‌شوند، لذا آثار مهلک خود را ناگهانی بروز نمی‌دهند. به همین دلیل است که با مرور زمان و با توجه به میزان تجمع سم، بدن مصرف‌کننده شروع به واکنش می‏کند. این آثار در ارگان‎هایی مانند پوست، دستگاه عصبی، دستگاه گوارش و غدد درون ریز و خون، خود را نشان می‌دهند. اما معمولا آسیب ‌پذیرترین بخش، دستگاه گوارش است که بیش از اندام‏های دیگر مورد آسیب قرار می‏گیرد. درواقع سم به بزرگ‏‏ترین غده دستگاه گوارش یعنی کبد وارد می‏شود و آن را به تدریج تخریب می ‏کند.»
 وقتی میوه و سبزی ، که خوردن آنها توصیه دائمی پزشکان است ، تبدیل شده اند به "پلی برای ورود انواع سموم به بدن" ، باید هم سرطان در کشور شیوع یابد و هرکدام از ما ، فرد به فرد در معرض ابتلا باشیم. حال بماند عوامل سرطانزای دیگری مانند آلودگی هوا و ... .
مسوولان دولت و مجلس هم که در قبال انتشار این خبرها ، فقط نقش "تماشاچی" را بازی می کنند و جز نگاه کردن ، کار نمی کنند.

گو این که جان انسان ها ، برای کسی ارجمند نیست.
با این وضع ، دیری نخواهد پایید که ایران ، پایتخت سرطان جهان خواهد شد و  میلیون ها ایرانی با ابتلا به سرطان ، دچار مرگ زود رس خواهند شد.
*بعد از تحریر:
عجالتاً تا دولت بعدی که شاید در قبال جان انسان ها مسوولیت بیشتری به خرج دهد ، میوه ها را عمیق تر پوست بگیرید!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266444

شادی صدها نفر در لندن برای مرگ تاچر

صدها تن از مخالفان مارگارت تاچر شامگاه شنبه با تجمع در میدان ترافالگار لندن مرگ نخست وزیر سابق انگلیس را در زیر هوای بارانی جشن گرفتند.
کارگران سابق معادن ذغال سنگ که در دهه 1980 اعتصاب یک ساله علیه دولت تاچر ملقب به بانوی آهنن مشارکت داشتند به فعالان چپ افراطی و دانشجویانی پیوستند که به افتخار مردن وی جشن گرفتند.
چندتن از اجتماع کنندگان گفتند که قصد دارند در جریان مراسم تشییع جنازه روز چهارشنبه تاچر با صف کشیدن در مسیر مراسم و پشت کردن به تابوت حامل جنازه اش تجمع اعتراضی مشابهی برگزار کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266767

شکایت کارگران به دیوان عدالت و مجلس

تورم در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل، بیش از 50 درصد رشد داشته است.

علی لاریجانی در گفتگو با مهر، دستمزد تعیین شده برای سال 92 را غیرقابل قبول خواند وگفت: رقم تعیین شده از نظر کارگران غیرمتعادل است، چنین مبلغی با وجود تورم افسارگسیخته در سبد غذایی تمامي حقوق بگيران که نسبت به سال 90 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است، جوابگوی معیشت خانوار کارگری نخواهد بود.

تمام اقلام کالاها در سال گذشته حداقل 3 بار افزايش قيمت داشته اند، ولي حقوق كارگران فقط يكبار در سال افزايش مي يابد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313475

پایان خوش لب تاپ مسروقه لندنی در تهران

داستان مک‌بوک یک بریتانیایی که پس از سرقت سر از تهران درآورده بود، ظاهرا پایانی خوش داشته است. صاحب اصلی مک‌بوک به عنوان عذرخواهی به علت انتشار عکس‌های خصوصی دارندگان ایرانی، آن را به صاحب تازه بخشیده است.
به گزارش دویچه وله، سرقت مک‌بوک یک انیماتور ساکن لندن به نام دم دلتورته روز ۴ فوریه (۱۶ بهمن ۱۳۹۱) وی را بر آن داشت تا با استفاده از اپلیکیشن Hidden که  روی این مک‌بوک نصب شده بود، محل تازه ان را بیاید: کیلومترها دورتر، در تهران.
صاحب مک‌بوک با کمک این اپلیکیشن نه تنها محل دقیق آن را یافت بلکه تصاویری را از صاحبان آن تهیه کرد. دم دلتورته که وبلاگی با عنوان "لپ‌تاپ دم در ایران" برای پوشش این ماجرا راه‌اندازی کرده بود، این تصاویر را با نقشه دقیق محل سکونت صاحبان تازه منتشر کرد.
خبر مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی و فارسی قرار گرفت و تصاویر خصوصی صاحبان تازه لب‌تاب همه جا منتشر شد. گرچه بعدتر دلتورته تصاویر را با عکس‌های مات شده عوض کرد اما فضای مجازی از تصاویر روشن صاحب ایرانی مک‌بوک پر شده است.
روز جمعه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) دم دلتورته در مطلبی در وبلاگ‌اش از تماس دارنده ایرانی مک‌بوکش خبر داد. این شهروند تهرانی گفته است که به هیچ عنوان از مسروقه بودن مک‌بوک خبر نداشته و حاضر است آن را برای صاحب اصلی پس بفرستد.
دم دلتورته اما می‌نویسد به عنوان عذرخواهی از قضاوت نادرست و عجولانه‌اش و به اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی این خانواده ایرانی، مک‌بوک را به آن‌ها بخشیده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266787

 




تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

این کودک بوشهری به چه می‌اندیشد؟

شاید در اخبار امروز شنبه شنیده: زلزله 3/6 ریشتری ژاپن 22 مجروح بر جا گذاشت.




تاریخ: یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

افزايش دي‌اکسيدکربن ابرها را کاهش مي‌دهد

افزايش گاز دي‌اکسيدکربن ميزان تبخير از سطح زمين را کاهش مي‌دهد. کاهش تبخير به کاهش تشکيل ابرها مي‌انجامد و کاهش ابرها خود باعث مي‌شود که نور بيشتري به زمين بتابد و پديده زمين‌گرمايي تشديد شود.

افزايش غلظت گاز دي‌اکسيدکربن که علت اصلي ايجاد اثر گلخانه‌اي و پديده گرمايش زمين محسوب مي‌شود، اثر جانبي غير قابل انتظاري نيز دارد.

افزايش گاز کربنيک باعث مي‌شود که تبخير از سطح زمين کاهش يابد.

دليل اصلي اين پديده گياهان با ميلياردها منفذ ريز خود هستند. هنگامي که غلظت گاز دي‌اکسيدکربن در فضا زياد مي‌شود، گياهان منافذ ريز برگ‌هاي خود را زودتر از مواقع عادي مي‌بندند. در نتيجه رطوبت کمتري تبخير شده و بخار آب کمتري وارد جو مي‌شود.

دانشمندان هواشناسي و شيمي مؤسسه ماکس پلانک در يک کار تحقيقاتي مشترک به اين نتيجه رسيده‌اند. آن‌ها با استفاده از يک مدل کامپيوتري سه سناريو را شبيه‌سازي کردند.

در نخستين سناريو ميزان انتشار گاز دي‌اکسيدکربن دو برابر مي‌شد. در دومين سناريو متوسط دماي کره زمين به ميزان ۲ درجه سانتي‌گراد افزايش مي‌‌يافت و سومين سناريو نيز ترکيبي از دو سناريوي قبلي است.

در سناريويي که غلظت گاز دي‌اکسيدکربن دو برابر شده بود، ميزان تبخير نسبت به سناريويي که تنها دما بالا رفته بود کاهش نشان مي‌داد.

در سناريوي سوم نيز که هم دما و هم انتشار دي‌اکسيدکربن بالا رفته بود، ميزان تبخير ۱۵ درصد کم شده بود.

کاهش تبخير گياهان به کاهش تشکيل ابرها منجر مي‌شود. در صورتي که ابرها کاهش يابند، پرتوهاي خورشيد که در شرايط عادي به دليل وجود ابرها انعکاس مي‌يابند مستقيما به زمين مي‌تابند و زمين گرم‌تر مي‌شود.

منبع: دانش و فن DW.DE فارسی




تاریخ: یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

یکی از گرمترین مکان‌های جهان

منطقه گندم بریان به یکی از گرمترین مناطق زمین شهرت یافته است.

ثبت دمای این محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت و تنها در چند کیلومتری شهر شهداد که آخرین شهر کویر لوت از ناحیه جنوبی است به وسیله گروههای غیر رسمی و غیر قابل استناد از لحاظ علمی و مطالعاتی انجام شده بود اما در آخرین لیستی که ناسا پس از بررسی ماهواره هایش منتشر کرده است، کویر لوت در استان کرمان و منطقه گندم بریان و یا همان دشت سوخته رسما دمای ۷۱ درجه را ثبت کرده است و در صدر این لیست قرار گرفته است. 

تا کنون منطقه ای در دشت کالیفرنیا و همچنین منطقه ای در بیابانهای لیبی به عنوان گمترین مناطق جهان با دمای ۵۸ درجه ثبت جهانی شده اند.وجود پیست اسکی، ارتفاعات سیرچ، آبگرم جوشان، دره زیبای سیرچ، شهر تاریخی شهداد، شهر کوتوله ها و به ویژه شهر طبیعی و زیبای کلوتهای کویر که به عنوان یکی از عجایب گردشگری کرمان شهرت یافته است درکنار این منطقه می تواند روزگاری پر رونق را در گردشگری استان کرمان ایجاد کند.

دشت سوخته در مساحتی معادل ۴۸۰ کیلومترمربع و در شرق رودخانه شور قرار گرفته و با مرکز جمعتی تنها ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. وجود سنگهای تیره آتش نشانی مهمترین دلیل افزایش دما در این منطقه است.

 و وجه تسمیه نام این دشت این است که در گذشته کاروانهای گندمی که از این منطقه که در مجاورت راه ابریشم قرار دارد گذر می کردند به دلیل شدت گرما مشاهده می کردند که گندمهایشان خود به خود برشته می شده است.

در تابستان که دمای منطقه به ۷۱ درجه می رسد حضور در روز در این منطقه غیر ممکن است و تنها در زمستان و اوایل بهار می توان از این دشت بازدید کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266709

قبض 23 میلیونی

شرکت آب و فاضلاب سمنان برای یکی از مشترکانش قبض 23 میلیون تومانی صادر کرد. کنتور قبلی این شهروند  بعلت خرابی در دی ماه تعویض و  آب بهای کنتور خراب نیز تسویه شده بود اما دوباره این قبض به مبلغ 230میلیون و 499هزار ریال با درج کلمات عدم قرائت کنتور و علی الحساب صادر شد.اداره  آب و فاضلاب شهرستان سمنان اعلام کرد ، این قبض اشتباه صادر شده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/313388

 تامین هزینه هر خانواده با هزار متر باغچه

رئيس جمهور: كشور ما 187 ميليون هكتار وسعت دارد كه هم اكنون تنها حدود 1.5 ميليون هكتار از آن در قالب روستاها و شهرها مورد استفاده قرار مي گيرد كه ما مي توانيم به راحتي به هر خانوار بيش از دو هزار متر زمين واگذار كنيم تا آنها بتوانند علاوه بر ساخت خانه اي مجلل و زيبا، به كارهاي كشاورزي نيز بپردازند.
 ساخت هزار متر مربع باغچه به راحتي هزينه هاي مورد نياز يك خانوار را تامين مي كند.!

 منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266531

افزایش چهار برابری قیمت‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان: با اجرای مرحله دوم این طرح، حاملهای انرژی با افزایش چهار برابری مواجه می شوند و این امر نه تنها فشار مضاعفی به مردم ایران تحمیل می کند که باعث افزایش چند برابر تورم در کشور می شود به همین دلیل نمایندگان موافق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در این شرایط نیستند.

با اجرای مرحله دوم یارانه ها، شاهد افزایش چهار برابری قیمت حاملهای انرژی در کشور خواهیم بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266577

توفان ژئومغناطیسی امروز و فردا زمین را در بر میگیرد

اگرچه شراره خورشیدی روز پنجشنبه گذشته صبح بزرگترین شراره خورشیدی بوده که در سال 2013 رخ داده است اما این شراره در سطح متوسط جای می گیرد و براساس اعلام ناسا قدرت آن تا حدی است که به صورت موقت موجب قطع ارتباطات رادیویی شد.

این انفجار بزرگ خورشیدی می تواند موجب ایجاد توفان مغناطیسی در زمین شود.
این شراره خورشید به تنهایی عامل ایجاد توفان ژئومغناطیسی نیست، بلکه آن را خروج جرم از تاج خورشید یا CNE می دانند، توده ای از پلاسما و ذرات باردار که خورشید بلافاصله پس از شراره خورشید آن را منتشر می کند و می تواند بر مگنتوسفر زمین تأثیر گذاشته و موجب توفان شود.

شکل گیری شفقهای قطبی تقویت شده و قابل مشاهده در نقاطی چون نیوجرسی و اورگان در عصر امروز شنبه 24 فروردین و یکشنبه 25 فروردین از جمله نتایج این توفان ژئومغناطیسی است.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود؛ چرا که آنها غالبا در نیم کره شمالی رویت می‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک شده با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که آنها قابل مشاهده باشند، به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است. اما به علت شکل گیری این توفان مغناطیسی حتی ساکنان لس آنجلس که نسبت به کانادا در جنوب قرار دارند نیز می توانند تبعات آن را مشاهده کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند که جرم خارج شده از تاج خورشیدی عصر امروز شنبه 24 فروردین از زمین عبور می کند و موجب ایجاد شرایط توفان ژئومغناطیسی می شود، اما قسمت اعظم اختلالات در نتیجه این توفان روز یکشنبه رخ می دهد.
خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌آید. حداکثر خورشید هر سه روز یک خروج جرم تولید می‌کند که این مقدار در کمترین حالت به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

هنگامی که این پدیده رخ می‌دهد اجرام به سوی زمین حرکت می‌کنند و امواج شوک به وجود می‌آورند که توان این امواج در مقیاس ترا وات است که باعث توفان ژئومغناطیسی شده و مگنتوسفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266643

خواستگاری یک پیرزن از احمدی نژاد

سفر احمدی نژاد به سمنان: پیرزنی كه در محل ورزشگاه به استقبال رئیس جمهور آمده بود به خبرنگاران گفت: فرزندم و همسرش در یك آتش سوزی جان خود را از دست دادند و حالا از رئیس جمهور می خواهم مرا عقد كند و با خود به تهران ببرد. این پیرزن این درخواست خود را خیلی جدی مطرح می كرد كه موجب خنده خبرنگاران و سایر مردم شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266652

زندگی در زمین تا 1000 سال دیگر غیرممکن است

 پروفسور استفن هاوکینگ، فیزیکدان انگلیسی که عمر کاری خود را صرف رمزگشایی جهان کرده، خواستار ادامه کاوش فضا به خاطر ادامه حیات انسان شد.
این دانشمند 71 ساله اظهار کرد که فکر نمی‌کند انسانها بتوانند 1000 سال آینده را بدون فرار به خارج از مرزهای سیاره شکننده زمین دوام بیاورند.(وبلاگ آموختن: اگر این نظام حاکم بر جهان امروز با یک حاکمیت مردمی با محور انسان نه سود، جایگزین نشود به 1000 سال نخواهد رسید و کره زمین به وسیله‌ی بمب‌های نوترونی، ئیدروژنی، اتمی، شیمیایی و میکروبی از زندگی محو خواهد شد. ضمنا" رفتن به هر سیاره دیگر با این گونه انگیزش، در نهایت همان سرنوشت زمین را خواهد داشت.)

پروفسور هاوکینگ این سخنان را در مرکز پزشکی سدارس سینای در لس‌آنجلس اظهار کرد که در آن به بازدید از یک آزمایشگاه سلولهای بنیادی با تمرکز بر کاهش پیشرفت بیماری لو گرینگ پرداخته بود.

هاوکینگ 50 سال پیش که دانشجوی دانشگاه کمبریج بود، به این بیماری مبتلا شد. وی در این بازدید به صحبت در مورد این که چگونه در آن زمان افسرده شده و امیدی به تکمیل دکترای خود نداشت پرداخت.

این فیزیکدان که برای کار بر روی سیاه‌چاله‌ها و منشأ کیهان شناخته شده است، شهرت خود را برای آوردن مفاهیم مرموز فیزیک به جرم‌ها از طریق کتاب‌های پرفروش خود مانند «تاریخچه کوتاه زمان» بدست آورده است.

هاوکینگ اظهار کرد: اگر بدانید که جهان چگونه عمل می‌کند، می‌توانید آن را به شکلی کنترل کنید.وی توانسته بیش از مبتلایان دیگر به این بیماری که همچنین اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی نام داشته، دوام بیاورد. این بیماری به سلولهای عصبی در مغز و نخاع که کنترل عضلات را بر عهده دارند، حمله می‌کند.

مبتلایان به تدریج با ضعیف شدن و از بین رفتن عضلات، با مشکلات بیشتری در تنفس و حرکت مواجه می‌شوند. تاکنون درمانی برای این شرایط شناخته نشده و راهی برای معکوس کردن پیشرفت آن وجود ندارد. مبتلایان کمی توانسته‌اند بیشتر از یک دهه با این بیماری زنده بمانند.

هاوکینگ از مراقبت 24 ساعته برخوردار بوده و تنها از طریق انقباض‌های پراکنده اطراف گونه خود قادر به صحبت کردن از یک رایانه متصل به صندلی چرخدار جهت انتقال تفکراتش با صدای رباتیک است.

این استاد فیزیک علیرغم بیماری خود همچنان فعالانه در حوزه فیزیک فعالیت می‌کند.
وی در سال 2007 مانند یک فضانورد توانست احساس بی‌وزنی را در فضاپیمایی که این حس را با شیرجه‌های سهموی ایجاد می‌کرد، تجربه کند.هاوکینگ اظهار کرد: هرچقدر زندگی بنظر سخت بیاید، همیشه کاری هست که در آن بتوانید موفق باشید.

این اظهار نظرهای هاوکینگ در پی کاهش بودجه علوم سیاره‌ای ناسا که امسال تا 300 میلیون دلار از سال گذشته کمتر بود، اظهار شده که برای شناسایی جهانهای جایگزین زمین بسیار حیاتی است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266567

زلزله 3/6 ریشتری ژاپن 22 مجروح بر جا گذاشت

زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.3 درجه در مقیاس ریشتر غرب ژاپن را لرزاند و گفته می‌شود حداقل 22 مجروح برجا گذاشته است.براساس گزارش سازمان جغرافیایی ژاپن، این زلزله ساعت 5:33 دقیقه صبح به وقت محلی جزیره آواجی در ایالت هیوگو را لرزاند. زمین لرزه در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داده است. تاکنون هشداری مبنی بر وقوع سونامی صادر نشده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266561

آدم بی سوادی را مسئول گذاشتند که نمی‌داند سد با کدام س یا ص است

آدم بی سوادی را به عنوان مسوول نظارت گذاشتند که به اسم نظارت نامه های رسمی به ما می نویسد که این کار را انجام دهید و آن کار را انجام ندهید. این فرد نامه رسمی به من نوشته و در آن تاکید کرده بود که فلان سد را که قرار است در فلان نقطه ساخته شود نسازید و باید در فلان مکان ساخته شود که معلوم نیست که این فرد اصلا می داند که سد با کدام «س» یا «ص» نوشته می شود؟ چه کسی این حق را به شما داده که این چنین اظهارنظر کنید؟

 احمدی نژاد با انتقاد از برخی کارشکنی ها در مسیر پیشرفت کشور گفت: «به خاطر مصالح کشور مراعات می کنم وگرنه نشاندن برخی افراد سرجای خود کاری ندارد».

«وقتی می بینم که برخی افراد خیال می کنند آنها خود را از بقیه مومن تر و فهمیده تر می دانند و معتقدند که کارها باید حتما در دست آنها باشد، خنده ام می گیرد و به آنها می گویم همین تفکر نشان می دهد که ته خط هستید.»
 در معادن انحصارهای سنگینی درست شده است و نمی گذارند مردم وارد عرصه معدن کشور شوند.

 برخی در گذشته کارها را به اسم مردم اما به اشخاص خاصی واگذار کردند.
 در داخل کشور ماجرایی علیه بانک مرکزی رقم خورد و فشارهای زیادی به مسوولان آنان وارد شد و هر روز یک معاون آن را می بردند و می آوردند حتی اگر رییس کل بانک مرکزی هم حرفی نمی زد به او توهین می شد.

 منبع:قیمت هر ثانیه تبلیغات در صدا و سیما

وقتی کودکان به مصرف مواد غذایی پرنمک تشویق می‌شوند و به این مواد غذایی عادت می‌کنند، چگونه می‌توان این موضوع را اصلاح کرد.

همین مواد غذایی پرنمک، یکی از عوامل فشارخون زودرس در افراد است. اگر این اقدامات در صدا و سیما کنترل نشود، مسائل خاص خود را در سبک زندگی افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

از دیدگاه تبلیغات، کودکان طعمه‌هایی عالی به شمار می روند. آنها زیاد تلویزیون نگاه می‌کنند، پول توجیبی زیادی خرج می‌کنند، با مادر‌هایشان به خرید می‌روند و برای خرید آخرین تولید خوراکی و یا دیگر اقلامی که دوست دارند، آنها را تحت فشار می گذارند. در اروپا به تدریج قوانین منع تبلیغات برای کودکان فراگیر می‌شود. مخالفان ادعا می‌کنند که کودکان هنوز تجربه لازم برای تمیز تبلیغات از برنامه‌سازی واقعی را ندارند.

آمارها می‌گوید ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن گفته اند.

با این همه سیما با بازار چرب و نرمی مواجه است که به این راحتی‌ها نمی‌تواند از آن دل بکند. بد نیست پیش از ادامه نگاهی به جدول تعرفه بیندازید. 


 

محـــدوده قیــمت پخـش تبلیــغات تلویزیونی

از قیـــــمت(حداقل)

تا قیـــــمت(حداکثر)

شـبکه یک - هـر ثانیــه به تومان

۹،۹۰۰

۲۳۷،۶۰۰

شـبکه دو - هـر ثانیــه به تومان

۲،۲۵۰

۵۰،۶۰۰

شـبکه سه - هـر ثانیــه به تومان

۶،۷۵۰

۱۷۸،۲۰۰

شـبکه چهار - هـر ثانیــه به تومان

۵،۴۰۰

۱۵،۷۵۰

شـبکه پنج - هـر ثانیــه به تومان

۲،۲۵۰

۱۵۳،۴۵۰

شـبکه خبر - هـر ثانیــه به تومان

۱۳،۵۰۰

۳۸،۵۰۰

شـبکه آموزش - هـر ثانیــه به تومان

۱،۳۵۰

۱۳،۵۰۰

شـبکه مستند - هـر ثانیــه به تومان

۲،۲۵۰

۴،۰۵۰

شـبکه شما - هـر ثانیــه به تومان

۲،۲۵۰

۴،۰۵۰

شـبکه بازار - هـر ثانیــه به تومان

۹۰۰

۳،۱۵۰

شـبکه ورزش - هـر ثانیــه به تومان

۴،۰۵۰

۶،۷۵۰

شـبکه نمایش - هـر ثانیــه به تومان

۴،۰۵۰

۶،۷۵۰

شـبکه پویا نمایی - هـر ثانیــه به تومان

۵،۴۰۰

۶،۷۵۰

اگر این عدد را به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان قرار دهیم و فرض کنیم که این سازمان در طول هر یک ساعت ۱۰ دقیقه آگهی پخش کند(که معمولا بیشتر است!)، عدد آن در طول ۲۴ ساعت ۱۲۰ دقیقه می‌شود که به عبارتی می‌دهد ۷ هزار و ۲۰۰ ثانیه که اگر ضرب در ۱۰۰ هزار تومنش کنیم می شود چیزی حدود ۷۲۰ میلیون تومان درآمد فقط از آگهی های تلویزیونی.

با این درآمد شاید کمی سخت باشد که انتظار داشته باشیم صداوسیما توجهی کند به اینکه آیا تبلیغاتش برای سلامتی بچه‌ها ضرر دارد یا نه.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/266696

+ نوشته شده توسط سیاوش در یکشنبه بیست و پنجم فروردین 1392 و ساعت 0:5 | نظر بدهید

اجرایی نشدن افزایش مزد ۲۵ درصدی کارگران نانوایی‌ها

افزایش مزد ۲۵ درصدی کارگران واحدهای نانوایی سطح کشور هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.قیمت نان با سال ۹۱ هنوز تغییری نکرده است. کارفرمایان می‌گویند تا هزینهٔ افزایش مزد در هزینه تولید نان محاسبه نشود و قیمت‌ها تغییر نکند مزد کارگران را بر اساس مصوبهٔ جدید شورای عالی کار پرداخت نمی‌کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62011

اعتراض قاطع کارگران راه آهن یزد به قراردادهای پیمانی: كار نمی‌كنیم

جمعی از کارگران شرکتی (پیمانی) راه آهن یزد با امضای طوماری خطاب به اداره کل راه‌آهن این استان، نسبت به اجرایی نشدن مصوبات دولت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرار دادکار معین هشدار دادند.

در این طومار که به امضای ۹۸ نفر از کارگران متخصص پیمانی و شرکتی شاغل در اداره ناوگان راه آهن استان یزد رسیده، خطاب به مدیرکل راه آهن یزد آمده است: در صورت اجرایی نشدن مصوبات هیات دولت توسط راه آهن، پرسنل متخصص شاغل شرکتی (پیمانی) مشمول تبدیل وضعیت، از تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال جاری که قرارداد کارشان پایان می‌یابد دیگر در قالب شرکت‌های پیمانکاری قادر به همکاری با راه آهن نیستند و لذا در صورت نیاز راه‌آهن به این کارگران متخصص باید قرارداد جدید کار بصورت مستقیم از طرف راه آهن منعقد شود.

گفتنی است «نیروی كار شركتی» به كارگرانی گفته می‌شود كه با واسطه یك شركت دلال نیروی انسانی به استخدام درآمده‌اند تا به این ترتیب كارفرمای اصلی تعهدی نسبت به بخش عمده‌ای از حقوق قانونی كارگران متقبل نشود.

كارگران امضا كننده این طومار در ادامه به نامه‌ی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره كرده‌اند كه با اعلام نظرکار‌شناسی خود، صراحتا مشاغل این کارگران قراردادی را تخصصی دانسته است و در ادامه آورده‌اند: این در حالیست که اداره کل راه اهن با اطلاع از این موضوع پس از گذشت چند سال از این مصوبه دولت، باز هم نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان خود هیچ اقدامی صورت نداده و با تفسیر رای و استناد نابجا به مصوباتی که هیچ مغایرتی با مصوبات و قوانین فوق الذکر ندارد، از دستورات صریح ریاست جمهوری امتناع و از تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی خود داری می‌کند.

همچنین این کارگران با نادرست خواندن بهانه‌های مطروحه توسط مسئولان راه آهن، مدعی شده‌اند: تاخیر چند ساله این اداره در اعطای حقوق مسلم و قانونی بیش از چند هزار نیروی متخصص، هیچ توجیحی جز سود برخی صاحبان شرکت‌های وابسته ندارد.

در این نامه کارگران با اشاره‌ای مختصر به رد ادعای مسئولان اداره کل راه آهن یزد در زمینه تبدیل وضعیت کارکنان خود، آورده‌اند: با وجود اینکه کارگران طی دفعاتی هم بصورت کتبی و هم شفاعی خواسته خود را به کارفرما اعلام داشته‌اند، در صورت اجرا نشدن مصوبات هیات دولت تا پایان قرار داد اینجانبان (تا مورخه۳۱/۰۱/۹۲ توسط این اداره کل) دیگر قادر به همکاری به صورت شرکتی نیستیم.

طومار نویسی کارگران راه آهن یزد درحالی است که پیش از این در تاریخ ۲۶ اسفند ‌ماه سال ۹۱ نیز ۵۴ نفر از کارگران سیر حرکت پیمانکاری راه آهن شرق در نامه‌ای مشابه از اداره کل راه آهن یزد خواهان تبدیل وضعیت استخدامی خود از شرکتی به قرارداد کار معین شده بودند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=62041

مخالفت كارگران لامپ الوند با انتقال كارخانه

نماینده کارگران شاغل در واحد تولید لامپ الوند قزوین: ۲۶ کارگر رسمی كارگر تولیدی لامپ الوند مخالف تصمیم كارفرما در خصوص انتقال این کارخانه از شهرک صنعتی البرز به به شهرک صنعتی لیا هستند. كارگران استدلال كارفرما جهت اجرای طرح اصلاح ساختاری را بهانه قلمداد كرده و می گویند با این انتقال هیچ تضمین برای اشتغال آنها وجود ندارد.

در سال ۸۵ حدود ۴۰ کارگر رسمی این کارخانه در راستای اجرای طرح اصلاح ساختاری، از سوی كارفرما و علی رغم میل باطنی خود برای مدت 19 ماه به بیمه بیکاری معرفی شدند.کارفرمای این کارخانه با استفاده از غیبت کارگران مقرری بگیر، ابزار تولید، مواد اولیه و زمین و همچنین بخش زیادی از ملك کارخانه را به شرکتهای ایران چسب و تهویه فروخته است.

در مدتی كه كارگران مقرری بگیر بیمه بیكاری بودند نه تنها در كارخانه هیچ اصلاح ساختاری انجام نگرفت بلكه از‌‌‌‌ همان سال ۸۵ مدیریت شروع به فروختن مواد اولیه و  ماشین آلات تولید لامپ به صورت ضایعات کرد.

هزینه مقرری بیكاری كارگران این كارخانه بالغ بر 200 میلیون تومان شده است؛ در حال حاضر از کارخانه لامپ الوند چیزی باقی نمانده وکارفرما از کارگران خواسته است تا برای ادامه کار به شهرک صنعتی «لیا» منتقل شوند.

درخواست انتقال كارگران به محل جدید كارخانه در حالی است که شرکت لامپ الوند در این شهرک صنعتی «لیا» هیچگون ابزاری برای  تولید ندارد.در حال حاضر ۲۶ کارگر شاغل در این واحد تولیدی با سوابق بیش از ۲۰ سال، در شرف بازنشستگی بوده و نگران مخدوش شدن سوابق بازنشستگی خود هستند.

لامپ الوند از بهمن ماه سال ۸۳ در پی سیاست خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد واز‌‌ همان سال به دلیل سوء مدیریت با مشکلات مالی و کمبود نقدینگی مواجه بوده است.مدیریت این واحد تولیدی به خواسته‌های قانونی کارگران توجهی ندارد و تنها درصدد انحلال كارخانه است.
برخلاف ادعای كارفرما هم اكنون بخش زیادی از اموال کارخانه فروخته شده و تولید متوقف است، بطوری كه فقط یک تابلوی دو متری از این کارخانه باقی مانده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=61643

تصویب دستمزد ناعادلانه دزدی از سفره كارگران است

تصویب دستمزدی کمتر از نرخ تورم که حتی جوابگوی نیازهای اولیه یک زندگی کارگری نیست به معنای دزدی از سفره کارگران است.بانک مرکزی تورم را بالای ۳۱ درصد اعلام کرده ولی برای کارگر تنها ۲۵ درصد در نظر گرفته شده و این به نوعی دزدی از سفره کارگر است و علتش نیز بی‌تفاوتی نمایندگان جامعه کارگری و عدم حمایت صحیح آن‌ها است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=61810

شکایت علیه مزد ناعادلانه پیروز می‌شود؟

رقم تعیین شده برای دستمزد کارگران در سال ۹۲، برای نخستین بار  با واکنش شدید كارگران و در ادامه تشکل‌های رسمی و مستقل کارگری رو به رو شده است. این حجم از اعتراض به مزد ۹۲ در طول یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. فعالان کارگری از سال ۹۲ به عنوان سالی متفاوت با سال‌های گذشته یاد می‌كنند و با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار بر غیر قانونی بودن مصوبه مزد شورای عالی کار تاکید دارند.

مطابق ماده ۴۱ قانون کار، حداقل مزد کارگران بایستی بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین شود و به گونه‌ای باشد که معاش یک خانوار ۴ نفره کارگری را تامین کند.در حالی که نرخ تورم به روایت بانک مرکزی ۳۱/۷ درصد است تنها ۲۵ درصد به حداقل مزد کارگران افزوده شده است. این افزایش مزد حتی در سایر سطوح مزدی از ۲۰ درصد هم کمتر است.

این مساله از وضعیت ناگوار اقتصاد ایران در این مقطع خاص زمانی پرده بر می‌دارد. چنین شرایطی بار گرانی‌ها و شرایط بحرانی کشور را بر دوش کارگران انداخته است و دولت بدون درك این موقعیت حساس اقتصادی و توجه به فشاری كه طبقه مزدبگیر تحمل می‌كند، همچون سنوات گذشته اقدام به تعیین مزد بر خلاف معیارهای مصرح در قانون كار كرده است.

در صورتی که کارگران با شکایت به دیوان عدالت اداری رای به افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم مراجع رسمی بگیرند، افزایش ۶/۷ درصدی حقوق کارگران باز هم کفاف معاش خانوار کارگری را نخواهد داد اما به اعتقاد اما این اعتراض قانونی در صورت یکپارچگی کارگران باعث می‌شود کارفرمایان دولتی و خصوصی برای اولین بار مقاومتی جدی را در موضوع اساسی مزد از سوی جامعه کارگری مشاهده کنند که در تصمیمات سال‌های آینده این شورا موثر خواهد بود.»

تصوری كه كارفرمایان دولتی و خصوصی در شورای دولتی تعیین مزد (شورای عالی كار) از بی‌تحركی و رخوت جامعه كارگری دارند باید شكسته شود و لازم است دولت و كارفرمایان برای اولین بار متوجه شوند كارگران به صرف رعایت شدن ظواهر بروكراتیك (اداری)، مزد ناعادلانه را نمی‌پذیرند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=61661




تاریخ: یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب