روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

اقتصاد سياسي به زبان ساده(29)

رشد نيروي‌هاي مولده در عصر فئوداليسم

رشد نيروي‌هاي مولده در عصر فئوداليسم از رشد نيروي‌هاي مولده در عصر برده‌داري، بسيار تکامل‌يافته‌تر گشت. تکنيک و راه و روش توليد در کشاورزي و صنايع دستي و کارگاهي به سطح عالي و پيشرفته‌تري رسيد. به عنوان مثال راه‌هاي ديگر توليد مواد غذايي به عنوان زيرمجموعه‌اي کشاورزي پديدار شد. به عبارت ديگر، باغ‌داري و دامپروري از کشاورزي جدا شدند. موکاري، گل‌کاري، کاشتن درختان ميوه و سبزي‌کاري و غيره رشد قابل توجهي پيدا کرد. دام‌پروري هم بيش از پيش رشد يافته و در توليد شير، ماست، دوغ، کره، پنير، پشم، پوست، گوشت و غيره پيشرفت‌هايي حاصل شد.

ابزار کار صنعت‌گران کارگاهي و راه‌هاي توليد مواد خام بهتر شد؛ در اين دوره اختراع قطب‌نما، کمک بزرگي به تکامل و پيشرفت کشتي‌راني کرد. گسترش وسايل حمل و نقل، کمک بسيار قابل توجهي به جابجايي محصولات توليدي در اين عصر نمود. باروت و کاغذ اختراع شد، چاپ کتاب رواج يافت، شغل‌ها و حرفه‌هاي تازه‌اي به خاطر نياز جامعه‌، به وجود آمد که از آن جمله عبارت بودند از اسلحه‌سازي، ريخته‌گري، قفل‌سازي، چاقو سازي و چندين حرفه‌ي ديگر.

در عصر فئوداليسم هرچه نيروي‌هاي مولده به مرور زمان بيشتر تکامل مي‌يافت، روابط توليدي (مناسبات توليد) همانند يک ترمز عمل مي‌کرد و چهار چوب تنگ روابط توليدي (مناسبات توليد) را بيش از پيش براي خود تنگ مي‌ديد (مانند کودکي که هر چه بزرگ‌تر مي‌شود، لباس تن او برايش تنگ‌تر مي‌گردد.) دهقانان که زير فشار و استثمار و سرکوب فئودال‌ها  قرار داشتند، در شرايط و وضعي نبودند که سطح توليد محصولات کشاورزي را بالا ببرند.

بنابراين بارآوري و محصولات دهقانان با توجه به رشد ابزار توليد، روز به روز کم‌تر مي‌شد. در شهرها هم کار صنعت‌گران کارگاهي در اثر وجود مشکلات و موانعي که قوانين و مقررات عصر فئوداليسم، به وجود آورده بود، بارآوري آن‌ها کاهش پيدا کرد. اين‌ها مجموعه شرايط عيني و واقعي بودند که نشان مي‌دهد که نيروي‌هاي مولده و روابط توليدي (مناسبات توليد) با هم ناسازگاري بيشتري پيدا کرده‌اند به طوري که هيچ راه حل واسطي براي اين ناسازگاري در شرايط و عصر فئوداليسم، پيدا نمي‌شود. به عبارت ديگر تغييرات تدريجي و کمي نيروي‌هاي مولده سبب گرديده است که روپوش و روبناي خود را پاره کند و با يک جهش انقلابي، جامعه‌ي‌ نويني را پايه‌ريزي نمايد.

بدين ترتيب ضرورت واقعي و عيني موجود در جامعه‌ي‌ ايجاب مي‌کرد که اين روابط توليدي (مناسبات توليد) کهنه، به زباله‌دان تشريف ببرند و جاي آن را روابط توليدي (مناسبات توليد) جديدي که کاپيتاليسم يا سرمايه‌داري نام دارد، جاي آن را بگيرد.

ادامه دارد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 20 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب