روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست


 

کشف گونه‌ تازه‌ای از انسان در آفریقای جنوبی

۱۳۹۴/۰۶/۱۹

کشف تازه فسیل استخوان‌های ۱۵ بدن نوعی از انسان‌ که پیشتر برای دنیای علم ناشناخته بود، از طرف دانشمندان به عنوان یک پیشرفت شگرف در تحقیقات  تکامل عنوان شده است. 

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فسیل استخوان‌ها در غاری در آفریقا پیدا شده و روز سه‌شنبه برای نخستین بار اعلام شد. 

حدود ۱۵۰۰ قطعه فسیل در دالانی در عمق غاری در  نزدیکی شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی یافت شده است.

 این گونه جدید انسان «هومو نالدی» نامیده شده است که که در زبان محلی «سسوتو» آفریقای جنوبی به معنی ستاره است.

علت نامگذاری آن، به محلی به اسم «طلوع ستاره» برمی‌گردد که غار در آنجا کشف شده است. 

دانشمندان هنوز با قاطعیت نتوانسته‌اند تاریخ زندگی این نوع انسان را مشخص کنند، اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کشف جدید افق جدیدی برای یافتن منشا پیدایش انسان باز کرده است. 

لی برگر استاد دانشگاه «ویت واترزلند» که عضو گروه تحقیقات پیرامون فسیل‌های یافته شده است می‌گوید که «ما به‌گونه‌ای جدیدی از انسان برخوردیم که به نظر می‌رسد جسد آنها به‌طور عمدی در محل یافت شده، قرار داده شده است. ما تاکنون بر این عقیده بوده‌ایم که تشریفات دفن اجساد تنها به "هومو ساپین"ها که از‌ نژاد انسان کنونی هستند مختص بوده است. ما چنین فکر می‌کردیم و باور داشتیم،

اما آنچه مشاهده کردیم نشان می‌دهد که‌ گونه دیگری از  انسان نیز چنین قابلیتی داشته است، موضوعی که خارق‌العاده است». 

این گزارش می‌افزاید که فسیل‌ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه «ویت واترزلند» در ۵۰ کیلومتری غرب ژوهانسبورگ کشف شدند. 

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن در همین زمینه می‌گوید که «کشف چنین حجم از فسیل استخوان‌هایی که متعلق به ۱۵ انسان باستانی بوده، موضوع قابل توجهی است. این یافته نشان از پیچیدگی شجره‌نامه نسب انسان‌ها است و هنوز تحقیقات زیادی برای یافتن ریشه نهایی و تاریخ پیدایش انسان کنونی باید انجام شود». 

دانشمندان می‌گویند که دست‌ها، مچ دست و پاهای این نوع انسان باستانی شبیه به انسان‌های کنونی است، اما اندازه مغز و قسمت بالاتنه آنها بیشتر شبیه به انسان‌های اولیه است. 

جان هاوکز از دانشگاه دانشگاه ویسکانسین-مدیسن آمریکا نیز می‌گوید که «همو نالدی» مغز کوچکی دارد که به اندازه یک نارنجی معمولی است. 

قد این نوع از انسان حدود ۱.۵ متر بوده و وزن آن ۴۵ کیلوگرم ارزیابی می‌شود. 

تریسی کیول از دانشگاه «کنت» بریتانیا معتقد است که دست‌های این انسان‌ها ظاهرا قادر به استفاده از ابزار بوده است. «با کمال تعجب، انگشت‌های آنها فوق‌العاده خمیده بوده است  تقرییا خمیده‌تر از  از همه انسان‌گونه‌ها؛ که نشان از قابلیت آنها در بالا رفتن از درخت دارد». 

این گزارش می‌گوید که شصت محقق از سال ۲۰۱۳ بر روی فسیل‌ها کار می‌کنند و غار یاد شده هنوز چیزهای زیادی برای کشف کردن خواهد داشت.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 نظر: آرش

واقعیت این است که وقتی یک موضوعی را از زمان کودکی و نوجوانی به خورد ما می دهند و آن را مدام تکرار می کنند به تدریج ملکه ذهن ما می شود و قسمتی از هویت ما را تشکیل می دهد. قابل تحمل نیست که کسی این باورها را زیر سوال ببرد. اگر ناگهان معلوم شود بسیاری از باورهایی که از کودکی به ما گفته اند دروغ بوده است، تصور کنید که در چه برزخی گیر خواهیم کرد و چه عذابی خواهیم کشید. این طرف "نام مستعار" شما فعلا در مرحله "انکار" به سر می برد. مراحل بعدی "خشم"، "نادیده گرفتن" و در نهایت "پذیرش" است.
گالیله هم می گفت که زمین در مرکز جهان نیست. حتی روحانیون کلیسا را پای تلسکوپ خود برد و حرکت اجرام فلکی را به آن ها نشان داد. ولی آن ها چیزی را که با چشم خود می دیدند باور نمی کردند و دائم سعی می کردند که یک جوری آن را توجیه کنند. چون برای بیش از هزار سال نظریه زمین مرکزی ارسطو که با تعالیم کتاب مقدس هم سازگار بود در همه جا تدریس می شد. این اعتقاد چنان در ذهن همه ریشه دوانیده بود که نمی توانستند حتی برای یک لحظه خلاف آن را تحمل کنند. همه برج و باروی باورهای هزار ساله آن ها فرو می ریخت، اصالت کتاب مقدس زیر سوال می رفت. این برای کلیسا فاجعه بود. برای همین گالیله بینوا متهم به "کفر گویی" و انتشار "افکار ضاله" کردند، او را زندانی کردند و فقط بعد از توبه گرفتن زورکی از مجازات سوزاندن در آتش رهایی یافت، از زندان آزاد شد ولی در عوض حبس خانگی شد و اجازه نداشت که نظریاتش را چاپ و منتشر کند یا با کسی درباره آن ها صحبت کند.
همین داروین وقتی که کتاب "منشاء انواع" خود را منتشر کرد و در آن انسان و میمون را از یک منشاء مشترک دانست در انگلستان هیاهویی بر پا شد که نپرس. روحانیون کلیسا او و دستیارش هاکسلی را مرتد و کافر خواندند. ملکه ویکتوریا گفته بود که در نماز و نیایش به درگاه خدا دعا و استغاثه می کند که خلاف نظریه داروین ثابت شود و آبروی انسان نرود! سال ها طول کشید تا نظریه داروین مورد قبول واقع شد.

کشف زمین خواری جدید در بندرعباس

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه ما در بندرعباس درگیر زمین‌خواران عمده هستیم، گفت: در مقطعی از زمان فردی اقدام به خرید زمین در بندرعباس کرد اما به واسطه ارتباطاتی که داشته چندین برابر زمین خود سند ثبتی به نام وی صادر شده است.وی افزود: مردم بومی منطقه به واسطه‌ اینکه تاکنون با چنین مسائلی روبرو نشده بودند اقدام خاصی برای ثبت زمین‌های خود نکرده بودند و امروز این زمین‌خواران با اسناد خود با مردم درگیری دارند و از جمله در منطقه‌ای از بندرعباس به نام نخل ناخدا ما با یکی از این زمین‌خواران درگیری داریم.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/531962

زمین‌خواری 39 هزار مترمربعی در طاهرآباد بومهن

زمین‌خواری 39 هزار مترمربعی در طاهرآباد بومهن در حالی رخ می‌دهد که همه پرونده‌های از این دست بدون شک در انتظار برخورد قانون خواهد بود.به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، پیش از ظهر امروز دادستان شهرستان پردیس و قضات دادگستری به همراه رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان پردیس و اصحاب رسانه از تپه مشرف به روستای طاهرآباد، یکی از روستاهای حومه شهر بومهن که توسط متصرفان تصرف شده بود، بازدید کردند.بنا بر این گزارش، قسمتی از این تپه که حدود 39 هزار مترمربع است، توسط سه متهم تصرف، قطعه‌بندی، فروخته و ویلاسازی شده بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/531962

۷۰۰ میلیون یورو پول نفت ایران گم شد

معاون وزیر نفت در حالی طلب نفتی ایران از پالایشگاه‌های یونانی را ۹۰۰ میلیون یورو اعلام می‌کند که یونان اعلام کرده این رقم را ۷۰۰ میلیون یورو کمتر می‌داند.شبکه خبری وزارت نفت هفته گذشته به نقل از امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت، حجم طلب نفتی ایران از پالایشگاه های یونانی را ٩٠٠ میلیون یورو (معادل بیش از یک میلیارد دلار) اعلام کرده بود.در همین حال، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور وصول این طلب نفتی پالایشگاه‌های یونان، تاکید کرده بود: به زودی برخی از مقامات یونانی برای مذاکره بر سر پرداخت این بدهی به تهران می‌آیند.با این وجود در حالی کمتر از چند روز از این اظهار نظر معاون وزیر نفت می گذرد که پالایشگاه‌های یونانی حجم بدهی نفتی خود به ایران را ۲۰۰ میلیون یورو اعلام می کنند که ۷۰۰ میلیون یورو کمتر از رقم اعلامی مقامات وزارت نفت است.منابع یونانی روز گذشته با استفاده از رسانه های دولتی، اعلام کردند: شرکت نیمه دولتی هلنیک پترولیوم حدود ۲۰۰ میلیون یورو بابت خرید نفت به ایران بدهکار است و ایران پس از لغو تحریم ها خواستار بازپرداخت این بدهی خواهد شد.از سوی دیگر پایگاه یونانی بالکانالیسیس، با انتشار گزارشی، نوشته است: تا سال ۲۰۱۲ میلادی و تشدید تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم های حوزه انرژی، یونان روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد و یکی از بهترین مشتریان نفت این کشور بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/531962



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 14 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب