روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تاثیر متقابل یکی از قوانین دیالکتیک است پرنده از محیط زندگی خود تاثیر می‌گیرد




تاریخ: یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کارگران معادن طلای آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزد اعتصاب می‌كنند

اتحادیه ملی معدنکاران در اعتراض به میزان دستمزد معدنچیان، به دنبال برگزاری اعتصاب در معادن طلا این کشور از روز سه شنبه آینده است.

اتحادیه ملی معدنکاران پیشنهاد افزایش 6/5 درصدی حقوق معدنچیان از سوی اتاق معادن آفریقای جنوبی را یک شوخی خوانده و آن را رد کرده است.
لیسی با سیشوکا سخنگوی اتحادیه ملی معدنکاران روز جمعه گفت که درخواست این اتحادیه برای افزایش میزان دستمزد معدنچیان که در شرایط طاقت فرسایی در زیرزمین کار می‌کنند بسیار بیش از این مقدار است.
این اتحادیه خواهان پرداخت هفت هزار رند (۷۰۰ دلار) برای کارگرانی که در بیرون از معدن کار می‌کنند و هشت هزار رند (۸۰۰ دلار) برای کارگران فعال در داخل معادن شده است.

در سال گذشته میلادی، موج اعتصابات و تنش‌های کارگری بویژه در بخش معدن آفریقای جنوبی اگرچه در ‌‌نهایت منجر به افزایش دستمزد معدنچیان شد، اما خسارات قابل توجه اقتصادی متوجه این کشور کرد.
علاوه بر این، در جریان این اعتصابات شماری زیادی از کارگران نیز کشته و زخمی شدند که اوج این تنش‌ها، کشتار ۳۴ تن از معدنچیان معدن پلاتینیوم ماریکانا توسط نیروهای پلیس در شانزدهم اگوست (اوت) سال گذشته میلادی بود.
اعتصاب کارگران معادن طلا درحالی کلید می‌خورد که بیش از ۳۰ هزار تن از کارگران بخش خودروسازی آفریقای جنوبی به منظور افزایش دستمزدشان همچنان در اعتصاب بسر می‌برند.
در حدود ۹۰ هزار تن از کارگران ساختماتی عضو اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی نیز از روز دوشنبه گذشته اقدام به برپایی اعتصاب کرده‌اند.
این اتحادیه با نفوذ کارگری، خواهان افزایش ۱۲ درصد دستمزد کارگران ساختمانی در آفریقای جنوبی شده و این درحالی است که کارفرمایان تنها با افزایش ۷ درصدی حقوق کارگران موافقت کرده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100826

تعویق حقوق كارگران در جریان انتقال طبس

یك فعال كارگری در شهرستان طبس از تعویق دو ماهه حقوق كارگران شرکت توزیع برق طبس که تحت نظارت شرکت پیمانکاری رایان گستر فعالیت دارند خبر داد. 

این کارگران که در زمینه سرویس و نگهداری شبکه ترانس برق شهر طبس فعالیت دارند، به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های پیمانکار از تیر ماه سال جاری حقوق نگرفته‌اند.
قرار داد این کارگران با کارفرما هر دو ماه یکبار تمدید می‌شود، سابقه کار این کارگران نیز که از سال ۸۷ به استخدام این شرکت پیمانکاری در آمده‌اند حدود ۵ سال است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100899

تعدیل ۵۰ کارگر غرب استیل در بازگشت از تعطیلات تابستانی

کارگران کارخانه غرب استیل که از ۱۵ مرداد ماه به تعطیلات تابستانی رفته بودند، امروز در هنگام بازگشت به کارخانه متوجه شدند از ورود ۵۰ کارگر قراردادی به کارخانه جلوگیری شده است.
دلیل تعدیل ۵۰ نفر از مجموع ۵۰۰ کارگر این کارخانه را کاهش سفارشات خودروسازان به این کارخانه و به تبع، کاهش تولید عنوان کرد و گفت: خودروسازان داخلی به سبب ارزان بودن اجناس چینی سفارشات خود را از این کشور‌ها وارد می‌کنند و این در حالیست که انبارهای کارخانه غرب استیل از محصولات با کیفیت تولید داخل انباشته است.

این فعال كارگری سابقه کار کارگران تعدیل شده را ۷ تا ۱۰ سال عنوان کرد و درباره سرنوشت ۴۵۰ کارگر باقی مانده غرب استیل گفت: ۵۰ کارگر غرب استیل با پایان قرارداد کاریشان تعدیل شدند و با توجه به اینکه هنوز از زمان قرارداد سایر کارگران باقی مانده است، ۴۵۰ کارگر باسابقه این کارخانه نیز نگرانند که با پایان مدت قرارداد، کارفرما قصد تمدید قرارداد آنان را نداشته باشد و بیکار شوند.
کارخانه غرب استیل از سال ۱۳۶۱ با تولید ظروف استیل فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۷۵ با پیوستن به جرگه تولیدکنندگان قطعات بدنه خودرو از جمله پژو پارس، ۴۰۵، ROA و L۹۰، در کنار گروه صنعتی ایران خودرو، ساپکو، رنوپارس، پارس خودرو، سایپا، سازه گستر و زامیاد فعالیت می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100829

10 كشته در تصادف زنجيره اي سبزوار - شاهرود

در اين حادثه كه ظهر جمعه در ۲۵ كيلومتري شهرستان ميامي رخ داد، هفت خودرو شامل يك دستگاه تريلي، يك دستگاه كاميون و پنج دستگاه خودروي سواري از نوع پرايد، پژوپارس و پژو ۲۰۶ با هم برخورد كردند.
شدت حادثه به حدي بود كه پس از تصادف، سواري پژو پارس و كاميون دچار حريق شد و ۱۰ نفر از هموطنان در دم فوت و ۱۲ نفر نيز مجروح شدند.
علت بروز اين سانحه را بي توجهي راننده كاميون به جلو و رعايت نكردن اصول ايمني از سوي يكي از شركت هاي خودروساز نيز علت ديگر بروز اين تصادف بوده است.
شركت مذكور در مرگ پنج نفر از سرنشينان يك خودرو ۵۰ درصد مقصر است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293443

مرگ 6083 تن در حوادث رانندگی تیرماه

 سازمان پزشکی قانونی با اعلام کاهش 9.5 درصدی تلفات رانندگی در چهار ماهه امسال از مرگ 6083 تن در حوادث رانندگی تیرماه خبر داد.
در چهار ماهه نخست امسال استان‌های فارس با 556، خراسان‌رضوی با 452 و استان‌تهران با 423 مورد بیشترین و استان‌های ایلام با 46، کهگیلویه و بویراحمد با 67 و یزد با 73 مورد کمترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293477

 قطع درختان در حواشی کرخه: ریه های شوش و دزفول در خطر هستند

درختان قسمتی از جنگل های کرخه و بیشه های اطراف پل حمید آباد دزفول توسط افراد ناشناس قطع شدند و تاکنون هیچ برخوردری در این خصوص با این افراد صورت نگرفته است.
رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نقطه نظر آبدهی محسوب می‌شود. رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان به سوی غرب تغییر مسیر می‌دهد. در 40 کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می شود..

سرشاخه‌های اصلی تشکیل دهنده رودخانه کرخه، رودخانه‌های سیمره، کشکان، قره سو، گاماسیاب و چرداول هستند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293441

بابک زنجانی: نه دلال نفتی‌ام، نه رانت خوار

من سال‌هاست که کار تجارت بین‌المللی و فعالیت اقتصادی می‌کنم و در این تجارتم بارها گرفتار شده و بالا و پایین شده‌ام. ازسال 1379 به صورت حرفه‌ای شروع به ایجاد شرکت‌های داخلی و خارجی کردم تا جایی که سال 1381 چیزی حدود 11شرکت ایجاد شده داشتیم که نیاز به منابع مالی داشت و تصمیم گرفتم موسسه مالی در خارج از ایران ایجاد کنم تا بتواند با جذب منابع ارزان قیمت شرکت‌های تحت پوششم را تامین مالی کند. این کار در امارات آغاز شد و با تاسیس یک موسسه مالی کلیه ال‌سی‌ها و انتقال پول و منابع با همکاری بانک‌های خارجی آغاز و منابع ارزان قیمت تهیه و در اختیار شرکت‌هایم قرار می‌گرفت تا جایی که در بیش از شش کشور سرمایه‌گذاری اساسی انجام شده بود و حتی نیازی به بانک‌های داخل کشور برای اخذ تسهیلات و هر گونه کمک نداشتم. تا اینکه جمع شرکت‌ها و موسسات تحت پوشش من به 64 شرکت داخلی و خارجی رسید و نیاز به یک شرکت هلدینگ برای ساماندهی و یکی شدن در کلیه شرکت‌ها بود که با ایجاد هلدینگ سورینت و انتقال سهام تک تک شرکت‌های ایجاد شده سمت و سوی بهتری گرفت که هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با 17 هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم.

با این حساب شما تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود در زمینه فروش نفت ایران را رد می‌کنید.

ما نه در خرید و نه در فروش نفت نقشی نداشته‌ایم. ما در این عملیات جان خود را کف دستمان گذاشتیم و فکرمی‌کردیم جایزه هم به ما بدهند. برای فروش بار 12 کشتی نفت ایران کمک کردیم و زمینه آن را فراهم ساختیم، پولش را هم گرفتیم. منافع ما هم فقط همان هفت در هزار کارمزد انتقال پول نفت ایران به داخل کشور بوده است یعنی چیزی حدود 150 میلیون دلار. این در حالی است که تمام بانک‌های چینی و کره‌ا‌ی برای انتقال پول بیش از 20 درصد کارمزد دریافت می‌کنند در صورتی که من زیر یک درصد کارمزد داشته‌ام. اگر من هم 20 درصد می‌گرفتم کارمزد بیش از سه‌چهار میلیارد یورو بود و این همه خسارات را هم کسی ادعا نمی‌کرد اکنون تمام کارهای اقتصادی من آسیب دیده است؛ از 10 سال پیش تاکنون کار اقتصادی می‌کنم و مربوط به چند ماه و چند سال پیش هم نیست، فقط از خرید هواپیمایی قشم ما شش سال می‌گذرد کی آن زمان کار نفت وجود داشته که من از طریق آن ثروتمند شده باشم؟!

سوال دیگری که مطرح است این است که با توجه به این کمکی که می‌گویید به دولت و شرکت نفت

شاید یکی از دلایلی که وارد حاشیه‌ها شده‌اید وجود برخی ابهام‌ها و افراد باشد مثلا ارتباط شما با فردی که هم‌نام وزیر اسبق نفت است، چیست؟ تصاویری از وی در فضای مجازی منتشر شده که جنجالی بوده است. البته چند عکس هم از شما با اسلحه منتشر شد که ابهامات زیادی رابرانگیخت.

ایشان با ما دوست است و با وزیر اسبق نفت ایران هم هیچ رابطه خانوادگی ندارد. کاسبی خاصی هم با ایشان ندارم. فقط در گذشته یکی از هتل‌های وی را در کیش خریداری کردم و از آنجا هم همدیگر را شناختیم و چند مسافرت هم با هم رفتیم. ایشان هم به کشور بسیار کمک کرده همان سال ٨٨ خیلی‌ها به اسم لباس شخصی‌ها مردم را اذیت کردند و ایشان کسی بود که برای جان مردم روی موتور این‌ور آن‌ور می‌دوید اما از شانسش مثل فروش نفت ما هر کس یک چیزی درباره‌اش می‌گوید در حالی که انسانیت کمک‌های ایشان برای خیلی‌ها پوشیده است. من در سال 1388 و در جریان شلوغی‌ها اصلا در داخل کشور نبودم و عکس‌های منتشر شده من با اسلحه نیز مربوط به اربیل عراق است. مجموعه‌ای در عراق داریم که در آنجا کار نفتی می‌کند. آنجا نفت را تبدیل به گازوئیل کرده و از کردستان عراق به افغانستان ترانزیت می‌کردیم. آن زمان هم از سر مرز تا اربیل همه مسلح بودند و من هم همین‌طور.

با آقای مرتضوی دو سه بار جلسه داشتیم. در جلسه اول قرار شد در ازای واریز مبالغی 117 شرکت تامین اجتماعی را بخریم. این ماجرا برخورد کرد به ماجرای فیلمبرداری دیدار من با فاضل لاریجانی. خیلی از مواردی که درباره ما مطرح شد البته واقعیت نداشت. بنده با فاضل لاریجانی هم پنج دقیقه بیشتر صحبت نکردم. آقای مرتضوی یک روز به من زنگ زد و گفت که به تامین اجتماعی بیایم. او من را در اتاقی نگه داشت و گفت آقای لاریجانی در اتاق بغلی است و با شما کار دارد. گفتم چه کار دارد؟ گفت می‌خواهد با شما آشنا شود، شاید بتواند در هیات مدیره این شرکت‌ها به شما کمک کند. ما نمی‌دانستیم در آنجا دوربین کار گذاشته‌اند. من که وارد اتاق لاریجانی شدم مرتضوی رفت بیرون. من که نشستم آقای لاریجانی دو سه کارت به من داد و گفت اگر یک موقع در مشاوره شرکت‌ها کمک خواستید مجموعه من می‌تواند به شما کمک کند. همین! بیشتر از این هم نشد، تشکر کردم و گفتم اگر این شرکت‌ها را گرفتیم به شما هم زنگ می‌زنیم. بعد ناگهان آقای مرتضوی داخل اتاق شد و گفت چی شد؟ انجام شد. ان‌شاءالله که کارتان به هم وصل شده است و ما هم از یکدیگر خداحافظی کردیم و فردای آن روز فیلم این ماجرا در مجلس پخش شد و مثل بمب ترکید.

آیا فروش 117 شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی به شما به این شکل قانونی بوده است؟

مراحل قانونی خرید شرکت‌ها طی شده بود و آنها مصوبات داخلی خودشان را گرفتند و از کمیته بالاتری هم در زمینه فروش شرکت‌ها مصوبه گرفتند. خودشان هم دوست داشتند از شر این شرکت‌ها راحت شوند، چرا که همه‌شان زیانده و مشکلدار بودند.

ما در تاجیکستان 10 شرکت داریم و هر زمان که وارد آنها می‌شویم 10 پلیس از ما محافظت می‌کند اما معلوم نیست چرا در ایران که این همه کار کرده‌ام و البته منتی هم بابت آن نیست، این گونه رفتار می‌شود؟!

بانکی که در تاجیکستان است به مجموعه هلدینگ ترکیه ما تعلق دارد که من سهامدار آن هستم. ما در آنجا کارهای تجاری خوبی انجام داده‌ایم اما اگر هواپیمایی، ترمینال‌های اتوبوسرانی و ... هم در تاجیکستان داشتم که خیلی خوب است افتخار کشورمان است که بازرگانش در کشوری تاثیر گذار باشد اگر بگویند ابرانی‌ها آنجا موفقند بهتر است یا بگویند برای مواد مخدر در زندان‌های خارج از کشورند؟!

مجموعه متعلق به شما یعنی سورینت چطور توانست این قدر گسترده شود؟

ما توانستیم از طریق منابع مالی ارزان قیمت در خارج از کشور شرکت‌های خود را گسترش دهیم. الان 20 هزار میلیارد تومان در داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. کل شرکت نفت چقدر کار کرده که 20 هزار میلیارد آن سود باشد؟

بنده در دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی وقت بودم. در آن‌زمان هم توانستم به کشورم کمک کنم و روزانه 20 میلیون دلار را می‌بردم بیرون در بازار می‌فروختم تا قیمت ارز در بازار نوسان نداشته باشد آن موقع هر دلار 300 تومان بود و زمزمه افزایش قیمت آن مطرح بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293462

ميلياردر ايراني: فاضل لاريجاني از من درخواستي نداشت

بعد از قرار گرفتن نام بابک زنجاني در فهرست تحريم‌هاي اروپا، آن‌طور که گفته مي‌شود، آقاي زنجاني تصميم مي‌گيرد بخشي از سرمايه خود در خارج کشور، معادل ۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار را با خريد حدود ۱۱۷ شرکت سازمان تأمين اجتماعي، به ايران منتقل کند.

بر اساس فيلمي مخفي که از گفت‌و‌گوي خصوصي سعيد مرتضوي، رئيس سازمان تأمين اجتماعي و فاضل لاريجاني منتشر شده، آقاي لاريجاني ظاهرا از آقاي مرتضوي مي‌خواهد که واسطه همکاري او با بابک زنجاني شود.

آقاي زنجاني در گفت و گو با بي‌بي‌سي فارسي مي‌گويد که يک ديدار کوتاه ۵ دقيقه‌اي با فاضل لاريجاني، برادر رؤساي مجلس و قوه قضاييه داشته و در آن ديدار طرح‌هايش را براي خريد شرکت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي مطرح کرده است.

به گفته آقاي زنجاني، فاضل لاريجاني در آن ديدار مي‌گويد "اگر کمکي خواستيد در اين واگذاري‌ها کمک مي‌کنيم"، اما او در عوض "هيچ درخواستي نداشت".

جز فيلم مذاکره خصوصي فاضل لاريجاني و سعيد مرتضوي، فيلم ديگري هم در اينترنت از ديدار بابک زنجاني و سعيد مرتضوي منتشر شده که در آن نام فاضل لاريجاني و دو نفر ديگر مطرح مي‌شود.

بابک زنجاني درباره اين فيلم به بي‌بي‌سي فارسي گفته است: "سعيد مرتضوي خواهش مي‌کند که من به بيرون بگويم اين اشخاص، براي کمک ابراز آمادگي کرده‌اند؛ اما اين اشخاص ربطي به آقاي لاريجاني نداشتند. حالا چه جوري شد که فيلم گرفتند و در سايت‌ها گذاشتند، نمي‌دانم. نمي‌خواستند از من استفاده کنند. شايد [رقباي سياسي] مي‌خواستند کار خودشان را يک جوري با هم حل کنند".

عکسي ديگر او را همراه حسن ميرکاظمي نشان مي‌دهد.

آقاي ميرکاظمي، تاجري بسيجي و مالک چند کارخانه و واحد توليدي است. او شهرت خود را بيشتر مديون تصاويري است که در جريان انتخابات سال ۸۸ ايران منتشر شد. آن زمان، عکس‌هايي از فردي با لباس شخصي و کلت کمري در خيابان‌هاي تهران منتشر شد که ظاهرا در حال رويايي با معترضان بود. گفته مي‌شود که اين شخص کلت به دست، حسن ميرکاظمي است.

آقاي زنجاني مي‌گويد که حسن ميرکاظمي دوست اوست و اگر براي دفاع از کشورش به اسلحه دست برده، کار خلافي انجام نداده است.

منبع: بی بی سی فارسی

 پیشرفت ناسا برای جایگزین کردن ناوگان شاتل ها که دو سال پیش بازنشسته شدند  

سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، بعد از حدود یک دهه سردرگمی در مورد اینکه آینده ماموریت های انسانی به فضا چگونه باید رقم بخورد به طرح کم و بیش مشخصی رسیده است. طرحی که در ده سال آینده با سفر به ماه شروع خواهد شد و در نهایت رفتن به مریخ را در دیدرس دارد.

آخرین باری که انسان به ماه رفت سال ۱۹۷۲ بود. در این فاصله بشر به مدارهای نزدیک به زمین بسنده کرده است.از جمله ساختن یک ایستگاه بین المللی فضایی در مداری نزدیک به زمین که همیشه فضانوردانی از کشورهای مختلف در آن اقامت دارند و در آن آزمایش های علمی انجام می شود.

اما اکنون آژانس فضایی آمریکا با همکاری اروپایی ها برای بازگرداندن انسان به فاصله های دورتر آماده می شود و برای این کار ناسا درحال ساختن فضاپیمای تازه ای به نام اورایون بوده است.

اورایون نامش از یک سحابی درخشان آسمان شب می گیرد که زادگاه ستارگان است.فضاپیمای اورایون جایگزین شاتل ها خواهد شد که دو سال قبل پس از سه دهه ماموریت بازنشسته شدند.

در این فاصله ناسا برای بردن فضانوردانش به ایستگاه فضایی به موشک روسی سویوز تکیه کرده است. بلیت این سفر برای هر آمریکایی که سوار سویوز می شود ۷۱ میلیون دلار آب می خورد.

اورایون به یک معنی بازگشتی به دوره قبل از شاتل است. فضانوردان سوار بر یک کپسول به فضا برده می شوند که شبیه سیستم آپولوست که انسان را به ماه می برد.

ناسا در طراحی اورایون بر ایمنی تاکید زیادی دارد که دلیلش روشن است.شاتل ها دو بار دچار سانحه شدند. ابتدا در سال ۱۹۸۶ که چلنجر پس از پرتاب منفجر شد و بعد در سال ۲۰۰۳ که کلمبیا هنگام بازگشت به زمین متلاشی شد. ۱۴ فضانورد در آن دو حادثه کشته شدند.

اولین پرواز آزمایشی و بدون سرنشین اورایون سال آینده انجام خواهد شد و تا فاصله تقریبا پنج هزار کیلومتری خواهد رفت.مقام های ناسا اخیرا عملیات بازیابی کپسول اورایون را در پایگاه دریایی نورفوک در ایالت ویرجینیا برای خبرنگاران به نمایش گذاشتند.

مقام های ناسا می گویند که یکی از دلایل روی آوردن به سیستمی مانند آپولو سبک بودن آن است.

اسکات ویلسون، از مقام های این سازمان در جریان عملیات اخیر بازیابی کپسول اورایون به خبرنگاران گفت: "وقتی مدارهای کم ارتفاع زمین را ترک می کنید هر وزنی که همراه داشته باشید ده برابر می شود. برای مثل وقتی از زمین به ماه می روید هر نیم کیلوگرمی که می خواهید به ماه ببرید با توجه به ساختمان و نیروی پیش برنده و غیره، پنج کیلو می شود. بنابراین بردن یک وسیله بالدار در این فاصله ها هزینه زیادی از لحاظ جرم دارد زیرا شما در فضا نیازی به بال ندارید."

اولین ماموریت انسانی با اورایون قرار است در سال ۲۰۲۱ انجام شود.ناسا می خواهد سیارکی را با کمک یک فضاپیمای روبوتیک به مدار ماه بکشد تا بعد فضانوردان به آنجا بر سطح آن فرود آیند و نمونه برداری کنند.

گام بلند بعدی ماموریتی به مریخ خواهد بود. اما هنوز راه درازی تا آن زمان باقی مانده.برای سفر به مریخ موانع عمده ای وجود دارد مثل فاصله زیاد.بازگشت به ماه شاید اولین قدم در آن مسیر طولانی باشد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

زندگی اجتماعی متفاوت افکار اجتماعی متفاوت را تولید مینماید




تاریخ: شنبه 9 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تقلب در طلای سرخ با چربی و عسل

افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی، عسل و... حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است و رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب طلای سرخ است که برای مصرف‌کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست.
 تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم می‌شود چراکه این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن بیش از 5000 تومان در بازار فروخته می‌شود لذا سودجویان را به سمت خودش می‌کشاند تا با هر چیز که می‌توانند در زعفران غش کنند.
روش‌های سودجویان برای تقلب در زعفران
یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند.
در این روش متقلبان به گونه‌ای حرفه‌ای و البته تخصصی تقلب می‌کنند که به سادگی نمی‌توان خالص بودن و نبودن زعفران را تشخیص داد چراکه آن‌ها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.
متقلبان حرفه‌ای با مهارت بالا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند و هنگامی که خشک می‌شود وزن زعفران افزایش می‌یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.
روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی!
گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف‌کنندگان به راحتی ممکن نیست اما اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد و آن را به آزمایشگاه فرستاد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده‌ خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.
رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران
این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل‌رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.
تقلبی که متقلبان می‌توانند روی آن قسم بخورند!
یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ‌کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است.
ظاهر زعفران باید چگونه باشد؟
شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است.
همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.
سالانه حدود 300 تن زعفران در جهان تولید می‌شود که ایرن با تولید بیش از 250 تن نخستین تولیدکننده این محصول است و بیش از 90 درصد زعفران جهان را تامین می کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341698

۴هزار کارگر ساختمانی در بروجرد به جمعیت بیکاران می‌پیوندند

بیش از ۴ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف مسكن مهر از جمله پروژهای ۶ هزار و ۵۰۰ واحدی شهرک مهرگان در شمال شهر بروجرد مشغول به کارند که تمامی این کارگران با تحویل واحد‌ها در اوایل مهرماه سال جاری، بیکار می‌شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100612

بازداشت یکی از کارکنان نهاد ریاست جمهوری

شنیده شده است که دولت دهم در آخرین روزهای فعالیتش علاوه بر 16 میلیاردی که به دانشگاه احمدی‌نژاد هدیه کرده است مبالغی هم به برای ساختمان لادن اختصاص داده است. در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم 16 میلیارد به دانشگاه احمدی‌نژاد به صورت غیرقانونی اختصاص یافت و همچنین 6 میلیارد هم برای بازسازی وتعمیرات ساختمان لادن که محل استقرار احمدی‌نژاد است اختصاص یافته است.
بدین ترتیب عدد بذل و بخشش‌های دولت دهم از بیت‌المال در آخرین روز های کاری اش به 22 میلیارد مي‌رسد. در همین حال گفته مي‌شود که مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری وقتی از این اقدامات غیرقانونی مطلع مي‌شود اعتراض شدیدی به محمدعلی زهره‌ای، معاون پشتیبانی و تحول اداری نهاد ریاست جمهوری مي‌کند. در همین رابطه وقتی یکی از کارکنان نهاد ریاست جمهوری قصد خارج کردن اسناد پرداخت این مبالغ را از نهاد داشته است با اطلاع یافتن حراست نهاد از این اقدام، کارمند فوق بازداشت مي‌شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341786

سفر بی‌بازگشت به مریخ و داوطلبان ایرانی

بر اساس اعلام شرکت هلندی MarsOne، بیش از 165 هزار درخواست برای سفر بی‌بازگشت به مریخ تاکنون به ثبت رسیده است. پروژه سفر بی‌بازگشت به مریخ شامل انتقال تجهیزات و چند مریخ‌نورد برای احداث پایگاه اولیه جهت استقرار نخستین گروه از ساکنان آینده مریخ است. گروه نخست، متشکل از چهار زن و مرد از قاره‌های مختلف جهان، پس از انتخاب و گذراندن دوره‌های نهایی آموزش تا سال 2023 راهی سیاره سرخ خواهند شد. به دلیل نبود فناوری‌های مورد نیاز برای انجام سفر بازگشت از مریخ، هزینه‌های بالای سفر و مشکلات تامین سوخت، داوطلبان نهایی، بلیت یک‌طرفه به سمت مریخ دریافت خواهند کرد. با وجود عدم امکان بازگشت به زمین، تا ماه آگوست 2013 (مردادماه) بیش از 165 هزار درخواست ثبت شده و استقبال متقاضیان از این طرح چشمگیر عنوان شده است.
هزینه ثبت‌ نام اولیه 12 تا 38 دلار است که براساس وضعیت اقتصادی کشور، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. از ایران نیز تاکنون 8 داوطلب مرد و یک داوطلب زن موفق به ثبت نام قطعی شده‌اند.
شرایط زندگی در مریخ چگونه است؟
این نامزدها چند ماه طی 2 سال در انزوا و در تاسیساتی شبیه‌سازی شده نگاه داشته می‌شوند تا نحوه پاسخ آنها به زندگی در فضای بسته همراه با سه نفر دیگر مورد بررسی قرار گیرد. طی این مدت فضانوردان تمرین‌های فیزیکی بسیاری انجام می‌دهند چرا که طی 8 ماه سفر تا مریخ آنها نمی‌توانند دوش بگیرند و تنها از غذاهای خشک شده، کنسروی و فریز شده استفاده می‌کنند؛ از این‌رو سه ساعت در روز باید ورزش کنند تا بتوانند جرم ماهیچه‌های خود را حفظ کنند.
هوای مریخ به نوعی است که ساکنان نمی‌توانند بدون یک لباس فضایی بیرون بروند. در این سیاره گیاه رشد نمی‌کند اما ساکنان محصولات خود را در کابین‌هایشان رشد می‌دهند تا غذایشان تامین شود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341765

7 میلیون شغل ازآمارها ناپدید شد!

با وجود اصرار مقامات دولت دهم بر ایجاد 7 میلیون فرصت شغلی در فاصله سالهای 84 تا 91، وزیر تعاون، کار و رفاه دولت تدبیر و امید می گوید:" به دلیل منفی شدن نرخ رشد اقتصادی، امکان ایجاد شغل جدید وجود ندارد، با این حال پایه های آماری به نحوی تغییر کرد که هر کس لحاف تشک خود را تغییر می داد، شاغل محسوب می شد."
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341785

آمار تازه از کمک ميلياردي به دانشگاه ايرانيان

کمک ميلياردي به دانشگاه ايرانيان که متعلق به دکتر محمود احمدي نژاد است به ماجرايي جنجالي تبديل شده است. خبر کمک ميلياردي به اين دانشگاه براي اولين بار از سوي يک روزنامه نزديک به هاشمي رفسنجاني منتشر شد. پس از آن حتي اسنادي از اين کمک مالي و خروج پول از نهاد رياست جمهوري روي سايت هاي خبري قرار گرفت.
امروز يک فرد نزديک به اسفنديار رحيم مشايي در گفتگو با خبرگزاري آريا جزييات بيشتري از اين ماجرا را مطرح کرد.
اين فرد نزديک به اسفنديار رحيم مشايي خبر داد که اين مبلغ نه 16 ميليارد بلکه 20 ميليارد تومان بوده است .

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341787

 




تاریخ: شنبه 9 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 8 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جنجال عروس و دامادخردسال در مصر!

در شهر سنبلاوین از توابع استان دقهلیه مصر، مراسم نامزدی بین دو کودک 11 و 9 ساله در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم و محافل اینگونه ازدواج‌ها را محکوم کردند.
داماد دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی و عروس کلاس سوم ابتدایی است. و همکلاسی های کوچک انها در مراسم نامزدی حضور داشتند.

مرکز آزادی ها و حقوق اساسی سنهوری در شهر منصوره مصر این اقدام را محکوم کرد و ضمن انتقاد از والدین این کودکان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گویی بار دیگر به دوران گذشته بازگشته ایم.
چنین اقدامی مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و بر خلاف تمام سنت ها و هنجارهای شناخته شده بین المللی است.
ازدواج در سنین پایین بیشتر به دلیل عواملی چون فقر و بیسوادی انجام می‌شود و مشکلات و آسیب های فراوانی برای زوجین به همراه دارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341604

سید علی صالحی، شاعر نوگرا،: وقتی که از سرودن شعر و مطالعه خسته می‌شدم سرانگشتانم نمی‌توانستند بیکار بمانند و مثل کودکان شروع به خط‌ خطی می‌کردم، سرانجام از همین خط خطی‌ها تابلوهای نقاشی به وجود آمد. یک روز به دختر گفتم مدادرنگی‌هایت را برای من بیاور از همان‌جا بود که شروع به کار کردم. آثار من به دو بخش نقاشی‌های رنگی که با آکریلیک روی بوم طراحی شده‌اند و قسمت دوم نیز مربوط به طراحی‌هایی است که به صورت سیاه و سفید و با روان نویس کشیده‌ام که در مجموع 42 اثر هستند.

همان‌قدر که در شعر به شدت ادعا دارم، در هنر نقاشی هیچ ادعایی ندارم. نقاشی‌های من تجربه‌های به شدت شخصی هستند که به تشویق دوستانم آن‌ها را برای نمایشگاه آماده کردم. این را گفتم تا اگر گلایه‌ای مبنی بر اینکه چرا من به عنوان یک شاعر روی به نقاشی آورده‌ام وجود داشته باشد، برطرف شود. من هرگز در کار هنرمندان بزرگ نقاش دخالتی نمی‌کنم و فقط عاشقانه برای خودم با واحد خط فرافکنی می‌کنم.

دفتر شعر من در کردستان عراق منتشر و چندین بار تجدید چاپ شده است. همچنین برخی از شعرهای من در روزنامه‌های آمریکایی، آسیایی و اروپایی منتشر شده‌اند. سال 82 چند شعر از من در مجله عرب زبان الزمان در لندن منعکس شد که باعث برنده شدن جایزه ویژه اتحادیه نویسندگان عرب در همان سال شد. من برای دریافت جایزه به بغداد نرفتم و آن‌ها خودشان جایزه را برایم به ایران فرستادند.

به صراحت می‌گویم که اگر در مسجدسلیمان دهه 40 کلاس نقاشی بود که می‌توانستم این هنر را نزد استادان این رشته یاد بگیرم، آن را به صورت حرفه‌ای می‌آموختم و اگر باز هم در زادگاهم کلاس موسیقی بود حتما بعد از نقاشی موسیقی را انتخاب می‌کردم.

چون این کلاس‌ها نبود و اگر بود ما امکان مالی برای ثبت‌نام در این کلاس‌ها نداشتیم در نتیجه من آسان‌ترین،‌ درونی‌ترین و میراث‌مندترین رشته هنر یعنی شعر را انتخاب کردم. رشته‌ای که پدرم هم در آن استاد بود و مثنوی‌اش نزد من محفوظ است. بنابراین خودآموختگی برای اهل هنر متوسط بکار می‌رود و نمی‌توان افرادی مثل عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی را هنرمندانی خودآموخته دانست.

علی عزتی: آثار صالحی سرشار از بداعت، نوآوری وشکوفایی‌های شگفت‌انگیز است. همه 42 اثر آقای صالحی علاوه بر نمایش برای فروش هم عرضه شده‌اند. این آثار از دو تا 10 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. البته هدف از فروش این آثار بیشتر آشنایی منتقدان با علایق و سلیقه هنری علی صالحی است و صرفا بعد مادی این قضیه مطرح نیست.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293232

وزیر بهداشت: ناکارآمدی بیمه ها قابل کتمان نیست

وزیر بهداشت: بیمه ها ناکارآمد شده اند و مردم در این زمینه پناهی ندارند، این اتفاق قابل نفی کردن نیست.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293228

کليه‌ام را 30 ميليون تومان مي‌فروشم

فروشندگان کليه، جواناني هستند زير 25 سال و فرد مورد نظر ما با انتشار آگهي فروش کليه خود در يکي از سايت‌هاي خبري تنها 18 سال سن دارد و خود را با نام مستعار سعيد راد معرفي کرده است.
اغلب کساني که اقدام به فروش کليه‌شان مي‌کنند يا بيکارند و يا دچار بحران شديد مالي هستند.

از او پرسيدم که «چرا در اين سن و سال قصد داري چنين کاري را انجام دهي؟» که گفت: «دليلش نياز ماليست، درگير يک‌سري مشکلات مالي هستم که قصد دارم با فروش کليه‌ام آن را حل کنم.»

«حتي براي خودم قيمت هم تعيين کردم و حدود 30 ميليون تومان براي فروش کليه‌ام در نظر گرفتم.» اين در حاليست که انجمن حمايت از بيماران کليه نرخ خريداري کليه از فروشندگان را مبلغي بالغ بر 9 ميليون تومان تعيين کرده است و در بازار آزاد با نرخي معادل 17 تا 23 ميليون تومان به فروش مي‌رسد، بنابراين به او مي‌گويم «30 ميليون قيمتي کاذب و بيشتر از نرخ معمول براي فروش کليه نيست؟» که او پاسخ داد: «ديگه اين 30 ميليون تومن پولي است که من نياز دارم، شايد کسي پيدا بشه که با اين قيمت بخواهد کليه تهيه کند.»
«يعني واقعا ارزش داره تو به عنوان يک نوجوان 18 ساله براي حل مشکل مالي‌ات، کليه خودت رو بفروشي؟». «اگر مشکل نداشتم اين کار رو نمي‌کردم!»
وي مي‌گويد تصميمش جدي است و اين آخرين راهي است که به ذهنش رسيده است، چون هر راهي که مي‌توانسته از قرض تا درخواست وام براي حل مشکلش کارساز نبوده است و دوست ندارد بگويد که غرق در چه مشکلي است که براي حل آن مي‌خواهد تکه‌اي از جان خود را به حراج بگذارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341489

پسر جوان قربانـی خشـم برادر روانشناس

پنجمين روز بهمن ماه سال 91

مقتول پسري 23 ساله

قاتل برادر كوچك‌تر : من دانشجوی رشته روانشناسی بودم. آن روز به خاطر يك موضوع خيلي ساده برادر بزرگ‌ترم  در خانه با من درگير شد با چاقويي كه در دست داشت دو ضربه به گردن و يك ضربه به دستم زد كه باعث عصبانيت من شد. به آشپزخانه رفتم يك كارد بزرگ برداشتم  مادر و خواهرانم نتوانستند مانع درگيري ما شوند كه به پشت سر او يك ضربه زدم .كارد به صورت افقي در گردنش فرو رفت كه باعث مرگش شد . خيلي ترسيدم و پشيمان  به اتاقم رفتم در را قفل كردم و با تيغ به خودم آسيب رساندم كه مادرم به پليس زنگ زد.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341494

کشته شدن کارگر ۷۲ ساله و مصدومیت چهار کارگر دیگر

روز گذشته بر اثر ریزش آوار ساختمانی در تهران یک کارگر ساختمانی کشته و چهار کارگر دیگر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شدند. 
این حادثه روز گذشته در منطقه سه راه آذری تهران، خیابان ۱۶ متری امیری، زمانی رخ داد که ۵ کارگر ساختمانی مشغول انجام عملیات عمرانی بودند اما رعایت نشدن اصول ایمنی سبب تخریب ساختمان و محبوس‌ شدن این پنج کارگر در زیرآوار شد.
عوامل اورژانس مستقر در محل مرگ یکی کارگر ۷۲ ساله را تایید و چهار مصدوم دیگر را برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل کردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100543

بدهی دولت به تامین اجتماعی تسویه شدنی نیست

دولت همچنان به تامین اجتماعی بدهکار است. این بدهکاری، بدهکاری مستمر است چون دولت هر روز ۳۰ میلیارد تومان بابت سهم ۳ درصدی‌اش باید به سازمان پرداخت کند. بنابراین صفر شدن بدهی دولت از نظر فنی امکان پذیر نیست.
رقم دقیق بدهی دولت بعد از کارشناسیهای دقیق مشخص می‌شود اما به طور قطع دولت در سال ۹۱، ۱۲ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی جدید خواهد داشت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100487

درخواست دولت‌ها از فیس‌بوک درباره اطلاعات ده‌ها هزار کاربر

فیس‌بوک می‌گوید ظرف نیمه نخست سال جاری میلادی، دولت‌های مختلف در سرتاسر جهان از این شبکه اجتماعی اطلاعاتی درباره حدود ۳۸ هزار کاربر را درخواست کرده‌اند.

بیش از نیمی از درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران را دولت آمریکا مطرح کرده و حدود ۸۰ درصد از آنها به نتیجه رسیده است.

این اولین گزارش فیس‌بوک درباره درخواست‌های دولت‌ها از این وبسایت، روز سه‌شنبه ۲۷ اوت منتشر شده و شامل جزئیاتی از درخواست‌های ۷۴ کشور جهان از فیس‌بوک است.

عمده این درخواست‌ها را دولت آمریکا مطرح کرده و خواستار اطلاعاتی درباره ۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر شده است.

مقامات بریتانیایی هم درباره بیش از ۲۳۰۰ کاربر فیس‌بوک، اطلاعات خواسته‌اند.

طبق این گزارش، فیس‌بوک به ۷۹ درصد از درخواست‌های مقامات آمریکا و به ۶۸ درصد از درخواست‌های مقامات بریتانیا ترتیب اثر داده است.

فیس‌بوک با انتشار این جزئیات گفته است از افشای جزئیات بیشتر در این باره حمایت می‌کند.

کالین استرچ، وکیل این شبکه اجتماعی فراگیر و محبوب، در این گزارش نوشته است: "امیدواریم این گزارش در جریان بحث‌ها درباره معیارهای مناسب برای درخواست‌های دولت‌ها درباره اطلاعات کاربران، برای کاربران ما مفید باشد."

فیس‌بوک در شکل‌گیری اعتراض‌ها در مصر مفید بود

فیس‌بوک ابراز امیدواری کرده است که انتشار این گزارش‌ها را هر شش ماه یک بار ادامه دهد.

این وبسایت در گزارش خود درباره شمار درخواست‌های دولت آمریکا درباره اطلاعات کاربران، یک بازه حدودی را ذکر کرده در حالی که برای کشورهای دیگر، رقم دقیق را آورده است.

این تفاوت به این خاطر بوده که دولت آمریکا، شرکت‌ها را از افشای شمار درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران منع کرده است.

با این حال فیس‌بوک تاکید کرده است: "امیدواریم در گزارش‌های آینده بتوانیم حتی اطلاعات بیشتری درباره درخواست‌هایی که از نهادهای قانونی دریافت می‌کنیم، ارائه کنیم."

این شرکت گفته که امیدوار است این گزارش نشان دهد چه "روند سخت‌گیرانه‌ای" برای به‌دست‌آوردن اطلاعات کاربران وجود دارد.

گزارش فیس‌بوک در عین حال روشن نکرده که این درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران، به چه دلایلی صورت گرفته است.

این گزارش درباره کشورهایی که در آنها نا آرامی در جریان بوده هم جالب‌توجه است.

مقامات ترکیه، اطلاعات ۱۷۳ کاربر را از فیس‌بوک خواسته‌اند که این شرکت به ۴۵ مورد از آنها پاسخ داده است.

فیس‌بوک می‌گوید این درخواست‌ها به "تهدید کودکان و شرایط اضطراری" مربوط بوده‌اند.

طبق این گزارش به هیچ درخواست مقامات مصری ترتیب اثر داده نشده است.

آمریکا در صدر، ایران و چین غایب

بر اساس گزارش شفافیت فیسبوک، ایالات متحده آمریکا با نزدیک به ۱۱ تا ۱۲ هزار مورد، بیشترین تعداد درخواست را ارائه کرده است. این درخواست‌ها، خواستار دریافت اطلاعات ۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر فسبوک بوده، که فیسبوک به ۷۹ درصد از آن‌ها پاسخ مثبت داده است.

هند و بریتانیا به ترتیب با ۳۲۴۵ و ۱۹۷۵ درخواست در رتبه های بعدی قرار دارند که به ۵۰ و ۶۸ درصد از درخواست‌هایشان پاسخ داده شده است. آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ایالات متحده تنها کشوری است که تعداد درخواست‌های آن برای دسترسی به اطلاعات کاربران فیسبوک به صورت مشخص بیان نشده است. این موضع به علت محدودیت‌های قانونی است که شرکت‌ها را از انتشار تعداد درخواست‌هایی از این دست بر حذر می‌دارد.
همچنین داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که قسمت قابل توجهی از درخواست‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپای غربی ارائه شده است.

از سوی دیگر در شش ماه گذشته روسیه، صربستان و اوگاندا، ژاپن، ایسلند، هنگ کنگ، کامبوج، بلغارستان نیز تنها اطلاعات کاربری یک نفر را درخواست کرده‌اند که در این میان تنها به درخواست ایسلند و هنگ کنگ پاسخ مثبت داده شده است.

در میان کشورهای درخواست کننده، نامی از ایران و چین دیده نمی شود. در هر دو کشور، فیسبوک فیلتر است. با کاربران چینی اکثرا از شبکه اجتماعی مشابهی که توسط حکومت کنترل می‌شود، استفاده می کنند. کاربران درون ایران نیز برای دسترسی به فیسبوک از فیلترشکن بهره می‌برند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی و دانش و فن فارسی DW

  




تاریخ: جمعه 8 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اقتصاد سياسي به زبان ساده(3)

 وبلاگ آموختن:حال ببينيم براي توليد به چه چيزهايي نياز داريم. هر شخصي که بخواهد کالايي توليد کند بايد مواد اوليه‌ي آن کالا تهيه نمايد تا بتواند کالايش را توليد نمايد. کالاهايي که اين شخص براي توليد کالاي مورد نظر لازم دارد خريد نمايد عبارتند از: کالاي ماده‌ي خام مانند چرم براي ساخت مثلا" کفش، کالاي نيروي کار که در بازوان و مغز کارگر قرار دارد، کالاي ابزار و وسايل، مستقر در محل ساختمان کارخانه.

پس به طور خلاصه براي توليد کفش ابتدا نيروي کار لازم است. علاوه بر نيروي کار، موضوع کار و سپس وسايل کار لازم داريم. وقتي انسان مي‌خواهد کالاي خاصي مثلا" کفش توليد کند، ابتدا و قبل از هر چيز مي‌داند که بايد کار کند؛ بدون کار چيزي توليد نمي‌شود. اما روي چه چيزي بايد کار کند؟ يعني روي چه چيزي بايد کار کند تا آن را تبديل به کالاي مورد نظرش (کفش) نمايد؟

به آن چيزي که انسان بايد روي آن کار کند تا تبديل به کالاي مورد نظرش گردد، موضوع کار مي‌گويند. مثلا" خياط براي دوختن لباس، روي پارچه کار مي‌کند. پارچه موضوع کار است. يا کفاش براي دوختن کفش، روي چرم کار مي‌کند. چرم موضوع کار است. بَنّا براي ساختن خانه، روي مصالح ساختماني کار مي‌کند. مصالح ساختماني موضوع کار است.

حالا آيا انسان مي‌تواند با دست خالي(البته دست همانند ابزار عمل مي‌کند اما کارايي کمتري دارد.) بر روي موضوع کار، مشغول ساختن کالاي مورد نظرش باشد؟ ابزار آلاتي که در انجام دادن کار به انسان کمک، و کار ما را آسان مي‌کنند وسايل کار مي‌گويند. مانند اره، چاقو، انبردست، پيچ‌گوشي، چکش، ميخ، چرخ خياطي، شاقول، بيل و ...

 واقعيت اين است که با دست خالي مي‌شود بر روي موضوع کار، کار کرد و کالايي توليد نمود اما اين روش بيشتر مربوط به جوامع گذشته(فئودالي، برده‌داري، نخستين) بود. در جامعه امروزي اين کار بازدهي بسيار کمي دارد. مانند کندن بوته نخود با دست خالي. اما براي انجام کارهاي پيچيده احتياج به ابزار و وسايل کار پيچيده‌تري هست. يعني انسان به وسايل کار احتياج دارد تا بتواند با آن‌ها بر روي موضوع کار، کار کند و آن را تبديل به کالاي مورد نظر سازد. مانند چکش، ميخ، چرخ خياطي، شاقول، بيل و ... بنابراين براي توليد احتياج داريم به:

ادامه دارد




تاریخ: پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جزئیات‌ انتقال هدایا از موزه ریاست‌جمهوری در آخرين ساعات قبل از تنفيذ!

سه هفته پیش برخی وب سایت ها و رسانه ها ، با انتشار خبری اعلام کردند که هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا  در ساختمان 240 سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.
پیگیری‌رسانه ها در این زمینه در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی ‌کردند و جواد پاسپانیان مدیرکل تشریفات ریاست جمهوری ترجیح داد سکوت کند و پاسخگوی تماس های خبرنگاران نباشد.
این مقام آگاه در تشریح جزئیات این اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) - که مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد ، بر اساس دستور رییس دفتر رییس جمهور کار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد .
سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 کامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید . پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره کل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه ، رسیدی را امضا کرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است .
آنچه در این میان اهمیت دارد این است که از سوی برخی افراد به کارکنان موزه هدایا از طرف مسئولان دفتر رییس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل پرونده ها ، فهرست و عکس هدایا منهدم شود و از بین برود.
متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تیم رییس جمهور سابق در تشریفات ریاست جمهوری پرونده ها و اسناد مربوط به هدایای ریاست جمهوری را از محل موزه خارج کرده اند تا در دسترس نباشد.
محلی که برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه "لادن" است که متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت کارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده که متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است . همچنین از لحظه انتقال هدایا به ساختمان لادن ، هر شب شیفت حفاظتی (توسط تیم نیروهای "ستاد راهیان نور" که طی چند سال گذشته در سعدآباد و تشریفات ریاست جمهوری مستقر بوده اند) برقرار شده است .
این در حالیست که ساختمان لادن کاربری اداری دارد و متاسفانه فاقد مخازن نگهداری هدایا و تجهیرات امنیتی و حفاظتی مورد نیاز موزه هاست . براساس مصوبه دولت احمدی نژاد، دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم در ساختمانی معروف به لادن در حوالی میدان ونک تهران، تشکیل و تجهیز شده است.
اتفاق ناگوار دیگری نیز رخ داد که متاسفانه در سکوت خبری پیگیری نشد ؛ سرقت یازده قلم هدایای نفیس و منحصر به فرد سران کشورهای خارجی به رییس جمهوری اسلامی ایران سید محمد خاتمی از جمله مدال زرین شهروندی عربستان و قطر اهدایی پادشاهان عربستان و قطر به آقای خاتمی و.... ) ! ،
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/293078

کمبود شدید داروهای قلبی در داروخانه ها/ افزایش 3 برابری قیمت داروها

به روز کردن راهنماهای بالینی در درمان قلب و عروق یکی از دغدغه‌های جامعه متخصصان قلب و عروق است که برای نخستین بار بنا داریم تا پروتکل‌های درمانی سال 2012 و 2013 را که توسط انجمن قلب و عروق آمریکا و اروپا پیشنهاد شده در این کنگره بررسی کرده و بخش‌های قابل اجرا در ایران را بومی‌سازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه جدیدترین روش‌های آنژیوگرافی و کارگذاشتن استنت‌های قلبی در این کنگره ارائه می‌شود افزود: صاحب‌نامانی مانند پروفسور اشپرزل از آلمان اولین فردی است که در دنیا باطری قلب جدیدی را در خود قلب کار گذاشته که سیم ندارد و داخل خود قلب کاشته می‌شود در حالی که باطری‌های دیگر بزرگتر بوده و در زیر پوست کار گذاشته می‌شود، دکتر پاتریک سروس شاخص‌ترین فرد در حوزه اینترونشال کاردیولوژی است که در این کنگره آخرین مطالب خود را ارائه می‌کند.
آنژیوگرافی گرفتگی عروق را باز نمی‌کند/ استنت بهترین راه باز کردن عروق:
برخی پزشکان به دلیل سود بالا به همه بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند کارگذاشتن استنت را پیشنهاد می‌کنند . این باور غلط وجود دارد که تنها با یک آنژیوگرافی و گرفتگی عروق قلبی باز می‌شود در حالی که آنژیوگرافی نقش درمانی ندارد و تنها یک روش کمک تشخیصی است.
پزشک بر اساس علایم بیمار تنگی عروق را حدس می‌زند و با آنژیوگرافی به تشخیص قطعی می‌رسد. در 70 درصد موارد گرفتگی‌های رگ‌های قلب و عروق با بالن باز می‌شود و در 99 درصد این موارد استنت هم کار می‌گذاریم.
وقتی فقط از بالن استفاده می‌شود تنگی عروق در 30 درصد موارد دوباره عود می‌کند در حالی که با کار گذاشتن استنت این مسأله به 5 درصد می‌رسد.
نسل اول استنت‌ها غیردارویی بودند و در عرض 6 ماه پس از کار گذاشتن آنها عروق فرد دوباره تنگ می‌شد ولی نسل بعدی آغشته به دارو بود که پس از کارگزاری در عروق قلبی فرد دارویی از استنت تراوش می‌شد که جلوی بسته شدن جدار رگ را می‌گیرد.
نسل جدید قابل جذب هستند که بعد از 6 ماه از کار گذاشتن در عروق فرد جذب می‌شوند اما این بدان معنا نیست که استنت‌های نسل قدیمی‌تر خوب نیستند.
کمبود وارفارین و پلاویکس در داروخانه‌های دولتی:
عضو هیئت مدیره انجمن آترواسکلروز کمبود داروی بیماران قلبی به ویژه در ماه‌های اخیر را از جمله مشکلات جدی برشمرد و افزود: داروی بیماران قلبی مانند وارفالین (رقیق کننده خون) که از لخت شدن خون جلوگیری می‌کند و داروی پلاویکس به شدت کمیاب شده و داروخانه‌هایی مانند هلال احمر و 13 آبان نیز آن را توزیع نمی‌کنند.

قیمت دارو سه برابر شده ولی پوشش بیمه‌ای تغییری نکرده: همچنین داروهایی که در درمان نامنظمی شدید ضربان قلب و آریتمی قلب مؤثرند و داروی پایین آورنده قند خون نیز کمیاب شده است از طرفی با افزایش قیمت ارز قیمت داروها تا 3 برابر افزایش یافته در حالی که سقف پوشش بیمه‌ای تغییری پیدا نکرده است.
در کشورهای پیشرفته 95 درصد هزینه جراحی و تجهیزات مورد لزوم قلب را بیمه‌ها تقبل می‌کنند و تنها 5 درصد درمان را بیمار می‌پردازد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293168

 




تاریخ: پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

پارک حیات وحش اورانا زلاند نو




تاریخ: چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

پیاده‌روهای تهران میزبان خانواده‌ای که تا دیروز سرپناه داشت

آهی کشید و از نداشته هایش حرف زد .می گفت: مدت زیادی گرفتار همسرم بودم و همه زندگی و پس اندازم را صرف هزینه درمان او کردم حالا که کمی حالش بهتر شده از کار بیکار شدم .همسرم بیماری اعصاب شدیدی داشت و مدت زیادی در بیمارستان مهرگان بستری و در حال مداوا بود.
کجا کار می کردید؟ گفت : روزنامه وطن امروز . روزنامه ورشکسته شد ،من هم بیکار شدم .مدت قرار داد خانه ام تا اول فروردین بود سه میلیون رهن و 350 هزار تومان کرایه .اما صاحبخانه ام برای قرارداد جدید 150 هزار تومان کرایه را زیاد کرد .با وجود اینکه بیشتر از سه ماه کرایه خانه ام عقب افتاده بود، قبول کردم چون چاره ای نداشتم جای دیگری نمی‌توانستم پیدا کنم .

اما زمانی که از کار بیکار شدم اوضاع بدتر شد. این بود که صاحبخانه پول رهن را بابت کرایه برداشت و در روزهای آخر مرداد جوابم کرد .یکی از دوستان مقداری پول به من داد تا ماشین گرفتم و وسایلم را اینجا آوردم .البته اول زیر پل حافظ بودم اما ماموران شهرداری آمدند و گفتند که زیر پل خوب نیست چون محل رفت و آمد و جلوی چشم مردم است! در نهایت کمک کردند تا وسایلم را به اینجا بیاورم .
یخچالم  را چند روز قبل به علت بدهی فروختم اما بعضی از اسباب اثاثیه ام موقع جابه جایی خراب شده و شکسته .
دو پسر و یک دختر دارم .یکی از پسرانم تازه از سربازی آمده ،نامزد کرده و تازه در کارگاه مبل مشغول شده این چند روز را هم همانجا خوابیده .پسر دیگرم هم تازه دوره تعمیرات موبایل را تمام کرده و در یک مغازه کار پیدا کرده است .دخترم فوق دیپلم کارگردانی دارد اما تا به حال نتوانسته کاری پیدا کند و این چند روز را هم با همسرم به خانه یکی از دوستانش رفته اند .
این جمله ها را که می گوید اشک هایش سرازیر می شود .ادامه می دهد :بچه های خوبی دارم اما جوان هستند و غرور دارند نمی شود که بیایند اینجا کنار خیابان بمانند .

کمی که اشکهایش خشک می شود ،می گوید : 6 سال جبهه بودم از 59 تا 65. باور کنید سال 59 نان نداشتیم بخوریم و هیچ کس برای جنگ نمی رفت، باور کنید حتی گلوله برای جنگیدن نداشتیم...حالا هم که به این روز افتاده ام . طی همین چند روز گذشته اینجا در تالار وحدت برنامه ای برای بزرگان بود .یکی یکی مسئولان با ماشین های مدل به مدل از کنارم می گذشتند و مرا با این وضعیت می دیدند اما حتی یک نفر نپرسید که من چرا با این وضع اینجا هستم .اصلا کسی به ما محل نمی دهد.

...چند روز قبل یک دختر خانم جوانی آمد و وقتی از اوضاعم برایش توضیح دادم گفت یک میلیون پس انداز دارم اگر مشکلتان را حل می کند برایتان بیاورم اما قبول نکردم .با خودم فکر کردم دختر جوانی است که حالا از روی احساسات می خواهد همان مقدار پس انداز خودش را هم به من بدهد دلم نیامد ...گفتم شاید مورد نیاز خودش هم باشد .روزهای اول هم یک آقایی به من گفت در تهرانپارس خانه دارم می روی آنجا زندگی کنی؟گفتم هر جا باشد می روم .اما رفت و پشت سر خود را هم نگاه نکرد .این درد ماست .می دانید شعار دادن هیچ کاری ندارد اما عمل به آن سخت است .

باور کنید سخت است دیدن شانه های پدری که از شدت درد و نگرانی به خود می لرزد.کسی که می خواهد سنگر باشد اما حالا خودش بی پناه در کنار خیابان مانده .وقتی کمی هق هق های مردانه اش کمتر می شود می گوید:دیگر خسته شده ام .بچه های خوبی داشتم اما نتوانستم برایشان کاری بکنم . دیشب می خواستم همه این اسباب را آتش بزنم تا راحت شوم اما دلم نیامد اثاثیه ای که با هزار جان کندن تهیه شان کردم را با دست خودم آتش بزنم .
می پرسم :حالا تصمیم تان چیست می خواهید چه کار کنید ؟
کمی وسایل دور و برش را نگاه می کند و با نگرانی می گوید: هیچ تصمیمی ندارم .آدم که از همه جا مانده باشد چه تصمیمی می تواند بگیرد .پولی ندارم که بروم دنبال خانه بگردم.وقتی دو روز است که غذا نخورده ام چه تصمیمی باید بگیرم ؟!
از نامه نوشتن خسته شده ام . این روزها غیرت و تقریبا خیلی از صفات انسانی خوب از بین رفته است .
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293006

از ایران تا آمریکا داوطلب کمک به یک کارگر

حسین رستمی 40 ساله است. پدر 4فرزندی که بزرگترین‌شان دختری 17ساله و کوچکترین‌شان پسری 10 ساله است.

یک برش واقعی از روزگار کارگر ساده مریوانی بود که 8ماه قبل در ساختمان نیمه کاره‌ای صدمه دید و خانه‌نشین شد. یک گوشه نیم ساعته از زندگی زنی که هر روز زخم بستر همسرش را می‌شوید و پانسمان می‌کند اما زخم هر روز عمیق‌تر می‌شود و عفونی‌تر. حالا حفره به اندازه مشت یک دست است که پوست و ماهیچه را گذرانده و به استخوان‌های ران رسیده.
هزینه‌های سنگین بیمارستان برای خانواده رستمی که تحت پوشش بیمه نبودند و شانه خالی کردن کارفرما از تامین این هزینه‌ها کار را به جایی رساند که شکستگی لگن و آسیب ستون فقرات، حسین رستمی را از کار افتاده کرد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/341057

پرداخت حقوق ۹۵ کارگر «سریر ریخته‌گر» بیش از دو ماه به تعویق افتاده است

كارخانه «سریر ریخته گر»، تولید کننده قطعات سنگین ریخته‌گری، از نیمه دوم خردادماه سال جاری حقوق و دستمزد ۹۵ کارگر رسمی و قراردادی را پرداخت نکرده است.

کارخانه سریر ریخته گر که بخشی از محصولات تولیدی آن مربوط به تولید قطعات خودرو می‌شود، به سبب آنچه «مشکلات مالی» می‌نامد، توانایی پرداخت بیش از دو ماه حقوق کارگران این واحد تولیدی را ندارد.

در هشت سال گذشته ۴۵۰ نفر از نیروهای با تجربه این کارخانه که از سرمایه‌های اصلی تولید محسوب می‌شدند، به مرور توسط کارفرما تعدیل شدند بطوری که این کارخانه در سال جاری با ۹۵ کارگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شعبه ۱۰ تامین اجتماعی تهران از ابتدای مرداد ماه به دلیل بدهی حدود ۶۰۰ میلیون تومانی كارفرما، از تمدید دفترچه‌های کارگران خودداری می‌کند.

با وجود آنکه از حقوق کارگران مبالغی برای بیمه تکمیلی و حق عضویت در تعاونی مصرف کارگران کسر می‌شده است، کارفرما این مبالغ را به حساب بیمه تکمیلی و تعاونی مصرف کارگران واریز نمی‌کند و این موضوع باعث شده است که کارگران نتوانند از خدمات درمانی بیمه تکمیلی و همچنین خدمات تعاونی مصرف استفاده کنند.

پرداخت نشدن مطالبات معوقه این کارگران را در شرایط سخت اقتصادی امروز، غیر قانونی و غیر انسانی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99648

کارگران بارانداز بندرعباس از حداقل حمایت‌های اجتماعی محروم‌اند

در بند عباس کارگران زیادی در بخش تخلیه و بارگیری کشتی‌ها به حرفه باربری اشتغال دارند. این کارگران هر روز از نخسین ساعات بامداد تا انتهای شب در هوای به شدت گرم و شرجی بندر به جابجایی بار کشتی‌های تجاری مشغول‌اند و با وجود آنکه حرفه این کارگران از نظر ماهیت شغلی و محیط کار سخت و طاقت فرساست، اما آنان از هیچ پوشش حمایتی برخوردار نیستند.
کارگران باربر شاغل در باراندازهای بندر عباس بصورت روزمزد استخدام شده و دریافتی آن‌ها بصورت توافقی است، این کارگران پس از چند روز به دلیل اتمام پروژه بارگیری و یا خستگی ناشی از کار شدید بیکار و خانه نشین شده و درآمد آن‌ها تا یافتن شغل جدید قطع می‌شود.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99915

كشته شدن ۳ كارگر معدن در لهستان

بر اثر سقوط كابل برق در یكی از بزرگ‌ترین معادن زغال سنگ لهستان، سه کارگر کشته و یک تن نیز زخمی شد.
این کارگران در عمق ۳۲۰ متری زمین در معدن زغال سنگ میسلوویس-وسولا در حال فعالیت بودند که کابل برق بر روی آن‌ها افتاد. 
بر اثر این حادثه سه کارگر در دم جان باختند و نفر چهارم به بیمارستان منتقل شد و در شرایط با ثباتی به سر می‌برد.
معدن زغال سنگ میسلوویس-وسولا با دارا بودن ذخایری معادل ۲۳۲ میلیون تن زغال سنگ یکی از بزرگ‌ترین معادن زغال سنگ لهستان محسوب می‌شود. این معدن سالانه حدود سه میلیون تن زغال سنگ تولید می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99990

کارگران كوره‌پزخانه‌ها به ندرت بازنشسته می‌شود

کارگران فصلی کوره پزخانه‌ها سالانه به مدت ۵ الی ۶ ماه در قسمت قالب زنی مشغول به کارند اما کارفرمایان برای این کارگران زحمتکش به صورت دست و پا شکسته، لیست بیمه رد می‌کنند.

یک کارگر فصلی با بیش از ۳۰ سال سابقه کار به ندرت بازنشسته می‌شود، اگر تعداد روزهایی که در یک سال برای کارگران فصلی کوره پزخانه‌ها بیمه رد می‌شود جمع بزنیم به دوماه هم نمی‌رسد.

بار‌ها پیش آمده که کارگری فوت کرده است و هنگامی که خانواده‌اش برای دریافت مستمری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند متوجه شدند حق بیمه کارگر فوت شده در آخرین سال حیاتش، ۹۰ روز هم پرداخت نشده است.

بازماندگان بیمه شدهٔ فوت شده زمانی مشمول دریافت مستمری می‌شوند که وی در ۱۰ سال آخر حیاتش حداقل حق بیمه یک سال را پرداخت کرده باشد، مشروط بر آنکه ۹۰ روز حق بیمه در آخرین سال حیات او پرداخت شده باشد.

تنها نکته مفید بیمه فعلی کارگران کوره پزخانه‌ها، استفادهٔ آن‌ها از دفترچه بیمه‌شان برای درمان‌های جزیی نظیر سرما خوردگی است. از این دفترچه‌ها حتی برای درمان‌های پر هزینه نیز نمی‌توان استفاده کرد زیرا لیست بیمه كارگران برای چنین درمان‌هایی چک می‌شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99954

دومین تجمع اعتراضی کارگران سرب و روی/ این بار به همراه خانواده‌ها

کارگران شرکت ملی سرب و روی زنجان برای دومین بار، و این بار به همراه خانواده‌های خود در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی زنجان و متعاقبا تعطیلی این کارخانه در تاریخ ۲۳ مردادماه، امروز سه شنبه (۵ شهریورماه) ۴۰۰ کارگر شرکت ملی سرب و روی زنجان برای دومین بار به بیکاری‌شان که در آستانه یک ماهگی است اعتراض کردند. کارگران این بار خانواده‌های‌شان را هم با خود آورده بودند. 
یکی از معترضین درباره تجمع امروز:  در زمان تعطیلی کارخانه مسئولان به ما وعده دادند به زودی با انتقال کارخانه، به کارمان باز می‌گردیم اما حالا نزدیک به یک ماه است که کارخانه تعطیل است و از انتقال هم خبری نیست. 
بیکاری هر کدام از ما (کارگران) تنها منبع درآمد یک خانواده چهار - پنج نفره را نابود می‌کند. خانواده‌ها هم به اندازه ما نگرانند که اگر این وضعیت بلاتکلیفی ادامه پیدا کند، هیچ‌وقت به کار سابق‌مان بازنگردیم.

کارگران شرکت ملی سرب و روی پیش از این، در تاریخ ۳۰ مرداد ماه در مقابل استانداری زنجان تجمع کرده بودند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100129

ریزش مرگبار ساختمان 5 طبقه بر سر صاحبش

محل حادثه واقع در خیابان 16 متری امیری، خیابان فاضل‌زاده .

یک ساختمان پنج طبقه در حال ساخت بود که کارگران در سقف طبقه پنجم آن مشغول به کار بودند، مالک ساختمان که مردی حدود 70 ساله بود، به همراه مردی دیگر که 32 سال داشت، برای سرکشی به ساختمان آمده بود که ناگهان در قسمتی که وی و همراهش ایستاده بودند، سقف هر پنج طبقه خراب شده و به سر آن ریخت.

مالک این ساختمان که تماما در زیرآوار گرفتار شده بود متاسفانه پس از خروج این مرد از زیرآوار، مشخص شد که وی جان خود را از دست داده است.

در حال حاضر باید بررسی شود که این حادثه به چه علت رخ داده و آیا از وسایل نامرغوب و غیرمهندسی در ساخت آن استفاده شده یا خیر؟

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293027

 




تاریخ: چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شلیک گاز اشک‌آور به کارگران معترض در ترکیه

پلیس آنکارا با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش مانع از راه پیمایی اعضای اتحادیه‌های کارگری بخش عمومی ترکیه در خیابان‌های مرکزی این شهر شد.

اعضای اتحادیه‌های کارگری بخش عمومی ترکیه پس از تجمع در مقابل وزارت کار این کشور در اعتراض به توافق بین دولت ترکیه و سندیکای کارگران بخش دولتی خواستار لغو این توافقنامه شدند.
اعضای اتحادیه‌های کارگری بخش عمومی ترکیه پس از قرائت بیانیه‌ای در مخالفت با توافق صورت گرفته خواستار راه پیمایی به سمت خیابان‌های مرکزی شهر آنکارا شدند.
پلیس در پی این اقدام با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش معترضان را متفرق کرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99397

سقوط دو كارگر به چاه مغازه/ سرنوشت نامعلوم كارگر ۴۵ ساله

یك کارگر ساختمانی در حال بازسازی یک باب مغازه درون چاهی مدفون شد.

این حادثه حدود ساعت ۱۴ امروز، زمانی رخ داد که دو کارگر ساختمانی که مشغول ترمیم ساختمان مغازه‌ای در خیابان سعدی بودند، با ایجاد یک حفره بزرگ در کف مغازه به همراه صاحب مغازه درون چاه مدفون شدند.

با ورود گروه‌های امداد و نجات صاحب مغازه و یکی از کارگران که تا کمر زیرخاک بدام افتاده بودند نجات یافتند اما تا لحظه ارسال این خبر از سرنوشت نفر سوم که کارگری ۴۵ ساله است خبری نیست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99411

ریزش آوار جان کارگر ۱۸ ساله را گرفت

عصر دیروز درمحدوده بلوار اشرفی اصفهانی، بالا‌تر از بزرگراه حکیم، کارگر ۱۸ ساله‌ای که به همراه سایر همکارانش مشغول کار در یک ساختمان نیمه کاره در ضلع شرقی یک قطعه زمین گودبرداری شده بود، با ریزش ناگهانی بخشی از دیواره زمین گودبرداری شده، جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99708

تعویق ۸ ماه حقوق کارگران آزمایش

کارخانه آزمایش شرق تهران از معوق باقی ماندن ۸ ماه حقوق کارگران این کارخانه خبر داد این واحد صنعتی به دلیل ناتوانی در تولید، قادر به پرداخت حقوق كارگران‌اش نیست.

کارخانه آزمایش در شرق تهران که یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است، از دی ماه سال ۹۱ حقوق ۶۰ کارگر رسمی خود را پرداخت نکرده است.
این کارخانه در آغاز فعالیت دولت نهم ۱۸۰۰ کارگر داشت و به تدریج با پدیدآمدن مشكلات بخش زیادی از کارگران خود را اخراج کرد، به طوری که هم اکنون در این واحد تولیدی تنها ۶۰ کارگر بصورت نیمه فعال کار می‌کنند.
به گفته نماینده كارگران آزمایش، ۱۱۵ کارگر قراردادی این کارخانه نیز با آغاز سال ۹۲ از سوی کارفرمای کارخانه تعدیل شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99541

اجبار کارگران پتروشیمی مناطق آزاد به ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار روزانه

«ناصر آغاجری» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای ساعات کار کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی و نفت و پتروشیمی وجود ندارد.
وی بابیان اینکه این کارگران بدون برخورداری از حق مرخصی قانونی و تعطیلات رسمی، روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعات کار می‌کنند، گفت: در عمل ابن کارفرما و پیمنکار است که تعیین می‌کند کارگران تا چه زمانی باید کار کنند.
این فعال صنفی کارگری یادآور شد: اجبار کارگران به انجام کار اضافی در تمامی روزهای تعطیل و غیر تعطیل در حالی است که به موجب قانون کار کارفرما باید در جریان تنظیم فعالیت کارگاه حق مرخصی و تعطیلی کارگران خود را به رسمیت بشناسد.
وی گفت: اینکه به دلیل ماهیت کار در پروژ‌ه‌های عمرانی نفت و پتروشیمی نمی‌توان فعالیت کارگاه را مطابق عرف جاری در بازار کار تعطیل کرد قابل قبول است و به همین دلیل در قانون کار برای چنین مواردی راهکار‌های مناسبی تعیین شده‌است.
وی افزود: بر این اساس فعالیت کارگران در چنین کارگاه‌هایی باید چرخشی باشد و هر کارگر پس از یک یا دو هفته کار مستمر بتواند برای بازیابی بخشی از انرژی از دست رفته، به مدت یک یا دو هفته استراحت کند.
آغاجری بابیان اینکه در بیرون از مناطق ویژه آزاد اقتصادی طبق قانون چنین رویه‌ای در تمامی کارگاه‌های مربوط به پروژ‌های عمرانی حاکم است، گفت: متاسفانه به دلیل سکوت قانون در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی برای مدت زمان کار کارگران وجود ندارد.
به باور آغاجری قانون مناطق آزاد تجاری و اقتصادی درست مانند قانون «خروج کارگاه‌های کوچک از شمول قانون كار» باعث شده است تا جمعیت گسترده‌ای از نیروهای کار از حقوق بنیادین خود محروم شوند.
به گفته این فعال کارگری بر همین اساس در حال حاضر کارگرانی که در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی مناطق آزاد و ویژ عسلویه، ماهشهر، پارس جنونی کار می‌کنند باید تمام ایام هفته را کار کنند.
وی بایادآوری اینکه ساعت کار روزانه این کارگران بسته به تشخیص کارفرما و پیمانکار از ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز متغییر است، گفت: این کارگران بر خلاف سایر همکاران خود حتی از حق مرخصی و توقف کار در روزهای تعطیل رسمی برخوردرا نیستند و تنها زمان استراحت آن‌ها بعد از ظهر روزهای جمعه است.
به گفته آغاجری در این مناطق فعالیت کارگران هر روز از ساعت ۶ صبح آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد.
وی یادآور شد: فعالیت روزانه کارگران تنها در فاصله ساعات ۱۲ تا ۱۵ که فعالیت در محیط‌های سرباز به دلیل افزایش بیش از حد دمای هوا ناممکن است متوقف می‌شود.
آغاجری بابیان اینکه به دلیل شیوه نامناسب محاسبه و پرداخت حقوق کارگران در عمل هیچگاه سختی کار کارگران جبران نمی‌شود، گفت: روح و روان کارگران شاغل در مناطق آزاد هم از بابت شرایط سخت کار و هم از بابت پرداخت‌های نامناسب آزده می‌شود.
وی بابیان اینکه کارگران شاغل در محدوده مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بسیار بیشتر از حد مجاز قانونی کار می‌کنند اما در عمل با فرمول قانون درآمد کمتری دارند، گفت: این مسئله در درازمدت باعث می‌شود تا این کارگران و خانواده‌های آن‌ها بطور جدی دچار معضلات و آسیب‌های اجتماعی شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=99645

حمله دختران بي‌پول به خانه پيرزن!

با اعترافات متهم مشخص شد دو دختر جوان که در همسايگي پيرزن زندگي مي‌کنند به علت بي‌پولي و ناتواني در پرداخت اجاره محل زندگي خود و با اطلاع از تنها بودن پيرزن، اين سرقت را طرح‌ريزي کردند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292794

معاون رئیس‌جمهور: احمدي نژاد دولت را با نرخ رشد منفي 5.4 درصد تحويل داده است

وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی و اعلام برخی واقعیات از جمله «رشد اقتصادی نزدیک صفر / ۸.۵ میلیون نفر جویای کار»،

احمدي نژاد دولت را با نرخ رشد منفي 5.4 درصد تحويل داده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292782

بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۶۰ هزار میلیارد رسید

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی و دیون دولت به صندوق تامین اجتماعی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است که تنها پنج هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صندوق تامین اجتماعی بازگشته است.
مجموعه ۱۸ سازمان بازنشستگی، بیمه‌ای و درمانی در کشور رقمی درحدود ۹۰ درصد افراد جامعه را تحت پوشش خود دارد که صندوق تامین اجتماعی با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور به شمار می‌رود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292848

برداشت 16 میلیارد تومانی از حساب ریاست جمهوری در آخرین روز دولت دهم

 از نهاد رياست جمهوري خبر مي‌رسد مبلغ يكصد و شصت ميليارد ريال در آخرين روز دولت گذشته از حساب رياست جمهوري برداشت شده است. مسئولين جديد نهاد در جريان پيگيري اين اقدام به سرنخ‌هائي رسيده‌اند كه ممكن است در روزهاي آينده به اطلاع عموم برسد. ايجاد دفاتر براي مسئولين سابق و تأسيس دانشگاه توسط آنان از جمله مواردي هستند كه در فهرست اين پيگيري‌ها قرار دارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292861

کورک چیست؟

کورک یک جوش بزرگ، گرم و دردناک است که سرخی، تورم و درد آن ناشی از عفونتی است که عموماً با عامل باکتری استافیلوکوک کوتئوس رخ می دهد.

دکتر زهرا رمضانی یک متخصص پوست و زیبایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه باکتری‌های استاف بیشتر در بیمارستان‌ها یافت می شوند، عنوان کرد: اقامت طولانی مدت در بیمارستان احتمال بروز کورک را بسیار افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است ناقلین باکتریهای تولید کننده کورک، خود هرگز به این عارضه مبتلا نشوند، گفت: باکتریها ممکن است در بینی افراد اقامت داشته باشند، ولی تا هنگامی که به فرد دیگری منتقل نشود، تولید هیچ عارضه‌ای نمی‌کند.

وی با تأکید براینکه ممکن است افراد در طی مصرف آنتی بیوتیک‌ها به این کورک‌ها مبتلا شوند، تصریح کرد: استافیلوکوک‌ها ممکن است به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم باشند وهنگامی که تمامی میکروب‌های رقیب توسط آنتی بیوتیک‌ها از بین رفتند، گسترش یافته و ایجاد مشکلاتی از قبیل جوش و کورک نمایند.

این متخصص با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت و یا آنانی که دچار ضعف ایمنی بدن هستند بیش از دیگران مستعد گرفتاری با این مشکل هستند، ادامه داد: مصرف کورتون می تواند مقاومت در مقابل بروز کورک را کاهش دهد.

رمضانی برای درمان کورک استفاده از کمپرس آب گرم را توصیه کرد و گفت: یک حوله را در آب گرم فرو برده و سپس آنرا برای مدت پنج دقیقه بر روی محل جوش قرار داده، چنانچه این جوش در قسمت تحتانی بدن قرار داشت باید از وان آب گرم بهره برد، چرا که در اغلب مواقع پس از چند روز درمان با گرما، کورک خود به خود دهان باز کرده و چرک درون آن که زرد رنگ و بد بو است تخلیه شده و فرد پس از آن احساس بهبود می کند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت عدم درمان با آب گرم، فرد باید به پزشک مراجعه کند، تصریح کرد: اگر پزشک تشخیص دهد که جوش در حقیقت مراحل ابتدایی آکنه و یا کیست اپیدرمال بوده و در میان افراد خانواده منتشر شده باشد، می تواند با تشخیص به موقع و تجویز آنتی بیوتیک های مناسب از انتشار بیشتر باکتری‌ها در بین افراد خانواده جلوگیری کند.

رمضانی افزود: همچنین پزشک می تواند با آسانی با تهیه کشت از داخل بینی افراد، ناقل باکتری را مشخص کند.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: افراد پس از اینکه ضایعه به تمامی تخلیه شد، باید محل ضایعه را با صابونهای ضد باکتری شستشو دهند، تا از انتشار عفونت جلوگیری و مراحل بهبود را تسریح ببخشند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292825




تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نیروی جمعی است که خلاقیت را به وجود می‌آورد




تاریخ: دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بیکاری = بیماری

وبلاگ آموختن: کار،امینت شغلی، یا بیمه بیکاری مکفی لازمه‌ی پیشرفت و تکامل جامعه است.

نداشتن کار،امینت شغلی، یا بیمه بیکاری مکفی، یعنی بیکاری. بیکاری یعنی بیماری. بیکاری یعنی افزایش رقابت بین کارگران برای یافت شغل و در عین حال قبول کم‌ترین سقف دستمزد که حتا نیاز غذایی او را نه تنها تامین نمی‌کند و آن را به سطح نازل یک برده می‌رساند، که مفهومی جز بردگی مدرن در عصر جدید را ندارد. بیکاری یعنی سوق دادن خانواده‌های کارگری به زندگی کردن در زیر خط فقر مطلق و تحمیل مرگ تدریجیِ، معضلی که اختلالات روانی، افسردگی، عدم اعتماد بنفس، احساس بی هویتی و از خود بیگانگی پیامدهای بلافصل آن است. بیکاری یعنی متلاشی شدن خانواده‌ها، رو آوری جوانان به اعتیاد و تن فروشی از سرناچاری، دزدی، قتل، کاهش صبر و تحمل و بردباری و گاها" خودکشی و دیگر آسیب‌های اجتماعی ادامه منطقی این روند است و قربانیانش را از میان زنان و مردان، جوانان و نوجوانان و کودکان جامعه می گیرد. این تراژدی غم انگیز به اینجا تمام نمی شود بلکه هر روزه گسترش یافته و به دنبال کشف راه‌های جدید آسیب رساندن به خود و جامعه است.

 

غنيمت فتح طبيعت

نگاه علمی سيما توکلي به معضل آب:
در شهر که زندگي مي‌کني به آب فکر نمي‌کني. انگار هميشه هست. گاهي که قطع مي‌شود فحشي مي‌دهي و صبر مي‌کني تا دوباره راه بيافتد. معمولا هم بعد از حداکثر يکي دو ساعت راه مي‌افتد. در کوچه يکي ايستاده و شلنگ را گرفته و همۀ پياده رو را با آب «جارو» مي‌کند، ديگري ماشينش را حمام مي‌کند، همسايۀ من وسواس دارد و براي هر بلوز کثيف پسر بچه بازيگوشش يک بار ماشين لباسشويي را روشن مي‌کند....

 فکر مي‌کنيم ديگر آن دوراني که مردم با کوزه از سر چشمه آب مي‌آوردند و دم رودخانه رخت مي‌شستند گذشت. اگر هم روستاهايي هستند که هنوز لوله‌کشي نشده‌اند و با تانکر برايشان آب آشاميدني مي‌برند، کم کم به همت سرمايه و تکنولوژي به دنياي مدرن و دغدغه‌هاي اگزيستانسياليستي‌اش راه خواهند يافت.

هر روز تعداد زيادي از گونه‌هاي گياهي و حيواني از بين مي‌روند، جنگل‌ها نابود مي‌شوند، زمين گرم مي‌شود و طوفان‌ها و سيل‌ها و گردبادهاي عظيم خبر از شرايط زيست محيطي نامانوس و متخاصم مي‌دهند. و آب، آبي که زندگي در اين کره خاکي به آن وابسته است از قربانيان توسعۀ سرمايه‌داري است.

هر چند هفتاد در صد کره زمين از آب پوشيده است ولي 5/97% اين مقدار را آب شور تشکيل مي‌دهد و فقط 5/2% آن آب شيرين است. از اين مقدار آب شيرين هم نزديک به هفتاد درصدش در دو قطب شمال و جنوب يخ زده که نقشي حياتي در سيستم آب و هوايي کره زمين بازي مي‌کند. مقادير زيادي از آب شيرين کره زمين به شکل سفره‌هاي زيرزميني عميق (يا «آب فسيل») است که نه به راحتي قابل دسترس است و نه قابل بازگرداندن. مقدار آبي که به شکل رودخانه‌ها، درياچه‌ها و منابع زيرزميني کم عمق مرتبا با برف و باران تجديد مي‌شود و به راحتي و به شکل پايدار قابل استفاده است چيزي کمتر از يک در صد آب‌هاي جهان است.

رشد جمعيتي از عوامل منفي معادلۀ آب و زندگي است. بين سال‌هاي 1950 تا 2009 (يعني از بعد از جنگ دوم که توسعۀ سرمايه‌دارانه شتابي بي سابقه گرفت) جمعيت کره زمين از 5/2 ميليارد به 8/6 ميليارد رسيد. فرايند توليد خوراک براي اين جمعيت فزاينده به همراه رشد شهرنشيني، بالا رفتن ميانگين سطح زندگي بشر و رشد صنعت، ذخيرۀ آب قابل تجديد براي هر نفر را در عرض اين 60 سال به ميزان 63% کاهش داده است.

ولي رشد جمعيتي يک علت مجرد براي بروز بي آبي نيست. اين روابط اقتصادي و اجتماعي حاکم و چگونگي استفاده از منابع طبيعي در چارچوب اين روابط است که ما را به سوي بي آبي مي‌راند: تخليه زباله‌هاي صنعتي و استفاده بي رويه از کودهاي شيميايي و سموم زراعي در رودخانه‌ها بسياري از منابع آب جهان را غير قابل زيست و غير قابل استفاده کرده است. شيوه‌هاي استخراج نفت و نشت نفت به آب‌ها که به طرز هراسناکي متداول شده يکي ديگر از دلايل نابودي آب هاست. در اين ميان يک عامل مخرب ديگر هم وجود دارد که در اغلب تحقيقات آلودگي به آن اشاره‌اي نمي‌شود: جنگ‌ها و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و هسته‌اي که علاوه بر زندگي انسان‌ها، طبيعت را نيز نابود مي‌کنند. اين جنگ ها نتيجه‌اي جدايي ناپذير از شيوه توليد سرمايه‌داري و بخشي لاينفک از مناسبات قدرت در ساختار جهاني اند. لطمات جنگ‌ها براي حيات و محيط زيست درازمدت است. هيروشيما، ويتنام و عراق فقط چند نمونه از موارد بيشمار است.

در تاريخ مدرن بيش از چند دهه است که در مورد مديريت آب زياد صحبت مي‌شود. اما اين مسئله در درجه اول به صورت تحت کنترل گرفتن آب و انتقال آن به شهرهاي گسترش يابنده و صنايع و مزارع معنا شده است. از سال‌هاي 1950 شماره سدهاي بزرگ از 5 هزار به 45 هزار رسيده است. ميليون‌ها چاه عميق با پمپ‌هاي ديزلي و برقي سفره‌هاي آب زيرزميني را خالي مي‌کنند. همين کار باعث شده که سطح سفره آب در سراسر مناطق شمال چين، هند، پاکستان، ايران، خاورميانه، مکزيک و غرب ايالات متحده به شدت پائين برود. تعداد رودخانه‌هاي شکوهمند و زندگي بخشي که امروز در حال جان کندن هستند تاسف بار است: ماه‌هايي از سال از روخانه‌های ريو گرانده، کلورادو، ايندوس، کنچ، آمو دريا، نيل... هيچ آبي به دريا نمي‌ريزند.

حاصل اين کنترل و غارت آب مثل هر منبع و ثروت ديگر در سرمايه‌داري به تساوي تقسيم نمي‌شود. امروز بيش از يک ميليارد نفر به آب آشاميدني سالم دسترسي ندارند. بي آبي و خشکسالي ناموزون رشد مي‌کند. کشورهاي «جنوب» قربانيان اوليه و اصلي‌اند. به لحاظ جغرافيايي اين کشورها بيش از کشورهاي شمال از نتايج گرمايش زمين رنج مي‌برند. ولي مشکل فقط جغرافيايي نيست. جوامع سرمایه‌داری شمال، کارگران ارزان جنوب را در راه توليد فوق سود براي سرمايه هايشان به خدمت مي‌گيرند. استعمار و تقسيم کار ناعادلانه فقط به اين خلاصه نمي‌شود. شمال بخش‌هاي بسياري از آلودگي‌ها و آلاينده‌هاي خود را به جنوب منتقل مي‌کند. جنگل‌هاي آمازون براي کشت سويايي که به کار تغذيۀ گاوهاي کمپاني مک دونالد مي‌آيد قطع مي‌شوند. کشت گياه‌هاي صنعتي نظير پنبه براي کمپاني‌هاي فرامليتي به منابع آب هند فشار جدي وارد مي‌کند. توليد سوخت به اصطلاح سبز از روغن نخل که از پروژه‌هاي اروپا براي جايگزين کردن نفت است علاوه بر زيان‌هايي که به اقتصاد و تنوع زيستي کشورهاي جنوب شرقي آسيا وارد مي‌کند، باعث تحليل رفتن منابع آبي و آلوده کردن آن مي‌شود. کمپاني نفتي شِل و شرکت‌هاي مشابه فرامليتي آب‌هاي نيجريه را غير قابل استفاده و محيط زيستش را نابود کرده‌اند. دولت‌هاي وابسته و دلال در کشورهاي جهان سوم نيز دست اين غارتگران بين‌المللي را در اين آلوده سازي باز گذاشته‌اند.

و ما که در يکي از خشک ترين مناطق جهان زندگي مي‌کنيم....

خاورميانه نه تنها از خشک ترين مناطق جهان است بلکه بنا به تحقيقات اخير (از جمله گزارش بهمن 91 سازمان ناسا) حوزۀ دجله و فرات (شامل بخش‌هايي از ترکيه، سوريه، عراق و ايران) دومين منطقۀ جهان بعد از هند است که به سرعت آب‌هاي زيرزميني‌اش را از دست مي‌دهد. گزارش ناسا حاکي از آن است که کمبود آب زندگي ميليون‌ها نفر را در خاورميانه تهديد مي‌کند (و اين مي‌تواند به بروز درگيري‌هاي داخلي و خارجي بيانجامد). مجادلات ترکيه و سوريه يا نپال و هند بر سر آب هنوز به جنگ مستقيم منجر نشده است ولي به شکل آتش زير خاکستر وجود دارد. در همين زمينه مي‌توان به درگيري‌هاي بهمن ماه 91 کشاورزان اصفهاني با دولت بر سر کمبود آب کشاورزي اشاره کرد و مجادله و تفرقه‌اي که بين اهالي اصفهان و يزد دامن زد.

در اقليم خشک ايران ميزان سرانه آبي تجديد شونده که در سال 1335 هفت هزار متر مکعب بود، در سال 1375 به دو هزار متر مکعب کاهش يافت. پيش بيني مي‌شود که تا کمتر از ده سال ديگر اين ميزان سرانه به 800 متر مکعب برسد. اين در حالي است که سازمان ملل مرز کم آبي شديد را به لحاظ سرانه 1000 متر مکعب مي‌داند!

اما اين آب چگونه مصرف ميشود. از مقدار آب به دست آمده از منابع مختلف طبيعي و سدها، 93 در صد به بخش کشاورزي، 5 درصد به مصارف شهري و 2 در صد به صنعت اختصاص مييابد. اين تقسيم بندي نشان از عقب ماندگي کشور دارد. (در جوامع سرمايهداري پيشرفته اين نسبت براي صنعت 45% و براي کشاورزي نيز همين ميزان است). يعني نه تنها درجۀ توسعه صنعتي در کشور پائين است بلکه کشاورزي عمدتا درگير شيوههاي عقب مانده است که عواقبش را در زمينههاي ديگري مثل بالا بودن قيمت توليد داخلي و عدم امکان رقابت با محصولات وارداتي کشاورزي حس ميکنيم. ميانگين مصرف آب شهري ايران نيز تقريبا دو برابر کشورهاي اروپايي است. ميزان هدر رفتن آب که از جمله علل آن لولهکشيهاي قديمي و نشت دار و استفاده ثبت نشده از آب است، ايران را در رديفهاي بالاي جهاني «هدر رفتِ آب» قرار داده است. مصرف سرانۀ آب شرب (لولهکشي تصفيه شده) در تهران نيز طي سه دهه اخير مرتبا افزايش يافته است. تا جائي که امروز مصرف متوسط سرانۀ آب در تهران حدودا سه برابر ميانگين جهاني است.

علاوه بر عقب ماندگي اقتصاد تک محوري و وابستۀ ايران بايد به شيوههاي مديريتي ابن الوقتي و برنامههاي از امروز به فرداي حاکمان سود جو هم به عنوان عاملي که به وضع نابسامان کنوني پا داده اشاره کرد. نظام مديريتي سودمحور، انحصاري و غير نقشه مند آب نه تنها قادر نيست نيازهاي غذايي جمعيت رو به افزايش را پاسخ دهد بلکه به تضاد و مناقشه بين مناطق نيز دامن مي‌زند.

يک واقعيت اثبات شده در سطح جهاني در زمينه «مشکل آب» اين است که برنامۀ تغيير مسير رودخانه‌ها و ايجاد پياپي سدها نتايج مخربي به بار آورده است. با اين کار زيستگاه‌هاي آبي نابود شده‌اند. شيلات از ميان رفته، گونه‌ها منقرض شده‌اند. در ايران نيز فرياد اعتراض يا توصيه‌هاي کارشناسان محيط زيست به جايي نرسيده و سياست منحرف کردن رودخانه‌ها و سد سازي همچنان دنبال مي‌شود. سفره‌هاي آب پائين‌تر مي‌روند. چاه‌ها يکي پس از ديگري خشک مي‌شوند. زمين‌هايي که زماني محصول مي‌داد اجبارا از دايره توليد خارج مي‌شوند. کشاورزان خرد براي تامين آب زراعي مجبور مي‌شوند به چاه‌هاي عميق متوسل شوند و اين امر آنان را به صاحبان و بهره برداران چنين چاه‌هايي وابسته مي‌کند. قشرهاي فقيرترِ توليدکنندگان کشاورزي به علت عدم دسترسي به آب کافي، به حاشيه مي‌روند و ورشکسته مي‌شوند. نمونه‌هايي از اين روند مديريت نابسامان آب در ايران را در مورد زاينده رود مي‌بينيم. آب اين رودخانه به قيمت کشاورزي و صنعت و گردشگري اصفهان به 300 کيلومتر آن طرف‌تر به يزد منحرف مي‌شود. يا حالا با حاد شدن تضادي که بر سر اين مسئله پيش آمده، صحبت از انحراف آب کارون به يزد است و يا برنامه انتقال آب زاينده رود به کرمان. برخي مقامات که از انتقال آب شمال به جنوب مي‌گويند.... تاثير اين سياست ها خشک شدن تالاب‌ها و آبخيزها و سفره‌هاي آب زيرزميني است. تا کنون درياچه‌هاي بختگان و طشت در نيريز، درياچۀ ارژن بين شيراز و بوشهر، درياچه مهارلو در شيراز، درياچه جازموريان در غرب ايرانشهر خشک شده‌اند. احتضار درياچۀ اروميه و يا درياچه هامون در سيستان که سومين درياچه بزرگ کشور است عمق فاجعه را براي بسياري از ما آشکار کرد. به اين‌ها بايد سرنوشت تالاب گاوخوني و درياچه زريوار مريوان، گهر لرستان، اوان قزوين.... را هم افزود.

به علاوه راهکارهاي جدي براي جمع آوري و تصفيۀ پساب‌ها هم موجود نيست. فاضلاب‌هاي صنعتي و عمومي مستقيما و يا از طريق چاه‌ها به نهر و رودخانه و درياچه تخليه مي‌شوند. نشت آب آلوده به آب‌هاي باز و ايجاد حوضچه‌هاي فاضلابي هم خاک را زايل مي‌کند و هم آب‌هاي زيرزميني را.

اغلب پيشنهادات متفاوتي که امروز در ايران و جهان در مورد حل معضل کمبود آب شنيده مي شود با پيش فرض ادامۀ وضع موجود مطرح مي شود. (در واقع به معني لنگ انداختن در برابر وضع موجود است): برخي تحليل‌گران سازمان‌هاي غربی مي گويند که بايد کشاورزي را در مناطق خشک جهان محدود کرد. طرحشان احتمالا وارد کردن مواد اوليه غذايي به اين کشورها و وابستگي بيشتر به شمال است. بسياري پيشنهاد توسل به بازار را مي‌دهند و مي‌گويند آب بايد به قيمت واقعي (خرج استخراج، انتقال، تصفيه و...) به دست مردم برسد تا مصرف به اجبار محدود شود. ولي تسليم کامل آب به بازار نه تنها ناموزوني و نابرابري را تشديد مي‌کند بلکه به نابودي هر چه سريعتر منابع محدود آب زمين منجر خواهد شد. در کشوري که امروز فراخوان افزايش جمعيت تا 150 ميليون نفر را مي‌دهند، مقاماتش براي تامين منافع اقتصادي فک و فاميل و پايگاه‌هاي سياسي خود آب‌ها را جابجا مي‌کنند، هيئت حاکمه‌اش براي دور زدن بحران‌ها منابع طبيعي را از کيسۀ آيندگان خرج مي‌کند و... حتي اگر طرح‌هاي دقيق و کارشناسي شده براي حل مشکل آب هم تدوين شود به سرانجامي نخواهد رسيد.

در اين آشفته بازار، پيشنهادهاي دوستداران طبيعت و وفاداران به توسعه پايدار که براي مثال احياي سيستم قنات‌هاي خاورميانه را براي حل مشکل آب مطرح مي‌کنند نمي‌تواند به جايي برسد. به راه‌ انداختن و تکامل چنين سيستمي نياز به سازماندهي و همکاري محلي (و از پائين) ميان توده‌هاي مناطق روستايي دارد که اين با اقتصاد سودمحور و فردگرايي حاکم نمي‌خواند. لازمۀ برنامه ريزي راديکال در اين زمينه بر هم خوردن موازنۀ قدرت و مشارکت مصرف کنندگان آب (توده‌هاي مردم) در فرايند ابتکار عمل و تصميم گيري است.

به يک کلام مشکل آب در ايران (و جهان) با پمپ و لوله و سد و کانال حل نمي‌شود. نمي‌شود با طبيعت سر جنگ داشت و آب را حفظ کرد. الگوي مصرف بايد تغيير کند. در جهاني که تحت حاکميت سود قرار دارد، که توليد کالاهاي بي مصرف و يک بار مصرف و زائد بخش اعظمي از انرژي توليد شده را به هدر مي‌دهد، که اهميت و ارزش طبيعت با سودي که عايد مصرف کنندگانش مي‌کند محاسبه مي‌شود، نمي‌توان از آيندۀ پايدار سخن گفت. دغدغه‌هاي وجودي را بايد در ذهن بشر زنده کرد. بايد نشان داد که توانايي‌هاي بشر را مي‌توان در عرصه‌هايي غير از نابودي انسان‌ها و محيط زيست به کار گرفت. بايد دست به کار شد و براي ادامه زندگي، اين نظام جنون آسا و مخرب را نابود کرد.  پايان




تاریخ: دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

دو دختر 9 ساله روی بال هواپیما در انگلیس




تاریخ: یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جراحان سر دوم کودک 8 ماهه هندی را جدا کردند

جراحان موفق شدند سر دوم کودک هشت ماهه هندی را به وزن یک کیلوگرم از روی سرش جدا کنند.

براساس اظهارات پزشکان سر دوم این کودک 8 ماهه را دوقلوی انگلی توصیف کردند که تقریبا یک کیلوگرم وزن داشت و داخل آن بافت مغز وجود داشت.

این کودک که توفاجال نام دارد، از بیماری نادری به نام " encephalomeningocele" رنج می برد که گفته می شود از هر 40 تا 45 هزار کودک یک نفر به آن دچار می شود.

سر دوم این کودک طی یک عمل جراحی دشوار 5 ساعته جدا شد.

سر دوم کودک هشت ماهه که به عنوان دوقلوی انگلی توصیف شده بود در یک جراحی 5 ساعته جدا شد

سیسیر داس جراح اعصاب بیمارستان آپولو گلنیگلز گفت: توفاجال با یک نقض نادر متولد شد که سر دومی روی سرش رشد کرده بود. من تاکنون چنین ضایعه بزرگی را جراحی نکرده بودم، این عمل جراحی بسیار دشوار و کوچکترین اشتباهی در طی آن می تواند به معنای پایان زندگی کودک باشد.

حتی بازگرداندن توفاجال به والدینش هم یک چالش است، چرا که آنها در روستایی بسیار دورافتاده زندگی می کنند.

پدر توفاجال گفت که از درمان این شرایط پسرش قطع امید کرده بود، بسیاری از پزشکان می گفتند که پسرمان قابل درمان نیست و به زودی جان خود را از دست می دهد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292312

وقوع مرگ های پنهانی در بیمارستان ها

شریفی مقدم: بنده صراحتاً اعلام می کنم که بیماران ما در بیمارستانها با مرگ پنهان روبه رو هستند، زیرا در شرایط کنونی به رغم تلاش بی وقفه پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستاری، افت کیفیت خدمات پرستاری و امکان بروز خطای پرستاری اجتناب ناپذیر است و خطا در بخش بهداشت و درمان مصادف با خسارت به مریض تا حد مرگ است.
پرستاری، شغلی سخت و طاقت فرساست زیرا پرستار دائماً با بیمار، همراه بیمار، محیط حزن آلود و پر استرس سر و کار دارد، که همین امر روح و جسم پرستار را تخریب می کند از همین رو در سال 1368 شغل پرستاری را به لحاظ قانونی در زمره مشمولان مشاغل سخت و زیان آور محسوب کردند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292365

طلاق توافقی سه ساعت پس از ازدواج

زوج جوان سه ساعت پس از ازدواج تصمیم گرفتند برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه کنند.
تازه عروس گفت: 6 ماه قبل با سعید در دانشگاه آشنا شدم. او پسر مودب و مهربانی بود. همیشه 5 دقیقه قبل از شروع کلاس ها به دانشگاه می آمد و بلافاصله پس از کلاس، از دانشگاه بیرون می رفت. یک روز وقتی به سمت خانه می رفتم او سد راهم شد و گفت، به من علاقه دارد و می خواهد همراه خانواده اش برای خواستگاری به خانه ما بیاید. یک هفته بعد آنها به خانه مان آمدند و ما با 114 سکه طلا به عنوان مهریه عقد کردیم. همیشه حس می کردم سعید غم بزرگی در سینه دارد و سعی می کند آن را از من مخفی کند. سعید در یک شرکت بزرگ استخدام شد و با کمک پدرش توانست ماه گذشته مراسم عروسی را برگزار کند.
وقتی به خانه آمدیم او از من خواست منطقی به حرفهایش گوش کنم. اول تصور کردم در مورد آینده قصد دارد حرف بزند اما او موضوعی را مطرح کرد که هیچ وقت انتظارش را نداشتم. سعید هیچ علاقه ای به من نداشت و برای ازدواج با دختر دایی اش مرا قربانی کرده بود. آن شب وقتی متوجه علاقه شدید سعید به دختر دایی اش شدم تصمیم به جدایی گرفتم. الان هم مهریه ام را می بخشم تا به صورت توافقی جدا شویم.

مرد جوان گفت: من عاشق دختر دایی خود بودم، اما او مطلقه بود و تنها راه من برای ازدواج با او شکست در یک زندگی مشترک بود. من هم برای این کار مجبور شدم ازدواج کنم.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292360

خطر کوچ 3 میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه

 بی‌توجهی به احیای دریاچه ارومیه منجر به کوچ 3 میلیون نفر از جمعیت این شهر و از بین رفتن کل زمین‌های کشاورزی می‌شود.
تاکنون 70 درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده و متاسافنه 30 درصد باقی‌مانده از آن نیز در حال خشک شدن است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292348

نحوه عجیب استخدام‌هاي دقيقه‌ 90 دولت دهم/ راننده الهام چگونه استخدام پیمانی شد

یک روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف به یک باره تعداد پستهای سازمانی بر خلاف قانون برنامه از 300 پست به 550 پست ارتفا داده شده است ومتعاقبا تمام افراد به یک رتبه بالاتر ارتقا شغلی داده شده‌اند.

با دستور مستقیم آقای الهام حدود 45 نفر از کارکنان قرارداد کار معین این مجموعه بدون هیچ گونه ضابطه ای بصورت پیمانی استخدام گردیده اند، بطوریکه راننده آقای الهام ظرف مدت چند هفته ابتدا بصورت قرارداد کار معین و سپس در هفته آخر بعنوان کارمند پیمانی بدون هیچ گونه ضابطه ای استخدام شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292315

خودکشی زن ۴۳ ساله در ارتفاعات دربند

صبح امروز (جمعه یکم شهریور) و با اطلاع ماموران کوهستان از خودکشی شهروندی در ارتفاعات دربند، اکیپی شامل نیروهای امدادی و انتظامی برای تحقیق راهی کوهستان خوش آب و هوای شمال پایتخت شدند تا در نهایت با پیکر بی جان زنی 43 ساله مواجه شوند که به گفته حاضران، دست به خودکشی زده و موفق به انجام این کار شده است.

یکی از کوهنوردانی که گوشی تلفن همراه این زن را یافته و به تماس ورودی آن پاسخ داده، می‌گوید: تماس گیرندگان از قصد زن برای خودکشی مطلع بودند و درخواست داشتند که ما یا سایر رهگذران مانع از شکل گیری این اقدام شویم ولی متاسفانه دیر شده بود.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340194

رقصیدن برای سلامت 'مفید' است

تحقیقات جدید در اسکاتلند نشان می‌دهد رقصیدن، به تئاتر رفتن و کتاب خواندن می تواند "تاثیر مثبتی بر سلامتی" داشته باشد.

براساس این تحقیقات جدا از مسائل اقتصادی، درآمد و تحصیلات، مسائل فرهنگی می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت افراد داشته باشند.

آمارها در این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ۱۲ ماه گذشته در یک مراسم فرهنگی شرکت کرده‌اند، وضعیت سلامتی بهتری نسبت به ۶۰ درصد از آنهایی دارند که هیچ حضوری در مراسم فرهنگی نداشتند.

کسانی که در خلق یک اثر فرهنگی در طول ۱۲ ماه گذشته شرکت کرده‌اند، ۳۸ درصد بیش از دیگران از وضعیت سلامتی بهتر برخوردارند و آنهایی که به موزه و یا کتابخانه می‌روند، ۲۰ درصد بیش از دیگران وضعیت سلامتی مناسبی دارند.

کسانی که به موزه رفته‌اند ۲۵ درصد بیش از دیگر افراد از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند.

افرادی که می رقصند ۶۲ درصد و آنهایی که از کتاب خواندن لذت می برند ۳۳ درصد بیش از دیگران وضعیت سلامتی بهتری دارند.

فیونا هیس لپ، وزیر فرهنگ با اشاره به این گزارش می‌گوید: "از جوانی آغاز کنید و کودکان را نیز تشویق کنید که در فعالیت های فرهنگی نقش داشته باشند، این باعث می شود که از این اقدامات و تجربیات در دوران پیری نیز بهره مند شوید. به همین دلیل دولت برنامه‌های کتاب خوانی برای فرزندان و والدین را از هنگام تولد در برنامه‌هایش گنجانده است. همچنین ارکستر ملی نیز به خانواده‌ها در اسکاتلند کمک می کند که لذت موسیقی را به کودکانشان انتقال دهند."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قتل عام مردم سوریه با گاز شیمیایی اعصاب




تاریخ: شنبه 2 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بوشهر: سرگردانی ۵۰۰ کارگر و تعدیل ۹۰ کار‌شناس در صدرا

 کارگران شرکت صنعتی دریایی ایران به دلیل تاثیر شرایط اقتصادی بر فرآیند تولید، سه ماه حقوق معوقه طلبکارند.
مالکیت صدرا اخیرا از قرارگاه خاتم الانبیا به یک شرکت دیگر واگذار شده است.
سرپرست خانه کارگر بوشهر با بیان اینکه ۵۰۰ کارگر در بخش کشتی سازی مجموعه ایران صدرا فعالیت می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود که مدیریت جدید نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقداماتی را انجام دهد.
فعالیت کشتی سازی صدرا در نتیجه تحریم‌های اقتصادی و رکود بازار به حالت نیمه تعطیل درآمده و بیشتر کارگران این کارخانه در محل کار خود سرگردان‌اند.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که در سواحل استان بوشهر قرار دارد در زمینه ساخت و تعمیر کشتی و سکو‌های نفتی فعالیت دارد. اخیرا و برای سومین بار مالکیت این شرکت تغییر و به یکی از پیمانکاران راه و ساختمان واگذار شده است. پیش از این در اوایل دهه 80 بانک ملی سهام صدرا را خرید و در سال 87 نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه.
 پس از تغییر مالکیت صدرا، خبرهایی درباره تعدیل ۹۰ کار‌شناس و مهندس این شرکت مطرح شده و برخی منابع احتمال می دهند کارگران ایران صدرا از این پس بصورت قرارداد پیمانکاری به کار خود ادامه دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292279

ایرانی های ساخت چین!

پسته، فرش، زعفران، برخی صنایع دستی و خاویار محصولاتی هستند که از گذشته های دور تا کنون کشور اصلی محل تولیدشان ایران بوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا این محصولات را با نام ایران می شناسند. با این حال اما  چند سالی است این محصولات کاملا ایرانی حتی در همین بازار داخل کشور هم رقبایی همجنس پیدا کرده اند که در یک ویژگی با هم مشترکند و آن هم چینی بودنشان است.
فرش چینی، زعفران چینی، صنایع دستی چینی، پسته چینی و در جدیدترین خبر خاویار چینی.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340066

چند درصد از معتادین لیسانسه و بالاتر هستند

در حال حاضر در کشور 5200 مرکز درمان داوطلبانه با 755 هزار نفر تحت درمان وجود دارد که در طول تاریخ بی سابقه بوده است.
تنها بیش از 22 درصد از معتادین لیسانس و بالاتر هستند.
210 میلیون نفر در سال 2010 در کل دنیا مواد مخدر مصرف کردند و 10 ملیون نفر هم در خدمتشان بودند همچنین بیش از 3 میلیارد دلار سودی است که نسیب قاچاقچیان مواد مخدر ایرانی در یک سال می شود.
بر اساس طرح شیوع شناسی از 210 میلیون نفر معتاد در جهان یک میلیون و 325 نفرشان در کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است که 9.3 را زنان تشکیل دادند در حالی که در سال 86 این رقم 5.2 بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340114

ریزش ساختمان 7 طبقه در خیابان ملاصدرا

سید جلال ملکی درباره حادثه ریزش داربست‌های یک ساختمان 7 طبقه واقع در خیابان ملاصدرا اظهار داشت: در ساعت 9:36 دقیقه صبح امروز تخریب داربست یک ساختمان 7 طبقه در حال ساخت به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌شود.
2 ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام می‌شوند. ساختمان 7 طبقه در حال ساخت به یکباره تخریب می‌شود و تمام داربست‌های آن ساختمان در خیابان ملاصدرا می‌ریزد و دچار مسدود شدن خیابان می‌شود.
هیچ خودرویی در محل متوقف نشده بود و به غیر از یک کارگر هیچکس مصدوم نمی‌شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292297

سقوط مرگبار دختربچه ایرانی از برج 14 طبقه در امارات

 دختربچه دوساله ایرانی روزگذشته بر اثر سقوط از طبقه 14 برجی در شیخ‌نشین شارجه امارات جان خود را از دست داد.
این حادثه براثر بی‌احتیاطی والدین این کودک رخ داد و متاسفانه این کودک دوساله براثر سقوط از طبقه 14 برج در صحنه حادثه جان خود را از دست داد.

پنجره‌ها و بالکن‌های واحدهای مسکونی در تمامی برج‌ها باید حفاظ امنیتی داشته باشد تا از این حوادث تلخ جلوگیری شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292302

آلزایمر می‌تواند با افزایش مس در تغذیه مرتبط باشد

دانشمندان آمریکایی می‌گویند به اطلاعات جدیدی دست یافته‌اند که ممکن است ارتباط میان راه یافتن مس به تغذیه بشر و بیماری آلزایمر را آشکار کند.

با این وجود، تحقیقات دیگر حتی به نقش محافظت کننده مس از مغز اشاره می کنند.

بنابر نتایج این پژوهش های تازه که در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم منتشر شده، وجود مقادیر متنابهی از مس در مغز انسان می‌تواند مانع از دفع پروتئین‌هایی شود که موجب عارضه نسیان (فراموشی) می‌شوند.

مس یکی از حیاتی‌ترین مواد لازم برای سلامت بدن انسان است.

آب آشامیدنی شهری معمولا از لوله‌های مسی عبور داده می‌شود، گوشت قرمز و نرم‌تنانی که در صدفها زندگی می‌کنند و بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها حاوی مس هستند.

تحقیقات جدید پژوهشگران در دانشگاه روچستر نیویورک به روی موش‌ها، نشان داده که مس می‌تواند از فیلترهای طبیعی محافظ مغز عبور کند.

پژوهشگران دریافتند موشهایی که مقادیر بیشتری از مس در آب آشامیدنی آنها گنجانده شده بود، میزان مس بیشتری هم در رگ های مغزی‌شان رسوب کرده بود.

بنابر‌این یافته‌ها، این گروه از محققان می‌گویند، رسوب مس در رگ‌های مغزی مانع دفع پروتئینی به نام بتا آمیلوئید می‌شود.

ماندن پروتین بتا آمیلوئید در مغز یکی از علل اصلی شکل گیری بیماری آلزایمر معرفی شده است.

دکتر رشید دیین، سرپرست این تیم تحقیقاتی به بی‌بی‌سی گفت که مس یکی از حیاتی ترین مواد مورد نیاز بدن انسان است و نباید بدن را با کمبود مس مواجه کرد اما به نظر می‌رسد که در مدل تغذیه امروزی ما که حاوی مواد کمک تغذیه ای و قرص‌های متعدد است، گاه مس بیش از اندازه مجاز در مغز انباشت می‌شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی




تاریخ: شنبه 2 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کوچه‌های بسیار تنگ محلات فقیرنشین شهر بمبئی هندوستان




تاریخ: جمعه 1 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

 توليد چيست؟

فردريک انگلس سه روز بعد از مرگ کارل مارکس در روز هفده مارس 1883  در گورستان هايگيت لندن اين چنين گفت:

         "چهارده مارس يک ربع  به ساعت سه بعدازظهر بزرگ‌ترين انديشمند  روزگار ما از انديشيدن باز ايستاد.  فقط دو دقيقه او را تنها گذاشته بوديم. همين که به اتاق آمديم ديديم که آرام روي صندلي خوابيده است اما اين بار براي هميشه. مرگ اين انسان، براي پرولتارياي رزمنده اروپا و آمريکا و براي تاريخ علوم، ضايعه‌اي بود که آن را نمي‌توان سنجيد. همان‌طور که داروين قانون تکامل جهان ارگانيک و موجود زنده را باز نمود. مارکس قانون تکامل تاريخ بشر را باز نموده است. اين نکته ساده که مردمان پيش از آن که بتوانند به سياست، دانش، هنر، دين و جزء اين‌ها به پردازند در وحله‌ي نخست بايد بخورند، بياشامند، خانه داشته باشند و جامه بپوشند، نکته ساده‌اي که زير لايه‌هايي از تصورات مذهبي و ايده‌آليستي از ديده پنهان مانده بود."

نکته بسيار مهمي که انگلس در اين سخنراني به آن اشاره دارد اين است که انسان‌ها قبل از هر کار ديگري بايد نيازهاي مادي مانند خوراک، پوشاک، مسکن و ... خود را تهيه نمايند، تا بتوانند همانند موجودات زنده ديگر، رشد کنند و همانند خود را توليد نمايند. براي انجام اين نيازهاي ابتدايي هيچ راهي وجود ندارد به غير از اين که انسان بايد، اين نيازها را از طريق کار عضلاني و کار فکري توليد نمايد.

تفاوت انسان با حيوان در چيست؟ شاخص اصلي انسان با موجودات ديگر در توليد است. توليد رمز برتري انسان بر موجودات زنده ديگر است. توليد راز و رمز تکامل جامعه بشري را در خود نهفته دارد. توليد شاهکار انسان است. انسان است که توليد مي‌کند و شيوه توليد خود را تغيير و تکامل مي‌دهد و به پيش مي‌رود.

هيچ موجود زنده ديگري قادر به توليد و تکامل شيوه‌ي توليد خود نيست. زنبور عسل بر اساس يک رفتار غريزي و خودبخودي (مانند لانه سازي پرندگان)ميليون‌ها سال است که اين کارش را تکرار مي‌کند و هيچ‌گونه پيشرفت و تکاملي در شيوه‌ي توليدش ابداع نکرده است. تفاوت انسان با حيوان در توليد، ابداع و تکامل شيوه‌ي توليد است.

انسان براي ادامه‌ي حيات خود مجبور است که توليد کند. انسان‌هاي نخستين با ابزارهاي ابتدايي و ساده‌اي که مي‌ساختند، توليد مي‌کردند. محصولات توليدي آن‌ها هم ساده بود. با آن ابزارهاي ساده به شکار حيوانات و جمع‌آوري ميوه‌ها و دانه‌هاي خوراکي که در طبيعت موجود بود، مي‌پرداختند و نياز غذايي خود را برطرف مي‌کردند.

اما با پيشرفت و تکامل ابزارهاي توليد، توليد و شيوه‌ي توليد هم تغيير کرد. مثلا" يک کارخانه را در نظر بگيريد. در اين کارخانه تمام چيزهايي که براي توليد لازم است وجود دارد. از ساختمان و ابزار مناسب براي توليد گرفته تا مواد خام و کمکي و غيره. اما آيا همين‌ها براي توليد کافي است؟ اگر کارگران يک باره دست از کار بکشند، اين کارخانه با تمام وسايلش مي‌تواند خودبخود کاري انجام دهد و محصولي توليد نمايد؟ و آيا کارگران بدون کارخانه و کليه‌ي وسايل آن مي‌توانند دست به توليد بزنند؟ به هيچ‌وجه؛ چيزي به خودي خود توليد نخواهد شد؛ انسان نمي‌تواند دست روي دست بگذارد و بدون اين که کاري انجام دهد کالاي مورد نيازش را بسازد.

ادامه دارد




تاریخ: جمعه 1 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بحران در جنگل های گیلان

جنگل‌ها را ريه كره زمين مي‌نامند. ريه‌هايي كه آلودگي و دي اكسيد كربن زمين را مي‌گيرند و پاكي و هواي تنفس را به ساكنان كره زمين اهدا مي‌كنند. به‌رغم همه اين نكات، هر روز يك آفت به جان درختان و جنگل‌ها مي‌افتد. روزي خطر جاده‌سازي در ميان آنها رخ مي‌نمايد و روزي ديگر خطر آتش‌سوزي تهديدش مي‌كند.
يك بار انگلي جانوري درختان را مي‌خورد و باري ديگر ريزگردها آنها را خفه مي‌كند. قطع درختان اما فقط از انسان بر‌مي‌آيد. آفتي كه هيچ درماني ندارد و پس از رخ دادن، راهي براي بازگشت نيست. قاچاق چوب هم موضوعي است كه اين روزها واكنش‌هاي بيشتري را در ميان مسئولان برانگيخته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اخيرا از روند شتاب زده قاچاق چوب در ماه‌هاي نخستين سال خبرداده و گفته است: «48 هزار اصله چوب قاچاق از ابتدای سال تاکنون در استان کشف و ضبط شده است. بیشترین آمار کشف چوب‌های قاچاق مربوط به شهرستان‌های آستارا، تالش، رودبار، سیاهکل، رضوانشهر و رشت است.» آمارها هرروز از دستگيري تعدادي از قاچاقيان خبر مي‌دهند.
صرف رفتارهاي قهرآميز و مقابله خشن با قاچاقچيان، به‌ويژه قاچاقچيان بومي چندان راهگشا نخواهد بود، چرا كه بيكاري خواسته يا ناخواسته تبعاتي دارد كه بايد با رفع خود بيكاري نتايج و تبعات آن‌هم برطرف شود. قاچاق چوب هم نتيجه بيكاري است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292200

آتش سوزی در جنگل های گچساران

اين آتش سوزي از ساعت ۱۰ صبح امروز در منطقه جنگلي يكي از كوه هاي روستاي مارين معروف به تنگ سينگ به دليل نا معلومي رخ داد و همچنان ادامه دارد.

گروه هاي امدادي مختلفي براي مهار آتش به اين منطقه اعزام شده اند كه به دليل كوهستاني و سخت گذر بودن كار آنها با مشكل مواجه شده است.
روستاي مارين باجمعيت بيش از۲۸۸ نفر در ۳۵ كيلومتري شهرستان گچساران واقع شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292225

دلالان بازار خرما را قبضه کرده‌اند

دلالان در شهرستان دشتستان بازار خرمارا قبضه کرده‌اند که موجب متضررشدن نخل‌داران شده است.
اکنون بیش از 70 درصد خرمای محصولی استان بوشهر از دشتستان تولید می‌شود.
اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی نه تنها به سود کشاورزان نیست بلکه موجب متضررشدن کشاورزان و منفعت دلالان می‌شود.
اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی خرما سبب افت قیمت این محصول در بازار می‌شود و دلالان به‌صورت هماهنگ قیمتی زیر قیمت خرید تضمینی را قیمت خرید خرما قرار می‌دهند و از این طریق سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340019

اهدای اعضای بدن کودک 5 ساله به 3 بیمار

با رضایت خانواده یک کودک سوسنگردی که مرگ مغزی شده بود اعضای بدنش به سه بیمار نیازمند اهدا شد و آن‌ها از مرگ حتمی نجات یافتند.
مجتبی کودک پنج ساله سوسنگردی که در روز 24 مردادماه به همراه خانواده برای شرکت در مراسم جشن عروسی یکی از بستگان عازم اهواز شده بودند در جاده دچار سانحه رانندگی می‌شوند.
در این حادثه خونبار مادر مجتبی جان سپرد و او، پدر و برادرش مصدوم و به بیمارستان منتقل و بستری شدند.
مجتبی به علت ضربه مغزی و آسیب دیدگی شکم تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی به دلیل شدت جراحات و پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان مرگ مغزی وی از سوی پزشکان اعلام می‌شود.
با اعلام رضایت خانواده، پیکر مجتبی در بیمارستان گلستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و کلیه‌ها و کبدش برای پیوند به افراد نیازمند از بدنش خارج شد.
این اعضا برای انجام پیوند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد تا جان سه کودک را نجات دهد و لبخند دوباره بر لبان آنان بنشاند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292137

اعتراض معلمان به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان

اطلاعات اندکی در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان در دسترس است زیرا گزارشی از عملکرد سالانه‌اش ارائه نمی‌شود. فرهنگیان از نحوه سرمایه گذاری، املاک، موسسات تحت پوشش و... صندوق ذخیره پولی‌شان اطلاعی ندارند و تنها میزان سود سالیانه و ارزش دارایی آن‌ها اعلام می‌شود.

از ۷ الی ۸ سال پیش، فرهنگیان سهام بانک سرمایه را خریدند. هر سهم در آن زمان ۱۰۰ تومان ارزش داشت. هنوز ارزش سهام بانک سرمایه تغییری نکرده و ۱۰۰ تومان باقی مانده است و سودی که قابل بیان باشد نیز به معلمان پرداخت نشده است.

قرار بود به میزانی که فرهنگیان از حقوقشان به این صندوق واریز می‌کنند دولت هم واریز کند اما دولت این تعهد را با تاخیر چندین ساله انجام می‌دهد.

هر وزیری که سر کار می‌‌آید یکی از خواص خود را به سمت مدیر عاملی صندوق ذخیره فرهنگیان تعیین می‌کند و این روند باعث شده انتظارات فرهنگیان از این صندوق پولی به هیچ وجه برآورده نشود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98564

ادامه تأخیر در پرداخت حقوق ۲۰ کارگر آب و فاضلاب طبس

شرکت «فرآیند کاو»، مجری پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب طبس از پرداخت ۷ ماه حقوق و دستمزد ۲۰ کارگر قراردادی کوتاهی کرده است.
شرکت پیمانکاری فرآیند کاو با وجود آنکه پروژه‌های اجرایی خود را در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۱ به اتمام رسانده، اما هنوز معوقات حقوقی کارگران را پرداخت نکرده است.
پیش از این با خروج تدریجی ۵۰ کارگر، تعداد کارگران شاغل در این مجموعه به ۲۰ نفر رسیده بود.
۲۰ کارگر از تیرماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند با وجود متوقف شدن کار کارگاه، کارگران آن نیز با توجه به اینکه حقوقی دریافت نمی‌کردند از ادامه همکاری با این شرکت صرف نظر کردند و اکنون تنها دو کارگر به عنوان نگهبان به کار خود ادامه می‌دهند.
با وجود آنکه سایر کارگران این شرکت ۷ ماه است که از کارفرمای خود حقوق طلب دارند اما این دو نگهبان با وجود تعطیلی کارگاه همچنان به کار نگهبانی خود ادامه داده و ۱۳ ماه است که حقوقی نگرفته‌اند.

این دو کارگر محافظ اموالی هستند که میلیارد‌ها تومان ارزش مالی دارد و مالک آن حاضر به تحویل اموال خود نیست، با این حال این کارگران از ترس اینکه‌‌‌‌ رها کردن این اموال تبعاتی را برایشان بوجود می‌آورد تا به امروز سختی‌های را به جان خریده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98599

کاهش 70 درصدی تولید عسل

 حبیب برومند داشقاپو درواکنش به کاهش 70 درصدی حجم تولید عسل نسبت به سال گذشته، گفت: با توجه به اینکه کشوربه علت داشتن کوهستان های بکر ازموقعیت جغرافیایی مطلوبی برای تولید و پرورش زنبورعسل برخورداراست اما متأسفانه تولیدکنندگان عسل به جای استفاده ازباغات گل از شکر برای تغذیه زنبورها نیزاستفاده می کنند.
متأسفانه صد درصد عسل های موجود در بازار تقلبی هستند، زنبورداران برای کسب سود بیشتر و نیز افزایش راندمان تولید عسل از شکر برای تغذیه زنبورها استفاده کرده  گرانی شکرمنجر به زیان هزارمیلیارد ریالی زنبورداران شد
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292231

نقش هپاتيت سي در آسيب رساندن به کبد

ويروس هپاتيت سي، ويروسي است که به کبد آسيب مي‌رساند. خيلي‌ها گمان مي‌‌کنند که بايد از افرادي که به هپاتيت سي مبتلا هستند، فاصله گرفت؛ اما انتقال اين ويروس آسان نيست. براي اين ويروس هنوز واکسني وجود ندارد.

ويروس هپاتيت سي در سال ۱۹۹۸ کشف شد. اين ويروس که به کبد آسيب مي‌رساند، يا از طريق زخم‌هايي خوني از انسان به انسان منتقل مي‌شود، يا از طريق انتقال خون.
کبد مسئول سم‌زدايي بدن
بر خلاف اعضاي ديگر بدن، کبد مي‌تواند به سرعت از آسيب‌ها بهبود يابد. کبد زماني ديگر قادر به عملکرد درست نيست که بين ۶۰ تا ۷۰ درصد آن از بين رفته باشد. به همين دليل، هر چه زودتر هپاتيت سي درمان شود، شانس بيشتري براي جلوگيري از مزمن شدن آن وجود دارد.
اما اگر عفونت مزمن شود، آثار خود را بر روي کبد به جاي مي‌گذارد. در بدترين حالت، سلول‌هاي کبد از بين مي‌روند و اين عضو ديگر قادر به انجام مهمترين وظيفه‌اش يعني سم‌زدايي بدن نيست. به همين خاطر، اين سموم وارد بدن مي‌شوند. از طرف ديگر بهره‌برداري کامل از مواد غذايي مقوي در بدن صورت نمي‌گيرد. در اين حالت تنها راهي که وجود دارد، پيوند يک کبد جديد است.

هپاتيت سي هم سطح با بيماري سل و مالاريا
در کشور آلمان کساني که دچار هپاتيت سي مي‌شوند، بايد آن را به اداره بهداشت شهر اطلاع دهند. حتي اگر پزشکي نسبت به بيماري شکي داشت و اگر در آزمايشگاهي موردي مشکوک يافته شد، بايد اين امر به اداره بهداشت اطلاع داده شود.
در سال ۲۰۱۰ سازمان بهداشت جهاني، هپاتيت سي را به عنوان يک بيماري پر اهميت شناسايي کرد و آن را هم رديف بيماري ايدز، سل و مالاريا قرار داد. در سراسر دنيا حدود ۱۵۰ ميليون نفر به هپاتيت سي مبتلا هستند؛ بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از آنان در آلمان زندگي مي‌کنند.
کبد هيچ‌گاه درد نمي‌کند
خستگي، کوفتگي بدن و درد مفاصل از نشانه‌هاي بيماري هپاتيت سي هستند. اين‌ها نشانه‌هايي نامشخص هستند که مي‌توانند با خيلي از بيماري‌ها ارتباط داشته باشند. حتي بيماري هپاتيت سي علامت‌هايي از خود نشان نمي‌دهد، زيرا کبد هيچ‌گاه درد نمي‌کند. به همين خاطر خيلي‌ها به طور ناگهاني و اتفاقي به اين مساله پي مي‌برند. ‌

ويروس‌هاي هپاتيت سي زير ميروسکوب

به گفته يان لايدل (Jan Leidel)، مدير کميسيون دائمي واکسيناسيون در برلين، در گذشته انتقال هپاتيت سي، بيشتر از طريق انتقال خون در يک عمل جراحي صورت مي‌گرفت، يا از طريق وسائلي که در يک عمل جراحي به کار برده مي‌شوند و کاملا تميز نيستند. به گفته لايدل، امروزه اين ويروس بيشتر از طريق استفاده مشترک از لوازم مربوط به مواد مخدر و يا از طريق رابطه جنسي منتقل مي‌شود.
داروهايي براي مبارزه با هپاتيت سي
امروزه از دو دارو براي مبارزه با بيماري هپاتيت سي استفاده مي‌شود. داروي Ribiverin که تکثير اين ويروس را کاهش مي‌دهد و ديگر Interferon، پروتئيني است که توسط خود بدن از طريق گلبول‌هاي سفيد توليد مي‌شود. براي درمان هپاتيت سي اين ماده را در آزمايشگاه توليد و به افراد بيمار تزريق مي‌کنند. براي ويروس هپاتيت سي هنوز واکسني توليد نشده است.

چگونه کبد به هپاتيت C مبتلا مي‌شود؟

از بين بيماريهاى ويروسى، بيمارى هپاتيت يكى از شايع‌ترين‌هاست. با وجود اينكه ويروس‌هاى عامل هپاتيت همگى به بافت كبد حمله مي‌کنند اما به دليل ساختار ژنتيكى متفاوتشان منجر به بروز انواع مختلف هپاتيت مثل A، B، C و D مى‌شوند.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

 




تاریخ: جمعه 1 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب