دو خبر علمی + چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

سرمنشا تکامل پرندگان

فسيل اين پرنده 160 ميليون ساله در چين کشف شد فسيل شناسان موفق به يافتن فسيلي در چين شده اند که ممکن است اولين موجود در خط تکاملي پرندگان باشد.

قدمت اين موجود که آثار چيزي شبيه به پر بر آن هست ۱۶۰ ميليون سال است.دانشمندان به آن نام آرورنيس يا "مرغ سحر" داده اند.

اهميت اين کشف که جزئيات آن در نشريه نيچر تشريح شده اين است که به درک چگونگي تکامل پرندگان از دايناسورها کمک مي کند و همچنين به درک اين موضوع که پرواز با بال چگونه آغاز شد.

اين فسيل روي تخته سنگي حک است که از بستر مشهور فسيل ها در استان لايونينگ بيرون کشيده شده.

اين موجود با ۵۰ سانتيمتر قد از نوک منقار تا دم تقريبا اندازه مرغ است. استخوان بندي آن خيلي بدوي است بنابراين به گفته محققان درست در نقطه آغازين شکل گيري پرندگان قرار مي دهد.

اين مطالعه را پاسکال گودفرويت از موسسه سلطنتي علوم طبيعي بلژيک هدايت کرده است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی 13/03/1392

شواهدی از وجود آب شرب روی مریخ

ناسا اعلام کردند کاوشگر فرصت (آپورچونیتی) به شواهد جدیدی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است
کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می‌کند، 10 سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می‌کند. این کاوشگر به تازگی قدیمی‌ترین صخره مریخ موسوم به "اسپرنس 6" را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
این سنگ حاوی شواهدی است که بالقوه نشان می‌دهد آب حامی حیات، زمانی به وفور بر روی مریخ جریان داشته و کانی‌های رسی را از خود به جا گذاشته است.
استیو اسکوایر، مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ‌ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر کرده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.
وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های فرصت طی یک دهه حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین درباره وجود آب روی سیاره‌ای نشان می‌دهد که اکنون کاملا خشک است.
دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار زیادی بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره‌ها، سنگ‌ها و برخی شکستگی‌ها می‌گذشته و رسوبات بسیاری را بر جا گذاشته است.
این تحلیل‌ها نشان دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال نخست عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324951

اعتراض موثر مدافعان حقوق زنان

در پي اعتراض جدي فعالان حقوق‌ زنان، شبکه اجتماعي فيس‌بوک تصميم گرفت از اين به‌بعد سايت‌ها و پست‌هايي را که جنبه صرف سکسي دارند يا به‌طور مستقيم و غيرمستقيم تحقير زنان و خشونت عليه‌ آنان را رواج مي‌دهند، حذف کند.

عکس‌هاي زناني که صورتشان خونين است و آثار تجاوز را نشان مي‌دهد، تاکنون در فيس‌بوک کم نبوده است. تا به‌حال، کاربران مي‌توانسته‌اند بدون نگراني از عواقب کار خود، حتي چنين تصاويري را به اشتراک بگذارند. اين قبيل تصاوير و پست‌ها به‌نظر مدافعان حقوق زنان، حرمت زنان را پايمال مي‌کنند و بعضا خشونت عليه زنان را رواج مي‌دهند.
مديريت فيس‌بوک تاکنون با تاکيد بر اين نکته که حق ندارد مانع آزادي عقيده کاربران خود شود، از مقابله با سايت‌ها و تصاوير مغاير با منزلت زنان خودداري مي‌کرد. يکي از مديران فيس‌بوک در واکنش به برخي اعتراض‌ها گفته بود: «در ميان ميلياردها کاربر، وجود افراد اندکي که دنبال شوخي‌هاي مبتذل هستند، اجتناب‌ناپذير است.»
هفته گذشته، چند گروه از جمله Women, Action and Media و Everyday Sexism در نامه سرگشاده مشترکي به سياست فيس‌بوک اعتراض کردند. در اين نامه آمده بود، اين امر که محتواهاي تحقيرآميز نسبت به زنان، مانند محتواهاي يهودي‌ستيزانه و ضد همجنس‌گرايان در فيس‌بوک حذف نمي‌شوند، قابل توجيه نيست. فيس‌بوک يک شبکه به‌شدت تاثيرگذار است و چنين سايت‌ها و عکس‌هايي به خشونت عليه زنان دامن مي‌زنند.

در واکنش به اين اعتراضات، سرانجام مديريت فيس‌بوک واکنش مثبت نشان داد و اعلام کرد که در آينده سايت‌ها‌يي را نيز که داراي محتواي ضدزن باشند حذف خواهد کرد. در بيانيه مديريت فيس‌بوک آمده است: «ما بايد خود را در اين زمينه اصلاح کنيم و اين کار را خواهيم کرد».
شبکه اجتماعي فيس‌بوک همچنين اعلام کرد که در آينده از رايزني با فعالان حقوق زن استقبال خواهد کرد.
واکنش مثبت رسانه‌ها
پيش از آن‌که فيس‌بوک در برابر اعتراض فعالان حقوق زن واکنش نشان دهد، فعاليت آن‌ها با استقبال خوب رسانه‌ها روبرو شد. در سراسر جهان، روزنامه‌هاي زيادي درباره انتقاد اين گروه‌ها از فيس‌بوک گزارش دادند. هوفينگتون‌ پست و تايمز مالي از جمله معروف‌ترين اين رسانه‌ها بودند.
اعتراض مدافعان زنان دست کم به‌طور موقت درآمد فيس‌بوک را از محل آگهي‌هاي بازرگاني کاهش داد.
شرکت ژاپني نيسان اعلام کرد تا زماني که تضمين نشود آگهي‌هاي اين شرکت در کنار تصاوير و مضامين سکسيستي و تحقيرکننده‌ي مقام زن قرار نمي‌گيرد، از دادن آگهي به فيس‌بوک مي‌پرهيزد. ۱۵ شرکت ديگر نيز ظرف مدتي بسيار کوتاه به حرکت نيسان پيوستند.
"امريکن اکسپرس" هم از جمله موسسات معتبر جهاني است که با صدور بيانيه‌اي واکنش نشان داد و تبليغ خشونت عليه زنان را محکوم کرد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

آنفلوانزای مرغی جان ۳۹ نفر را در چین گرفت

دولت چین تایید کرد که ۳۹ نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان جان خود را از دست داده‌اند.
131 نفر به ویروس آنفلوانزای اچ7 ان9 مبتلا شدند که از این میان مرگ 39 نفر تایید شده است.
موارد بیماری تحت کنترل است و هیچ موردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان گزارش نشده است.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/278792

کشف اختلاس ۱۵ میلیاردی در بنیاد شهید

عدم شفافیت عالی و وجود شائبه های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی و حیف و میل بیش از ۱۷۰ میلیارد از دارایی های بانک دی در صرافی ها که این رقم از طرف صرافی هایی خاص به کشور امارات و شهر دبی انتقال داده شده که در این رابطه تعدادی از افراد دستگیر شده اند و عده ای دیگر به خارج از کشور فرار کرده اند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324966

دستگیری نصاب دوربين مخفي در منزل تازه عروس

زن و شوهر جواني که به تازگي ازدواج کرده بودند: جواني به صورت تلفني ما را تهديد مي کند که بايد از يکديگر طلاق بگيريم و سپس در ميان تهديدهاي خود عنوان مي کند که از ما فيلم خصوصي دارد!
مشخص شد فرد مذکور جوان ۳۲ ساله متأهلي است که در کنار واحد آپارتماني شاکيان زندگي مي کند.
اعترافات متهم جوان: اين فرد در اعترافات خود عنوان کرده است که در يک فرصت مناسب وارد منزل شاکيان شده و دوربين فيلمبرداري را در جاي مناسبي که قابل ديد نباشد نصب کرده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/324983

 آلوده بودن برنج‌های وارداتی تایید شد

سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است و مردم در خرید برنج دقت کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278901

ابداع فرمول غیر قانونی برای كاهش مستمری‌ها

برابر آیین نامه‌های مربوط به ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگانی که حداقل در ۲ سال پایانی اشتغال خود بصورت مستمر بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند باید در زمان بازنشستگی براساس میانگین پرداختی‌های ۲ سال آخر خود مستمری دریافت کنندریال گفته می‌شود که در برخی شعب و ادارات کل تامین اجتماعی این ماده قانونی نقض می‌شود.
هر چند بعد‌ها به موجب ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه به کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی اجازه داده شد تا به منظور جلوگیری از برخی سوء استفاده‌های احتمالی در برخی موارد به تشخیص خود مدت زمان محاسبه حق بیمه را از ۲ سال به ۵ سال افزایش دهند اما به گفته برخی کارگران شاغل و بازنشسته از استان‌های مرکزی و تهران سازمان تامین اجتماعی از دی ماه سال گذشته در اقدامی بی‌سابقه فرمول محاسبه مستمری بازنشستگی را در مورد بیمه شدگانی که بیشتر از یک حق بیمه داده‌اند را تغییر داده است.
این کارگران مدعی هستند که سازمان تامین اجتماعی به منظور فرار از تعهدات مالی خود به چنین اقدام غیر قانونی دست زده است زیرا بر اساس فرمول جدید که هیچ مبنای قانونی ندارد مستمری بازنشستگانی که بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند در مقایسه با گذشته بطور فاحشی کاهش یافته است.
بیمه شدگان معرتض به این اقدام سازمان تامین اجتماعی می‌گویند در فرمول جدید محاسبه مستمری تاثیر حقوق دوم حتی از میزان حق بیمه‌ای که کارگر بیمه شده بابت اشتغال در کارگاه دوم پرداخت کرده است کمتر خواهد شد.
این بیمه شدگان با یادآوری اینکه آن‌ها در زمان اشتغال طبق قانون حق بیمه خود را به سازمان پرداخت کرده‌اند و حالا نوبت سازمان است که طبق قانون به تعهدات خود در خصوص پرداخت مستمری به آن‌ها اقدام کند افزودند: این اقدام باعث تهی‌تر شدن سفره خانواده‌های بیمه شدگان بازنشسته خواهد شد.
به باور این گروه از بیمه شدگان با توجه به اینکه در سالهای اخیر مسئولان سازمان تامین اجتماعی به بهانه کمبود منابع مالی قصد گریز از تعهدات مالی خود را دارند‌، اقدام اخیر مسئولان سازمان نیز معنی جز فرار از تعهدات قانونی در قبال بیمه دشگان ندارد.
به موجب فرمولی که گفته می‌شود تا پیش از دی ماه سال گذشته طبق قانون مورد استفاده کار‌شناسان سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گرفت، مستمری بیمه شدگانی که بیشتر از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند به شرح ذیل محاسبه می‌شد:

حقوق بازنشستگی = ۳۰ سال/ (کل سابقه خدمت* میانگین جمع دو حقوق در ۲ سال آخر پرداخت حق بیمه)
فرمولی که به تازگی توسط کار‌شناسان تامین اجتماعی در زمان محاسبه مستمری بیمه شدگانی که بیش از یک حق بیمه پرداخت کرده‌اند و گفته می‌شود که مبنای قانونی ندارد:

حقوق کارگاه اول  = ۳۰ سال / (مجموع کل سابقه* حقوق در کارگاهی که بیمه شده در آن بیشترین سابقه پرداخت را دارد)

حقوق کارگاه دوم = ۳۰ سال / (میزان سابقه در کارگاه دوم {بطور مثال ۵ سال}* حقوق در کارگاه دوم)

مستمری بازنشستگی = حقوق کارگاه دوم + حقوق کارگاه اول

منبع:

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=79924

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب