یک خبر علمی + چند خبرکارگری+دو خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

آزمايش موفق ساعتي براي اندازه‌گيري دقيق‌تر زمان

ساعت جديد نوسانات اتمهاي استرونتيوم را در اثر تحريک شدن با ليزر اندازه گيري مي کند و در هر ٣٠٠ ميليون سال تنها يک ثانيه انحراف دارد

در حال حاضر براي شمارش ثانيه ها از ساعتهاي اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي عنصر سزيوم استفاده مي شود، اما دانشمندان مي گويند که حرکت اتمهاي عنصر استرونتيوم مبناي دقيقتري براي سنجش زمان است.

دانشمندان فرانسوي گفته اند که ساعتهاي جديد در هر ٣٠٠ ميليون سال تنها يک ثانيه خطا دارند. اين در حالي است که انحراف در دقت ساعتهاي اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي سزيوم يک ثانيه در ١٠٠ ميليون سال است.

اين دانشمندان در مقاله اي در نشريه Nature Communications نوشته اند که ساعتهاي آنها سيستم بهتري براي سنجش دقيق زمان فراهم مي کند.

استفاده از ليزر

در زمانهاي قديم حرکت زمين دور محور خود مبناي سنجش زمان بود. هر يک چرخش کامل زمين يک روز است. اما 'روز' واحد سنجش دقيقي نيست چون به دليل حرکتهاي جانبي، بعضي روزها بلندتر و بعضي کوتاهتر هستند. ساعت اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي عنصر سزيوم به دليل دقت بسيار بالا از دهه ١٩٦٠ براي تعيين ثانيه مورد استفاده عمومي بوده است. در ساعتهاي اتمي، اتمهاي سزيوم در اثر امواج مايکروويو به حرکت نوساني منظم در مي آيند و زمان ثانيه بر اساس اين نوسانات منظم تعريف مي شود.

ساعت جديد دانشمندان فرانسوي نوسانات اتمهاي استرونتيوم را در اثر تحريک شدن با ليزر اندازه گيري مي کند. حرکت نوساني امواج ليزر سريعتر از حرکت نوساني امواج مايکروويو است و لذا به دليل کوچکتر شدن زمان نوسانات اندازه گيري زمان دقيقتر انجام مي شود. به همين دليل ساعتهاي 'استرونتيومي' از ساعتهاي 'سزيومي' سه برابر دقيقتر هستند.

سنجش دقيق زمان در صنعت ارتباطات و همچنين ناوبري ماهواره ها اهميت فوق العاده دارد و گروه محققان فرانسوي مي گويند که اميدوارند ساعت جديد آنها، يک روز به باز تعريف ثانيه به عنوان واحد زمان کمک کند.

ساعت ديگري که در حال آزمايش شدن است ساعت يوني است. يون اتم عنصري است که يک يا بيشتر الکترون کسب کرده يا از دست داده و بنابرين داراي بار مثبت يا منفي الکترومغناطيسي است. ساعت يوني در هر چند ميليارد سال تنها يک ثانيه انحراف دارد اما به دليل اين که بر اساس تنها يک يون طراحي شده است، هنوز شيوه اي آن قدر با ثبات تلقي نمي شود که مورد استفاده گسترده قرار گيرد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

حضور اعتراضی یكصد نماینده کارگران ساختمانی در مجلس

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور از حضور اعتراض آمیز بیش از ۱۰۰ کارگر به نمایندگی از كارگران ساختمانی نقاط مختلف كشور در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس خبر داد.

این کارگران ساختمانی كه از شهرهای كوچك استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان پارلمان نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زیرا این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط کافی نیست.

منبع: ایلنا

۴ ماه تأخیر در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز

۳۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری «سولار» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند حدود چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این ۳۰۰ کارگر دارای سوابق کاری ۴ تا ۱۵ ساله هستند که از دلایل كارفرما برای نپرداختن دستمزدشان اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90738

۱۲۲ هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده‌اند

عضو انجمن قطعه سازان خودرو گفت: از سال گذشته تا کنون حداقل ۱۲۲ هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نواسانات اقنصادی کار خود را از دست داده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90693

۸۶ هزار کودک در معادن «ماداگاسکار» كار می‌كنند

 یک مقام سازمان بین‌المللی کار (ILO) فاش کرد که حدود ۸۶ هزار کودک در معادن ماداگاسکار مشغول به کارند.

یافته‌های جدید‌ترین پژوهش (ILO)  نشان می‌دهد ۲۸ درصد از کودکان بین پنج تا ۱۷ سال در ماداگاسکار به کار خانگی، کارگری در معدن، فحشا، زراعت و کار در رستوران مشغول‌اند.

ماداگاسکار در ساحل جنوب شرقی آفریقا قرار دارد و چهارمین جزیره بزرگ جهان پس از گرین‌لند، گینه نو و برونئی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90922

برق، جان کارگر گچسارانی را گرفت

گچساران: روز گذشته بیست و نهم تیرماه ۹۲ هنگامی که «محمد بخشی‌زاده» ۳۵ ساله در حین کار بر روی یک ساختمان بود، براثر برق گرفتگی کشته شد.

شهرستان گچساران یکی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90923

یک تکه کبد، 400 میلیون؟!

یکی را صاحبخانه جواب کرده و نمی‌تواند برای رهن خانه‌اش پولی دست و پا کند، دیگری بدهکار است و آن یکی تصادف کرده و دیه بر گردنش است. شاید درهای بسته، آخرین راه را جلوی پایشان گذاشته است؛ فروش تکه‌ای از بدنشان...

با علی 27 ساله تماس می‌گیرم. شماره و آگهی فروش کبدش را در یکی از همین سایت‌ها دیده ام. می‌گوید خیلی وقت پیش این آگهی را داده، آن زمان که تهران بوده و مشکل مالی داشته. حالا اصفهان زندگی می‌کند. می‌گوید: «تحقیق کردم که اگر یک سوم یا نیمی از کبدم را اهدا کنم بدنم به مرور زمان آن را دوباره می‌سازد. البته فهمیدم بعد از جراحی محدودیت‌هایی دارم مثلا باید برنامه غذایی کنترل شده‌ای را رعایت کنم.»

می‌پرسم که نمی‌ترسیده برایش مشکلی ایجاد شود و با پزشک مشورت کرده یا نه؟ می‌گوید: «نه با پزشک حرف نزدم، همه اطلاعات را از اینترنت گرفتم و می‌دانستم که ممکن است مشکل پیدا کنم اما آدم گاهی محبور است بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کند.»

علی حاضر بوده کبدش را بین 50 تا 150 میلیون بفروشد. دو نفر هم برای خرید با او تماس گرفته‌اند اما گروه خونی‌شان یکی نبوده و تا به حال هم کسی پیدا نشده کبدش را بخرد. اما آنطور که خودش می‌گوید مشکل مالی‌اش کم کم حل شده است.

با شماره دیگری تماس می‌گیرم که روی یک کاغد A4 نوشته شده و نصب شده روی دیوار. با عنوان کبد فروشی. می‌گوید 4ماه پیش آگهی داده و 100 میلیون تومان رقمی است که برای فروش کبدش در نظر گرفته است. البته کسی پیدا نشده برای خرید و یکی دو نفری که تماس گرفته‌اند هم حاضر بوده‌اند بین 50 تا 60 میلیون تومان بپردازند و او قبول نکرده است.

«پریسا جان قربان» سرپرستار بخش پیوند اعضا بیمارستان نمازی شیراز است. او در توضیح پیوند کبد از افراد زنده به بیماران می‌گوید: «اهدای عضو از افراد زنده تنها زمانی اتفاق می‌افتد که کودکی بیمار می‌شود و نیاز به پیوند دارد. در این مرحله پدر یا مادر می‌توانند بخشی از کبدشان را اهدا کنند. در چند سال اخیر و با اطلاع رسانی ها، ارگان‌های اهدایی از افراد مرگ مغزی شده بیشتر شده است اما باز هم این تعداد جوابگوی افرادی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند، نیست و مجبوریم به شیوه دیگری روی بیاوریم که پیوند از افراد زنده است. در این شرایط نیاز نیست بیمار منتظر بماند و سریع‌تر جراحی انجام می‌شود و خطر کمتری بیمار را تهدید می‌کند.»

به گفته جان‌قربان، به ازای هر کیلوگرم وزن هر فرد، 10گرم کبد کافی است. کسی که 55 کیلوگرم وزن دارد، 550 گرم کبد برای فعالیت بدنش کافی است اما کبد هر فرد بزرگتر از این رقم‌هاست و وقتی قسمتی از کبد برداشته شود، می‌تواند دوباره خودش را بازسازی کند. هم در بدن گیرنده و هم در بدن اهدا کننده. به همین دلیل باید گیرنده سن و وزن کمتری نسبت به اهدا کننده داشته باشد تا پزشکان مجبور نباشند بخش زیادی از کبد اهدا کننده را بردارند به همین دلیل هم این نوع پیوند فقط در مورد بیماران کبدی خردسال و کودک انجام می‌شود: «مثلا کودکی که 12 کیلوگرم است، 120 گرم کبد لازم دارد. بخشی از کبد پدر و مادر به این کودک پیوند زده می‌شود و به مرور زمان کبد که به کارخانه شیمیایی بدن شهرت دارد، خودش را به اندازه طبیعی می‌رساند. مانند قابی که بخشی از آن خالی است و بعد از مدتی کبد دوباره اندازه آن قاب می‌شود

ضمن اینکه برای بیماران بزرگسال نمی‌توانیم این پیوند را انجام دهیم. چون همانطور که گفتم با توجه به وزن، مقدار کبد مورد نیازشان بیشتر است و اگر بخواهیم این حجم کبد را از بدن اهدا کننده جدا کنیم، آن وقت او دچار مشکل می‌شود. این پیوند فقط برای بچه‌ها مناسب است.

«اهدا کننده باید از بستگان درجه یک بیمار باشد، سن اهدا کننده باید بین 18 تا 55 سال باشد، گروه خونی اهدا کننده باید با گروه خونی گیرنده سازگار باشد، اهدا کننده نباید بیماری خاصی مانند دیابت، فشار خون غیر قابل کنترل، مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی و ریوی داشته باشد و روی کبد اهدا کننده قبلا عمل جراحی انجام نشده باشد.»

«خیلی از این فروشنده‌ها با خود ما تماس می‌گیرند و ابراز تمایل می‌کنند برای فروش اعضایشان. یک نفر زنگ زده بود و می‌خواست قلبش را بفروشد. انگار اصلا متوجه نبود که بدون قلب نمی‌تواند زنده بماند. دیگری می‌خواست چشم هایش را بفروشد. از این موارد زیاد است.»

بازار آشفته اعضای بدن

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی این بازار در سایر کشورهای آسیایی بسیار پر رونق است و طبق همین آمار، قیمت کبد در چین 35 هزار دلار است. کلیه در مصر 5300 دلار و در پاکستان 8 هزار دلار فروخته می‌شود و لوزالمعده هم در چین 2هزار دلار و در ترکیه 35هزار دلار قیمت دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286615

بعد از پنی سیلین چینی، نوبت به سرنگ آلوده چینی رسید!

عضو سازمان نظام‌پزشكي در این خصوص تاکید کرده كه چون كسي از مصرف سرنگ‌هاي آلوده شكايت نكرد بنابراين هيچ سازمان و نهاد و ارگاني هم مسئله را دنبال نكرده است:  وجود اين واكسن‌ها و آمپول‌هاي چيني در كشور صحت دارد و مواردي كه بر اثر اين تزريق‌ها دچار مشكل شده‌اند را داريم اما اين افراد بايد به پزشك‌قانوني مراجعه كنند تا آن زمان پزشك‌قانوني در مورد آنها تشكيل پرونده دهد و اگر امروز شاهد آن هستيم كه پزشكي‌قانوني در اين مورد اعلام مي‌كند كه در هيچ موردي درباره آمپول‌هاي چيني پرونده‌اي ندارند به خاطر آن است كه افرادي كه بر اثر تزريق اين آمپول‌هاي چيني متضرر شده‌اند شكايت نكردند.
حرف‌هاي خسرونيا اين سوال را از سوي منتقدان پيش مي‌آورد كه مگر سازمان نظام‌پزشكي يك سازمان نظارتي نيست، آيا اين سازمان هم براي ورود به مسائلي كه قانون برعهده او گذاشته بايد منتظر شكايت متضرران مي‌ماند، آن هم در زماني كه مي‌داند با وجود 18 كارخانه توليدي اصلا نبايد مسئله به واردات سرنگ كشيده مي‌شد تا سرنگ‌هاي آلوده وارداتي جان بسياري از هموطنان را به خطر بيندازد؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286609



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب