چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری+یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

مرگ مشکوک متهم 20 ساله در کلانتری میانه

ابوالفضل رجبی 20‌ساله بود؛ متولد 1372. یک کارگر معمولی کارگاهي معمولی در شهر کوچکشان که در کنار پدرش کار می‌کرده است. داستان پنجشنبه هفته پیش شروع شد؛ وقتی ساعت تازه هشت صبح شده بود. خانواده لابد هنوز خواب و بیدار بودند که کسی زنگ خانه‌شان را زد. آمده بودند پسرشان را با خودشان ببرند. آن روز هفت مامور اداره آگاهی میانه به خانه ابوالفضل رجبی رفتند و به پدر‌و‌مادرش گفتند پسرشان باید به جرم سرقت چند موتورسیکلت با آن‌ها به آگاهی برود. ابوالفضل با آن‌ها رفت و دیگر هیچ‌وقت بازنگشت.
پدر، مادر و پسرعمه ابوالفضل دو روز بعد به دیدن او می‌روند. تا عصر شنبه حالش خوب بوده، یکشنبه، اما داستان عوض می‌شود؛ یکشنبه می‌شود روز مرگ ابوالفضل.
یکی از دو سلول کلانتری 13 میانه می‌شود آخرین جایی که او دیده، آخرین جایی که از پشت میله‌ها و دیوارهایش صدای سلول بغلی را شنیده، آخرین جایی که چیزی خورده و چیزی نوشیده است. حالا مسئولان قضایی میانه می‌گویند که ابوالفضل خودکشی کرده است.
یکشنبه وقتی علی رجبی، پدر او، به کلانتری می‌رود دوباره پسرش را ببیند، ماموران آگاهی می‌آیند جلو، به او می‌گویند: «خدا پسرتان را بیامرزد.» پدر ابوالفضل می‌شنود «خدا پسرتان را بیامرزد» و نمی‌داند چه می‌شنود. می‌شنود و باور نمی‌کند. هنوز هم باور نکرده است.
خودش این‌ها را به بهار می‌گوید: «به من می‌گویند پسرم با بند شلوارش خودش را در سلول‌دار زده است. من شنبه او را دیدم، سالم بود، مشکلی نداشت. یکشنبه که به کلانتری رفتم به من گفتند که او خودش را کشته است. یکی از درجه‌داران آگاهی میانه به من گفت او 600 موتور را دزدیده است. به من گفت خدا پسرتان را بیامرزد و دیگر هیچ جواب دیگری در این‌باره به من نداد. هنوز هم جنازه‌اش را ندیده‌ام.»
نمی‌خواهد هم که جنازه پسرش را ببیند، دلش پسر 20‌ساله سالمش، پسر سالمش که در کارگاه او کارگری می‌کرده است، می‌خواهد: «به من می‌گویند او با بند شورت خودش را‌ دار زده است. او 65‌کیلو وزن داشت، چطور می‌شود خودش را با یک بند‌دار زده باشد؛ این با عقل جور درنمی‌آید. من آن روز به ماموران کلانتری گفتم اگر او ‌هزار موتور را هم دزدیده بود، دلیل نمی‌شود که او را بزنند و بکشند. باید پرونده او در دادگاه رسمی رسیدگی می‌شد نه این‌که پرونده او در کلانتری بسته شود. من حالا هم دنبال جنازه‌اش نیستم، من پسرم را سالم می‌خواهم، همان‌طور که او را بردند، همان‌طور هم باید به ما پسش بدهند

ماموران آگاهی به پدر ابوالفضل گفته‌اند او 600 موتور را دزدیده بوده است ولی محرمی، دادستان میانه می‌گوید او 40‌موتور را دزدیده است: «حدود پنج‌شش دستگاه از این موتورها را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی هنوز باقی پیدا نشده‌اند.» او همین تعداد زیاد موتورهای دزدی را دلیل اصلی ابوالفضل برای خودکشی می‌داند.

ماموران وظیفه داشته‌اند که هر 20‌دقیقه یک‌بار به سلول این فرد سر بزنند ولی این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر کلانتری مجاز بوده است تا 24‌ساعت فرد بازداشتی را در بازداشتگاه کلانتری نگه دارد و بعد او را به زندان بفرستد ولی مسئولان این کلانتری او را سه روز در بازداشتگاه کلانتری میانه نگه داشته‌اند.»
ابوالفضل رجبي فرد سالمي بوده و سابقه بيماري‌هاي رواني يا خودكشي نداشته است:‌ «او يك جوان نرمال بوده كه هيچ سابقه‌اي در آسيب رساندن به خودش نداشته است. او قبلا البته يك بار براي سرقت به زندان رفته بود و مجازاتش را كشيده بود ولي اين دليل نمي‌شود كه تا يك دزدي ديگر در اين شهر اتفاق بيفتد، به گردن او بيندازند. آگاهي مكلف است نسبت به جرايمي كه اتفاق مي‌افتد تعيين تكليف كند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337173

مرگ مشکوک يک زن با شليک گلوله!

ساعت 8:20 صبح روز گذشته، ماموران کلانتري جهاد در تماس با قاضي ويژه قتل عمد، از مرگ مشکوک زني در منطقه کوهسنگي مشهد خبر دادند.
بررسي ها نشان مي داد گلوله از سلاح شکاري به سر زن ۶۲ ساله شليک شده است و سلاح نيز در دستان متوفي قرار دارد.
همسر اين زن در بازجويي ها گفت: ساعت ۲ بامداد صداي گلوله را شنيدم و ديدم همسرم دراز کشيده و مغزش متلاشي شده است اما به هيچ کس اطلاع ندادم. بعد از آن هم دوش گرفتم و خوابيدم .
وي درباره خون هاي ريخته شده روي لباس هايش گفت: رفتم نبض همسرم را بگيرم که لباس هايم خوني شد. وي در پاسخ به قاضي موحدي راد که پرسيد وقتي سر همسرت اين گونه متلاشي شده بود آيا او نبضي هم داشت؟ گفت: من به وظيفه انساني و پزشکي خودم عمل کردم.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337040

تعطیلات ثروتمندان در فضا با بلیت 200 هزار دلاری!

با گسترش صنعت گردشگری فضایی و توسعه فضاپیماهای تجاری، ثروتمندان ( و سرمایه‌داران) می توانند تا سال 2017 میلادی با خرید بلیت 200 هزار دلاری، سفر هیجان انگیزی به فضا را تجربه کنند.

پرداخت این رقم برای بسیاری از مردم عادی امکانپذیر نیست.

اصلی ترین قطعه پازل سفرهای فضایی تجاری به نسل جدید فضاپیما اختصاص دارد که بخش زیادی از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد.

نمونه اولیه‌ای از این طرح ساخته شده و انتظار می‌رود که با تأمین بودجه پیش‌بینی شده، نخستین مسافران فضاپیمای هرمس تا چهار سال آینده راهی مدار فضا شوند.

بر اساس اعلام مسؤولان شرکت مجری این پروژه (STAR Systems) قیمت اولیه هر صندلی در این فضاپیما 150 هزار دلار است.

درحالیکه لباس فضانوردی ناسا حدود یک میلیون دلار قیمت دارد، لباس 3G تا پایان سال 2013 میلادی با قیمتی در حدود 10 هزار دلار در اختیار مردم قرار می گیرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289504

 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند

سازمان پزشکی قانونی: در بهار امسال 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 97 نفر مرد و 72 نفر دیگر زن بودند.
در سه ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی های ناشی از قرص برنج در کشور 169 نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج  115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است.
یادآور می‌شود، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر (87 تا 91) با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار 214 مورد در سال 1387 به 598 مورد در سال 1391 رسید. بر اساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال 1391 در مقایسه با سال قبل از آن 29.2 درصد افزایش داشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289614

هشدار؛ وقوع سونامی سرطان‌ در‌ کرمان

‌‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:در دنیا به ازای هر یک هزار نفر در سال یک نفر مبتلا به بیماری سرطان می‌شود.
کرمان در بروز بعضی از سرطان‌ها از جمله حنجره و مثانه در سه سال اخیر رتبه اول، در شیوع و بروز سرطان دستگاه تنفسی جزو استان‌های بالا و در بروز سرطان سینه و روده در رتبه‌های چهارم و پنجم کشور قرار دارد.
به ندرت بروز و شیوع سرطان در سطح جهانی در سن‌ زیر 20 تا 30 دیده می‌شود، اما به عنوان مثال ‌بروز سرطان سینه در خانم‌هایی که زیر سن 35 سالگی مبتلا به ‌این بیماری شده‌اند، خطرناک است.
مصرف انواع دخانیات، مصرف انواع مواد مخدر، الکل، آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی و سموم، استفاده از ظروف طبخ غذای غیر‌استاندارد را از عوامل افزایش انواع سرطان‌ها عنوان کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289599

سیلاب در کرمان سه قربانی گرفت

در پی وقوع سیلاب در برخی شهرستان‌های استان کرمان سه تن در شهرستان‌های جیرفت، سیرجان و بم جان باختند.
آخرین قربانی دختربچه ۱۰ ساله ای بود که جسدش پس از ۱۲ ساعت تلاش امدادگران حوالی روستای نارتیچ بم پیدا شد.
بیشترین خسارت سیلاب به راه‌های روستایی، آسفالت، محصولات زراعی و باغی، دام و شبکه‌های آب و برق وارد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289656

تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل

۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل كه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخشهای مختلف  اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند.
حقوق این کارگران به صورت ساعتی هزار تومان محاسبه شده بطوری که پیش از این هر ماهه با ۲۱۰ ساعت کار، ۱۸۰ ساعت پرداخت می‌شده است.
این مبلغ ناچیز (۱۸۰ هزار تومان) نیز در گذشته به اضافه کاری پرستاران شاغل در این بیمارستان افزوده می‌شد و سپس آنان این مبلغ را به حساب نیروهای خدماتی بیمارستان انتقال می‌دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به مشکلات این کارگران گفته است هر کسی شما را استخدام کرده، حقوق شما را پرداخت کند وبه دانشگاه علوم پزشکی ربطی ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95274

۲۰۲نفر از كارگران اخراجی فولاد زاگرس خواستار بازگشت به كار شدند

صبح امروز ۲۰۲ از کارگر اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» با تنظیم شکایت مشترکی در اداره كار شهرستان قروه، درخواست رسمی بازگشت به كار خود را ارائه دادند.
، روز گذشته نیز حدود ۱۷۰ نفر از کارگران اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» برای پیگیری مطالبات صنفی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کرده بودند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع دیروز (سه شنبه ۱۴مردادماه) به ایلنا گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس روز ۲۶ تیر ماه در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، با وجود آنكه کمسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای در تاریخ ۳۱ تیرماه کارفرما را متعهد به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در اولین فرصت و عدم قطع رابطه کاری با کارگران کرده بود، متاسفانه کارفرما نسبت به نتایج جلسه كمیسیون اصل 90  بی‌توجه‌ای نشان داده و به آن عمل نمی‌کند.

او افزود: این کارگران با تجمع خود در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مصوبات کمسیون اصل نود مجلس، خواستار بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95104

تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایر/ تعدیل ۵۰ کارگر

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان از تاخیر چهار ماهه حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر خبر داد و گفت: حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان، در خردادماه سال جاری با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل شدند.

کارخانه فولاد آلیاژ ملایر واقع در جاده بروجرد چند سالی است که به سبب سوء مدیریت دچار مشکل شده به طوری که کارفرما به بهانه‌های مختلف از جمله  نداشتن نقدینگی، در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.

علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز پرداخت نشده است.

تعداد کارگران شاغل در این کارخانه در گذشته ۳۵۰ کارگر بود که کارفرما با تعدیل ۵۰ کارگر در خرداد ماه سال جاری (۹۲) تعداد کارگران کارخانه را به ۳۰۰ نفر تقلیل داده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95204

تلسکوپ هابل قمر دیگری در اطراف نپتون کشف کرد

نپتون حالا چهارده قمر دارد. آژانس فضایی آمریکا ناسا تایید کرده است که تلسکوپ فضایی هابل قمر تازه ای را در مدار نپتون کشف کرده است.

مارک شوالتر منجم آمریکایی حین مطالعه عکس های بخشی از حلقه های نپتون نقطه کوچکی را شناسایی کرد.

آقای شوالتر حرکات یک نقطه سفید را که در بیش از ۱۵۰ عکس هابل از نپتون که در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ گرفته شده بود ردگیری کرد.

این چهاردهمین قمری است که در اطراف این سیاره دورافتاده منظومه شمسی کشف می شود.

همچنین به نظر می رسد که این کوچکترین قمر در منظومه نپتون باشد. قطرش فقط ۲۰ کیلومتر است و هر ۲۳ ساعت یک بار مدارش را کامل می کند.

ناسا گفت که این قمر تقریبا ۱۰۰ میلیون بار محوتر از کمرنگ ترین ستاره ای است که با چشم غیرمسلح دیده می شود.

جالب اینکه حتی فضاپیمای وویجر هم نتوانست آن را هنگام گذار از نزدیکی نپتون در سال ۱۹۸۹ و مطالعه سیاره و اقمارش شناسایی کند.

ناسا می گوید که وجود ۱۴۶ قمر در اطراف سیارات منظومه شمسی قطعی است

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب