علم و زندگی 2
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

علم و زندگي 2

در ادبيات روزمره نه پزشکی، تکثير و رشد سريع سلولها را سرطان گويند. اما سرطان چگونه به وجود مي‌آيد؟ اگر عوامل دروني و بيروني بدن بر روي ژن‌هاي- ( درون سلول هسته، و در درون هسته 46 کروموزوم رشته مانند وجود دارد که بر روي کروموزوم‌ها‌، ژن‌ها قرار دارند. يکي از کارهاي کروموزوم‌ها کنترل تکثير سلول‌هاست) – درون هسته سلول‌ها اثر بگذارد باعث تغييراتي در ملکول‌هاي دي ان اي(DNA) يعنی ژن‌ها مي‌شوند. به عبارت ديگر باعث جهش‌هايي در زنجيره DNA که مجموعه اطلاعات ژنتيکي سلول است می‌شوند و منجر به تغييرات بدخيمي در سلول‌ها مي‌گردند. چون يکي از کارهاي‌شان دخالت در تقسيم سلولي است. بنابراين اين تغيير و جهش ناخوشايند سبب تکثير بيش از اندازه لازم سلول‌ها می‌گردد که گوييم شخص مبتلا به سرطان شده است.

حالا از اين عوامل دروني و بيروني بدن، من فقط دو عامل بيروني يعني محيطي که به سادگي هم قابل پيشگيري است، مورد نظر قرار مي‌دهم. اميدوارم مفيد واقع شود:

1- روغن‌هاي خوراکي: روغن‌هاي خوراکي به دو گروه مخصوص سرخ کردني و غير سرخ کردني تقسيم مي‌شوند. در روغن‌هاي سرخ کردني تغييرات شيميايي صورت گرفته است که موجب مي‌گردد دماي زياد مثلا" تا 120 درجه سانتي گراد را تحمل کنند و تجزيه نشوند. حرارت بيش از اين مقدار باعث تجزيه‌ی روغن سرخ کردنی، و آن را به مواد شيميايي ديگر تبديل می‌کند. بنابراين در هنگام سرخ کردن مواد غذايي هيچ وقت روغن را زياد داغ نکنيد. همين که روغن را در ظرف مي‌ريزيد موادي که قرار است سرخ شوند را به آن بيفزاييد و شعله اجاق گاز را کم کنيد تا به آرامي غذا سرخ شود. و نيز دقت کنيد موادي که سرخ مي‌کنيد حتما" بايد رنگي طلايي داشته باشند هيچ وقت رنگ غذاي سرخ شده نبايد قهوه‌اي و سياه باشد. اگر چنين باشد به اين معناست که گرما مقداري از مواد غذايي را تجزيه کرده و آن را به مواد شيميايي زيان‌آور تبديل کرده است که بيماري‌زاست.(سرطان توليد می‌کند.)

 اما روغن‌هاي غير سرخ کردني بايد در دماي معمولي( بالاتر از صفر و پايين‌تر از 40 درجه سانتي‌گراد) مورد استفاده قرار گيرند. زيرا اگر آن را گرما دهيم اين گرما، سبب تجزيه‌ي آن به مواد شيميايي ديگر تبديل مي‌گردد که 100% براي سلامتي انسان زيان آور است. به عبارت ديگر، اين گروه روغن‌ها هيچ وقت نبايد حرارت ببينند. استفاده از آن در مواردي مثلا" برنج شما بر روي اجاق دم کشيده، شعله گاز را خاموش مي‌کنيد و مدتي صبر مي‌کنيد تا مقدار زيادي از گرمايش را از دست بدهد سپس روغن غير سرخ کردني بدون آن که آن را گرم کرده باشيد با همان دمايي که در درون ظرف است، بر روي برنج مي‌ريزيد تا چسبندگي دانه‌هاي برنج به همديگر را کاهش دهد.

توجه: اين دو گروه روغن هيچکدام ارزش غذايي ندارند فقط به خاطر اين که مواد غذايي به ته ظرف نچسبد و نيز گرما را به مواد غذايي منتقل کند، به کار می‌روند.(بعضی‌ها ذائقه خود را عادت داده‌اند که بايد حتما" يک لايه روغن روی خورش سبزی باشد در آن صورت خوشمزه است!)

2- ظروف يک بار مصرف: کليه‌ي ظروف پلاستيکي يک بار مصرف شفاف و رنگي که در دسترس عموم است، براي مصرف در دماي معمولي تهيه گرديده است. اگر اين ظروف در معرض گرما و يا سرما قرار بگيرند در اثر اين دو عامل(گرما و سرما) تجزيه مي‌شوند و مواد تجزيه شده وارد مواد غذايي شده و مورد مصرف قرار مي‌گيرد که بيماري‌زاست يعني يکي از عوامل بروز سرطان است. مردم ندانسته و يا دانسته به صورت گسترده به صورت غيراصولي از آن‌ها استفاده مي‌کنند.- وزارت بهداشت هم بی‌خيال- مراکزي که مواد خوراکي داغ(چاي-فرني و ...) در معرض فروش قرار مي‌دهند به طور گسترده از اين ظروف استفاده مي‌کنند. مانند ترمينال‌هاي مسافربري در سراسر کشور- مخصوصا" ترمينال‌های شلوغ مانند ترمينال غرب، جنوب و شرق تهران- و چاي‌خانه‌ها و نيز در مراسم‌هاي شادي و غم. و نيز خيلي از خانواده‌ها از ظروف يک بار مصرف نوشابه‌هاي گازدار و آب معدني، بعد از مصرف محتويات آن، آن را به عنوان "ظروف جايخی" از آپ پر کرده و در فريزر قرار مي‌دهند که فوق‌العاده خطرناک و سرطان‌زاست.

برای جايگزينی اين گونه ظرف‌های پلاستيکی يک بار مصرف، بايد از ظروف يک بار مصرف که جنس آن‌ها از کاغذ است استفاده کرد که هيچ‌گونه خطری در پی ندارد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب