چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

شیرکو بی‌کَس درگذشت

ماموستا شیرکو بی‌کَس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان «امپراتور شعر دنیا» لقب داشت، ساعاتی پیش در سن 71 سالگی درگذشت.
شیرکو بی‌کس از شاعران برجسته کردستان عراق که در سال 1319  در شهر سلیمانیه به دنیا آمد. در سال 1968 نخستین مجموعه شعر خود را به نام مهتاب شعر به چاپ رسانید.

او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په‌شیو، لطیف هلمت و رفیق صابر است.
شیرکو بی‌کس پر کار و خستگی ناپذیر که بیشتر به مفهوم ادبی جهانی در اذهان اهل فن جایی گرفته است و با آنکه در نقد، داستان و ترجمه توانای‌هایی در خور و شایسته بود، اما کار شعر، سرنوشت محوری قلم او را رقم می‌زد.
ماموستا شیرکو بی‌کس سال‌ها از راه ادبیات و سرودن شعر به مبارزه علیه رژیم فاسد و اشغالگر بعثی صدام حسین اشاره کرد.
سختکوشی و پیگیری این شاعر جهانی در سیطره فرهنگ، ادبیات و شعر کوردی به او شخصیتی غول آسا و عاصی بخشیده است. شاعر چیره دست فارس زبان روزگارمان سیدعلی صالحی سال‌ها پیش شیرکو بی‌کس را امپراتور شعر دنیا نامیده است.
آثار شیرکو غنی و بسیارند، در سال 1968 میلادی نخستین مجموعه‌ شعر وی با عنوان «درخشندگی شعر» منتشر شد و صاحب آثاری چون آئینه‌های کوچک، بامداد، من عطشم را با آتش فرو می‌نشانم، کاوه‌ آهنگر، سپیده دم، پیرمرد و دریا، دو سرود کوهی، رودخانه‌ها، عقاب، کجاوه گریه‌ها، صلیب و مار و روزشمار شاعر و مجموعه مقالات، ترجمه‌ها و غیره است.
شیرکو بی‌کس در سال 88-1987 میلادی از دست «انگوار کارلسن» نخست وزیر سوئد جایزه جهانی «توخولسکی» مدال افتخار در ادبیات را دریافت کرد و همچنین در فلورانس ایتالیا، بزرگترین انجمن مدنی به او لقب «همشهری» داده است.
اشعار شیرکو تاکنون به زبان‌های آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، سوئدی، نروژی، عربی، فارسی و غیره ترجمه شده است و بعضی از اشعار او انتخاب شده و در کتاب‌های درسی چند کشور برای تدریس گنجانده شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289037

دمپایی‌های پلاستیکی سرطان‌زا هستند

نتایج یک بررسی جدید در آلمان نشان داد دمپایی‌های پلاستیکی و رنگارنگ که در تابستان طرفداران بسیاری دارند، حاوی مواد سرطان‌زا هستند.

در این مطالعه آشکار شد این دمپایی‌ها حاوی مواد سرطان‌زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

به‌ تازگی تحقیقی روی مواد درون دمپایی‌های پلاستیکی تابستانی صورت گرفته که طی آن 10 جفت مختلف دمپایی پلاستیکی آزمایش و معلوم شد که شش جفت از آنها حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.

توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آنها حتما جوراب بپوشید. علاوه بر این توصیه می‌شود از دمپایی‌هایی که به‌ ویژه بوی خاصی می‌دهند و به اصطلاح عطری هستند، استفاده نشود.

در این آزمایش معلوم شد در بسیاری از کفش‌ها و دمپایی‌های پلاستیکی ماده خطرناکی موسوم به «هیدروکربن آروماتیک» وجود دارد و این ماده سرطان‌زاست.

در این آزمایش آشکار شد که این ماده منجر به تحریک پوست و آلرژی‌های مختلف می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌ شود.

در این آزمایش‌ همچنین در هفت جفت دمپایی فلز سنگین یافت شد. هرچند فلز سنگین از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود اما زمانی که این دمپایی‌ها به زباله تبدیل شوند، سرب و کرومی که در آنها وجود دارد، سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288910

وزارت بهداشت: کمبود آهن، کلسیم و روی در تمام گروه‌های سنی شایع است

طبق بررسی وزارت بهداشت در سال ۹۱، کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین D در تمام گروه‌های سنی کشور شایع است.
کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور
شیر و لبنیات منبع خوبی برای تأمین کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود این ماده غذایی برای رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالان بسیار اهمیت دارد اما بررسی‌های سال 91 نشان می‌دهد که با افزایش قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر مصرف شیر در کشور 14 درصد کاهش یافته است.
پیشگیری از 30 درصد سرطانها و بیماری‌های قلبی با تغذیه صحیح
با تغذیه صحیح می‌توان 30 درصد از میزان سرطان‌ها و 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی و عروقی را پیشگیری کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288942

715 کشته در تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت:سال گذشته در تصادفات استان 715 نفر کشته و 10 هزار و 572 نفر مجروح شدند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288943

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب