روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

دولت موظف به تامین معاش كارگران در سال آینده است

با توجه به رشد صعودی و ساعت به ساعت قیمت کالاهای اساسی، دولت موظف است در سال ۹۲ معاش کارگران را تضمین کند.در شرایطی که سالهاست که حق خواروبار و مسکن کارگران ثابت نگهداشته شده است افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حقوق نمی‌تواند پاسخگوی خانواده‌های کارگری باشد.

در حال حاضر حداقل هزینه یک خانواده کارگری در ماه تا یک ملیون و سیصد هزار تومان برآورد می‌شود و این درحالی است که حداقل دستمزد یک کارگر کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=47496

پایه دستمزد کارگران طبق درآمد سرانهٔ ملی ۱۵ میلیون ریال است

نماینده سابق کارفرمایان ایران در سازمان جهانی کار با بیان این مطلب كه «حقوق یک ماه کارگران مطابق فرمول محاسبه اتحادیه اروپا نزدیک ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است»‌ خواستار تعیین حداقل دستمزد بر اساس در آمد سرانه‌ی ملی شد.

عباس وطن پرور با اشاره به تجربهٔ موفق اتحادیهٔ اروپا در تعیین میزان حداقل دستمزد کارگران، به ایلنا گفت: یکبار کاری را که تمام دنیا از جمله اتحادیه اروپا کرده است باید انجام دهیم. بر اساس قوانین اتحادیهٔ اروپا دستمزد کارگر نباید از ۵۰ درصد درآمد سرانهٔ ملی کمتر باشد. درآمد سرانهٔ ملی ایران حدود ۹۰۰۰ هزار دلار است که اگر در ۴ هزار تومان ضرب شود حقوق یکسال کارگران مطابق قانون اتحادیه اروپا بدست می‌آید که ماهانه نزدیک ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بیماری مزمنی سال‌های متمادی بر کشور حاکم است که در آخرین لحظه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار نظرات دولت را امضا می‌کنند و سپس به جامعه می‌گویند ما مخالف بودیم، در صورتی که زیر امضایشان اثری از مخالفت دیده نمی‌شود.

باید برنامه‌ای برای پر کردن فاصلهٔ میان حداقل دستمزد کارگران و واقعیت‌های اقتصادی جامعه طراحی شود تا در یک مدت مشخص، این خلاء پر شود. فاصلهٔ میان حداقل دستمزد کارگران و خط فقر روز به روز بیشتر می‌شود. حداقل حقوق کارگران باید با توجه به نرخ تورم و خط فقر افزایش بیابد اما پرسش آنجاست که کارفرمایان توانایی پرداخت این مبلغ را دارند؟ اگر نخواهند بالا ببرند می‌خواهند چه کنند؟ مانند گذشته ۱۸ درصد دستمزد‌ها را افزایش بدهند؟ آیا با این مقدار ناچیز، خلاء دستمزد پر می‌شود؟

هیچ کدام از نمایندگان کارگری و کارفرمایی حاضر در شورای عالی کار نمایندگان واقعی شرکای اجتماعی نیستند. کدام یک از آن‌ها با انتخابات آزاد از سوی شرکای اجتماعی انتخاب شده‌اند؟

«هزینه سبد معیشت خانوار ۲۰۰ درصد افزایش داشته است»، افزود: بانک مرکزی بیش از ۳۶۰ قلم کالا را در سبد تنظیم تورم اعمال می‌کند که اکثر آن‌ها در سبد خانوار کارگری نقشی ندارد اما این اقلام میزان تورم را به صورت غیر واقعی کاهش می‌دهند. 

آقایان مملکت را‌‌ رها کرده و یک مشت قاچاقچی تولید مملکت را نابود می‌کنند. هم اکنون در فرانسه به هر کارگر ساعتی ۹/۵ دلار حقوق می‌دهند در حالی که کارگران ایرانی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد می گیرند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=47321

دوماه حقوق برای سه شب سفر!

یک ماه دیگر تا شروع تعطیلات نوروزی باقیمانده و این در حالی است که آژانس های مسافرتی هنوز به دنبال جذب مشتری برای پکیج‌های نوروزی‌شان هستند. پکیج‌هایی که حقوق یک ماهه قشر کارگر کفاف نرخ سفر تک‌نفره آنها را هم نمی‌دهد!
در شرایط کنونی که حداقل حقوق یک کارگر، 397 هزار تومان است 3 شب اقامت در شیراز برای نوروز 1392 برای هر نفر 780 هزار تومان تمام می‌شود؛ یعنی یک خانواده 3 نفره برای ثبت نام در تور شیراز باید حداقل 2 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/258027

گازگرفتگی 2 کارگر در تانکر حمل سوخت

دو کارگر که در حال تمیز کردن تانکر حمل سوخت بودند، دچار گازگرفتگی شدند.
دو برادر که یکی 37 و دیگری 29 ساله بودند، مشغول تمیز کردن تانکر حمل مایعات قابل اشتعال 32 هزار لیتری بودند که کارگر دیگر هرچقدر آن‌ها را صدا زده است، آن‌ها جوابی ندادند و وی بلافاصله با آتش‌نشانی تماس گرفته است.
علت گاز گرفتگی این دو برادر گاز جمع شده ناشی از مواد سوختی درون تانکر بوده است، دو آتش‌نشان با ماسک وارد تانکر می‌شوند و متوجه می‌شوند نفر اول در نزدیکی دهانه تانکر افتاده است و بلافاصله وی را از تانکر خارج می‌کنند، اما نفر دوم پیدا نیست.
بعد از جست‌وجو نفر دوم را که در مخزن دوم افتاده بوده و در حالی که کف از دهانش خراج شده بود، پیدا کرده و به‌سرعت ماسک هوا را در مقابل دهانش قرار می‌دهند و او را از تانکر خارج می‌کنند.
عملیات احیاء در بالای تانکر انجام می‌دهند و هر دو نفر به هوش می‌آیند.

این دو کارگر به وسیله فرچه سیمی و چکش در حال تمیز کردن تانکر حمل مواد سوختی بودند که خود این وسایل می‌توانسته عامل ایجاد انفجار و مرگ هر دوی این‌ها باشند، چراکه تانکر با گازهای ناشی از مواد سوختی پر شده بوده و ایجاد الکتریسته به وسیله فرچه سیمی انفجار را در پی خواهد داشت.
افرادی که قصد تمیز کردن این مخازن را دارند حتما باید توجه داشته باشند که نکات ایمنی را من‌جمله انجام کار بعد از تخلیه کامل گاز، همراه داشتن ماسک اکسیژن و استفاده از ابزار مناسب رعایت کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/257815

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب