یک خبر علمی+دو خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 جنين در بدن نوزادي دو ماهه

والدين پسري دو ماهه در هند متوجه شکم متورم فرزند خود شدند و پس از مشاهده‌ي دردهاي مکرر او ، نوزاد را به بيمارستان بردند.

دوقلو و انتقال سلول‌ها از جنيني به جنين ديگر
پزشکان در حين معاينه، در قسمت چپ شکم نوزاد توده‌اي سفت و بزرگ لمس کردند. در حالت طبيعي آنها تنها قادر به لمس گوشه‌ي کبد و طحال کودک هستند. در ابتدا شکم نوزاد را سونوگرافي کردند. در آن سونوگرافي مشخص شد که آن توده داراي موادي آهکي همچون استخوان و همچنين حاوي بافت‌هاي نرم است. پس از انجام سونوگرافي از طريق توموگرافي اين توده را دوباره بررسي کردند و در نهايت جنيني در بدن اين نوزاد يافتند.  
اما چگونه در بدن اين نوزاد يک جنين شکل گرفته است؟ زماني که در بدن يک مادر فرزندان دوقلو شکل مي‌گيرند، ممکن است که تقسيم آن دو جنين درست صورت نگيرد. همين امر باعث مي‌شود که سلول‌هايي از جنين تکامل نيافته به بدن جنين ديگر که در حال تکامل است منتقل شوند.  
دوقلو يا سه‌قلو؟
اما با وجود اين، جراحان به هنگام عمل شکم نوزاد دچار شگفتي شدند: آنها کشف کردند که اين توده‌ي يافت شده توسط شاهرگ اين نوزاد با خون تامين مي‌شده است. اين توده که بزرگي آن حدود ۲۰ در ۸ سانتي‌متر بود، روده، طحال و لوزالمعده آن نوزاد را پنهان کرده بود. پس از آنکه جراحان اين توده را از بدن نوزاد بيرون آوردند، مشاهده کردند که آن حاوي دو جنين است؛ به اين معنا که قرار بوده اين مادر در اصل سه قلو به دنيا بياورد.
آثاري از دست و پا در اعضاي ديگر جنين
جراحان به‌هنگام جراحي پا، تنه، مو و حتي سر در اين دو جنين يافتند. آنها پس از عمل جراحي سلول‌ها را نيز دوباره مورد بررسي قراردادند و بافت‌هاي مختلفي همچون سلول‌هاي کليه، ماهيچه و يا سلول‌هاي اعصاب پيدا کردند.
چنين موردي نه تنها در کشور هند بلکه در کشور شيلي نيز رخ داده است.  در آنجا در معده‌ي نوزادي که تازه به‌دنيا آمده بود، جنيني به اندازه‌ي ۱۰ سانتي‌متر پيدا شد. اما اين جنين‌ها مي‌توانند در اعضاي ديگر بدن نوزاد نيز باشند. براي مثال در ايالات متحده آمريکا پزشکان در هنگام عمل جراحي تومور مغزي يک نوزاد، در آن تومور يک پاي کوچک و يک دست دفرمه شده يافتند.   
منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

 تعدیل بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان شرکت «جبل بر»

بیش از هزار نفر از پرسنل شرکت جبل بر در بندرعباس و حومه به علت بی‌توجهی مسئولان استان هرمزگان شغل خود را از دست دادند.

روابط عمومی شرکت جبل : «پروژه و کار این شرکت باید تا پایان سال ۹۲ ادامه پیدا می‌کرد» عنوان کرده است: به علت بی‌توجهی مسئولان استان هرمزگان به مساله اشتغال، این شرکت از سال ۹۱ فعالیت‌اش پایان یافته و تمامی کارکنان خود را مرخص کرده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=66984

تظاهرات کارگران نساجی بنگلادش به خشونت كشیده شد

هزاران تن از کارگران بخش نساجی بنگلادش با برگزاری تظاهراتی در اعتراض به کشته شدن ۳۶۲ کارگر در حادثه ریزش ساختمان کارخانه به شدت با پلیس درگیر شدند.

تظاهرکنندگان در این درگیری اقدام به حمله به چندین خودرو و به آتش کشیدن چندین خودروی دیگر کردند.
پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.
در درگیری معترضان و نیروهای پلیس ده‌ها تن زخمی شدند.
چهارشنبه هفته گذشته در اثر فروریختن یک ساختمانی که محل فعالیت کارگاه‌های نساجی بود، ۳۶۲ کارگر جان خود را از دست دادند و صد‌ها تن دیگر نیز هنوز زیر آوار هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=66840



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب