روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

بدون شرح!




تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بانک مرکزی: روزانه حدود 70 هزار چک برگشتی در کشور داریم

رکورد روزانه 70 هزار برگشت چک را در کشور ثبت کردیم.
ولی ما رکورد روزانه 70 هزار برگشت چک را در کشور زدیم و البته کسی که تعهدی کرده و ایفای تعهد نمی‌کند ممکن است از همه خدمات بانکی محروم شود و دیگر امکان استفاده از خدمات بانکی را نداشته باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274100

مرگ روزانه 58 تن در حوادث رانندگی نوروز 92

 در نوروز امسال، 1227 تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند بر این اساس و با توجه به کبیسه‌بودن سال گذشته، به طور متوسط روزانه 58.43 تن در حوادث رانندگی ایام نوروز در کشور جان باخته‌اند.
آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز امسال (25 اسفندماه91 تا 15 فروردین92) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تلفات حوادث رانندگی 1141 (متوسط روزانه 57.05) بود، 2.4 درصد افزایش یافت.
از کل تلفات حوادث رانندگی نوروز امسال 873 مرد و 354 زن بودند، همچنین 849 مورد از تلفات این حوادث در مسیرهای برون شهری، 253 مورد در مسیرهای درون‌شهری، 117 مورد در جاده‌های روستایی و هشت مورد در مسیرهای نامعلوم گزارش شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274132

 صدا و تصویر امام زمان از لایه ای بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهان ارسال می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه هم اکنون با ارتقای فیبر نوری لایه های مختلف جو برای انتقال دیتای صوتی و تصویری به کار گرفته می شود، گفت: صدا و تصویر آقا امام زمان از این لایه های جدید و بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهانیان ارسال خواهد شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274106

رانت 1400 میلیاردی!

برخی نمایندگی های کشتیرانی های خارجی، ارز دریافتی را در بازار می فروشند اما معادل ریالی آن را به نرخ دولتی به حساب سازمان واریز می کنند، این تفاوت به ازای هر دلار 1000 تا 1200تومان است که در یک سال مبلغی بیش از 1400 میلیارد ریال می شود.
این شرکتها فقط  واسطه دریافت حق و حقوق دولت هستند و این پول متعلق به سازمان بنادر است که سازمان هم آن را صرف پروژه های توسعه وتجهیز بنادر، تامین ایمنی عبور و مرور کشتیها ،لایروبی بنادر و مسیر تردد کشتی‌ها، مقابله با آلودگیهای محیط زیست دریایی، تجسس و نجات دریایی و دیگر خدمات دریایی و بندری می کند.
به این شرکتها اعلام کردیم که اگر نمی توانید ارز را به ما بدهید معادل ریالی آن را از طریق صرافی‌های مجاز بپردازید، متاسفانه در جواب گفتند که ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274006

قدیمی‌ترین منبع ‌آب دست نخورده جهان کشف شد

دانشمندان انگلیسی و کانادایی از احتمال کشف قدیمی ترین منبع آب جو زمین با قدمتی بین 1.5 تا 2.67 میلیارد سال خبر می دهند.

این نمونه آب از حفاری در عمق 2.5 کیلومتری زیر سطح زمین در اعماق معدن روی و مس در تیمینز کانادا بدست آمده است و آنالیز نمونه آب بخصوص محتوای زنون حاکی از قدمت بیش از 1.5 میلیارد ساله آن دارد.

به گفته «کریس بالنتین» از محققان دانشگاه منچستر، شکل گیری مناطق شمال کانادا به دوره زمین شناسی پرکامبرین باز می گردد و این آب احتمالا برای میلیون ها سال بصورت دست نخورده و بکر باقی مانده است.

آنالیز نمونه آب برای یافتن نشانه هایی از میکروارگانیسم ها ادامه دارد و تاکنون وجود هیدروژن، نیتروژن و متان در شکلی که احتمال وجود حیات را تقویت می کند، تأیید شده است.

قدیمی ترین نمونه آب جهان با قدمت 25 میلیون سال پیش از این در آفریقای جنوبی کشف شد و سال گذشته نیز نمونه آب دست نخورده ای با قدمت 20 میلیون سال از اعماق دریاچه یخ زده وستوک در قطب جنوب بدست آمد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274057

ورود گسترده محصولات تقلبی آرایشی از هند و پاکستان به ایران

مدیر اجرایی انجمن مواد شوینده و بهداشتی از ورود گسترده محصولات آرایشی غیراستاندارد و تقلبی از پاکستان و هند خبر داد و اعلام کرد: مصرف کنندگان ایرانی مراقب سلامت خود باشند.
در حال حاضر 80 درصد محصولات بهداشتی و آرایشی ایران در اختیار شرکتهای آسیایی و اروپایی است، این در حالی است که عمده محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق قاچاق و با کیفیتهای بسیار پایین وارد کشور می شوند.
تا چند سال گذشته عمده بازار محصولات آرایشی ایران در اختیار کشورهایی همچون ترکیه، چین، امارات و فرانسه بود، در شرایط فعلی پاکستان و هندوستان هم اقدام به صادرات گسترده محصولات آرایشی به ایران می کند که این محصولات هیچ وقت استاندارد نبوده و سلامت مصرف کنندگان را تهدید می کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274044




تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تعویق سه ماه حقوق كارگران شهرداری یزد

جمعی از کارگران شهرداری یزد با حضور در استانداری به طرح مشكلات خود با استاندار پرداختند.

تعدادی از کارگران حضور یافته در این مراسم اعلام کردند 420 هزار تومان بعنوان حقوق ماهانه دریافت می کنند که پرداخت این حقوق 3 ماه به تعویق افتاده است.

روزانه از ساعت 4 صبح تا ساعت 12 ظهر در محل کار خود حاضر می شویم و حتی در روزهای جمعه و تعطیل هم بکار بشغولیم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73230

فشار به كارگران برای بازگرداندن بخشی از مزد

این گروه از كارفرمایان در ظاهر طبق مصوبه شورای عالی كار، دستمزد را از طریق بانك پرداخت می‌كنند و حتی برای كارگر فیش حقوقی نیز صادر می‌كنند اما در نهایت كارگران خود را برای بازگرداندن بخشی از دستمزد تحت فشار می‌گذارند.

كارگران شاغل در این واحدها از ترس بیكار شدن به خواسته كارفرما تن می‌دهند و به عنوان مثال 200 تا 300 هزار تومان از مزد دریافتی را به كارفرما پس می‌دهند.

در حال حاضر نزدیك به 700 كارگر در زنجان به این شیوه كار می‌كنند.در برخی از موارد این كارگران بطور علنی گفته‌اند كه مجبورند به دلیل «نداری» و مشكلات مالی با این شرایط كار كنند.در این كارگاه‌ها كارفرمایان چنان تسلطی دارند كه حتی در غیاب آنها نیز كارگران جرئت بیان واقعیت را ندارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73339

موج جدید قراردادهای سفید در بازار کار

امضای قراردادهای یکطرفه به همراه تحمیل کامل شرایط کارفرما به کارگر؛ مدتهاست بازار کار کشور را می آزارد و به عنوان یک پدیده زشت و واقعیتی تلخ در بازار کار ایران وجود دارد. اقدامی که در راستای آن، کارفرما تنها شرایط و منافع خود را به عنوان مفاد قرارداد همکاری با کارگر قرار می دهد و منافع کارگران به هیچ وجه دیده نمی شود.
از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و بالا رفتن تعداد تقاضا برای کار در کشور به این مسئله دامن زده و باعث شده تا کارفرمایان در مقابل سیل تقاضای کارجویان نه تنها امکان انتخاب بهترین نیروها را به دست بیاورند؛ بلکه شرایط نیز فراهم شود تا برخی کارفرمایان پا را از این نیز فراتر بگذارند و نیروی کار را مجبور به پذیرش شرایط خود در قبال کار نمایند.
دریافت تسویه های سفیدامضاء و گرفتن اختیار کامل از کارگر برای پرداخت میزان حقوق، زمان قطع همکاری، تعیین ساعت کار،نوع کاری که فرد باید انجام دهد و مسائلی از این دست؛ نه تنها در ایران بلکه از نظر سازمان جهانی کار نیز از بدترین اشکال کار و سوء استفاده کامل از متقاضیان کار تلقی می شود.
مشکل افزایش انعقاد قراردادهای سفیدامضاء از زمانی بیشتر شد که وزارت سابق کار و امور اجتماعی و تامین اجتماعی در سال 81 تفاهم نامه ای را امضاء کردند که طی آن کارگران شاغل در بخش های پیمانکاری و پروژه ای به دلیل اینکه ماهیت دائمی ندارند، از بیمه بیکاری نیز برخوردار نخواهند شد.
به عبارتی،در حالی که کارفرمایان بابت استفاده احتمالی کارگران از بیمه بیکاری 3 درصد حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می کنند اما از آنسو به دلیل وجود این تفاهمنامه، عملا امکان استفاده کارگران شاغل در بخش های پیمانی از بیمه بیکاری وجود ندارد.
باید تفاهم نامه سال 81 اصلاح شود و امکان برخورداری کارگران پیمانکاری و پروژه ای از بیمه بیکاری فراهم شود.
نه تنها این کارگران در موارد بسیاری مجبور به ارائه تسویه های سفیدامضاء می شوند،بلکه از عیدی، پاداش و مزایای جانبی قانون کار نیز برخوردار نیستند. هم اکنون بین 20 تا 30 درصد کارگران کشور در اینگونه حوزه ها مشغول به کار هستند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273986

حادثه در پالایشگاه نفت تهران

این حادثه در زمان انجام یکسری تعمیرات فنی در راكتورهاي واحد آيزوماكس شمالي پالايشگاه تهران حاصل شده است که گازگرفتگي (گاز نيتروژن) منجر به فوت یکی از مهندسان با سابقه این پالایشگاه نفت شده است.

روز گذشته در زمان تعمیرات اساسی واحد آیزوماکس مهندس قاسم حافظی یکی از کارشناسان خدوم و پرتلاش پالایشگاه شهید تندگویان به علت ورود به یکی از ظروف واحد که تحت فشار گاز مثبت ازت قرار داشته دچار گازگرفتگی می شود.
پالایشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های قدیمی نفت ایران است که در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت ۸۵ هزار بشکه در روز راه اندازی شد.
سال گذشته طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید این واحد پالایشگاهی با هدف تولید محصولات نفتی با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در مدار بهره برداری قرار گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274060




تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آسیب رساندن و تخریب طبیعت از ویژگی‌های لاینفک نظام سرمایه‌ است.




تاریخ: شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(61)

2.تعاون (همياري)

      مطابق صفحه 288 (309) توليد سرمايه‌داري به سرمايه واحدي نياز دارد که به اندازه کافي بزرگ باشد، تا بتواند تعداد نسبتا" زيادي کارگر را در يک زمان به کار بگيرد؛ فقط هنگامي که خود کارگمار کاملا" از انجام کار بي‌نياز شد، او به يک سرمايه‌دار تمام عيار تبديل مي‌گردد. فعاليت همزمان تعداد زيادي کارگر در يک رشته واحد کار و به خاطر توليد يک نوع کالا، و تحت نظارت يک سرمايه‌دار، از نظر تاريخي و به طور منطقي نقطه آغاز توليد سرمايه‌داري را شامل مي‌گردد.(ص 302(322))

      بنابراين در ابتدا تنها يک تفاوت کمّي در مقايسه با گذشته وجود دارد، يعني موقعي که تعداد زيادتري کارگر به وسيله کارگمار به استخدام در آمدند. اما يک‌باره تغيير و تبديلي صورت مي‌گيرد. تعداد زياد کارگران از قبل ضمانت مي‌کند که کارگمار، کار متوسط واقعي را به دست مي‌آورد، که در مورد کارفرماي کوچک چنين تضميني وجود ندارد و با اين وجود، بايستي ارزش متوسط کار را پرداخت نمايد؛ در مورد توليد کوچک، نابرابري‌ها تا حدود زيادي در مقياس جامعه تعديل مي‌شود، اما درباره يک کارفرماي منفرد، چنين امري صورت نمي‌گيرد. لذا قانون توليد ارزش اضافي فقط هنگامي براي يک توليدکننده منفرد تحقق مي‌يابد که او به عنوان يک سرمايه‌دار توليد مي‌کند، و کارگران زيادي را به طور همزمان به کار مي‌گيرد- يعني از همان ابتدا کار اجتماعي متوسط. (صص(322-324) 303-304)

      علاوه بر آن: صرفه‌جويي در وسايل توليد تنها از طريق کارکرد طولاني آن‌ها حاصل مي‌شود؛ انتقال مقدار کم‌تري ارزش به محصول به وسيله اجزاء سرمايه‌ ثابت، تنها از مصرف آن‌ها در اشتراک با تعداد زيادي کارگر در پروسه کار سرچشمه مي‌گيرد. بدين‌گونه است که ابزار کار، قبل از آن که خود پروسه کار داراي يک خصوصيت اجتماعي بشود، چنين ويژگي را کسب مي‌نمايد (تا اين موقع پروسه‌هاي کار صرفا" پروسه‌هاي همانندي پهلو به پهلوي يکديگرند.) (ص 305 [325])

      در اينجا صرفه‌جويي در وسايل توليد فقط تا آن‌جا که باعث ارزان شدن کالاها و از اين‌رو پايين آوردن ارزش کار مي‌گردد، مورد توجه قرار مي‌گيرد. بررسي ميزاني که اين صرفه‌جويي، نسبت ارزش اضافي به کل سرمايه ترقي يافته (v.s) را تغيير مي‌دهد، در اينجا صورت نمي‌گيرد و به جلد سوم موکول مي‌شود. چنين تفکيکي کاملا" با روح توليد سرمايه‌داري هماهنگ است؛ زيرا از آن‌جا که شرايط کار را به طور مستقلي در برابر کارگر قرار مي‌دهد، به نظر مي‌رسد که صرفه‌جويي از وسايل توليد امر مجزايي است که به او ربطي ندارد و بنابراين هيچگونه ارتباطي با روش‌هايي که بهره‌وري نيروي کار مورد استفاده سرمايه‌دار را افزايش مي‌دهد، نمي‌يابد.

      شکل کار تعداد زيادي از اشخاص، که به طور مرتب با يکديگر و در کنار هم و در يک پروسه توليدي واحد يا پروسه‌هاي توليدي مرتبط با يکديگر کار مي‌کنند، تعاون ناميده مي‌شود. (ص306 [325]) (تريسي1 Concours des forces.)

      جمع کل نيروهاي مکانيکي کارگران منفرد، تفاوت فاحشي با نيروي مکانيکي امکان‌پذيري دارد که هرگاه دست‌هاي بسياري با هم و به طور همزمان و در يک فعاليت واحد به کار گرفته شوند، حاصل مي‌گردد (مانند بلند کردن يک جسم سنگين، و غيره). تعاون، از همان ابتدا قدرت توليدي را به وجود مي‌آورد، که ذاتا" يک قدرت انبوه است.

علاوه بر آن، در اکثر کارهاي توليدي، صرفا" تماس جمعي جوّي از رقابت به وجود مي‌آورد که راندمان کار هر نفر را بالا مي‌برد، به طوري که 12 کارگر در يک روز کار مشترکن 144 ساعته، کار بيشتري ارائه مي‌دهند تا 12 کارگر در 12 روز کار مجزا، يا يک کارگر در 12 روز پي در پي. ([326]ص307)

      اگر چه ممکن است بسياري کار مشترک و يا مشابهي انجام دهند، با اين وجود امکان دارد که کار فردي هر کدام، مرحله جداگانه‌اي از پروسه کار را نشان دهد (مثل زنجيري از افراد که قطعه‌اي از محصول را به يکديگر پاس مي‌دهند). که بدين‌وسيله تعاون مجددا" در کار صرفه‌جويي مي‌نمايد. شبيه به همين است موقعي که يک ساختمان را يکباره از چند جانب شروع به ساختن مي‌کنند. کارگر مرکب، يا مجتمع، دست‌ها و چشم‌هايي در جلو و پشت سر خود دارد، و تا درجه معيني در همه جا حاضر و ناظر است. ([327]ص308)

      در پروسه‌هاي پيچيده کار تعاون اجازه مي‌دهد تا پروسه‌هاي ويژه تفکيک شده و به طور همزمان انجام گيرند، لذا زمان کار براي ساختن محصول کامل کاهش مي‌يابد. ([327]ص308) 

      در بسياري از حوزه‌هاي توليد، دوره‌هاي بحراني وجود دارند که تعداد زيادي کارگر مورد نياز است (درو محصول، صيد شاه‌ماهي، و غيره). در اين مواقع تنها تعاون مي‌تواند مساعدت نمايد. ([328]ص309) 

      تعاون، از يک طرف عرصه توليد را گسترش مي‌دهد و از اين‌رو براي پيوستگي کار در ميدان کاري که در عرصه وسيعي پراکنده شده امري ضروري مي‌گردد (مانند زهکشي، جاده سازي، سد سازي و غيره)؛ از طرف ديگر، به وسيله متمرکز نمودن کارگران در يک کارگاه2، باعث انقباض و کوچک نمودن عرصه مي‌گردد، و بنابراين هزينه‌ها را کاهش مي‌دهد. ([328-329]ص310)

      در تمام اين اشکال، تعاون، قدرت توليدي ويژه روز کار مرکب، و قدرت توليدي اجتماعي (جمعي) کار است. اين يک، (يعني قدرت توليدي اجتماعي کار) از خود تعاون سرچشمه مي‌گيرد. در کار اشتراکي منظم (سيستماتيک) با ديگران، کارگر محدوديت‌هاي فردي خود را به دور مي‌افکند و قابليت‌هاي همنوعانش را گسترش مي‌دهد. 

      حالا، کارگران مزدور تا وقتي که يک سرمايه‌دار واحد آن‌ها را به طور همزمان به کار بگيرد، حقوق‌شان را بپردازد و ابزار کار را در اختيارشان قرار دهد، نمي‌توانند به کار تعاوني بپردازند. از اين‌رو درجه تعاون بدين امر بستگي دارد که يک سرمايه‌دار صاحب چه مقدار سرمايه‌ باشد. اين ضرورت که بايد مقدار معيني سرمايه‌ وجود داشته باشد تا صاحبش را به يک سرمايه‌دار تبديل نمايد، اکنون به شرط مادي تبديل پروسه‌هاي متعدد پراکنده و مستقل به يک پروسه‌ کار اجتماعي مرکب، مبدل مي‌گردد.

      به طريق مشابه، سلطه سرمايه‌ بر کارگر تا به حال صرفا" نتيجه ظاهري رابطه ميان سرمايه‌دار و کارگر بود؛ اکنون اين امر پيش شرط ضروري خود پروسه‌ کار مي‌گردد؛ سرمايه‌دار آميزش خود را در پروسه‌ کار ظاهر مي‌نمايد. در تعاون، کنترل پروسه‌ کار وظيفه سرمايه‌ قرار مي‌گيرد، و با اين عنوان سرمايه‌ خصوصيات ويژه‌اي کسب مي‌کند. ([330]ص312)

      در انطباق با هدف توليد سرمايه‌داري (يعني خودگستري سرمايه تا حد امکان)، اين نظارت در عين حال کاربرد حداکثر ممکن استثمار در يک پروسه‌ اجتماعي کار است، و از اين‌رو خصومت ناگزير ميان استثمارگر و استثمار شده را در بر مي‌گيرد. علاوه بر آن، نظارت بر استفاده مناسب از ابزار کار را به عهده مي‌گيرد. بالاخره، ارتباط ميان عمل‌کردهاي مختلف کارگران در بيرون از آن‌ها قرار دارد، يعني در سرمايه، به طوري که وحدت خود آن‌ها، به عنوان يک تمايل بيروني (خارج از قدرت آن‌ها)، به صورت حاکميت سرمايه‌دار در مقابل‌شان قرار مي‌گيرد. بنابراين نظارت سرمايه‌دار دوجانبه مي‌باشد (1-به صورت يک پروسه‌ اجتماعي کار براي توليد يک محصول؛ 2-به صورت يک پروسه‌ خودگستري سرمايه)، و در شکل خود، مستبدانه است. اين حاکميت مطلق به نوبه خود اشکال ويژه‌اش را ظاهر مي‌سازد: سرمايه‌دار ، که دقيقا" خود را از انجام کار واقعي آسوده نموده، اکنون نظارت مستقيم خود را بر يک گروه سازمان يافته از کارمندان و کارمندان جزء، که به نوبه خود مزدوران سرمايه هستند، قرار مي‌دهد. در برده‌داري، اقتصاددانان اين هزينه‌هاي نظارت را3 Faux Frais  به شمار مي‌آورند، اما در توليد سرمايه‌داري، علي‌رغم آن که به وسيله استثمار با همان عمل‌کرد سابق فراهم آمده، علي‌رغم آن که از طبيعت پروسه‌ اجتماعي کار سرچشمه مي‌گيرد، آن‌ها به کودني آن را نظارت (کنترل) تشخيص مي‌دهند. ([331.332]صص313-314)  

      رهبري صنايع، بر عهده سرمايه‌ قرار مي‌گيرد، درست مانند دوران فئودالي که امور لشگري و قضايي در مسند مالکيت زمين قرار داشت. ([332]ص314)

      سرمايه‌دار 100 نيروي کار منفرد را مي‌خرد، و در مقابل نيروي کاري مرکب از 100 واحد به دست مي‌آورد. او پولي براي قدرت مرکب کار 100 نفر نمي‌پردازد. هنگامي که کارگران به پروسه کار مرکب داخل مي‌شوند، از قبل مالکيت بر خود را از دست مي‌دهند؛ آن‌ها در سرمايه ادغام مي‌گردند. از اين‌رو قدرت توليدي اجتماعي کار به عنوان قدرت توليدي پايدار در سرمايه، ظاهر مي‌شود.([333]ص315)  

      نمونه‌هايي از تعاون در ميان مصريان باستان.([333-334]ص316)

      در آغاز تمدن، تعاون ابتدايي در ميان اقوام شکارچي، چادرنشينان، و يا در جماعت‌هاي سرخ‌پوست بر اين پايه‌ها متکي است: (1)مالکيت اشتراکي وسايل توليد؛ (2) وابستگي طبيعي فرد به قبيله و جماعت اوليه. تعاوني‌هاي پراکنده در ايام باستان، قرون وسطا، و در مستعمره‌هاي جديد، بر پايه حکمروايي مستقيم و زور و اکثرا" به صورت برده‌داري قرار دارد. تعاون سرمايه‌داري، برعکس کارگر مزدور آزاد را در نظر مي‌گيرد. از نظر تاريخي، اين شيوه در مقابله مستقيم با اقتصاد روستايي و پيشه‌وران مستقل (چه به صورت صنف چه غير آن)، و در اين رابطه به عنوان يک شکل تاريخي متمايز و ويژه پروسه توليد سرمايه‌داري، ظاهر مي‌گردد. اين اولين دگرگوني است که پروسه کار در برخورد با سرمايه‌ تجربه مي‌نمايد. بنابراين، در اينجا خلاصه مي‌کنيم: (1) شيوه توليد سرمايه‌داري خود را به عنوان شرط تاريخي تبديل پروسه کار به يک پروسه اجتماعي (جمعي) ظاهر مي‌سازد؛ (2) اين شکل اجتماعي پروسه کار، خود را به عنوان يکي از شيوه‌هاي سرمايه‌ براي استثمار هرچه پرسودتر کار، يعني از طريق افزايش بهره‌وري آن، نشان مي‌دهد. ([335]ص317)

      تعاون، آن طور که تاکنون در نظر گرفته شده، يعني در شکل ابتدايي آن، با توليد در مقياس بزرگ‌تري منطبق است، اما شکل تثبيت شده مشخصه يک عصر به خصوص، يعني توليد سرمايه‌داري را به وجود نمي‌آورد، امروزه اين شکل هنوز هم وجود دارد، يعني موقعي که سرمايه‌ در مقياس بزرگي عمل مي‌کند، بدون اين که تقسيم کار به وجود آمده يا ماشين‌ها نقش مهمي به عهده گرفته باشند. بنابراين، اگر چه تعاون شکل اساسي کل توليد سرمايه‌داري است، شکل ابتدايي آن، به عنوان يک شکل خاص (فرعي)، در کنار اشکال توسعه يافته‌تر آن ظاهر مي‌گردد. ([335]ص318)

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص86لغایت90چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار

 

1 – Destutt de Tracy Antoine (1754-1836)

2 – مانند يک کارگاه ساختماني. (م)

3  – هزينه‌هاي زائد.

 




تاریخ: شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زن و شوهری که 35 سال یکسان لباس پوشیدند

یک زن و شوهر انگلیسی مدت 35 سال است که یکسان لباس میپوشند تا میزان عشق خود را آشکار کنند.
"نانسی و دونالد فیذرستون" تا کنون بیش از 600 دست لباس یکسان تهیه کرده اند و همه جا با پوشش مشابه حاضر می شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273866

سرکه‌های خطرناک در سکوت سازمان استاندارد می‌جوشند!

وقتی این مسوول فنی حقوقش را از خود شرکت می‌گیرد چطور می‌توانید انتظار داشته باشید که او گزارش‌هایی درستی را از شرکتی که در آن کار می‌کند، به سازمان استاندارد بدهد؟! آیا چنین ناظری می‌تواند تخلف مدیر خود را به سازمان استاندارد گزارش بدهد؟

عده‌ای سودجو با استفاده از اسید استیک صنعتی تولیدی پتروشیمی اقدام به تولید سرکه کرده و در استان زنجان شهرستان طارم – آب بر به فروش می‌رسانند. با توجه به این‌که اسیتد استیک صنعتی دارای فلزات سنگین است سرکه تولیدی با این ماده باعث بیماری می‌شود."

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273847

مرکز آمار: 28 درصد جوانان 24-20 ساله بیکارند

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز سال 1391 نشان می‌دهد در میان گروه‌های سنی، بالاترین نرخ بیکاری متعلق به جوانان 20 تا 24 ساله با 28 درصد است. دومین گروه سنی با نرخ بیکاری بالا، جوانان 25 تا 29 ساله هستند که 20 درصد آنها بیکارند.
در مجموع، در گروه سنی 15 تا 24 سال بیش از 29 درصد جوانان کشور بیکارند.
در میان استان‌ها هم استان لرستان با بیکاری 59 درصدی جوانان، رتبه اول بیکاری را در سطح کشور دارد. استان گیلان با 54 درصد و ایلام با 46 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273851

 




تاریخ: شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

صید بزرگ‌ترین ماهی کپور با وزن 28 کیلوگرم در انگلیس




تاریخ: جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اعتصاب عمومی و لغو پروازها در یونان

اتحادیه سراسری كارگری (یسه) و اتحادیه سراسری كارمندی( پامه) به نشانه حمایت و همبستگی با اساتید و معلمین معترض به ادامه سیاست ریاضت اقتصادی دولت از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی برای مدت ۴ ساعت اعتصاب عمومی كردند و دست از كار كشیدند.
بر اثر این اعتصابات ۴ ساعته كاركنان كلیه ادارات دولتی، خطوط اتوبوس و خطوط ریلی درون و برون شهری،كاركنان بیمارستان ها، مدارس و كاركنان كنرل پرواز فرودگاههای كشور، دست از كار كشیدند.
عدم حضور كاركنان كنترل پرواز باعث لغو و یا تغییر ساعات پرواز كلیه پروازهای داخلی و خارجی شد و ۱۰۰ پرواز داخلی و بیش از ۵۰ پرواز داخلی لغو و با با تاخیر زیاد انجام شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273761

وجود تبعیض جنسیتی در كارخانه تولید پریز برق

کارفرمای کارخانه «صنایع الکترونیکی مهر عطار» در نیشابور با بی اعتنایی به قانون کار در پرداخت دستمزد و سایر مزایای قانونی کارگران زن، از نبود فرصت‌های شغلی برای زنان كارگر در بازار كار سوءاستفاده می‌كند.

در این كارخانه 120 كارگر مشغول به كار هستند كه حدود 80 نفر از كارگران را زنان تشكیل می‌دهند. این زنان بدون محاسبه ساعت كار، در صورتی که نتوانند به میزانی كه كارفرما انتظار دارد، تولید داشته باشند بخش قابل توجهی از حقوق‌شان کاهش می‌یابد.

کارفرمای این کارخانه دستمزد قانونی مطابق آنچه که شورای عالی کار مصوب کرده است را به کارگران خود پرداخت نمی‌کند.

در این كارخانه تولید پریز برق، هر ماهه به بهانه‌ای از سوی کارفرما حقوق کارگران به صورت چشمگیری کاهش می یابد، به طوری كه این زنان - كه عمدتا سرپرست خانوار هستند - در تامین معاش خانوار خود با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

علاوه بر حقوق سوابق بیمه کارگران نیز با مشکل روبروست و با فاصله پرداخت می‌شود. همچنین کارگران این واحد تولیدی مدعی‌اند بهداشت و ایمنی کار در این واحد تولیدی رعایت نمی‌شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=72897

تلاش كارگر نقص عضو شده برای بازگشت به كار

 کارگر حادثه دیده فرشید نجفی: در روز اول كاری‌ام در این كارخانه و ساعات اولیه کار با این دستگاه (پرس)، بدلیل آنکه مهارتی نداشتم، ناگهان دست چپ‌ام زیر دستگاه پرس ماند و سه انگشت‌ام در زیر این دستگاه له شد.

همکارانم من را به بیمارستان انتقال دادند و بعد از مراحل درمانی که یک هفته به طول انجامید به دستور پزشک معالجم سه ماه استراحت پزشکی دریافت کردم.

بعد از بهبودی از حادثه ای که حین کار در کارخانه سازه آلیاژ البرز برایم ایجاد شده بود، وقتی برای ادامه کار به كارخانه بازگشتم کارفرما از کار من جلوگیری کرد.

با وجود اینکه من در حین انجام کار در این کارخانه نقص عضو شده‌ام، کارفرما حق نپذیرفتن من را ندارد با این حال به هر واحد دیگری برای اشتغال مراجعه می کنم به بهانه نقص عضوم مرا نمی پذیرند.

با آنکه کارفرما می‌گوید دیه نقص عضو و سایر هزینه های درمان من را متقبل خواهد شد، اما من هیچ چشم داشتی به دریافت دیه ندارم وفقط می خواهم به کار خود بازگردم چرا كه دیه تمام خواهد شد اما من برای ادامه زندگی به كار نیاز دارم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73006

مرگ سه كارگر در حال استراحت شبانه

بامداد امروز بر اثر ریزش ساختمانی سه طبقه در خیابان جیحون تهران سه كارگر كشته شدند.

در ساعت 12 بامداد امروز ریزش یک ساختمان مسکونی در خیابان جیحون (کوچه ابراهیمی) به نیروهای امدادی اطلاع داده شد و پس از مراجعه، آتشنشانان متوجه شدند 3 کارگر در زیر ساختمان مانده‌اند که از این 3 کارگر 2 نفر ایرانی و یک نفر افغانستانی است.

نیروهای آتش‌نشانی بعد از چند ساعت در نهایت 3 کارگر را از زیر آوار در آوردند که متاسفانه هر 3 کارگر به دلیل جراحت شدید فوت کردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73017




تاریخ: جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 معادن ایران در انحصار چند نفر است

احمدی‌نژاد: متأسفانه معادن در دست گروه‌های خاص است و نمی‌گذارد مردم وارد عرصه توسعه معادن شود.
معادن باید از انحصار چند نفر به گروه خاص خارج کنیم و زمینه ورود مردم به این بخش فراهم شود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/319759

محصولاتی که توان تولیدشان را نداریم!

کره نایاب است.  کارخانه های لبنیاتی ایران، هیچ کدام امکان تولید کره را ندارند. کره هایی که با برندهای ایرانی از فروشگاه ها می خرید، در واقع محصولات خارجی هستند که به صورت کره خام به کشور وارد شده و بعد از بسته بندی در کارخانه های ایرانی وارد بازار می شوند.

در حال حاضر کمتر از نیم درصد از کره مورد نیاز کشور در داخل تهیه می شود که البته متهم ردیف اول این کمبود، گاوهای داخلی هستند. نژادهای مورد استفاده در صنعت دامپروری ایران، دام هایی هستند که شیرشان درصد چربی کمتری دارند و به اندازه کافی برای استفاده در صنعت لبنیات و تبدیل شدن به کره مناسب نیستند. برای حل این مشکل چند سال قبل طرح توسعه پرورش گاومیش تدوین شد اما این طرح هیچ وقت اجرایی نشد تا وابستگی ایران به گاوهای خارجی، بازار کره را به بالا و پایین قیمت ارز گره بزند.
سال گذشته، واردات چوب بستنی تبدیل به یک مناقشه نامتعارف میان دولت و منتقدانش شد. احمدی نژاد وقتی در دی ماه گذشته مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفت، از بی اهمیتی واردات چوب بستنی صحبت کرد و گفت: «مثلا اگر چوب بستنی وارد می‌شود، این چوب بستنی اگر وسط بستنی گذاشته شود و صادرات شود چیز بدی است؟» چوب بستنی هایی که رئیس جمهور ناتوانی از تولیدشان را بی اهمیت می دانست، یکی از موارد انتقادی بود که رئیس مجلس چند ماه قبل آن را دستمایه طعنه به سیاست های اقتصادی دولت قرار داده و گفته بود: «سالانه ۸۰میلیون دلار واردات چوب بستنی از کشور آلمان داریم؛ چطور است که دانشمندان ما می‌توانند هسته اتم را بشکافند اما یک چوب بستنی هم نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم؟» بعدها البته دسته بیل چوبی و زین اسب هم به این ادبیات انتقادی وارد شدند اما پرونده واردات عجیب ایران در همین جا بسته نمی شود. محصولات مصرفی دیگری هم هستند که خطوط تولیدی ایران با وجود مصرف بالای آنها هنوز قادر به تولیدشان نیست.
ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا است اما هنوز توان تولید پارچه چادر مشکی را ندارد. با وجودی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل امسال اعلام کرده بود که تولید پارچه چادر مشکی در سال‌های گذشته در اولویت سرمایه‌گذاری و حمایت‌های این وزارتخانه قرار داشته اما رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی می گوید نیاز كشور به چادر مشكی از طریق چمدان های 2میلیون مسافر و همچنین قاچاق تامین می شود. نیاز كشور به پارچه چادر مشكی حدود ۴۰ میلیون متر در سال است که بخش کمی از آن را تجار ایرانی از کشورهای عربی و ژاپن وارد می کنند و بقیه آن از مبادی غیرقانونی وارد كشور می شود.

آدامس هم یکی دیگر از محصولات پرمصرفی است که ایرانی‌ها توانایی تولید آن را ندارد. آدامس‌هایی که با برندهای ایرانی به فروش می رسند اغلب محصولات وارداتی هستند که در ایران بسته بندی می شوند و این در حالی است که ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان ماده اولیه آدامس در دنیال شناخته می شود. سقز اگرچه به عنوان ماده اولیه آدامس به اندازه کافی در ایران پیدا می شود اما نبود صنایع تبدیلی مناسب باعث می شود سقز از ایران به کشورهای دیگر صادر شود و بعد در قالب محصولاتی مثل آدامس، عطر، خوشبو کننده ها، حشره کش‌ها، دارو یا واکس و پلاستیک و چرم های مصنوعی به کشور برگردد.
ایران توان تولید میخ، سنجاق قفلی، در بطری پلاستیکی و زیپ را هم ندارند. به این فهرست البته باید خاک رس را هم به عنوان یک ماده اولیه صنعتی اضافه کنید که اگرچه مناطق کویری ایران منبع خوبی از این خاک هستند اما خاک رس همچنان بخش چشمگیری از واردات ایران را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته که 5هزار تن خاک رس وارد کشور شد خاک رس عموما در صنایع چینی، سرامیک، کاشی و سفال و آجرسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/319585

 پیازها را با کود شیمیایی مضر می‌کنند

وزیر بهداشت: من در تمام عمرم همواره غذا را با پیاز می‌خوردم و خوردن غذا با پیاز را به همه توصیه می‌کردم اما چندی پیش در جلسه‌ای که با فرهیختگان تغذیه داشتیم یکی از صاحبنظران تغذیه به من گفت که پیاز مضرترین محصول گیاهی است زیرا به علت کود شیمیایی زیادی که به آن می‌زنند و با جذب کود شیمیایی، ترکیبات نیتریت در پیاز ایجاد می‌شود که مضر است و از آن به بعد من زیاد پیاز نمی‌خورم.
در مورد تولید محصولات کشاورزی گزارشهای زیادی از وجود سموم در میوه‌ها و سبزی‌ها داریم و در حالی که کشورهای غربی بر عکس ما به سمت حذف کود شیمیایی و تولید محصولات ارگانیک رو آورده‌اند. ما هنوز از سموم وحشتناک برای جلوگیری از آفات نباتی استفاده می‌کنیم.
سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه شد که دولت و بیمه‌ها مجموعاً 15 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردند و 25 هزار میلیارد تومان آن را مردم از جیب خودشان پرداخت کردند و این کاملاً بر خلاف قانون است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273738

کشف 2.5 تن مواد مخدر در اسکله هامون

محموله کشف شده از نوع تریاک و حشیش بود که قاچاقچیان قصد داشتند از راه دریا آن را وارد کشور کنند. این محموله را به وزن 2.5 تن در اسکله هامون قشم کشف و ضبط کنند. در این رابطه 3 قاچاقچی شناسایی و دستگیر شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273737

ضمانتی که به قیمت جان 2 نفر تمام شد!

قاتل:« سال گذشته با فردی درگیر شده و او را با چاقو زدم. برادرم ضمانت مرا کرد و آزاد شدم. حالا بر اثر یک اشتباه همان برادرم را با چاقو کشتم. همیشه تصور می کردم(بنا بر گفته وزارت بهداشت 34 درصد مردم دچار اختلالات روانی هستند. وبلاگ آموختن) برادر و پسرعمویم با یکدیگر همدستی کرده اند تا از من کلاهبرداری کنند. روز حادثه بر سر این موضوع با هم درگیر شدیم. در یک لحظه کنترلم را از دست داده و از مغازه فروش لوازم خانگی چاقویی برداشته و با آن برادر و پسرعمویم را مجروح کردم. وقتی آنها غرق در خون روی زمین افتادند از ترس فرار کردم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273688

منشا 17 درصد سرطانها کودهای باقیمانده در محصولات کشاورزی

متاسفانه 17 درصد سرطانها ناشی از کودهای باقیمانده در محصولات کشاورزی به ویژه خربزه است که با جایگزین کردن کودهای ارگانیک میتوان محصولات با کیفیت وعاری از سموم کشاورزی تولید کرد.
ویژگی کودهای زیستی ارگانیک: سازگاری با اقلیم ایران، کاهش مصرف کود شیمیایی حمل ونقل ارزان، کاهش بیماریها، سازگاری با سایر کودها، توانایی حل کنندگی فسفات بالا، حفظ خصوصیات ژنتیکی، پایداری در هنگام انبارداری و روش مصرف اسان از مزایای کودهای زیستی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273566




تاریخ: جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تفاوت انسان با حیوان

وبلاگ آموختن: تفاوت انسان با موجودات زنده دیگر در چیست؟ شما می‌توانید تفاوت‌های فراوانی از نظر ظاهری و ساختمان بدن بیان کنید. اما یک تفاوت اصلی و عمده وجود دارد که خیلی‌ها به آن توجه ندارند. تفاوت اصلی بین انسان و حیوانات دیگر در تولید مایحتاج زندگی است. به غیر از انسان بقیه‌ی موجودات زنده نیازهای مادی‌شان(مانند غذا) را بدون تغییر و دست‌بردن در طبیعت و به صورت حاضر و آماده از محیط اطراف خود به دست می‌آورند. همانند انسان‌های اولیه که نیازهای مادی‌شان را از طبیعت دریافت می‌کردند. اما امروزه انسان تنها موجودی است در روی کره‌ی زمین که می‌تواند نیازهای مادی خود را با استفاده از طبیعت ابداع و خلق (تولید) کند. به عنوان مثال انسان می‌تواند با فعالیت کشاورزی جه به صورت سنتی و  صنعتی گندم تولید کند و در جهت بیشتر تولید نمودن گندم گام بردارد. اما هیچ جاندار دیگری قادر به تولید به این شیوه نیست. زنبور عسل، عسل تولید می‌کند اما این کار او یک رفتار غریزی، خودکار و تکراری است مانند لانه سازی پرندگان. اعمال این‌ها(زنبور و پرندگان) طی میلیون‌ها سال همیشه تکرار شده و می‌شود و هیچ‌گونه ابداع و خلاقیتی در شیوه‌ی تولید آن‌ها دیده نمی‌شود. بنابراین فرق اصلی انسان با حیوان درشیوه‌ی تولید است. رشد و تکامل شیوه‌ی تولید، رمز و راز پیشرفت و تکامل جامعه بشری است.




تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نوشابه‌ها هر سال جان ۱۸۰ هزار نفر را می‌گیرند

دانشمندان آمریکایی در گزارش خود که در نشست جمعیت بیماری‌های قلبی آمریکا (American Heart Association) عرضه شد، هشدار دادند که 180 هزار مورد مرگ در جهان در رابطه با مصرف مشروبات غیرالکلی شیرین و گازدار است.
دانشمندان هشدار دادند که مصرف بیش از حد مشروبات شیرین افزایش وزن و بروز مرض قند، بیماری‌های قلب و عروق و حتی برخی از انواع سرطان را منجر می‌شود.
دانشمندان همچنین اعلام کردند که 133 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به مرض قند، 44 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و 6 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به سرطان در رابطه با مصرف بیش از حد مشروبات شیرین بوده است.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/273446

بر اثر ریزش ساختمانی در رواندا 100 نفر زیر آوار مدفون شدند

100 كارگر و عابر بر اثر ریزش یك ساختمان در حال احداث در شمال شرقی این كشور زیر آوار مدفون شده‌اند.
ساختمانی كه ریزش كرده است، ساختمانی چهار طبقه واقع در كنار خیابانی در نیاگاتار بوده است و به دلیل واقع شدن این ساختمان در كنار خیابان اصلی این تعداد اشخاص در زیر آوار مدفون شده اند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/273353

 گازوئیل های مرغوب به بغداد می روند

معاون وزیر نفت: براساس این قرارداد، ایران روزانه ۳ تا ۵ میلیون لیتر گازوئیل مرغوب به این کشور همسایه صادر می کند.
ایران پس از امضای دو قرارداد گازی به منظور تحویل گازهای ترش پارس جنوبی در منطقه بصره و بغداد، قرارداد جدیدی با دولت عراق به منظور صادرات گازوئیل امضا کرد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/273412

سرقت مرگبار از صرافی در میدان فردوسی تهران

دستبرد مسلحانه به صرافی امین در میدان فردوسی با قتل دختر 22 ساله ای پایان یافت.

در جریان بررسیها و بازبینی فیلم صرافی دریافتند، 20 دقیقه قبل از سرقت پسر جوانی حدود 20 ساله وارد مغازه صرافی شده و پس از پرسیدن قیمت ارز از آنجا خارج شده بود.

همزمان با ترک مغازه از سوی یکی از کارکنان مرد، متهم دوباره وارد صرافی شده و با چاقو ضربه ای به دختر 22 ساله ای که به تنهایی در صرافی حضور داشت وارد کرده و با سرقت دلارهای موجود در مغازه از محل گریخت.

دخترمجروح سپس به بیمارستان دادگستری منتقل شد و پس از بخیه جراحاتش مرخص و به خانه بازگشت اما شامگاه دیروز دوباره حالش درخانه بد شد و خانواده اش او را به بیمارستان پارسا انتقال دادند که در آنجا به کما رفت. ساعت 10 صبح امروز دختر 22 ساله به علت خونریزی داخلی جان خود را از دست داد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/273453

شیب تند افزایش شیوع MS در کلانشهرها

آمار دقیقی از شیوع ام اس در کشور نداریم ولی بر اساس مراجعاتی که بیماران برای ثبت نام در انجمن ام اس و دریافت دارو داشته‌اند طی سال‌های اخیر شیوع این بیماری در کشور به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران،‌اصفهان و شیراز با شیب تندی نسبت به 10 سال گذشته افزایش یافته است.
به هیچوجه داروهای ام اس در زنان بیماری و به‌ویژه سرطان سینه ایجاد نمی‌کند فقط برخی داروهای شیمی درمانی دارند احتمال بروز برخی از سرطان‌ها را بالا می‌برند که سرطان سینه جزو آن نیست مثلاً داروی «نوانترون» احتمال ایجاد سرطان خون را دارد.
ممکن است اختلال حافظه در کنار بیماری ام اس دیده شود که آن نیز ناشی از عوارض بیماری مانند افسردگی است چرا که افرادی که اضطراب و تنش فکری داشته باشند دچار اختلال حافظه می‌شوند اما داروهای دسته اینترفرون باعث اختلال حافظه نمی‌شود.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/273487

یک کشته در تیراندازی در فرمانداری بوشهر

یک سرباز در فرمانداری بوشهر با شلیک اسلحه یک نفر را به قتل رساند و یک سرباز دیگر را زخمی کرده و خود متواری شد.
قاتل ع. ش. است که اقدام به تیراندازی به هم‌خدمتی‌های خود می‌کند و یک نفر کشته و یک نفر هم زخمی می‌شود که مقتول سجاد حیدری و فرد مصدوم نیز مهران سلیمانی نام دارد.
غلامحسین خسروی علت این درگیری‌ها را اختلافات قبلی این سربازان عنوان کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273494




تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اعتصاب و اعتراض کارگران صنایع فولاد آلمان در کلن




تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اعتصاب كاركنان بخش دولتی یونان

كاركنان بخش دولتی یونان امروز – سه‌شنبه – دست از كار می‌كشند تا به تصمیم دولت مبنی بر ممنوع كردن اعتصاب معلمان دبیرستان، تعطیل كردن مدارس و به حداقل رساندن كاركنان بیمارستان‌ها اعتراض كنند.

دولت «آنتونیوس ساماراس» نخست‌وزیر یونان تهدید كرده است كه چنانچه معلمان برنامه خود برای اعتصاب روز جمعه كه باعث ایجاد اختلال در آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌شود را عملی كنند، آنها را بازداشت و اخراج می‌كند.

وام‌دهندگان بین‌المللی اعطای باقی‌مانده کمک‌های هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی خود را مشروط به اجرای این طرح‌های ریاضتی کرده‌اند.

افزایش میزان بیکاری در یونان نیز عرصه را بر شهروندانی که از شرایط نابسامان اقتصادی رنج می‌برند، تنگ‌تر کرده است.
میزان بیکاری در یونان در حال حاضر ۲۷ درصد است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=72153

تعدادی از كارگران معدن طلای اندونزی محبوس شدند

تعداد نامشخصی از كارگران معدن طلا و مس «گرسبرگ» در اندونزی به دنبال ریزش تونل محبوس شدند.

معدن گرسبرگ در غرب استان «پاپوآ» كه به لحاظ ذخایر طلا دومین معدن جهان به شمار می‌رود، ٢٤ هزار كارگر قراردادی و غیرقراردادی دارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=72295

ظهور پدیده شاغلان فقیر در کشور

به طور معمول در جوامع، بیکاری ریشه فقر است و ما بیکاران فقیر داریم، ولی در بعضی از کشورها اتخاذ سیاست‌های نامناسب و اشتباه باعث می‌شود که حتی شاغلان هم دچار فقر شوند. مفهوم شاغلان فقیر این است که گروه‌های اجتماعی که می‌توانند اساتید دانشگاه، فرهنگیان، پزشکان و گروه‌های مختلف باشند، دیگر با هشت ساعت کار نتوانند زندگی‌شان را اداره کنند یا اینکه آن سطحی از زندگی یا جایگاهی که در گذشته قرار داشتند را حفظ کنند، بنابراین به سطوح پایین‌تر سقوط کنند و مجبور می‌شوند با اضافه کار یا کوچ دارایی‌ها، جایگاه‌شان را از نظر رفتار مصرفی و اقتصادی حفظ کنند.
متاسفانه در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که در ایران طیف گسترده‌یی از شاغلان فقیر ایجاد شده و این موضوع با سقوط و تضعیف جدی ارزش پول ملی و افزایش لجام‌گسیخته ارزهای خارجی و تورم‌های لجام‌گسیخته حاکم بر اقتصاد ایران به وجود آمده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/319307

انفجار در کارگاه کفاشی

ساعت 10 و 27 دقیقه امروز وقوع آتش سوزی در یک کارگاه کفاشی در خیابان 137 تهرانپارس به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد.
زیر زمین یک ساختمان دوطبقه به کارگاه کفاشی تبدیل شده است. در ابتدا انفجاری در کارگاه رخ داده بود و پس از آن کارگاه به مساحت 70 متر طعمه حریق شده بود.
آتش نشانان در اولین اقدام سه کارگر را سالم از داخل کارگاه خارج کرده و سپس به اطفای حریق پرداختند. کار با چسب و تینر در مجاورت اجاق خوراک پزی را علت این حادثه اعلام کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273154

 




تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

موافقت با پذیرش دانشجو در دانشکده مدیریت شریف/ دفترچه ارشد اصلاحیه خورد

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی آخرین وضعیت پذیرش دانشجو در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف را اعلام کرد و گفت: مقرر شد دانشگاه صنعتی شریف فقط برای یک دوره در اقتصاد و مدیریت دانشجو پذیرش کند تا برای ادامه فعالیت آن تصمیم نهایی گرفته شود.
دکتر ابوالفضل حسنی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف گفت: در انتظار نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم به محض اینکه به دست مان برسد نتیجه را اعلام می کنیم.
وی ادامه داد: مقرر شد دانشگاه صنعتی شریف فعلا فقط برای یک دوره در بحث اقتصاد و مدیریت دانشجو پذیرش کند تا برای ادامه آن فعالیت برنامه ریزی شود.
 مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در مورد اینکه آیا دفترچه کنکور کارشناسی ارشد 92 که ظرفیت دانشکده در آن صفر اعلام شده بود در این مورد اصلاحیه خواهد داشت، گفت: بله، نامه ای را به سازمان سنجش ارایه کرده و اعلام می کنیم که تنها برای یک دوره، پذیرش دانشجو در مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف بلا مانع است.
وزارت علوم تحقیقات و فناوری ظرفیت پذیرش دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف را برای ترم آینده صفر کرده بود که به گفته دکتر رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، وزارت علوم علت اصلی آن را در رابطه با مکتب علوم انسانی و اجتماعی عنوان کرده و مدعی شده بود که به جای ترویج چند بعدی به صورت تک بعدی در این دانشکده ترویج می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273160

اخاذی شبانه دزدان مسلح در شمال تهران

دزدان مسلح که شبانه از دختران و پسران جوان در شمال تهران اخاذی می کردند، برای فرار از دست پلیس در پوشش پرستار در خانه سالمندان مخفی می شدند.
ساعت 2 و 30 دقیقه 14 اردیبهشت امسال مأموران گشت کلانتري 163 ولنجک در خيابان محموديه به دو نفر پياده که به سمت بالاي ميدان در حال حرکت بودند مشکوک و هنگامي که قصد بازرسی آنها را داشتند ، هر دو نفر اقدام به فرار کردند .
در تعقیب و گریز مأموران با این دو نفر ، یکی از آنها اقدام به کشیدن اسلحه به سمت مأموران کرد که بلافاصله با عکس العمل مأموران ، فرد مسلح از ناحیه پای چپ مورد هدف دو گلوله قرار گرفته و دستگیر شد .
با دستگیری امیر 38 ساله و کشف یک فبضه اسلحه کمری از وی ، پرونده سرقت مسلحانه تشکیل شد.

"امیر" به همراه متهم متواری پرونده به نام احسان 24 ساله با تهیه یک قبضه اسلحه کمری قصد زورگیری مسلحانه در مناطق شمال شهر تهران را داشتند.
در ادامه تحقیقات و با شناسایی مخفیگاه متهمان در خیابان دماوند ـ خیابان جدیدی ، کارآگاهان پی بردند که مخفیگاه آنها ،خانه زن و مرد سالخورده ای است که متهمان از طریق یکی از شرکت های خدماتی و در پوشش پرستار به استخدام آنها در آمده اما از این محل به عنوان مکانی برای مخفی شدن و نگهداری اسلحه و مهمات جنگی - 100 فشنگ جنگی - استفاده می کردند .
کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که احسان قصد دارد تا بار دیگر و در پوشش شرکت های خدماتی و استخدام به عنوان پرستار ، مخفیگاهی را برای خود تهیه کند که بلافاصله مخفیگاه متهم در در خیابان اوستا شناسایی و این متهم نیز 23 اردیبهشت دستگیر شد .
"امیر" :  من برای کارگری به تهران آمدم و در ترمینال با امیر آشنا شدم. در ابتدا امیر با طرح دوستی با من رفیق شد اما او مرا فریب داد و به پیشنهاد وی به غرب کشور رفته و در آنجا به واسطه دوستانی که من داشتم ، یک قبضه اسلحه کمری به همراه حدود 100 فشنگ خریداری و دوباره به تهران آمدیم. پس از اینکه مخفیگاه امنی برای یک شغل پوششی در قالب پرستار سالمندان پیدا کردیم ، سلاح و مهمات خود را در خانه هایی که در آنها استخدام شده بودیم پنهان می کردیم . من و امیر به قسمت های بالای شهر تهران مثل ولنجک ، نیاوران ، تجریش ، زعفرانیه ، درکه ، دربند و دیگر نقاط شهر که افراد پولدار زندگی می کنند مراجعه و پس از شناسایی دختران و پسران پولدار ، آنها را در مکان های خلوت  گیر  انداخته و پس از تهدید با سلاح اسلحه کمری ، پول ، گوشی ، طلا و ساعت آنها را دزدیده و بلافاصله از محل فرار می کردیم .
طراحی نقشه سرقت و تهیه سلاح و مهمات از سوی امیر صورت گرفت و من فقط در سرقت ها با وی مشارکت داشتم و 14 اردیبهشت در حالیکه برای انجام سرقت مسلحانه در زعفرانیه ، دنبال پیدا کردن سوژه برای سرقت بودیم مأموران به ما مشکوک شدند . پیش از مشکوک شدن مأموران ، اسلحه و اسپری در دست من بود و قمه نیز نزد امیر بود اما در طول مسیر قمه را گرفتم و اسلحه و اسپری را به امیر دادم . زمانیکه مأموران به ما دستور ایست دادند ، امیر را دیدم که به سمت آنها اسلحه کشیده و من دیگر از آنجا فرار کردم .
شغل پرستاری یک کار پوششی بود و هدف اصلی ما انجام سرقت های مسلحانه بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273184

استفاده از کولر بدون همسر حرام است!

يكي از علماي سلفي وهابي عربستان با صدور فتوايي، روشن كردن كولر در غياب شوهر را براي زن حرام كرد.
اقدام زن در روشن كردن كولر در غياب شوهر، مساله اي بسيار خطرناك است و مي تواند به رواج فحشا در جامعه بيانجامد.
وقتي زني در غياب شوهر خود كولر خانه را روشن كند، ممكن است همسايه متوجه شود كه زن در منزل است و به همين سبب مرتكب زنا و فحشا شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273285

 تا سال 2100 نصف گیاهان و یک سوم حیوانات منقرض می شوند

نشریه بریتانیایی " nature climate change" که نشریه ای زیست محیطی است نتایج تحقیقات یک گروه از دانشمندان از کشورهای مختلف را منتشر کرده که بر اساس یافته های پژوهش آنها اگر روند گرمایش زمین همچنان ادامه داشته و گازهای گلخانه ای کنترل نشوند تا سال 2100 بیش از نیمی از گیاهان و یک سوم از گونه های جانوری زنده بر روی زمین نابود خواهند شد.
این تحقیق که حاصل بررسی شرایط افزایش گرمایش زمین بر روی 50 هزار گونه گیاهی و جانوری است، نشان می دهد که در صورت کنترل نشدن افزایش روز افزون انتشار گازهای گلخانه ای حیات گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید  جدی است.
بر اساس این گزارش تا سال 2100 با ادامه روند فعلی متوسط دمای کره زمین 4 درجه بیشتر خواهد بود و در این صورت در این سال بیش از 57 درصد از گونه های گیاهی و 34 درصد از گونه های جانوری که هم اکنون بر روی کره زمین حیات دارند، منقرض خواهند شد.
"راشل وارن " محقق دانشگاه " EAST ANGLIA" در بریتانیا درباره این تحقیق جدید می گوید در صورت عدم کنترل انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2080 بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری را که امروز روی کره زمین هستند، نخواهیم داشت.
در تحقیق گسترده ای که گروهی از دانشمندان بین المللی انجام داده اند تاثیرات تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به صورت یک مدل کامپیوتری بر روی بیش از 50 هزار گونه گیاهی و جانوری آزمایش شده است .
خانم وارن افزود :" نتایج تحقیقات و مدل کامپیوتری نشان داد که در بیشتر موارد گونه های گیاهی و جانوری  در اثر تغییرات اقلیمی منقرض خواهند شد چرا که موانع طبیعی از جمله رشته کوهها و اقیانوس ها مانع تغییر و جابجایی آنها برای ایجاد تطابق با محیط مطلوبشان خواهد شد.
با این حال این محقق انگلیسی می افزاید  هنوز دیرنشده است و اگر جهان دست به اقدام بزند و از سال 2017 روند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آغاز شود می توان جلو 60 درصد از تلفات گونه های گیاهی و جانوری را گرفت و اگر روند کاهش گازهای گلخانه ای از سال 2030 آغاز شود می توان امیدوار بود جلو 40 درصد از تلفات احتمالی گونه ها گرفته شود.
راشل وارن می افزاید:" نقاطی از کره زمین که بیشتر در معرض خطر  انقراض گونه های گیاهی و جانوری هستند مناطقی چون آمریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا، شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا هستند. این مناطق طبق یافته های تحقیق در برابر خطر کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت آسیب پذیر تر از دیگر نقاط جهان شناسایی شدند.
گفتنی است طبق تحقیق دانشمندان هم اکنون میزان گاز دی اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین به حدود 400 ذره در میلیون رسیده است (400 مولکول دی اکسید کربن در میان یک میلیون مولکول هوا) که طبق بررسی ها این بیشترین میزان  در طول حیات بشر در دستکم 2 میلیون و پانصد هزار سال گذشته بر روی کره زمین است. غلظت دی اکسید کربن در نیمکره جنوبی به مراتب کمتر از نیمکره شمالی است.
طبق تخمین دانشمندان اگر این میزان غلظت در اتمسفر زمین به 440 واحد برسد، دمای هوای کره زمین نزدیک 3 درجه بیشتر خواهد شد و این مساله باعث بالا آمدن دمای آب اقیانوس ها و سطح آب آنها از 5 سانتی متر تا بیش از یک و نیم متر خواهد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273117

"سوختگی" عامل مرگ 2 هزار ایرانی در سال 91

سال گذشته ۲ هزار و 26 نفر بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد هزار و 33 نفر زن و 993 نفر مرد بودند. این آمار در طی 10 سال گذشته (1382 تا 1391) کمترین میزان مرگ های ناشی از سوختگی بوده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273185




تاریخ: پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تظاهرات علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی در بارسلونا اسپانیا




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ثبت نیرومندترین انفجار ستاره‌ای در تاریخ بشریت

دو تلسکوپ فضایی ناسا نوری را مشاهده و ثبت کرده‌اند که به نظر می‌رسد نیرومندترین انفجار ستاره‌‌ای باشد که تاکنون توسط بشر مشاهده شده است. با وجود فاصله سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون سال نوری از محل وقوع این انفجار تابش نور آن به حدی شدید بوده که، به گفته کارشناسان ناسا، «می‌توانست عدسی تلسکوپ‌ها را کور کند».
آن طور که در مقاله‌ای در وب‌سایت اسپیس‌دات‌کام آمده است، روز بیست و هفتم آوریل 2013 دو تلسکوپ ناسا تابش نوری بسیار خیره‌کننده را مشاهده و ثبت کردند که معمولا محصول انفجار ستاره‌ها در پایان عمرشان است. کارشناسان ناسا برای نشان دادن قدرت و گستردگی نور حاصل از این انفجار آن را در یک ویدئوی انیمیشن که از روی اطلاعات مربوط به انفجار سایر ستاره‌ها ساخته شده است گنجانده‌اند.
تماشای این ویدئو به خوبی نحوه انفجار و تابش نور حاصل از آن را نشان می‌دهد که تصاویر بسیار خیره‌کننده‌ای هستند.
یکی از کارشناسان مرکز کنترل تلسکوپ‌های فضایی ناسا می‌گوید که وی و همکارانش مدت‌های طولانی منتظر وقوع چنین انفجار و ثبت چنین لحظه کم‌نظیری بوده‌اند. به گفته این کارشناسان، مدت زمان انفجار و تابش نور شدید آن قدر طولانی بود که تعداد زیادی از تلسکوپ‌های فضایی توانستند با تنظیم زاویه‌دید خود به سوی آن نقطه در فضا آن را مشاهده کنند.
قدرت یکی از این انفجارها سه برابر انفجارهای مشابه ستارگان دیگری بوده که تاکنون توسط تلسکوپ‌های ناسا مشاهده و ثبت شده‌اند. یکی از تلسکوپ‌های ناسا که این انفجار بزرگ را ثبت کرده تلسکوپ «فرمی» است که روی یک فضاپیمای ویژه که مخصوص تجسس و رصد یک چنین انفجارهایی است نصب شده و در فضا حرکت می‌کند.
مقامات سازمان ناسا می‌گویند که مدت زمانی که این انفجار طول کشید نیز طولانی‌ترین موردی است که تاکنون ثبت شده است.
دانشمندان علوم فضایی معتقدند که یک چنین انفجارهایی که به «انفجار اشعه گاما» شهرت دارند زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره غول‌پیکر سوخت هسته‌ای خود را از دست داده و زیر بار وزن خود متلاشی می‌شود.
همزمان با سقوط هسته اصلی این ستاره‌ها به درون سیاهچاله فضایی سایر اجزای آن با سرعتی نزدیک به سرعت نور به اطراف شلیک می‌شوند.
طبق اطلاعاتی که سازمان ناسا منتشر کرده در لحظه وقوع این انفجار تلسکوپ «فرمی» در حال مشاهده بخش دیگری از فضا بوده، ولی به فاصله یک دقیقه از وقوع انفجار این تلسکوپ متوجه تابش نور شدید شده و بقیه لحظات این واقعه کم‌نظیر را ثبت کرده است.
همچنین توانایی‌های ویژه این تلسکوپ مدرن باعث شده است که تصاویر وقوع این انفجار که در فاصله‌ای نجومی و بسیار دوردست روی داده است با دقت و شفافیت خوبی به مراکز کنترل در کره زمین منتقل شوند.
کارشناسان ناسا تلسکوپ «فرمی» و یک تلسکوپ دیگر را به سمت این بخش از فضا نشانه رفته‌اند و امیدوارند که در آینده نزدیک، احتمالا تا اوایل ماه مه، بتوانند ستاره‌ای را که با پایان عمر خود چنین انفجاری را به وجود آورده است کشف کنند.
از دید ما در روی کره زمین هنوز این ستاره قابل رویت خواهد بود، چون تابش ناشی از انفجار با سرعتی نزدیک به سرعت نور به تلسکوپ‌های فضایی رسیده و تصاویر خود ستاره قبل از انفجار هنوز در حال رسیدن به کره زمین است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کلاه گشادی که بیمه تکمیلی سر بازنشستگان گذاشت!

در این بلبشوی حاکم بر بخش درمانی کشور که امان اقشار محروم جامعه را بریده است کارشکنی بیمه ها تکمیلی بازنشستگان زخمی غیر قابل التیام بر پیکر جامعه وارد کرده است.
در حالی که سازمان تامین اجتماعی علیرغم فراز و فرودهای سیاسی از متمول ترین سازمانهای کشور است اما وضعیت بازنشستگان این سازمان چه از لحاظ حداقل حقوق و چه از لحاظ بیمه تکمیلی در پایین ترین سطح ممکن است.

کارشناسان از بدهی 53 هزار میلیاردی دولت به این سازمان بابت حق کارفرما خبر می دهند ، مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز خبر از ورشکستگی سازمان می دهند در حالی که بدهی آن هم بدهی های دولت که هراز گاهی به صورت نقدی (10 هزار میلیارد در سال جاری) و گاهی به صورت واگذاری شرکتهای شاخص مانند گروه هتلهای هما پرداخت می شود، به معنای ورشکستگی نیست.

این سازمان تمامی مطالبات خود از بخش خصوصی و کارکنان آنها را به روز و با جریمه تاخیر و غیره با سنجش آخرین نرخ دستمزد می ستاند اما در هنگام جوابگویی به بازنشستگانی که تمام عمر کاری سهم خود را برای آرامش فردا پرداخته اند امروز و فردا می کند.

نمونه این کم کاری در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان متجلی شده است.آبان ماه سال گذشته سازمان بازنشستگان قرار داد خود را با بیمه دی تمدید کرد فقدان اطلاع رسانی صحیح در مورد بدهی بیمه گر به بیمارستانهای طرف قرار داد بازنشستگان را به تمدید قرار داد ترغیب کرد و مقرر شد ماهی 10 هزار و 450 تومان بابت استفاده از خدمات درمانی بیمه تکمیلی پرداخت کنند یعنی به صورت اتوماتیک سر برج از حسابشان کم شود.

اما از طرف دیگر وعده پرداخت الکترونیک خسارت درمانی تبدیل به صفهای طویل پرداخت نقدی خسارت آنهم با هزار اما و اگر شده است.

از بیش از صد بیمارستان، کلینیک و مرکز عکسبرداری و آزمایشگاه  طرف قرارداد با شرکت بیمه دی حالا 96 مورد قرارداد خود را به دلیل بدقولی بیمه تکمیلی دی در پرداخت بدهی، لغو کرده‌اند و فقط چهار مرکز طرف قرارداد، حاضرند به بازنشستگان خدمات بدهند.

بیمارستان‌های محب و صدر، کلینیک چشم پزشکی نور و بخش خصوصی بیمارستان میلاد، چهار مرکزی هستند که همچنان با بیمه تکمیلی دی قرارداد دارند که آنها هم با کثرت مراجعه کننده و طبیعتا نوبت بندی خدمات مواجه اند.

این در حالیست که به گفته مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی بیمه شگان تا پایان قرار داد هم که آخر مهر ماه است نمی توانند از آن خارج شوندو باید فعلا بسوزند و بسازند تا ببیننند در آبان ماه سال جاری سازمان تامین اجتماعی چه تمهید دیگری برای بیمه تکمیلی اندیشیده است.

هم اکنون سازمان حدود یک میلیون پانصد بازنشسته دارد که به گفته خود مسئولان سازمان حدود 70 در صدشان دریافتی حداقل حقوق دارند بنابر این داشتن یک بیمه درمانی مناسب انتظار دور از ذهنی نیست که مسئولان تامین اجتماعی آنرا برای بازنشستگان تبدیل به یک قله رویایی کرده اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272892

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره یک ویروس کشنده

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که ویروس کرونا از انسان به انسان دیگر منتقل می‌شود. این هشدار همزمان با شناسایی دومین فرد مبتلا به  این ویروس در فرانسه بوده است.
فرد دوم مبتلا شده به این ویروس هم اتاقی مرد 65 ساله‌ای است که پس از سفر به دبی به این ویروس مبتلا و در بیمارستان بستری شده بود.
شرایط جسمانی دومین فرد مبتلا به این ویروس نیز وخیم گزارش شده است.
دکتر «بنوا گری» مسئول بخش بیماریهای عفونی در بیمارستان شهر لیل گفت: کاملاً روشن است که این ویروس از انسان به انسانی دیگر منتقل می‌شود و ممکن است این انتقال از طریق تمام راههای تماس انسانی صورت گیرد.
ما با ویروسی مواجه هستیم که در حال انتشار در سراسر دنیا است و به دلیل سرعت کم انتشار این ویروس با شناسایی آن می‌توانیم مانع از انتشار بیشتر آن شویم.
با این وجود ابتلا به این ویروس خطرناک‌تر است.
به نظر می‌رسد جایگاه اولیه انتشار این ویروس، عربستان سعودی بوده است که جان 2 فرد دیگر را نیز در این کشور گرفته است.
براساس آخرین بررسی‌ها در عربستان سعودی 15 فرد مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند که تاکنون 11 مبتلا به آن فوت کرده‌اند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تاکنون 34 فرد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی شده‌اند و این ویروس عامل مرگ 18 نفر بوده است.
ویروس کرونا تا حد زیادی به ویروس سارس شباهت دارد و عامل عفونتی خطرناک در دستگاه تنفسی است که باعث از کار افتادن کلیه‌ها و اغلب  به مرگ منجر می‌شود.
این ویروس نخستین بار در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی شناسایی شده است و تاکنون عامل مرگ افرادی در عربستان سعودی، اردن، آلمان و انگلیس بوده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272858

یک گرگ ۱۰۰ گوسفند را در ابهر درید!

 این گله دارای ۳۰۰ راس گوسفنده بوده است که ۱۰۰ راس آن توسط گرگ دریده شد.
گرگ از دریچه سقف طویله راه عبور به محل نگهداری گوسفندان را ایجاد و با حمله به گوسفندان تعداد ۱۰۰ راس دام را تلف کرده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272760

مرگ خاموش مرد 57 ساله

آتش‌نشانان پس از حضور در محل متوجه شدند که در زیرزمین یک ساختمان چهار طبقه مسکونی سوئیتی 25 متری قرار دارد که مردی حدود 57 ساله به شکل کاملا بی‌حال در آن افتاده است. تکنیسین‌های اورژانس پس از بررسی علائم حیاتی مرگ وی را به علت مسمومیت ناشی از استنشاق گاز سمی منوکسید کربن تایید کردند.
استفاده از دودکش غیراستاندارد و کلاهک نامناسب سبب نشت شدید گاز در فضای این سوئیت و مرگ این مرد شده است.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/272976




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 كارگران از ترس اخراج به مزد غیرقانونی تن می‌دهند

با گذشت حدود سه ماه از صدور بخشنامه مزدی شورای عالی کار، بسیاری از کارگاه‌های بحران‌زده در این استان مطابق قانون به کارگران خود دستمزد پرداخت نمی‌کنند.

با وجود آنكه دستمزد مصوب شورای عالی كار جوابگوی نیازهای اولیه خانوار کارگری نیست، کارفرمایان مدعی اند بدون حمایت دولت قادر نیستند دستمزد قانونی را به کارگران خود بپردازند.

هم اکنون اکثر کارگاهای کوچک استان به بهانه کمبود منابع مالی و با سوء استفاده از بحران موجود از کارگران بهره کشی کرده و رقمی كمتر از حداقل دستمزد قانونی را به آنان می پردازند.

با توجه به اینکه نرخ بیکاری در خراسان جنوبی بویژه مناطق مرزی این استان بالاست نیروی کار از ترس از دست دادن شغل خود به هر پیشنهاد مزدی که از سوی کارفرمایان ارائه می‌شود جواب مثبت می دهند.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71714

اتمام سهمیه بیمه كارگران ساختمانی در دومین روز ثبت‌نام

روز گذشته شعب تامین اجتماعی در غرب تهران از كارگران ساختمانی واجد شرایط برای استفاده از مزایای بیمه اجباری نام نویسی كردند و امروز نوبت شعب تامین اجتماعی در شرق تهران بود كه برای تشكیل پرونده بیمه اجباری از كارگران ساختمانی واجد شرایط نام نویسی كند.

در دو روز گذشته شعب تامین اجتماعی غرب و شرق تهران در كمتر از یك ساعت كاری از اتمام سهیمه‌ها خبر داده‌اند.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71759

تجمع 150 راننده شركت واحد مقابل شهرداری تهران

صبح امروز 150 راننده شركت واحد اتوبوس‌رانی تهران همراه با خانواده های خود در اعتراض به افزایش قیمت 25 هزار تومانی هر متر از مجتمعی كه در آن سكونت دارند، مقابل شهرداری تهران تجمع كردند.

تجمع كنندگان كه در مجتمعی 164 واحدی در شهر ورامین سكونت دارند به افزایش قیمت هر متر از این مجتمع از 450 به 475 هزار تومان اعتراض داشتند.

مسكن شركت واحد، 12 واحد تجاری مجتمع را برداشته است كه قرار بود با راه اندازی آنها و درآمدی كه از این طریق بدست می‌آید دستمزد نگهبان و خرج های جانبی دیگر تامین شود.

12 واحد مذكور به حال خود رها شده‌اند و مسكن شركت واحد در این رابطه پاسخگو نیست.

همچنین كارگران معترض، نسبت به نبود آب آشامیدنی و عدم امنیت منطقه ای كه مجتمع مسكونی در آن واقع شده است نگران بودند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71813

تعطیلی كارخانه اخشان شیراز و بیكاری 500 كارگر

یك عضو شورای شهر شیراز با اعلام تعطیلی كارخانه تولید کمربند ایمنی خودرو «اخشان شیراز» با وجود اشتغال 500 كارگر، تعطیلی كارخانه‌ها را فاجعه‌ای برای استان فارس دانست.

کارخانه اخشان آخرین موردی است که در ادامه تعطیلی سریالی کارخانجات فارس تعطیل شده است.

تعطیلی کارخانه اخشان به عنوان یکی از سه کارخانه تولید کننده کمربند ایمنی در کشور با 500 نفر شاغل، نشان دهنده بحران (اقتصادی) این استان است.

«عدم پرداخت مطالبات توسط خودروسازان و بد حسابی آنها، عامل این تعطیلی‌ها آن بوده است»، افزود: ادامه چنین روندی که پس از تعطیلی کارخانه های «آی تی تی» و «آزمایش» اتفاق افتاده حکایت از لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای صیانت از فعالیت های تولیدی موجود است چرا که افزایش بیکاری از اصلی ترین پیامدهای چنین وقایعی است و مهاجرت و ناهنجاری های اجتماعی در شهر شیراز را به همراه خواهد داشت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71726

پرداخت 150 هزارتومان كمتر از «حداقل مزد» به كارگران واحدهای كوچك

به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی حداقل مزدی كه توسط شورای عالی كار برای تمامی واحدهای تولیدی در سراسر ایران تعیین شده است، به ویژه در كارگاه‌های كوچك دارای كمتر از 5 كارگر اجرا نمی‌شود.

به دلیل نبود نظارت و عدم فعالیت صنفی در این كارگاه‌ها، شرابط كار از جمله دستمرد كارگران تمام وقت بر مبنای توافق شفاهی پرداخت می‌شود.

در شرایطی كه كارگران معتقدند حداقل دستمزد مصوب شورای عالی كار كفاف معیشت‌شان را نمی‌دهد، دستمزد كارگران شاغل در كارگاه‌های كوچك صنفی حداقل 100 تا 150 هزار تومان كمتر از حداقل دستمزد قانونی باشد.

بیشتر این واحدهای با عنوان فروشگاه‌های بقالی و خوار و بار فروشی (سوپرماركت) و مطلب‌های پزشكی و دندان پزشكی و دفاتر ثبت اسناد رسمی فعالیت دارند و از وضعیت درآمدی مطلوبی برخوردارند.

اغلب كسانی كه در این واحدها به عنوان كارگر كار می‌كنند، دختران و پسران جوان مجرد و تحصیل كرده‌ای هستند كه برای تامین معاش و كم كردن هزینه‌های والدین و سرپرستان خود كار می‌كنند.

هرچند بنابر قوانین كنونی كارگران می‌توانند برای دریافت حقوق خود اقامه دعوی كنند اما می‌دانند كه پس از شكایت و وصول مطالبات خود بدون شك از كار اخراج خواهند شد.

از آنجا كه كارفرمایان شرایط كار را تحمیل كرده‌اند، كارگران از ترس اخراج شدن ترجیح می‌دهند تا در زمان مراجعه بازرس به دستور كارفرما پنهان شده و یا با معرفی خود به عنوان مراجعه كننده هویت خود را مخفی كنند

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71734

نماینده معدن‌كاران افریقای جنوبی كشته شد

جیمی گاما،‌ از رهبران اتحادیه کارگران معادن و ساختمان افریقای جنوبی، روز یکشنبه گفت یکی از نمایندگان این اتحادیه کارگری در منطقه موسوم به «کمربند پلاتینوم» افریقای جنوبی هدف گلوله مردان مسلح قرار گرفته و کشته شد.

این فرد كه نماینده اتحادیه متبوع خود در منطقه شمال غرب افریقای جنوبی بود، قرار بود در جلسه دادگاه در خصوص خشونت های مرتبط با اعتصاب کارگران شهادت دهد.این منطقه در ماه اوت گذشته شاهد درگیری بین معدنچیان و پلیس بود که طی آن 34 نفر کشته شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71676

كارفرمایان برای جلوگیری از افزایش مزد تهدید به اعتصاب كرده‌اند

تعدیل و اخراج كارگران پدیده جدیدی نیست. سالهاست كه كارفرمایان به بهانه‌های مختلف كارگران خود را تعدیل و كارخانه ها را تعطیل می‌كنند.

صرف نظر از تاثیر مشكلات اقتصادی بر محدود شدن فعالیت بنگاه‌های تولیدی و تعدیل نیروی كار، این اقدام كارفرمایان به نوعی اعتراض به وضع موجود از طریق توقف تولید (اعتصاب) محسوب می‌شود.

كارفرمایان در حالی به راحتی به ابزارهای صنفی برای توقف تولید دسترسی دارند و از آنها استفاده می‌كنند كه چنین اختیاری از كارگران سلب شده است.
چنانچه كارگران یك واحد تولیدی بخواهند در اعتراض به وضع ناعادلانه اقتصادی حركتی اعتراضی انجام دهند، مجریان قانون با آنها به عناوین مجرمانه برخورد می كند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71298




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

این هم تولید مثل انبوه. بی خیال تامین معاش و آینده فرزندان!!!




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ويژگي عصر کنوني ما

وبلاگ آموختن:هرکسي مي‌تواند عصر کنوني را به هر نامي که ميل دارد، مزين گرداند. عصر فضا، عصر اينترنت، عصر ماهواره، عصر ربات‌ها و چيزهايي از اين قبيل. اما اصطلاحي که ويژگي‌هاي ذاتي و دروني جامعه جهاني امروزي را بيان نمايد چيست؟ عصر بربريت؟ عصر توحش؟ يا عصر از خودبيگانگي انسان از انسان؟ کداميک؟

با توجه به قتل عام‌هاي که به اشکال گوناگون (ريزش ساختمان محل کار و قتل بيش از هزار نفر و آتش سوزي در محل کار کارگران بنگلادشي، ريزش معادن در چين و قتل هزاران کارگر، کشتار کارگران آفريقاي جنوبي، بستن بمب به خود و انفجار آن در ميان جويندگان کار در کشورهاي مختلف آفريقا، خاورميانه و آسيا و ريختن بمب‌هاي کشتار جمعي بر مردم کشور خود و يا کشورهاي ديگر در جهان و ...) از نوع بشر  به دست بشر در عصر حاضر صورت مي‌گيرد، مي‌توان از کارل مارکس در که در سن 26 سالگي در "دست‌نوشته‌هاي اقتصادي فلسفي 1844" کمک گرفت. که اين عصر را، با عنوان "کار بيگانه شده" به زيبايي هر چه تمام‌تر ويژگی‌هايش را بيان نموده است.

عصري که در آن از يک سو، جان انسان در برابر سودجوئي  سرمايه چنان بي‌ارزش شده است که براي حتي يک لحظه هم، وقفه در پروسه ارزش اضافي و مکيدن خون قربانيان‌اش براي آن قابل تحمل نمي‌باشد. چنانکه صاحب‌کار طمع‌کار بنگلادشي با علمِ به محتمل بودن قريب به يقينِ فاجعه‌ي فروريزي ساختمان و عليرغم هشدار و اصرار کارگران به توقف کار، از اين امر امتناع ورزيده و آنها را وادار به کار مي‌نمايد، و از سوي ديگر، انسان سرمايه‌دار را نيز به چنان حيوان وحشي و درنده‌اي مبدل مي‌سازد که براحتي به خود اجازه مي‌دهد به ميان کساني که براي مزد ناچيز زحمت و مشقت خود آمده‌اند در نهايت بيرحمي گلوله خالي کند.

نبايد گمان برد که اين بيگانگي از خود و از انسانيت، ويژگي فردي و استثنائي اين يا آن کارفرماي بنگلادشي يا کارفرماي کشور ديگري است. همه اين سهل‌انگاري‌ها و بي توجهي‌ها به جان و سلامت کارگران زير نگاه مطلع و سرد سرمايه‌داران غربي و کمپاني‌هاي طرف قرارداد انجام مي‌گيرد.

 مکيدن خون انسان‌ها به هر قيمتي، حتي به قيمت به نيستي کشيدن جان هزاران انسان بي‌گناه، نه ويژه  اين يا آن سرمايه‌دار و نه ناشي از خصوصيات فردي فلان يا بهمان کارفرما، بلکه نتيجه ناگزير بيگانه شدن انسان از خود و از انسان‌هاي ديگر، و آن نيز برخواسته از ذات سرمايه و ضرورت سودجويي آن است. ضرورتي که استثمارشونده و استثمارکننده هر دو بنحوي از جمله قربانيان آن بشمار مي‌روند.

نهايت سادگي و خوش خيالي است چنانکه تصور شود که بربريت و توحش سرمايه با اين واقعه و وقايع نظير آن به پايان مي‌رسد.

 اکنون در يک کشور واحد طي شش ماه سه بار جان صدها کارگر زن و دختر بي‌گناه جوان طعمه حريق و آوار مي‌شوند. اکنون هر روز انفجار يک بمب جان ده‌ها انسان بي‌گناه را قرباني عطش دوباره زنده شده‌ي پوسيده‌ترين افکار و باورهاي متعلق به قرون و اعصار کهن مي‌گردند. باورهائي که صرفا براي مشروع جلوه دادن بي‌رحمانه‌ترين استثمار سرمايه زنده  شده‌اند. اکنون دخترکان، اين چنين بي‌رحمانه، قرباني سودجوئي سرمايه در صنعت سکس مي‌شوند. اکنون انسان‌ها در پي لقمه‌اي نان اين چنين و در مقياسي چنين عظيم به صورت کارگران مهاجر و براي ارضاي عطش سودآوري سرمايه آواره مرزها و سرزمين‌هاي بيگانه و ناشناخته مي‌شوند.

اينها همگي ويژگي‌هاي عصر ما است. عصر انباشت حيرت‌انگيز سرمايه. انباشتي که هرچه دامنه آن بيشتر گسترش مي‌يابد، همچون هيولائي که روز به روز فربه‌تر و گرسنه‌تر مي‌شود، با شدت بيشتري در جستجوي قربانيان خود و مکيدن خون آنها بر مي‌آيد، هرچه متمدن‌تر مي‌نمايد با شدت بيشتري نشان از بربريت خود مي‌دهد، و  هرچه بيشتر بر ثروت خود مي‌افزايد با شدت بيشتري مولدين ثروت را به کام فقر فرو مي‌برد. بديل اين بربريت سوسياليسم است. تضادي که آخرين اميد بشريت است. اميدي که سرانجام  بر ويرانه‌هاي نظام سرمايه که هرچه به پيش مي‌رود با شتاب بيشتري گور خود را مي‌کند، محقق خواهد شد. به قول استاد شاملو "حتي روزي  که ديگر نباشم.":

  آنروز را انتظار مي کشم

روزي ما دوباره کبوترهايمان را پيدا خواهيم کرد

و مهرباني دست زيبايي را خواهد گرفت.

روزي که کمترين سرود بوسه است

و هر انسان براي هر انسان برادري ست.

روزي که ديگر درهاي خانه شان را نمي بندند

قفل افسانه ايست

و قلب  براي زندگي بس است.

روزي که معناي هر سخن دوست داشتن است

تا تو بخاطر آخرين حرف دنبال سخن نگردي.

روزي که آهنگ هر حرف ؛ زندگيست

  تا من بخاطر آخرين شعر ،رنج جستجوي قافيه نبرم...

روزي که تو بيايي ؛ براي هميشه بيايي  

و مهرباني با زيبايي يکسان شود

روزي که ما دوباره براي کبوتر هايمان دانه بريزيم...

 و من آن روز را انتظار مي کشم                                      

                                                  حتي روزي  که ديگر نباشم .

 شعر: احمد شاملو





تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ماجرای کشف یک میدان عظیم گاز در ایلام که 17 روز بیشتر گاز ندارد!

احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه 1392 از کشف یک میدان بزرگ گازی با ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب گاز درجا در افق مخزنی ایلام در غرب کشور خبر داد.
معاون وزیر نفت تاکید کرده است: بر اساس محاسبات حجمی مخزن، حجم گاز درجا در حالت مورد انتظار در افق مخزنی ایلام، ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب و گاز قابل استحصال حدود ١٧٥ میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

بر اساس یک محاسبه ساده هر یک میلیارد فوت معکب معادل 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و به عبارت دیگر 175 میلیارد فوت مکعب گاز قابل برداشت این میدان معادل 8.7 میلیارد مترمکعب گاز است.
در حال حاضر متوسط مصرف گاز ایران در بخش‌های مختلف کشور همچون نیروگاه‌ها، صنایع و کارخانجات، جایگاه‌های
CNG، مشترکان خانگی، تجاری و دولتی روزانه حدود 500 میلیون مترمکعب است.
از این رو با احتساب 8.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی قابل برداشت این میدان و میزان مصرف روزانه گاز کشور، این کشف گازی تنها می تواند پاسخگوی تنها 17 روز مصرف گاز مورد نیاز کشور است.

 از سوی دیگر در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت ضریب بازیافت از مخازن جوان کشور حدود 50 درصد است که در صورت تحقق آن تنها حدود 130 میلیارد فوت مکعب گاز این میدان جدید گازی در غرب کشور قابل برداشت است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272605

برداشت یک‌ میلیارد بشکه‌ای قطر از نفت مشترک با ایران

با گذشت 23 سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی از مرز یک میلیارد بشکه عبور کرده است که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس 10 ساله شد.
امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سالجاری وارد به دهمین سال اجرایی خود می شود و با وجود گذشته نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد توسعه، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد.
نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج،ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.
این در حالی است که قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی اخیرا جشن استخراج یک میلیارد بشکه نفت از میدان الشاهین (مشترک با لایه نفتی پارس جنوبی) را برگزار می‌کند تا همزمان با صفر ماندن تولید نفت ایران از این میدان مشترک، ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272589

یوزپلنگ گرسنه 120 گوسفند را درید

یک قلاده یوزپلنگ گرسنه طی 3 روز گذشته 120 راس گوسفند را در روستای میرآباد شهرستان ریگان درید.
یوزپلنگ گرسنه‌ای شامگاه شنبه به یک گله گوسفند در روستای میرآباد شهرستان ریگان حمله کرد و سبب تلف شدن 16 گوسفند و مجروح کردن 9 گوسفند دیگر شد.
این یوزپلنگ که در مناطق کوهستانی زیست می‌کرده به علت خشکسالی‌ها و نبود تغذیه به روستاهای شهرستان ریگان حمله‌ور می‌شود.
طی سه روز گذشته بیش از 120 راس گوسفند توسط این یوزپلنگ در روستای میرآباد ریگان تلف شده‌اند که بیش از 500 میلیون خسارت به دامداران این روستا وارد شده است.
شهرستان ریگان با وسعت 9 هزار و 837 کیلومتر مربع  و مناطق کوهستانی فاقد اداره محیط زیست است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272642




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

كاشان با 75 هزار بیمه شده، فاقد بیمارستان تخصصی است

در شهرستان کاشان با دارا بودن بیش از 75 هزار بیمه شده اصلی و 20 هزارمستمری بگیر تنها یك كلینیك تحت پوشش تامین اجتماعی وجود دارد كه در این مركز تنها پزشک عمومی و آزمایشگاه از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر فعال‌اند.

یك کلینیک تخصصی به نام بوعلی در این شهر افتتاح شده است، اما این كلینیك فاقد پرشک متخصص است و انجام سونوگرافی هفته‌ای یک روز انجام می‌شود و خانواده‌های كارگران كاشان با وجود پرداخت ماهانه 30 درصد از حقوق خود به سازمان تامین اجتماعی، در صورت بیماری ناچارند به مطلب‌های خصوصی مراجعه كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71448

تجمع کارگران فولاد زاگرس

بیش از یکصد و پنجاه کارگر شرکت پیمانکاری «خوان گل» وابسته به کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به نمایندگی از 273 کارگر این كارخانه دیروز (21 اردیبهشت ماه) در اعتراض به عدم دریافت حقوق سه ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند.

این کارگران که دارای سوابق كاری بین ۱۰ تا ۲۰ سال هستند نسبت به تهدید امنیت شغلی‌شان معترض بوده و مدعی هستند پیمانکار علاوه بر پرداخت نکردن سه ماه حقوق (از بهمن ماه سال 91) هیچ گونه قراردادی با آنان امضاء نمی‌کند.

از سال 86 با واگذاری بخشی از فعالیت کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به شرکت پیمانکاری خوان گل مشکلات کارگران افزون تر شد.

این کارخانه از مرداد ماه سال گذشته فعالیت تولیدی ندارد و کارگران آن فقط برای حضور و غیاب در کارخانه حضور پیدا می‌کنند.

بخش دیگری از مشکلات کارگران شرکت پیمانکاری خوان گل مربوط به سوابق کاری و بیمه ای کارگران است. با آنکه از سوی کارفرما به کارگران گفته می شود که سوابق بیمه ای سخت وزیان آور آنان مرتبا واریز می شود ولی زمانی که کارگران پی گیر سوابق خود در تامین اجتماعی می شوند هیچ سابقه‌ای مبنی بر سخت و زیان آور بودن شغل ثبت نشده است.

کارگران در اعتراض به دریافت مطالبات صنفی خود بارها در اعتراض به کارفرما در مقابل نهاد های دولتی تجمع کرده اند و مسئولان این نهادها بارها قول داده اند امنیت شغلی کارگران را حفظ کنند اما تاکنون در این زمینه هیچ اقدام مثبتی مشاهده نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71382

عقب‌نشینی بزرگترین تولیدكننده پلاتین از اخراج 14 هزار كارگر

شرکت آنگلو امریکن پلاتینیوم (آمپلاتس) تحت فشارهای دولت آفریقای جنوبی و اتحادیه‌های کارگری، از برنامه اولیه‌اش برای اخراج 14 هزار کارگر عقب‌نشینی و آن را به شش هزار نفر کاهش داد.

این شرکت با ضروری خواندن این اقدام و در تلاش برای بازگشت به سودآوری، اعلام کرده که عمده اخراج‌ها مربوط به معادن نزدیک شهر روستنبرگ خواهد بود.

اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده‌اند که با هر گونه کاهش مبارزه می‌کنند و برگزاری اعتصاب جدید محتمل است.

پیش بینی می‌شود که با این تصمیم، ظرفیت تولید آمپلاتس به میزان 250 هزار اونس در سال جاری کاهش یابد. این رقم برابر با حدود 11 درصد از کل تولید سال گذشته این شرکت است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71423

مرگ 95 كارگر بر اثر حوادث كار در فارس

پزشکی قانونی استان فارس: درسال گذشته 95 نفر دراستان فارس بر اثرحوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در سال قبل از آن 110 نفر بود.

از کل فوتی های ناشی ازحوادث کارسال گذشته استان فارس 90 نفر مرد و پنج نفر زن بودند این درحالی است که در سال 1390 تمامی 110 نفری که براثر حوادث ناشی از کار در این استان فوت کردند، مرد بودند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71413

مرگ ٢٧ كارگر چینی بر اثر انفجار معدن ذغال‌سنگ

٢٧ تن در اثر انفجار در یک معدن ذغال‌سنگ در جنوب غرب این کشور کشته شده‌اند.انفجار در معدنی در «لوژو» واقع در استان «سیچوان» اتفاق افتاد.در زمان انفجار بیش از ١٠٠ کارگر در عمق معدن کار می‌کردند.

تا کنون ٨١ تن از کارگران معدن توسط نیروهای امدادی نجات یافته اند که ١٦ تن از آنها در اثر انفجار مجروح شده‌اند.

این حادثه دومین انفجار در معدن طی ٢٤ ساعت بوده است. جمعه گذشته نیز ١٢ کارگر در اثر انفجار گاز در یک معدن ذغال سنگ در استان گویژو در جنوب غرب چین جان خود را از دست دادند.

ماه گذشته میلادی نیز انفجار گاز در یک معدن ذغال‌سنگ در استان «جیلین» در شمال شرق چین ١٨ کشته و ١٢ مجروح بر جای گذاشت.

معادن ذغال‌سنگ در چین به‌رغم سخنان مسئولان این کشور مبنی بر بهبود استانداردهای ایمنی، همچنان خطرآفرین هستند.

در سال گذشته میلادی بیش از هزار و ٣٠٠ تن در این کشور در معادن ذغال‌سنگ جان خود را از دست دادند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71362

افزایش بیش از 90 درصدی كشته شدگان حوادث كار در كرمانشاه

پزشکی قانونی استان کرمانشاه: در سال گذشته مرگ ناشی از حوادث کار در استان 90.6 درصد افزایش یافته است.61 نفر سال گذشته در استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در سال قبل از آن (سال 1391) 32 نفر بوده است.

در سال 1390 در استان کرمانشاه 31 مرد و یک زن و در سال 1391، 57 مرد و سه زن در حوادث کار جان باختند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71353

افزایش 100 درصدی مرگ‌‌های ناشی از كار در بوشهر

در سال گذشته 46 نفر در استان بوشهر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.در حالی که این رقم در سال قبل از آن 20 نفر بود.

در سال 1390 در استان بوشهر همگی 20 فوتی مرد بودند، در حالی که در سال 1391، 45 مرد و یک زن در حوادث کار این استان جان باختند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71332




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نتایج اولیه آزمون ارشد فردا اعلام می‌شود

 نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 ساعت 20 فردا 22 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه ساعت 20 فردا یکشنبه اعلام می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
داوطلبان برای دسترسی به نتیجه آزمون خود باید شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای خود (نام‌خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) را وارد کنند.
تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی
توکلی با اشاره به تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش داوطلبان، گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب اعلام می‌شود.
نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی یک سال بر اساس حداقل 75 درصد نمرات آزمون و حداکثر 25 درصد سوابق تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محاسبه می‌شود، همچنین بار دیگر نمره کل داوطلبان بر اساس 100 درصد نمرات آزمون محاسبه می‌شود و ماکزیمم این دو نمره کل، ملاک گزینش داوطلب می‌باشد.
برای داوطلبان غیرمشمول، احتساب سوابق تحصیلی، نمرات آزمون 100 درصد نمرات کل‌سازی خواهد بود.
انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در فردا
وی با اشاره به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز یکشنبه، گفت: این دفترچه که حاوی شرایط و ضوابط آزمون، سهمیه‌ها، توزیع ظرفیت، بومی‌گزینی و نواحی بومی، شرایط و ضوابط دانشجو در هر یک از گروه‌های آزمایشی، مقاطع تحصیلی، جنس پذیرش، نوبت پذیرش و سایر اطلاعات مورد نیاز است، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
آغاز انتخاب رشته مجازین آزمون کارشناسی ارشد از سه‌شنبه
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
وی افزود: به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد توصیه می‌شود، ابتدا نسبت به دریافت و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مربوط به این دفترچه، اقدام و سپس کد رشته محل‌های مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب کنند.
توکلی ادامه داد: انتخاب رشته توسط داوطلبان به صورت اینترنتی انجام می‌شود، بنابراین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته هستند باید با توجه به نتایج مندرج در کارنامه، شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه‌های راهنمای شماره یک و دو آزمون مطالعه و در مدت زمان مذکور نبست به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی و در آزمون آنها شرکت‌ کرده‌اند، در صورتی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در هر دو یا سه گروه آزمایشی مجاز به انتخاب رشته شوند، همانند سایر داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، منحصرا یک فرم انتخاب رشته خواهند داشت، بنابراین این دسته از داوطلبان باید کلیه کد رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی مجاز به انتخاب رشته، انتخاب و بر اساس علاقه، در اولویت‌های مورد نظر در فرم انتخاب رشته درج کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272249

آلودگی هوا سالانه 4.5 میلیون نفر را قربانی می کند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی گفت: سالانه 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، و میانگین متوسط 10 تا 25 تولد نوزاد نیز به دلیل همین مسائل آلودگی هوا و آثار نامطلوب انرژی‌ ها نارس متولد می‌شوند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272475

15 درصد جمعیت بالای 10 سال کشور بی سواد هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.
بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 الی 29 سال درصد بی سوادی افراد کمتر از 3.2 درصد ذکر شده و این در حالی است که میزان بی سوادی در بین افراد 30 تا 50 سال نیز 15 درصد برآورد شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272471

تشخیص بیماری سل در کمتر از یک ساعت

تشخیص اصلی این بیماری توسط آزمایش خون انجام می شود. در اکثر موارد فاصله بین نمونه گیری بیمار و تشخیص نهایی حدود دو هفته است که گاهی منجر به فوت بیمار می شود.
محققان بیمارستان مرکزی ماساچوست موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر به تشخیص دقیق این بیماری در مدت زمانی کمتر از یک ساعت است. وظیفه اصلی این دستگاه شناسایی پاتوژن TB است که عامل اصلی بیماری سل است.
عملکرد این دستگاه شبیه به تصوبربرداری MRI است و وجود پروتئین DNA ناشی از سل را در مایعات بدن انسان شناسایی می کند.
این قطعه شامل یک سینی خیلی کوچک پلاستیکی است که روی آن یک تراشه الکترونیکی کوچک و یک آزمایشگاه شیمی بسیار کوچک تعبیه شده است. یک محفظه کوچک نیز برای جمع آوری مایعاتی مانند ادرار و بزاق وجود دارد.
این آزمایش توسط اشک چشم نیز قابل انجام است. تشخیص بیماری سل با استفاده از این روش با دقت بسیار بالایی انجام می شود.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، تعداد بیماران مسلول در سراسر جهان درسال 2011 حدود 9 میلیون نفر بوده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272306

فهرست 24 مواد غذایی غیرمجاز اعلام شد

 سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی غیرمجاز را در اردیبهشت ماه سال جاری:

- کنسرو تن ماهی نهرین، شرکت درین دریا
- شیرینی سنتی کماج محمد
- لواشک میوه‌ای چهارفصل مهر سعادت
- لواشک میوه‌ای پاکنام
- خیارشور بروجرد
- معجون چربی خون با نام طلای معطر، محصول کارگاه سنتی گلاب کعبه
- نمک رهام
- نمک تصفیه شده یددار سیبال
- ترشک سی دل
- لواشک می‌خوش زاگرس
- عسل شهدافشان خوانسار
- سویای سلاله
- کیسه فریزر پاندا، شرکت پاندا پلاست پاسارگاد
-آبلیموی سمیه
- شکوفه شهسوار، انواع حبوبات و ادویه
- آب معدنی شهیر و چشمه لو، مربوط به شرکت آب معدنی پویا‌نوش
- آب معدنی سه خط طلا، مربوط به شرکت آب معدنی ورسک سوادکوه
- کنسرو تن ماهی موسم
- نبات تندیس
- آلوچه، نازی نازگل
- گندم و عدس سبزآبادی، مربوط به شرکت جوانه غلات و حبوبات (گندم و عدس)
- پودر خردل و آرد سویای شورمست، مربوط به شرکت شیرسویا سوادکوه
- نمک پدربزرگ، نبات پدربزرگ، قند پدربزرگ
- سبوس برنج حکیمی
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272337




تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اتاق مطالعه

هیچ فرد منصفی زیبایی و شرایط کامل مهیا شده در این اتاق مطالعه را نفی نخواهد کرد. اما واقعیت دیگری وجود دارد که وجود آن عینی است. به نظر شما چند درصد از افراد جامعه، دارای چنین امکاناتی هستند؟ آیا میلیون‌ها نفر حقوق‌بگیر(کارگران، معلمان، پرستاران، کارمندان و ...) قادر هستند که نیاز مادی(خوراک، پوشاک، مسکن، رفت و آمد، درمان، تفریح و ...) خود و خانواده را بدون دلهره، اضطراب و نگرانی برطرف کنند؟ اگر جواب این پرسش‌ها مثبت باشد در آن صورت تهیه‌ی چنین اتاق مطالعه‌ای و یا چیزی مشابه آن دور از انتظار نخواهد بود. حق طبیعی و قانونی همه‌ی افراد هر جامعه‌ای است که از حداقل امکانات معیشتی قابل قبول برخوردار باشند.




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

امرِ مهم

 

چنارها با برگ‌هايي چون پنجه‌ي شير

                                 و عمري يک هزار ساله،

شاه بلوط‌ها سه هزار ساله

و سروها پنج هزار سال ايستاده و استوار.

همين گونه‌اند سپيدارها، سبز و نقره‌اي

                                   و هفت صد ساله.

در حالي که ما

                 چقدر کم عمر مي‌کنيم، برادرانم

                          چقدر کم عمر مي‌کنيم

                                     چقدر کم.

با يابو برابريم هنوز در اين امر مهم،

گرچه در اين دنيا

                   حتا به اندازه‌ي او هم شکم‌مان سير نمي‌شود

و اين در حالي‌ست که اکثريت‌مان

                         از يابو هم بيشتر بار مي‌کشيم

                               از يابو هم بيشتر.

                                                                            1947

تاريکي صبح، ناظم حکمت، ترجمه پروين همتي ص166 نشر دنياي نو، 1383




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

همه چیز زیر سر بیکاری است!

تهران امروز نوشت:

کارشناسان می‌گویند از بالا رفتن آمار سرقت و نزاع در جامعه گرفته تا مشکلات خانوادگی، یک سر ماجرا به بیکاری ختم می‌شود و کوچک شدن سفره‌ها. سقف‌هایی که در زیر آن پدر، شرمنده کودکانش است و مادر، چشمان خیس از اشکش را از دیگران پنهان می‌کند. چهاردیواری‌هایی که احتمال شکسته شدن حرمت‌ها در آن بسیار است چرا که ردپای بیکاری و فقر در بالارفتن 7‌درصدی آمار طلاق نیز مشهود است. آماری که این روزها نگرانی همگان را درپی داشته است. همه این مسئله‌های اجتماعی را که کنار هم بگذاریم دست‌ها به سوی دکمه آژیر قرمز می‌رود تا هشداری باشد برای آمار بیکاری و ناتوانی مالی در خانواده‌ها و تاثیرش بر مشکلات خانوادگی. با یک نگاه به جامعه می‌توان جوانان تحصیلکرده‌ای را دید که یا به دلیل بیکاری امکان ازدواج برایش مهیا نشده یا بیکاری تیشه بر ریشه زندگی مشترک‌شان زده است.

بیکاری بر ریشه خانواده تیشه می‌زند

هرچند این روزها شرایط اقتصادی سبب شده بسیاری از خانواده‌ها سفره‌ای کوچک‌تر در خانه‌هایشان پهن کنند اما همیشه سکه دو رو دارد. جامعه‌شناسان می‌گویند روی دیگر این سکه افزایش آسیب‌های اجتماعی است. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد از آنجایی ‌که بی‌سامانی و تلاطم اقتصادی سبب مستعد شدن افراد در ارتکاب جرم می‌شود، در مناطقی که به واسطه خشکسالی یا تعطیلی یک کارخانه، آمار بیکاری افزایش می‌یابد، تشدید جرم، آسیب‌های اجتماعی و کاهش سطح امنیت حرف اول را می‌زند. آمارهای رسمی هم مهر تاییدی است بر این ادعا. سرقت‌های خرد افزایش یافته‌اند و نزاع و درگیری در کشور بیشتر شده است. همین که زندان‌های کشور با کمبود فضا مواجهند نشان می‌دهد تعداد مجرمان رو به افزایش است. اما با استناد به این گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها که 68 درصد زندانیان کمتر از یک‌ماه درزندان هستند، می‌توان نتیجه گرفت که پای این زندانیان عموما به دلیل جرم‌های کوچک به زندان باز می‌شود. پیش از این نیز سید باقر حسینی، نماینده زابل به تهران امروز گفته بود: «در زندان زابل زندانیان جوانی را دیدم که به دلیل سرقت احشام ناشی از فقر، به زندان افتاده بودند.»

بیکاری مترادف با بی‌درآمدی

دکتر بهرام بیات جامعه شناس : اگر مدیران به دست افراد جامعه کار ندهند، آنها کار دست مدیران می‌دهند!‌ «البته معنای کار دوم بسیار متفاوت با معنای کار اول است. این به آن جهت است که بیکاری باعث بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در خانواده‌ها و به‌دنبال آنها در جامعه می‌شود. مثلا اگر بخواهیم خوشبینانه آمار بدهیم باید بگوییم 80 درصد سرقت‌های صورت گرفته در کشور از روی بیکاری است.»

ناکامی و استرس، دو سوغات بیکاری

دکتر حسن عماری مدرس دانشگاه و روان‌شناس اجتماعی نیز  می‌گوید: «فقر و بیکاری مسئله‌ای اجتماعی است که تاثیرش در زندگی خانوادگی، در دنیای مدرن معنا پیدامی‌کند. یکی از این تاثیرات ناکامی در درون خانواده است. وقتی زن و مرد و فرزندان به آنچه می‌خواهند، نرسند، ناکامی در رسیدن به مطلوب‌ها رخ داده است. با توجه به تغییر سبک زندگی به سوی مصرف گرایی این روزها بیشتر خانواده‌ها خواسته‌هایشان ارتقای موقعیت شغلی، موقعیت اجتماعی و طبقه اجتماعی است که رابطه مستقیم با ثروت دارد.» خانواده نخستین نهادی است که انسان در آن اجتماعی شدن را می‌آموزد.

 فقر و بیکاری و به‌دنبال آن بروز ناکامی در خانواده سبب بروز اختلالات روانی می‌شود.» 21 درصد ایرانی‌ها دچار اختلالات روانی هستند و این یعنی از هر 4 ایرانی یک نفر با این نوع اختلال دست و پنجه نرم می‌کند تا تاثیری منفی بر شاخص سلامت کشور داشته باشد. از این رو دیدن نزاع‌ها و دعواهای خیابانی زیر آسمان این شهر منظره‌ای دور از ذهن نیست.

«فقر و بیکاری در نهاد خانواده مجموعه‌ای از استرس‌ها را به‌دنبال دارد. استرس‌هایی که از آن گریزی نیست. تحقیقات می‌گوید استرس، مادر بسیاری از بیماری هاست. این افراد عموما در زندگی آینده خود دچار مشکلات شخصیتی هستند و آثار استرس در آنها مشهود است. بیکار شدن و بیکاری‌های ممتد نوعی از استرس را در خانواده نمایان می‌کند و نوع دیگر آن وقتی است که فرد به سن شاغل شدن می‌رسد اما فرصت شغلی برای او ایجاد نشده است. گذشته از آن برخی از افراد هم هستند که پس از سال‌ها تحمل، به شغل مورد نظر خود می‌رسند اما به دلیل تحمل استرس‌ها و اتفاق نیفتادن در زمان مناسب نمی‌توانند خوب کار کنند. بنابراین استرس‌ها برای خانواده بحران زا هستند. البته این وظیفه دولت هاست که «تاب آوری» را در جامعه آموزش دهند.»

رابطه سرقت و بیکاری

ناصر فرشید رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان: 78 درصد دستگیرشدگان از افراد بیکار هستند. آمارهای دیگری نیز اعلام شده است. 56 درصد از آنهایی که در کشور به عنوان دزد لوازم خودرو دستگیر می‌شوند و تا پایان عمر با برچسب «دزد» زندگی می‌کنند، برای نخستین بار است که دست به سرقت می‌زنند و شاید پیش ‌از آن حتی خواب دزدی را هم ندیده‌بودند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318667

افزایش 3.5 میلیون نفر بیکار در 6 سال

سازمان جهانی کار با پیش بینی اینکه نرخ بیکاری جوانان در سال 2018 معادل 12.8 درصد خواهد بود، اعلام کرد: تعداد جوانان بیکار در فاصله سال های 2007 تا 2013 به میزان 3 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است.
تاثیر بلندمدت بحران اشتغال جوانان می تواند برای چند دهه احساس شود.
ILO مطرح کرد با وجود برخی از تفاوت های منطقه ای، نرخ بیکاری جوانان همچنان رو به افزایش است و پیش بینی می شود در سال 2018 این نرخ به 12.8 درصد برسد و این موضوع به معنای از بین رفتن دستاوردهای دوران بهبود اقتصادی است.
سازمان جهانی کار تعداد جوانان بیکار در سطح جهان را در سال 2013 حدود 73 میلیون و 400 هزار نفر تخمین می زند و برآورد می شود این تعداد جوان در سال جاری میلادی بیکار باشند که به وضعیت اوج بحران اقتصادی در سال 2009 نزدیک است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272269

پیشنهاد اختصاص سبد ویژه به کارگران

با وجود مخالفت کارفرمایان با هرگونه افزایش دوباره در بسته دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار مقامات دولتی و کارگری عضو شورای عالی کار موافقت خود را با افزایش مبلغ حق مسکن و بن نقدی ماهیانه به صورت رسمی اعلام کرده اند و در روزهای آینده نیز نشست فوق العاده ای برای تصویب ارقام جدید برگزار می شود.
در هفته جاری شورای عالی کار نشست فوق العاده خود را درباره بررسی میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران و مشمولان قانون کار برگزار می کند و نتیجه جمع بندی در زمینه افزایش حق مسکن برای تایید هیئت وزیران به دولت ارسال خواهد شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272232

یك كارگر ساختمانی در كرج جان خود را از دست داد

روز گذشته یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش‌آوار در کرج جان خود را از دست داد.این حادثه صبح روز جمعه در حسین‌آباد مهرشهر کرج در حالی رخ داد كه كارگران مشغول كار در یك ساختمان نیمه كاره بودند.

مصدومان این حادثه دو نفر بودند كه با ورود نیروهای امدادی به بیمارستان شریعتی منتقل شدند اما یکی از مصدومان حادثه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71090

كاهش تولید ایران‌خودرو دیزل بر مشكلات صنفی كارگران افزوده است

واردات مستقیم و قانونی کامیون و اتوبوس‌های چینی زمینه کاهش تولید محصولات داخلی را فراهم کرده و امنیت شغلی شش هزار کارگر در این کارخانه را به خطر انداخته است.

تولید انواع کامیونت، کامیون، کشنده و اتوبوس در كارخانه ایران خودرو دیزل نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته است به طوری که خط تولید تعدادی از این محصولات تقریبا غیر فعال شده است.

با وجود اینکه در کارخانه ایران خودرو دیزل خط تولید و نیروی کار انواع خودروهای سنگین روز دنیا همانند اتوبوس، کامیون و... وجود دارد، اما متاسفانه سیاست گذاری‌های غلط دولت باعث شده همه این نیروها و امکاناتی كه در كارخانه وجود دارد  بلاتکلیف و غیر قابل استفاده باقی بمانند.

دولت با اجرای طرح خطوط تندرو در تهران تعداد زیادی اتوبوس از کشورچین وارد کرده و این در حالی است که چندین کارخانه ی تولید کننده اتوبوس در کشور وجود دارد که منتظر گرفتن سفارش کار هستند و در حال حاضر نیروی کار و تجهیزات آنان بلا استفاده مانده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70629

تبعیض میان پاداش كارگران كارخانه‌های پتروشیمی بندر امام

برخی از كارخانه های پتروشیمی بندرامام، پاداشی معادل 150 تا 200 هزار تومان را به مناسبت هفته كارگر به كارگران پرداخت كردند در حالی كه برخی دیگر تنها 50 هزار تومان برای كارگران در نظر گرفتند.

برخی از شركت ها به پیمانكاری ها گفته اند تا به مناسبت هفته ی كارگر، مبلغ 50 هزار تومان پاداش به كارگران پرداخت شود و بعدا در اضافه كار آن را محاسبه كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70625

تجمع 400 كارگر ساختمانی در اعتراض به نظام‌مند نبودن پرداخت مزد

400 كارگر ساختمانی، عصر جمعه مورخ 20 اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به عدم رسیدگی به مشكلات بیمه ای و نبود یك چارچوب مشخص برای پرداخت مزدشان، در مسجد سیدالشهدا واقع در محله ی تهرانپارس تجمع كردند.به گفته ی این فعال كارگری، این كارگران نسبت به عدم رسیدگی نهادهای دولتی به خواسته هایشان معترض‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71060

تلفات ریزش ساختمان در بنگلادش از مرز 1100 نفر گذشت

طبق آخرین آمار اعلام شده حدود 1115 نفر در اثر ریزش یک ساختمان در داکا پایتخت این کشور کشته شده اند.
عملیات امداد و نجات تا زمان یافتن آخرین اجساد یا افراد زنده از زیر آوار ادامه خواهد داشت.
حدود 18 روز قبل در اثر ریزش یک ساختمان چند طبقه در داکا پایتخت بنگلادش که کارگاه تولید پوشاک بود شمار زیادی از کارکنان این واحد تولیدی کشته شدند که با گذشت بیش از دو هفته از این ماجرا هنوز عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272487

+ نوشته شده توسط سیاوش در یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1392 و ساعت 0:5 | نظر بدهید

نتایج اولیه آزمون ارشد فردا اعلام می‌شود

 نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 ساعت 20 فردا 22 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه ساعت 20 فردا یکشنبه اعلام می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
داوطلبان برای دسترسی به نتیجه آزمون خود باید شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای خود (نام‌خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) را وارد کنند.
تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی
توکلی با اشاره به تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش داوطلبان، گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب اعلام می‌شود.
نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی یک سال بر اساس حداقل 75 درصد نمرات آزمون و حداکثر 25 درصد سوابق تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محاسبه می‌شود، همچنین بار دیگر نمره کل داوطلبان بر اساس 100 درصد نمرات آزمون محاسبه می‌شود و ماکزیمم این دو نمره کل، ملاک گزینش داوطلب می‌باشد.
برای داوطلبان غیرمشمول، احتساب سوابق تحصیلی، نمرات آزمون 100 درصد نمرات کل‌سازی خواهد بود.
انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در فردا
وی با اشاره به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز یکشنبه، گفت: این دفترچه که حاوی شرایط و ضوابط آزمون، سهمیه‌ها، توزیع ظرفیت، بومی‌گزینی و نواحی بومی، شرایط و ضوابط دانشجو در هر یک از گروه‌های آزمایشی، مقاطع تحصیلی، جنس پذیرش، نوبت پذیرش و سایر اطلاعات مورد نیاز است، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
آغاز انتخاب رشته مجازین آزمون کارشناسی ارشد از سه‌شنبه
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
وی افزود: به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد توصیه می‌شود، ابتدا نسبت به دریافت و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مربوط به این دفترچه، اقدام و سپس کد رشته محل‌های مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب کنند.
توکلی ادامه داد: انتخاب رشته توسط داوطلبان به صورت اینترنتی انجام می‌شود، بنابراین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته هستند باید با توجه به نتایج مندرج در کارنامه، شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه‌های راهنمای شماره یک و دو آزمون مطالعه و در مدت زمان مذکور نبست به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی و در آزمون آنها شرکت‌ کرده‌اند، در صورتی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در هر دو یا سه گروه آزمایشی مجاز به انتخاب رشته شوند، همانند سایر داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، منحصرا یک فرم انتخاب رشته خواهند داشت، بنابراین این دسته از داوطلبان باید کلیه کد رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی مجاز به انتخاب رشته، انتخاب و بر اساس علاقه، در اولویت‌های مورد نظر در فرم انتخاب رشته درج کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272249

آلودگی هوا سالانه 4.5 میلیون نفر را قربانی می کند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی گفت: سالانه 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، و میانگین متوسط 10 تا 25 تولد نوزاد نیز به دلیل همین مسائل آلودگی هوا و آثار نامطلوب انرژی‌ ها نارس متولد می‌شوند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272475

15 درصد جمعیت بالای 10 سال کشور بی سواد هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.
بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 الی 29 سال درصد بی سوادی افراد کمتر از 3.2 درصد ذکر شده و این در حالی است که میزان بی سوادی در بین افراد 30 تا 50 سال نیز 15 درصد برآورد شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272471

تشخیص بیماری سل در کمتر از یک ساعت

تشخیص اصلی این بیماری توسط آزمایش خون انجام می شود. در اکثر موارد فاصله بین نمونه گیری بیمار و تشخیص نهایی حدود دو هفته است که گاهی منجر به فوت بیمار می شود.
محققان بیمارستان مرکزی ماساچوست موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر به تشخیص دقیق این بیماری در مدت زمانی کمتر از یک ساعت است. وظیفه اصلی این دستگاه شناسایی پاتوژن TB است که عامل اصلی بیماری سل است.
عملکرد این دستگاه شبیه به تصوبربرداری MRI است و وجود پروتئین DNA ناشی از سل را در مایعات بدن انسان شناسایی می کند.
این قطعه شامل یک سینی خیلی کوچک پلاستیکی است که روی آن یک تراشه الکترونیکی کوچک و یک آزمایشگاه شیمی بسیار کوچک تعبیه شده است. یک محفظه کوچک نیز برای جمع آوری مایعاتی مانند ادرار و بزاق وجود دارد.
این آزمایش توسط اشک چشم نیز قابل انجام است. تشخیص بیماری سل با استفاده از این روش با دقت بسیار بالایی انجام می شود.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، تعداد بیماران مسلول در سراسر جهان درسال 2011 حدود 9 میلیون نفر بوده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272306

فهرست 24 مواد غذایی غیرمجاز اعلام شد

 سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی غیرمجاز را در اردیبهشت ماه سال جاری:

- کنسرو تن ماهی نهرین، شرکت درین دریا
- شیرینی سنتی کماج محمد
- لواشک میوه‌ای چهارفصل مهر سعادت
- لواشک میوه‌ای پاکنام
- خیارشور بروجرد
- معجون چربی خون با نام طلای معطر، محصول کارگاه سنتی گلاب کعبه
- نمک رهام
- نمک تصفیه شده یددار سیبال
- ترشک سی دل
- لواشک می‌خوش زاگرس
- عسل شهدافشان خوانسار
- سویای سلاله
- کیسه فریزر پاندا، شرکت پاندا پلاست پاسارگاد
-آبلیموی سمیه
- شکوفه شهسوار، انواع حبوبات و ادویه
- آب معدنی شهیر و چشمه لو، مربوط به شرکت آب معدنی پویا‌نوش
- آب معدنی سه خط طلا، مربوط به شرکت آب معدنی ورسک سوادکوه
- کنسرو تن ماهی موسم
- نبات تندیس
- آلوچه، نازی نازگل
- گندم و عدس سبزآبادی، مربوط به شرکت جوانه غلات و حبوبات (گندم و عدس)
- پودر خردل و آرد سویای شورمست، مربوط به شرکت شیرسویا سوادکوه
- نمک پدربزرگ، نبات پدربزرگ، قند پدربزرگ
- سبوس برنج حکیمی
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272337




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نتایج اولیه آزمون ارشد فردا اعلام می‌شود

 نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 ساعت 20 فردا 22 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه ساعت 20 فردا یکشنبه اعلام می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
داوطلبان برای دسترسی به نتیجه آزمون خود باید شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای خود (نام‌خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) را وارد کنند.
تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی
توکلی با اشاره به تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش داوطلبان، گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب اعلام می‌شود.
نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی یک سال بر اساس حداقل 75 درصد نمرات آزمون و حداکثر 25 درصد سوابق تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محاسبه می‌شود، همچنین بار دیگر نمره کل داوطلبان بر اساس 100 درصد نمرات آزمون محاسبه می‌شود و ماکزیمم این دو نمره کل، ملاک گزینش داوطلب می‌باشد.
برای داوطلبان غیرمشمول، احتساب سوابق تحصیلی، نمرات آزمون 100 درصد نمرات کل‌سازی خواهد بود.
انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در فردا
وی با اشاره به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز یکشنبه، گفت: این دفترچه که حاوی شرایط و ضوابط آزمون، سهمیه‌ها، توزیع ظرفیت، بومی‌گزینی و نواحی بومی، شرایط و ضوابط دانشجو در هر یک از گروه‌های آزمایشی، مقاطع تحصیلی، جنس پذیرش، نوبت پذیرش و سایر اطلاعات مورد نیاز است، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
آغاز انتخاب رشته مجازین آزمون کارشناسی ارشد از سه‌شنبه
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
وی افزود: به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد توصیه می‌شود، ابتدا نسبت به دریافت و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مربوط به این دفترچه، اقدام و سپس کد رشته محل‌های مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب کنند.
توکلی ادامه داد: انتخاب رشته توسط داوطلبان به صورت اینترنتی انجام می‌شود، بنابراین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته هستند باید با توجه به نتایج مندرج در کارنامه، شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه‌های راهنمای شماره یک و دو آزمون مطالعه و در مدت زمان مذکور نبست به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی و در آزمون آنها شرکت‌ کرده‌اند، در صورتی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در هر دو یا سه گروه آزمایشی مجاز به انتخاب رشته شوند، همانند سایر داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، منحصرا یک فرم انتخاب رشته خواهند داشت، بنابراین این دسته از داوطلبان باید کلیه کد رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی مجاز به انتخاب رشته، انتخاب و بر اساس علاقه، در اولویت‌های مورد نظر در فرم انتخاب رشته درج کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272249

آلودگی هوا سالانه 4.5 میلیون نفر را قربانی می کند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی گفت: سالانه 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، و میانگین متوسط 10 تا 25 تولد نوزاد نیز به دلیل همین مسائل آلودگی هوا و آثار نامطلوب انرژی‌ ها نارس متولد می‌شوند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272475

15 درصد جمعیت بالای 10 سال کشور بی سواد هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.
بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 الی 29 سال درصد بی سوادی افراد کمتر از 3.2 درصد ذکر شده و این در حالی است که میزان بی سوادی در بین افراد 30 تا 50 سال نیز 15 درصد برآورد شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272471

تشخیص بیماری سل در کمتر از یک ساعت

تشخیص اصلی این بیماری توسط آزمایش خون انجام می شود. در اکثر موارد فاصله بین نمونه گیری بیمار و تشخیص نهایی حدود دو هفته است که گاهی منجر به فوت بیمار می شود.
محققان بیمارستان مرکزی ماساچوست موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر به تشخیص دقیق این بیماری در مدت زمانی کمتر از یک ساعت است. وظیفه اصلی این دستگاه شناسایی پاتوژن TB است که عامل اصلی بیماری سل است.
عملکرد این دستگاه شبیه به تصوبربرداری MRI است و وجود پروتئین DNA ناشی از سل را در مایعات بدن انسان شناسایی می کند.
این قطعه شامل یک سینی خیلی کوچک پلاستیکی است که روی آن یک تراشه الکترونیکی کوچک و یک آزمایشگاه شیمی بسیار کوچک تعبیه شده است. یک محفظه کوچک نیز برای جمع آوری مایعاتی مانند ادرار و بزاق وجود دارد.
این آزمایش توسط اشک چشم نیز قابل انجام است. تشخیص بیماری سل با استفاده از این روش با دقت بسیار بالایی انجام می شود.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، تعداد بیماران مسلول در سراسر جهان درسال 2011 حدود 9 میلیون نفر بوده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272306

فهرست 24 مواد غذایی غیرمجاز اعلام شد

 سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی غیرمجاز را در اردیبهشت ماه سال جاری:

- کنسرو تن ماهی نهرین، شرکت درین دریا
- شیرینی سنتی کماج محمد
- لواشک میوه‌ای چهارفصل مهر سعادت
- لواشک میوه‌ای پاکنام
- خیارشور بروجرد
- معجون چربی خون با نام طلای معطر، محصول کارگاه سنتی گلاب کعبه
- نمک رهام
- نمک تصفیه شده یددار سیبال
- ترشک سی دل
- لواشک می‌خوش زاگرس
- عسل شهدافشان خوانسار
- سویای سلاله
- کیسه فریزر پاندا، شرکت پاندا پلاست پاسارگاد
-آبلیموی سمیه
- شکوفه شهسوار، انواع حبوبات و ادویه
- آب معدنی شهیر و چشمه لو، مربوط به شرکت آب معدنی پویا‌نوش
- آب معدنی سه خط طلا، مربوط به شرکت آب معدنی ورسک سوادکوه
- کنسرو تن ماهی موسم
- نبات تندیس
- آلوچه، نازی نازگل
- گندم و عدس سبزآبادی، مربوط به شرکت جوانه غلات و حبوبات (گندم و عدس)
- پودر خردل و آرد سویای شورمست، مربوط به شرکت شیرسویا سوادکوه
- نمک پدربزرگ، نبات پدربزرگ، قند پدربزرگ
- سبوس برنج حکیمی
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272337




تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مادری که عکس دخترش را در دست گرفته و انتظار می‌کشد که بعد از 17 روز فرزندش زنده از زیر خروارها خاک ناشی از ریزش ساختمان محل کارش در حومه داکا پایتخت بنگلادش به او بپیوندد!!




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کشف خانواده ‌شگفت‌انگیز میان کوه‌ها

پیدا شدن یک خانواده ۱۰ نفره که در ۷۰ سال گذشته در میان کوه‌های ارم شهرستان دشتستان بوشهر زندگی می‌کردند و از جامعه روستایی و شهری کاملاً بی‌خبر بودند، باعث شگفتی همگان شد.

رئیس ثبت احوال شهرستان دشتستان: مدتی پیش به ما خبر دادند خانواده‌ای ۱۰ نفره از ۷۰ سال پیش در منطقه کوهستانی و صعب العبور «راه وال تنگ چول نار» بخش ارم کپرنشین هستند. بنابراین مأموران ثبت‌احوال دشتستان و مأموران اداره آگاهی شهرستان و بخشداری تنگ ارم تصمیم گرفتند برای بررسی ماجرا راهی محل شوند. از آنجا که امکان تردد با هیچ موتوری امکان نداشت، آنها راه‌های صعب العبور را پیاده طی کردند و خودشان را به محل رساندند. سرپرست خانواده گفت اسمش بهمنیار است. ۷۰ساله است و اسم پدرش علی بود.  

او توضیح داد که همراه همسر، هفت فرزند و خواهر ۷۳ساله‌اش زندگی می‌کند. پسر بزرگش ۳۸ ساله است و دختری ۱۴ ساله آخرین فرزند خانواده او است. رئیس ثبت احوال شهرستان دشتستان در ادامه می‌گوید: این خانواده هیچ گونه امکانات زندگی نداشتند و زندگی‌شان را به شیوه زندگی عشیره‌ای اداره می‌کردند. آنها از دیدن قاشق و چنگال، دوربین، مداد وکاغذ به هیجان آمده بودند. لباس‌های اعضای گروه برایشان جالب بود. بهمنیار به مأموران گفت: در ۷۰ سالی که از عمرش گذشته هفت بار به روستای قراول خانه سرزده اما هیچ یک از خانواده‌اش تاکنون از کوهستان خارج نشده‌اند. 

یکی از دختران خانواده هم گفت: معنی شهر و روستا را نمی‌دانیم. جز کوه و ستاره چیز دیگری به چشم ندیده‌ایم. بر اساس این گزارش مراحل هویت شناسی، صدور شناسنامه، در اختیار قراردادن امکانات رفاهی و بهداشتی برای این خانواده و ساخت فیلم مستند در حال بررسی است. 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318467

افت شدید قدرت خرید کارگران

به دلیل رشد یکباره و صعودی قیمتها در یکسال اخیر، افزایش 97 هزارتومانی حداقل دستمزد امسال کارگران هیچگونه قدرت خرید جدیدی برای خانوار کارگری ایجاد نکرد و این رقم حتی توان جبران افزایشهای ناشی از رشد قیمتها در سبد هزینه های خانوار فروردین ماه را نیز نداشته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318521

واردات خون غیراستاندارد و غفلت وزیر بهداشت

نبود تجهیزات پزشکی استاندارد، کمبود و گرانی دارو، مشکلات بیماران خاص، واردات فرآورده‌های خونی غیراستاندارد، داروهای چینی و ضعف‌های مربوط به بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دولتی، از جمله مشکلات عمده وزارت بهداشت است.

بخش اعظم کیسه‌های خون غیراستاندارد بوده‌اند و معلوم نیست وزارت بهداشت بر چه اساسی از شرکت‌های غیرمعتبر خرید می‌کند. آنطور که مشخص شد، تعدادی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی، با برخی از مسئولان این وزارتخانه زد و بند می‌کنند. همین رانت‌بازی‌ها موجب شده هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بیماران تالاسمی و هموفیلی، درگیر مشکلات جسمی شدیدی شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272183

یک زن بعد از ۱۷ روز از زیر آوار ساختمان بنگلادش زنده بیرون آمد

ماموران امداد و نجات در بنگلادش، یک زن را بعد از 17 روز از زمان ریزش ساختمان 8 طبقه در بنگلادش زنده از زیر آوار بیرون آوردند.

شمار قربانیان بدترین فاجعه صنعتی بنگلادش امروز جمعه از مرز 1040 نفر عبور کرد.
این درحالیست که آواربرداری این ساختمان 8 طبقه که روز 23 آوریل روی سر 3000 کارگر آن فرو ریخت هنوز به اتمام نرسیده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272191

 




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

واردات تخصص نمی‌خواهد، رانت می‌خواهد

روزنامه بهار نوشت:
از قطب جنوب گوشت وارد می‌کنیم، گوشت گاومیش‌های هندی سر از آشپزخانه‌ها و یخچال واحدهای صنفی در‌می‌آورد، از کیفیت بسیار پایین و غیراستاندارد گوشت‌های هندی که بگذریم، واردات آن برای مصارف صنعتی و فروش آن در شبکه مصرف خانگی داستانی است که این روزها زیر پوست این بازار در جریان است.
این اما تنها بخشی از داستان پیچیده واردات است و کسی نمی‌داند چرا دام‌های زنده وطنی این روزها راهی مرزهای غربی کشور می‌شوند و این شور و شوق قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه از کجا آمده است.
برای همین ما به شما می‌گوییم اقتصاد نفتی، نفتی از نوع دولتی، یعنی همین.
نفت دولتی یعنی درآمد نفتی سرشار و مدیرانی دلار به‌دست برای تبدیل کردن آن به ریال. اتفاقی که در بطن خود حکایت‌ها دارد برای ما و شمایی که اینجا، یعنی در حاشیه اقتصادی که هیچ چیز آن با زندگی ما جور درنمی‌آید، مشکلات اقتصادی را احتکار می‌کنیم و دنبال راهی برای راست کردن قامت دخل در برابر خرج‌ هستیم.
امروز می‌خواهیم برای شما از بیمه‌ها و بانک‌هایی بگوییم که رستگاری را در واردات گوشت و مرغ می‌بینند، برای همین سرمایه بانک، همان سرمایه‌ای که باید به خدمت تولید و توسعه در‌ می‌آمد روانه بازارهای خارجی شده برای واردات.
این‌که وظیفه بانک‌ها حمایت از تولید و تسریع روند توسعه است ولی با ورود به حوزه واردات عملا پایین کشیده شدن کرکره‌های تولید را سرعت می‌بخشند به ما ربطی ندارد.
ما می‌خواهیم برایتان بگوییم این روزها واردات یعنی رستگاری در حوزه اقتصاد و دروازه‌های کشور هم که بدون دروازه‌بان. البته رستگاری با این شیوه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم چراکه نه تنها رستگار نخواهید شد بلکه اگر اندک سرمایه‌ای هم که داشته باشید آن را از دست خواهید داد.
بی‌تعارف واردات تخصص نمی‌خواهد، رانت می‌خواهد و جیبی پر از پول، که اگر این‌گونه نبود بانک...، بیمه... یا شرکت نفت... در کنار بسیاری از سازمان‌های غیرتخصصی و دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در فهرست واردکنندگان قرار نداشتند.

منبع:http://fararu.com/fa/news/149151

مگر با نماز شب می شود مملکت را چرخاند؟!

خدا بیامرزدش یک عمه پیری داشتم هم زیارت عاشورا می خواند هم نماز شب این تازه شده است عمه من، مگر با زیارت عاشورا و نماز شب می شود مملکت را چرخاند؟!

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318216

کشف یک قاره جدید دراقیانوس اطلس!

محققان می گویند تکه ای از یک قاره را پیدا کرده اند که پیش از جدا شدن قاره های آمریکا، آفریقا، اروپا و دیگر قاره ها از هم وجود داشت.
این گروه کار تحقیقاتی خود را از شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی و با هدف بررسی حیات زیر آبی در اقیانوس اطلس شروع کردند ولی با بالا آمدن بخش هایی از تکه هایی از بخشی موسوم به  ریو گراند ِاِلِویشن (Rio Grande Elevation )که در هزار و پانصد کیلومتری ریودوژانیرو قرار داشت و حدود پنج هزار متر از سطح دیگر بخش های اقیانوس بالاتر بود، دانشمندان شگفت زده شدند زیرا قطعات سنگی از کف اقیانوس بیرون آورده شد که نمونه های آن را می توان فقط در سطح خشکی ها دید.
هیروشی کیتازاتو از گروه علمی که معتقد است این قاره تازه را یافته می گوید گرانیت، ترکیب تشکیل دهنده قاره هاست و این گرانیت نیز در اعماق این محیط آبی یافت شده است. معمولا، اعماق دریا را سنگ های بازالتی تشکیل می دهند که نوعی سنگ آتشفشانی است. پیشتر شاهد وجود سنگ های گرانیتی در اعماق دریا نبوده ایم.
وی گفت حدود صد میلیون سال پیش، قاره های آمریکای جنوبی و آفریقا به هم پیوسته بودند که قاره گوندوانا (Gondwana) را تشکیل می دادند. بعدها این قاره ها از هم جدا شدند و احتمالا این نیز بخشی شکسته شده از این قاره ها باشد.
روبرتو ونتورا دیگر عضو این گروه علمی می گوید زمانی که این سنگ ها به سطح آورده شدند، شگفتی اول این بود که این سنگ ها در اینجا چه می کنند؛ ما بررسی های زمین شناسی و ساختار شیمیایی این سنگ ها را انجام دادیم و باور ما بر این است که این سطح، با آب های کم عمق،  چگالی کمتری در مقایسه با دیگر سطوح اقیانوسی دارند. از این رو باور ما بر این است که ما یک صحفه قاره ای دیگر را پیدا کرده ایم.
کشف این قاره می تواند بخشی از معمای قاره پانگه آ، تنها قاره ای باشد که به باور دانشمندان پیش از وجود قاره های فعلی وجود داشت و بعد به قطعات دیگر تبدیل شد. فرضیه فعلی دانشمندان این است که این قاره، بخشی شکسته شده از قاره گوندوانا است که شامل عمده قاره های نیمکره جنوبی است که در زیر آب های اقیانوس اطلس قرار گرفت.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318103




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تلفات ریزش ساختمان در بنگلادش به بیش از 900 نفر رسید

آمار تلفات ریزش ساختمان در حومه شهر داکا بنگلادش به 9۱۲ نفر رسید.
عملیات جستجو برای یافتن جان‌ باختگان و مجروحان این حادثه از لابه‌لای بقایای این ساختمان همچنان ادامه دارد.
ساختمان هشت طبقه "رانا پلازا" در ۳۰ کیلومتری داکا، پایتخت بنگلادش، سه شنبه سوم اردیبهشت فروریخت.
ده ها هزار نفر از بستگان قربانیان در محل این حادثه تجمع کرده اند تا شاید خبری از بستگان خود که در زیر آور مانده اند بدست بیاورند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272015

كشته شدن ۷ كارگر بنگلادشی بر اثر آتش‌سوزی

آتش‌سوزی در یک کارگاه دوزندگی واقع در شهر داکا که طی ساعات شب رخ داد، حداقل هفت کشته بر جای گذاشت.صاحب کارگاه و یک مامور پلیس از جمله افرای هستند كه در جریان آتش‌سوزی این ساحتمان یازده طبقه جان خود را از دست دادند.

کارمزد پایین کارگران در بنگلادش، این کشور را به یکی از قطب‌های مورد توجه مارک‌های شناخته‌شده جهانی تبدیل کرده است. ۶۰ درصد از این تولیدات به اروپا و ۳۷ درصد به آمریکا و کانادا ارسال می‌شود.

سه میلیون و  ۶۰۰ هزار بنگلادشی در صنعت پوشاک این کشور کار می‌کنند. اکثریت کارگران را زنان تشکیل می‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70581

اعتصاب 400 هزار كارگر آلمانی در اعتراض به دستمزد

حدود 400 هزار کارگر آلمانی در اعتصاب به سر می برند.
اتحادیه های کارگری آلمان اعلام کردند: با اعتصاب 90 هزار کارگر بخش های فلز کاری و برق در آلمان در روز چهارشنبه، تعداد کارگران آلمانی که در اعتراض به میزان پایین حقوق و دستمزد خود در اعتصاب به سر می برند به 400 هزار نفر رسید.
کارگران بیش از یک هزار و 600 کارخانه و شرکت آلمانی در این اعتصاب شرکت کرده اند. شماری از کارگران كارخانه‌های های معروف بوش، بی ام دابلیو و زیمنس نیز در این اعتصاب شرکت کرده اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70638

كارخانه ساخت مواد شيميايي اصفهان دچار حریق شد

ساعت هشت و بيست دقيقه صبح امروز (پنجشنبه) كارخانه ساخت مواد شيميايي يلدا شيمي در جاده اصفهان – شهرضا كه قرار بود كار خود را به طور رسمي آغاز كند، همزمان با استارت رآكتورهايش با آتش سوزی به نسبت مهيبي روبرو شد تا حدي كه حرارت شديد شعله هاي آتش از چند صد متري نيز حس مي شد.
هنوز از تلفات احتمالي اين حادثه خبري در دست نيست.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271954

وعده افزایش حقوق كارگران شعاری برای تصاحب كرسی وزارت بود

سردادن شعارهای جذاب برای كسب قدرت در كشور، همه گیر شده و تجربه ثابت كرده بیشتر صحبت هایی كه پیش از رسیدن به قدرت انجام می شود وعده های تو خالی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70614

وعده‌های تبلیغاتی از فشار‌های اجتماعی نمی‌كاهند

پروین محمدی: كارگران بار گرانی و تورم افسارگسیخته ی فعلی را بر دوش خود احساس می كنند و نمی توان با قول های تبلیغاتی از نارضایتی های اجتماعی كاست.

حتی اگر حق مسکن و حق خوار و بار کارگران افزایش یابد درمانی بر دردهای معیشتی كارگران نخواهد بود.«حق مسكن 10 هزار تومانی، حق خوار و بار 600 تومانی و حق اولادی كه تنها 10 درصد حقوق كارگران را شامل می شود مضحك است».

كارگران به موجودیت مزد 487 هزار تومانی و تمام بندهای الحاقی به آن معترض‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70602

كارخانه‌های كشور در سایه وعده ایجاد 2500 شغل تعطیل شدند

دولت وعده ایجاد دو هزار و 500 را اعلام كرد، اما متاسفانه نه تنها اشتغالی ایجاد نشد بلكه شاهد تعطیلی كارخانه‌ها نیز بودیم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70640

خاورمیانه دارای بالاترین میزان بیکاری جوانان در جهان

گزارش اخیر سازمان بین المللی کار نشان داد سال گذشته بالاترین نرخ بیکاری در بین جوانان در سطح جهان در منطقه خاورمیانه به ثبت رسیده است.

نرخ بیکاری در بین جوانان در منطقه خاورمیانه تا سال 2018 از سی درصد فراتر رود. شمار بیکاران جوان که سن آنها کمتر از بیست و پنج سال است در سراسر جهان به هفتاد و سه میلیون نفر رسیده است.
نرخ بیکاری جوانان در  منطقه خاورمیانه بیش از بیست و هشت درصد است. پس از آن نیز منطقه شمال آفریقا با نرخ بیکاری حدود بیست و چهار درصد در بین جوانان قرار دارد که دو برابر نرخ جهانی (دوازده و هشت دهم درصد) است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70631

 




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بلاگ آموختن: در نظام سرمایه‌داری، اخلاق، انسانیت، نوع‌دوستی، احترام و به طور کلی هیچ گونه خط قرمزی در ارتباط با انسان و انسانیت وجود ندارد، تنها یک خط قرمز دارد و آن سود است که نباید به آن خدشه‌ای وارد شود. دسترسی به آن به هر قیمتی برای آنان مجاز است. اعتراض و تظاهرات کارکنان فست‌فود در شیکاگو در تصویر می‌بینید. این گزارش را به دقت بخوانید:

فست فودها چگونه آدم می‌کشند

اولین و مهم ترین نیاز یک انسان چیست؟ پاسخ ساده است؛ اکسیژن؛ نیاز به تنفس. اگر تنها برای بیش از چند دقیقه این نیاز فراهم نشود سرنوشتی جز مرگ در انتظار شما نخواهد بود. اما از نفس کشیدن که بگذریم شما بعد از تامین هوا نیازمند خوردن و آشامیدن هستید.
این یکی هم نیازی اساسی است با این تفاوت که در خوردن و نوشیدن و البته در خوردن بیشتر؛ به دلیل درگیر شدن چند حس- شامل بویایی، بینایی و چشایی- نوعی لذت جسمی و روانی را با خود به همراه دارد. تا جایی که لذت خوردن به یکی از عمیق ترین و فراگیر ترین لذت های زندگی بشری تبدیل می شود.
در یک فروشگاهی از فروشگاه‌های مک‌دونالد به صورت متوسط 47 هزار انواع مواد غذایی را در بسته بندی ها و برندهای مختلف می توان پیدا کرد. اما این مواد غذایی با این تنوع حیرت انگیز از کجا می آیند؟ همه این غذاها را کمپانی های چند ملیتی تولید می کنند که ارتباط چندانی با کشاورزان ندارند و سیستم کارکردنشان بیشتر به کارخانه های صنعتی شباهت دارد. این شرکت های تولید کننده فرآیند تولید غذا را پنهان می کنند.
" در طول سه دهه گذشته صنعت فست فود از چند غرفه هات داگ و همبرگر در جنوب کالیفرنیا آغاز شد و امروز  تقریبا در هر گوشه ای از جهان می توان آنها را دید. فست فودی ها در حال حاضر در رستوران ها، استادیوم ها، فرودگاه ها، باغ وحش ها، مدارس و دانشگاه ها، کشتی های[مسافربری] کروز، قطار و هواپیما ها، سوپرمارکت ها، پمپ بنزین ها و حتی در سالن های غذاخوری بیمارستان ها حضور پیدا کرده اند. گردش مالی فست فود در آمریکا در سال 2000 در حدود 110 بیلیون دلار بوده است که از بوجه آموزش عالی این کشور بالا زده. مردم در آمریکا بیش از خرید و خواندن کتاب ها، مجلات و روزنامه ها و یا دیدن فیلم و گوش دادن موسیقی پول خود را صرف خرید و مصرف فست فود می کنند."
هر کدام از کمپانی های بزرگ و چند ملیتی تولید فست فود در آمریکا و جهان روش هایی را برای تولید محصول خود دارند که حاضر نیستند به استفاده از این روش ها به مشتریانشان اطلاع بدهند. مثلا هیچ تولید کننده ای حاضر نمی شود برچسبی برروی محصولات خود بچسباند که نشان دهد مزه این غذا با یک فرآینده شیمیایی ایجاد شده است.
همه  چیز به سرعت به سمت صنعتی شدن پیش می رود؛ تولید بیشتر و در مقابل پول بیشتر.
موسسه مک دونالد تبدیل به بزرگ ترین خریدار سیب زمینی، گوشت خوک، مرغ، گوجه فرنگی، کاهو و حتی سیب در ایالات متحده آمریکا می شود. در حال حاضر چند کمپانی بزرگ نظام غذا را در آمریکا یا بهتر بگوییم در اکثر نقاط جهان کنترل می کنند:
"در سال 1970 پنج تولید کننده بزرگ گوشت گاو تنها در حدود 25 درصد از بازار را در اختیار داشتند، امروز 4 تولید کننده برتر بیش از 80 درصد بازار گوشت را در آمریکا در دست دارند."

این چهار شرکت عبارتند از " تایسون"، "کارگیل"، "سوئیفت" و " نشنال بیف". بدون استثنا هر چهار شرکت، موسسات بین المللی تولید غذا هستند.

ما روشی را در تولید، پرورش و عرضه جوجه ابداع کردیم که امروز دیگران نیز از ما الگو برداری می کنند؛ چون سود کلانی را نصیب ما کرده است."

خط تولید مرغ و بردگان مزرعه دار:
شرکتی مانند تایسون جوجه هایش را در مزارع کشاورزانی کشت می کند که با آنها قرارداد دارد. یکی از آنها 300 هزار جوجه دارد که در فضایی تاریک که نور خورشید به آنها نمی رسد زندگی می کنند.

در مرغداری های صنعتی همه چیز مانند یک خط تولید است. مرغ ها به سرعت بزرگ می شوند؛ به طوری که دیگر استخوان ها و اعضای داخلی شان تاب تحمل وزنشان را ندارند و همین که رشد می کنند دیگر نمی توانند به خوبی راه بروند.

آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری ها به جوجه ها داده می شود بعد از چندی نسبت به این داروها واکنش نشان نمی دهند و میکروب هایی با مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها در بدن این جوجه ها تکثیر می شوند با این حال آنتی بیوتیک ها که عامل شکل گیری میکروب های مقاوم بودند قطع نشدند چرا که شرکت ها فهمیدند که این آنتی بیوتک ها بر روی سرعت دادن به رشد جوجه ها موثرند.

کارگران آفریقایی و لاتینی مامور جابجایی مرغ های تولید شده هستند. مرغهایی که بعضی از آنها بیماری دارند اما این کارگران از آنجایی که معمولا از دسته کارگران غیرقانونی محسوب می شوند؛ حاشیه و دردسری نخواهند داشت. شرکت ها هیچ گونه مسوولیتی در باره ی سلامتی آنها ندارد و در عین حال آنها نیز با دستمزدی کم و بدون درخواست های جدی به کار سخت خودشان ادامه می دهند.
از آن سو کشاورزان هم هر روز وابسته و وابسته تر می شوند. اکثر کشاورزانی که با شرکت هایی مانند تایسون همکاری می کنند به این شرکت مقروض هستند. فرآیند مقروض شدن کشاورزان به شرکتی مانند تایسون ساده است. یکی از آنها به سادگی توضیح می‌دهد:
"شرکت ها کشاورزان را به خاطر قرضی که به آنها دارند تحت کنترل خودشان نگه می دارند؛ برای ساخت یک سالن نگهداری مرغ و خروس بین 280 تا 300 هزار دلار پیش پرداخت لازم است و به محض این که این سالن ها را با سرمایه ی اولیه تان می سازید، کمپانی ها دائما با تقاضای بهبود امکانات، برای تجهیزات جدید در رفت و آمد هستند. کشاورز ها هم چاره ای ندارند؛ آنها مجبورند تا قبول کنند وگرنه تهدید به لغو قرار داد می شوند. و به این شکل آنها کشاورزان را تحت کنترل نگه می دارند و به این شکل کشاورزان مجبور به خرج کردن بیشتر پول و وام گرفتن از بانک ها می شوند. و ساخت و ساز ادامه پیدا می کند. این یک طور بردگی برای کمپانی ها است.
یک کشاورز برای ساخت و ارتقا تنها دو سالن جوجه باید پولی در حدود 500 هزار دلار قرض بگیرد در حالی که تنها سالی 18000 دلار در سال درآمد خواهد داشت.

در مورد گاوها:
 بدن گاوها برای سوخت و ساز با علف تکامل یافته نه برای مصرف ذرت"... اما مگر این ذرت با سیستم گوارشی گاوها چه می کند؟
ذرت باعث می شود تا نوعی باکتری مقاوم به اسید معده گاوها در بدن این حیوانات بوجود آمده که با مدفوع گاو از بدن آن خارج می شود؛ این باکتری " ای کولای" نام دارد".
باکتری ای کولای از طریق مدفوع وارد بدن دیگر گاوها هم می شود و به دلیل آلودگی های بعدی وارد گوشت حیوان می شود. با وجود این که اکثر انواع باکتری ای کولای بی ضرر هستند اما یک نوع آن، که همین نوع خاص از باکتری مقاوم شده است؛ باعث مسمومیت شدید شده و در نهایت نارسایی کلیوی و گاه مرگ را سبب می شود.
باکتری ای کولای می تواند از همین طریق وارد چرخه ی دیگر مواد غذایی از قبیل سبزیجاتی مانند اسفناج شود و در این صورت طیف گسترده تری را مبتلا سازد.
در سال 1993 رسانه های آمریکا مرگ یک پسر بچه دو ساله را براثر مصرف فست فود آلوده به باکتری ای کولای در سیاتل اعلام می کنند.

برنامه خبری شبکه ان بی سی به صراحت اعلام می کند که قاتل این پسر همبرگرهای آلوده شرکت " جک این د باکس" است.
در سال 2006 این بار رسانه ها اعلام می کنند که در حال حاضر بیش از 90 پرونده تایید شده درباره مسومیت با باکتری ای کولای در ایالات متحده به ثبت رسیده است.

ماجرا به اسفناج هم کشیده می شود و در همین سال 20 مورد مسمومیت با باکتری ای کولای در اسفناج تایید می شود.

درسال 2007 خبر یک آلودگی دیگر منتشر شد. کمپانی بزرگ "کان اگرا" که تولید کننده مواد غذایی است؛ محصولاتش آلوده به میکروبی شد که "سالومنا" نام داشت و این در حالی بود که از دو سال قبل نسبت به این آلودگی اطلاع داشته است.
برده های مدرن:
در طول سال های ابتدایی قرن بیست و یکم رشد سرسام آور تولید ذرت در آمریکا که با قوانین تسهیل کننده کنگره رخ داد و سرازیر شدن ذرت ارزان قیمت آمریکایی به بازار کشورهای جنوبی تولید این محصول را در همسایه جنوبی ایالات متحده، یعنی مکزیک؛ از صرفه خارج کرد و این گونه بود که یک و نیم میلیون کشاورز مکزیکی از کار بی کار شدند.
شرکت های بزرگ بسته بندی و تولید گوشت مانند "آی بی پی"، " گوشت ملی" و "مانفرد" بی کار ننشسته و به سرعت این نیروی کار باد آورده را جذب کردند. اتوبوس های این شرکت ها به داخل مرزهای مکزیک رفته و کارگران ارزان قیمت و البته غیر قانونی را به خاک آمریکا می آوردند؛ کارگرانی که به واسطه مشکل اقامت و فقر مالی حاضرند در هر شرایطی از جمله شرایط آلوده و خطرناک کار با گوشت تن بدهند و هیچ گونه حمایت شغلی هم نشوند.
اما اتفاقات بدتر نیز در راه است؛ شرکت غذایی " اسمیت فیلد" روزانه 15 کارگر غیر قانونی خود را لو می دهد تا بوسیله اداره مهاجرت آمریکا مانند جنایتکاران دستگیر شوند؛ جایگزینی 15 کارگر در روز کار ساده ای است و از سوی دیگر جابجایی این تعداد کارگر باعث تسلط بیشتر کارفرمایان بر کارگران خواهد شد. با وجود دستگیری های مستمر کارگران کسی به سراغ مدیران اسمیت فیلد نمی رود.
 کمپانی هایی که رگ حیات آینده بشر را در دست گرفته اند و می توانند با یک تصمیم گیری ساده میلیون ها نفر را دچار سوء تغذیه کنند و یا باعث قحطی های بزرگ شده و حتی میلیون هم کودک و بزرگ را با مرگ روبرو کنند.
در آمریکا کسی جرات ندارد علیه همبرگر یا فست فود در هیچ رسانه ای انتقاد کند؛ چون بلافاصله با دعاوی شرکت های تولید کننده فست فود با گروهی از وکلای زبده روبرو می شود.
فرشته عدالت ترازویی در دست دارد که اگر بخواهید عدالت در موردتان اجرا شود باید مقدار دلار بیشتر نسبت به کمپانی در ترازویش بریزید؛ اگر نه بازی را خواهید باخت.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/270463




تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سرمایه مرگت باد:زوج کارگری را می‌بینید که در حادثه ریزش ساختمان محل کار کارگران تولیدی پوشاک در داکا پایتخت بنگلادش




تاریخ: جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(60)

بخش چهارم

توليد ارزش اضافي نسبي

1.مفهوم ارزش اضافي نسبي

      براي يک روز کار معين، کار اضافي تنها به وسيله کاهش کار لازم، افزايش مي‌يابد؛ متقابلا"- جدا از کاهش دستمزدها به پايين‌تر از ارزش‌شان- اين امر تنها از طريق کاهش ارزش کار، انجام پذير است، يعني به وسيله کاهش قيمت وسايل ضروري زندگي.([312-315]صص291-293) کاهش هزينه زندگي، متقابلا" تنها از طريق افزايش قدرت بهره‌وري کار، به وسيله انقلابي نمودن خود شيوه توليد، انجام پذير است. 

      آن ارزش اضافي که از طريق طولاني نمودن روز کار توليد مي‌گردد، ارزش اضافي مطلق و آن که از کاهش زمان کار لازم حاصل مي‌شود، ارزش اضافي نسبي است1. ([315]ص295)

      براي پايين آوردن ارزش کار، بايستي افزايش قدرت توليدي بر آن بخش‌هايي از صنعت مستولي شود که محصولات آن‌ها ارزش نيروي کار را تعيين مي‌نمايد- يعني وسايل معمولي زندگي، جايگزين محصولات مشابه و مواد خام آن‌ها و غيره، مي‌گردد. اثبات اين که چگونه رقابت، قدرت توليدي افزايش يافته را در قيمت ارزان‌تر کالا ظاهر مي‌گرداند. ([316-319]صص296-299)

      ارزش کالاها به نسبت معکوس بهره‌وري کار است، همان طور که ارزش نيروي کار  هم به همين ترتيب است، زيرا بستگي به قيمت کالاها دارد. برخلاف آن، ارزش اضافي نسبي مستقيما" با بهره‌وري کار متناسب است. ([319] ص299)

      سرمايه‌دار به ارزش مطلق کالاها علاقه‌مند نيست، بلکه تنها به ارزش اضافي نهفته در آن‌ها توجه دارد. تشخيص ارزش اضافي، سرمايه‌گذاري مجدد ارزش ترقي يافته را در بر دارد. از آن‌جا که مطابق صفحه 299(320) همان پروسه‌اي که قدرت توليدي را افزايش مي‌دهد، ارزش کالاها را پايين آورده و ارزش اضافي نهفته در آن‌ها را افزايش مي‌دهد، واضح است که چرا سرمايه‌دار، که تنها توجه‌اش، توليد ارزش مبادله است، دائما" تلاش مي‌کند تا ارزش مبادله کالاها را پايين بياورد. (رجوع نماييد به ص300 (320)Quesnay)

      از اين‌رو در توليد سرمايه‌داري، اقتصادي نمودن کار از طريق گسترش قدرت توليدي، به هيچ‌وجه کوتاه کردن روز کار را در نظر ندارد- حتا ممکن است آن را طولاني‌تر سازد. بنابراين ممکن است ما در آثار اقتصادداناني از قبيل مک کالاچ (Mc Culloch)، اورِ (Ure)، سنيور (Senior) و از اين قبيل ... در يک صفحه بخوانيم که کارگر، از بابت اين که سرمايه‌ باعث توسعه نيروهاي توليدي شده، تشکري به آن بدهکار است، و در صفحه بعد بخوانيم که او بايستي حق شناسي خود را از اين طريق اثبات نمايد که در آينده به جاي 10 ساعت در روز، 15 ساعت کار کند. منظور از توسعه نيروهاي توليدي تنها کاهش کار لازم، و افزودن کاري است که براي سرمايه‌دار انجام مي‌گيرد. (ص 301 (321)) 

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص85-86چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار

 

1 –وبلاگ آموختن: منظور از ارزش اضافی مطلق این است که سرمایه‌دار کوشش مینماید که طول ساعات کار روزانه را افزایش دهد مثلا" از روزی 8 ساعت به روزی 12 ساعت و یا بیشتر، تا در این صورت کار اضافی خیلی بیشتری به دست آورد. اما منظور از ارزش اضافی نسبی این است که اگر سرمایه‌دار نتواند ساعات روزانه کار را افزایش دهد یعنی مثلا" همان 8 ساعت کار در روز ثابت بماند به سراغ فناوری روز رفته و سرعت حرکت تاسیسات کارخانه را بیشتر می‌کند در نتیجه کالای بیشتری در همان زمان قبلی تولید می‌کند که این عمل باعث میشود که زمان کار لازم کاهش یابد و زمان کار اضافی افزایش یابد. مثلا" اگر قبلا" 4 ساعت کار لازم و 4 ساعت کار اضافی روزانه انجام میگرفت حالا با تغییر فناوری 2 ساعت کار لازم انجام میگرید و 6 ساعت کار اضافی که مجموعا" همان 8 ساعت است. این نوع ارزش اضافی را ارزش اضافی نسبی گویند.




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ماجرای غمناک زوال زیبایی در یک زن کره ای

" هانگ میوکو" مدل سابق کره ای که در اثر تزریق روغن خوراکی به جای سیلیکون به زیر پوست خود صورتش به شدت آسیب دیده بود پس از 10 بارعمل جراحی چهره اش آن قدر تغییر پیدا کرد که حتی والدینش قادر به شناسایی او نبودند. پزشکان در 10 عمل جراحی گذشته توانستند در مجموع 60 گرم سیلیکون و روغن را از صورت و 200 گرم را از گردن او خارج سازند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271750

نخستین چشم مصنوعی جهان، 24 نابینا را بینا کرد

 نخستین چشم مصنوعی جهان، تاکنون امکان به دست‌آوردن دوباره بخشی از بینایی را برای بیش از 24 بیمار اروپایی فراهم کرده است.
سازمان غذا و داروی امریکا جدیداً این چشم مصنوعی را تایید کرده است. چشم جدید «سیستم پروتز شبکیه آرگوس 2» نام دارد.
نابینایان پس از دریافت پروتز بیونیکی، قادر شدند بدون استفاده از عصا، فردی را که از خیابان می‌گذشت، ببینند و همچنین انحنای خیابان را بدون استفاده از عصا تشخیص دهند.
«آرگوس 2» دارای سه بخش است: یک بخش شامل یک دوربین ویدئوی کوچک است که بر روی عینک‌های آفتابی قرار گرفته است.
بخش دوم یک رایانه قابل‌حمل است که می‌توان آن را بر روی کمربند نصب یا در کیف پول حمل کرد.
پیچیده‌ترین قسمت این سیستم، ایمپلنت ریز است که طی یک عمل جراحی دو ساعته، نزدیک شبکیه کاشته شده و این حامل 60 الکترود است.
رایانه سیگنال‌های دریافتی از دوربین ویدیوئی را پردازش و به طور بی‌سیم اطلاعات را به ایمپلنت‌ها بازچینش می‌کند.
چشم بیونیکی یک فرایند تولید غیرمعمول را می‌طلبد ؛ فرایندی که در آن، مهندسان بسیار متبحر به منظور اتصال هر یک از آرایه 60 الکترود، به طور دستی با میکروسکوپ‌هایی کار می‌کنند.
تقریبا تمامی مراحل تولید این چشم، زیر میکروسکوپ انجام شده است.
عرض خطوط موجود بر روی ایمپلنت‌های عنبیه، فقط 25 میکرون یا یک هزارم عرض یک اینچ هستند.
بهای این چشم مصنوعی جدید 100 هزار دلار امریکا گزارش شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271665

سه انفجار پیاپی در غرب تهران

با پیگیری ها مشخص شد این انفجارها، در انبار یک کارخانه مواد شیمیایی متعلق به یک شرکت خصوصی در منطقه شهریار رخ داده است.

(وبلاگ آموختن: وزارت کشور اعلام کرد این انفجارها ناشی از سلاح‌های خارج از رده بوده است.)

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271639

جزئیات کشف یک میدان جدید گازی

این ميدان بزرگ گازي با 260 ميليارد فوت مكعب گاز درجا در افق مخزني ايلام شناسایی شده است.
بر اساس محاسبات حجمي مخزن، حجم گاز درجا در حالت مورد انتظار در افق مخزني ايلام، 260 ميليارد فوت مكعب و گاز قابل استحصال، 175 ميليارد فوت مكعب برآورد شده است.
اين براي نخستين بار است كه يك ميدان گاز شيرين در ارتفاع حدود 100 متر بالاتر از سطح دريا كشف مي شود.
اين ميدان گازي در فضايي به وسعت 28 در 4 كيلومتر مربع در شرق استان ايلام قرار دارد.

پس از انجام مطالعات و عمليات زمين شناسي اكتشافي و همچنين بهره گيري از اطلاعات لرزه نگاري 2 بعدي موجود در محدوده اين طاقديس، احتمال وجود هيدروكربور در سازندهاي ايلام و سروك از گروه مخزني بنگستان در طاقديس راوني قوت گرفت.
حفاري يك حلقه چاه اكتشافي تا عمق 2200 متر در محل ستيغ اين طاقديس از سوي مديريت اكتشاف شركت ملي نفت پيشنهاد شد كه پس از خاتمه حفاري و انجام آزمايش هاي مخزني، وجود گاز شيرين در افق ايلام به ميزان 13 ميليون فوت مكعب در روز مشخص شد.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/317873

احتکار 600 میلیاردی روغن مایع!

فردی اقدام به احتکار مقادیری روغن مایع سرخ کردنی در سردخانه‌ای واقع در یکی از مناطق شهرستان خرم آباد کرده است، در بازرسی از محل شناسایی شده مقدار 26 تن روغن مایع خوراکی به ارزش 600 میلیارد ریال که در یک سردخانه احتکار شده بود کشف و متصدی مربوطه نیز دستگیر شد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318047

کجا یک کارمند ۹ میلیون حقوق می‌گیرد

نماینده ارومیه قاضی پور :یک کارمند عالی رتبه شرکت ساختمانی تامین اجتماعی هشت تا نه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند در حالی که بیشترین حقوق نمایندگان مجلس 2700 هزار تومان است و مجلس اضافه کاری یا حق موارد دیگری ندارد.
یکی از اعضای شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی بابت حضور در هر جلسه 750هزار تومان پول می‌گیرد.

50 درصد کارگران فاقد مسکن هستند و اگر تامین اجتماعی پول دارد بهتر است پول‌هایش به سمت تامین مسکن کارگران برود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318095

پیدا شدن سه زن آمریکایی پس از ۱۰ سال در خانه سه برادر

این سه زن در ۱۰ سال گذشته توسط سه برادر در خانه‌ای زندانی شده بودند. 

اِماندا بری در سال ۲۰۰۳ در سن ۱۶ سالگی ناپدید شد، جینا دی جیزس یک سال بعد در سن ۱۴ سالگی مفقود شد و میشل نایت هم از سال ۲۰۰۲ و زمانی که ۲۰ ساله بود از او بی‌خبر بوده‌اند. 

 سه برادر ۵۰،۵۲ و ۵۴ ساله در رابطه با پرونده ربودن این افراد بازداشت شده‌اند.

ماجرای پیدا شدن این سه زن از آنجا شروع شد که یک از اهالی شهر یک زن بچه در بغل را دید که از خانه ای بیرون دویده و برای درخواست کمک فریاد می‌زده‌ است.
این مرد می گوید: صدای جیغ شنیدم و دختری را دیدم که مثل دیوانه ها سعی می کرد از خانه فرار کند. او فریاد می‌زد: کمکم کن فرار کنم. مدت هاست اینجا اسیرم.
این مرد به اماندا بری کمک کرد که از این خانه مخوف فرار کند و وقتی به جای امنی رسیدند او از زندانی شدن دو زن دیگر در این خانه خبر داد. پس از فرار اماندا بری او با مرکز فوریت‌های پلیس تماس گرفت و با معرفی خود گفت: من ۱۰ سال است که ربوده شده‌ام.

این سه زن اکنون در بیمارستان به سر می‌برند  یکی از آنها در این مدت بچه‌دار شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271512

دزدان احشام زندگی را به کام عشایر تلخ کرده اند

بارها با مسئولان در این خصوص و مشکلات امنیتی عشایر صحبت کرده ایم و حتی سال گذشته جلسه ای در گچساران با حضور فرماندار برگزار شد اما آنان دراین جلسه گفتند "دزدان روز روشن در شهرها کابل های برق را می دزدند و کاری از ما ساخته نیست شما که در بیابان هستید."

طی چند ماه اخیر دزدان دهها راس گوسفند و بز عشایر را در منطقه گچساران دزدیده اند.

تنها از یکی از عشایر منطقه دریلا در یک شب 23 راس گوسفند و بز دزدیدند.

دزدان در سیاهی شب می آیند و شبی نیست که دزدی به گله ای نزند و اگر شانس بیاوریم و بیدار باشیم می توانیم جلویش را بگیریم. چند شب گذشته دزدی آمد و 11گوسفند یکی از هم ولایتی های ما را ربود.

روز کوچ کنیم و شب کشیک دهیم و شیوه کشیک هم به این شکل است که زنان تا ساعت 12 شب مواظب هستند و بعد از این ساعت آنان می خوابند و مردان تا طلوع صبح از گله ها مراقبت می کنند.

اگر زخمی بر صورت دزدی افتاد فردا از ما شکایت می کنند و می گویند: "ما رفته بودیم تا گوسفند بخریم". حالا یکی نیست سوال کند و بگوید که چرا نیمه شب برای خرید آمده بودند؟

اگر هم دزدی آمد و بز و گوسفندی را برد، و شکایت کردیم، می گویند شاهد بیاورید و ما نمی دانیم در آن تاریکی شب از کجا شاهد بیاوریم. اگر شاهد بود که دزد جرأت نمی کرد بیاید دزدی کند.

در یکی از کوچه‌ها عده ای راه را بر من بستند و دو گوسفند مرا سوار ماشینی کردند و بردند. برای شکایت به پاسگاه رفتم اما وقتی آنها را نمی شناسم از چه کسی شکایت کنم؟

این دامها تنها سرمایه و دارایی ما هستند و ما بوسیله آنان معیشت می کنیم. مگر این سرمایه چقدر است که باید بخشی از آن توسط دزدان ربوده شود، بخشی از بیماریها بمیرند و بخشی هم در مسیر کوچ و در جاده ها توسط کامیونها زیر گرفته شوند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 22هزار خانوار در سال1346 به 11هزار در سالهای گذشته کاهش یافته است

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271410

بیماری کبد چرب چیست؟

انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.

یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود می‌باشد. هر گاه مقدار چربی بیش از پنج درصد وزن آن افزایش یابد به این حالت «کبد چرب» گفته می‌شود.

چاقی و اختلال در چربی‌های خون، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون‌دار مثل پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

علایم و نشانه‌های کبد چرب

در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می‌شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می‌شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. در برخی موارد این بیماری با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.

درمان کبد چرب

مهم‌ترین روش درمانی در این بیماری، رفع علت زمینه‌ای بروز بیماری است. کاهش وزن در افراد چاق، ترک مصرف مشروبات الکلی، کنترل بیماری دیابت، کاهش چربی‌های خون و تغییر در شیوه زندگی و انجام فعالیت بدنی مهم‌ترین اصول درمان این بیماری است. در صورت درمان کبد چرب می‌توان مانع پیشرفت ضایعه کبدی شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271474

گرانفروشی همراه اول به 54 میلیون مشترک

بر اساس نظر سنجی صورت گرفته در این سایت 54.7درصد از کار بران بر این باورند که «تعرفه بالا و گران بودن هزینه مکالمه» همراه اول باعث نارضایتی مردم از این اپراتور است.
این اپراتور خدمات پشتیبانی ضعیفی نیز ارایه می کند به طوری که 17.5درصد از کاربران معتقدند«پشتیبانی ضعیف»عامل دوم نارضایتی مردم از همراه اول است.
«آنتن دهی نا مناسب» با 13.9 درصد و «پایین بودن خدمات ارزش افزوده» با 13.8درصد از دیگر مواردی است که کاربران از آنها به عنوان عوامل نارضایتی مردم از همراه اول یاد کرده اند.
این گرانفروشی و ارایه خدمات پایین در حالی است که همراه اول ۵۴ ميليون مشترك ثبت شده دارد و ضريب نفوذ همراه اول در كشور حدود ۷۱ درصد و سهم بازار آن از سيم كارت هاي روشن اول ۶۹ درصد است.
نرخ پایه‌ای که برای مکالمات اپراتورها در نظر گرفته شده، ۵۱۵ ریال است و با احتساب ۲۰ درصد افزایش روی این مقدار، اپراتورها می‌توانند تعرفه‌ مکالمات خود را حداکثر تا ۶۱۸ ریال منظور کنند.
سیم‌کارت‌های دائمی نیز همچون روال سابق می‌توانند تا ۵۰ درصد تعرفه سیم‌کارت‌های دائمی را لحاظ کنند به این ترتیب که اگر نرخ پایه ۵۱۵ ریال باشد، تعرفه دائمی نیز حداکثر باید ۷۷۲ ریال باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271834

با 80 میلیون تومان خلبان شوید

آموزشگاه‌ها بدون هیچ دلیل و مجوزی با توجه به کمک‌های دولت، قیمت هر ساعت آموزش پرواز را از 220 هزار تومان به 450 هزار تومان افزایش دادند."

افزایش نرخ سوخت هواپیما تنها باعث افزایش نرخ بلیت نشد بلکه نرخ دوره آموزش خلبانی را با افزایش بیش از دو برابری به حدود 80 میلیون تومان رسانده که باعث اعتراض دانشجویان این رشته شده است.
"پیش از افزایش قیمت، با هزینه حدود 40 میلیون تومانی تمام دوره خلبانی تکمیل می‌شد و دانشجو اجازه پرواز می‌گرفت اما با افزایش فعلی باید برای طی کردن دوره خلبانی نزدیک به 80 میلیون تومان هزینه کرد."
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271839

 

 

انحلال صنایع اسوه ایران و بیكاری 53 كارگر رسمی

واحد تولیدی صنایع اسوه ایران واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین به دلیل آنچه از سوی کارفرما «زیان ده بودن کارگاه» عنوان شده است، منحل اعلام شد و 53 كارگر رسمی این واحد تولیدی نیز به بیمه بیكاری معرفی شدند.

کارفرما در اواخر اسفند ماه با صدور اعلامیه ای کارخانه را از تاریخ یکم فروردین سال 92 تعطیل اعلام کرد و از کارگران خواسته بود بعد از ایام تعطیلات (20/1/92) برای تصویه حساب به واحد حسابداری مراجعه کنند.

دلیل انحلال کارخانه کاهش فروش محصولات و گران شدن مواد اولیه تولید ذکر شده است و این در حالیست که کارفرما با تغییر نام کارخانه به صنعت اسوه ایرانیان، سعی دارد کارخانه را مجددا راه اندازی کند.

فروش بیش از هشت هزار تن ورق های فولادی كه در انبارهای این واحد تولیدی ذخیره شده بودند، می‌توانستند كفاف سال‌ها تولید را بدهند.

این واحد تولیدی فروش و سفارش کاری خوبی دارد بطوری که در شش ماهه تابستان وپاییز سال كذشته 105 مورد سفارش تولید دریافت کردیم که همه این سفارشها هم اکنون ساخته شده و آماده تحویل است.

بیکاری تعداد 53 نفر از کارگران رسمی  با سوابق بین 20 تا 24 سال کار مستمر در کارخانه صنایع اسوه ایرانیان اکنون تمامی کارگران منطقه را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است.

این کارگران سالها در محیطی آلوده که از سوی اداره بهداشت نیز تایید شده است کار کرده اند و به انواع بیماریهای ریوی مبتلا شده اند. با این حال در سنین پیری چگونه می توانند بدنبال کار دیگری باشند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70324

شكایتی كه به هماهنگی حقوق كارگران دو دستگاه دولتی منجر شد

پس از اعتراضات متعدد كارمندان یكی از دستگاههای ادغام شده به مدیران ارشد دولتی نسبت به تفاوت حقوق و مزایای خود با كارمندان دستگاه دیگری از قوه مجریه كه مشمول ادغام شده است، طی روزهای اخیر بخشنامه ای از سوی نهاد ریاست جمهوری به دو معاونت رییس جمهور ابلاغ شده كه بر اساس آن باید هرچه سریع تر نسبت به هماهنگی در حقوق و مزایای كارمندان رسمی و پیمانی دو دستگاه مذكور اقدام  کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70431

ریزش ساختمان باز هم جان كارگری را گرفت

شامگاه گذشته کارگران مشغول فعالیت در یک زمین گودبرداری شده واقع در خیابان پاسداران تهران بودند که ناگهان سازه نگهبان و خاک‌های پشت آن تخریب و بر سر یک کارگر 28 ساله افغان ریزش کرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70403

تحصن ده‌ها كارگر مصری در كنسولگری قاهره در ریاض

ده‌ها تن از كارگران مصری در اعتراض به تصمیم به اخراج‌شان از عربستان سعودی بر اساس قانون جدید كار در این كشور، در برابر كنسولگری مصر در ریاض تحصن كردند.

برخی از این كارگران با اشغال كنسولگری مصر، از رفت و آمد كارمندان این كنسولگری جلوگیری كرده و فعالیت آن را مختل كردند.بر اساس این قانون هزاران كارگر خارجی مجبور به ترك عربستان شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70334




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

انحلال صنایع اسوه ایران و بیكاری 53 كارگر رسمی

واحد تولیدی صنایع اسوه ایران واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین به دلیل آنچه از سوی کارفرما «زیان ده بودن کارگاه» عنوان شده است، منحل اعلام شد و 53 كارگر رسمی این واحد تولیدی نیز به بیمه بیكاری معرفی شدند.

کارفرما در اواخر اسفند ماه با صدور اعلامیه ای کارخانه را از تاریخ یکم فروردین سال 92 تعطیل اعلام کرد و از کارگران خواسته بود بعد از ایام تعطیلات (20/1/92) برای تصویه حساب به واحد حسابداری مراجعه کنند.

دلیل انحلال کارخانه کاهش فروش محصولات و گران شدن مواد اولیه تولید ذکر شده است و این در حالیست که کارفرما با تغییر نام کارخانه به صنعت اسوه ایرانیان، سعی دارد کارخانه را مجددا راه اندازی کند.

فروش بیش از هشت هزار تن ورق های فولادی كه در انبارهای این واحد تولیدی ذخیره شده بودند، می‌توانستند كفاف سال‌ها تولید را بدهند.

این واحد تولیدی فروش و سفارش کاری خوبی دارد بطوری که در شش ماهه تابستان وپاییز سال كذشته 105 مورد سفارش تولید دریافت کردیم که همه این سفارشها هم اکنون ساخته شده و آماده تحویل است.

بیکاری تعداد 53 نفر از کارگران رسمی  با سوابق بین 20 تا 24 سال کار مستمر در کارخانه صنایع اسوه ایرانیان اکنون تمامی کارگران منطقه را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است.

این کارگران سالها در محیطی آلوده که از سوی اداره بهداشت نیز تایید شده است کار کرده اند و به انواع بیماریهای ریوی مبتلا شده اند. با این حال در سنین پیری چگونه می توانند بدنبال کار دیگری باشند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70324

شكایتی كه به هماهنگی حقوق كارگران دو دستگاه دولتی منجر شد

پس از اعتراضات متعدد كارمندان یكی از دستگاههای ادغام شده به مدیران ارشد دولتی نسبت به تفاوت حقوق و مزایای خود با كارمندان دستگاه دیگری از قوه مجریه كه مشمول ادغام شده است، طی روزهای اخیر بخشنامه ای از سوی نهاد ریاست جمهوری به دو معاونت رییس جمهور ابلاغ شده كه بر اساس آن باید هرچه سریع تر نسبت به هماهنگی در حقوق و مزایای كارمندان رسمی و پیمانی دو دستگاه مذكور اقدام  کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70431

ریزش ساختمان باز هم جان كارگری را گرفت

شامگاه گذشته کارگران مشغول فعالیت در یک زمین گودبرداری شده واقع در خیابان پاسداران تهران بودند که ناگهان سازه نگهبان و خاک‌های پشت آن تخریب و بر سر یک کارگر 28 ساله افغان ریزش کرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70403

تحصن ده‌ها كارگر مصری در كنسولگری قاهره در ریاض

ده‌ها تن از كارگران مصری در اعتراض به تصمیم به اخراج‌شان از عربستان سعودی بر اساس قانون جدید كار در این كشور، در برابر كنسولگری مصر در ریاض تحصن كردند.

برخی از این كارگران با اشغال كنسولگری مصر، از رفت و آمد كارمندان این كنسولگری جلوگیری كرده و فعالیت آن را مختل كردند.بر اساس این قانون هزاران كارگر خارجی مجبور به ترك عربستان شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70334




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

سرچشمه پيري' در مغز شناسايي شد

هيپوتالاموس بجز تنظيم هورمونهاي هيپوفيز، گرسنگي، خواب و دماي بدن را هم تنظيم مي‌کند

دانشمندان مکانيسمي را در هيپوتالاموس مغز شناسايي کرده اند که طول عمر را در حيوانات تعيين مي‌کند. آنها اميدوارند با شناخت بيشتر اين مکانيسم، علاوه بر پيشگيري از بيماري‎هاي مرتبط با افزايش سن، بتوانند روند پيري را کند کنند و طول عمر را افزايش دهند.

محققان دانشکده پزشکي آلبرت اينشتين در نيويورک که نتيجه پژوهششان را در نشريه نيچر منتشر کرده اند، فکر مي کنند بخشي کوچکي از مغز که به اندازه يک بادام است و هيپوتالاموس نام دارد، "سرچشمه پيري" در مغز است و روند پيري را هورمون‌هايي که هيپوتالاموس ترشح مي کند، تند يا کند مي کند.

دکتر دانگ شنگ کاي مي گويد: "دانشمندان هميشه از خود مي‌پرسيدند آيا پيري در بافت‌هاي بدن، جدا جدا اتفاق مي‌افتد يا اينکه عضوي در بدن پيري را کنترل مي کند."

"تحقيق ما به وضوح نشان مي‌دهد که هيپوتالاموس بسياري از جنبه هاي پيري را کنترل مي‌کند. نکته جالب اين است که دست کم در موش‌ها، مي توان پيام‌هاي هيپوتالاموس را تغيير داد تا روند پيري کند شود و طول عمر افزايش پيدا کند."

دانشمندان در اين تحقيق متوجه شدند با پيرشدن موش‌ها، فعاليت ماده اي به نام NF-κB بيشتر مي‌شود.

وقتي دانشمندان مقدار اين ماده را در بدن موش‌ها کم کردند، موشها تا ۱۱۰۰ روز عمر کردند؛ در حالي که موش‌هاي سالم و معمولي بين ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زندگي مي‌کنند. وقتي دانشمندان NF-κB را افزايش دادند، هيچ موشي بيشتر از ۹۰۰ روز عمر نکرد.

به عبارت ديگر محققان با تغيير ميزان NF-κB توانستند پيري را در موش‌ها کند کنند و طول عمر آنها را تا ۲۰% افزايش دهند.

اين آزمايش همچنين نشان داد که در نبود NF-κB، حجم عضلات و استحکام استخوانها بيشتر است، يادگيري بهتر است، حافظه بهتر کار مي کند و پوست کمتر چين و چروک مي‌خورد. آزمايش‌هاي بيشتر نشان داد که NF-κB هورمون رشد را هم کاهش مي‌دهد.

هورمون رشد نقش مهمي در باروري و توليد اسپرم و تخمک دارد. وقتي دانشمندان به موش‌ها هر روز هورمون رشد تزريق کردند، نه تنها عمرشان بيشتر شد بلکه سلولهاي عصبي (نرون‌ها) هم در مغز موش‌ها شروع به رشد کردند.

دکتر کاي مي‌گويد:" با افزايش سن در بافت‌هاي مختلف التهاب ايجاد مي‌شود. التهاب در تمام بيماري‌هاي ناشي از افزايش سن نقش دارد، مثل سندروم متابوليک، بيماري‌هاي قلبي-عروقي، بيماري‌هاي دستگاه عصبي و بسياري از سرطان‌ها."

دکتر بروس يانکنر، استاد دانشکده پزشکي هاروارد مي‌گويد:" اين نظريه که پيري به طور کلي تحت تاثير هورمون‌هايي است که از مغز ترشح مي‌شوند توجه دانشمندان را جلب کرده است."

"با در نظر گرفتن آثار متعدد اين هورمون‌ها در بدن، استفاده از آنها در درمان بيماري‌هاي پيري مثل ديابت، آلزايمر و بيماري‌هاي قلبي بايد به دقت مطالعه شود."

دليل افزايش ابتلا به بيماري «ام اس» در ايران

موارد ابتلا به بيماري ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها در ايران به شکل سرسام آوري افزايش يافته و از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۵ هفت برابر شده است. به عنوان نمونه فقط در استان اصفهان طي سالهاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ موارد ابتلا به اين بيماري تقريبا سه برابر شده است.

ميزان افزايش ابتلا به بيماري ام اس در ايران بسيار چشمگير است. در سال ۱۹۸۹ از هر صد هزار نفر حدود نيم درصد به اين بيماري مبتلا بودند ولي در سال ۲۰۰۵ رقم آن به حدود پنج درصد رسيده است.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد: تحميل حجاب و پوشش کامل براي زنان و حتي در حدي براي مردان باعث شده که بخش وسيعي از جمعيت ايران به حد کافي نور خورشيد را دريافت نکنند.

پژوهشگران علوم پزشکي از سالهاي پيش اين نکته را کشف کرده اند که بين بيماري ام اس با کمبود نور خورشيد ارتباط بسيار نزيکي وجود دارد. بيماري ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها معمولا در سالهاي بيست و يا سي سالگي در افراد بروز مي کند و موارد بروز آن در ميان زنان بيشتر از مردان است.
اين بيماري در ميان مردماني که در مناطق مرتفع زندگي مي کنند شيوع بيشتري دارد و احتمالا يکي از دلايل اصلي آن کمبود ويتامين دي است که بدن انسان زير تابش نور خورشيد مي تواند آن را به حد کافي توليد کند.
اما کمبود ويتامين دي در دوران شکل گيري جنين در رحم حتي مي تواند تاثير شديدتري برجا بگذارد. به عنوان مثال براساس پژوهش هايي که در آمريکا و اروپا انجام شده نشان مي دهد که نوزداني که در ماه آوريل متولد مي شوند و مادر آنها دوران بارداري را در ماههاي سرد طي کرده است به نسبت نوزاداني که مادر آنها در ماههاي گرم باردار بوده است با خطر بيشتري از ابتلا به بيماري ام اس روبرو هستند.
اين پژوهشگران به مردم ايران توصيه مي کنند که مواد غذايي حاوي ويتامين دي رابه رژيم غذاي خود بيافزايند و حتي قرص ويتامين دي مصرف کنند. اين توصيه ها شامل حال مردان و زنان ساکن ساير کشورها نيز مي شود .

نحوه پوشش ممکن است فقط يکي از عوامل موثر باشد که همراه با ساختار و ارثيه ژنتيک ايرانيان زمينه ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.
استفاده گسترده تر ازسايه بان و ساير وسايل جلوگيري از تابش خورشيد، زندگي در آپارتمانها و بهبود روشهاي پاکيزگي ممکن است در اين وضعيت دخيل باشند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد

حسین توکلی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه تنظیم می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
 آغاز انتخاب رشته آزمون ارشد از سه‌شنبه
 وی با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز شنبه 21 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.
ظرفیت و زمان اعلام نتایج نهایی
 ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد 92 حدود 89 هزار تا 90 هزار نفر در نظرگرفته شده است.
 وی با اشاره به اعلام فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در هفته اول شهریور ماه 92 از طریق سایت سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: گزینش نهایی در کلیه کد رشته‌های تحصیلی بر اساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی و سهمیه داوطلبان انجام می‌شود.
 تاثیر 20 درصدی معدل در گزینش نهایی
اعمال 20 درصد معدل کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی به صورت تراز اعمال می‌شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271609

قیمت مصوب کله پاچه در تهران: چشم 1000، پاچه 2000، زبان 6000 تومان

هر دست کله‌پاچه آماده 29 هزار تومان قیمت دارد که خام آن 22هزار و 500 تومان خریداری می‌شود. هم‌چنین هر پاچه 2000 تومان، زبان 6000 تومان، چشم 1000 تومان، بناگوش 4000 تومان، مغز 4000 تومان و هر کاسه آب کله‌پاچه 1000 تومان به‌طور مصوب به فروش می‌رسد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271504

یک آبونمان جدید به قبض‌های تلفن اضافه می‌شود

پس از هم کد سازی تلفن‌های جدید هزینه جدیدی با نام آبونمان نگهداری شبکه به قبض‌های تلفن ثابت اضافه می‌شود که مشترک حتی در صورت مکالمات بین شهری ناچار به پرداخت آن است.
طرح هم کد سازی در سراسر کشور حداکثر تا سه ماه آینده انجام و پس از اجرای هم کدسازی تعرفه استانی به 53.03 تغییر خواهد کرد. طبق مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از هم‌کدسازی، هزینه‌ای برای اجرای هم‌کدی و نگهداری از مشترک اخذ می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271456

بهمنی اعتراف کرد: به دارو ارز مرجع ندادیم

بهمنی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داده است.
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد و در جواب به اعتراض نمایندگان در این خصوص گفت لا یکلف الله نفس الا وسعها.
شواهد و قرائن حاکی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271499

جزئیات کشته شدن معلمی که برای استقبال از احمدی نژاد به ارومیه برده شده بود

واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در حوالی روستای جبل کندی در جاده ارومیه به مهاباد متاسفانه منجر به کشته شدن یکی از مسافرین و مصدومیت شدید چند تن دیگر شد.
 این اتوبوس حامل استقبال کنندگان رئیس جمهور بود که از بوکان عازم اورمیه شده با 31 مسافر به محض اتمام سخنان رئیس جمهور به مقصد شهرستان بوکان حرکت کرده بود که در مسیر بازگشت به شدت دچار سانحه شد.
«سامان آسيابان» معلم بوكاني به دليل ماندن گردنش در زير صندلي هاي اتوبوس قطع نفس شده و جان خود را از دست داد و مصدوم ديگري به نام جمال خليفه زاده در وضعيت وخيمي توسط امدادگران به بيمارستان منتقل شد که پس از طی مراحل پزشکی ، حال وی رو به بهبودی است. مصدوم دیگری نیز به نام رحمان پاکدل در بیمارستان بستری شده است. 18 تن دیگر نیز که در این حادثه مجروح شده بودند، به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271450

رانت‌های اقتصادی برای «مرفهین بی‌درد»

دولت‌های نهم و دهم در این 8 سال گذشته چنان وضعیت بحرانی برای اقتصاد ایران ایجاد کردند که نه تنها یک که چندین حماسه و جهاد اقتصادی برای ترمیم آن لازم است.
نامگذاری امسال به نام سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی، بدان معناست که شکست سیاست‌های سیاسی و اقتصادی از سوی خود دولت نیز پذیرفته شده است.

حکومت عامل تمام بی‌نظمی ها و آشفتگی ها در اقتصاد کشور است، این حماسه از دولت شروع شود و در واقع بازیگر اصلی آن نیز دولت خواهد بود.
شکاف طبقاتی در جامعه به دلیل ایجاد رانت‌های اقتصادی از سوی دولت برای عده‌ای از سرمایه داران کشور به وجود آمده است. همان رانتی که به عده‌ای این امکان را می‌دهد در شرایطی که بسیاری از افراد جامعه حتی توان خرید یک پراید را ندارند ؛ با استفاده از ارز مرجع، اقدام به واردات چند صد دستگاه خودروی لوکس کنند.
در حال حاضر کسي که از قدرت مالی بالا برخوردار است و می‌تواند لوکس ترین خانه را داشته باشد و گران‌ترین ماشین را وارد کرده و براند، بدون ترس از پرداخت مالیات زندگی می‌کند.

نباید رانت در اختیار عده‌ای خاص از افراد جامعه قرار گیرد و عده‌ای دیگر محتاج نان شب باشند.

منبع:http://fararu.com/fa/news/148918

 پیامدهای شوخی‌‌وار «شوک‌درمانی»


واقعیت این است که طی نزدیک به ربع قرن اخیر که اقتصاد ایران، گاه‌وبیگاه و جسته‌وگریخته، درگیر اجرای برنامه «تعدیل ساختاری» بوده است، هنگامی که آثار و پیامدهای این برنامه ظاهر شده و هزینه‌ها و خسارت‌های آن آشکار شده است، گرایش مسلط اجرا‌کنندگان این سیاست‌ها آن بوده که با وسواسی غیرکارشناسی تلاش کرده‌اند کل ماجرا را به کاستی‌های اجرایی تقلیل دهند.
این درحالی است که این رویه که در دهه‌های 1980 و 1990 از سوی کارشناسان «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» به کار گرفته می‌شد عملا در سطح جهان بی‌اعتبار گشت و مطالعات بسیار ارزشمندی روی کاستی‌های نظری این برنامه متمرکز شد.
یکی از نکته‌های کلیدی مورد اشاره در این ارزیابی‌ها، تمرکز و تاکید بر وجود تناقض‌های درونی بیشمار در این برنامه به اعتبار کاستی‌های نظری جدی آن بوده است.
در این میان، پدیده جدید که درباره «یارانه ‌نان» مورد بحث محافل سیاست‌گذاری قرار گرفته از زاویه توجه به همین انبوه تناقض‌های درونی در وجوه نظری و عملی، شایسته تامل است.
خود دولتی‌ها ادعا می‌کردند که مهم‌ترین هدف این کار، دفاع از حقوق محرومان و برقراری عدالت اجتماعی بوده است. البته در همان زمان نیز کارشناسان منصف به دولت تذکر می‌دادند که تصور برقراری عدالت اجتماعی از طریق اجرای سیاست‌های تورم‌زا و رکودآفرین، تصور خام و نادرستی است اما در باب این پدیده جدید یعنی حذف پرداختی اندک مربوط به نان، باید توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس را به این سوال جلب کرد که آیا نباید اندکی تامل کنند که بیشترین تقاضای مصرف نان متعلق به کدام‌یک از گروه‌های اجتماعی است و آیا تجربه کاهش 22درصدی سرانه مصرف شیر و ابعاد نگران‌کننده کاهش مصرف گوشت، کانون اصلی اصابت خود را در میان کدام گروه‌ها پیدا می‌کند؟
پیامدهای شوخی‌ای که «شوک‌درمانی» با معیشت مردم آغاز کرد از کانال ردگیری آثار آن در جمعیت پنج‌برابری افرادی که فقط از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر «خط فقر» افتاده‌اند، به‌وضوح قابل ردگیری است.
این اتفاق فقط در فاصله یک‌ساله 1389 تا 1390 وقوع یافته است. در لایحه بودجه سال 1392 نیز به‌صراحت آمده که حدود 56درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از طریق درآمدهای اختصاصی تامین شود. این تصمیم به معنای مشروط کردن درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی به کسب درآمد توسط بیمارستان‌هاست. مسوولان دولت باید فکر کنند که اکثریت قاطع مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی را چه کسانی تشکیل می‌دهد؟ 
در «ادبیات توسعه»، تصریح شده است که «انسان سالم، محور توسعه پایدار است» اما با این تحولاتی که طی دوساله اخیر در مورد وضعیت سلامت به وقوع پیوسته و در ابعاد به‌مراتب نگران‌کننده در زمینه محیط زیست نیز رخ داده است، شاید زمینه‌ای برای تامل جدی درباره سیاست‌های مخرب و ثبات‌زدای «شوک‌درمانی» پدید آورد. طی هفت‌ساله اخیر، با وجود آنکه رتبه جهانی کشورمان از نظر کیفیت محیط‌زیست 63 پله سقوط را تجربه کرده است، سهم فصل محیط‌زیست از کل فصول بودجه 14/0درصد در نظر گرفته شده است.
منبع: http://fararu.com/fa/news/148931

۲۶سال قبل، قیمت کاهو و گوجه و ...چقدر بود؟

قیمت ها به شرح زیر بوده است:

کاهو یک کیلو 100ریال

گوجه فرنگی یک کیلو150ریال

خیار یک کیلو 150تا200ریال

آلو یک کیلو 150ریال تا 200ریال

گیلاس یک کیلو 350ریال

هندوانه یک کیلو 55تا65ریال

هلو یک کیلو 220 تا 250 ریال

نوشابه 250سی سی 55ریال

خامه 100گرم 150ریال

پنیر تبریز یک کیلو2000 ریال

کباب کوبیده یک سیخ 200 ریال

تخم مرغ یک شانه 400 ریال

ماست یک کیلو 80 ریال

زعفران یک مثقال 2400 ریال

مغز گردو یک کیلو 2500 ریال

پرتقال یک کیلو 150تا200ریال

نارنگی یک کیلو 170 تا 220 ریال

سبزی خوردن یک کیلو 70 تا 100 ریال

رب گوجه فرنگی یک کیلو 400ریال

بلیت سینما 150 ریال

پسته یک کیلو 3500تا4000ریال

تخمه ژاپنی یک کیلو 1200تا 1500ریال

بادام یک کیلو 1800 تا 2200ریال

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/317726

سرقت 5 شی تاریخی ساسانی از موزه تبریز

با وجود اینکه در ساختمان موزه آذربایجان دوربین های مدار بسته نصب شده در موقع سرقت، اپراتور ساختمان خواب بوده و سارق یا سارقان به راحتی وارد ساختمان شده اند. ضمن اینکه این موزه دارای دو نگهبان هم بوده اند اما آنها متوجه ورود دزدان نشده بودند.

پنج شی تاریخی مربوط به دوره ساسانی شامل دو بشقاب، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره شب جمعه از موزه تبریز سرقت شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271597

 سازمان بازرسي: جزئیات ماجراي 450 ميليون يورويي ساخت تالار بین المللی کیش

ماجرای 450 میلیون یورویی تالارهای کیش منتشر شده بدین شرح است:

آقاي حميد بقايي، معاون اجرايي رئيس جمهور:«خيلي از اين ادعاهايي كه گاهي بنده مي‌شنوم، اصلاً وجود نداشته است؛ مثلاً رئيس محترم سازمان بازرسي كل كشور، جناب آقاي پورمحمدي، چند وقت پيش مصاحبه‌اي را با يكي از اين خبرگزاري‌ها داشته و در آن مصاحبه گفته بودند كه قراردادي 450 ميليون يورويي در كيش منعقد شده است كه جلوي آن را گرفته‌اند. بعد از آن مصاحبه، بنده چندين نامه براي ايشان فرستادم و خواستم كه اين قرارداد را بفرستند؛ چرا كه اين موضوع اصلاً صحت ندارد. 450 ميليون يورو مي‌دانيد يعني چقدر؟ خوب! اگر چنين قراردادي هست، لطفاً منتشر كنند. چرا معطل مي كنند؟ چنين چيزي اصلاً وجود ندارد و دروغ است... من چندين نامه براي ايشان فرستادم كه لطفاً قرارداد مورد ادعايتان را بفرستيد. من در همين جا از رياست اين دستگاه نظارتي درخواست مي‌كنم كه قرارداد مورد ادعايشان را براي ما بفرستند يا به رسانه‌ها بدهند تا منتشر شود. يك چنين چيزي اصلاً وجود ندارد. بهتر است به جاي اينكه اتهام بزنند، اوّل اثبات كنند قراردادي هست، و اگر وجود داشت تازه بايد اثبات كنند كه داراي اشكال قانوني است».
در پاسخ به تقاضاي مصرانه ايشان و به استناد اجازه مقرر در بندهاي «و» و «ح» ماده 66 آيين نامه اجرايي قانون تشكيل سازمان و نيز به منظور تنوير افكار عمومي، خلاصه‌اي از گزارش بازرسان سازمان و اسناد و مدارك مربوط به پروژه احداث تالارهاي بين المللي كيش اعلام مي‌شود:
1. در سال 1388 به پيشنهاد وزير مسكن و شهرسازي و تصويب رئيس جمهور، مقرر مي‌شود، براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد (در سال 1391)، سالن مناسبي در تهران احداث شود. وزارت مسكن و شهرسازي، مبالغ قابل توجهي را هزينه مي‌كند؛ سپس، بدون مطالعه و ارائه دليل منطقي، محل اجراي پروژه از تهران به كيش منتقل مي‌شود. در اين جزيره نيز، پس از تحميل مبالغ سنگين به بيت‌المال، موضوع انتقال پروژه به شيراز و اصفهان، مطرح و مبالغ كلاني نيز هزينه مي‌شود و، در نهايت، دوباره تصميم به اجراي پروژه در تهران گرفته مي‌شود؛ با اين توضيح كه اين بار پروژه نه در محل پيش‌بيني شده قبلي در تهران، بلكه در جنب سالن اجلاس سران احداث مي‌شود كه نهايتا مجموعه‌ي احداثي به موقع آماده نشده و به بهره‌برداري نمي‌رسد.
2. موضوع بحث آقاي بقايي، به احداث تالارهاي بين‌المللي در كيش مربوط است؛ بنابراين، از ساير امور مرتبط نظير احداث سالن در اصفهان با بيش از يكصد و بيست ميليارد تومان هزينه و تكميل نشدن آن و عدم بهره‌برداري خودداري مي‌شود.
3. آقاي بقايي كه از موضوع 450 ميليون يورو تعجب كرده، خطاب به خبرنگار مي‌گويد: «450 ميليون يورو مي‌دانيد يعني چقدر؟!» ايشان حتماً بايد نامه‌ خود به آقاي دكتر حسيني، وزير محترم امور اقتصادي و دارايي ( به شماره 475/10/892 و به تاريخ 23/8/89) را به خاطر داشته باشد كه در آن بصراحت نوشته است: «با عنايت به موافقت مقام محترم رياست جمهوري با احداث مجتمع تالارهاي بين‌المللي ايران- كيش، به منظور تبديل اين جزيره به محلي براي برگزاري نشست‌هاي بين‌المللي در سطح سران و مقامات عالي كشور، خواهشمند است، ضمن موافقت، دستور فرماييد تأمين مالي پروژه فوق‌الذكر تا سقف 450 ميليون يورو در فهرست فاينانس چين قرار گيرد.» (پيوست شماره 1)
نامبرده همچنين در نامه‌اي خطاب به آقاي دكتر عزيزي، معاون محترم برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (به شماره 426/10/892 و به تاريخ 23/8/89) ضمن اشاره به احداث تالارهاي كيش، چنين تقاضا كرده است: «ضمن موافقت، دستور فرماييد نسبت به صدور مجوز ماده 62 پروژه فوق‌الذكر، فاينانس تا سقف 450 ميليون يورو اقدام گردد.» (پيوست شماره 2)
4. آقاي بقايي در نامه خود به آقاي دكتر عزيزي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ( به شماره 253/10/892 و به تاريخ 7/4/89) به واگذاري پروژه به شركت فياك كيش از طريق ترك تشريفات مناقصه تصريح كرده است. (پيوست شماره 3) در حالي كه شركت فياك كيش در تاريخ 1/4/89 توسط آقاي يحيي فيوضي يوسفي و دخترش پانته‌آ (هر دو مقيم آمريكا) با سرمايه يك ميليون تومان به ثبت رسيده است و چهار روز بعد از تأسيس شركت (بدون داشتن تجربه، رتبه، قرارداد و بدون اخذ مجوز ترك تشريفات مناقصه)، مبلغ پنج ميليارد تومان از سوي سازمان منطقه آزاد كيش، در يك فقره چك در تاريخ 5/4/1389، به شركت فياك كيش، بابت پيش‌پرداخت، تحويل شده است. (پيوست شماره 4)
5. موافقت‌نامه اصولي، با موضوع احداث سالن اجلاس در كيش، در 9 بند تهيه شده، به امضاي آقاي فيوضي (پيمانكار) و رئيس و اعضاي هيأت مديره سازمان منطقه آزاد كيش رسيده است. پيش‌نويس نيز توسط آقاي فيوضي تهيه شده است. سازمان بازرسي در اين مرحله، پس از گردآوري اطلاعات لازم، به موضوع ورود كرده، و با هشدارهاي قانوني و توصيه هاي لازم سبب جلوگيري از ادامه اين كار شده است (پيوست شماره 5).
6. درباره اين ادعا كه چندين نامه در زمينه موضوع به سازمان بازرسي كل كشور نوشته و پاسخي دريافت نكرده‌اند، به آقاي بقايي يادآوري مي‌شود كه نامه‌هاي شماره 103522 (به تاريخ 1/6/91)، شماره 221121 (به تاريخ 21/11/91) و نيز نامه شماره 229669 (به تاريخ 1/12/91)، در پاسخ به مكاتبات نامبرده بوده است كه مشخص نيست، چرا مورد توجه قرار نگرفته است.
شايسته است آقاي بقايي پاسخ دهند چرا بدون مطالعات اوليه براي تعيين محل احداث تالارها، مبالغ زيادي را در محل‌هاي مختلف هزينه كرده‌اند؟ آيا اين اقدامات نشانگر سوء مديريت نيست؟ همچنين بايد پاسخ دهند مابه‌التفاوت درخواست فاينانس 450 ميليون يورويي و موافقت نامه اصولي مذكور را چگونه محاسبه كرده و بر چه مبنايي بيش از دويست ميليارد تومان به مبلغ اوليه پروژه افزوده‌اند. بطوري كه در نامه‌ شماره 362/10/892 مورخ 17/6/1389 به قائم مقام بانك مركزي با اشاره به موافقت نامه اصولي، دستور كارسازي 450 ميليارد تومان را صادر مي نمايند. (پيوست شماره 6)
9. بالاخره معلوم نيست مكاتبات با مقامات مختلف و درخواست فاينانس تا سقف 450 ميليون يورو به چه منظوري بوده است؟ چرا شركت فياك كيش، كه بيشتر از چند روز از تأسيس آن نگذشته و فاقد تجربه و رتبه بندي بوده است، براي انعقاد قرارداد به منطقه آزاد كيش معرفي شده است؟ منظور از دستورهاي پي در پي به منطقه آزاد كيش، قائم مقام بانك مركزي، وزير اقتصاد ودارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور چه بوده است؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271584




تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مرگ تلخ کارگر ایرانی در عمق 50 متری چاه

محل حادثه یک ساختمان سه طبقه بود که چاه آبی به عمق بیش از 50 متر در پارکینگ آن قرار داشت ظاهرا کارگران مشغول لایروبی در این چاه آب بوده‌اند که یکی از آنان وارد چاه شده و به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی و حرفه‌ای، دچار حادثه شده بود.

این کارگر از دستگاه تهویه هوا در عمق چاه استفاده نکرده بوددر میانه چاه به علت پیچیده‌شدن سیم‌برق به دور گردن این کارگر 47 ساله، وی به عمق 50 متری چاه سقوط کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271511

كارگزاران مخابرات روستایی مقابل مجلس تجمع کردند

صبح امروز(17 اردیبهشت) جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

کارگزاران مخابرات روستایی خواستار استمرار بیمه و عقد قرار داد مستقیم با خود شرکت های مخابرات ایران طبق ضوابط و شرایط قانون مستقیم هستند.به گفته تجمع كنندگان در حال حاضر حدود دو هزار  نفر به عنوان کارگزاران مخابراتی در روستاهای مشغول كار هستند.

تجمع كنندگان كه از استانهای اصفهان و خراسان رضوی آمده بودند از نمایندگان مجلس به ویژه از اعضای کمیسیون‌های اجتماعی، صنایع و معادن و تلفیق و هیات رئیسه مجلس خواستند كه به تقاضای آنها رسیدگی كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=69774

مزد ناعادلانه حاصل عدم حضور كارگران در نهادهای قدرت است

تصویب رقمی ناعادلانه برای مزد ۹۲ را با عدم حضور نمایندگان جامعهٔ کارگری در نهاد‌های قدرت مرتبط است. تا زمانی كه دولت و مجلس از حضور كارگران واقعی خالی باشند نمی‌توان منتظر در نظر گرفته شدن واقعیت‌های جامعه (از جمله تورم) در هنگام تصویب دستمزد بود.

تا زمانی كه بزرگترین دستاورد كارگران به دست آوردن یك كرسی در مجلس باشد، نمی‌توان سرنوشت بهتری از آنچه امروز برای آن‌ها رقم خورده است را متصور بود.

كسی جز كارگران نمی‌تواند از حقوق‌شان دفاع كند و آنان نباید هر چهارسال یكبار منتظر نمایندگانی از سایر اقشار باشند تا در هنگام انتخابات برای جلب رای‌شان شعارهای كارگری بدهند. مشکلات معیشتی این روزهای کارگران به انفعال آن‌ها در گذشته بر می‌گردد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=69513



تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب