روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

عکس وجود یک میله فلزی در جمجمه کارگر چینی




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قتل های ارزان در ایران ؛ از فقر مردم تا نابرابری اجتماعی

وبلاگ آموختن مطالعه این پرسش و پاسخ را به کاربران عزیز توصیه می‌کند.

پرسش و پاسخ با دکتر مهدی تقوی اقتصاد دان و استاد با سابقه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

* آقای دکتر! به گواه آمارهای رسمی و گفته های مسئولان در سال های اخیر وقوع جرائم خرد در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است، یکی از فراگیرترین این جرائم، خلاف های مرتبط با مسائل مالی است؛ مانند دزدی، زورگیری دعوا و جنایت بر سر اختلافات مالی. در گزارشی که چندی پیش منتشر کردیم، 16 مورد از ارزان ترین قتل های سه سال اخیر ایران ذکر شده بود که برای مبالغ بسیار اندکی رخ دادند، ارتباط چنین جرائمی با مشکلات اقتصادی سه سال اخیر در چه حد و اندازه ای است؟
افزایش چنین آفت های اجتماعی و جرائمی ارتباط کاملأ مستقیمی با مسائل و بحران های اقتصادی دارد، به صورت شفاف اگر بخواهم بگویم عامل و علت اصلی این جرائم و قتل ها بیش از انکه خود افراد جامعه باشند سیاست های غلط اقتصادی دولت است.
سه سال پیش قیمت دلار 1025 تومان بود، این مبلغ هم اکنون به 3300 تومان  رسیده و در دوره هایی به 4 هزار تومان هم نزدیک شده است. این یعنی افزایش سه تا چهار برابری قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی. تورم بالا و سخت تر شدن زندگی مردم نتیجه وقوع چنین مساله ای در کشور است.
بر اساس آمارهای رسمی نرخ تورم در بیشتر ماه های این چند سال بیشتر از 30 درصد اعلام شده است. البته به اعتقاد من نرخ تورم واقعی بسیار بیشتر از این آمار رسمی است، کافی است به افزایش هزینه ها در همه امور نگاهی انداخته شود. هیچ چیزی اعم از کالا و خدمات در جامعه نیست که قیمت آن به حداقل 3 برابر افزایش نرسیده باشد.
 نگاه کنید به قیمت نان، کرایه اتوبوس و تاکسی، انواع مواد غذایی و میوه، مسکن، پوشاک و ... از سویی افزایش درآمد خاصی هم در این مدت برای کسی ایجاد نشده است، همه اینها در کنار هم به خانواده ها و افراد فشار مضاعف وارد می کند و نتیجه اش وقوع جرائمی است که شما گفته اید.

* اما برخی معتقدند وقوع این جرائم یا مشخصأ این قتلها در کشور بیش از آنکه ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی داشته باشد به پایین آمدن آستانه تحمل مردم و استرس ها و دیگر فشارهای اجتماعی و گاه سیاسی مرتبط است؟
همین دیگر! باید دید آستانه تحمل افراد در جامعه چرا پایین می آید؟ آیا اگر نان آور خانواده بتواند مخارج زندگی خود و فرزندانش را به صورت طبیعی و منطقی فراهم کند آستانه تحملش دچار مشکل می شود؟ و یا ممکن است دچار این استرس هایی که می گویید بشود؟
وقتی افراد جامعه می بینند هر چقدر تلاش و کار می کنند درآمدشان در مقابل تورم و افزایش قیمت ها به جایی نمی رسد دچار چنین مشکلات و بحران هایی می شوند. به اعتقاد من عامل اصلی تورم و مشکلات اقتصادی و به تبع آن اجتماعی در کشور به طرح هدفمندی یارانه ها بر می گردد.


* چرا فکر می کنید عامل همه این مشکلات طرح هدفمندی یارانه ها است، در حالی که دست‌کم مسئولان دولتی مدعی می شوند در قالب این طرح به افراد فقیر و دهک های پایین جامعه به صورت ماهانه مستمری داده می شود  و آنها با همین دریافتی ها زندگی خود را می چرخانند؟
بگذارید با یک مثال داستان را توضیح دهم، اگر فردی که کارگر ساده است و بر اساس قانون کار ماهی 400 هزار تومان در آمد داشته باشد را در نظر بگیریم که 5 فرزند هم داشته باشد، در هر ماه این خانواده 315 هزار تومان هم یارانه دریافت می کنند. من دقیقاً محاسبه کرده ام که  120 هزار تومان یعنی یک سوم پول یارانه آنها فقط برای خرید نان مصرف می شود.
حالا خودتان بقیه موارد مورد نیاز را حساب کنید؛ از پول کرایه تاکسی و اتوبوس تا مایحتاج دیگر که در همین حد افزایش قیمت داشته اند. آن مبلغ یارانه به چه درد این خانواده می خورد وقتی چندین برابر آن  بر هزینه مصارف حداقلی‌شان افزوده شده است؟

* آیا مشابه چنین تجربه ای که بحران اقتصادی به وقوع بحران و مشکلات در حوزه اجتماعی ختم شده باشد در دیگر کشورهای دنیا هم رخ داده است؟
بله، به عنوان مثال نگاه کنید به کشور انگلستان در دوره های قبل و بعد از نخست وزیری مارگارت تاچر. پیش از او آموزش و بهداشت در این کشور رایگان بود. بقیه خدمات و کالاها هم به دلیل پرداخت یارانه قیمت بسیار اندکی داشت چون از پولداران جامعه مالیات گرفته می شد و برای باقی مردم هزینه می شد.
در دوره تاچر اما اغلب این ها حذف شد و قیمت همه چیز گران تر شد، در نتیجه، افزایش رو به رشدی در زمینه بحران های اجتماعی مانند انواع دزدی ها، جنایت ها و دیگر آسیب های اجتماعی در این کشور آغاز شد.

* افزایش هزینه ها و تورم شدید در کشور ما در حالی رخ داده است که در سوی دیگر برخی از مردم به میزان غیرقابل باوری پولدارتر شده اند. درست از زمان افزایش بحران اقتصادی در کشور، دیدن افراد زیادی که خودروهای بسیار گران قیمت خارجی سوار می شوند به امری معمولی بدل شده است. این فاصله بسیار زیاد فقیر و غنی چه مقدار در افزایش این بحران ها تاثیر گذار بوده؟ آیا اساسأ چنین چیزی در وقوع آسیب های اجتماعی اثر گذار است؟
مساله ای که به آن اشاره کردید، یعنی افزایش فاصله میان افراد فقیر و پولدار جامعه، همان چیزی است که در علم اقتصاد با متر و معیاری به اسم ضریب جینی از آن یاد می شود، ضریب جینی نشان دهنده میزان نابرابری توزیع درآمد در طبقه پولدار و فقیر جامعه است. این ضریب نشان می دهد که پولدارهای جامعه چقدر درآمد دارند و فقرا چقدر. به هر میزان اندازه این ضریب بیشتر باشد یعنی فاصله ها بیشتر است و بر عکس.
در کشور ما در دو دوره ضریب جینی افزایش پیدا کرد، یکی در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و یکی هم در دوره 8 ساله محمود احمدی نژاد. در این دوره اخیر فاصله میان فقرا و پولداران بدتر شد که این مساله نشان دهنده افزایش نابرابری و فقر در جامعه است.
دیدن این نابرابری اجتماعی و حجم بسیار زیاد شکافی که میان درآمد طبقات مختلف اجتماع وجود دارد افراد جامعه را دچار انواع آسیب های اجتماعی و سرخوردگی می کند که ممکن است در شکل رفتارهای خطرناک مانند دزدی و دیگر جرائم مانند همین قتل هایی که به دلیل اختلافات مالی کم‌ارزش رخ داد خود را نشان دهد.

* آیا این نابرابری اجتماعی که شما از آن به عنوان یک خطر برای جامعه یاد می کنید خطرناک تر است یا فقر عمومی؟ یعنی شرایطی که همه افراد جامعه به شکل یکسانی دچار کم درآمدی و فقر بشوند.
نابرابری اجتماعی به شدت خطرناک تر از فقر عمومی است. فقر عمومی یعنی اینکه همه خیلی پایین حقوق بگیرند در آن صورت توقعات هم پایین می آید و آسیب های اجتماعی هم کمتر می شود؛ چون کسی خودش را با دیگران مقایسه نمی کند تا دچار بحران های روحی و سرخوردگی و یاس بشود و دست به کارهای عجیب و غریب بزند. نگاه کنید به آن دو جوان زورگیر که برای مبلغ 70 هزار تومان دست به آن کار زدند و در نهایت اعدام شدند. مطمئنأ فقر عمومی از نابرابری برای جامعه بهتر است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284988

مریخ‌نورد جدید ناسا راهی فضا می‌شود

مریخ نورد جدید ناسا با هدف یافتن حیات میکروبی و جمع‌آوری نمونه برای بازگرداندن به زمین، سال 2020 میلادی راهی سیاره سرخ خواهد شد.
ناسا تنها آژانس فضایی جهان محسوب می شود که موفق به فرود موفقیت آمیز چند مریخ نورد و انجام آزمایشات بر سطح سیاره سرخ شده است، اما قصد ندارد که تا 20 سال آینده مریخ نورد جدیدی را راهی این سیاره کند.
مریخ نورد کنجکاوی که با بودجه 2.5 میلیارد دلاری طراحی و ساخته شد، آگوست سال 2012 میلادی (مرداد 91) در این سیاره فرود آمد و تحقیقات اکتشافی خود را آغاز کرد.
طرحی که آژانس فضایی آمریکا برای مریخ نورد 2020 در نظر گرفته است، بر پایه مریخ نورد کنجکاوی بوده و بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه تنها 1.5 میلیارد دلار اعلام شده است و این مأموریت به نوعی ادامه مأموریت مریخ نورد کنجکاوی محسوب می شود.
مریخ نورد جدید، رویکرد مستقیمی برای بررسی حیات احتمالی خارج از زمین در پیش گرفته و وجود حیات میکروبی در تاریخچه باستانی این سیاره را مورد بررسی قرار می دهد.
این مریخ نورد از قابلیت جمع آوری و ذخیره سازی 31 لوله حاوی نمونه خاک و سنگ مریخ برای بازگرداندن به زمین برخوردار است.
آکادمی ملی علوم آمریکا سال گذشته طرح بازگرداندن نمونه از مریخ را در صدر فهرست اولویت های تحقیقات سیاره ای یک دهه آینده قرار داد، با این حال هنوز فناوری ویژه ای با این قابلیت توسعه نیافته است.
«جان موستارد» از زمین شناسان دانشگاه براون تأکید می کند: نشانه های روشنی از فراوانی حیات در سیاره مریخ در دست نداریم تا بتوانیم تحقیقات خود را بر آن متمرکز کنیم؛ جستجو برای ارگانیسم های ساده یا حتی پیچیده که قادر به تحمل محیط خشن و سمی این سیاره باشند، به سرمایه گذاری فراوانی برای توسعه فناوری های جدید نیاز دارد.
«موستارد» خاطر نشان می کند: اگر نمونه استخوان دایناسوری در مریخ کشف کردیم، نیازی به بازگرداندن آن به زمین وجود ندارد و می توانیم با همین امکانات موجود آن را بررسی کنیم! معتقدیم که حیات احتمالی در مریخ چیزی در حد حیات میکروبی خواهد بود.
مریخ نورد جدید علاوه بر جستجوی حیات، می تواند با انجام آزمایشات پیشرفته مسیر را برای سفر سرنشین دار انسان هموار کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285112

ناسا: 6 خورشيد ديگر همانند خورشيد خودمان وجود دارد

بررسي گرد و غبار و اجرامي كه اطراف سيارات مي چرخند نقش مهمي در چگونگي شكل گيري انها دارد.
كيهان شناسان با بررسي كمربندهاي گرد وغبار اطراف سياره ها به وجود آن در اغلب اجرام پي بردند.
الكساندر مسئول تيم تحقيقاتي مي گويد: شعاع اجرام كه مانند ديسك به دور سيارات مي چرخنند بين چند ميلي متر تا چند كيلومتر است كه دماي آنها بسيار سرد مي باشد.
اخترشناسان رصدهاي انجام گرفته توسط تلسكوپ فضايي هرشل را گاهي بلند براي پي بردن به نحوه تشكيل سيارات بيان و خاطرنشان كردند: كه هم اكنون حدود 6 خورشيدهمانند خورشيد منظومه شمسي رصد شده كه همگي داراي چنين كمربندي از گرد و غبار بوده است.
دانشمندان معتقدند كه در كيهان حداقل يك پنجم كمربندي از گرد و غبار احاطه شده كه اين ديسك هاي گرد و غبار در فهم تشكيل اوليه ستاره ها به ما كمك خواهد كرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285289

شارژ تلفن همراه با آهنربا!

 دانشمندان با کمک نیروی مغناطیسی موجود در آهنربا توانستند شیوه جدیدی برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ابداع کنند.
شارژ از طریق القا به کمک میدانهای مغناطیسی قدرت بسیار بالایی دارند، ولی در عین حال برد کمی نیز دارند و آهنرباها در شارژ کردن گوشی های موبایل بسیار کاربردی هستند. زمین به تنهایی یکی از بزرگ ترین منابع به منظور تامین مغناطیس لازم برای چنین شارژرهایی است.
بر اساس اطلاعات سایت پی سی ورلد، این را هم باید اضافه کنیم شارژرهای کوچک القایی نمی تواند گوشی شما را به تنهایی برایتان شارژ کنند. با این که سیستم‌های شارژ القایی که تا به حال ساخته شده است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و کار با آنها آسان است، اما مشکل طول برد آنها همچنان وجود دارد.
چنین فناوریهایی قابلیتهای بسیاری برای پیشرفت دارد به همین سبب حاصل چند دهه تحقیقات در زمینه این فناوری‌ها این است که انرژی را بدون نیاز به سیم جابجا کنیم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285094

مرگ ۲۶۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از كار ظرف دو ماه

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام کرد: ‌ در دو ماهه سال جاری ۲۶۵ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

در دو ماهه امسال ۲۶۳ مرد و دو زن در حوادث کار جان باخته‌اند که در این میان سقوط از بلندی با ۱۲۷ فوتی بیشترین تعداد متوفیات حوادث ناشی از کار را در برمی گیرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88912

میزان تخلفات سازمان تامین اجتماعی ۱۰ هزار میلیارد تومان است

براساس اسناد معتبر در پرونده مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، گروهی از مقامات مسئول مرتکب تخلف شده‌اند بطوری که حتی در برخی موارد پس از گزارش تخلف ارتکابی، مسئول متخلف با شخصی متخلف‌ترجایگزین شده‌است.
وی بابیان اینکه بخشی از تخلفات مشهود مربوط به سوء استفاده‌های مالی از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی‌است، افزود: به عنوان مثال در یک پروژه عمرانی بدون آنکه کار به پایان رسیده باشد مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به حساب پیمانکار مربوطه واریز شده‌ است.
یکی دیگر خرید و استفاده از داروهای بی‌کیفیت خارجی است.
برخی مدیران با وجدان به من اعلام کردند که یكی از مدیران عالی‌رتبه  شستا به چندین شرکت می‌گفته که ۲۰۰ میلیون پاداش از فلان مصوبه بردارید و بعد ۵۰ میلیون آن را می‌دادند و ۱۵۰ میلیون آن را به صورت دستی به تهران منتقل می‌کردند.
در مورد دیگری امتیاز انحصار کارخانه‌ای را به آقایی داده‌اند و این درحالی بود که آن امتیاز بیشتر از خود کارخانه سود کرده است.
متاسفانه هر جا که ما پا می‌گذاشتیم با تخلف مواجه می‌شدیم؛ بطوری که مثلا در یك نمونه برای کارخانه سیمان به جای دینام آلمانی، دینام چینی خریداری شده است و از این طریق ۱۲ میلیارد تومان سوء استفاده شده‌ است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88945

تجمع کارگران اخراجی فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی

صبح امروز ۲۳۵ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88543

متوسط حقوق معلمان کمتر از یک میلیون تومان است

«ابراهیم سحرخیز» معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: متوسط حقوق معلمان به ازای ۲۴ ساعت کار هفتگی در مدارس دولتی، ماهانه کمتر از یک میلیون تومان است.

«محمود بهشتی لنگرودی»: بخش عمدهٔ صحبت‌های آقای سحر خیز به عدم اطلاع صحیح ایشان از نظام‌های آموزشی و نظام‌های پرداخت در سراسر جهان بر می‌گردد. اینکه گفته شود حقوق معلمان به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده غیر قابل قبول است. شاید سقف حقوق برخی معلمان به این عدد برسد اما متوسط حقوق معلمان کمتر از یک میلیون تومان است.

وی در ادامه، گفتهٔ آقای سحرخیز مبنی بر اینکه حقوق معلمان در زمان شروع به کار «حاجی بابایی» وزیر آموزش و پرورش، ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده است را نادرست خواند و بیان کرد: این مقام دولتی برای زیاد نشان دادن افزایش حقوق معلمان در ۳ سال گذشته، رقم اولیه را کمتر و رقم فعلی را بیشتر از حد واقعی اعلام کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به این سخن معاون وزیر آموزش و پرورش که «کارمندان دولت از شنبه تا پنجشنبه و در حدود ۴۴ ساعت کار می‌کنند در حالی که معلمان حدودا ۳ بار در هفته در مدرسه حضور دارند و تابستان‌ها نیز تعطیل هستند»، ساعت کاری معلمان را بیش از ۲۴ ساعتی دانست که در مدارس حاضرند و گفت: معلمان در بقیهٔ ساعت‌ها باید مطالعه و تحقیق کنند و در اختیار دانش آموزان باشند. معلمان خوشحال می‌شوند شرایطی فراهم شود که به جای مسافر کشی در ساعات بیکاری؛ امکانات آمورشی، پژوهشی و رفاهی در اختیارشان گذاشته شود تا ۶ روز هفته را به طور تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشند.

به گفتهٔ آقای بهشتی لنگرودی، ساعت کاری معلمان در همهٔ کشورهای جهان، همین حدود است و حقوقشان نیز بر اساس این ساعت کاری تنظیم می‌شود.

این فعال صنفی معلمان در پایان ضمن غیر قابل قبول خواندن سخن معاون وزیر آموزش و پرورش که گفته بود «دستمزد معلمان از کارمندان تمام وزارتخانه‌ها بیشتر است» اظهار داشت: کارمندان بسیاری از وزارتخانه در ساعت کاری که برایشان معین شده حقوق بالاتری از معلمان دریافت می‌کنند و این در حالی است که مطابق نتیجهٔ تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، در سراسر جهان حقوق معلمان از حقوق کارمندان بالا‌تر است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88558

حقوق ۵۰۰ هزار تومانی معلمان جوابگوی نیازهای زندگی‌شان نیست

«محمد تقی فلاحی»: یک معلم زمانی که رسمی می‌شود،  ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد که قاعدتا این دستمزد جوابگوی نیازهای معیشتی‌اش نیست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88752

اعتراض کارگران به تاخیر دو ماهه در پرداخت حقوق

«چنگیز قاسمی» با اعلام اینکه ۳۰۰ کارگر کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز در هفته گذشته به دلیل عدم دریافت حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مقابل محل کار تجمع کرده بودند؛ گفت: از دو روز پیش با مداخله فرمانداری تبریز اعتراض کارگران خاتمه یافته است.

فرمانداری تبریز کارفرمای این کارگران را مکلف به پرداخت مطالبات معوقه کرده است.

براساس ادعای این کاربر ایلنا کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از روز ۱۹ تا ۲۱ تیر ماه به نشانه اعتراض در مقابل محل کار خود تجمع کرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88769

شام مرگبار در بندرعباس سه نفر را کشت

یک خانواده 10نفره ساکن بندرعباس اواسط هفته جاری با خوردن غذایی، دچار نوعی بیماری شده و با مراجعه دیرهنگام به بیمارستان، متأسفانه تاکنون سه نفر از اعضای این خانواده فوت شده‌اند و شش نفر دیگر تحت درمان هستند.
دکتر فاطمه نوروزیان: یک دختر 21ساله پس از صرف شام و با گذشت مدت زمانی جان خود را از دست داده است، همچنین یک کودک 15ماهه نیز در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده و یک کودک دیگر نیز در بیمارستان کودکان بندرعباس بستری است.
همچنین یک مرد 30ساله نیز جان خود را از دست داده و شمار فوت شدگان تاکنون به سه نفر رسیده است، شش نفر باقیمانده همچنان تحت نظر پزشکان در بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس بستری هستند.
به اذعان پدر خانواده (تنها عضو سالم) ماکارونی، همبرگر و ماست موارد مصرفی این افراد بوده که موجب بروز این حادثه شده است.
با توجه به نوع غذای مصرفی، این فرضیه که سم بوتولیسم(که در قوطی کنسرو وجود دارد) باعث این اتفاق شده، رد می‌شود اما با این وجود داروهای ضد این سم به مصدومان تجویز شده است.
علائم بدست آمده به یک نوع سم شبیه است، این اتفاق یک مسمومیت معمولی نبوده و تحقیقات در زمینه شناسایی و علت‌یابی این حادثه توسط پزشکی قانونی درحال انجام است.
این افراد در همان شب اول که پس از صرف غذا با مشکلاتی روبرو شده بودند، به مراکز درمانی مراجعه نکرده و با گذشت زمان که سم در بدن آنها تاثیرات بیشتری گذاشته، راهی بیمارستان شدند.
پس از تاثیرگذاری سم در بدن این افراد، به یکی دو مرکز درمانی مراجعه کرده و پس از سرم‌ درمانی مجدداً به منزل بازگشته‌اند و نهایتا پس از احساس بیشتر علائم به بیمارستان مراجعه می‌کنند.
از این 10نفر تنها پدر خانواده دچار بیماری نشده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285074

زنجان: پیدا شدن نوزاد 3 روزه‌ در سرویس بهداشتی

وجود یک نوزاد در سرویس بهداشتی پارک سبزه‌میدان زنجان. ماموران کلانتری 12 پس از حضور در محل نوزاد پسر سه روزه‌ای را پیدا کردند.
نیروی انتظامی این نوزاد را به منظور نگهداری به بهزیستی استان تحویل داده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285153

مرگ بیش از 2 میلیون نفر در سال بر اثر آلودگی هوا

نتایج یک تحقیق جدید برآورد کرده است که 2.1 میلیون مرگ و میر سالانه به ذرات معلق ارتباط دارند، ذرات کوچکی که به اعماق ریه های ما وارد شده و موجب مشکلات سلامتی می شوند.
قرارگیری در معرض ذرات آلوده با مرگ پیش از موعد ناشی از بیماریهای قلبی و رویوی از جمله سرطان ریه است. از سوی دیگر غلظت ذرات معلق در نتیجه فعالیتهای انسانی افزایش یافته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285126

افزایش مصرف شیشه در کشور

مدیرکل درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از افزایش مصرف شیشه در کشور خبر داد و گفت: در این راستا سیاست‌های درمانی مواد محرک‌ در کشور تدوین خواهد شد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه میزان مصرف شیشه در تهران در حال حاضر 8.2 درصد است، اظهار داشت: مصرف شیشه بین سنین 15 تا 45 سال است و این در حالی است که این افراد حداقل یک بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند و البته به این معنا نیست که این افراد معتاد هستند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/331593

قیمت CNG این هفته افزایش می‌یابد

 قیمت جدید CNG این هفته توسط سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده اعلام خواهد شد.
با توجه به این‌که قیمت CNG طی 30 ماه گذشته هیچ‌گونه افزایشی نداشته است، حداقل باید قیمت جدید این سوخت بین 10 تا 12درصد افزایش یابد. براین اساس باید قیمت هر مترمکعب CNG از 300 تومان فعلی به 335 تا 340 تومان افزایش یابد.
هم‌اکنون کارمزد جایگاه‌داران CNG بابت هر مترمکعب گاز 60 تومان است که باید این رقم با توجه به افزایش بیش از 80 درصدی هزینه‌های جایگاه‌داران CNG به 80 تا 85 تومان افزایش یابد.
وضعیت صنعت CNG بحرانی است
از ابتدای امسال صنعت CNG در همه حلقه‌های خود (ساخت کمپرسور، جایگاه، تولید مخازن خودرو و نصب و تبدیل ناوگان) متوقف شده است، گفت: صنعت CNG به انزوا کشیده شده و وضعیت آن اورژانسی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285168

قایق مهاجران ایرانی غرق شد

مقام‌های استرالیایی می‌گویند قایقی که در حال قاچاق ۹۷ مهاجر غیر قانونی، از جمله از کشورهای ایران و افغانستان بود، شب ۲۱ تیر ماه در شمال جزیره کریسمس به قعر دریا فرو رفت.

امدادگرانی که به منطقه فرستاده شده‌اند ۸۸ نفر را نجات داده‌اند و تا کنون جسد یک کودک را نیز یافته‌اند.
این قایق بین استرالیا و اندونزی، جایی که مبدا قاچاق مهاجران بود، در دریای ناآرام دچار سانحه شد، ولی تا ساعت ده شب گذشته رسیدن به محل حادثه غیرممکن بود.
به جز شهروندان ایرانی و افغان، مهاجران سری‌لانکایی نیز در این قایق بودند.
این دومین قایق حادثه‌دیده قاچاقچیان انسان طی تنها یک هفته گذشته در این منطقه است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285206

عراق: نمی‌توانیم جلوی انتقال سلاح ایران به سوریه را بگیریم

«هوشیار زیباری» در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، گفت: ما انتقال سلاح از طریق مسیر هوایی عراق را رد و محکوم می کنیم و به طور رسمی طرف ایرانی خود را از این موضوع مطلع می کنیم ولی توانایی متوقف کردن این موضوع را نداریم.»
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/28523




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نقش هورمون دوپامین در اعتياد

دوپامين هورموني است که به هنگام رابطه جنسي يا استفاده از مواد مخدر در مغز ترشح مي‌شود و در انسان حس خوشبختي و رضايت‌مندي ايجاد مي‌کند. بر اساس پژوهشي جديد مزه آبجو قادر به ترشح هورمون دوپامين در مغز انسان است.  

پزشکان متخصصين اعصاب از دانشگاه اينديانا (Indiana) در ايالات متحده آمريکا اخيرا در پژوهشي به اين نتيجه رسيده‌اند که مزه آبجو نيز قادر به ترشح هورمون دوپامين (Dopamin) در بدن انسان است. اين تحقيق در ارتباط با بررسي چگونگي اعتياد انسان به مواد مخدر انجام گرفته است.

سيستم پاداش مغزي اينگونه عمل مي‌کند که به هنگام نوشيدن الکل يا مصرف مواد مخدر در مغز انسان هورمون دوپامين ترشح مي‌شود. اين هورمون که همانند واسطه‌اي بين ميل انسان و احساس رضايت او عمل مي‌کند، در ايجاد اعتياد در انسان نقش بزرگي دارد. در شرايط معمولي وقتي انسان از انجام دادن کاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر "پاداش" بگيرد، در بدن وي دوپامين ترشح مي‌شود و احساس خوشنودي به او دست مي‌دهد. همين امر باعث مي‌شود که وي سعي در تکرار آن عمل داشته باشد.

فعال شدن دوپامين مستقل از اثر مست‌کننده الکل

ديويد کارکن، مدير اين پژوهش مي‌گويد: «به نظر ما اين اولين آزمايش بر روي انسان است که نشان مي‌دهد که صرفا مزه يک نوشيدني الکلي در دهان مي‌تواند حتي بدون اثر مست‌کننده‌ آن، باعث فعال شدن هورمون دوپامين شود.»

اين تحقيق افزون بر اين نشان مي‌دهد که تاثير دوپامين در افرادي که ازاعضاي خانواده‌شان الکلي هستند، بيشتر است. ميزان توليد هورمون دوپامين هنگام نوشيدن الکل در افراد الکلي دو برابر افراد غير الکلي است و در ميان افراد معتاد به کوکائين اين ميزان حتي تا ۱۰ برابر بيشتر مي‌شود.

ترشح دوپامين در مردها بيشتر از زن‌ها

پيش از اين پژوهشگران دانشگاه ييل (Yale) و کلومبيا (Columbia) در تحقيقي کشف کرده بودند که الکل در مردها بيشتر از زن‌ها باعث ترشح هورمون دوپامين مي‌شود. تاثير اين ترشح همانند تاثيري است که يک انسان به‌هنگام رابطه جنسي و يا استفاده از مواد مخدر در بدن حس ‌مي‌کند.

نتايج اين پژوهش در نشريه‌ي علمي "Neuropsychopharmacology" منتشر شده‌‌ است.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

کاندیدای زیباترین دختر سال ایتالیا: عاشق احمدی نژادم

  
آنسا، خبرگزاری رسمی ایتالیا گزارش داده که "دختر زیبا روی ایتالیایی با نام سیلویا والریا که دو سال پیش کاندیدای زیباترین دختر سال ایتالیا شده بود عاشق محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شده است."
سیلویا به این خبرگزاری گفت: "می خواهم با احمدی نژاد رییس جمهوری ایران ازدواج کنم. احمدی نژاد چیز کمی نیست."
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284456

اعلام رسمی وزارت نفت مبنی بر استفاده از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گفت: از آنجایی که پتروشیمی ترکیباتی مانند بنزن ، تولوئن و زایلن که سرطانزا هستند تولید می کند؛این بدان معنی است که وزارت نفت رسماً اعلام کرده که از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت استفاده می کند.
مسئولان وزارت نفت باید به افکار عمومی توضیح دهند که از چه محصولی از پتروشیمی ها که غالباً در تما م دنیا حلا ل های صنعتی تولید می کنند به عنوان افزودنی به بنزین استفاده می شود و تا چه اندازه سلامت مردم در نظر گرفته می شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284451

واکنش گمرک به واردات 144 دستگاه پورشه/ ورود خودروها با تقلب انجام شد

رئیس کل گمرک ایران: ورود 144 دستگاه پورشه به کشور به صورت تقلب صورت گرفته است.
البته این موضوع یعنی تقلب فقط مشمول پورشه نیست و سایر کالاها و خودروهای مختلف را هم در بر می گیرد.

فردی در جزیره ابوموسی با کارت بازرگانی چند نفر اقدام به وارد کردن 144 دستگاه پورشه و پیش فروش آن به مردم کرده است که ما به دنبال آن هستیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284476

واردات حبوبات از اتیوپی، کانادا و چین!

در حال حاضر واردات حبوبات از اتیوپی، قزاقستان، چین و کانادا در حال انجام است و برخی کشورها نیز صادرات مجدد حبوبات به ایران دارند.
در حالیکه حبوبات در سال 1388 فاصله قیمتی بین 1500 تا 2500 تومان داشت، در سال جاری این فاصله قیمتی به 5900 تا 11 هزار تومان رسیده است‌. این بدان معناست که ارزان‌ترین قلم حبوبات در سال 1388‌، یعنی نخود 1500 تومان بود که در تیرماه سال جاری قیمت این کالا به 5900 تومان رسیده است و گران‌ترین قلم حبوبات نیز در سال 1388 یعنی لوبیا قرمز بهایی برابر با 2500 تومان در هر کیلو داشت اما در تیرماه سال جاری قیمت لوبیا چیتی که گران‌ترین نوع حبوبات است، به 11 هزار تومان رسیده است‌.
بر اساس آمار گمرک در دو ماه اول سال جاری حدود 521 هزار کیلو عدس از دو کشور کانادا و چین وارد ایران شده است اما با این حال هنوز هر کیلو عدس حدود 6200 تومان است که 3.2 برابر سال 1388 است‌.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284574

ماه شامگاه فردا با سیاره زهره ملاقات می‌کند

شامگاه فردا چهارشنبه 19 تیرماه پدیده مقارنه ماه با سیاره زهره و خوشه کندوی عسل رخ خواهد داد و در این پدیده این سه جرم آسمانی به نزدیکترین فاصله با یکدیگر می‌رسند.
در این همنشینی خوشه کندوی عسل نیز در کنار این پدیده قرار دارد و رصد آن نیاز به دوربین دوچشمی دارد.
در این پدیده سیاره زهره در 5.7 درجه‌‌ای هلال ماه مشاهده می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284485

سلطان پتروشیمی در بازداشت است

سلطانی با تابعیت دوگانه در بازار گسترده پتروشیمی ایران
در اسفند ماه سال گذشته بود که فارس از بازداشت سلطان بازار پتروشیمی خبر داد. وی که به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از ایران معروف است، شبکه گسترده‌ای از شرکای راهبردی را به منظور سوء استفاده اقتصادی در داخل ایران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشیمی و به خصوص صادرات این محصولات برای خود ایجاد کرده است.
منابع مطلع معتقدند بخش عمده‌ای از بازار پتروشیمی در دهه اخیر در قبضه وی بوده است و اگر کسی بر خلاف نظر و رای وی در این بازار عمل می‌کرد به طرق گوناگون از دور رقابت بازار این محصولات حذف می‌شد.
گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده فرد یاد شده در این بازاربزرگ، بسیار گسترده است.

وی مانند برخی دیگر از مدیران ارشد اقتصادی از جمله محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق و متواری بانک ملی تابعیت دوگانه دارد و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت یکی از جزایر تحت نفوذ انگلستان را نیز در اختیار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284543

تجمع اعتراضی بازنشستگان اتوبوسرانی تهران در مقابل شورای شهر

صبح امروز جمعی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر به آنچه «محاسبه نشدن ده سال از سابقه بیمه‌شان» ذكر می‌كردند، اعتراض كردند.

این گروه با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر خواهان اجرای قانون شدند.
اعتراض این افراد کاملا به حق است چراکه حق و حقوق خود را می‌خواهند و بیژنی (مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهر تهران) حقوق این افراد را به صورت کامل پرداخت نکرده است.
این افراد که تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسد هرکدام از اتوبوسرانی تهزان ۱۵ میلیون  تومان مطالبه دارند. از این رو باید بودجه‌ای به این منظور اختصاص دهیم. همچنین سازمان بازنشستگی تهران باید نسبت به بیمه تکمیلی این بازنشستگان اقداماتی انجام دهد و با تخصیص اعتبار این مشکل رفع شود.
منبع: ایلنا

مزد کارگران نانوایی‌ها در سال ۹۲ افزایش پیدا نکرده است

رئیس انجمن صنفی کارگران خبازی ‌های استان اصفهان از عدم افزایش مزد کارگران نانوایی‌های سراسر کشور مطابق مصوبه مزدی امسال كارگران خبر داد.

افزایش حقوق نانوایان به افزایش قیمت نان وابسته است. کارفرمایان مدعی‌اند افزایش حقوق کارگرانشان باید در مجموع هزینه‌های تولید دیده شود و بنابراین در شرایطی كه خبازها اجازه افزایش قیمت نان را ندارند، دستمزد كارگران‌شان را نیز افزایش نمی‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87862

افزایش ۹۸ درصدی حوادث كار حاصل ضعف آموزش‌های تخصصی است

آمار اخیر سازمان پزشکی قانونی قزوین نشان می‌دهد که در دو ماه ابتدای سال جاری، حوادث ناشی از کار رشد ۹۸ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است.

حوادث ناگوار لزوما ناشی از بی‌احتیاطی نیست، بعضی کارفرمایان برای كاستن از هزینه‌ها،  کارگران را بدون طی شدن دوره كامل آموزش برای كار با دستگا‌ها و ماشین آلاتی که بسیار پر خطرند استخدام می‌كنند

جوان ۲۸ ساله‌ای که به تازگی در یکی ازکارخانه‌های شهرستان البرز  کارش را آغاز کرده بود به دلیل عدم آموزش، یك هفته بعد از استخدام دچار حادثه شغلی شد و ۲۵ درصد از بینایی چشم خود را هنگام کار با دستگاه فرز از دست داد.

ماه گذشته کارگری در اولین روز کاری خود در حین کار با دستگاه پرس سه انگشت دست راست خود را از دست داد، در صوتی كه کارفرما می‌بایست در بدو ورود کارگر به کارگاه، علاوه بر آموزش موارد عمومی ایمنی، کار با دستگاهای پرخطری همچون دستگاه فرز و پرس را به آنان آموزش می‌داد و از بکار گیری کارگر بدون مهارت خوداری می‌کرد.

نظارت جدی بازرسان كار فرصت چنین سودجویی‌هایی كه به سلامت كارگران صدمه می‌زند را از كارفرمایان خاطی می‌گیرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87754

۶۳کارگر در ابوظبی مسموم شدند

بیش از ۶۳ کارگر در ابوظبی براثر غذای فاسد مسموم شدند. 
تمامی این کارگران از غذای یک رستوران در ابوظبی استفاده کرده و پلیس ابوظبی رستوران را تعطیل و مدیر آن را بازداشت کرد.  براساس این گزارش، حال ۱۲ نفر از این کارگران وخیم اعلام شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87998

۶۷کارگر اخراجی قارچ سینا در انتظار بازنشستگی پیش از موعد

توقف تولید و اخراج ۶۷ کارگر قرارداد رسمی قارچ سینا:

با وجود آنكه كارگران اخراجی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند و به طور قانونی باید بازنشسته شوند، اما به دلیل عدم پرداخت سهم كارفرما به تامین اجتماعی و اجرا نشدن قانون، این كارگران هم‌اكنون بیكار و مقرری‌بگیر بیمه بیكاری شده‌اند.

کارفرمای این واحد تولیدی، علاوه براینکه بخشی از معوقات سنوات گذشته کارگران را پرداخت نمی کند، در پرداخت سهم ۴ درصدی خود را برای بازنشسته شدن این کارگران به حساب تامین اجتماعی نیز كوتاهی می‌کند.

نوع كار این کارگران در واحد تولیدی قارچ سینا به سبب رطوبت زیاد، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شده است و این کارگران با حداقل ۲۰ سال سابقهٔ کار به طور قانونی امکان بازنشسته شدن پیش از موعد را دارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87942

 




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نمایش ماموت 39 هزار ساله

ماموت پشمالوی ۳۹ هزار ساله‌ای که در یخچال‌های سیبری کشف شده است در یوکوهامای ژاپن به نمایش گذاشته می‌شود.
این موجود بهترین ماموت پشمالوی حفظ‌ شده‌ای است که تاکنون پیدا شده و قدمت آن به ۳۹ هزار سال پیش باز می‌گردد.
حتی انبوهی از موی متمایزکننده این حیوان پس از به دام افتادن تا زمان کشف آن در ابتدای سال جاری میلادی، به طور قابل‌توجهی مصون مانده است.

دانشمندانی که این موجود را در ماه می کشف کردند، نمونه‌های خون آن را در درون یخ واقع در بخش زیرین جسد آزمایش کردند.
آن‌ها مدعی‌اند که می‌توان از این نمونه خون برای بازپرورش یکی از این حیوانات استفاده کرد که آخرین بار ۳۹ هزار سال پیش بر روی زمین قدم زده‌ است.

همچنین بافت ماهیچه‌ای از این موجود به دست آمده که به گفته تیم روسی کاشف آن، هنگام مرگ بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن داشته است.
روس ها این ماموت را در یکی از جزایر آن سوی ساحل شمالی سیبری کشف کردند.

سیمون گریگوریف از دانشگاه فدرال شمال‌شرقی در سیبری این موجود را بهترین ماموت حفظ‌شده در تاریخ دیرین‌شناسی خواند.
بخش‌هایی از این جسد از جمله موهای آن به دلیل انجماد کامل به مدت هزاران سال به خوبی محفوظ مانده‌اند. با این حال، نیم‌تنه فوقانی و دو ران آن که در خاک قرار داشتند، توسط درندگان ماقبل تاریخ و مدرن جویده شده‌ و تقریبا هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

نمونه خون و دیگر نمونه‌ها در اختیار یک لابراتوار بیومهندسی خصوصی متعلق به پروفسور هاونگ وو-سوک در کره جنوبی قرار گرفته است.
این آزمایشگاه تایید کرده که در تلاش برای بازگرداندن ماموت سیبریایی منقرض‌شده به حیات، بر روی دیگر نمونه‌های دی ان ای ماموت مطالعه می‌کند.

طرح نهایی، کاشت یک تخم ایمپلنت‌شده در درون بدن یک فیل زنده برای یک بارداری ۲۲ ماهه است.
اوایل سال جاری میلادی گروهی از دانشمندان از سراسر جهان برای حضور در نشست TEDx در واشنگتن گرد هم آمدند.

این گروه در خصوص امکان بازگرداندن ۲۴ حیوان از انقراض به حیات، فرایندی که de-extinction نام دارد، بحث کردند.
این حیوانات شامل Carolina Parakeet، پرنده دودوی کارولینا است که آخرین بار در سال ۱۹۰۴ در فلوریدا رویت شده است.


از دیگر حیوانات مورد بحث می‌توان به نوعی گوره‌خر اشاره کرد که زمانی در آفریقای جنوبی می‌زیست و در سال ۱۸۸۳ منقرض شد.
با این حال، تعدادی از دانشمندان معتقدند خلق ماموت‌هایی که زمانی بر روی زمین راه می‌رفته‌اند، غیرممکن است.

محققان پیش‌تر عمر ماموت‌ها را حداکثر ۱۰ هزار سال تخمین زده بودند اما نمونه‌های خون‌ جدید عمر آن‌ها را به ۳۹ هزار سال قبل باز می‌گردانند.
دانشمندان حدس می‌زنند که این ماموت در درون آب یا باتلاق افتاده و همان جا جان باخته است؛ به همین دلیل بخش پایینی بدن آن به خوبی حفظ شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284778

 فرزندم در مقابل دیدگانم آب می شود ...

در واکنش به انتشار مطالبی در عصر ایران در انتقاد از گرانی و کمبود دارو در ایران، شماری از مخاطبان، با ارسال نظراتی تجربیات خود را از کمبود و گرانی دارو مطرح کردند که "بخشی از آنها" منتشر می شود:


- من و خواهرم بیماری دیابت داریم. تا ماه پیش انسولین می خریدیم 6 هزار تومان که این ماه 12 هزار تومان خرید کردیم.
نوار تست قند خون می خریدیم هر عدد 35 هزار تومان که این ماه شده 45 هزار تومان. جالبه که نوار تست قند خون زمانی که دلار 3800 و 4000 تومان بود با قیمت 32 الی 35 هزار تومان فروش می رفت.

 الان که دلار 3200 هست با قیمت 45 هزار تومان می فروشند. این جدای از هزینه داروهای پدرم می باشد که دچار ناراحتی قلبی بوده و پلاویکس و ... را با قیمتی که خود بهتر می دانید مصرف می کند! هزینه داروهای ما در هر ماه 300 هزار تومان به جز هزینه پزشک و ... می باشد.

- الان من خودم به داروی بیسموت نیاز دارم که مشابهی هم نداره و تازه داروی گرونی نیست و در داخل هم تولید میشه ولی میگن چون مواد اولیه اون موجود نیست دیگه تولیدی نداریم. این دارو برای زخم مری و معده کاربرد داره . الان من هر روز باید از سینه بسوزم .

-  همسر بنده قرص وارفارين (ضدلخته شدن خون) مصرف مي كند كه تاچندي پيش مثل نقل ونبات در همه داروخانه ها بود ولي الان اصلا موجود نيست. اگر ايشان دراثر نبودن قرص دچار سكته شود مسئول كيست؟

 

- داروي بتافرون مخصوص بيماران ام.اس حدود يكماه است توزيع نمي شود چه كنيم؟

- از كيفيت داروها هم صحبت كنيد پسر من به خاطر مصرف يک شربت آنتي بيوتيك ساده كه قبلا هميشه مصرف مي كرد تا پاي مرگ رفت.

- در شهرستان بوکان (آذربایجان غربی) آمپول رگام در سیستم توزیع دولتی موجود نیست و مردم مجبورند آن را در بازار آزاد با قیمت 400 هزار تومان تهیه کنند.

- بتافرون داروي بيماران ام اس كه با قيمت ماهيانه 80 تومان براحتي در دسترس بود. اين اواخر به 420 تومان رسيده بود كه به هر بدبختي تهيه مي كرديم. چند روز قبل داروخانه هلال احمر قيمت آن را بالغ بر 1.600.000 تومان اعلام كرد .  

- باور بفرماييد براي تهيه يک عدد اسپري آسم تمام داروخانه هاي شهرم را گشتم ولي دريغ از يك افشانه. بيماري آسم را هم كه همه مي شناسند. حالا همسرم شبها تا صبح به سختي نفس مي كشد و صداي خس خس سينه اش تا يك كوچه آن طرف تر شنيده مي شود.  

- اسپری مینیرین که داروی وارداتی برای کنترل بیماری دیابت بیمزه است چندماه است در بازار پیدا نمی شود و چون داروی نیازمند به برودت است در بازار آزاد هم قابل اعتماد نیست.
ساخت ایرانی آن به هیچ وجه جواب بالینی نداده . عدم مصرف این دارو باعث عدم جذب آب بدن توسط کلیه ها شده و دفع سریع یعنی ادرار بیش از حد شده و تشنگی همراه با ضعف شدید در بیمار ایجاد می کند.
 این بیماری، ناعلاج و نیاز مبرم به مصرف مداوم دارو دارد حال ببینید بیماران مبتلای به این بیماری چه می کشند ؟  فرزندم در مقابل دیدگانم آب می شود و من چاره ای ندارم چون داروی او یافت نمی شود .

- اوایل سال قبل قیمت انسولین 1500 تومان بود اما اکنون به 12.500 تومان رسیده واقعا مسئول این وضعیت کیست؟

- من كارمند بيمارستانم. الان چندماهي است كه به خاطر نبود دارو هيچ بيمار ام اس ( يک بيماري صعب العلاج) را توي بيمارستان بستري نميكنن... هر چند وقت يكبار خانواده هاشون مراجعه ميكنن و با كلي اميد ميپرسن كه مشكل دارو حل شده؟ و با نااميدي برميگردن.

- قرص مزالازین ایرانی برای درمان کولیت اولسروز می باشد مدتی است نایاب شده است ونمونه خارجی آن 5 برابر قیمت ایرانی می باشد. مسولینی که یارانه دارو را حذف کردند چرا پاسخگو نیستن؟ آیا ما قشر بیمار کم درآمد محکوم به مرگیم؟

- نزدیک به یک هفته پیش برای چندمین بار سرطان روده پدرم به مرز خطرناک رسید . پدرم رو به تهران انتقال دادیم و پزشک داروهایی تجویز کرد اما هیچ کدام را یا داروخانه ها نداشتند یا به یک ورق اکتفا می کردند و البته در بیشتر مواقع خودشان خیلی جالب پیشنهاد خرید آزاد آن را با یک تلفن می دادند و به نوعی به راحتی در داروخانه ها دلالی شکل گرفته است ... تا امروز داروهایی که تا 2 ماه قبل با قیمت 10 هزارتومان می خریدم بعد یک هفته با  2.750.000 تومان و یک هفته جستجو و درد کشیدن و وخیم شدن حال پدرم به دست آوردم ... اکنون با 600 هزارتومان حقوق ماهیانه چگونه این رقم دارو را برای پدرم بپردازم و بتوانم خودم هم امرار معاش کنم ... خدا به فریاد ما بی کسان این دوران برسد.


- الان بنده به دنبال داروی خارجی تگرتول هستم. کلی داروخانه رو سر زدم تا دارو پیدا کنم. که با این همه تلاش تازه تونستم 30 عدد دارو که برای مصرف 15 روز بیمارم هست را تهیه کنند.

- من مادرم سرطان داره باید هر ماهه یک آمپول به نام ساندوستاتین تزریق کنه اما الان 3 ماهه که این دارو نایاب شده تورو به خدا کاری کنید این دارو توی بازار آزاد به مبلغ 4 میلیون تومان میفروشند، اما هیچ داروخانه ای اون رو نداره.

- به عنوان یک پزشک می گویم، کاش فقط داروهای بیماریهای صعب العلاج پبدا نمی شد چون این بیماریها معمولا شیوع کمی دارند. مشکل اصلی در حال حاضر کمبود داروهای لازم برای بیماریهای شایع است. متفورمین، رانیتیدین، شیاف استامینوفن، سرم نرمال سالین و بسیاری قطره های معمول چشمی جزو داروهای سهمیه بندی هستند و در شهرستانها کمبودشان شدیدا حس می شود. فقط تهران و شهرهای بزرگ را نبینید.

-  خدا می داند که من بیمار دیابتی که اسولین لانتوس ونومیکس استفاده می کنم با قبول نکردن بیمه بر اضافه قیمت داروها شاید نزدیک به 10برابر می پردازم تازه با نامه و خواهش و 100 بار رفت وامد. چه کسی جوابگو خواهد بود؟ من بیشتر مجبور می شوم دوزهای انسولین را با مادر دیابتی ام قسمت کنم .

- خدایا اگه قرص وارفارین نتونم تهیه کنم بابام... ملت کمکم کنید این قرص برای بیماران قلبی که جراحی باز کردند و جلوگیری از تشکیل لخته خون هسته تمام داروخانه های خوزستان رو گشتم پیدا نکردم. 

- پدرم هفته گذشته چهار روز تو بيمارساني توي شهرستان به خاطر نبودن يك دارو زجر كشيد. آخرش هم تو تهران از بازار آزاد تهيه كردم.

- مادر گوهری گرانبهاست مادرم را به خاطر داروهای بی کیفیت ازدست دادم.

- بنده خانواده یک بیمار سرطانی هستم که پزشک معالج این بار به ما گفت حتی داروهای ایرانی نیز یافت نمی شود!

- سلام متاسفانه امروز برای پیداکردن یک شربت رانتیدین خارجی برای بچه ام نزدیک به 100 داروخانه تهران سرزدم که درنهایت تونستم پیداکنم. متاسفانه یک شربت معمولی به زور پیدا می شه.

-  من داراي يك فرزند هستم كه مبتلا به بيماري تالاسمي است و از سال 1373 به طور مداوم هر بيست روز يكبار خون تزريق ميكند و براي كاهش غلظت آهن آمپول دسفرال بايد ماهي 100 عدد (ويال ) نيز تزريق نمايد كه در دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي و آقاي خاتمي اين دارو مرتب به صورت رايگان در اختيار همه‌ي بيماران از جمله فرزند دختر من نيز قرار مي گرفت اما متاسفانه در دوره‌ي رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد اين دارو توسط داروي ديگري به نام دسفوناك جايگزين شد كه داروي مورد نظر كارآيي داروي اول را ندارد.

دوسال است كه همين دارو هم به تعداد مورد نياز بيماران در اختيار بيماران قرار نمي‌گيرد و منجر به افزايش بار آهن بيماران شده است كه طي دو سال گذشته تعدادي از بيماران به همين علت فوت نموده‌اند كه گناه مرگ اين عزيزان به گردن مسؤولان وزارت بهداشت است كه بايد نزد پروردگار عالم پاسخگو باشند.

اينجانب از يكسال پيش وقتي متوجه شده ميزان آهن خون دخترم از هزار به پنج هزار افزايش يافته است مبادرت به خريد قرص اكسجيد نمودم و ماهي دويست هزار تومان هزينه خريد اين قرص را با صرفه جويي در مخارج ديگر زندگي تامين مي كردم و الان مقدار آهن خون دخترم تا دوهزار كاهش يافته است اما اينك اين قرص هم در داروخانه هاي خاص (29 فروردين تهران ) موجود نيست. خواهشمند است مشكل ما را هر طور كه صلاح مي‌دانيد به مسولين محترم برسانيد.

-  یک بیمه تکمیلی درمان گرفتیم که سرطان رو پوشش بده . کل مبلغی که بابت شیمی درمانی میدن 5 میلیون تومنه در صورتی که هر مرتبه داروی شیمی درمانی از هلال احمر بین 1 تا 1.5  میلیون در میاد یعنی یه دوره درمان شش ماهه با داروهای توزیعی هلال احمر میشه 8 تا 12 میلیون. این چه پوششیه؟

- من این روزها واسه چندتا دارو برای افراد مختلف مثل مادر و مادربزرگ و خودم و ... ناچار بودم دنبال دارو باشم که خیلی از داروها رو میگن یا نیست یا توزیع نشده اگر هم بیاد با تغییرات قیمت های بالا مثلا یک آمپول یک ماه پیش گرفتم 50هزارتومان این ماه گرفتم 100 هزار تومان این  شرایط واقعا برای بیماران و خانواده ها کمرشکن و کشنده است.

- من پسري دارم كه از بدو تولد به اختلال سندرم بارتر مبتلا بود و الان بايد روزانه 21 قرص پتاسيم كلرايد در سه نوبت بخوره تا حداقل پتاسيم حياتي براي زنده بودنش تامين بشه كه اصلا در بازار نيست و پس از جستجو از كل ايران ميتونم با رابطه و خوش شانسي گاهي 300 تا 400 قرصشو پيدا كنم اونم با قيمت هر بسته 100تايي 28000 تومان كه براي 5 روز بيشتر نمي رساند.
اين به غير از ساير داروهاي مكمل مورد نياز است و علي رغم كارمند بودن و تحت پوشش انواع بيمه جزو داروهاي تحت پوشش بيمه هم نيست!! حالا ببينيد مني كه كارمندم چقدر بايد در ماه هزينه كنم چه برسه به يه بنده خدايي كه وضع بدتري هم داره .
خواهشمندم اين رشته معضل دارو رو تا رسيدن به نتيجه از رو سايتتون قطع نكنيد تا امثال ما كه صدامون به جايي نمي رسه مسايل رو بگيم شايد يكي دلش به رحم بياد.

- من بيمار سرطاني دارم كه داروي هرسپتين بايد تزريق كنه . الان اين دارو در هلال احمر پنج ميليون و پانصد هزار تومن و در بازار آزاد حدود 9 ميليون تومن است. بيماري كه 18 نوبت بايد اين دارو را تزريق نمايد شما حساب كنيد چه مقدار بايد هزينه كرد. تمام درامد من كارمند در ماه كمتر از يك ميليون است. از شما مي پرسم چه بايد كرد....

- برادرم مبتلا به بیماری صرع خفیف هستند و دکتر برای ایشان قرص سدیم ولپرات تجویز کردند بسته 100تایی این قرص جواب دو هفته ایشان را می دهد... حال متاسفانه این دارو نایاب شده و فقط داروخانه هلال احمر آنرا عرضه میکند که به زور جواب نیاز بیمار را بدهد. و اگر این قرص قطع شود بیمار دچار تشنج می شود!  

- من هم داداشم بیماری راشیتیسم مقاوم به درمان داره. به تجویز پزشکان روزی 3 کپسول روکالترول باید مصرف کنه. وگرنه در عرض 1-2 ماه دیگه نمیتونه حرکت کنه و کاری انجام بده. الان بیشتر از 1 ماهه که نتونستیم قرص هاشو پیدا کنیم. شرکت ایرانی که قبلا تولید میکرده، دیگه تولید نمیکنه. دادشم هم هر روز ضعیف تر رو ضعیف تر میشه.

- ویتامین ب 1 تو داروخانه ها نیست شما دنبال داروی سرطان و ... هستین

- من به علت موج گرفتگی شدید به تجویز پزشکان معالج سالهاست داروی اعصاب مصرف می کنم که چند سالی است قرص دپاکین 200 روزی دو بار مصرف می کنم که مدتهاست پیدا نمی شود و بالاجبار قرص دپاکین 500 را نصف صبح و نصف ظهر می خورم که اونهم سه ماه است پیدا نمی شود شما رو بخدا من چه گناهی دارم که باید اینجوری عذاب بکشم تازه همون هم بهایش سه برابر شده.

- سلام من بیماری اسکیزوفرنی دارم و دپاکین 500 مصرف می کنم قبلا برای 120 قرص 60 هزار تومان پرداخت می کردم الان باید 120 هزار تومان پرداخت کنم به شرطی که دارو گیر بیاد از مسئولین تقاضای رسیدگی عاجل دارم .

- من پسري دارم كه از بدو تولد به اختلال سندرم بارتر مبتلا بود و الان بايد روزانه 21 قرص پتاسيم كلرايد در سه نوبت بخوره تا حداقل پتاسيم حياتي براي زنده بودنش تامين بشه كه اصلا در بازار نيست و پس از جستجو از كل ايران ميتونم با رابطه و خوش شانسي گاهي 300 تا 400 قرصشو پيدا كنم اونم با قيمت هر بسته 100تايي 28000 تومان كه براي 5 روز بيشتر نمي رساند اين به غير از ساير داروهاي مكمل مورد نیاز است و علي رقم كارمند بودن و تحت پوشش انواع بيمه جزو داروهاي تحت پوشش بيمه هم نيست!! حالا ببينيد مني كه كارمندم چقدر بايد در ماه هزينه
كنم چه برسه به يه بنده خدايي كه وضع بدتري هم داره. 

- مادر بنده احتیاج به یک قطره چشم دارد که از قیمت 10 هزار تومان به حدود 50 هزار تومان رسیده است. مدتی ناچار شدیم جنس ایرانی بدهیم که چشمش شروع به عفونت کرد. بنده مجبورم حالا به هر زحمتی شده آن را از گوشه کنار شهر تهیه کنم.اما تا کی؟

 - مادر من بخاطر عفونت بيمارستاني بالاي90 روزبستري بود تمام داروها رو از بازار آزاد توي داروخانه ها! گير آورديم.

- كپسول كرون (جبران كمبود آنزيم ليپاز)در استان زنجان پيدا نمي شود.

- من جانباز شيمياي هستم كه به انواع مريضي ها ناراحتي ريه ’ قلب ’ كليه ’فشار خون ’ اعصاب ’ وديابت و غيره دچار هستم و نزديك به 28 سال است كه مرتبا از دارو استفتده مي كنم و چندين بار هم مورد عمل جراحي قرار گرفتم. ... الان اسپري خارجي براي ريه را تا 85 هزار تومان خريدم و الان اصلا در بازار نيست و مي گويند اگر باشد بالاي 200 هزارتومان است و داروي فشار خون ايراني كه تا چند ماه پيش 6 هزارتومان ميخريدم 2 روز پيش 21 هزار تومان خريدم در حالي كه خريد دارو خانه همان خريدهاي فبلي است و مابقي هم همينطور !

- امروز بچه 2ساله ام دچار يبوست شده بود. رفتم دكتر 10 عدد شياف گليرسين نوشت داروخانه گفت وضعيت "شياف" خوب نيست ، 5تا بيشتر بهم نداد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284565

وقتی نمایندگان مجلس شهروند درجه یک می شوند!

«پاسپورت سیاسی» «مجوز حمل سلاح کمری» و همچنان «مجوز ورود به محدوده طرح ترافیکشان» برقرار باشد. مجلسی‌ها می‌خواهند شهروندان عادی نباشند. حتی وقتی که دیگر نماینده نیستند. بعد از حقوق مادام‌العمر و رد آن از طریق خود مجلس، این‌بار نمایندگان می‌خواهند بدون سروصدا به سراغ حقوقی به قول خودشان «غیرمادی» بروند؛ حقوقی که اگر این‌بار از سوی نمایندگان تایید شود آنان می‌توانند بعد از اتمام دوران نمایندگی خود هنگام مسافرت از «پاسپورت سیاسی» استفاده کرده «مجوز حمل سلاح» داشته باشند و «از طرح ترافیک» استفاده کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284737

خرید‌ و فروش تمساح و کروکودیل در اطراف تهران

در اطراف بزرگراه خلیج ‌فارس تهران عده ای دلال اقدام به خرید و فروش حیوانات می‌کنند.
این حیوانات در پانسیون ها نگهداری می شود و زمانی که دلالان برای آنها مشتری پیدا کنند، حیوان را در مکانی که با طرف مورد نظر هماهنگ کرده اند تحویل می ‌دهند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284770

تجمع كارگران اخراجی فولاد زاگرش مقابل اداره كار قروه

 صبح امروز ۲۳۵ کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس در اعتراض به اخراجشان در مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کردند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس: از مجموع ۲۸۵ کارگر این کارخانه ۲۳۵ کارگر با سوابق ۱۰ تا ۲۳ سال كار به دلیل آنچه «افزایش مشکلات مالی کارخانه» عنوان می‌شود، اخراج شده‌اند.

این کارگران از ابتدای سال جاری (چهار ماه) حقوق نگرفته‌اند افزود: مبالغ ۸۰۰ هزار تومان به عنوان مانده تسویه حساب سال ۹۱ به همراه سنوات آن سال نیز باید به کارگران پرداخت شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88303

۱۲کارگر ساختمانی در چین كشته شدند

بر اثر ریزش دیوار یک ساختمان در منطقه‌ای در شمال استان «شانشی» ۱۲ کارگر ساختمانی جان خود را از دست دادند.

این حادثه عصر روز گذشته (سه‌شنبه) در محوطه یک کارگاه اتفاق افتاد و هفت نفر دیگر از کارگران را روانه بیمارستان کرد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این دیوار به دلیل بارش باران فروکش کرده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88407

دستگاه خشک کن هتل دست كارگر جوان را قطع كرد

دست کارگر جوانی در یکی از هتل­های مشهد به وسیله دستگاه خشک کن قطع شد.
این کارگر ۱۸ ساله به علت تجربه کم بدون اینکه ماشین لباسششویی را خاموش کند و از ترمز تعبیه شده برای کم کردن سرعت دستگاه استفاده کند اقدام به باز کردن در دستگاه و خارج کردن پتو کرد که به علت دور تند دستگاه که در حال آب گیری البسه بود دست این جوان از ناحیه کتف قطع شد.
با وجود تلاش تیم پزشکی برای پیوند عضو قطع شده به دلیل آسیب دیدگی عضو، عمل پیوند با موفقیت انجام نشد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88354

انتظار كارگران از رئیس‌جمهور «حقوق‌دان»، بازگشت وزارت كار به مدار قانون است

 وزیر کار کابینه «تدبیر و امید» باید با حقوق کار، بازار کار و جامعه کارگری آشنا باشد.

ابراهیم مددی: با بیان اینكه، اگر وزیر كار آینده قصد اجرای عدالت را دارد باید از شجاعت کافی برای پاسخگویی به معترضان، منتقدان و مخالفان احتمالی اقدامات خود برخوردار باشد، به ایلنا گفت: به دلیل توزیع ناعادلانه قدرت و اثر گذاری میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی، ساختار وزارت کار با استاندارهای قانونی فاصله دارد. نمونه بارز این مسئله صدور احکامی است که در سالهای گذشته توسط مراجع تشخیص و حل اختلاف به زیان کارگران صادر شده است.

کارگران از رئیس دولتی که خود را حقوق‌دان و پایبند قانون می‌رود انتظار دارند که فعالیت وزارت کار را به مدار حقوق کار بازگرداند.
برای گام نخست وزیر کار کابینه جدید باید فعالیت فعالیت تشکل‌های مستقل کارگری را به رسمیت بشناسد و علاوه بر آن به تبعیض‌های موجود در مناسبات سه جانبه پایان دهد.

اگر دولت آینده قصد اجرای عدالت را دارد باید وزیر کار کابینه بتواند از حقوق قانونی کارگران دفاع کند.
مددی با اشاره به روند تصویب دستمزد سال جاری در دولت دهم، اظهار كرد: وقتی وزیر کار، تعاون و رفاه دولت در مقابل افکار عمومی با محافظه کاری، واقعیت‌های اقتصادی را نادیده ‌گرفته و دستمزد کارگران را ۶ درصد کمتر از نرخ تورم دولتی تعیین می‌کند، دیگر نمی‌توان در چنین وزاتخانه‌ای مدعی اجرای عدالت شد.
تعمد وزارت کار در پایین نگهداشتن قدرت خرید کارگران درحالی است که طی سالهالی اخیر با وجود بحران‌های اقتصادی سرمایه و داریی کارفرمایان چندین برابر شده و در مقابل سفره و جیب کارگران روز به روز محدود‌تر شده است.
وی با بیان اینکه در جریان تعیین دستمزدهای سال ۹۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت تامین منافع گروه‌های کارفرمایی و سرمایه‌داران گام برداشت، گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که حتی در گفتگوهای اجتماعی نیز توزیع قدرت ناعادلانه بوده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87987

ساعات كار كارگران در ماه رمضان كاهش نیافت

کارکنان دولت در تمامی نقاط کشور در طول ماه رمضان نه تنها از مزایای کاهش ساعت كار روزانه برخوردارند، که حتی برای جبران کسری کار آن‌ها نیز چاره اندیشی شده است.
برخورداری کارمندان دولت از حق «انجام کار کمتر» در طول ماه رمضان در حالی است از یکسو شمار کارگران به نسبت کارمندان بیشتر است.

همچنان بزرگ‌ترین كارفرمای كارگران كشور دولت است و حتی موضع به ظاهر بی‌طرفانه وزارت کار در مورد دستمزدهای سال ۹۲ غیر منطقی است، در خصوص نقشی که این وزارت خانه به نمایندگی از دولت در مورد کاهش ساعات کار در ماه رمضان دارد باید یادآور شد که قانونگذار سال‌ها قبل در ماده ۲۰۳ قانون کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان اصلی‌ترین مجری همین قانون تعیین کرده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88066

رانندگان كامیون در آرژانتین اعتصاب كردند

رانندگان کامیون در آرژانتین در کنار سایر اتحادیه‌های مخالف دولت، در اعتراض به افزایش مالیات‌ها و تشدید فشارهای اقتصادی، دست به اعتصابی ۲۴ ساعته زدند.
این اعتصاب در حالی صورت گرفت که اتحادیه رانندگان کامیون پیش از این نسبت به «دزدیده شدن حقوق» کارکنان این اتحادیه توسط دولت هشدار داده بود.
یکی از رانندگان در این‌باره گفته است: «افزایش مالیات‌ها که بی‌توجهی دولت به قشر کارگر را نشان می‌دهد، باعث شده است حتی نتوانیم به تامین نیازهای اولیه زندگی و آموزش و بهداشت فرزندانمان فکر کنیم.»
اعتصاب‌کنندگان به دنبال تظاهرات خیابانی، به سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت کردند.
چندین اتحادیه دیگر از جمله کارکنان بخش نظافت شهری و برخی کارکنان بانک‌ها نیز به این اعتصاب پیوسته بودند که به دنبال توقف فعالیت آن‌ها، زندگی شهری به شدت مختل شد.
اعتصاب رانندگان کامیون همچنین باعث ایجاد اختلال در تامین مواد اولیه غذایی، سوختی و دارویی شده بود.
معترضان تاکید می‌کنند که رئیس‌جمهوری آرژانتین، حقوق مشروع کارگران را نادیده می‌گیرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=88079

 




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

***

...

شب هنگام آتشي افروخته‌ام در دشت، آتش را لمس مي‌کنم

آب را لمس مي‌کنم

پارچه را لمس مي‌کنم

نقره را لمس مي‌کنم

تو چون آتشي افروخته در زيرِ ستارگاني

                                تو را لمس مي‌کنم.

 

مابينّ انسان‌هايم، دوست مي‌دارم انسان‌ها را

تحرّک را دوست مي‌دارم

تفکر را دوست مي‌دارم

مبارزه‌ام را دوست مي‌دارم

تو انسانِ بهاراني محبوب من

                     تو را دوست مي‌دارم.

                                                                                  1947

تاريکي صبح، ناظم حکمت، ترجمه پروين همتي ص390 نشر دنياي نو، 1383




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اولین سیاره آبی همرنگ زمین کشف شد

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار سیاره آبی رنگی را که همرنگ سیاره زمین است، کشف کرد.
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل این سیاره را که از آن با عنوان " HD 189733b" یاد می کنند، کشف کرده اند، رنگ این سیاره چون زمین از فضا آبی لاجوردی است.
اما پس از صحبت از رنگ این سیاره، تمام شباهتهای آن با زمین خاتمه می یابد.

این سیاره یک غول گازی بزرگ است که دور مدار یکی از ستارگان میزبان نزدیک به خود می چرخد و اتمسفر آن نیز دارای دمای بالای یک هزار درجه سانتیگراد است.
غول‌های گازی و یا سیارات مشتری‌سان سیارات بزرگ و گازی هستند که عمدتاً از سنگ و یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند. مشتری، زحل، اورانوس و نپتون چهار غول گازی منظومه خورشیدی ما هستند. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش‌اند و سیاره HD 189733b یکی از این غولهای خورشیدی فراخورشیدی محسوب می شود.
قطرات باران در این سیاره چون شیشه است و باد با سرعت 7 هزار کیلومتر در ساعت در آن می وزد.
این سیاره همرنگ زمین در فاصله 63 سال نوری از ما قرار گرفته و یکی از نزدیکترین سیارات شبیه به زمین است که با عبور از مقابل ستاره خود برای ما قابل مشاهده می شود.
تلسکوپ فضایی هابل و سایر تلسکوپهای فضایی مطالعات وسیعی روی این سیاره و اتمسفر آن انجام داده اند و مشخص شده است که اتمسفر این سیاره به طور چشمگیری قابل تغییر و عجیب است.
رنگ آبی این سیاره انعکاس اقیانوسهای استوایی آن نیست بلکه در نتیجه اتمسفر مه آلود و متلاطم آن به وجود آمده که وجود ذرات سیلیسات نیز در آن بی تأثیر نبوده است.
مشاهدات اولیه با روشهای مختلف نشان دهنده رنگ آبی پراکنده این سیاره بود اما مشاهدات اخیر تلسکوپ هابل این رنگ آبی را تأیید می کند.
رنگ آبی این سیاره که شبیه رنگ زمین از فضا است در مجله مقالات فیزیک نجومی با جزئیات کامل منتشر شده است.
فردریک پونت از دانشگاه اکستر، رئیس برنامه رصدی هابل و نویسنده این مقاله گفت: این سیاره به خوبی توسط تیم ما و سایر گروه ها بررسی شده است.
تام ایوانز از دانشگاه آکسفورد از دیگر نوسیندگان این مقاله گفت: ما روشنی کل سیستم و طیف آبی رنگ این سیاره را زمانی مشاهده کردیم که " HD 189733b " از مقابل خورشید خود گذشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285035

ماجرای سرقت سهمیه‌های بنزین/ جزئیات کارت‌های سوخت با سهمیه نامحدود

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پس از 140 روز با تائید رسمی گزارش خبرگزاری مهر، جزئیات سوخت گیری برخی از کارت‌های جعلی بنزین با سهمیه های بنزین را رسما تشریح کرد.
خبرگزاری مهر چهار اسفند ماه سال گذشته (140 روز قبل) با انتشار گزارشی از وجود کارت‌های بنزین با سهمیه‌های نامحدود سوخت و حملات سایبری به کارت‌های بنزین به منظور برداشت بنزین خارج از نظام سهمیه‌بندی تعریف شده، خبر داده بود.
برخی از افراد سودجو با انجام فعل و انفعال در کارت‌های هوشمند سوخت و برخی از کارت‌های بنزین دولتی غیر فعال اقدام به برداشت‌های نامحدود بنزین 400 تومانی در جایگاه‌های سوخت می‌کنند و با اعمال یکسری تغییرات نرم افزاری و با استفاده از رایانه‌ها، این افراد با استفاده از کارت‌های سوخت تغییر و جهش یافته اقدام به رمزگشایی از کارتخوان‌های جایگاه‌های سوخت می‌کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285038

توسعه فازهای پارس جنوبی متوقف شد

توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل کاهش شدید تزریق منابع مالی و اعتباری متوقف و یا با پیشرفتی لاک پشتی همراه شده است به طوری‌که هم اکنون پیشرفت اجرایی بهترین فاز پارس جنوبی به ماهانه یک تا 1.5 درصد نمی رسد.
در طول سه سال گذشته حدود 46 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه شده است که به اعتقاد مسئولان شرکت ملی نفت ایران به منظور آغاز تولید گاز در برخی از فازها در اواسط سال 1393 حدود 16 تا 17 میلیارد دلار دیگر در این پروژه‌ها جذب شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/285047




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

مروري بر کتاب سرمايه(65)

ج. کارخانه در شکل کلاسيک(تاريخي)آن

       در کارخانه، ماشين بر به کار گرفتن مناسب ابزار نظارت مي‌نمايند؛ بنابراين تفاوت‌هاي کيفي کار که در کارگاه به وجود مي‌آيد، در اين‌جا منسوخ مي‌گردد؛ کار بيشتر و بيشتر در يک سطح قرار مي‌گيرد؛ و حداکثر، اختلافاتي در سن و جنس محصول به وجود مي‌آيد. تقسيم کار در اين‌جا توزيع کارگران در بين ماشين‌هاي تخصصي است. تقسيم در اين‌جا تنها در بين کارگران اصلي که واقعا" به وسيله ابزار به کار گرفته مي‌شوند، و کارگران مامور تغذيه دستگاه (اين نکته فقط براي مول1 mule صحت دارد، و به ندرت درباره تروستل2 throstle و حتا هنوز کم‌تر از آن در مورد "دستگاه اصلاح شده نيرو Corrected powerloom" صدق مي‌کند.)، به اضافه سرپرستان، مهندسين، متصديان سوخت کوره، مکانيک‌ها، نجاران و ديگران، يعني طبقه‌اي که تنها از خارج در کارخانه تمرکز يافته، صورت مي‌گيرد. ([420]صص411-412)

      ضرورت وفق يافتن کارگر با حرکت مداوم يک آدم مکانيکي، نيازمند آموزش از دوران کودکي است، اما به هيچ‌وجه به اين معني نيست که يک کارگر مجبور باشد مثل کارگاه، تمام عمر، خود را به يک کار جزيي زنجير نمايد. تغيير کارکنان مي‌تواند درباره يک ماشين صورت بگيرد (سيستم جايگزيني)، و به خاطر اين که براي يادگيري به کوشش ناچيزي احتياج است، کارگران مي‌توانند از يک نوع ماشين به نوع ديگري منتقل گردند. کار اين کارگران يا خيلي ساده است و يا اين که بيش از پيش بر عهده ماشين قرار مي‌گيرد. معهذا، در ابتدا، تقسيم کار کارگاهي به طور سنتي پا برجا مي‌ماند، و خود اين نکته به سلاح نيرومندتري براي استثمار به وسيله سرمايه‌ تبديل مي‌گردد. کارگر براي تمام عمر به پاره‌اي از يک ماشين جزء کار مبدل مي‌شود. ([422-423]ص413)

      تمام توليد سرمايه‌داري، تا آن‌جا که نه تنها يک پروسه کار بوده بلکه هم‌چنين پروسه‌اي براي گسترش ارزش سرمايه‌ نيز هست، اين نکته را در اشتراک دارد که اين کارگر نيست که ابزار کار را به خدمت مي‌گيرد، بلکه برعکس، ابزار کار، کارگر را به استخدام در مي‌‌آورد؛ اما تنها از طريق ماشين است که اين انحراف واقعيت فني و قابل لمس مي‌يابد. ابزار کار، در تبديل خود به آدم مکانيکي، خودش در مقابل کارگر مي‌ايستد، در طول پروسه‌ کار، به عنوان سرمايه‌، به عنوان کار بي‌جان مسلطي که نيروي کار جاندار کارگر را تا به آخر مي‌مکد. همين‌طور است قدرت‌هاي معنوي پروسه توليد، مانند سلطه سرمايه‌ بر کارگر ...  

      مهارت جزيي فردي که ماشين بروز مي‌دهد، به عنوان يک چيز بسيار کوچک و فرعي در کنار علم، نيروهاي طبيعي عظيم و توده اجتماعي کار که در سيستم ماشين‌ها نهفته شده، ناپديد مي‌گردد.([423]صص414.415)

      انضباط سربازخانه‌اي کارخانه، نظام نامه کارخانه. ([423-424]ص416)  

      شرايط مادي (جنسي) کارخانه. ([425-427]صص417-418)

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص100-101چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار

 

1 – نوعي ماشين نخ‌تابي

2 – نوعي ماشين ريسندگي پشم و نخ




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

معماي وجود زندگي در مريخ چگونه حل خواهد شد؟

دانشمندان دستگاههاي خودکار به کره مريخ مي فرستند تا بر روي آن حرکت کنند و بزودي در آن حفاري هاي بسيار عميق نيز انجام خواهند داد تا شايد نشانه هايي از اينکه در گذشته، اين کره محل زندگي بوده است يا نه، کشف کنند.

سياره بهرام يا مريخ همچنان يک معماست اما اطلاعات ما از اين سياره طي ده سال گذشته پيشرفت بسياري کرده است. ماموريت کاوشگر مدارگرد “مارس اکسپرس” آژانس فضايي اروپا، نقش بسيار مهمي در اين پيشرفت داشت.

کاوشگر “مارس اکسپرس” ده سال پيش با هدف مطالعه بر روي سياره سرخ پرتاب شد و با مطالعه عوارض سطحي و توپوگرافي و فرايندهاي زمين شناختي و تحولي مريخ، به دانشمندان اجازه داد تا نقشه هاي سه بعدي تهيه کرده و کشف کنند مواد معدني در چه نواحي وجود دارند.

کشف بزرگ مواد معدني هيدراته در برخي نقاط کره سرخ، باعث کنجکاوي متخصصان شد. وقتي آنها کشف کنند اين خاک رس و سولفات کجا قرار دارد، خواهند توانست جايي را که زماني آب وجود داشته را نيز پيدا کند.

ماموريت “مارس اکسپرس” ثابت کرد که قطعات يخ در زير سطح کره، در زير غبار پنهان شده است. آن چيز ديگري را نيز کشف کرد، چيزي که مرموزتر و جذاب تر است: يعني متان.

در سال ۲۰۱۶، مدارگردي در مدار مريخ قرار داده خواهد شد که براي يافت متان طراحي شده است و در سال ۲۰۱۸ اين کاوشگر بر روي کره سرخ حرکت خواهد کرد.

اين اولين ماموريتي است که با هدف يافتن نشانه هايي از زندگي به اجرا در خواهد آمد.

بشر در حال پيشرفت سريع در حل معماي مريخ است، معمايي که مي تواند نکته هاي بسياري را در مورد زمين برملا کند.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

 یک ایرانی 15 خانه دارد و 15 ایرانی خانه ندارند

نیکزاد: در حالی که سرشماری سال 1385 کسری 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور را نشان می‌داد، بر اساس سرشماری سال 1390 تعداد واحدهای مسکونی کشور 400 هزار واحد بیشتر از تعداد خانواردهای موجود در کشور است.

گاهی یک ایرانی 15 واحد مسکونی دارد و 15 ایرانی حتی یک واحد مسکونی هم ندارند که ضروریست با استفاده از ابزارهای قانونی مانند مالیات، بازار مسکن را کنترل کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282265

واردات به جای صادرات آب معدنی؟

متاسفانه وزارت صنعت و معدن و تجارت به جای توسعه صادرات مجوز واردات این محصول را داده، به طوری که شهرهای مرزی آب ترش بی‌کیفیت آذربایجان را با قیمت بسیار زیاد وارد کشور می‌کنند.
کشور فرانسه با بسته‌بندی شکیل و مناسب برای آب معدنی بی‌کیفیت خود توانسته هم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مورد توجه قراردهد و هم ارزآوری خوبی برای کشورش داشته باشد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282242

10 هزار دلار برای هر روز گروگانهای آمریکایی در ایران

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب کرد که هر یک از 52 گروگان آمریکایی که به مدت 444 روز در ایران گروگان بودند ، بتوانند تا سقف 4 میلیون و 400 هزار دلار (10 هزار دلار برای هر روز ) غرامت بگیرند.
آمریکا و ایران در جریان قرار داد الجزایر توافق کردند که در ازای آزادی گروگان ها ، آنها حق شکایت از ایران و دریافت غرامت را نخواهند داشت.
دولت آمریکا در سال  1986( در دوره رونالد ریگان ) و 5 سال پس از آزادی گروگان ها مبلغ 22 هزار دلار (50 دلار برای هر روز ) بابت غرامت به گروگان های آمریکایی ، پرداخت کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282231

پرداخت 80درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم

عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی را 80 درصد اعلام کرد و افزود: قرار بود این سهم به 25 تا 30 درصد برسد.
متاسفانه ماده اولیه برای اقلام دارویی که در داخل تهیه می شود، از کشورهای چین و هند وارد می کنیم که بعضا فاقد کیفیت لازم است.
از جمله داروهای بی کیفیت، می توان به داروهای بیهوشی اشاره کرد که ماده اولیه آنها از چین و هند وارد می شود.
منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/1200

سالک در کمین مسافران!

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو :عامل بیماری سالک یک نوع انگلی است که توسط نیش پشه آلوده صورت و یا بدن انسان را دچار این بیماری می کند و همچنین اگر سالک صورت و بدن را نیش بزند این انگل به بافت پوست و زیرپوست انتقال داده می شود و برای از بین بردن انگل سالک از روی پوست یکسری داروهایی پزشکان متخصص تجویز می کنند یا کارهای تخریبی مانند فریز کردن داخل ضایعه را به صورت عضلانی درمان می کنند.
از مؤثرترین روش از بین بردن انگل سالک، استفاده از داروهای ضدقارچ و آمپول ضد بیماری سالک است.
مسافرت در فصل گرما در مناطق سالک خیز مانند اصفهان، آق علی عباس، کاشان، قم و مناطق آذربایجان، وجود انگل های سالک را بر روی پوست بوجود می آورد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282319

ژاپن واکسن برچسبی ساخت

گروهی از دانشمندان ژاپنی موفق شدند تا واکسن آنفلوانزا را به صورت چسب زخم بسازند.

گروهی از دانشمندان ژاپنی موفق شدند چسب زخمی بسازند که بدون درد اجازه دهد که واکسن ضد آنفلوانزا زده شود.

به گفته پزشکان، اثر بخش چسب زخم از تزریق واکسن‌های استاندارد تفاوتی ندارد و این روش واکسن زنی کاملا بدون درد است.

عوارض جدی از استفاده از این چسب زخم یافت نشده است؛ اما پوست برخی از بیماران در محل استفاده چسب زخم قرمز می‌شود.

این دارو در آینده نزدیک مورد آزمایش‌های بیشتری قرار خواهد گرفت‌، با این وجود این اختراع کمتر از 5 سال دیگر در عمل مورد استفاده خواهد گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282310

دعوت اتحادیه‌های كارگری پرتغال برای اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه

اتحادیه‌های كارگری پرتغال به نشانه اعتراض به فشار تدابیر ریاضتی دولت بر وضعیت معیشت مردم و روند افزایشی نرخ بیكاری در این كشور، فراخوانی برای برگزاری اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه دادند.

«آرمنیو کارلوس» دبیرکل اتحادیه سراسری کارگری پرتغال پیش از این گفته بود: «امروز بر همه روشن است که این دولت هیچ مشروعیت سیاسی و اخلاقی ندارد و همچنین فاقد مقبولیت عمومی است. هیچ وزیری به درخواست استعفای مردم اعتنایی نکرده و دولت خود تبدیل به بزرگ‌ترین مشکل شده است.»

دولت پرتغال به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، بودجه بخش‌های دولتی را کاهش داده و در تلاش است با افزایش مالیات، کسری بودجه خود را جبران کند. همین امر موجب افزایش اعتراض‌ها در این کشور شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=84652

 




تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

گردباد در لوییزیانا آمریکا




تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

پرنده‌ای که در غذا خوردن  شریک انسان شده است. آیا در کشور ما هم انسان‌ها می‌توانند پرندگان را دوست بدارند؟




تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آخرین تصویر پانوراما از سطح مریخ

ناسا، تصویر پانورامای نسبتا بزرگی از سیاره مریخ را که توسط مریخ نورد «کنجکاوی» گرفته شده منتشر کرد.این پانوراما بیش از یک میلیارد پیکسل را در خود جای داده که این پیکسل‌ها از 896 تصویر به هم چسبانده شده‌اند.

ناسا این تصویر گیگاپیکسلی را به عنوان شیوه‌ای برای تفحص و نگاهی نافذتر به سیاره سرخ برشمرده است.این نخستین پانوراما از سیاره مریخ نیست. در ماه مارس نیز تصویری چهار گیگاپیکلسی توسط اندرو بوردو با استفاده از تصاویر ناسا، تهیه شد؛ با این حال، این اولین تصویر پانورامایی است که توسط خود ناسا تهیه شده است.

این تصویر 1.3 میلیارد پیکسلی Rocknest را به نمایش می‌گذارد؛ جایی که کنجکاوی نخستین نمونه‌ها را از خاک مریخ گردآوری کرد.تصاویر منفردی که این موزائیک را تشکیل می‌دهند، طی چندین روز مریخی و از تاریخ پنجم اکتبر تا شانزدهم نوامبر سال 2012 جمع‌آوری شده است.

این تصویر به سمت جنوب متمرکز شده، کنجکاوی در پیش‌زمینه واقع شده و کوه Mount Sharp نیز در افق قرار گرفته است.به این دلیل که تصاویر به کاررفته برای ساخت این پانوراما طی چندین روز مریخی و در اوقات مختلف و تحت شرایط آب و هوایی متعدد گرفته شده‌اند، محصول نهایی، نمایی ناهموار دارد زیرا نور و سطوح گرد و غبار از مکانی به مکان دیگر تغییر می‌کند.

باب دین از «لابراتوار پردازش تصویر چندماموریتی ناسا»، این پانوراما را از 850 فریم حاصل از دوربین تله‌فوتوی Mast Camera کنجکاوی، 21 فریم از دوربین با زاویه وسیع‌تر Mastcam و 25 تصویر خاکستری از «دوربین ناوبری» (Navigation Camera) ساخته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/327345

جزئیات قتل دختر 15 ساله توسط پدرش

در اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مردی حدود 50 ساله با لباس خونین وارد کلانتری 12 شهرقدس شد، گفت: این مرد با ظاهر و البسه غرق به خون عنوان کرد که دخترش را به قتل رسانده است.
این فرد عنوان داشت که دختر 15 ساله خود را که «راضیه» نام داشت را با ضربات متعدد سنگ به قتل رسانده است.
پدر 51 ساله مقتوله اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل و اختلافات با راضیه درگیر شده و ابتدا با واردکردن ضربات متعدد سنگ به سر وی، او را مضروب کرده اما هنگامی که متوجه شده که او هنوز جان خود را از دست نداده است، او را با روسری به قتل می‌رساند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/281222

آتش‌سوزی خانواده 4 نفره را به کام مرگ فرستاد

اعضای یک خانواده چهار نفره شامل پدر، مادر و دو فرزند خانواده در این حادثه، به علت خفگی ناشی از آتش‌سوزی، و در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند.
منزل مسکونی فاقد کنتور برق بوده که بر اثر اتصال برق غیرمجاز، ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی، اثاثیه منزل طعمه حریق می‌شوند و اعضای خانواده که در خواب بودند به علت خفگی ناشی از آتش‌سوزی در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/281248

عروسم را به شورشیان هدیه می کنم!

«امشب، شب عروسی من است. من آماده ام تا همسرم را به مجاهدین [(شورشیان سلفی)] در سوریه هدیه دهم تا بشار اسد را ساقط کنند.»

 منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/1110

وبلاگ آموختن: افراد جوامع عقب مانده‌ای که زن را کالا می‌انگارد، خود را مالک آن می‌داند پس می‌تواند به هر کسی بفروشد!!!؟؟

کارگران زن در کارگاه‌های کوچک قدرت چانه زنی کمتری دارند

هرچند در این كارگاه‌ها زنان مجبور به انجام كارهای مردانه نیستند، اما شغل آنها در نوع خود سخت و طاقت فرساست. به عنوان مثال كارگران زنی كه در كارگاه‌های خیاطی مشغول كار هستند روزانه هشت تا 14ساعت بدون وقفه مشغول كار هستند.
با این حال كارگران زن نه‌ تنها مانند كارگران مرد مزد نمی گیرند بلكه ممكن است در صورت مادر شدن از همه حقوق ویژه‌ای كه به آنها تعلق می‌گیرد نیز برخوردار نشوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83366

كارگران صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی مالیات تصاعدی می پردازند

كارگران صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مالیات تصاعدی می پردازند و به ازای هر یك میلیون تومان از مزدشان، 100 هزار تومان مالیات می دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83373

ممد «بلال‌فروش» نفر دوم شورای شهر شد

آقای محمد ابراهیمی ملقب به ممد چکول به معنی «ممد کوچولو» که یک بساط بلال فروشی در میدان ساعت شهر داشت، توانست به عنوان نفر دوم به شورای شهر راه یابد.
وی مدرک لیسانس شیمی دارد و با توجه به شرایط زندگی‌اش فقط دست فروش بوده... ابراهیمی در بخشی از شهر که بساط داشت و در برخی مناطق عشایرنشین شهر بسیار محبوب بود. او در قسمتی از شهر (میدان استقلال) زندگی می‌کند که منطقه فقیرنشین مهاباد محسوب می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/281334

 




تاریخ: جمعه 1 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب