دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

دانشمندان در آزمايشگاه کليه فعال پرورش دادند

دانشمندان موفق شده اند با استفاده از مهندسي ژنتيک کليه موش صحرايي را در آزمايشگاه توليد کنند و با اينکه کارآيي اين کليه پس از پيوند آن به بدن موش ديگر فقط حدود ۵ درصد بوده اما نشان مي‌دهد که اين روش مي‌تواند بيماران کليوي را از دياليز نجات دهد.

پژوهشگران بيمارستان عمومي ماساچوست که اين تحقيق را انجام داده و نتايج آن را در نشريه نيچر پزشکي منتشر کرده اند گامي بزرگي در درمان بيماريهاي پيشرفته کليوي برداشته اند.به اين ترتيب استفاده از کليه آزمايشگاهي براي درمان نارسايي کليه و رهايي اين بيماران از دياليز در آينده نچندان دور محقق خواهد شد.

با اينکه پيش از اين توليد اعضاي ديگر بدن با استفاده از سلولهاي خود فرد و با شيوه اي مشابه انجام شده بود بعنوان مثال در سال ۲۰۰۶، مثانه اي که به همين طريق توليد شده بود با موفقيت به بدن يک بيمار پيوند زده شد. اما کليه پيچيده ترين عضوي است که تاکنون "رشد و پرورش" آن در آزمايشگاه ميسر شده است.

اين روش مزيت بزرگي نسبت به پيوند عضو از يک فرد به فرد ديگر دارد؛ چون از سلولهاي خود فرد ساخته شده خطر رد پيوند وجود ندارد و بيمار مجبور نيست سالها يا حتي تمام عمر داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني مصرف کند.

دانشمندان در اين روش تمام سلولهاي کليه را از آن جدا مي کنند، در واقع با استفاده از مواد شيميايي آنها را مي شويند. آنچه باقي مي‌ماند شبکه اي از پروتئين است (که در واقع به مثابه داربستي براي ساختمان کليه عمل مي کند) و مجموعه اي از رگها و مجاري ظريف.

بعد با استفاده از سلولهاي بنيادي خود فرد، سلولهاي کليه را در آزمايشگاه پرورش مي‌دهند و سپس اين سلولها را روي داربست سوار مي‌کنند. از مجاري و رگهاي باقي مانده هم استفاده مي شود تا سلول مناسب را در جاي مناسب بنشانند.

دانشمندان پس از آنکه کليه موش صحرايي را به اين شيوه رشد دادند آن را مدت ۱۲ روز در گرمخانه مخصوصي قرار دادند تا شرايط بدن موش صحرايي را بصورت مصنوعي ايجاد کنند. کارآيي اين کليه در اين شرايط ۲۳% درصد کليه واقعي بود. بعد از آنکه آن را به بدن يک موش صحرايي پيوند زدند کارآيي آن تا ۵% پايين آمد.

اما محقق ارشد اين پژوهش، دکتر هارولد اُت به بي بي سي گفت: " ۱۰ تا ۱۵ درصد کارايي کليه، فرد را از وابستگي به همودياليز نجات مي دهد"."در نظر داشته باشد که فقط در آمريکا صدهزار نفر در انتظار پيوند کليه هستند اما سالانه فقط ۱۸ هزار پيوند انجام مي‌شود." "من فکر مي کنم اين روش تاثيري عظيم در درمان موفق اين بيماران دارد."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 شبیه ترین سیاره به زمین کشف شد

کشف جدیدی توسط تلسکوپ فضایی کپلر اعلام شده که گفته می شود شبیه ترین سیاره به کره زمین است. این در واقع مجموعه ای از ۵ سیاره است که اندازه ای شبیه به سیاره زمین دارند و به دور ستاره هایی کوچک تر از خورشید ما می چرخند.
سیاره ای که Kepler-62f نامگذاری شده بیشتر از بقیه به زمین شبیه و فقط ۱.۴ برابر از زمین ما بزرگتر است. محاسبات نشان می دهد که احتمال زیادی وجود دارد که آب به صورت مایع روی سطح آن جاری باشد.

ستاره شناسان سال های زیادی است که به دنبال پیدا کردن دو قلوی زمین میگردند. سیاره هایی که از نظر مشخصات شبیه به زمین باشند و احتمال وجود حیات فرا زمینی روی آنها وجود دارد.

البته مشاهده موجودات بیگانه روی چنین سیاراتی کار ساده ای نیست. چرا که آنها ۱۲۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند و بنابراین بیشتر اطلاعات دریافتی بر اساس محاسبات و دریافت نورهای ناشی از حرکات سیاره ها صورت می گیرد.

پروژه ۶۰۰ میلیون دلاری رصدخانه کپلر در سال ۲۰۰۹ با هدف پیدا کردن سیاره های مشابه زمین به راه افتاده و از آن زمان تا به حال بیش از ۲۷۰۰ سیاره پیدا شده که به صورت بالقوه شبیه به زمین هستند.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ عدد از این سیاره ها رسما تایید شده اند. اما پیش بینی می شود که ۹۰ درصد آنها تایید شوند.کپلر نمی تواند به صورت مستقیم شواهد وجود حیات روی این سیارات را بررسی کند و در حال حاضر تنها می توان میزان شباهت آنها را با زمین محاسبه کرد و امیدوار بود که حاوی حیات باشند.

شما فکر می کنید با وجود هزاران و شاید میلیون ها سیاره شبیه به زمین چقدر احتمال وجود موجودات فرا زمینی وجود دارد و چه زمانی آنها را ملاقات می کنیم؟(وبلاگ آموختن: با توجه به تعداد بسیار بسیار زیاد سیاره‌ها احتمال این که در یکی از آنها موجودات زنده باشد، قطعا" حتمی است اما مهم اثبات آن است.)

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267966



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب